Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?


Reputatie 7
Badge
NS propageert het gebruik van de NS app als basis voor alle informatie. De gele vertrekposters en stationsklokken kunnen verdwijnen. Alles vindt de reiziger in de "app". Voor de digibeten blijft er voorlopig op elk station een beeldscherm met vertrektijden, en op grotere stations een beeldscherm bij elk perron. Treinkaartjes zitten ook in de "app".

Ik ben geen digibeet, maar ik heb en wil geen telefoon met "alles erin" en dus ook geen "app". Evenmin ben ik blij met virtuele treinkaartjes voor een fysieke reis. Mijn zintuigen en hersens hebben behoefte aan fysieke informatie op het station/perron en in de trein.

Daaraan schort het steeds vaker, met name als de electronica kuren heeft. In de afgelopen weken trof ik bij 23 treinreizen via 62 begin-, overstap- en eindstations maar liefst 12 defecte electronische (z/w) beeldschermborden op stations, 4 defecte beeldschermen in de trein, 1 defect (oranje) matrixbord op station, 1 stilstaande klok, en 4x storing bij de online reisplanner. De onjuist aanwijzende displays bij het spoor op het perron tel ik mee, maar de defecte chippalen en poortjes laat ik bij deze vraag buiten beschouwing, want die laatste groep bepalen niet essentieel mijn reis(plan). Onder "defect" versta ik "niet functionerend zoals verwacht".

Het blijkt uit reacties op dit forum dat defect-meldingen niet veel zin hebben, want volgens de moderatoren mogen ze die meldingen pas "doorzetten" naar de verantwoordelijke storingsdienst, als ze voorzien zijn van de code van het defecte apparaat. Die moeten wij als reiziger kennelijk gaan zoeken. Speurtocht van NS, op kosten van de reiziger?

Het NS personeel, inclusief de virtuele stationsmanager, blijken niet in staat om dagelijks bij te houden of alle reizigersinformatiesystemen nog goed werken. Naar wij als reiziger zijn daarvan afhankelijk! Ik ben benieuwd naar de ernst van dit probleem.

Hoeveel electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nu - eind 2017- nog steeds DEFECT? En op welke plaats/locatie?

251 reacties

Reputatie 7
Badge +2
@Stijn NS
Het scherm op Delft 2b had ik vrijdag zelf ook nog even op Twitter doorgegeven o.a. direct aan ForeyT en die melden zojuist dat het intussen verholpen is.
Als ik vanmiddag even tijd heb zal ik het checken op het b gedeelte, normaal stap ik altijd in en uit op het a gedeelte.

En deze doet het weer keurig.


De tranen springen je spontaan in de ogen.



Badge +3
In principe staan die nummers aan de onderkant, in ieder geval die van beeldschermen.

Wellicht een goed voornemen voor ProRail om die nummers zelf te weten?

Bijvoorbeeld "De TB7 rechts van ingang station station Baarn" kan er maar eentje zijn toch?
Reputatie 7
Badge
Goedemiddag klant_Jac. Ik heb hierover contact opgenomen met ProRail en zal het laten weten wanneer ik een reactie krijg. Ik durf echter niet te zeggen of ik ook werkelijk inhoudelijke informatie kan geven, het is goed mogelijk dat dit cijfers zijn die niet openbaar gemaakt worden.

Ik wil in ieder geval wel aangeven dat, ook al lijkt het zo, het stationspersoneel zeker niet niets doet, zoals ook al vaker aangegeven op het forum. Datzelfde geldt voor de informatie die wij nodig hebben om een storing door te geven. Dat zijn puur de criteria die nodig zijn om een reset te doen van een informatiebord, dat hebben we nu eenmaal nodig.

@StijnNS
Ik ben overtuigd van je goede bedoelingen. Alleen maakt de storingsdienst zich er met de huidige procedure wel erg gemakkelijk vanaf. Zoals Henk aangeeft, is er een ProRail overzicht van RIS panelen, http://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?url=http%3A%2F%2Fmapservices.prorail.nl%2Farcgis%2Frest%2Fservices%2FPGT_wfs_001%2FFeatureServer%2F6&source=sd en kan NS met de meldingen in 9 van de 10 gevallen prima bepalen welke paneel/bord defect is. Mocht er twijfel zijn, dan geeft men maar een remote-restart aan 2 panelen. Ook geen ramp, want na een minuut zijn ze weer in werking (als ze niet hardwarematig kapot zijn). Altijd beter dan uren-dagen-maanden defect zijn, omdat de storingsdienst niet aan de slag wil als het juiste nummertje niet wordt verstrekt.

Er blijkt trouwens ook geen live follow-up te zijn om na de remote reset te (laten) controleren of het paneel weer 100% werkt. NS storingsdienst blijkt te wachten tot er weer klachten met hetzelfde nummertje komen, voor er iemand ter plekke gaat kijken. Ook dat is niet erg oplossingsgericht.

In principe staan die nummers aan de onderkant, in ieder geval die van beeldschermen.Wellicht een goed voornemen voor ProRail om die nummers zelf te weten? Bijvoorbeeld "De TB7 rechts van ingang station station Baarn"
@Robert B
Zet een werkstudent een paar dagen aan het maken van een conversielijst, en je bent voor eeuwig voorzien van een handige meldtool.
Of het nou NS, of Pro-Rail, of weer een andere partij is aan wie het onderhoud is uitbesteed, zal de reiziger toch worst zijn? Het bord doet het niet, dat is vervelend, de reiziger meld netjes dat bord X op lokatie Y niet werkt, en dan verwacht men dat die reiziger ook nog serienummers en bordnummers gaat doorgeven? Wat is er mis mee om gewoon iemand ter plaatse te sturen om het probleem op te lossen? En ja, óók zonder serienummers en bordnummers ziet die dan snel genoeg welk bord niet werkt. Of is de bedoeling dat men alles vanaf kantoorlokatie, zonder van zijn plaats te komen, kan verhelpen, door op een knopje te drukken dat reset heet en dan maar hopen dat het werkt?

Waarom zie ik hier op het forum meldingen over klokken en tca's en informatieborden die gewoon al maanden en maanden en maanden niet werken, en het enige dat je dan hoort is "we zetten het door"... Ja, dat geloof ik wel, dat het doorgezet wordt, maar waarom gebeurt er dan vervolgens niks?
Je hebt toch wel het serienummer en het lokatienummer nauwkeurig genoteerd en doorgegeven? En o ja, liefst ook nog het bord opengeschroefd, zodat je kon zien welk printplaatje doorgebrand was, daar het fabrikatienummer, type en montageplaats van doorgegeven? Tja, zo niet, dan kunnen ze er niks aan doen...
Haha da's dan jammer maar het serienummer staat erbij. Vond de foto's in de @NS_Online feed op Twitter want ben al een paar weken niet in Almelo geweest, en al helemaal niet met de trein!


Daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat het voor NS voldoende moet zijn als je als klant meldt dat het bord op perron 1B van station X defect is. En dat je dan geen reactie moet krijgen van "ja maar, ga nog even terug om het serienummer ofzo te noteren, want anders kunnen we er niks mee". Nondeju, als ik bij mij in de gemeente meld dat het verkeerslicht op het kruispunt van straat X n Y niet werkt, dan gaan ze gewoon kijken en desnoods repareren, echt niet dat ik dan terug moet fietsen om een serienummer te noteren...
Kluisjes in Eindhoven werken alweer een tijdje. Zal morgen nog ff kijken voor je.
De Flirts klopt. Daar ben ik intern nog druk mee bezig en we zijn bezig om wat wij buiten waarnemen aan de juiste mensen binnen door te geven. Er was laatst een software update geweest, om dit probleem op te lossen. Deels is dat gelukt, ik zie nu Flirts die wel werken, maar ook teveel die niet willen. Dat wordt vervolgd. Rest durf ik weinig over te zeggen, mijn meldingen blijven ook maar openstaan.
CTA bak in Best op spoor 1 is ook weer in dienst. Werken gewoon van Zuid naar Noord ?
Reputatie 7
Badge +2
En 1 eraf. Ik zag gister dat die op spoor 4 van Laan van NOI gefixt is.
Reputatie 7
Badge +2
https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-werkt-hard-aan-defecte-reisinformatieschermen
Ook reizigers moeten zich aan het werkproces houden natuurlijk, kom nou toch. Eigenwijs gedoe van die vervelende reizigers! 😃 😳 🆒 😉
NS Klantenservice niet, merk je aan de reacties van o.a. Webhelp hier. Verderop in de organisatie moet die informatie er haast wel zijn, al is dat voor mij ook niet iets dagelijks. In de tijd dat ProRail verantwoordelijk was voor RI, was er een ArcGIS-viewertje voor waar ik al eerder naar gelinkt heb, maar die is logischerwijs niet meer actueel.

Voor spoorpersoneel is er een appje om meldingen over stations door te geven, dat is van en gaat naar NS Stations. Daar kwam ook het screenshot hierboven uit. Wanneer je kiest voor een reisinformatie-probleem, dan dwingt de app af om een clusterid ("serienummer") in te vullen. Soms is dat er niet, bijvoorbeeld omdat het onleesbaar is, en dan gebruik ik idd vaak 12345 om in het volgende venster te komen. Daar moet alsnog locatie, foto en beschrijving worden toegevoegd namelijk.

Wie nou feitelijk verantwoordelijk is blijft de vraag. ProRail doet netwerkinfra voor die dingen en CTA-bakken e.d. staan op de plaat ook als ProRail-systeem, maar als je naar eerdere besluiten kijkt dan lijkt NS toch eindverantwoordelijk voor de gehele keten. Dezelfde discussie als RIG die bijvoorbeeld SSC-diensten doet, CGI die TAB doet, et cetera.
Haha nee dankje, maar ik vind het wel erg opmerkelijk dat een klant, die de moeite doet om een defect te melden, zo in een spel tussen NS en ProRail moet eindigen. NS stuurt hem nog op pad om een nummer te zoeken, ProRail kan dat nummer zo terugvinden in asset management, en daarna bakkeleien we nog even over wie er verantwoordelijk is (hint: NS).

Klant laat melden een volgende keer wel uit z'n hoofd.
Oftewel, vooral ProRail én (keten)partners (NS, lokale vervoerders op de desbetreffende stations, concessieverleners, et cetera) blijven lastigvallen met defecte schermen en de doorlooptijden daarvan.

[...]
- Concessiehouders zijn vaak conform het PvE verantwoordelijk voor reisinformatie op stations en afspraken daarover met NS (DC)RI;
- Concessieverleners kunnen bovenstaande concessiehouders weer aanspreken op deze verantwoordelijkheid.

Nog meer suggesties?


Qbuzz geeft in ieder geval toe dat ze zelf verantwoordelijk zijn, al hebben ze weinig touwtjes om aan te trekken. Goed om te horen! Aanspreken dus.
Badge +3
Haha.. Photoshoppen is ook een kunst zie de student die heel NL lam legt!

F%^*& die borden ik zet er gewoon op wat ik wil! :D

Helemaal fake dus!

Maar denk bij die oranje dingen op het station met een × (kusje) maar aan mij, want dat heb ik gedaan natuurlijk! 😛
De schermen in Flirt 2517 geven momenteel ook de verkeerde tijd. Deze rijdt nu tussen Eindhoven en Weert.

Volgens de HC kon hij het probleem niet verhelpen. Webhelp to the rescue?

Reputatie 7
Badge
...daarnaast is de grens tussen hardware en softwarefalen hierin ook erg vaag. Bij een echt defect bord (de doorgebrande printplaten van Pejeka bijvoorbeeld) is het duidelijk, maar bij borden die achterlopen in informatie....... :? De keten InfoPlus inclusief PUB is immers weer NS-aangelegenheid.
Een remote reset (reboot) is ook software!?!? MIjn studenten krijgen het voor elkaar om in een email een software pakketje te verstoppen waarmee de uni-server gaat rebooten, dus dan kan Stijn NS dat ook in zijn Prorail melding versturen 🆒 (t zou me niet verbazen als dat Prorail storingsmeld-emailadres in forward staat naar de NS stationsmanager van Iris NS :S )
Reputatie 7
Badge
Enkelen van ons forumleden/reizigers hebben onderling contact, buiten het forum om. Eén van ons heeft een klacht ingediend bij het Ministerie I&M over de reeks aan defecten op en rond de stations. Ik hoor zojuist van hem het volgende (met het verzoek dit hier te posten):

Meldingen van defecten op stations via NS Klantenservice blijken niet aan te komen bij de ProRail verantwoordelijken.
Nadrukkelijk is gevraagd om storingen en defecten op stations en het spoor NIET via NS te melden, maar rechtstreeks aan ProRail. Van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 18.30 uur kunt u terecht met vragen, klachten, complimenten en meldingen over stations en het spoor via (gratis) telefoon 0800 - 776 72 45 of via Twitter https://twitter.com/ProRail.

Constateert u acute storingen, mankementen of gevaarlijke situaties op of bij stations (denk aan overlast door vuil, kapotte lamp of ruit, stilstaande roltrap, defecte lift, losse stoeptegel, etc.)? Neem dan contact op met de afdeling Service & Storingen via 030 235 59 00 of servicedesk@nsstation.nl of via het contactformulier op http://www.stations.nl/contact .

Prorail hanteert een oplostijd van 4 uur na melding. Het helpt ProRail in snelheid als de locatie zo exact mogelijk wordt aangegeven. Een foto helpt daarbij. Ook het doorgeven van apparaatnummer is prettig maar niet noodzakelijk.

PS. Schiet niet op de boodschapper.
Je hebt toch wel het serienummer en het lokatienummer nauwkeurig genoteerd en doorgegeven? En o ja, liefst ook nog het bord opengeschroefd, zodat je kon zien welk printplaatje doorgebrand was, daar het fabrikatienummer, type en montageplaats van doorgegeven? Tja, zo niet, dan kunnen ze er niks aan doen...
Dit is de laatste poging...
thx! Is er mss een foto van?

Ik kan ze niet repareren, maar wel vuur aan de schenen leggen.


Geloof gelijk in jouw goede bedoelingen, maar geloof jij nou zélf dat er dan morgen een monteur staat om dat ding te repareren?
@iMark,
Tabak verkopen toch? ?
De kapotte schermen in Eindhoven zijn idd ook nog steeds niet gemaakt. Begin het gevoel te krijgen dat er een leverancier failliet is gegaan? Vrees dat we daar ook niet snel achter komen.
De twee defecte CTA bakken in Eindhoven zijn gefixed. Viel me gisteren op.
In Weesp waren ze nog defect, net als op de lijn naar Almere toe. Zijn ze nog niet geweest vermoed ik.
Helaas klopte mijn stelling niet. Helmond spoor 1 zag ik zwart zijn met die verduvelde witte defect sticker erop 😔. Of hij is later defect gegaan. Stond te ver om eventueel een datum te zien.

Reageer