Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?
Ik ben geen digibeet, maar ik heb en wil geen telefoon met "alles erin" en dus ook geen "app". Evenmin ben ik blij met virtuele treinkaartjes voor een fysieke reis. Mijn zintuigen en hersens hebben behoefte aan fysieke informatie op het station/perron en in de trein.
Daaraan schort het steeds vaker, met name als de electronica kuren heeft. In de afgelopen weken trof ik bij 23 treinreizen via 62 begin-, overstap- en eindstations maar liefst 12 defecte electronische (z/w) beeldschermborden op stations, 4 defecte beeldschermen in de trein, 1 defect (oranje) matrixbord op station, 1 stilstaande klok, en 4x storing bij de online reisplanner. De onjuist aanwijzende displays bij het spoor op het perron tel ik mee, maar de defecte chippalen en poortjes laat ik bij deze vraag buiten beschouwing, want die laatste groep bepalen niet essentieel mijn reis(plan). Onder "defect" versta ik "niet functionerend zoals verwacht".
Het blijkt uit reacties op dit forum dat defect-meldingen niet veel zin hebben, want volgens de moderatoren mogen ze die meldingen pas "doorzetten" naar de verantwoordelijke storingsdienst, als ze voorzien zijn van de code van het defecte apparaat. Die moeten wij als reiziger kennelijk gaan zoeken. Speurtocht van NS, op kosten van de reiziger?
Het NS personeel, inclusief de virtuele stationsmanager, blijken niet in staat om dagelijks bij te houden of alle reizigersinformatiesystemen nog goed werken. Naar wij als reiziger zijn daarvan afhankelijk! Ik ben benieuwd naar de ernst van dit probleem.
Hoeveel electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nu - eind 2017- nog steeds DEFECT? En op welke plaats/locatie?
˙ʇǝᴉu ɯǝǝlqoɹd ʇǝɥ ǝᴉz ʞI
Het scherm op Delft 2b had ik vrijdag zelf ook nog even op Twitter doorgegeven o.a. direct aan ForeyT en die melden zojuist dat het intussen verholpen is.
Als ik vanmiddag even tijd heb zal ik het checken op het b gedeelte, normaal stap ik altijd in en uit op het a gedeelte.
En deze doet het weer keurig.
Weten we dat ook weer, Ubuntu LTS (long term support) dus…
Scherm 11984 maar die is al gemeld.
Volgens de HC kon hij het probleem niet verhelpen. Webhelp to the rescue?
Doet trouwens de reisinformatie het wel in alle stellen daar in Noorden
Vooral in begin gaven de schermen in de 6300 leuke plaatjes van treinen ergens in een veld. Lijkt de laatste tijd wel beter te gaan.
Overigens heb ik deze weer een ander soort defect geconstateerd, een defecte draaideur van de fietsenstalling en de tussenverdieping naar de stationshal of perron op Delft. Sticker op het glas van de deur geeft aan "Alstublieft niet duwen, Automatisch draaideur". Alleen draait deze niet meer automatisch en moet je dus wel zelf duwen. Na melding zit er wel de bekende Defect sticker op.
...]
- Concessiehouders zijn vaak conform het PvE verantwoordelijk voor reisinformatie op stations en afspraken daarover met NS (DC)RI;
- Concessieverleners kunnen bovenstaande concessiehouders weer aanspreken op deze verantwoordelijkheid.
Nog meer suggesties?
Qbuzz geeft in ieder geval toe dat ze zelf verantwoordelijk zijn, al hebben ze weinig touwtjes om aan te trekken. Goed om te horen! Aanspreken dus.
In principe staan die nummers aan de onderkant, in ieder geval die van beeldschermen. Wellicht een goed voornemen voor ProRail om die nummers zelf te weten? Bijvoorbeeld "De TB7 rechts van ingang station station Baarn maakt een boel lawaai" Kan er maar eentje zijn toch?
Ik wil in ieder geval wel aangeven dat, ook al lijkt het zo, het stationspersoneel zeker niet niets doet, zoals ook al vaker aangegeven op het forum. Datzelfde geldt voor de informatie die wij nodig hebben om een storing door te geven. Dat zijn puur de criteria die nodig zijn om een reset te doen van een informatiebord, dat hebben we nu eenmaal nodig.
@StijnNS
Ik ben overtuigd van je goede bedoelingen. Alleen maakt de storingsdienst zich er met de huidige procedure wel erg gemakkelijk vanaf. Zoals Henk aangeeft, is er een ProRail overzicht van RIS panelen, http://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?url=http%3A%2F%2Fmapservices.prorail.nl%2Farcgis%2Frest%2Fservices%2FPGT_wfs_001%2FFeatureServer%2F6&source=sd en kan NS met de meldingen in 9 van de 10 gevallen prima bepalen welke paneel/bord defect is. Mocht er twijfel zijn, dan geeft men maar een remote-restart aan 2 panelen. Ook geen ramp, want na een minuut zijn ze weer in werking (als ze niet hardwarematig kapot zijn). Altijd beter dan uren-dagen-maanden defect zijn, omdat de storingsdienst niet aan de slag wil als het juiste nummertje niet wordt verstrekt.
Er blijkt trouwens ook geen live follow-up te zijn om na de remote reset te (laten) controleren of het paneel weer 100% werkt. NS storingsdienst blijkt te wachten tot er weer klachten met hetzelfde nummertje komen, voor er iemand ter plekke gaat kijken. Ook dat is niet erg oplossingsgericht.
@Robert B
Zet een werkstudent een paar dagen aan het maken van een conversielijst, en je bent voor eeuwig voorzien van een handige meldtool.
Waarom zie ik hier op het forum meldingen over klokken en tca's en informatieborden die gewoon al maanden en maanden en maanden niet werken, en het enige dat je dan hoort is "we zetten het door"... Ja, dat geloof ik wel, dat het doorgezet wordt, maar waarom gebeurt er dan vervolgens niks?
Haha da's dan jammer maar het serienummer staat erbij. Vond de foto's in de @NS_Online feed op Twitter want ben al een paar weken niet in Almelo geweest, en al helemaal niet met de trein!
Daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat het voor NS voldoende moet zijn als je als klant meldt dat het bord op perron 1B van station X defect is. En dat je dan geen reactie moet krijgen van "ja maar, ga nog even terug om het serienummer ofzo te noteren, want anders kunnen we er niks mee". Nondeju, als ik bij mij in de gemeente meld dat het verkeerslicht op het kruispunt van straat X n Y niet werkt, dan gaan ze gewoon kijken en desnoods repareren, echt niet dat ik dan terug moet fietsen om een serienummer te noteren...
Voor spoorpersoneel is er een appje om meldingen over stations door te geven, dat is van en gaat naar NS Stations. Daar kwam ook het screenshot hierboven uit. Wanneer je kiest voor een reisinformatie-probleem, dan dwingt de app af om een clusterid ("serienummer") in te vullen. Soms is dat er niet, bijvoorbeeld omdat het onleesbaar is, en dan gebruik ik idd vaak 12345 om in het volgende venster te komen. Daar moet alsnog locatie, foto en beschrijving worden toegevoegd namelijk.
Wie nou feitelijk verantwoordelijk is blijft de vraag. ProRail doet netwerkinfra voor die dingen en CTA-bakken e.d. staan op de plaat ook als ProRail-systeem, maar als je naar eerdere besluiten kijkt dan lijkt NS toch eindverantwoordelijk voor de gehele keten. Dezelfde discussie als RIG die bijvoorbeeld SSC-diensten doet, CGI die TAB doet, et cetera.
Zijn we weer terug op het “Ja maar we hebben altijd een ClusterID nodig” punt? Tijd om die fabel de wereld weer uit te helpen...
Meldingen van defecten op stations via NS Klantenservice blijken niet aan te komen bij de ProRail verantwoordelijken.
Nadrukkelijk is gevraagd om storingen en defecten op stations en het spoor NIET via NS te melden, maar rechtstreeks aan ProRail. Van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 18.30 uur kunt u terecht met vragen, klachten, complimenten en meldingen over stations en het spoor via (gratis) telefoon 0800 - 776 72 45 of via Twitter https://twitter.com/ProRail.
Constateert u acute storingen, mankementen of gevaarlijke situaties op of bij stations (denk aan overlast door vuil, kapotte lamp of ruit, stilstaande roltrap, defecte lift, losse stoeptegel, etc.)? Neem dan contact op met de afdeling Service & Storingen via 030 235 59 00 of servicedesk@nsstation.nl of via het contactformulier op http://www.stations.nl/contact .
Prorail hanteert een oplostijd van 4 uur na melding. Het helpt ProRail in snelheid als de locatie zo exact mogelijk wordt aangegeven. Een foto helpt daarbij. Ook het doorgeven van apparaatnummer is prettig maar niet noodzakelijk.
PS. Schiet niet op de boodschapper.
Genoteerd! Er gaat iemand naar kijken. Bedankt voor het melden en excuus voor het ongemak.
ze weten waar ik woon
Daarmee heb je gelijk. Ik zie bij audits bij overheid-geligneerde "bedrijven" wel vaker dat gewoon noodzakelijk onderhoud als eerste uit het standaard regime verdwijnt. Het focus wordt gezet op "nieuw", "dynamisch" en "toekomst", en dan raakt het gewone doen uit beeld, helaas. Het wordt niet meer gebudgetteerd, het wordt niet meer strak geleid, en zo zakt het bedrijf weg. ProRail (v/h NS) heeft tot een paar jaar geleden ook last daarvan gehad. Focus op nieuwe lijnen, nieuwe stations, giga-budget-overschrijding, en het bestaande spoor kwam in verval.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.