Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT? | NS Community

Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?

  • 26 December 2017
  • 280 reacties
  • 10509 Bekeken


Toon eerste bericht

280 reacties

De kapotte schermen in Eindhoven zijn idd ook nog steeds niet gemaakt. Begin het gevoel te krijgen dat er een leverancier failliet is gegaan? Vrees dat we daar ook niet snel achter komen.
Misschien vallen pasen en pinksteren dit jaar op één dag.... Nee? Helaas :(

Een leuke fototaart met defect erop, klinkt wel geinig eigenlijk. Hmmz.
Reputatie 7
Badge
De kapotte schermen in Eindhoven zijn idd ook nog steeds niet gemaakt. Begin het gevoel te krijgen dat er een leverancier failliet is gegaan? Vrees dat we daar ook niet snel achter komen.
mijn lijst is niet korter geworden, maar langer. Niet alleen CTA's. Ook enkele klokken, kaartautomaten, lampen, en roltrappen zijn buiten werking. Ik zie nogsteeds Flirts waarvan de display non-actief is. En er is nog geen melding dat de kluisjes in Eindhoven weer werken.
En inderdaad verwacht ik niet dat er openheid van zaken komt. 😞
Kluisjes in Eindhoven werken alweer een tijdje. Zal morgen nog ff kijken voor je.
De Flirts klopt. Daar ben ik intern nog druk mee bezig en we zijn bezig om wat wij buiten waarnemen aan de juiste mensen binnen door te geven. Er was laatst een software update geweest, om dit probleem op te lossen. Deels is dat gelukt, ik zie nu Flirts die wel werken, maar ook teveel die niet willen. Dat wordt vervolgd. Rest durf ik weinig over te zeggen, mijn meldingen blijven ook maar openstaan.
Reputatie 7
Badge +3
Henk, die zag ik gister ook voorbij komen op Twitter, 10770 te Breukelen spoor 3 toch?

Toevallig zag ik gistermiddag op Laan van NOI spoor 4 ook een CTA met zo'n blauw vlak aan bovenkant waardoor je niet de bestemming, vertrektijd en evt vertraging niet kan zien. Geen nummer genoteerd of foto genomen, en vandaag kom ik er niet. Heb maar een vrije dag genomen omdat (over defect gesproken) ons SAP ERP systeem al sinds gisterochtend aanvang werkdag het niet doet.
Hoop niet dat die op Laan van NOI ook zo'n langdurige geschiedenis gaat worden.
Geen idee, ben niet zo actief op al die sociale media, zag het toevallig voorbij komen. Als er inderdaad geen onderdelen (meer) op voorraad zijn en het wachten is op een levering die vertraagd is om whatever reason, dan kan het best nog wel eens een tijdje duren idd.

Het zou tof zijn als NS Stations of ProRail met een toelichting kan komen waarom het zo lang moet duren. Nu wekt het de indruk dat het men aan het Moreelsepark allemaal weinig interesseert, en dat is niet de indruk die ik normaal heb als ik met ProRail(ers) werk.

SAP. We zouden het gezellig houden Momo 😃
Reputatie 7
Badge +3
In dat Twitter gesprek had ProRail al gereageerd dat het defect bekend was (zat ook al sticker op) , het front moet geheel vervangen worden, maar er is nog geen nieuwe geleverd , wat helaas een tijdje kon gaan duren. Die reactie was al van begin december :?

Sorry Henk, zal het S-woord niet meer noemen :8
Nouja, ik ben vooral nieuwsgierig naar _waarom_ dat leveren dan zo lang moet duren. @Loes hierboven heeft het bijvoorbeeld al over faillissement van een leverancier, en zo zijn er nog meer redenen denkbaar. Daar open over zijn is in mijn optiek een heel begin, al mag ook dat natuurlijk geen reden zijn om defecten maandenlang te laten lopen. Maar nu is het "ooit, en niet zo zeuren verders".

Ach, geen SAP-haat verders hoor. Het past leuk in bepaalde plaatjes. Binnen NS is men er ook gek op 😃
Reputatie 7
Badge
Nouja, ik ben vooral nieuwsgierig naar _waarom_ dat leveren dan zo lang moet duren. Daar open over zijn is in mijn optiek een heel begin, al mag ook dat natuurlijk geen reden zijn om defecten maandenlang te laten lopen. Maar nu is het "ooit, en niet zo zeuren verders".
Ik ben nieuwsgierig naar de contracten die NS afsluit met leveranciers en onderhoudspartijen. Kennelijk staan daar niet de clausules in als bij de AVR, waarmee NS de reizigers met boetes, hoge incassokosten en onmiddellijke blokkade van abo's bedreigt.

Verschepen van een onderdeel uit Timboektoe kan met de UPS'en binnen 24 uur, dus er gaat iets grondig fout in de NS organisatie als het repareren van een roltrap of lift meer dan 3 weken moet duren, en van de CTA al de 9 maanden overschrijdt.
Op Tenderned even filteren op aanbestedende dienst ProRail geeft al de nodige (leuke) inzichten :)

Dat aanmodderen komt mij vanuit mijn werkzaamheden ook erg bekend voor. Meer zeg ik niet, lol.
@klant_Jac; Ik begrijp dat je Business to business en Business to consumer graag over één kam zou willen scheren om in het uiterste kracht te vinden voor het versterken van je argument, maar daarmee sla je vrees ik de plank wel wat mis.

Ik wil wel proberen om overal transparant in te zijn, maar dat is niet overal eenvoudig. In het geval van de roltrappen gaat het om een extern bedrijf waar afspraken mee gemaakt worden. Het kan daarbij voorkomen dat ze niet aan die afspraken voldoen om de service te verlenen zoals deze overeengekomen is, zoals bijvoorbeeld in het geval dat ze iets niet op voorraad hebben om budgettechnische redenen of anderzijds. Ik heb echter geen inzicht in deze afspraken of contracten en deze kan ik ook niet zomaar opvragen en online zetten. Dit is echter niet in een poging om hier niet transparant in te zijn.

In het geval van de CTA (of infoplus), heb ik me laten vertellen dat Prorail een budget heeft om voorraad aan te vullen. De aannemer is dan afhankelijk van het vrijgekomen budget om opnieuw de bestellingen (in het buitenland) te doen. Ook kan het zijn dat wanneer een bord dichtbij het spoor staat en er een hoogwerker aan te pas komt, dat er minimaal een bepaalde afstand moet zijn tot het spoor. Er dient dan gewacht te worden op een buitendienststelling. In het geval van de borden in de trein kan het zijn dat een bord in storing is of lijkt, omdat het (gsm)signaal niet sterk genoeg is. Dit is locatieafhankelijk uiteraard. Ik kan onmogelijk alles nabellen nu, maar mocht er een prangend en specifiek onderwerp zijn, dan kunnen we hier altijd proberen meer informatie over in te winnen.
In het gros van bovenstaande gevallen gaat het om overduidelijk hardwarematige problemen aan de schermen an sich. ProRail geeft zelf aan dat het probleem zit in de aanlevering van onderdelen, en dat loopt inmiddels al vele maanden. Meldingen uit augustus '17 zijn nog steeds niet opgelost. Wij zijn daarom, volgens mij terecht, nieuwsgierig waarom dat zo lang moet duren en wat het achterliggende verhaal is.

Allerlei achterliggend falen van Infoplus-deelsystemen (infoplus an sich is weinig tastbaars, het bestaat uit vele deelsystemen), netwerkverbindingen en dergelijke is een ander verhaal :)

Een scherm wat voor de helft rood/geel/blauw/zwart is, zwarte vlekken of strepen in zitten, et cetera is fysiek falen van het paneel.

Ook bij schermen in tunnels, stationspleinen en allerlei plekken vele meters van het spoor af speelt dit probleem. Daar is geen buitendienststelling voor nodig.

No worries, niemand zal van je verwachten dat je direct antwoord hebt op die vragen. Maar ook geen reactie is voor het topic interessant, als je dit forum als logboek ziet. Het maakt duidelijk hoe NS als organisatie met bepaalde problemen omgaat en hoe het interne systeem werkt, dat is een interessant onderwerp.
Als mijn meer algemene antwoord niet een beeld schept van waar het hem in zou kunnen zitten, dan zal ik toch meer specifiek voor je moeten kijken om goed een antwoord te kunnen geven. Ik zou een bijvoorbeeld een aantal specifieke meldingen bij langs kunnen gaan. Heb je één of een klein aantal concrete meldingen die ik na zou kunnen bellen voor je?
De meldingen uit bijvoorbeeld reactie #50 van Twitter zijn duidelijk hardwarefalen en lopen al maanden, dat zijn leuke voorbeelden. Mijn melding uit #27, ook hardwarefalen, speelt volgens mij ook nog steeds.

Maar toch kan de vraag veel globaler: waarom duurt het maanden om vervangende onderdelen geleverd te krijgen? Daar kan ProRail gewoon antwoord op geven lijkt me, dat men dat niet wil is een ander verhaal. De constatering dat men dat niet wil is ook een interessant antwoord voor dit topic.
Ik vrees dat hier toch echt per specifieke melding naar gekeken dient te worden om hier een zinnig antwoord op te kunnen geven. Het is geen kwestie van onwil in ieder geval, dus daar kan ik je 'helaas' niet 'blij' mee maken 😉.
Reputatie 7
Badge +3
Zojuist op Twitter weer een voorbeeld, al maanden een defecte lift op station Boxtel, oostzijde
https://twitter.com/NS_online/status/976457272577740800
Ik ben altijd blij, dus dat komt vast goed :D

Op de vraag waarom de levering van onderdelen voor reisinformatieschermen maanden op zich laat wachten kunnen NS en ProRail dus geen antwoord geven?

En de specifieke meldingen uit o.a. post #50 en #27, zou je daar eens naar willen kijken?
Reputatie 7
Badge
Ik vrees dat hier toch echt per specifieke melding naar gekeken dient te worden om hier een zinnig antwoord op te kunnen geven. Het is geen kwestie van onwil in ieder geval, dus daar kan ik je 'helaas' niet 'blij' mee maken 😉.
@Arnold NS
Ik kan je wel alle 238 meldingen toesturen, als jij belooft dat je ze alle 238 gaat en blijft nabellen tot er antwoord op de vraag "waarom duurt het maanden voordat het gerepareerd wordt" komt, en op het forum de uitkomst rapporteert ;)
En als Paulette je vanwege je bel-acties ontslaat, komen wij je supporten bij de draaideur, met videocam.🆒
Waarom sommige onderdelen zo lang op zich laten wachten weet ik niet exact. Ik weet wel dat sommige onderdelen uit Duitsland moeten komen en het dan een aantal dagen duren kan. Of dat het onderdeel een tijd niet leverbaar is bijvoorbeeld.
Dit gaat om meldingen uit augustus '17, dat is meer dan een paar dagen. Of meer dan een paar weken. Een paar maanden, maybe 😃
Reputatie 7
Badge +3
Duitsland is niet het andere eind van de wereld. Het bedrijf waar ik werk heeft meerdere distributiecentra in Europa. Ons standaard magazijn staat in Duitsland en wij hanteren hiervandaan voor stockitems een levertijd van 2 dagen en indien nodig kan een spoedorder met 1 dag geleverd worden.
Voor producten die in één van de andere Europese magazijn op voorraad worden gehouden hanteren we wel een langere levertijd, maar deze zijn in het algemeen binnen een week geleverd. Het wordt een andere zaak wanneer iets bv met zeevracht uit de VS moet komen of producten op aanvraag geproduceerd worden.

Wat wel het geval is, is dat veel bedrijven een zo laag mogelijke voorraad aan houden, want magazijnruimte kost geld. Dat vereist goed magazijnbeheer en planning. Plan je het niet goed dan heb je van het ene product een voorraad van een jaar en een ander product loopt in backorder. Vaak wordt er aan grote klanten een forcast gevraagd zodat de productie en voorraad hierop kan worden afgestemd. Bij sommige klanten is het zelfs zo dat wij een claim aan ons broek krijgen wanneer wij niet kunnen leveren en die klant daardoor een productiestop heeft.

Er zijn natuurlijk altijd bijzonder situaties, zoals bij ons onlangs brand in een fabriek waardoor de productie van een bepaalde productlijn even helemaal stil lag en daarna nog een lange levertijd had. En zo hebben we bij een aantal andere producten weer andere problemen.
Maar afgezien van zulke uitzonderlijke situaties zou het toch niet moeten zijn dat het leveren van een bepaald onderdeel 6 tot 9 maanden kost.
Als men openheid zou geven over de situatie, zou dat al voor veel meer begrip zorgen. 6 tot 9 maanden is dan nog steeds discutabel natuurlijk, maar het wordt al een stuk beter te begrijpen dan deze radiostilte. Niks tegen de mods verders, ze doen hun best, maar deze houding vanuit de organisatie is wel typerend.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad Henk, dat is wat bij ons wel zveel mogelijk gedaan wordt. Al hoort customer service ook niet altijd een duidelijke reden waarom iets lang in backorder staat. Blijft ook wel eens bij dingen als productieprobleem, issue met grondstoffen en zo.
Het is ook een van de pijlers van reisinformatie, onder andere in de nieuwe verstoringsinformatie is dat duidelijk zichtbaar. In de eerste fase wordt er zo snel mogelijk een bericht verstuurt. Je herkent deze aan de omroep en tekst "We houden u op de hoogte". Feitelijk is er dan niet veel meer bekend dan een melding van een verstoring, soms zijn die dossiers binnen 10 minuten weer gesloten, maar de gedachte is (ongeveer) dat zo snel mogelijk _iets_ melden beter is dan niets melden.
Reputatie 7
Badge +3

Toevallig zag ik gistermiddag op Laan van NOI spoor 4 ook een CTA met zo'n blauw vlak aan bovenkant waardoor je niet de bestemming, vertrektijd en evt vertraging niet kan zien. Geen nummer genoteerd of foto genomen.


Hierbij nummertje en foto: 11353 op spoor 4 Laan van NOI.
Defect sinds afgelopen dinsdag. Andere zijde doet het nog wel normaal.

Dit leverde vanmiddag in ieder geval al aardig wat verwarring op bij diverse reizigers. Vanwege een defecte trein vervielen meerdere sprinters achter elkaar (die van 17.12, 17.24, 17.42, 17.54 en 18.12) en sommige (ik denk minder frequente) reizigers dachten dat de eerstvolgende trein dan degene was die als "Hierna/next" stond aangezien de info van het bovenste gedeelte van het scherm niet leesbaar was en het dus niet duidelijk welke trein zou komen.

Ik heb dus maar een aantal reizigers de info verstrekt dat de eerstvolgende trein die van 17.54 was, oh nee 17.54 die is nu vervallen en de eerstvolgende is die 18.12, of wacht even ook die valt nu uit en het wordt die van 18.24. Maar anders kunt u het aan de andere kan van het scherm wel goed zien.

Reageer