Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?


Reputatie 7
Badge
NS propageert het gebruik van de NS app als basis voor alle informatie. De gele vertrekposters en stationsklokken kunnen verdwijnen. Alles vindt de reiziger in de "app". Voor de digibeten blijft er voorlopig op elk station een beeldscherm met vertrektijden, en op grotere stations een beeldscherm bij elk perron. Treinkaartjes zitten ook in de "app".

Ik ben geen digibeet, maar ik heb en wil geen telefoon met "alles erin" en dus ook geen "app". Evenmin ben ik blij met virtuele treinkaartjes voor een fysieke reis. Mijn zintuigen en hersens hebben behoefte aan fysieke informatie op het station/perron en in de trein.

Daaraan schort het steeds vaker, met name als de electronica kuren heeft. In de afgelopen weken trof ik bij 23 treinreizen via 62 begin-, overstap- en eindstations maar liefst 12 defecte electronische (z/w) beeldschermborden op stations, 4 defecte beeldschermen in de trein, 1 defect (oranje) matrixbord op station, 1 stilstaande klok, en 4x storing bij de online reisplanner. De onjuist aanwijzende displays bij het spoor op het perron tel ik mee, maar de defecte chippalen en poortjes laat ik bij deze vraag buiten beschouwing, want die laatste groep bepalen niet essentieel mijn reis(plan). Onder "defect" versta ik "niet functionerend zoals verwacht".

Het blijkt uit reacties op dit forum dat defect-meldingen niet veel zin hebben, want volgens de moderatoren mogen ze die meldingen pas "doorzetten" naar de verantwoordelijke storingsdienst, als ze voorzien zijn van de code van het defecte apparaat. Die moeten wij als reiziger kennelijk gaan zoeken. Speurtocht van NS, op kosten van de reiziger?

Het NS personeel, inclusief de virtuele stationsmanager, blijken niet in staat om dagelijks bij te houden of alle reizigersinformatiesystemen nog goed werken. Naar wij als reiziger zijn daarvan afhankelijk! Ik ben benieuwd naar de ernst van dit probleem.

Hoeveel electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nu - eind 2017- nog steeds DEFECT? En op welke plaats/locatie?

255 reacties

De klok aan de voorgevel van station Vlissingen is ook al enige tijd defect. 23 februari al en afgelopen zondag nogsteeds zelfde tijd 8.10 en was er rond 12.00 uur.
Badge +3
Stationsklok op entree station Utrecht Lunetten doet het nog steeds niet
Mjah, die blijft ook voorbij komen op Twitter en zo. Heeft iemand een nummertje vraagt men dan vanuit de NS? Is al tig keer aangemeld..

Erg lastig natuurlijk, misschien maar gewoon door ProRail laten verwijderen? Probleem ook opgelost!
Reputatie 7
Badge +2
Stationsklok op entree station Utrecht Lunetten doet het nog steeds niet
Badge +3
Er worden records gebroken zo te lezen... (Almere wordt 'binnenkort' geheel vernieuwd, dus wellicht hebben ze daarom geen haast?)

https://twitter.com/desbarts/status/1155592099041034240


Van harte gefeliciteerd @NS_online, @ProRail en @ForeyeT met het 1 jarig jubileum van het defecte reisinformatiescherm in #Almere op spoor 4. Gaan jullie nog trakteren?

Oftewel, vooral ProRail én (keten)partners (NS, lokale vervoerders op de desbetreffende stations, concessieverleners, et cetera) blijven lastigvallen met defecte schermen en de doorlooptijden daarvan.

[...]
- Concessiehouders zijn vaak conform het PvE verantwoordelijk voor reisinformatie op stations en afspraken daarover met NS (DC)RI;
- Concessieverleners kunnen bovenstaande concessiehouders weer aanspreken op deze verantwoordelijkheid.

Nog meer suggesties?


Qbuzz geeft in ieder geval toe dat ze zelf verantwoordelijk zijn, al hebben ze weinig touwtjes om aan te trekken. Goed om te horen! Aanspreken dus.
Reputatie 7
Badge +3
Het gebeurde bij ons op werk ook wel eens. Was een collega terwijl je even van je plek was leuk bezig geweest je voor de gek te houden en kwam je terug stond je scherm op zijn kop. Leuk spelen met de Ctrl+Alt toetsen.
Reputatie 3
T gebeurd wel vaak dat schermen op z'n kop staan @Robert B
Badge +3
Beetje off-topic (want geen NS, maar wie verzorgt de info op dat ding dan wel? Ik vermoed https://twitter.com/DMGQbuzz)

Edit: Via tweet bevestigd!

Geldermalsen doet ook mee 🤣


Bron: Twitter

Reputatie 7
Badge +3
Hebben de SNG's wel eens vaker last van.
Nog vaker, vooral in begin op de 6300, was er helemaal geen reisinfo, alleen een plaatje van een bv een trein met op de achtergrond bollenvelden (wel toepasselijk voor de 6300) of een "diashow" over de nieuwe sprinter met o.a. als info dat ze actuele reisinfo hadden. Dan was er ook geen automatische omroep en maar een hele enkele HC (op 1 hand te tellen) riep dan handmatig om.
Badge +3
Deze ook van slag https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2019-04-14/8139 (SNG-3 2316)


Loopt een uurtje of 6 achter dus.
Reputatie 3
Hahaha @Henk_NL
https://www.dumpert.nl/mediabase/7657927/82312556/uw_reisinformatie.html

🤔
Badge +3
Ja de reisinformatie doet het wel goed. Behalve dan dat groningen Roningen is, Beilen wordt uitgesproken als Beilan en Zwolle als zwollee @Momo
Haha, dan lijkt het alsof ze een Engelse text-to-speech engine gebruiken 😃
Reputatie 3
Ja de reisinformatie doet het wel goed. Behalve dan dat groningen Roningen is, Beilen wordt uitgesproken als Beilan en Zwolle als zwollee @Momo
Badge +3
Een like uitdelen hier werkt overigens alweer/nog steeds niet!
Reputatie 7
Badge +3
Al vaker geconstateerd in SNG. Verschil is wel meer dan alleen dat uurtje verzetten voor de zomertijd en die hier in de Randstad hadden dit al ruim voor de zomertijd.

Doet trouwens de reisinformatie het wel in alle stellen daar in Noorden @Sander-VH ?
Vooral in begin gaven de schermen in de 6300 leuke plaatjes van treinen ergens in een veld. Lijkt de laatste tijd wel beter te gaan.


Overigens heb ik deze weer een ander soort defect geconstateerd, een defecte draaideur van de fietsenstalling en de tussenverdieping naar de stationshal of perron op Delft. Sticker op het glas van de deur geeft aan "Alstublieft niet duwen, Automatisch draaideur". Alleen draait deze niet meer automatisch en moet je dus wel zelf duwen. Na melding zit er wel de bekende Defect sticker op.
Reputatie 3
Zojuist ook nog even gemeld bij de conducteur, hij gaat kijken of hij deze kan goed zetten samen met de machinist
Badge +3
Gevalletje zomertijd in de SNG (en FLIRT misschien ook weer?) 🤔


@NS_online de klok staat verkeerd. Trein 2728 S81 naar Zwolle vertrekt om 19.23

Met dank aan @Sander-VH (via Twitter) 🙂
Badge +3
Die 'like' wilde ik ook geven maar no go!

Net of @Henk_NL niet bestaat ;-)

As we speak... Is dit scherm te klein of de tekst te groot?

Is doorgegeven, geen nummer voor nodig 😀 Ga niet het halve land af om stickers te plakken hoor ;)
Geef ik een 'like', zie je 'm niet. 😩

Is doorgegeven, geen nummer voor nodig 😀 Ga niet het halve land af om stickers te plakken hoor 😉
Badge +3
Oei, Heino is stuk en NS (webcare dakjes) natuurlijk in paniek want er staat geen nummer op de onderkant!

https://twitter.com/Cas_rb/status/1091404295222820867


@Henk_NL plak jij er even een Defect sticker op? 🤣
Reputatie 7
Badge +3
De trein is dan misschien wel nieuw, maar SNG stel 2720 is niet echt bij de tijd.

De verwachte aankomsttijd is juist. Op die andere tijd zul je mij nog niet in een trein zien😂

Maar altijd nog beter dan 2 dagen geleden in de 2706, die 's middags helemaal geen reisinfo, tijd of omroep had. Iets wat trouwens best regelmatig gebeurt in de SNG's.

Badge +3
Ook stuk...


@NS_online ik tref net de 10733 op station Amsterdam Amstel perron 1 aan met een kapot scherm. Aan de de kant van de roltrap.
Badge +3
Al 4 maanden lees ik op Twitter (staat inderdaad 27/7 op de sticker) 🤔


En jawel.. NS vraagt "geef even het nummer, dan kan ik het melden..."
https://twitter.com/NS_online/status/1072229436458700801

En de QR code gaat naar https://qr.foreyet.com/tbp/2415755 dat is dus Almere Centrum

Reageer