Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?
Ik ben geen digibeet, maar ik heb en wil geen telefoon met "alles erin" en dus ook geen "app". Evenmin ben ik blij met virtuele treinkaartjes voor een fysieke reis. Mijn zintuigen en hersens hebben behoefte aan fysieke informatie op het station/perron en in de trein.
Daaraan schort het steeds vaker, met name als de electronica kuren heeft. In de afgelopen weken trof ik bij 23 treinreizen via 62 begin-, overstap- en eindstations maar liefst 12 defecte electronische (z/w) beeldschermborden op stations, 4 defecte beeldschermen in de trein, 1 defect (oranje) matrixbord op station, 1 stilstaande klok, en 4x storing bij de online reisplanner. De onjuist aanwijzende displays bij het spoor op het perron tel ik mee, maar de defecte chippalen en poortjes laat ik bij deze vraag buiten beschouwing, want die laatste groep bepalen niet essentieel mijn reis(plan). Onder "defect" versta ik "niet functionerend zoals verwacht".
Het blijkt uit reacties op dit forum dat defect-meldingen niet veel zin hebben, want volgens de moderatoren mogen ze die meldingen pas "doorzetten" naar de verantwoordelijke storingsdienst, als ze voorzien zijn van de code van het defecte apparaat. Die moeten wij als reiziger kennelijk gaan zoeken. Speurtocht van NS, op kosten van de reiziger?
Het NS personeel, inclusief de virtuele stationsmanager, blijken niet in staat om dagelijks bij te houden of alle reizigersinformatiesystemen nog goed werken. Naar wij als reiziger zijn daarvan afhankelijk! Ik ben benieuwd naar de ernst van dit probleem.
Hoeveel electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nu - eind 2017- nog steeds DEFECT? En op welke plaats/locatie?
Leuk feitje. Momenteel worden er heel veel CTA's voorzien van een revisie met onder meer nieuwe hardware. Als ik de video zie gaat het om de CTA's die niet onder een overkapping staan en twee schermen boven elkaar hebben.
https://www.facebook.com/ConclusionForeyeT/posts/3691979827587909 (video)
https://www.foreyet.nl/nieuws/nieuwe-55-inch-displays
Dat de schermen in de trein de foutmeldingen, onterechte login-promts, of start-up sequences op zijn kop laten zien is geen fout. De schermen hangen ook op zijn kop vanwege de aansluitingen, en worden in de OBIS-software 180 graden gedraaid :).
Utrecht bevangen door de hitte (in de ochtend)?
Nummer volgt, want dat weten sommige mensen zomaar..
Oh, is al aangemeld lees ik.

Halve info is ook info… de trein/machinist weet de weg
Dergelijke meldingen geven we volgens mij zelf door tegenwoordig. Ik zie dat dit ook hier gedaan is, alleen vraagt de collega's 2 keer om informatie.
Toch komen ze weer/nog regelmatig voorbij… (foto omgedraaid voor leesbaarheid):

@NS_online Dit lijkt mij niet de bedoeling. Treinstel 8651 die om 21:49 vanuit Eindhoven vertrekt richting Venlo. Beeldschermen in trein geven deze melding, oorspronkelijk zelfs op z'n kop.
Station Glanerbrug heeft 1 perron en daar staat 1 NS-klok. Om 15.44 stond dat ding op 15.40. Als je vanaf het wachthuisje richting Duitsland kijkt. Andere kant van de wijzerplaat niet bekeken.
Bron: https://twitter.com/Eleni92725794/status/1183062790438871041
Ik zie weer een gevalletje kastje-muur want
Nou dacht ik dat de klokken onder @ProRail vielen. De ov-paal is trouwens van @KeolisBlauwnet en er rijdt idd @DB_Bahn
My job here is done... en de NS hoeven er ook niets aan te doen! 😂
Mjah, die blijft ook voorbij komen op Twitter en zo. Heeft iemand een nummertje vraagt men dan vanuit de NS? Is al tig keer aangemeld..
Erg lastig natuurlijk, misschien maar gewoon door ProRail laten verwijderen? Probleem ook opgelost!
https://twitter.com/desbarts/status/1155592099041034240
Van harte gefeliciteerd @NS_online, @ProRail en @ForeyeT met het 1 jarig jubileum van het defecte reisinformatiescherm in #Almere op spoor 4. Gaan jullie nog trakteren?
[...]
- Concessiehouders zijn vaak conform het PvE verantwoordelijk voor reisinformatie op stations en afspraken daarover met NS (DC)RI;
- Concessieverleners kunnen bovenstaande concessiehouders weer aanspreken op deze verantwoordelijkheid.
Nog meer suggesties?
Qbuzz geeft in ieder geval toe dat ze zelf verantwoordelijk zijn, al hebben ze weinig touwtjes om aan te trekken. Goed om te horen! Aanspreken dus.
Edit: Via tweet bevestigd!
Geldermalsen doet ook mee 🤣
Bron: Twitter
Nog vaker, vooral in begin op de 6300, was er helemaal geen reisinfo, alleen een plaatje van een bv een trein met op de achtergrond bollenvelden (wel toepasselijk voor de 6300) of een "diashow" over de nieuwe sprinter met o.a. als info dat ze actuele reisinfo hadden. Dan was er ook geen automatische omroep en maar een hele enkele HC (op 1 hand te tellen) riep dan handmatig om.
Loopt een uurtje of 6 achter dus.
Haha, dan lijkt het alsof ze een Engelse text-to-speech engine gebruiken 😃
Doet trouwens de reisinformatie het wel in alle stellen daar in Noorden
Vooral in begin gaven de schermen in de 6300 leuke plaatjes van treinen ergens in een veld. Lijkt de laatste tijd wel beter te gaan.
Overigens heb ik deze weer een ander soort defect geconstateerd, een defecte draaideur van de fietsenstalling en de tussenverdieping naar de stationshal of perron op Delft. Sticker op het glas van de deur geeft aan "Alstublieft niet duwen, Automatisch draaideur". Alleen draait deze niet meer automatisch en moet je dus wel zelf duwen. Na melding zit er wel de bekende Defect sticker op.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.