Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT? | NS Community

Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?

  • 26 December 2017
  • 280 reacties
  • 10509 Bekeken


Toon eerste bericht

280 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Op Twitter nog een melding van een defect scherm sinds augustus 2017, Amsterdam Centraal 7a, zit al defect sticker op.
https://twitter.com/NS_online/status/976948079411847169
Die kwam volgens mij ook voor in de Tweets die ik in het screenshot had zitten gisteren.
Reputatie 7
Badge +3
Nu je het zegt, ja staat daar ook tussen.
Ik heb "mijn" scherm op Laan van NOI ook maar even via Twitter gemeld, wordt doorgegeven aan de desbetreffende afdeling, dus hopelijk nog voor het eind van het jaar gerepareerd.....:8
De vijver van deze branche is groot, wanneer je maar genoeg hengeltjes uithangt heb je vanzelf beet. Probleem lijkt inderdaad businesskeuzes te zijn van ProRail inkoop om voor de goedkoopste leverancier te gaan, waar lange levertijden en een beperkt aantal uitlevermomenten bij horen. Gecombineerd met een beperkte eigen voorraad zorgt dat simpelweg voor een zeer lange levertijd op benodigde onderdelen.

Oftewel, vooral ProRail én (keten)partners (NS, lokale vervoerders op de desbetreffende stations, concessieverleners, et cetera) blijven lastigvallen met defecte schermen en de doorlooptijden daarvan.

- ProRail doet de feitelijke inkoop;
- NS is (mede-)verantwoordelijk voor reisinformatie op stations;
- Concessiehouders zijn vaak conform het PvE verantwoordelijk voor reisinformatie op stations en afspraken daarover met NS (DC)RI;
- Concessieverleners kunnen bovenstaande concessiehouders weer aanspreken op deze verantwoordelijkheid.

Voorbeelden, zie PvE ZWENZWOKA (Tenderned) C.7.

Nog meer suggesties?
Reputatie 7
Badge +3
Dat lijkt sterk op wat een tijd terug bij NedTrain aan de hand was. De managers kregen een taakstelling om te bezuinigen en een paar verlichte geesten kwamen op het idee om de onderdelenvoorraad te verkleinen en pas op het laatste moment onderdelen te gaan bestellen. Gevolg: de magazijnen met onderdelen raakten leeg en een maand of zes later stonden er allerlei treinen aan de kant omdat er geen onderdelen waren. Er moesten toen op stel en sprong allerlei onderdelen besteld worden bij de leverancier. Die meldde vervolgens dat er de voorgaande maanden zo weinig besteld was dat men inmiddels nieuwe klanten had gezocht en daar met voorrang voor was gaan produceren.

Het heeft vervolgens nog bijna een jaar geduurd voordat de materieelpositie weer vergelijkbaar was met de situatie van voor de voorraadverkleining. Blijkbaar leert men niet van dit soort cases in de spoorsector.
Reputatie 7
Badge +3
Hopelijk hebben ze dan nu wel een grote bestelling uitstaan bij die leverancier want zo loopt het defecte schermen lekker op.

Conducteur Bram gaat de meldingen sparen, dus melden maar.
Leuk dat hij mijn Laan van NOI foto gebruikt als voorbeeld :)

https://twitter.com/ConducteurBram/status/977153079140286465
Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van zo'n spaaractie, maar denk dat het meer zin heeft om _alle_ verantwoordelijke partijen te blijven lastigvallen hierover. Laat die concessiehouders maar bij NS en ProRail gaan klagen dat de schermen op stations binnen hun concessie waar ze voor verantwoordelijk zijn wéér en/of nog stééds niet werken.

Je zou toch bijna een eigen meldsysteem opzetten a la volletreinen.nl om doorlooptijden te kunnen bijhouden.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaar dat ik mijn melding ook naar ProRail had getweet, kunnen ze er weer mooi een defect sticker op plakken :8

@iMark
Zo'n Just in time aanpak heeft zijn voor en nadelen.
Het valt en staat met een goede forcast en een safetystock. Plus een betrouwbare leverancier.
Ik persoonlijk ben meer van Just in idgaf-delivery. Het maakt me niet uit HOE je het doet, zolang je maar zorgt DAT je het doet 😃
Reputatie 7
Badge +3
@Momo
Ik ben bekend met de voordelen van JIT. Er wordt vaak vergeten dat het functioneren van de logistieke keten staat of valt met robuust voorraadbeheer. Daar is in dit geval sprake van. Goedkoop blijkt weer eens duurkoop te zijn.

Het woord "forcast" is overigens geen Engels. "Forecast" bestaat wel een betekent niet veel meer dan "voorspelling", "prognose" of "verwachting". Het blijft mij verbazen hoeveel krom Engels het Nederlands wordt binnengesmokkeld. Maar dat geheel terzijde.

Bij NS hebben ze functies als "product owners".


Bron: https://werkenbijns.nl/vacatures/product-owner/
Je weet niet of je moet lachen of huilen bij het lezen van zoveel wartaal.
Product Owner is tegenwoordig helemaal hip, de functie is onderdeel van de Scrum-methodiek. Een hoop bedrijven hebben ze zitten. Als consultant is het goed verdienen.

Overigens vind ik titels als 'domein architecten' net zo droevig.
Reputatie 7
Badge
Je weet niet of je moet lachen of huilen bij het lezen van zoveel wartaal.
Politici en consultants gebruiken het graag, want daarmee verhul je de werkelijkheid.
Reputatie 7
Badge +3
Bij ProRail is sprake van "slimme inkoop", en men "optimaliseert het bestelproces".



https://werkenbijprorail.nl/vacatures/junior-tendermanager-ict-utrecht-4665/
Reputatie 7
Badge +3
De inkoop bij ProRail van reserveonderdelen is bepaald niet beter geworden door het "procurement" te noemen.
Reputatie 7
Badge
Bij ProRail is sprake van "slimme inkoop", en men "optimaliseert het bestelproces".

Dat is iets heel anders dan "slimme serviceverlening" en "optimaliseren van het onderhoudsproces".
Reputatie 7
Badge +3
Zo gauw consultants met Engelse neuzeltaal een organisatie weten binnen te dringen is de organisatie op slag niet meer in staat om de meest basale zaken normaal uit te voeren. Het leidt bijna altijd tot zeemeeuwmanagement: de consultants komen krijsend aanvliegen, vreten zich vol, schijten de boel onder en vliegen weer verder.
Reputatie 7
Badge +3
Stickers hebben ze in ieder geval genoeg op voorraad, gister gemeld en vandaag een defect sticker erop. Daar zijn ze dan weer wel snel mee :8

De inkoop bij ProRail van reserveonderdelen is bepaald niet beter geworden door het "procurement" te noemen.
Die ontwikkeling was mij even ontgaan. NS spreekt al langer van Procurement, ik was in de veronderstelling dat het beestje bij ProRail nog gewoon 'inkoop' heette. Helaas, mispoes 😞
Reputatie 7
Badge +3
Het is en blijft onnozele dikdoenerij die alleen maar afleidt van de kerntaken.
Zeker, ik ben ook geen voorstander van al die Engelse terminologie, al betrap ik mezelf er ook wel eens op als ik een tijd veel met Engelsen heb gewerkt.

De BOFH van vandaag is wel toepasselijk 🙂
Weet je waar dit hele gedoe aan doet denken?

Bijv... de supermarkt om de hoek adverteert met vier flessen cola voor de prijs van twee. Echter, met je vier flessen cola kom je bij de kassa en je krijgt de korting niet.

Normale reactie: het wordt alsnog verrekend.

Abnormale reactie: tja, sorry, ligt aan degenen die onze kassa's heeft geprogrammeerd, is een extern bureau, dus dan moet u daar maar gaan klagen, want wij kunnen er niks aan doen.

Zou je daar genoegen mee nemen als klant?

Waarom bij de NS dan wel?
Reputatie 7
Badge +3
@Pejeka
Het doet mij nu juist weer helemaal niet denken aan de situatie die jij omschrijft. Het doet mij denken aan hoe het ook kan.

Een paar weken geleden was de lantaarnpaal tegenover ons huis uitgevallen. Ik heb op zaterdag een melding (met lantaarnpaalnummer) gedaan op de website van de gemeente. Op dinsdag kwam er een busje voorrijden en werd de lamp vervangen. De gemeente heeft een contract met een onderhoudsbedrijf dat binnen twee werkdagen moet langskomen om het probleem op te lossen.
Ik heb de monteur nog even gesproken en die vertelde me dat onderdeel van het contract is dat ze ook een voorraad onderdelen moeten hebben om allerlei soorten problemen op te lossen.

Zo gaan dingen in de echte wereld.
Badge +3

Bijv... de supermarkt om de hoek adverteert met vier flessen cola voor de prijs van twee. Echter, met je vier flessen cola kom je bij de kassa en je krijgt de korting niet.

Normale reactie: het wordt alsnog verrekend.


Dat doen ze dan ook meteen. Daarom altijd even kassabonnetje vragen, al kunnen ze die bij de servicebalie zonder moeite alsnog voor je uitdraaien (ik stond gisteren om ××.×× uur ongeveer bij kassa ¥ en denk dat ik teveel betaald heb).

Maar vorige week nog bij de ALDI "Hoi, ik heb gisteren hier dit (tabak van normaal €16,45) gekocht en er staat op mijn bonnetje € 23,25 dus mag ik het verschil even terug?"

Moeilijk moeilijk.. filiaalmanager erbij "Ja dat is een oude, en hij is aangebroken dus dat kan iedereen wel zeggen".

Ook goed! (ik voelde de waas van ijzige kalmte al over me heen komen) dus ik zei: "geloof me nu maar, want ik blijf hier staan totdat het opgelost is dus doe er maar alvast een kassa extra bij voor de wachtenden" (vonden ze niet leuk, want zoveel personeel loopt daar niet rond).

Hij: "Dat moet ik gaan opzoeken in het kassa-systeem, geen tijd voor nu meneer!"

Ik: "Doe maar, ik heb alle tijd van de wereld, en er is genoeg proviand aanwezig hier in de winkel"

Hij boos.. kantoortje in (met van die geblindeerde ramen). Ondertussen pakte ik twee precies dezelfde blikken tabak uit het rek en vroeg aan de caissière om die even te scannen. Op de ene stond een (wettelijke) sticker € 16,45 en op de andere € 23,25.. Beiden werden gescand voor € 23,25. Bingo en voilá mijn bewijs.

Filiaalmanager komt uit zijn hokje en zegt "helaas, nieuwe prijs"... Toen greep de caissière in en toonde wat op de kassa stond en wat ze in haar handen had..

"Oh sorry, dan krijg je toch € 6,80 terug". De aanhouder wint maar om daar elke keer zo veel moeite voor te doen (omgekeerde bewijslast) is niet echt handig voor je klantenbinding :)

Overigens ging het om een (zelfde verpakking!) oud product van 110 gram voor € 16,45 en de nieuwe (160 gram) voor € 23,25 maar zoek dat maar uit als klant!

Dat zijn wel uitzonderingen, ik heb zelf nooit problemen gehad bij fouten en ja die worden genoeg gemaakt borden die bv pas maandagmiddag worden weggehaald).

Bij Jumbo waren de sperziebonen verkeerd geprijsd, kreeg ik zonder te vragen ze gratis mee (werd er opgezet door een medewerker die er liep)
Reputatie 7
Badge +3
Maar vorige wwk nog bij de ALDI "Hoi, ik heb gisteren hier dit (tabak van normaal €16,45) gekocht en er staat op mijn bonnetje € 23,25 dus mag ik het verschil even terug?"
Tabak kopen? Dat is vragen om moeilijkheden. 😃

Reageer