Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?

  • 26 December 2017
  • 280 reacties
  • 10541 Bekeken


Toon eerste bericht

280 reacties

Reputatie 7
Badge
... Zal nog wel een paar weken duren voordat het scherm daadwerkelijk faalt en op zwart gaat. Dit soort hardwarekwalen zijn natuurlijk wel het begin van het einde, -)
Dat lijkt de voorbode van een domino uitval. Dan zijn er straks veel schermen te vervangen...
Denice NS schreef in het Lage Zwaluwe topic dat er *ook voor andere uitgevallen panelen* nieuwe schermen besteld waren en in de loop van januari 2018 zouden aankomen. Daarna moet er nog een monteur worden ingepland. En op is op. Dus weer bijbestellen en wachten...
Ik verwacht nog veel topics ...
Bij invoeren melding kan je urgentie (geen/laag/middel/hoog) en onveilige situatie (ja/nee) aanvinken. Servicedesk zal daar later ook nog wel redactie op toepassen. De reisinformatie was in dit geval correct, de kleur van het scherm was enkel geel. Zal nog wel een paar weken duren voordat het scherm daadwerkelijk faalt en op zwart gaat. Dit soort hardwarekwalen zijn natuurlijk wel het begin van het einde, daarom maar lekker neutraal 'middel' aangevinkt 😉
Reputatie 7
Badge
Melding gedaan via de NS-app, ontvangstbevestiging gekregen van de NS servicedesk. Wie is hier nou uiteindelijk verantwoordelijk om te zorgen dat die schermen naar behoren functioneren. Wie mogen we aan het einde van de rit boos aankijken?
wie bepaalt "urgentie"? Vanuit de reiziger(s) gezien is onjuiste of ontbrekende reisinformatie zeer urgent! De gele vertrekstaten zijn/worden afgevoerd, dus je hebt geen back up
Melding gedaan via de NS-app, ontvangstbevestiging gekregen van de NS servicedesk. Wie is hier nou uiteindelijk verantwoordelijk om te zorgen dat die schermen naar behoren functioneren. Wie mogen we aan het einde van de rit boos aankijken?
Update: Ik heb nog geen reactie ontvangen van ProRail. Ik verwacht sowieso dat ik die op zijn vroegst pas volgend jaar ga krijgen 🙂
Reputatie 7
Badge
Het was volgens mij een soort challenge en alles was nepwe communiceren langs lkaar. Jij hebt het over jouw voorbeeld, en ik over het mijne. Die 2 hebben inhoudelijk niets met elkaar van doen.
Vrije tekstberichten zijn best leuke dingen 🆒 🆒 🆒

Vooral dev-omgevingen 🆒
Badge +3
Het was volgens mij een soort challenge en alles was nep (Photoshoppen maar) natuurlijk!

Nee Klant_jac zie het einde van dat filmpje. Je foto op dat bord gaat niet lukkken en daarmee is heel het filmpje eigenlijk meteen ontkracht.

Nice try.. goodbye!
Reputatie 7
Badge
Haha.. Photoshoppen is ook een kunst zie [url=https://www.computable.nl/artikel/nieuws/security/2221417/250449/ict-stunt-ontregelt-nederland.html de student die heel NL lam legt]
het was deze keer een werkend scriptje om te restarten zonder dat je local admin rights nodig hebt. Systeem beheer heeft het succes bevestigd. Dat kan bij ons zonder gezichtsverlies :-)

Laten we hopen dat die studenten verstandig genoeg zijn om geen 'geintjes' uit te halen via mail.
ik pas wel op om daar iets over te zeggen 😛 Ik heb niet voor niets een telefoon zonder internet, en een laptop zonder netwerkmodules.
Laten we hopen dat die studenten verstandig genoeg zijn om geen 'geintjes' uit te halen via mail.
Badge +3
Haha.. Photoshoppen is ook een kunst zie de student die heel NL lam legt!

F%^*& die borden ik zet er gewoon op wat ik wil! :D

Helemaal fake dus!

Maar denk bij die oranje dingen op het station met een × (kusje) maar aan mij, want dat heb ik gedaan natuurlijk! 😛
Reputatie 7
Badge
...daarnaast is de grens tussen hardware en softwarefalen hierin ook erg vaag. Bij een echt defect bord (de doorgebrande printplaten van Pejeka bijvoorbeeld) is het duidelijk, maar bij borden die achterlopen in informatie....... :? De keten InfoPlus inclusief PUB is immers weer NS-aangelegenheid.
Een remote reset (reboot) is ook software!?!? MIjn studenten krijgen het voor elkaar om in een email een software pakketje te verstoppen waarmee de uni-server gaat rebooten, dus dan kan Stijn NS dat ook in zijn Prorail melding versturen 🆒 (t zou me niet verbazen als dat Prorail storingsmeld-emailadres in forward staat naar de NS stationsmanager van Iris NS :S )
Ook reizigers moeten zich aan het werkproces houden natuurlijk, kom nou toch. Eigenwijs gedoe van die vervelende reizigers! 😃 😳 🆒 😉
Eigenlijk ligt de eerste verantwoordelijk bij de reiziger die iets wil melden. Als deze niet de nummers heeft geregistreerd dan ligt daar het probleem en is het lastig voor de achterliggende partijen die dezelfde eigenaar hebben om het probleem te tackelen. Toch:?

Edit https://forum.ns.nl/op-het-station-17/borden-station-lage-zwaluwe-en-breda-42940/index1.html#post287807
Hmm, om het makkelijk te houden, zullen we maar zeggen 🆒 Het is net NS met CGI. Misschien kunnen we nog een paar extra KPI's toevoegen om de kwaliteit te monitoren.
Nee, niet voor defecte klokken of informatieborden. Servicedesk NS Stations is wel ons adres voor bijvoorbeeld defecten aan roltrappen en draaideuren en dergelijke, brandjes in prullenbakken, gladde perrons, viezigheden enzovoort. Maar dus niet voor informatieborden of klokken, gek genoeg.
Sorry, macht der gewoonte. Servicedesk NS Stations. Dat je ProRail mailt is nog wel te verklaren, wie feitelijk verantwoordelijk is, is even een volgende. Daarnaast is de grens tussen hardware en softwarefalen hierin ook erg vaag. Bij een echt defect bord (de doorgebrande printplaten van Pejeka bijvoorbeeld) is het duidelijk, maar bij borden die achterlopen in informatie....... :? De keten InfoPlus inclusief PUB is immers weer NS-aangelegenheid.
Zou niet weten wie of wat 5900 is helaas :8
Niet gewoon 5900? Overigens gaat het mij meer om de verantwoordelijkheid dan de werkelijke uitvoering.
Ok nu weet ik het ook niet meer. Als wij een melding maken van een defect bord of klok gaat dat naar een @prorail.nl e-mail adres. :?
Het is discutabel wie verantwoordelijk is, maar in by far de meeste gevallen is dat NS/DCRI. Pak de besluiten van de NMa er maar bij.

7.
Op 25 mei 2012 hebben partijen hun voor
nemen gemeld bij de NMa. De gemelde
operatie betreft het voornemen van NS Reiz
igers en ProRail om
het verstrekken van
reisinformatie en alle daarmee samenhangende diensten,
hardware
, presentatiemiddelen (zie
hierna punt 14) en personeel onder
te brengen bij NS Reizigers.


14.
Bij Reisinformatie zijn circa 272 medewerker
s in dienst die overgaan van ProRail naar
NS. De concentratie heeft verder
betrekking op de zogenaamde
hardware
en
‘presentatiemiddelen’ op de stat
ions, dat wil zeggen de CTA-bakken
7
, de Treinbeeldschermen
8
en
de omroepinstallaties op stations.
Of het nou NS, of Pro-Rail, of weer een andere partij is aan wie het onderhoud is uitbesteed, zal de reiziger toch worst zijn? Het bord doet het niet, dat is vervelend, de reiziger meld netjes dat bord X op lokatie Y niet werkt, en dan verwacht men dat die reiziger ook nog serienummers en bordnummers gaat doorgeven? Wat is er mis mee om gewoon iemand ter plaatse te sturen om het probleem op te lossen? En ja, óók zonder serienummers en bordnummers ziet die dan snel genoeg welk bord niet werkt. Of is de bedoeling dat men alles vanaf kantoorlokatie, zonder van zijn plaats te komen, kan verhelpen, door op een knopje te drukken dat reset heet en dan maar hopen dat het werkt?

Waarom zie ik hier op het forum meldingen over klokken en tca's en informatieborden die gewoon al maanden en maanden en maanden niet werken, en het enige dat je dan hoort is "we zetten het door"... Ja, dat geloof ik wel, dat het doorgezet wordt, maar waarom gebeurt er dan vervolgens niks?
Volgens mij bedoeld Henk_NL enkel dat de reisinformatie niet meer bij ProRail ligt. Het beheer en onderhoud van de borden en klokken zelf hebben ze, voor zover ik weet, nog zeker wel. Enkel de informatie die daar op getoond wordt niet meer. Een reset van zo'n bord zal dan alsnog door ProRail uitgevoerd moeten worden. Enkel als er inhoudelijk iets aan de reisinformatie niet klopt is het voor ons 🙂
Reputatie 7
Badge
Die kaart is oud en uit de tijd dat ProRail nog het beheer over reisinformatie had! NS (Stations) doet hierin geen (openbare) mapservices bieden zoals ProRail dat deed. De tabelletjes welke ClusterID's ("serienummers") waar hangen zijn er overigens gewoon, anders zijn ze helemaal niet van informatie te voorzien. Ik gebruik zelf overigens vaak de app om deze defecten te melden, en bij onbekend nummer (soms is het nummers zelfs verdwenen) gewoon melden als overige of met nummer 12345. Werkt prima.

@Stijn NS
kan het zijn dat NS KCC de door reizigers gesignaleerde storingen gewoontegetrouw per email bij Prorail meldt, terwijl zo te lezen beheer en onderhoud al een tijdje bij NS zit? En dat de meldingen simpelweg naar een NS-emailadres moeten worden "doorgezet" om tot actie te leiden?

En zou het vervolgens ook niet handiger zijn dat de storingsdienst een follow-up na de remote reset doet door binnen 24 uur na reset ter plekke een NS'er te laten controleren of het paneel weer 100% werkt?. Nu blijkt de NS storingsdienst te wachten tot er weer klachten met hetzelfde nummertje komen, voor er iemand op locatie gaat kijken. Ook dat is niet erg oplossingsgericht.
Die kaart is oud en uit de tijd dat ProRail nog het beheer over reisinformatie had! NS (Stations) doet hierin geen (openbare) mapservices bieden zoals ProRail dat deed.

De tabelletjes welke ClusterID's ("serienummers") waar hangen zijn er overigens gewoon, anders zijn ze helemaal niet van informatie te voorzien. Ik gebruik zelf overigens vaak de app om deze defecten te melden, en bij onbekend nummer (soms is het nummers zelfs verdwenen) gewoon melden als overige of met nummer 12345. Werkt prima.

Reageer