Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?



Toon eerste bericht

260 reacties

Het is discutabel wie verantwoordelijk is, maar in by far de meeste gevallen is dat NS/DCRI. Pak de besluiten van de NMa er maar bij.

7.
Op 25 mei 2012 hebben partijen hun voor
nemen gemeld bij de NMa. De gemelde
operatie betreft het voornemen van NS Reiz
igers en ProRail om
het verstrekken van
reisinformatie en alle daarmee samenhangende diensten,
hardware
, presentatiemiddelen (zie
hierna punt 14) en personeel onder
te brengen bij NS Reizigers.


14.
Bij Reisinformatie zijn circa 272 medewerker
s in dienst die overgaan van ProRail naar
NS. De concentratie heeft verder
betrekking op de zogenaamde
hardware
en
‘presentatiemiddelen’ op de stat
ions, dat wil zeggen de CTA-bakken
7
, de Treinbeeldschermen
8
en
de omroepinstallaties op stations.
Of het nou NS, of Pro-Rail, of weer een andere partij is aan wie het onderhoud is uitbesteed, zal de reiziger toch worst zijn? Het bord doet het niet, dat is vervelend, de reiziger meld netjes dat bord X op lokatie Y niet werkt, en dan verwacht men dat die reiziger ook nog serienummers en bordnummers gaat doorgeven? Wat is er mis mee om gewoon iemand ter plaatse te sturen om het probleem op te lossen? En ja, óók zonder serienummers en bordnummers ziet die dan snel genoeg welk bord niet werkt. Of is de bedoeling dat men alles vanaf kantoorlokatie, zonder van zijn plaats te komen, kan verhelpen, door op een knopje te drukken dat reset heet en dan maar hopen dat het werkt?

Waarom zie ik hier op het forum meldingen over klokken en tca's en informatieborden die gewoon al maanden en maanden en maanden niet werken, en het enige dat je dan hoort is "we zetten het door"... Ja, dat geloof ik wel, dat het doorgezet wordt, maar waarom gebeurt er dan vervolgens niks?
Volgens mij bedoeld Henk_NL enkel dat de reisinformatie niet meer bij ProRail ligt. Het beheer en onderhoud van de borden en klokken zelf hebben ze, voor zover ik weet, nog zeker wel. Enkel de informatie die daar op getoond wordt niet meer. Een reset van zo'n bord zal dan alsnog door ProRail uitgevoerd moeten worden. Enkel als er inhoudelijk iets aan de reisinformatie niet klopt is het voor ons 🙂
Reputatie 7
Badge
Die kaart is oud en uit de tijd dat ProRail nog het beheer over reisinformatie had! NS (Stations) doet hierin geen (openbare) mapservices bieden zoals ProRail dat deed. De tabelletjes welke ClusterID's ("serienummers") waar hangen zijn er overigens gewoon, anders zijn ze helemaal niet van informatie te voorzien. Ik gebruik zelf overigens vaak de app om deze defecten te melden, en bij onbekend nummer (soms is het nummers zelfs verdwenen) gewoon melden als overige of met nummer 12345. Werkt prima.

@Stijn NS
kan het zijn dat NS KCC de door reizigers gesignaleerde storingen gewoontegetrouw per email bij Prorail meldt, terwijl zo te lezen beheer en onderhoud al een tijdje bij NS zit? En dat de meldingen simpelweg naar een NS-emailadres moeten worden "doorgezet" om tot actie te leiden?

En zou het vervolgens ook niet handiger zijn dat de storingsdienst een follow-up na de remote reset doet door binnen 24 uur na reset ter plekke een NS'er te laten controleren of het paneel weer 100% werkt?. Nu blijkt de NS storingsdienst te wachten tot er weer klachten met hetzelfde nummertje komen, voor er iemand op locatie gaat kijken. Ook dat is niet erg oplossingsgericht.
Die kaart is oud en uit de tijd dat ProRail nog het beheer over reisinformatie had! NS (Stations) doet hierin geen (openbare) mapservices bieden zoals ProRail dat deed.

De tabelletjes welke ClusterID's ("serienummers") waar hangen zijn er overigens gewoon, anders zijn ze helemaal niet van informatie te voorzien. Ik gebruik zelf overigens vaak de app om deze defecten te melden, en bij onbekend nummer (soms is het nummers zelfs verdwenen) gewoon melden als overige of met nummer 12345. Werkt prima.
Ik kan helaas niets zeggen over hoe ProRail te werk gaat hierbij, maar wanneer wij iets melden krijgen we te horen dat ze niets kunnen zonder een serienummer. Ik ben het er mee eens dat het vrij onhandig is dat die niet gevonden kan worden aan de hand van een kaart (toffe site dat trouwens, ga ik onthouden), maar dat is voor zover wij weten hoe het werkt. Iets beters kan ik er niet van maken.
Reputatie 7
Badge
Goedemiddag klant_Jac. Ik heb hierover contact opgenomen met ProRail en zal het laten weten wanneer ik een reactie krijg. Ik durf echter niet te zeggen of ik ook werkelijk inhoudelijke informatie kan geven, het is goed mogelijk dat dit cijfers zijn die niet openbaar gemaakt worden.

Ik wil in ieder geval wel aangeven dat, ook al lijkt het zo, het stationspersoneel zeker niet niets doet, zoals ook al vaker aangegeven op het forum. Datzelfde geldt voor de informatie die wij nodig hebben om een storing door te geven. Dat zijn puur de criteria die nodig zijn om een reset te doen van een informatiebord, dat hebben we nu eenmaal nodig.

@StijnNS
Ik ben overtuigd van je goede bedoelingen. Alleen maakt de storingsdienst zich er met de huidige procedure wel erg gemakkelijk vanaf. Zoals Henk aangeeft, is er een ProRail overzicht van RIS panelen, http://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?url=http%3A%2F%2Fmapservices.prorail.nl%2Farcgis%2Frest%2Fservices%2FPGT_wfs_001%2FFeatureServer%2F6&source=sd en kan NS met de meldingen in 9 van de 10 gevallen prima bepalen welke paneel/bord defect is. Mocht er twijfel zijn, dan geeft men maar een remote-restart aan 2 panelen. Ook geen ramp, want na een minuut zijn ze weer in werking (als ze niet hardwarematig kapot zijn). Altijd beter dan uren-dagen-maanden defect zijn, omdat de storingsdienst niet aan de slag wil als het juiste nummertje niet wordt verstrekt.

Er blijkt trouwens ook geen live follow-up te zijn om na de remote reset te (laten) controleren of het paneel weer 100% werkt. NS storingsdienst blijkt te wachten tot er weer klachten met hetzelfde nummertje komen, voor er iemand ter plekke gaat kijken. Ook dat is niet erg oplossingsgericht.

In principe staan die nummers aan de onderkant, in ieder geval die van beeldschermen.Wellicht een goed voornemen voor ProRail om die nummers zelf te weten? Bijvoorbeeld "De TB7 rechts van ingang station station Baarn"
@Robert B
Zet een werkstudent een paar dagen aan het maken van een conversielijst, en je bent voor eeuwig voorzien van een handige meldtool.
Ik kan het topic zo snel niet vinden, maar een mede-Moderator heeft eerder aangegeven dat hun centrale geen kaart heeft met de locaties van de borden gekoppeld aan de serienummers. En een reset gaat via het serienummer. Er zal hier ongetwijfeld een reden voor zijn.
Badge +3
In principe staan die nummers aan de onderkant, in ieder geval die van beeldschermen.

Wellicht een goed voornemen voor ProRail om die nummers zelf te weten?

Bijvoorbeeld "De TB7 rechts van ingang station station Baarn" kan er maar eentje zijn toch?
Goedemiddag klant_Jac. Ik heb hierover contact opgenomen met ProRail en zal het laten weten wanneer ik een reactie krijg. Ik durf echter niet te zeggen of ik ook werkelijk inhoudelijke informatie kan geven, het is goed mogelijk dat dit cijfers zijn die niet openbaar gemaakt worden.

Ik wil in ieder geval wel aangeven dat, ook al lijkt het zo, het stationspersoneel zeker niet niets doet, zoals ook al vaker aangegeven op het forum. Datzelfde geldt voor de informatie die wij nodig hebben om een storing door te geven. Dat zijn puur de criteria die nodig zijn om een reset te doen van een informatiebord, dat hebben we nu eenmaal nodig.

Reageer