Skip to main content
NS propageert het gebruik van de NS app als basis voor alle informatie. De gele vertrekposters en stationsklokken kunnen verdwijnen. Alles vindt de reiziger in de "app". Voor de digibeten blijft er voorlopig op elk station een beeldscherm met vertrektijden, en op grotere stations een beeldscherm bij elk perron. Treinkaartjes zitten ook in de "app".



Ik ben geen digibeet, maar ik heb en wil geen telefoon met "alles erin" en dus ook geen "app". Evenmin ben ik blij met virtuele treinkaartjes voor een fysieke reis. Mijn zintuigen en hersens hebben behoefte aan fysieke informatie op het station/perron en in de trein.



Daaraan schort het steeds vaker, met name als de electronica kuren heeft. In de afgelopen weken trof ik bij 23 treinreizen via 62 begin-, overstap- en eindstations maar liefst 12 defecte electronische (z/w) beeldschermborden op stations, 4 defecte beeldschermen in de trein, 1 defect (oranje) matrixbord op station, 1 stilstaande klok, en 4x storing bij de online reisplanner. De onjuist aanwijzende displays bij het spoor op het perron tel ik mee, maar de defecte chippalen en poortjes laat ik bij deze vraag buiten beschouwing, want die laatste groep bepalen niet essentieel mijn reis(plan). Onder "defect" versta ik "niet functionerend zoals verwacht".



Het blijkt uit reacties op dit forum dat defect-meldingen niet veel zin hebben, want volgens de moderatoren mogen ze die meldingen pas "doorzetten" naar de verantwoordelijke storingsdienst, als ze voorzien zijn van de code van het defecte apparaat. Die moeten wij als reiziger kennelijk gaan zoeken. Speurtocht van NS, op kosten van de reiziger?



Het NS personeel, inclusief de virtuele stationsmanager, blijken niet in staat om dagelijks bij te houden of alle reizigersinformatiesystemen nog goed werken. Naar wij als reiziger zijn daarvan afhankelijk! Ik ben benieuwd naar de ernst van dit probleem.



Hoeveel electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nu - eind 2017- nog steeds DEFECT? En op welke plaats/locatie?
Ik kan helaas niets zeggen over hoe ProRail te werk gaat hierbij, maar wanneer wij iets melden krijgen we te horen dat ze niets kunnen zonder een serienummer. Ik ben het er mee eens dat het vrij onhandig is dat die niet gevonden kan worden aan de hand van een kaart (toffe site dat trouwens, ga ik onthouden), maar dat is voor zover wij weten hoe het werkt. Iets beters kan ik er niet van maken.
Goedemiddag klant_Jac. Ik heb hierover contact opgenomen met ProRail en zal het laten weten wanneer ik een reactie krijg. Ik durf echter niet te zeggen of ik ook werkelijk inhoudelijke informatie kan geven, het is goed mogelijk dat dit cijfers zijn die niet openbaar gemaakt worden.



Ik wil in ieder geval wel aangeven dat, ook al lijkt het zo, het stationspersoneel zeker niet niets doet, zoals ook al vaker aangegeven op het forum. Datzelfde geldt voor de informatie die wij nodig hebben om een storing door te geven. Dat zijn puur de criteria die nodig zijn om een reset te doen van een informatiebord, dat hebben we nu eenmaal nodig.


@StijnNS

Ik ben overtuigd van je goede bedoelingen. Alleen maakt de storingsdienst zich er met de huidige procedure wel erg gemakkelijk vanaf. Zoals Henk aangeeft, is er een ProRail overzicht van RIS panelen, http://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?url=http%3A%2F%2Fmapservices.prorail.nl%2Farcgis%2Frest%2Fservices%2FPGT_wfs_001%2FFeatureServer%2F6&source=sd en kan NS met de meldingen in 9 van de 10 gevallen prima bepalen welke paneel/bord defect is. Mocht er twijfel zijn, dan geeft men maar een remote-restart aan 2 panelen. Ook geen ramp, want na een minuut zijn ze weer in werking (als ze niet hardwarematig kapot zijn). Altijd beter dan uren-dagen-maanden defect zijn, omdat de storingsdienst niet aan de slag wil als het juiste nummertje niet wordt verstrekt.



Er blijkt trouwens ook geen live follow-up te zijn om na de remote reset te (laten) controleren of het paneel weer 100% werkt. NS storingsdienst blijkt te wachten tot er weer klachten met hetzelfde nummertje komen, voor er iemand ter plekke gaat kijken. Ook dat is niet erg oplossingsgericht.



In principe staan die nummers aan de onderkant, in ieder geval die van beeldschermen.Wellicht een goed voornemen voor ProRail om die nummers zelf te weten? Bijvoorbeeld "De TB7 rechts van ingang station station Baarn"

@Robert B

Zet een werkstudent een paar dagen aan het maken van een conversielijst, en je bent voor eeuwig voorzien van een handige meldtool.
Ik kan het topic zo snel niet vinden, maar een mede-Moderator heeft eerder aangegeven dat hun centrale geen kaart heeft met de locaties van de borden gekoppeld aan de serienummers. En een reset gaat via het serienummer. Er zal hier ongetwijfeld een reden voor zijn.

In principe staan die nummers aan de onderkant, in ieder geval die van beeldschermen. Wellicht een goed voornemen voor ProRail om die nummers zelf te weten? Bijvoorbeeld "De TB7 rechts van ingang station station Baarn maakt een boel lawaai" Kan er maar eentje zijn toch?


Goedemiddag klant_Jac. Ik heb hierover contact opgenomen met ProRail en zal het laten weten wanneer ik een reactie krijg. Ik durf echter niet te zeggen of ik ook werkelijk inhoudelijke informatie kan geven, het is goed mogelijk dat dit cijfers zijn die niet openbaar gemaakt worden.



Ik wil in ieder geval wel aangeven dat, ook al lijkt het zo, het stationspersoneel zeker niet niets doet, zoals ook al vaker aangegeven op het forum. Datzelfde geldt voor de informatie die wij nodig hebben om een storing door te geven. Dat zijn puur de criteria die nodig zijn om een reset te doen van een informatiebord, dat hebben we nu eenmaal nodig.

Reageer