NS propageert het gebruik van de NS app als basis voor alle informatie. De gele vertrekposters en stationsklokken kunnen verdwijnen. Alles vindt de reiziger in de "app". Voor de digibeten blijft er voorlopig op elk station een beeldscherm met vertrektijden, en op grotere stations een beeldscherm bij elk perron. Treinkaartjes zitten ook in de "app".
Ik ben geen digibeet, maar ik heb en wil geen telefoon met "alles erin" en dus ook geen "app". Evenmin ben ik blij met virtuele treinkaartjes voor een fysieke reis. Mijn zintuigen en hersens hebben behoefte aan fysieke informatie op het station/perron en in de trein.
Daaraan schort het steeds vaker, met name als de electronica kuren heeft. In de afgelopen weken trof ik bij 23 treinreizen via 62 begin-, overstap- en eindstations maar liefst 12 defecte electronische (z/w) beeldschermborden op stations, 4 defecte beeldschermen in de trein, 1 defect (oranje) matrixbord op station, 1 stilstaande klok, en 4x storing bij de online reisplanner. De onjuist aanwijzende displays bij het spoor op het perron tel ik mee, maar de defecte chippalen en poortjes laat ik bij deze vraag buiten beschouwing, want die laatste groep bepalen niet essentieel mijn reis(plan). Onder "defect" versta ik "niet functionerend zoals verwacht".
Het blijkt uit reacties op dit forum dat defect-meldingen niet veel zin hebben, want volgens de moderatoren mogen ze die meldingen pas "doorzetten" naar de verantwoordelijke storingsdienst, als ze voorzien zijn van de code van het defecte apparaat. Die moeten wij als reiziger kennelijk gaan zoeken. Speurtocht van NS, op kosten van de reiziger?
Het NS personeel, inclusief de virtuele stationsmanager, blijken niet in staat om dagelijks bij te houden of alle reizigersinformatiesystemen nog goed werken. Naar wij als reiziger zijn daarvan afhankelijk! Ik ben benieuwd naar de ernst van dit probleem.
Hoeveel electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nu - eind 2017- nog steeds DEFECT? En op welke plaats/locatie?
Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?
Bladzijde 12 / 12
Dit gaat om meldingen uit augustus '17, dat is meer dan een paar dagen. Of meer dan een paar weken. Een paar maanden, maybe 😃
Duitsland is niet het andere eind van de wereld. Het bedrijf waar ik werk heeft meerdere distributiecentra in Europa. Ons standaard magazijn staat in Duitsland en wij hanteren hiervandaan voor stockitems een levertijd van 2 dagen en indien nodig kan een spoedorder met 1 dag geleverd worden.
Voor producten die in één van de andere Europese magazijn op voorraad worden gehouden hanteren we wel een langere levertijd, maar deze zijn in het algemeen binnen een week geleverd. Het wordt een andere zaak wanneer iets bv met zeevracht uit de VS moet komen of producten op aanvraag geproduceerd worden.
Wat wel het geval is, is dat veel bedrijven een zo laag mogelijke voorraad aan houden, want magazijnruimte kost geld. Dat vereist goed magazijnbeheer en planning. Plan je het niet goed dan heb je van het ene product een voorraad van een jaar en een ander product loopt in backorder. Vaak wordt er aan grote klanten een forcast gevraagd zodat de productie en voorraad hierop kan worden afgestemd. Bij sommige klanten is het zelfs zo dat wij een claim aan ons broek krijgen wanneer wij niet kunnen leveren en die klant daardoor een productiestop heeft.
Er zijn natuurlijk altijd bijzonder situaties, zoals bij ons onlangs brand in een fabriek waardoor de productie van een bepaalde productlijn even helemaal stil lag en daarna nog een lange levertijd had. En zo hebben we bij een aantal andere producten weer andere problemen.
Maar afgezien van zulke uitzonderlijke situaties zou het toch niet moeten zijn dat het leveren van een bepaald onderdeel 6 tot 9 maanden kost.
Voor producten die in één van de andere Europese magazijn op voorraad worden gehouden hanteren we wel een langere levertijd, maar deze zijn in het algemeen binnen een week geleverd. Het wordt een andere zaak wanneer iets bv met zeevracht uit de VS moet komen of producten op aanvraag geproduceerd worden.
Wat wel het geval is, is dat veel bedrijven een zo laag mogelijke voorraad aan houden, want magazijnruimte kost geld. Dat vereist goed magazijnbeheer en planning. Plan je het niet goed dan heb je van het ene product een voorraad van een jaar en een ander product loopt in backorder. Vaak wordt er aan grote klanten een forcast gevraagd zodat de productie en voorraad hierop kan worden afgestemd. Bij sommige klanten is het zelfs zo dat wij een claim aan ons broek krijgen wanneer wij niet kunnen leveren en die klant daardoor een productiestop heeft.
Er zijn natuurlijk altijd bijzonder situaties, zoals bij ons onlangs brand in een fabriek waardoor de productie van een bepaalde productlijn even helemaal stil lag en daarna nog een lange levertijd had. En zo hebben we bij een aantal andere producten weer andere problemen.
Maar afgezien van zulke uitzonderlijke situaties zou het toch niet moeten zijn dat het leveren van een bepaald onderdeel 6 tot 9 maanden kost.
Als men openheid zou geven over de situatie, zou dat al voor veel meer begrip zorgen. 6 tot 9 maanden is dan nog steeds discutabel natuurlijk, maar het wordt al een stuk beter te begrijpen dan deze radiostilte. Niks tegen de mods verders, ze doen hun best, maar deze houding vanuit de organisatie is wel typerend.
Inderdaad Henk, dat is wat bij ons wel zveel mogelijk gedaan wordt. Al hoort customer service ook niet altijd een duidelijke reden waarom iets lang in backorder staat. Blijft ook wel eens bij dingen als productieprobleem, issue met grondstoffen en zo.
Het is ook een van de pijlers van reisinformatie, onder andere in de nieuwe verstoringsinformatie is dat duidelijk zichtbaar. In de eerste fase wordt er zo snel mogelijk een bericht verstuurt. Je herkent deze aan de omroep en tekst "We houden u op de hoogte". Feitelijk is er dan niet veel meer bekend dan een melding van een verstoring, soms zijn die dossiers binnen 10 minuten weer gesloten, maar de gedachte is (ongeveer) dat zo snel mogelijk _iets_ melden beter is dan niets melden.
Bladzijde 12 / 12
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.