Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?

Toon eerste bericht

256 reacties

Nee, niet voor defecte klokken of informatieborden. Servicedesk NS Stations is wel ons adres voor bijvoorbeeld defecten aan roltrappen en draaideuren en dergelijke, brandjes in prullenbakken, gladde perrons, viezigheden enzovoort. Maar dus niet voor informatieborden of klokken, gek genoeg.
Hmm, om het makkelijk te houden, zullen we maar zeggen 🆒 Het is net NS met CGI. Misschien kunnen we nog een paar extra KPI's toevoegen om de kwaliteit te monitoren.
Reputatie 7
Badge
...daarnaast is de grens tussen hardware en softwarefalen hierin ook erg vaag. Bij een echt defect bord (de doorgebrande printplaten van Pejeka bijvoorbeeld) is het duidelijk, maar bij borden die achterlopen in informatie....... :? De keten InfoPlus inclusief PUB is immers weer NS-aangelegenheid.
Een remote reset (reboot) is ook software!?!? MIjn studenten krijgen het voor elkaar om in een email een software pakketje te verstoppen waarmee de uni-server gaat rebooten, dus dan kan Stijn NS dat ook in zijn Prorail melding versturen 🆒 (t zou me niet verbazen als dat Prorail storingsmeld-emailadres in forward staat naar de NS stationsmanager van Iris NS :S )
Badge +3
Haha.. Photoshoppen is ook een kunst zie de student die heel NL lam legt!

F%^*& die borden ik zet er gewoon op wat ik wil! :D

Helemaal fake dus!

Maar denk bij die oranje dingen op het station met een × (kusje) maar aan mij, want dat heb ik gedaan natuurlijk! 😛
Reputatie 7
Badge
Het was volgens mij een soort challenge en alles was nepwe communiceren langs lkaar. Jij hebt het over jouw voorbeeld, en ik over het mijne. Die 2 hebben inhoudelijk niets met elkaar van doen.
Melding gedaan via de NS-app, ontvangstbevestiging gekregen van de NS servicedesk. Wie is hier nou uiteindelijk verantwoordelijk om te zorgen dat die schermen naar behoren functioneren. Wie mogen we aan het einde van de rit boos aankijken?
Reputatie 7
Badge
... Zal nog wel een paar weken duren voordat het scherm daadwerkelijk faalt en op zwart gaat. Dit soort hardwarekwalen zijn natuurlijk wel het begin van het einde, -)
Dat lijkt de voorbode van een domino uitval. Dan zijn er straks veel schermen te vervangen...
Denice NS schreef in het Lage Zwaluwe topic dat er *ook voor andere uitgevallen panelen* nieuwe schermen besteld waren en in de loop van januari 2018 zouden aankomen. Daarna moet er nog een monteur worden ingepland. En op is op. Dus weer bijbestellen en wachten...
Ik verwacht nog veel topics ...
Badge +3
En daar is de volgende (Almelo)....
Je hebt toch wel het serienummer en het lokatienummer nauwkeurig genoteerd en doorgegeven? En o ja, liefst ook nog het bord opengeschroefd, zodat je kon zien welk printplaatje doorgebrand was, daar het fabrikatienummer, type en montageplaats van doorgegeven? Tja, zo niet, dan kunnen ze er niks aan doen...
Reputatie 7
Badge
, blijkbaar heeft ProRail een of ander systeem waarbij een * (verplicht veld) staat voor dat nummer.
Henk_NL schreef al eerder dat als je 12345 intypt, het systeem de melding accepteert.
NS Klantenservice heeft die conversie database wel. Maar dan moet iemand van NS aan het zoeken, terwijl NS kennelijk vindt dat ProRail moet zoeken.
Reputatie 1
Het tb-scherm op station Breda aan de centrumzijde als je de trap afkomt en de passage inloopt is ook al maanden kapot. Nummer is niet te zien omdat het scherm in de wand is verwerkt. Al diverse malen via Twitter aangegeven maar wordt niks aan gedaan. Dit is de laatste poging...
Dat scherm is _echt_ al maanden stuk, dat is niet overdreven. Heb hem ook al meermaals doorgegeven via de app, natuurlijk zonder clusterid want onleesbaar.
Dit is de laatste poging...
thx! Is er mss een foto van?

Ik kan ze niet repareren, maar wel vuur aan de schenen leggen.

Geloof gelijk in jouw goede bedoelingen, maar geloof jij nou zélf dat er dan morgen een monteur staat om dat ding te repareren?
Reputatie 7
Badge
Ik kan ze niet repareren, maar wel vuur aan de schenen leggen.
Geloof gelijk in jouw goede bedoelingen, maar geloof jij nou zélf dat er dan morgen een monteur staat om dat ding te repareren?

nee, maar is inmiddels wel een aantrekkelijk topic voor "Kanniewaarzijn" geworden:D
Kluisjes in Eindhoven werken alweer een tijdje. Zal morgen nog ff kijken voor je.
De Flirts klopt. Daar ben ik intern nog druk mee bezig en we zijn bezig om wat wij buiten waarnemen aan de juiste mensen binnen door te geven. Er was laatst een software update geweest, om dit probleem op te lossen. Deels is dat gelukt, ik zie nu Flirts die wel werken, maar ook teveel die niet willen. Dat wordt vervolgd. Rest durf ik weinig over te zeggen, mijn meldingen blijven ook maar openstaan.
Reputatie 7
Badge +3

Toevallig zag ik gistermiddag op Laan van NOI spoor 4 ook een CTA met zo'n blauw vlak aan bovenkant waardoor je niet de bestemming, vertrektijd en evt vertraging niet kan zien. Geen nummer genoteerd of foto genomen.

Hierbij nummertje en foto: 11353 op spoor 4 Laan van NOI.
Defect sinds afgelopen dinsdag. Andere zijde doet het nog wel normaal.

Dit leverde vanmiddag in ieder geval al aardig wat verwarring op bij diverse reizigers. Vanwege een defecte trein vervielen meerdere sprinters achter elkaar (die van 17.12, 17.24, 17.42, 17.54 en 18.12) en sommige (ik denk minder frequente) reizigers dachten dat de eerstvolgende trein dan degene was die als "Hierna/next" stond aangezien de info van het bovenste gedeelte van het scherm niet leesbaar was en het dus niet duidelijk welke trein zou komen.

Ik heb dus maar een aantal reizigers de info verstrekt dat de eerstvolgende trein die van 17.54 was, oh nee 17.54 die is nu vervallen en de eerstvolgende is die 18.12, of wacht even ook die valt nu uit en het wordt die van 18.24. Maar anders kunt u het aan de andere kan van het scherm wel goed zien.

Reputatie 7
Badge +3
Op Twitter nog een melding van een defect scherm sinds augustus 2017, Amsterdam Centraal 7a, zit al defect sticker op.
https://twitter.com/NS_online/status/976948079411847169
Die kwam volgens mij ook voor in de Tweets die ik in het screenshot had zitten gisteren.
Reputatie 7
Badge +3
Nu je het zegt, ja staat daar ook tussen.
Ik heb "mijn" scherm op Laan van NOI ook maar even via Twitter gemeld, wordt doorgegeven aan de desbetreffende afdeling, dus hopelijk nog voor het eind van het jaar gerepareerd.....:8
De vijver van deze branche is groot, wanneer je maar genoeg hengeltjes uithangt heb je vanzelf beet. Probleem lijkt inderdaad businesskeuzes te zijn van ProRail inkoop om voor de goedkoopste leverancier te gaan, waar lange levertijden en een beperkt aantal uitlevermomenten bij horen. Gecombineerd met een beperkte eigen voorraad zorgt dat simpelweg voor een zeer lange levertijd op benodigde onderdelen.

Oftewel, vooral ProRail én (keten)partners (NS, lokale vervoerders op de desbetreffende stations, concessieverleners, et cetera) blijven lastigvallen met defecte schermen en de doorlooptijden daarvan.

- ProRail doet de feitelijke inkoop;
- NS is (mede-)verantwoordelijk voor reisinformatie op stations;
- Concessiehouders zijn vaak conform het PvE verantwoordelijk voor reisinformatie op stations en afspraken daarover met NS (DC)RI;
- Concessieverleners kunnen bovenstaande concessiehouders weer aanspreken op deze verantwoordelijkheid.

Voorbeelden, zie PvE ZWENZWOKA (Tenderned) C.7.

Nog meer suggesties?
Badge +3
Dat lijkt sterk op wat een tijd terug bij NedTrain aan de hand was. De managers kregen een taakstelling om te bezuinigen en een paar verlichte geesten kwamen op het idee om de onderdelenvoorraad te verkleinen en pas op het laatste moment onderdelen te gaan bestellen. Gevolg: de magazijnen met onderdelen raakten leeg en een maand of zes later stonden er allerlei treinen aan de kant omdat er geen onderdelen waren. Er moesten toen op stel en sprong allerlei onderdelen besteld worden bij de leverancier. Die meldde vervolgens dat er de voorgaande maanden zo weinig besteld was dat men inmiddels nieuwe klanten had gezocht en daar met voorrang voor was gaan produceren.

Het heeft vervolgens nog bijna een jaar geduurd voordat de materieelpositie weer vergelijkbaar was met de situatie van voor de voorraadverkleining. Blijkbaar leert men niet van dit soort cases in de spoorsector.
Reputatie 7
Badge +3
Hopelijk hebben ze dan nu wel een grote bestelling uitstaan bij die leverancier want zo loopt het defecte schermen lekker op.

Conducteur Bram gaat de meldingen sparen, dus melden maar.
Leuk dat hij mijn Laan van NOI foto gebruikt als voorbeeld :)

https://twitter.com/ConducteurBram/status/977153079140286465
Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van zo'n spaaractie, maar denk dat het meer zin heeft om _alle_ verantwoordelijke partijen te blijven lastigvallen hierover. Laat die concessiehouders maar bij NS en ProRail gaan klagen dat de schermen op stations binnen hun concessie waar ze voor verantwoordelijk zijn wéér en/of nog stééds niet werken.

Je zou toch bijna een eigen meldsysteem opzetten a la volletreinen.nl om doorlooptijden te kunnen bijhouden.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaar dat ik mijn melding ook naar ProRail had getweet, kunnen ze er weer mooi een defect sticker op plakken :8

@iMark
Zo'n Just in time aanpak heeft zijn voor en nadelen.
Het valt en staat met een goede forcast en een safetystock. Plus een betrouwbare leverancier.
Ik persoonlijk ben meer van Just in idgaf-delivery. Het maakt me niet uit HOE je het doet, zolang je maar zorgt DAT je het doet 😃

Reageer