Welke plaatsen mogen een station krijgen?

  • 12 January 2024
  • 36 reacties
  • 598 Bekeken

Reputatie 5

Welke plaatsen mogen een station krijgen vinden jullie? 


36 reacties

Alles behalve urk. 

Opzich vind ik deze plekken:
Cappelle a/d ijssel
Lisse (het station staat er letterlijk nog)
Budel
 

Verder geen idee. Misschien meer in zeeland of het oosten. 

Reputatie 7
Badge +4

Drachten is de grootste plaats zonder station. De Lelylijn is er nog niet en een zijtak van Emmeloord naar Urk verwacht ik al helemaal  niet. Persoonlijk hou ik wel van de eigenzinnigheid van mensen en dus ook van die op Urk, al deel ik de standpunten vaak niet.

Budel heeft een stationsgebouw en een spoorlijn met Weert, er rijdt echter alleen een zinktrein van en naar de haven van Antwerpen. Weert-Budel-Hamont en verder zou ik toejuichen. Het is echter ook politiek, Nederland wil de IJzeren Rijn niet.

In ieder geval zoals eerder vernoemd station Drachten, daar is het hard nodig om een treinspoor aansluitend op het hoofdrailnet te hebben.

ook Terneuzen heeft geen station, en daar heb je meer inwoners dan Drachten. Enigsinds logisch dat daar geen station is, want het is een logistieke puzzel omdat daar ook de Schelde loopt.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk dat u de gemeente Terneuzen en de stad Terneuzen door elkaar haalt. Dan zou u voor Drachten het aantal inwoners van de gemeente Smallingerland moeten aanhouden. Drachten komt als plaats op ruim 44000, Terneuzen op ruim 25000. 

Verder zou Drachten aan de lijn Groningen-Heerenveen-Lelystad- Randstad komen te liggen, een groot voordeel voor het verkeer uit Groningen en voor het hele gebied langs die lijn. Het vermindert de afhankelijkheid van Zwolle Meppel en die is er voor het hele Noorden. Vanuit Terneuzen lijkt me lastig.

Reputatie 7
Badge +3

Drachten is de grootste plaats zonder station.

Ik denk dat Nieuwegein groter is? Maar goed, die is redelijk goed aangesloten op Utrecht Centraal met de sneltram.
Er is wel regelmatig gesproken over een spoorlijn Utrecht - Breda, maar dat zou te duur zijn.

Reputatie 7

Oosterhout NB natuurlijk (56.000 inwoners)

Veldhoven (46.000 inwoners)

Waalwijk (31.000 inwoners)

Uden (37.000 inwoners)

Leusden (32.000 inwoners)

Stadskanaal (32.000 inwoners)

Hellevoetsluis (40.000 inwoners)

Berkel-Enschot / Udenhout (direct aan het spoor)

Helvoirt (direct aan het spoor)

Reputatie 7

Drachten is de grootste plaats zonder station. 

Nee, dat is volgens mij toch Oosterhout. Gemeente heeft 56.000 inwoners, zonder de drie kerkdorpen gerekend heeft het ca 51.000 inwoners.

Reputatie 7
Badge +4

Het is nog erger: het is Katwijk. ;-) Ruim 66000.

Reputatie 7
Badge +4

Prachtig verhaal over Oosterhout:

Eerst eten 

Oosterhout heeft geen treinstation en dat komt door 'eerst eten'. Hoe zit dit eigenardige verhaal eigenlijk in elkaar?

logo eerst eten

'Eerst eten', zeggen ze in Oosterhout... 

'Eerst Eten' verwijst naar een karaktertrek van de Oosterhouters, die in het verleden kennelijk opvallend vaak zin hadden in een goede maaltijd. Ze stonden wijd en zijd bekend vanwege hun wens om 'eerst even te eten'. Het is overigens denkbaar dat het gezegde ook op andere inwoners van de Baronie van toepassing is.

Treinstation

Een hardnekkig verhaal luidt dat dit gezegde is ontstaan aan het eind van de negentiende eeuw toen er overal in Nederland spoorwegen werden aangelegd. Oosterhout wilde vanzelfsprekend ook wel zo'n aansluiting op het spoornet. De notabelen van de stad namen daarom op een dag de koets naar Den Haag om daar te pleiten voor een treinstation in Oosterhout. Onderweg gingen ze echter een hapje eten en volgens goed Oosterhouts gebruik moet dat een uitbundige maaltijd zijn geworden. Een goede reden om te laat te arriveren bij de minister. Ze kwamen nog net op tijd om een delegatie uit de gemeente Gilze en Rijen de trap af te zien komen, die een toezegging voor een station in Rijen op zak hadden.

Omweg

Dat is het verhaal, maar er is in geen enkel archief ooit enig bewijs gevonden dat deze gebeurtenis werkelijk heeft plaats gevonden. Verder is het ook niet erg logisch. Een spoorlijn aanleggen tussen Breda en Tilburg via Oosterhout zou een stevige omweg betekenen en Rijen ligt wat dat betreft een stuk strategischer. Ondertussen kan Oosterhout zich er wel op beroepen de grootste gemeente van Nederland te zijn, die niet beschikt over een treinstation.

Ouder

Bovendien is het gebruik van het gezegde 'Eerst Eten, zeggen ze in Oosterhout' ouder dan dit spoorwegverhaal. Het werd al eerder in de negentiende eeuw opgemerkt als een typisch Oosterhoutse gewoonte. Ofwel plaatst het de Oosterhouters in een bourgondische traditie van goed eten, ofwel zegt het iets van de bedachtzaamheid van de Oosterhouters; dat ze belangrijke besluiten pas nemen na een voedzame maaltijd. Dat zijn positieve kenmerken die door sommigen als waardevoller worden gezien dan een treinstation.

 

 
 
Reputatie 7
Badge +3

Het is nog erger: het is Katwijk. ;-) Ruim 66000.

Dat is dan wel inclusief Rijnsburg en Valkenburg, die sinds 2006 zijn samengevoegd met Katwijk.

En vergeet de stoomtrein niet met station Valkenburg ZH  https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/portfolio-item/01-station/. In de zomer, wanneer deze trein wat vaker rijdt en ik in mijn tuintje zit of gewoon lekker de tuindeur open heb, kan ik de stoomfluit hier thuis horen, ook al woon ik aan de andere kant van de wijk. Van de ene kant kan ik dan een stoomfluit horen en van de andere een typhoon van een NS trein. 

@Thom 

Qua grootste gemeente zonder station kom ik toch op Meierijstad met 84.000 inwoners. Nog een maatje groter dan Oosterhout of Katwijk. 

Reputatie 7
Badge +4

Mooi gevonden Tamzin, ik begin dit topic steeds leuker te vinden eigenlijk.

Zo leer je nog wat op je oude dag, ;-)

 

Straks ben ik nog blij dat Gouda een groot station heeft, (78000) ;-)

 

Het blijft natuurlijk zo dat van al deze plaatsen Drachten de meest voor de hand liggende keuze is om aan te sluiten.

Reputatie 7

Meierijstad kan dan de grootste gemeente zonder station zijn maar die gemeente bestaat uit verspreide dorpen waarvan Veghel met blijkbaar 38.000 inwoners de grootste is. Oosterhout, buiten de kerkdorpen om, als "stad" op zich is ruim groter dan Veghel. 

Ik ging uit van de grootste stad of het grootste dorp op zich in een "gemeente". Het is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk.

De qua oppervlakte grootste gemeente mét een station is Sudwest- Fryslan. Er loopt een leuke spoorlijn met 7 stations door de gemeente met in totaal 91.000 inwoners😁

Reputatie 7
Badge

Barneveld Noord heeft al een station maar wat mij betreft mag er ook een perron komen richting Apeldoorn. En verder uiteraard Staphorst. 

Reputatie 7
Badge +4

Dat kwam al eerder aan de orde met Terneuzen en Smallingerland, maar je hebt en houdt natuurlijk gelijk. Ik weet wel waar de Meijerij ligt maar moest deze gemeente toch even opzoeken. 

De vraag die eigenlijk nu beantwoord is is dat het inwoneraantal niet alleen bepalend is. Belangrijk punt is ook een metro of sneltramverbinding zoals geldt voor Spijkenisse en  Nieuwegein. Het is dan niet meer voor de hand liggend dat daar ook nog een spoorverbinding komt.

Meierijstad kan dan de grootste gemeente zonder station zijn maar die gemeente bestaat uit verspreide dorpen waarvan Veghel met blijkbaar 38.000 inwoners de grootste is. Oosterhout, buiten de kerkdorpen om, als "stad" op zich is ruim groter dan Veghel. 

Klopt. Overigens heeft het huidige Meierijstad in het verleden liefst vier stations gehad: Olland, Schijndel, Eerde en Veghel.

Een jaar of vijftien geleden is er nog sprake geweest van het heropenen van de spoorlijn Boxtel-Uden om zodoende Meierijstad en Uden (weer) op het spoor aan te sluiten. Probleem daarbij.was dat de spoorlijn naar Boxtel ging maar de reizigers naar Eindhoven, Den Bosch en Oss willen.

Uiteindelijk heeft de Provincie toen gekozen voor snelbussen van Oss, Uden, Veghel naar St Oedenrode en Eindhoven resp. Schijndel en Den Bosch. Er rijden nu inderdaad snelbussen maar van de beloofde HOV-infrastructuur is nooit iets gerealiseerd.

Reputatie 5

Ja, ik zou ook wel een paar nieuwe spoorlijnen willen. Er zijn al lang geen nieuwe spoorlijnen aangelegd. Misschien Heemstede- Hoofddorp-Aalsmeer-Uithoorn-Mijdrecht-Breukelen? Zou een snelle verbinding zijn tussen Haarlem en Utrecht, en Schiphol en Utrecht. 

Reputatie 5

Of een zijtak naar Dokkum.

Reputatie 7
Badge +1

Ja, ik zou ook wel een paar nieuwe spoorlijnen willen. Er zijn al lang geen nieuwe spoorlijnen aangelegd. Misschien Heemstede- Hoofddorp-Aalsmeer-Uithoorn-Mijdrecht-Breukelen? Zou een snelle verbinding zijn tussen Haarlem en Utrecht, en Schiphol en Utrecht. 

Haarlem-Schiphol staat denk ik heel hoog op het wensenlijstje van de Noord Hollandse bevolking. Probleem blijft vooral de ruimte die je nodig hebt om zo'n spoorlijn aan te leggen. Grondonteigening, procedures doorlopen en je bent zo 20 jaar verder.

 

Haarlem-Schiphol staat denk ik heel hoog op het wensenlijstje van de Noord Hollandse bevolking. Probleem blijft vooral de ruimte die je nodig hebt om zo'n spoorlijn aan te leggen. 

Met de komst van de airport sprinter komen er acht verbindingen per uur van Haarlem naar Schiphol met een overstap in Sloterdijk. Het lijkt me weinig zinvol dan ook nog een rechtstreekse spoorlijn aan te leggen.

Gezien de enorme problemen op dit moment bij zowel NS als ProRail denkt ik overigens dat er voorlopig helemaal niets aan nieuw spoor wordt aangelegd. Eerst maar eens kijken wat er over een paar jaar überhaupt nog over is van het OV.

Reputatie 7
Badge +4

Of een zijtak naar Dokkum.

Goed plan, een historisch treintje als het Dockumer Lokaeltsje zou ook wat zijn. Sommige oude stations liggen er nog, in Metslawier, Marrum en Anjum.

Het zal wel blijven bij het liedje er over ;-)

Pake heeft er nog wel in gezeten. Ik heb de Nederlandstalige versie maar genomen.

 

 

 

 

 
Reputatie 7

Een jaar of vijftien geleden is er nog sprake geweest van het heropenen van de spoorlijn Boxtel-Uden om zodoende Meierijstad en Uden (weer) op het spoor aan te sluiten. Probleem daarbij.was dat de spoorlijn naar Boxtel ging maar de reizigers naar Eindhoven, Den Bosch en Oss willen.

Waarom is er eigenlijk in oorsprong nooit een lijn(tje) van Oss via Uden en Veghel naar Eindhoven aangelegd (een noord-zuid verbinding)? En wel een lijntje naar Boxtel?

Badge +3

Ik zie Eindhoven Airport er ooit nog wel van komen, ook al lopen daar prima HOV buslijnen heen vanaf Eindhoven (ook via Veldhoven, met P+R Meerhoven aan de A2).

En dan een tram naar Veldhoven (ASML) - Waalre - Valkenswaard of anders richting Eersel (en Turnhout) ook al is Eersel ook gewoon een verzameling dorpen met 20.000 inwoners (had vroeger wel een tramlijn https://www.tramhalte.nl)

 

Waarom is er eigenlijk in oorsprong nooit een lijn(tje) van Oss via Uden en Veghel naar Eindhoven aangelegd (een noord-zuid verbinding)? En wel een lijntje naar Boxtel?

In de tijd dat het spoor werd aangelegd was Eindhoven nog een dorp van 5.000 inwoners en dus totaal niet relevant. Richting Oss en Den Bosch is destijds vanwege de lagere kosten gekozen voor een stoomtram.

De spoorlijn Boxtel-Uden is aangelegd als onderdeel van de spoorlijn Vlissingen-Wesel met daar verdere aansluiting naar grote Duitse steden als Berlijn en Hamburg. De spoorlijn was bedoeld voor passagiers uit Engeland die met de boot naar Vlissingen reisden en daar overstapten op internationale treinen via Roosendaal en Boxtel naar Duitsland. De lijn was oorspronkelijk zeer succesvol en werd dan ook al snel dubbelsporig uitgebouwd. Door de eerste wereldoorlog stortte het vervoer in en heeft zich daarna niet meer hersteld.

Omdat de lijn er toch lag reed er ook een keer of vier per dag een lokale trein Boxtel-Gennep om zo wat extra inkomsten te genereren. Eind jaren 40 viel het doek voor het reizigersvervoer maar tot de jaren 90 was er nog wel goederenvervoer tussen Boxtel en Veghel.

Badge +3

Omdat de lijn er toch lag reed er ook een keer of vier per dag een lokale trein Boxtel-Gennep om zo wat extra inkomsten te genereren. Eind jaren 40 viel het doek voor het reizigersvervoer maar tot de jaren 90 was er nog wel goederenvervoer tussen Boxtel en Veghel.

Ja, het spoor ligt er op zich deels (zwaar overwoekerd) maar houdt ergens in Veghel op.

En uit een archief topic 

 

Reageer