Welke plaatsen mogen een station krijgen?

  • 12 January 2024
  • 36 reacties
  • 598 Bekeken

Reputatie 5

Welke plaatsen mogen een station krijgen vinden jullie? 


36 reacties

 

Ja, het spoor ligt er op zich deels (zwaar overwoekerd) maar houdt ergens in Veghel op.

Na de oorlog is het stuk van Gennep naar Duitsland nooit meer heropend en besloot men de brug over de Maas om te bouwen voor autoverkeer.

Er reed toen nog een dagelijkse goederentrein van Boxtel tot Mill die een aantal tussenstations bediende. Daarnaast reden er bij behoefte aparte graantreinen naar de Cehave aansluiting in Veghel. 

Begin jaren 70 verdween de dagelijkse goederentrein en bleef alleen het stuk tussen Boxtel en de Cehave nog in gebruik. Het deel tussen de Cehave en Gennep is daarna geleidelijk afgebroken. In de jaren 90 verhuisde de Cehave naar Oss en sindsdien rijden de graantreinen daar via een nieuw aangelegde spoorlijn naar toe.

Reputatie 5

Ja, ik zou ook wel een paar nieuwe spoorlijnen willen. Er zijn al lang geen nieuwe spoorlijnen aangelegd. Misschien Heemstede- Hoofddorp-Aalsmeer-Uithoorn-Mijdrecht-Breukelen? Zou een snelle verbinding zijn tussen Haarlem en Utrecht, en Schiphol en Utrecht. 

Dit is een spoorlijn die zelfs voor een groot deel heeft bestaan, in ieder geval het stuk tussen Aalsmeer en Breukelen - de Haarlemmermeerspoorlijn (https://www.haarlemmermeerspoor.nl/). Ik ben zelfs oud genoeg om ooit voor een gesloten spoorwegovergang op de A2 bij Mijdrecht te hebben moeten wachten voor een goederentrein (gesloten in 1987). De aansluiting op de Haarlemmermeerspoorlijn is ten slotte rond 2000 ook bij de spoorlijn Utrecht - Amsterdam verwijderd, toen laatstgenoemde baanvak viersporig werd.

Of een zijtak naar Dokkum.

Goed plan, een historisch treintje als het Dockumer Lokaeltsje zou ook wat zijn. Sommige oude stations liggen er nog, in Metslawier, Marrum en Anjum.

Zijn die dorpen er ook nog of zijn die al lang geleden uitgestorven?😁

Budel heeft een stationsgebouw en een spoorlijn met Weert, er rijdt echter alleen een zinktrein van en naar de haven van Antwerpen. Weert-Budel-Hamont en verder zou ik toejuichen. 

Een station aan de lijn Weert-Hamont is niet zinvol aangezien Budel voornamelijk op Eindhoven is gericht. In de praktijk gaat men vanuit Budel via station Maarheeze naar Eindhoven.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de liefhebbers is er een quiz op Sporcle: noem de grootste gemeenten in Nederland zonder treinstation:
https://www.sporcle.com/games/HugoNL2800/grootste-plaatsen-in-nederland-zonder-station

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Of een zijtak naar Dokkum.

Goed plan, een historisch treintje als het Dockumer Lokaeltsje zou ook wat zijn. Sommige oude stations liggen er nog, in Metslawier, Marrum en Anjum.

Zijn die dorpen er ook nog of zijn die al lang geleden uitgestorven?😁

 

De dorpen zijn er nog

Je kunt gerust zijn, de rails liggen er al decennialang niet meer maar het levert wel een bijzonder plaatje op: de andreaskruisen staan er na al die jaren nog en als je er tussen gaat staan is het stationsgebouw nog duidelijk herkenbaar. Dit was dus de vroegere spoorovergang.

 

Prachtboek oor de geschiedenisliefhebbers:

 

Reputatie 7

 

Waarom is er eigenlijk in oorsprong nooit een lijn(tje) van Oss via Uden en Veghel naar Eindhoven aangelegd (een noord-zuid verbinding)? En wel een lijntje naar Boxtel?

In de tijd dat het spoor werd aangelegd was Eindhoven nog een dorp van 5.000 inwoners en dus totaal niet relevant. 

Kennelijk was het kleine dorpje Eindhoven in 1860 wel relevant genoeg om de lijn vanuit Boxtel (staatslijn E) naar aan te leggen - en verder naar Maastricht. Er is zelfs een lijn Eindhoven- Hasselt aangelegd las ik. 

Boxtel werd in de 19e eeuw spoorwegknooppunt omdat hier staatslijn E zou aansluiten op H (vanuit Utrecht), dit als een soort compromis tussen Den Bosch en Eindhoven. Volgens wiki dan.

Reputatie 7
Badge +4

Budel heeft een stationsgebouw en een spoorlijn met Weert, er rijdt echter alleen een zinktrein van en naar de haven van Antwerpen. Weert-Budel-Hamont en verder zou ik toejuichen. 

Een station aan de lijn Weert-Hamont is niet zinvol aangezien Budel voornamelijk op Eindhoven is gericht. In de praktijk gaat men vanuit Budel via station Maarheeze naar Eindhoven.

Helemaal waar, maar het zou wel een extra verbinding met België zijn. Tussen Hazeldonk en Eijsden zijn die er niet. Dat is een flink gat, en vanuit Hamont zijn er wel degelijk verbindingen met de rest van de zuiderburen.

 

 
Reputatie 7

Een station aan de lijn Weert-Hamont is niet zinvol aangezien Budel voornamelijk op Eindhoven is gericht. In de praktijk gaat men vanuit Budel via station Maarheeze naar Eindhoven.

Helemaal waar, maar het zou wel een extra verbinding met België zijn. Tussen Hazeldonk en Eijsden zijn die er niet. Dat is een flink gat, en vanuit Hamont zijn er wel degelijk verbindingen met de rest van de zuiderburen.

 

Best wel vreemd eigenlijk dat er zo weinig spoorverbindingen naar België zijn. Dat zo'n nauw verbonden buurland toch qua spoor zo pover verbonden is… niet iedereen gaat naar Antwerpen of Brussel. Ook regionale lijnen naar minder grote steden zijn toch van betekenis, of kunnen dat eventueel worden, ook als schakel in de reis. 

Weert - Hamont weer verbinden ligt zo voor de hand en toch gebeurt het niet om meerdere (op dit forum al vaker genoemde) redenen van allerlei aard. Echt zo zonde. Elke uitbreiding van spoorverbindingen is een stap in de goede richting, namelijk meer ov-gebruik. 

Je kan een bus inzetten, maar waarschijnlijk is het zinloos, want de meeste mensen stappen echt niet snel in een bus. Met de trein willen ze vaak wel. 

Met Duitsland zijn er liefst 6 spoorverbindingen en er komt een 7e bij, namelijk de reactivatie van Coevorden - Bad Bentheim. Eind 2026 is gepland dat die verbinding in gebruik gaat.

De grens met Duitsland is ook langer dan die met België. Als je trouwens het aantal grensovergangen in één klap flink toe wil laten nemen moet je een spoorlijn door Baarle leggen😁

Reputatie 5

Of een zijtak naar Dokkum.

Goed plan, een historisch treintje als het Dockumer Lokaeltsje zou ook wat zijn. Sommige oude stations liggen er nog, in Metslawier, Marrum en Anjum.

Zijn die dorpen er ook nog of zijn die al lang geleden uitgestorven?😁

 

De dorpen zijn er nog

Je kunt gerust zijn, de rails liggen er al decennialang niet meer maar het levert wel een bijzonder plaatje op: de andreaskruisen staan er na al die jaren nog en als je er tussen gaat staan is het stationsgebouw nog duidelijk herkenbaar. Dit was dus de vroegere spoorovergang.

 

Prachtboek oor de geschiedenisliefhebbers:

 

Wel een leuk idee om een museumstoomtrein daar te laten rijden. Brengt waarschijnlijk wel bezoekers op.

Reageer