Met ingang van 9 juli 2014 wordt het papieren treinkaartje vervangen door een eenmalige chipkaart. Het Nationaal OV-Beraad (NOVB), een samenwerkingsverband van vervoerders en overheden, heeft dit gisteravond 20 mei 2014 besloten. We merken dat veel reizigers vragen hebben over wat dat voor hun specifieke manier van reizen bij NS betekent. Om een groot deel van de vragen te beantwoorden hebben we een top-10 van vragen samengesteld, welke te vinden is op deze site.
Mocht het antwoord op je vraag er niet tussen staan, stel hem dan hier op het forum!
Bladzijde 1 / 6
Dat kan hier.
Let wel op dat je met een e-ticket niets hebt aan je voordeelurenabonnement omdat e-tickets niet meer met 40% korting verkocht worden.
Mocht het antwoord op je vraag er niet tussen staan, stel hem dan hier op het forum!
De link naar de 10 FAQ werkt niet meer. Waar kan ik vinden wat een eticket is, en hoe het werkt?
Jawel: De kaartautomaat verkoopt nu papieren kaartjes met een chip erin. Daarmee moet in- en uitgecheckt worden en dan zijn ze geldig. Ze kosten wel per stuk een euro meer dan een reis met een e-ticket of met een ov-chipkaart.
Ja, mits de kaart "geactiveerd is" om te reizen bij NS. Dat gebeurt automatisch als er een keer saldo op de kaart wordt gezet bij een NS-kaartautomaat, maar dat kan ook handmatig gedaan worden bij een NS-kaartautomaat.
Als ik nu een treinkaartje zou kopen, zou dat dus niet meer geldig zijn? En kan ik met een anonieme OV-chipkaart reizen met de NS? En wat is dan het minimale saldo dat ik nodig heb als ik een retourtje Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal wil?
U zou een e-ticket kunnen kopen. Voor jaartrajectabonnementhouders zijn nog e-tickets met korting te koop, ook voor dagen in de toekomst.
Sinds 9 juli geen treinkaartje nodig gehad. Met trajectkaart kan ik nog steeds niet op Saldo reizen. Dat is al een slechte zaak. Nu moet ik morgen vanaf Rotterdam doorreizen naar Lombardijen. Ik denk ik koop alvast een kaartje of zet een product op de trajectkaart. Mooi niet. Sinds 9 juli kun je dus blijkbaar alleen op de dag zelf een kaartje kopen.
Hopeloos.
Hopeloos.
De prijs is ook (vaak) hoger, omdat als je de gemaksknop bijvoorbeeld gebruikt bij de automaat op Amsterdam Lelylaan om een kaartje naar Schiphol te kopen, alsnog 4 + 1 euro betaald moet worden, terwijl de ritprijs Amsterdam Lelylaan - Schiphol maar 2,80 (+1) euro is.
Je doelt waarschijnlijk op de situatie toen de buitenlandse reiziger standaard een 1e klas kaartje kreeg aangesmeerd?
A
Ah ok, meende dat hier pas geleden ook ophef over was omdat de prijs hoger was via die knop.
Nee, 4 euro is de normale ritprijs Schiphol - Amsterdam C. Van die prijs gaat de gemaksknop uit, ook al is de prijs voor veel van de stations waarvoor dit kaartje geldig is en waar het verkocht wordt lager (maar voor bijvoorbeeld Schiphol - Amsterdam Science Park is de ritprijs iets hoger). Daar komt 1 euro wegwerpchipkaarttoeslag bij.
A
Wat dus een extra toeslag betekent op de extra toeslag van 1 euro....Welkom in Nederland mensen.
De toerist wordt geacht een wegwerpchipkaart te kopen met de gemakknop op de automaten. Dat kost 5 euro voor een enkeltje tussen een willekeurig Amsterdams station en Schiphol of omgekeerd (inclusief wegwerpchipkaarttoeslag).
Station Lelylaan naar Schiphol
enkele reis 2.80
Hoe moet een tourist een kaart kopen.
Amsterdam is een stad waar er veel en veel touristen komen, je wordt niet populaire met hun.
OPlossing mijn zus heeft mijn reserve anonieme chip gebruikt em op Schiphol in een envelope in de postbus terug gestuurd. Is dit hoe het moet anno 2014 ???
enkele reis 2.80
Hoe moet een tourist een kaart kopen.
Amsterdam is een stad waar er veel en veel touristen komen, je wordt niet populaire met hun.
OPlossing mijn zus heeft mijn reserve anonieme chip gebruikt em op Schiphol in een envelope in de postbus terug gestuurd. Is dit hoe het moet anno 2014 ???
A
Daarnaast ben ik benieuwd waarom kom ik via nu.nl te weten over de eticket en word op ns.nl bijna geen woord gerept behalve over chipoplossingen?
Dat is teveel gemak voor bv samenreizigers. En dan reizen die nog zonder OV chipkaart, wat een doodzonde is.
Waarom kan ik geen eticket met korting kopen?
Daarnaast ben ik benieuwd waarom kom ik via nu.nl te weten over de eticket en word op ns.nl bijna geen woord gerept behalve over chipoplossingen?
Daarnaast ben ik benieuwd waarom kom ik via nu.nl te weten over de eticket en word op ns.nl bijna geen woord gerept behalve over chipoplossingen?
A
Overigens is niemand verplicht om met de trein te reizen...
Ach, toen in 1980 de strippenkaart werd ingevoerd was half Nederland in paniek; "Dat mocht en kon toch niet zomaar gebeuren".
Toen 3 jaar geleden de strippenkaart volledig werd afgeschaft liep half Nederland te hoop omdat de strippenkaart moest blijven.
De geschiedenis lijkt zich te herhalen.
Gek ik kan me niet herinneren dat 9 jaar na invoering van de strippenkaart er iemand nog moeite mee had. Ja het aantal zones, maar dat stempelde de chauffeur wel voor je af.
Wat waren daar de problemen dan mee ?? Verder dan dat de inkt in de stempels af en toe op was...
Het forum op slot? Waarom? Dat komt er dan op neer dat het forum opgeheven wordt.
Dan niemand meer hopen dat hier iemand een oplossing voor zijn vraag of probleem heeft.
Moderators zonder werk, etc. etc.
Ik vind jouw vraag wel erg rigoureus hoor.
Overigens is niemand verplicht om met de trein te reizen...
Ach, toen in 1980 de strippenkaart werd ingevoerd was half Nederland in paniek; "Dat mocht en kon toch niet zomaar gebeuren".
Toen 3 jaar geleden de strippenkaart volledig werd afgeschaft liep half Nederland te hoop omdat de strippenkaart moest blijven.
De geschiedenis lijkt zich te herhalen.
A
Kan dit forum ook op slot.
Precies, 99% van de reizigers is dus wel gewoon tevreden met de OV-chipkaart.
Overigens is niemand verplicht om met de trein te reizen...
Overigens is niemand verplicht om met de trein te reizen...
Ach, de eerste dag waren er 700 klachten over het afschaffen van het papieren treinkaartje bij de Consumentenbond. Ik vermoed nog niet 1% van de reizigers. Lijkt me reuze mee te vallen.
"NS laat weten ‘verrast’ te zijn door de klachten van FNV. Een woordvoerder benadrukt dat de overgang op de eenmalige chipkaart goed is verlopen, ‘onder meer door de kundige voorlichting aan klanten door de balie- en andere medewerkers’. De directie zegt ‘graag’ in overleg te treden met de vakbond. De drukte op stations als Amsterdam zou normaal zijn voor de tijd van het jaar."
(zie: http://www.metronieuws.nl/meer-metro/baliestress-op-station-levert-lange-rijen-op/SrZngn!1sI2fdtHpbqF6/ )
Ik ga ervan uit dat NS hier gewoon netjes de waarheid vertelt.
dan steekje net als de ns je kop in het zand
Ik baseerde met op dit bericht in Metro:
"NS laat weten ‘verrast’ te zijn door de klachten van FNV. Een woordvoerder benadrukt dat de overgang op de eenmalige chipkaart goed is verlopen, ‘onder meer door de kundige voorlichting aan klanten door de balie- en andere medewerkers’. De directie zegt ‘graag’ in overleg te treden met de vakbond. De drukte op stations als Amsterdam zou normaal zijn voor de tijd van het jaar."
(zie: http://www.metronieuws.nl/meer-metro/baliestress-op-station-levert-lange-rijen-op/SrZngn!1sI2fdtHpbqF6/ )
Ik ga ervan uit dat NS hier gewoon netjes de waarheid vertelt.
"NS laat weten ‘verrast’ te zijn door de klachten van FNV. Een woordvoerder benadrukt dat de overgang op de eenmalige chipkaart goed is verlopen, ‘onder meer door de kundige voorlichting aan klanten door de balie- en andere medewerkers’. De directie zegt ‘graag’ in overleg te treden met de vakbond. De drukte op stations als Amsterdam zou normaal zijn voor de tijd van het jaar."
(zie: http://www.metronieuws.nl/meer-metro/baliestress-op-station-levert-lange-rijen-op/SrZngn!1sI2fdtHpbqF6/ )
Ik ga ervan uit dat NS hier gewoon netjes de waarheid vertelt.
A
En het personeel snapt er zelf ook niets van
Sommige baliemedewerkers noemen de training ‘een lachertje’ en stellen dat er door inhuur van tijdelijke krachten en studenten te weinig goed opgeleid personeel beschikbaar is
Sommige baliemedewerkers noemen de training ‘een lachertje’ en stellen dat er door inhuur van tijdelijke krachten en studenten te weinig goed opgeleid personeel beschikbaar is
Bladzijde 1 / 6
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.