beantwoord

verplicht minimaal één keer uitchecken

  • 6 August 2023
  • 60 reacties
  • 1578 Bekeken


Toon eerste bericht

60 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik weet verkopen andere vervoerders geen abonnementen die geldig zijn bij NS. Net even een steekproef gedaan in de webshops van Arriva en Blauwnet.

Ik weet overigens niet of controleurs van andere vervoerders wel kunnen zien of iemand afgekocht reisrecht heeft zonder incheck bij een eigen paaltje of poortje. Dat zou nog een bijkomend technisch probleem kunnen zijn.

Om alle problemen en discussies voor te zijn raad iedereen aan om met volledig afgekocht reisrecht in en uit te checken, zeker bij overstappen tussen NS en een andere vervoerder.

Badge +3

Voor zover ik weet verkopen andere vervoerders geen abonnementen die geldig zijn bij NS.

Arriva Flow-abonnementen zijn ook geldig bij NS en andere treinvervoerders.

Badge +3

Voor zover ik weet verkopen andere vervoerders geen abonnementen die geldig zijn bij NS. Net even een steekproef gedaan in de webshops van Arriva en Blauwnet.

Zie o.a. https://www.arriva.nl/kaartjes-abonnementen/abonnementen/arriva-flow maar die zijn eigenlijk identiek aan NS Flex abonnementen (Traject Vrij niet verkrijgbaar), waarbij Arriva de facturen regelt. Handig als de Focum kredietcheck in de weg zit voor NS Flex.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had inderdaad niet aan Arriva Flow gedacht. Dat is ook te bestellen in de varianten Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij waarbij je dagen met volledig afgekocht reisrecht hebt.

Toen het persbericht van NS in april 2015 werd gepubliceerd bestond Arriva Flow nog niet. Evenmin als NS Flex. 

Reputatie 7

Er blijft een merkwaardige onduidelijkheid hangen rond het in- en uitchecken met een volledig afgekocht reisrecht. Met name vreemd indien het in- en uitchecken een belangrijke rol zou vervullen bij de toerekening van de opbrengst.

Het is niet vreemd, want staat in de voorwaarden dat je moet in- en uitchecken om gebruik te kunnen maken van jouw abonnement.

Vreemd is de wijze waarop met de, volgens mij, geldige voorwaarde is en wordt omgesprongen. Dat men is gaan denken dat er van een vrijstelling sprake zou zijn is dan weliswaar onjuist maar niet verwonderlijk.

Reputatie 7

NS kan van alles in de voorwaarden zetten.

Tegelijkertijd heeft NS op 2 april 2015 gepubliceerd dat reizigers met volledig afgekocht reisrecht nooit een boete zullen krijgen wanneer niet is ingecheckt. Dat betekent dat in voorkomende gevallen niet-inchecken door NS uitdrukkelijk wordt gedoogd. De facto betekent dit dat een reiziger met volledig afgekocht reisrecht bij NS niet hoeft in te checken. Dat is de logische consequentie van hetgene dat door NS op 2 april 2015 is gesteld.

We kunnen daar van alles van vinden, maar het zijn wel de feiten.

 

 

Dat blijken de feiten ook niet te zijn.

In 2015 heeft NS aangegeven dat een incidenteel vergeten incheck, uit coulance, geen boete tot gevolg zou hebben. Nadrukkelijk is daarbij vermeld dat inchecken altijd verplicht is. Verder is daarbij aangegeven dat de vervoerders dienaangaande elk een eigen beleid voeren.

https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/?_ga=2.256761995.166877029.1691390688-784051966.1647332171

Het blijft dan ook onjuist om te beweren dat er thans, op basis hiervan, feitelijk/in de praktijk/in werkelijkheid/de facto van een vrijstelling sprake zou zijn en dat men zowel het in- als het uitchecken achterwege zou kunnen laten.

De ervaring van TS laat ook zien dat het in de praktijk/de facto zo niet werkt.

Reputatie 7
Badge +3

NS kan van alles in de voorwaarden zetten.

Tegelijkertijd heeft NS op 2 april 2015 gepubliceerd dat reizigers met volledig afgekocht reisrecht nooit een boete zullen krijgen wanneer niet is ingecheckt. Dat betekent dat in voorkomende gevallen niet-inchecken door NS uitdrukkelijk wordt gedoogd. De facto betekent dit dat een reiziger met volledig afgekocht reisrecht bij NS niet hoeft in te checken. Dat is de logische consequentie van hetgene dat door NS op 2 april 2015 is gesteld.

We kunnen daar van alles van vinden, maar het zijn wel de feiten.

De discussie die indertijd in de Tweede Kamer gevoerd is ging over het al dan niet onredelijk was om mensen die hun reis vooraf al volledig hadden betaald (zonder spitsbeperkingen op de reisdag) een boete te geven vanwege het niet uitvoeren van een administratieve handeling. Daarvan heeft de Tweede Kamer toen uitdrukkelijk gezegd dat dat niet wenselijk is. Dit vooral omdat bij controle in de trein meteen is vast te stellen dat de reiziger volledig afgekocht reisrecht heeft. Een afwezige incheck heeft immers geen invloed op de betaling voor de reis.

Reputatie 2

Voor het volgen van de hoeveelheid reizigers en hun bestemming is het natuurlijk wel handig als er in en uitgecheckt wordt. Op een paar komt dat natuurlijk ook weer niet aan.

Reputatie 7

NS kan van alles in de voorwaarden zetten.

Tegelijkertijd heeft NS op 2 april 2015 gepubliceerd dat reizigers met volledig afgekocht reisrecht nooit een boete zullen krijgen wanneer niet is ingecheckt. Dat betekent dat in voorkomende gevallen niet-inchecken door NS uitdrukkelijk wordt gedoogd. De facto betekent dit dat een reiziger met volledig afgekocht reisrecht bij NS niet hoeft in te checken. Dat is de logische consequentie van hetgene dat door NS op 2 april 2015 is gesteld.

 

 

Je maakt de klassieke denkfout van omkering van oorzaak en gevolg.

Het is niet omdat een overtreding kan leiden tot een boete dat er bij het uitblijven van een boete geen sprake zou zijn van een overtreding.

Kortom: je dient ook bij een volledig afgekocht reisrecht nog altijd, per vervoerder, netjes in en uit te checken. Van een vrijstelling, zoals beweerd, is geen sprake.

Gezien het gehanteerde systeem is dit bovendien volstrekt begrijpelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Zoek voor de aardigheid eens op wat ‘de facto’ betekent.

Reageer