beantwoord

verplicht minimaal één keer uitchecken

  • 6 August 2023
  • 60 reacties
  • 1578 Bekeken


Toon eerste bericht

60 reacties

Reputatie 6
Badge +2

 

 

Voor wie OV-fiets niet gebruikt kan het ook een voordeel zijn dat dat bij Arriva Flow waarschijnlijk niet inbegrepen is, dat verkleint de risico's bij verlies van de OV-chipkaart.

Ik zie nu dat je weliswaar het OV-fietsabonnement verplicht bij NS Flex erbij moet nemen, maar dat je wel de optie voor het daarmee huren van de OV-fiets via de klantenservice kan laten uitzetten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Laat @BrunoEst contact opnemen met NS om de berichtgeving van 2 april 2015 te laten herzien.
 

 

Waarom zou ik ?

Als het de bedoeling is om onnodige overlast te veroorzaken moet men maar vooral volharden in het onbegrip. Daar is geen kruid tegen gewassen.

Het zij zo !

Inderdaad. Je bevestigt je eigen stelling keer op keer. Ik kan het ook niet helpen dat jij niet begrijpt wat de facto betekent. Daar is inderdaad geen kruid tegen gewassen.

Als mijn uitleg in deze kwestie niet correct zou zijn zou de markering van mijn antwoord als beste antwoord wel door een moderator aangepast zijn. 

Reputatie 7

Waar het om gaat is dat de Tweede Kamer in 2015 heeft gesproken: volledig afgekocht reisrecht is altijd toereikend voor de te maken reis en voldoet daarmee aan de wettelijke eisen voor een geldig vervoerbewijs. Van een boete voor zwartrijden kan daarom geen sprake zijn.

Kwestie van onderzoek naar oorzaak en gevolg.

 

Hier valt van alles over te zeggen en aan te onderzoeken, maar dat is mijn punt helemaal niet.

Het gaat er mij enkel om dat je niet kunt beweren dat men met een volledig afgekocht reisrecht vrijgesteld zou zijn van het in-, om- en uitchecken. Dat is namelijk, zoals aangetoond, niet waar.

Reputatie 7

Inderdaad. Je bevestigt je eigen stelling keer op keer. Ik kan het ook niet helpen dat jij niet begrijpt wat de facto betekent. Daar is inderdaad geen kruid tegen gewassen.
 

Eerder heb ik ‘de facto’ gelijkgeschakeld met feitelijk/in de praktijk/in werkelijkheid. Gisteren heb je aangegeven dat ‘de facto’ in de praktijk/in feite zou betekenen

Hoe moet ‘de facto’ in je volgende beweringen nu dan begrepen worden :

“De facto betekent dit dat een reiziger met volledig afgekocht reisrecht bij NS niet hoeft in te checken.

“De facto zijn reizigers met afgekocht reisrecht vrijgesteld van in- en uitchecken”.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal het nog een keer uitleggen.

Als je door NS niet beboet wordt als je met volledig afgekocht reisrecht niet hebt ingecheckt betekent dit dat het door NS gedoogd wordt. Met andere worden, in de praktijk maakt het dus niet uit of je wel of niet hebt ingecheckt. Je krijgt misschien wel een reprimande van de Hc om toch in te checken maar NS heeft op 2 april 2015 laten weten dat je nooit een boete zult krijgen. In dit topic ging het overigens over niet uitgecheckt hebben alvorens de terugreis te aanvaarden. Maar ook dat maakt niet voor het nooit beboet zullen worden door NS wanneer je een in- of uitcheck mist.

Ik vind het ook krom, maar het zijn wel de feiten. NS houdt het vaag door helemaal niets te zeggen over het aantal keren dat je niet ingecheckt zou mogen hebben met volledig afgekocht reisrecht. Bij andere regelingen wordt daar expliciet melding van gemaakt, zoals bij de regeling vergeten abonnement.

Dat is wat precies wat ‘Geen boete bij vrij reizen’ betekent. Ik verbaas me er wel een beetje over dat @BrunoEst dit maar niet wil begrijpen. Hoewel ik het met alle plezier nog een of meerdere keren uitleg, denk ik nu toch echt dat alles wel gezegd is.

Badge +3

Uiteraard is in- en uitchecken bij Traject Vrij noodzakelijk en verplicht om te kunnen vaststellen waar iemand de reis is begonnen en waar de reis is beëindigd. 

Daar is in het verleden ook een hoop discussie over geweest, waarbij de uitkomst was dat je bij controle op/binnen je traject ook géén boete zou krijgen (info van een HC meen ik).

Er is namelijk sprake van (hele dag) afgekocht reisrecht, en er wordt niet aantoonbaar buiten het traject gereisd en men kan niet bewiijzen dat je buiten je traject niet ingecheckt hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij was nu juist de uitkomst dat je altijd moet in- en uitchecken met Traject Vrij omdat je anders buiten je vaste traject zou kunnen reizen zonder daarvoor te betalen. Zonder incheck is op het vaste traject niet vast te stellen of je buiten je vaste traject hebt gereisd. Tenzij je daar controle hebt gekregen. Dan ben je een reguliere reiziger zonder geldig vervoerbewijs.

In het persbericht van 2 april 2015 wordt dat zelfs expliciet benoemd:
“ Voor NS-businesscard en traject Vrij-abonnementen geldt dat je altijd moet
inchecken, omdat je op rekening reist en we anders niet kunnen weten waar je
bent ingestapt of uitstapt. Ook Keuzedagen zijn vrij en betaald, maar moeten met
een check-in/out altijd gevalideerd worden op datum.” 

 

Badge +3

Volgens mij was nu juist de uitkomst dat je altijd moet in- en uitchecken met Traject Vrij omdat je anders buiten je vaste traject zou kunnen reizen zonder daarvoor te betalen. Zonder incheck is op het vaste traject niet vast te stellen of je buiten je vaste traject hebt gereisd. Tenzij je daar controle hebt gekregen. Dan ben je een reguliere reiziger zonder geldig vervoerbewijs.

Dat klopt, dus als je Traject Vrij hebt voor De Vink naar Delft en in Leiden zonder incheck instapt in een sprinter riskeer je een boete (bij controle tussen Leiden en De Vink of als een conducteur je in Leiden heeft zien instappen).

Stap je in een intercity en krijg je controle vóór de stop in Den Haag (Laan van NOI, HS of Centraal) dan was het voorheen duidelijk dat je niet vanuit De Vink vertrokken was. Maar met het vervallen van het terugsteekverbod is het volkomen normaal als je via Leiden reist.

Vergeten in te checken op De Vink (kan gebeuren, geen poortjes) zou niet tot een onherroepelijke boete moeten leiden bij controle tussen Leiden en Delft. Voorbij Delft natuurlijk wel.

 

Reputatie 7

Ik zal het nog een keer uitleggen.

Met andere worden, in de praktijk maakt het dus niet uit of je wel of niet hebt ingecheckt. 

Dat is wat precies wat ‘Geen boete bij vrij reizen’ betekent. Ik verbaas me er wel een beetje over dat @BrunoEst dit maar niet wil begrijpen. Hoewel ik het met alle plezier nog een of meerdere keren uitleg, denk ik nu toch echt dat alles wel gezegd is.

 

Dit soort hooghartige gedoe zou je toch helemaal niet nodig moeten hebben @iMark 

Constateer dat de term ‘de facto’ niet verkeerd begrepen is.

Heb uit ervaring willen waarschuwen voor de herhaalde en onzinnige bewering dat het in de praktijk niet zou uitmaken of je wel of niet hebt ingecheckt. Je krijgt er geheid last mee/van.

Ga niet mee in de herhaling en laat het hierbij.

Fijn weekend 🍹🍻🥂🕶🌞

Reputatie 7

Er blijft een merkwaardige onduidelijkheid hangen rond het in- en uitchecken met een volledig afgekocht reisrecht. Met name vreemd indien het in- en uitchecken een belangrijke rol zou vervullen bij de toerekening van de opbrengst.

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt inderdaad vreemd maar is ingebakken aan het huidige systeem van de OV-chipkaart. Niet voor niets wordt er al een tijdje gekeken of het mogelijk zou zijn om op basis van GPS- gegevens achteraf reisgegevens toe te rekenen. Hierdoor zou het niet meer nodig zijn om bij een overstap op een andere vervoerder uit- en in te checken.
In 2017 is er een experiment geweest met ‘single check-in/single check-out’ op de Valleilijn. Als je daar meer over leest begin je te begrijpen waarom het allemaal zo moeizaam loopt. 

OVpay zwijgt inmiddels in alle talen over reizen op basis van GPS-gegevens…...

Reputatie 7
Badge +3

Vergeten in te checken op De Vink (kan gebeuren, geen poortjes) zou niet tot een onherroepelijke boete moeten leiden bij controle tussen Leiden en Delft. Voorbij Delft natuurlijk wel.

Dat is wel een aardige casus omdat het met Traject Vrij niet uitmaakt in welk richting je reist op het traject dat gedekt is. Het zal waarschijnlijk wel tot een correctietarief leiden bij controle maar dat kun je vast wel bespreken met Klantenservice. Zeker als het de eerste keer is dat je niet hebt ingecheckt.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

De pilot Treinreizen met GPS zou inmiddels gestopt zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat verklaart waarom er in alle talen gezwegen wordt. 🙄

Toch blijft het een vreemde situatie dat de reizigers met onderweg in- en uitchecken worden opgezadeld om de boekhouding van de vervoerders te gerieven. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Je moet altijd in- en uitchecken, anders heb je geen geldig vervoersbewijs. Terug reizen naar begin-station zonder uitcheck en daarna incheck mag niet.

Reputatie 7

Het is dus een ongeldig gebruik van een geldig vervoerbewijs (!?)

Hoe dan ook zou ik maar gewoon telkens in- en uitchecken. In ieder geval voorkom je daarmee vervelend gedoe achteraf.

Reputatie 7
Badge +3

@iMark het is geen advies om in te checken, het is een voorwaarde.

Reputatie 7
Badge +3

Het punt is dat je sinds 2 april 2015 de facto  bij NS bent vrijgesteld van het verplicht in- en uitchecken wanneer je volledig afgekocht reisrecht hebt. Dat is in lijn met de uitspraak van de Tweede Kamer.

 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je leest niet goed. De facto zijn reizigers met afgekocht reisrecht vrijgesteld van in- en uitchecken.

Neen, ze zijn niet vrijgesteld, dat staat nergens in de abonnementsvoorwaarden. Er mag geen boete gegeven worden bij afgekocht reisrecht als er niet is ingecheckt.

Reputatie 7

Heb onze vertegenwoordigers in de 2e kamer erg hoog zitten maar uiteindelijk is enkel de resulterende wet- en regelgeving maatgevend.

Daarnaast geldt ook nog eens hetgeen contractueel overeen is gekomen.

Verdiep je daar eens in @iMark ipv coute que coute te blijven vasthouden aan een drogreden waarmee je reizigers op het verkeerde been zet. Je dreigt reizigers en NS daarmee onnodige overlast te bezorgen.

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst 

Het is niet mijn probleem dat je niet begrijpt wat de facto betekent.

 

Reputatie 7

Toch blijft het een vreemde situatie dat de reizigers met onderweg in- en uitchecken worden opgezadeld om de boekhouding van de vervoerders te gerieven. 

 

Bij gebrek aan beter is dat niet zo vreemd.

Zo bezien is het ook niet zo vreemd maar wel verwarrend dat men blijft vasthouden aan de voorwaarde die het in/uitchecken verplicht stelt bij volledig afgekochte reisrechten terwijl ontbrekende in/uitchecks niet tot financiële gevolgen hoeven te leiden.

De facto is van een vrijstelling geen sprake.

Reputatie 7

@BrunoEst

Het is niet mijn probleem dat je niet begrijpt wat de facto betekent.

 

Dat is irrelevant.

Zie de ervaring van TS.

Reputatie 7
Badge +3

Er blijft een merkwaardige onduidelijkheid hangen rond het in- en uitchecken met een volledig afgekocht reisrecht. Met name vreemd indien het in- en uitchecken een belangrijke rol zou vervullen bij de toerekening van de opbrengst.

Het is niet vreemd, want staat in de voorwaarden dat je moet in- en uitchecken om gebruik te kunnen maken van jouw abonnement.

Een complicatie is wel dat dit dan weer niet door NS is afgestemd met de overige vervoerders op het spoor, zoals @Henk_NL terecht aanvult. 

Probleem met de andere vervoerders is dat men een deel van de abonnementsinkomsten wil, en onder andere de in- en uitcheckgegevens worden gebruikt om de verdeelsleutel te bepalen. Men heeft daardoor een ander belang dan NS.

 

Ik weet niet hoe een NS’er omgaat met een afgekocht abonnement van een andere vervoerder.

Reageer