beantwoord

verplicht minimaal één keer uitchecken

  • 6 August 2023
  • 60 reacties
  • 1549 Bekeken

Waar kan ik vinden dat minimaal één keer moet hebben uitgecheckt? Ik had ingecheckt op beginstation en nergens meer uitgecheckt omdat ik op het eindstation bleef. Op de terugweg werd ik door de conducteur erop gewezen, dat ik minimaal één keer moet hebben uitgecheckt. Ik heb een weekend vrij abonnement. Waar staat dit ergens?

icon

Beste antwoord door iMark 7 August 2023, 13:09

Bekijk origineel

60 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou even de Algemene voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen doorlezen. 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1689775627212/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf

2.4 Welke eisen gelden voor uw gebruik van het Vervoerbewijs?

U maakt alleen geldig gebruik van uw Vervoerbewijs als aan alle van de volgende vereisten wordt voldaan:

1) U gebruikt uw OV-chipkaart of Betaalpas/creditcard op de wijze zoals voorgeschreven in artikel 3 van deze Voorwaarden. Dit betekent onder andere dat u voldoet aan de daarin uitgewerkte verplichting om in en uit te checken tenzij anders bepaald voor uw Product of situatie;

Als u met gebruik van uw OV-chipkaart of Betaalpas/ creditcard terug reist richting het station waar u heeft ingecheckt, moet u eerst uitchecken en weer inchecken voordat u terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis met NS begon. Dat hoeft niet als de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of als u omreist en dat door NS geadviseerd is;

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Je moet altijd in- en uitchecken, anders heb je geen geldig vervoersbewijs. Terug reizen naar begin-station zonder uitcheck en daarna incheck mag niet.

Reputatie 7
Badge +3

Bij volledig afgekocht reisrecht (zoals Weekend Vrij) moet je in principe ook in en uitchecken. Maar wanneer je het een keer vergeet zal NS je geen boete geven.

Het is onzin om te beweren dat je zonder in- en uitchecken geen geldig vervoerbewijs hebt bij volledig afgekocht reisrecht. Daar heeft NS in 2015 al het volgende over bekendgemaakt: 

https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/?_ga=2.256761995.166877029.1691390688-784051966.1647332171

Reputatie 7

Het is dus een ongeldig gebruik van een geldig vervoerbewijs (!?)

Hoe dan ook zou ik maar gewoon telkens in- en uitchecken. In ieder geval voorkom je daarmee vervelend gedoe achteraf.

Reputatie 7
Badge +3

NS verwoordt het nogal krom.

Maar de facto komt het erop neer dat je bij het reizen met volledig afgekocht reisrecht je per definitie betaald hebt voor je reis. Het maakt derhalve niet uit of je wel of niet hebt in- en/of uitgecheckt. Je hebt immers al betaald en je bent geen reiziger zonder geldig vervoerbewijs.

Het is dan ook volkomen terecht dat de Tweede Kamer dit in 2015 heeft aangekaart omdat het natuurlijk volkomen absurd was dat reizigers met volledig afgekocht reisrecht beboet werden vanwege niet inchecken. In het geval van @w.slebus heeft de conducteur conform de werkinstructie van NS gehandeld door te wijzen op het niet hebben uitgecheckt. Het advies van NS is namelijk om wel in- en uit te checken zodat je in het geval van vertraging van meer dan 30 minuten Geld Terug bij Vertraging kunt claimen. Zonder geregistreerde in- en uitcheck is dat niet mogelijk.

Dat laatste lijkt me een prima argument om consequent in- en uit te checken.

Reputatie 7
Badge +3

@iMark het is geen advies om in te checken, het is een voorwaarde.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je leest niet goed. De facto zijn reizigers met afgekocht reisrecht vrijgesteld van in- en uitchecken.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je leest niet goed. De facto zijn reizigers met afgekocht reisrecht vrijgesteld van in- en uitchecken.

Neen, ze zijn niet vrijgesteld, dat staat nergens in de abonnementsvoorwaarden. Er mag geen boete gegeven worden bij afgekocht reisrecht als er niet is ingecheckt.

@MoDe Je leest niet goed. De facto zijn reizigers met afgekocht reisrecht vrijgesteld van in- en uitchecken.

Bij NS. Andere vervoerders schrijven hier veelal wel voor.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe De facto zijn reizigers met afgekocht reisrecht vrijgesteld van in- en uitchecken bij NS. Het staat weliswaar niet in de abonnementsvoorwaarden maar toch is dat de werkelijkheid. 

Een complicatie is wel dat dit dan weer niet door NS is afgestemd met de overige vervoerders op het spoor, zoals @Henk_NL terecht aanvult. 

Ik zou zelf altijd in- en uitchecken met volledig afgekocht reisrecht. Maar NS geeft zelf aan nooit te beboeten wanneer niet is in- of uitgecheckt. Als NS dat blijkbaar gedoogt dan is er de facto sprake van een vrijstelling van het verplicht in- en uitchecken met volledig afgekocht. 

Juridisch is het natuurlijk ook niet houdbaar om reizigers die vooraf volledig betaald hebben voor hun reis te behandelen als zwartrijders.

 

Een complicatie is wel dat dit dan weer niet door NS is afgestemd met de overige vervoerders op het spoor, zoals @Henk_NL terecht aanvult. 

Probleem met de andere vervoerders is dat men een deel van de abonnementsinkomsten wil, en onder andere de in- en uitcheckgegevens worden gebruikt om de verdeelsleutel te bepalen. Men heeft daardoor een ander belang dan NS.

 

Ik weet niet hoe een NS’er omgaat met een afgekocht abonnement van een andere vervoerder.

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik weet verkopen andere vervoerders geen abonnementen die geldig zijn bij NS. Net even een steekproef gedaan in de webshops van Arriva en Blauwnet.

Ik weet overigens niet of controleurs van andere vervoerders wel kunnen zien of iemand afgekocht reisrecht heeft zonder incheck bij een eigen paaltje of poortje. Dat zou nog een bijkomend technisch probleem kunnen zijn.

Om alle problemen en discussies voor te zijn raad iedereen aan om met volledig afgekocht reisrecht in en uit te checken, zeker bij overstappen tussen NS en een andere vervoerder.

Badge +3

Voor zover ik weet verkopen andere vervoerders geen abonnementen die geldig zijn bij NS.

Arriva Flow-abonnementen zijn ook geldig bij NS en andere treinvervoerders.

Badge +3

Voor zover ik weet verkopen andere vervoerders geen abonnementen die geldig zijn bij NS. Net even een steekproef gedaan in de webshops van Arriva en Blauwnet.

Zie o.a. https://www.arriva.nl/kaartjes-abonnementen/abonnementen/arriva-flow maar die zijn eigenlijk identiek aan NS Flex abonnementen (Traject Vrij niet verkrijgbaar), waarbij Arriva de facturen regelt. Handig als de Focum kredietcheck in de weg zit voor NS Flex.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had inderdaad niet aan Arriva Flow gedacht. Dat is ook te bestellen in de varianten Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij waarbij je dagen met volledig afgekocht reisrecht hebt.

Toen het persbericht van NS in april 2015 werd gepubliceerd bestond Arriva Flow nog niet. Evenmin als NS Flex. 

Reputatie 6
Badge +2

Voor zover ik weet verkopen andere vervoerders geen abonnementen die geldig zijn bij NS. Net even een steekproef gedaan in de webshops van Arriva en Blauwnet.

Zie o.a. https://www.arriva.nl/kaartjes-abonnementen/abonnementen/arriva-flow maar die zijn eigenlijk identiek aan NS Flex abonnementen (Traject Vrij niet verkrijgbaar), waarbij Arriva de facturen regelt. Handig als de Focum kredietcheck in de weg zit voor NS Flex.

Voor wie OV-fiets niet gebruikt kan het ook een voordeel zijn dat dat bij Arriva Flow waarschijnlijk niet inbegrepen is, dat verkleint de risico's bij verlies van de OV-chipkaart.

Zo te zien zijn er geen 65+ versies.

Meer informatie over verschillen zou interessant zijn.

Reputatie 5

Ik heb vorig jaar gebruik gemaakt van Arriva Flow. Was er niet echt over te spreken. Mijn Arriva was heel beperkt en wijzigingen moesten daar via de klantenservice, niet handig. De kwaliteit van de klantenservice van Arriva was trouwens dramatisch.

Product en website zaten barstensvol bugs. Rond de factuurdatum werkte het abonnement (DalVrij) ongeveer 24 uur niet en werden de ritten tegen vol tarief in rekening gebracht. Je kon dit achteraf pas zien op je factuur, want de melding bij inchecken was altijd 'reizen op rekening'. Klassenwissel buiten vrije reisperiode werkte ook niet goed. Website gaf een foutmelding en bleef op 2e klas staan, maar de ritten werden wel tegen 1e klas tarief in rekening gebracht. 

Verder kreeg de NS-conducteur bij controle GVB te zien op zijn of haar scherm, wat meer dan eens problemen heeft opgeleverd.

Oh ja, er zaten ook wat fouten in de prijzen van de abonnementen. Zo was 1e klas WeekendVrij bij Arriva destijds even duur als 2e klas WeekendVrij (geen actie). Geen idee of ze die fouten hersteld hebben en of het nu allemaal wat beter werkt, want ik ben wat reizen op rekening betreft helemaal klaar met Arriva.

Reputatie 6
Badge +2

 

 

Voor wie OV-fiets niet gebruikt kan het ook een voordeel zijn dat dat bij Arriva Flow waarschijnlijk niet inbegrepen is, dat verkleint de risico's bij verlies van de OV-chipkaart.

Ik zie nu dat je weliswaar het OV-fietsabonnement verplicht bij NS Flex erbij moet nemen, maar dat je wel de optie voor het daarmee huren van de OV-fiets via de klantenservice kan laten uitzetten.

 

Badge +3

Let op: die opt-out voor OV-fiets bij NS Flex is een min of meer eenmalige keuze.

Dat kan dus inderdaad via de Klantenservice of een behulpzame moderator hier.

Oké Robert, vanaf nu zal niemand met jouw NS Flex kaart(en) een OV-fiets kunnen huren.

Maar het is dus niet zo dat je OV-fiets weer kunt activeren op je kaartnummer zodra dat je uitkomt (zoals ik bel vandaag even om het weer aan te zetten voor komend weekend of zo).

Met Arriva Flow zou dat op zich wél moeten lukken inderdaad… Joh weet je wat, ik neem een tijdje OV-fiets en verwijder het later weer (of verwijder het maar beste Klantenservice) als ik er geen zin meer in heb 😴

Anekdote (off-topic): een dynamisch energiecontract (mijn persoonlijke tip: meteen doen als je geen heel oud 5-jarig contract hebt met prijzen van 1999 of zo)

De prijzen verschillen onderling nauwelijks maar Zonneplan verkoopt géén gas zonder elektriciteit! Op zich logisch, wij regelen primair stroom dus ga maar naar ANWB (reseller van EnergyZero) of zo als je ook gas wilt.

En Tibber (ietsje goedkoper en met altijd achteraf betalen zonder voorschotten per maand!) verkoopt geen gas!

Dan neem je een maandje (of langer, prima partij dus waarom eigenlijk niet?) elektriciteit+gas bij Zonneplan af en stapt voor stroom naar Tibber.

Gas via Zonneplan blijft dan over (precies wat je wilde maar in eerste instantie niet mogelijk).

Reputatie 7

Er blijft een merkwaardige onduidelijkheid hangen rond het in- en uitchecken met een volledig afgekocht reisrecht. Met name vreemd indien het in- en uitchecken een belangrijke rol zou vervullen bij de toerekening van de opbrengst.

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt inderdaad vreemd maar is ingebakken aan het huidige systeem van de OV-chipkaart. Niet voor niets wordt er al een tijdje gekeken of het mogelijk zou zijn om op basis van GPS- gegevens achteraf reisgegevens toe te rekenen. Hierdoor zou het niet meer nodig zijn om bij een overstap op een andere vervoerder uit- en in te checken.
In 2017 is er een experiment geweest met ‘single check-in/single check-out’ op de Valleilijn. Als je daar meer over leest begin je te begrijpen waarom het allemaal zo moeizaam loopt. 

OVpay zwijgt inmiddels in alle talen over reizen op basis van GPS-gegevens…...

Reputatie 7
Badge +3

De pilot Treinreizen met GPS zou inmiddels gestopt zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat verklaart waarom er in alle talen gezwegen wordt. 🙄

Toch blijft het een vreemde situatie dat de reizigers met onderweg in- en uitchecken worden opgezadeld om de boekhouding van de vervoerders te gerieven. 

 

Reputatie 7

Toch blijft het een vreemde situatie dat de reizigers met onderweg in- en uitchecken worden opgezadeld om de boekhouding van de vervoerders te gerieven. 

 

Bij gebrek aan beter is dat niet zo vreemd.

Zo bezien is het ook niet zo vreemd maar wel verwarrend dat men blijft vasthouden aan de voorwaarde die het in/uitchecken verplicht stelt bij volledig afgekochte reisrechten terwijl ontbrekende in/uitchecks niet tot financiële gevolgen hoeven te leiden.

De facto is van een vrijstelling geen sprake.

Reputatie 7
Badge +3

Er blijft een merkwaardige onduidelijkheid hangen rond het in- en uitchecken met een volledig afgekocht reisrecht. Met name vreemd indien het in- en uitchecken een belangrijke rol zou vervullen bij de toerekening van de opbrengst.

Het is niet vreemd, want staat in de voorwaarden dat je moet in- en uitchecken om gebruik te kunnen maken van jouw abonnement.

Reageer