beantwoord

verplicht minimaal één keer uitchecken

  • 6 August 2023
  • 60 reacties
  • 1564 Bekeken


Toon eerste bericht

60 reacties

Reputatie 7

Er blijft een merkwaardige onduidelijkheid hangen rond het in- en uitchecken met een volledig afgekocht reisrecht. Met name vreemd indien het in- en uitchecken een belangrijke rol zou vervullen bij de toerekening van de opbrengst.

Het is niet vreemd, want staat in de voorwaarden dat je moet in- en uitchecken om gebruik te kunnen maken van jouw abonnement.

Vreemd is de wijze waarop met de, volgens mij, geldige voorwaarde is en wordt omgesprongen. Dat men is gaan denken dat er van een vrijstelling sprake zou zijn is dan weliswaar onjuist maar niet verwonderlijk.

Reputatie 7
Badge +3

NS kan van alles in de voorwaarden zetten.

Tegelijkertijd heeft NS op 2 april 2015 gepubliceerd dat reizigers met volledig afgekocht reisrecht nooit een boete zullen krijgen wanneer niet is ingecheckt. Dat betekent dat in voorkomende gevallen niet-inchecken door NS uitdrukkelijk wordt gedoogd. De facto betekent dit dat een reiziger met volledig afgekocht reisrecht bij NS niet hoeft in te checken. Dat is de logische consequentie van hetgene dat door NS op 2 april 2015 is gesteld.

We kunnen daar van alles van vinden, maar het zijn wel de feiten.

De discussie die indertijd in de Tweede Kamer gevoerd is ging over het al dan niet onredelijk was om mensen die hun reis vooraf al volledig hadden betaald (zonder spitsbeperkingen op de reisdag) een boete te geven vanwege het niet uitvoeren van een administratieve handeling. Daarvan heeft de Tweede Kamer toen uitdrukkelijk gezegd dat dat niet wenselijk is. Dit vooral omdat bij controle in de trein meteen is vast te stellen dat de reiziger volledig afgekocht reisrecht heeft. Een afwezige incheck heeft immers geen invloed op de betaling voor de reis.

Reputatie 2

Voor het volgen van de hoeveelheid reizigers en hun bestemming is het natuurlijk wel handig als er in en uitgecheckt wordt. Op een paar komt dat natuurlijk ook weer niet aan.

Reputatie 7

NS kan van alles in de voorwaarden zetten.

Tegelijkertijd heeft NS op 2 april 2015 gepubliceerd dat reizigers met volledig afgekocht reisrecht nooit een boete zullen krijgen wanneer niet is ingecheckt. Dat betekent dat in voorkomende gevallen niet-inchecken door NS uitdrukkelijk wordt gedoogd. De facto betekent dit dat een reiziger met volledig afgekocht reisrecht bij NS niet hoeft in te checken. Dat is de logische consequentie van hetgene dat door NS op 2 april 2015 is gesteld.

 

 

Je maakt de klassieke denkfout van omkering van oorzaak en gevolg.

Het is niet omdat een overtreding kan leiden tot een boete dat er bij het uitblijven van een boete geen sprake zou zijn van een overtreding.

Kortom: je dient ook bij een volledig afgekocht reisrecht nog altijd, per vervoerder, netjes in en uit te checken. Van een vrijstelling, zoals beweerd, is geen sprake.

Gezien het gehanteerde systeem is dit bovendien volstrekt begrijpelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Waar het om gaat is dat de Tweede Kamer in 2015 heeft gesproken: volledig afgekocht reisrecht is altijd toereikend voor de te maken reis en voldoet daarmee aan de wettelijke eisen voor een geldig vervoerbewijs. Van een boete voor zwartrijden kan daarom geen sprake zijn.
 

Kwestie van onderzoek naar oorzaak en gevolg.

Reputatie 7

Waar het om gaat is dat de Tweede Kamer in 2015 heeft gesproken: volledig afgekocht reisrecht is altijd toereikend voor de te maken reis en voldoet daarmee aan de wettelijke eisen voor een geldig vervoerbewijs. Van een boete voor zwartrijden kan daarom geen sprake zijn.

Kwestie van onderzoek naar oorzaak en gevolg.

 

Hier valt van alles over te zeggen en aan te onderzoeken, maar dat is mijn punt helemaal niet.

Het gaat er mij enkel om dat je niet kunt beweren dat men met een volledig afgekocht reisrecht vrijgesteld zou zijn van het in-, om- en uitchecken. Dat is namelijk, zoals aangetoond, niet waar.

Reputatie 7
Badge +3

Het punt is dat je sinds 2 april 2015 de facto  bij NS bent vrijgesteld van het verplicht in- en uitchecken wanneer je volledig afgekocht reisrecht hebt. Dat is in lijn met de uitspraak van de Tweede Kamer.

 

Reputatie 7

Heb onze vertegenwoordigers in de 2e kamer erg hoog zitten maar uiteindelijk is enkel de resulterende wet- en regelgeving maatgevend.

Daarnaast geldt ook nog eens hetgeen contractueel overeen is gekomen.

Verdiep je daar eens in @iMark ipv coute que coute te blijven vasthouden aan een drogreden waarmee je reizigers op het verkeerde been zet. Je dreigt reizigers en NS daarmee onnodige overlast te bezorgen.

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst 

Het is niet mijn probleem dat je niet begrijpt wat de facto betekent.

 

Reputatie 7

@BrunoEst

Het is niet mijn probleem dat je niet begrijpt wat de facto betekent.

 

Dat is irrelevant.

Zie de ervaring van TS.

Reputatie 7

NS kan van alles in de voorwaarden zetten.

Tegelijkertijd heeft NS op 2 april 2015 gepubliceerd dat reizigers met volledig afgekocht reisrecht nooit een boete zullen krijgen wanneer niet is ingecheckt. Dat betekent dat in voorkomende gevallen niet-inchecken door NS uitdrukkelijk wordt gedoogd. De facto betekent dit dat een reiziger met volledig afgekocht reisrecht bij NS niet hoeft in te checken. Dat is de logische consequentie van hetgene dat door NS op 2 april 2015 is gesteld.

We kunnen daar van alles van vinden, maar het zijn wel de feiten.

 

 

Dat blijken de feiten ook niet te zijn.

In 2015 heeft NS aangegeven dat een incidenteel vergeten incheck, uit coulance, geen boete tot gevolg zou hebben. Nadrukkelijk is daarbij vermeld dat inchecken altijd verplicht is. Verder is daarbij aangegeven dat de vervoerders dienaangaande elk een eigen beleid voeren.

https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/?_ga=2.256761995.166877029.1691390688-784051966.1647332171

Het blijft dan ook onjuist om te beweren dat er thans, op basis hiervan, feitelijk/in de praktijk/in werkelijkheid/de facto van een vrijstelling sprake zou zijn en dat men zowel het in- als het uitchecken achterwege zou kunnen laten.

De ervaring van TS laat ook zien dat het in de praktijk/de facto zo niet werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Zoek voor de aardigheid eens op wat ‘de facto’ betekent.

Badge +3

Zoek voor de aardigheid eens op wat ‘de facto’ betekent.

Hmm… https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/defacto

in feite, in de praktijk

Reputatie 7
Badge +3

En dat is precies wat NS op 2 april 2015 heeft geschreven en sindsdien niet herroepen:

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Als je geen boete krijgt dan is het in de praktijk in feite toegestaan om met volledig afgekocht reisrecht  zonder incheck te reizen met NS. 

Ik raad het overigens niemand aan om niet in en uit te checken maar dat maakt voor de casus  niet uit. Net zo min dat het voor de casus niet uitmaakt of je het er mee eens bent of niet.
 

Reputatie 7
Badge +3

En dat is precies wat NS op 2 april 2015 heeft geschreven en sindsdien niet herroepen:

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Als je geen boete krijgt dan is het in de praktijk in feite toegestaan om met volledig afgekocht reisrecht  zonder incheck te reizen met NS. 

Ik raad het overigens niemand aan om niet in en uit te checken maar dat maakt voor de casus  niet uit. Net zo min dat het voor de casus niet uitmaakt of je het er mee eens bent of niet.
 

Nee het is niet in de praktijk toegestaan om niet in te checken bij afgekocht reisrecht. Er mag geen boete gegeven worden als je vergeten bent inchecken. Dat betekent niet dat je helemaal.niet hoeft in te checken.

Badge +3

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Tja, in 2015 was er nog geen NS Flex, en was het simpel(er). Bij controle en vrij reizen krijg je géén UvB, hooguit de vraag “waarom reis je zonder incheck?” (tja, poortje stond open of zo, of er waren geen poortjes dus waarom zou ik?)

Tegenwoordig registreert een HC een afwijking en vindt ‘het systeem’ dat een correctie waard. Maar bij Weekend Vrij op een zaterdag of zondag heeft dat geen enkele zin want je hebt 100% afgekocht reisrecht dus claim gerust zo’n correctie onvoorwaardelijk terug (onbeperkt, dus niet 3x per jaar of zo want het is géén coulance).

In een ander (heel oud, ook vóór Flex) topic werd al gesproken over Altijd Vrij (op saldo) en het blokkeren van een kaart na 12 keer ‘vergeten uit te checken’ (bijv. bij regelmatig reizen naar het buitenland).

Dat werd toen een uitzondering (we gaan je kaart niet blokkeren bij Altijd Vrij), maar bij Dal/Weekend Vrij gebeurde dat nog steeds, en volgens mij bij studenten ook.

Die blokkade kon je dan laten verwijderen bij een balie, met een preek om toch alsjeblieft gewoon in/uit te checken (per vervoerder) zoals gewenst.

Let op: dat ging met name over niet uitchecken, maar als jij Weekend Vrij hebt en op een zaterdag niet incheckt mag dat natuurlijk nooit tot een boete leiden, en als je wel incheckt (dagje Maastricht, geen poortjes) en later op de dag terugreist richting vertrekstation ook niet.

Het Flex systeem (i.c.m. controle onderweg, niet zozeer de HC maar hun apparaat) denkt daar heel anders over. Dus voilá, daar is je (volkomen onterechte) correctie.

Als men dat maar enkele keren per jaar wenst te corrigeren (het C-woord, coulance) is het einde zoek.

Je zou achter die verplichting nog iets kunnen zoeken als het ‘volgen van je reisbewegingen’ of het ‘kunnen verdelen van opbrengsten tussen vervoerders’…

Hoe dan ook, men zou ook gewoon een waarschuwing kunnen geven/sturen om dat niet te vaak te doen (zonder gevolgen en moeite voor de reiziger om die correcties terug te claimen).

Wat wel speelt is dat het reizen zonder in/uitcheck je niet ontslaat van de ‘plicht’ om netjes in- en uit te checken (voor zover je daar een mogelijkheid toe hebt, een keertje overslaan maakt niet uit).

Reputatie 7
Badge +3

Flex is bij volledig afgekocht reisrecht niet relevant. Het abonnement met volledig afgekocht reisrecht staat op de kaart. De situatie is niet wezenlijk anders dan in 2015.

En als die wel wezenlijk anders is in de optiek van NS dan zal men de berichtgeving uit 2015 moeten herroepen. Maar dat druist dan weer in tegen de uitspraak van de Tweede Kamer. Het is en blijft niet rechtvaardig om reizigers met volledig afgekocht reisrecht te beboeten voor niet in- of uitchecken.

 

Reputatie 7

En dat is precies wat NS op 2 april 2015 heeft geschreven en sindsdien niet herroepen:

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Hier wordt selectief geciteerd, belangrijke zaken worden weggelaten. Zie oorspronkelijke bericht.

 

Als je geen boete krijgt dan is het in de praktijk in feite toegestaan om met volledig afgekocht reisrecht  zonder incheck te reizen met NS. 

Klinkt beter maar nog altijd een incorrecte omkering. Het is niet omdat het een keertje wordt vergeten en, uit coulance, (uiteindelijk) geen boete volgt, dat het zou zijn toegestaan

 

Ik raad het overigens niemand aan om niet in en uit te checken maar dat maakt voor de casus  niet uit. Net zo min dat het voor de casus niet uitmaakt of je het er mee eens bent of niet.

Advies is prima, er is onmiskenbaar sprake van een plicht. Ondanks de politieke ophef zijn de wet en vervoersovereenkomst namelijk nooit terzijde geschoven of gewijzigd. Dat is geen mening maar een feit.

Reputatie 7
Badge +3

Niet selectief geciteerd. Ik heb de hoofdboodschap uit het bericht gehaald.

Daar kan @BrunoEst het niet mee eens zijn, maar het is toch echt een feit dat NS het volgende heeft geschreven op 2 april 2015:
“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Als NS het niet meer eens is met deze boodschap dan staat het NS vrij om de boodschap aan te passen.

Reputatie 7

Niet selectief geciteerd. Ik heb de hoofdboodschap uit het bericht gehaald.

En je laat de overige hoofdboodschappen weg waardoor een onjuist beeld ontstaat.

Reputatie 7
Badge +3

Het volgens @BrunoEst onjuiste beeld is dan op 2 april 2015 door NS gecreëerd door eerst een hoofdboodschap met nota bene de kop “Geen boete bij vrij reizen” in het persbericht te gebruiken. Er is maar één hoofdboodschap:
 

Vervolgens vertroebelt NS de hoofdboodschap door met een heel verhaal te komen dat in feite de hoofdboodschap “Geen boete bij vrij reizen” onderuit haalt. Maar de hoofdboodschap is toch echt “Geen boete bij vrij reizen”. En we weten inmiddels wat dat de facto betekent.

Als NS niet meer achter de boodschap “Geen boete bij vrij reizen” staat dan kan NS de boodschap van 2 april 2015 aanpassen. Zolang dat niet gebeurt blijft dat de hoofdboodschap. Of @BrunoEst het daar mee eens is of niet is verder niet van belang.

Het is natuurlijk wel een schoolvoorbeeld van een heel slecht persbericht als het tot zoveel misverstanden leidt. Maar dat is een andere kwestie. 

Reputatie 7

Flex is bij volledig afgekocht reisrecht niet relevant. Het abonnement met volledig afgekocht reisrecht staat op de kaart. De situatie is niet wezenlijk anders dan in 2015.

En als die wel wezenlijk anders is in de optiek van NS dan zal men de berichtgeving uit 2015 moeten herroepen. Maar dat druist dan weer in tegen de uitspraak van de Tweede Kamer.

En wat dan nog ?  NS heeft een eigen verantwoordelijkheid en als de politiek iets wil veranderen dient men de wet en/of de concessie aan te passen.

 

Het is en blijft niet rechtvaardig om reizigers met volledig afgekocht reisrecht te beboeten voor niet in- of uitchecken.

Waarom ? Het gehanteerde systeem vereist om meerdere redenen dat men in-, om- en uitcheckt dus ook met een volledig afgekocht reisrecht.

Je dient eenvoudigweg te voldoen aan de gebruiksvoorwaarden van abonnement/ov-chipkaart en dat hoeft niets met zwartrijden te maken te hebben maar alles met de goede werking van het systeem.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat er inmiddels wel genoeg over gezegd is. Laat @BrunoEst contact opnemen met NS om de berichtgeving van 2 april 2015 te laten herzien.
 

 

Reputatie 7
Badge +3

‘Als zij zijn vergeten om in te checken op een volledig afgekochte dag’.

Vergeten in te checken.

Een volledig afgekochte dag betekent dat je dus wel een boete kunt krijgen bij reizen waarbij deel van reisrecht is adgekocht zoals traject vrij (alleen bepaald traject is afgekocht), dal vrij en reizen doordeweeks bij weekend vrij.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Dat is allemaal al besproken en staat ook duidelijk in het persbericht van 2 april 2015.
https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/?_ga=2.183170533.2111515830.1692340609-784051966.1647332171

Uiteraard is in- en uitchecken bij Traject Vrij noodzakelijk en verplicht om te kunnen vaststellen waar iemand de reis is begonnen en waar de reis is beëindigd. 

Reageer