E-ticket waardeloos product

  • 8 November 2021
  • 96 reacties
  • 3206 Bekeken


Toon eerste bericht

96 reacties

Vind het inderdaad ook nergens op slaan dat je de E-ticket niet kan annuleren, zeker in een geval van nood, stel je voor je krijgt een ongeluk of het kaartje wat je heb gekocht gaat niet door omdat iemand niet mee gaat… Maar goed dit is nog een van de winsten die NS maakt over de consument, de auto blijft altijd beter vind ik zelf.

Badge +3

Zo’n bindende uitspraak zou dan moeten zijn dat de NS stopt met e-tickets totdat de (al heel lang beloofde) mogelijkheid bestaat om ze te annuleren of om te boeken.

Dat gaan ze natuurlijk echt niet doen, en dan benadeel je bovendien de reizigers die er geen enkel probleem mee hebben om e-tickets te kopen onder de huidige voorwaarden.

Altijd vergoeden (uit coulance) gaat niet gebeuren, want dat is veel te fraudegevoelig.

Natuurlijk komt coulance wel om de hoek kijken bij uitvallen van een vlucht, of misschien zelfs dat e-mailtje over het op het laatste moment niet doorgaan van een concert.

Reputatie 7
Badge +1

Zo’n bindende uitspraak zou dan moeten zijn dat de NS stopt met e-tickets totdat de (al heel lang beloofde) mogelijkheid bestaat om ze te annuleren of om te boeken.

Nee, dat zou hier dan eerder zijn dat NS moet terugbetalen omdat ze afwijkende voorwaarde(n) niet duidelijk genoeg hebben aangegeven.

NS mag zelf dan uitmaken of ze stoppen met e-tickets, de afwijkende voorwaarden duidelijker aangeven of helemaal niets doen.

Tuurlijk is het stom dat ik de algemene voorwaarden niet gelezen heb. Je gaat er ook niet vanuit dat er zo kort voor vertrek iets opdoet en het blijft maar een treinkaartje. Die 45 euro verlies overleef ik ook wel. Een e-ticket zal ik lig nooit meer kopen.

Wat ik schrijnender vind is dat een toko als de Nederlandse Spoorwegen hier gewoon mee weg komt, al jaren blijkt nu. Een simpele tekst als ‘niet annuleerbaar’ bij aanschaf dekt al een groot deel van de lading en is eenvoudig uitvoerbaar. Een systeem om de barcode ongeldig te maken is een stapje verder. Maar kom op, in deze tijd met alle IT mogelijkheden.

Bij de klantenservice van de NS vind ik totaal geen gehoor. Er zullen dus andere kanalen aangesproken moeten worden. Geschillencommissie OV is een goede tip, alhoewel dat weer extra kosten met zich meebrengt.

Hoe kunnen we verder de NS prikkelen om dit product nu eens echt te verbeteren. Zodat de consument niet de dupe wordt van dit zo fraude gevoelige product.

Reputatie 7

Er is hier 2 jaar geleden al een topic over geweest. Toen heeft NS in 1e instantie toegezegd dat er net als in Duitsland een systeem zou komen om E-tickets ongeldig te maken. Dat bleek uiteindelijk niet zo eenvoudig te zijn en men heeft deze belofte dan ook ingetrokken. Zie onderstaand topic. Ook in dit topic is meerdere keren aangegeven dat NS duidelijk bij de bestelling dient aan te geven dat E-tickets na opening niet meer geannuleerd kunnen worden. (dus niet in de Algemene Voorwaarden). Ik reis zelf nooit met een E-ticket. Net even geprobeerd maar het staat er dus wel. Vraag mij alleen af waarom het er in zo’n licht lettertype staat. zo lijkt het toch een beetje misleidend. In ieder geval niet duidelijk.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ook in dit topic is meerdere keren aangegeven dat NS duidelijk bij de bestelling dient aan te geven dat E-tickets na opening niet meer geannuleerd kunnen worden. (dus niet in de Algemene Voorwaarden). Ik reis zelf nooit met een E-ticket. Net even geprobeerd maar het staat er dus wel. Vraag mij alleen af waarom het er in zo’n licht lettertype staat. zo lijkt het toch een beetje misleidend. In ieder geval niet duidelijk.

In welke stap zie je dat? Ik heb het net even getest en ik zie dat niet (Amsterdam - Schiedam voor vandaag, via de website). Alleen de knop "Naar betalen”, zonder verdere opmerkingen:

 

Reputatie 7

Hi @Macklobell 

Via welk kanaal krijg jij die revolutionaire doch mistige tekst te zien. Een paar dagen geleden was er via de app in ieder geval nog geen enkele melding waar te nemen.

Reputatie 7

Hi @Macklobell 

Via welk kanaal krijg jij die revolutionaire doch mistige tekst te zien. Een paar dagen geleden was er via de app in ieder geval nog geen enkele melding waar te nemen.

 

Gewoon via de site www.ns.nl

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Hi @Macklobell 

Via welk kanaal krijg jij die revolutionaire doch mistige tekst te zien. Een paar dagen geleden was er via de app in ieder geval nog geen enkele melding waar te nemen.

Gewoon via de site www.ns.nl

Wat ik ook probeer, ik krijg dat niet te zien, noch vanuit de planner, noch vanuit "Producten” (teiltje). Kun je eens stap voor stap beschrijven hoe je tot dat scherm komt, vanaf de NS-homepage en startend met een leeg winkelwagentje?

Hi @Macklobell 

Via welk kanaal krijg jij die revolutionaire doch mistige tekst te zien. Een paar dagen geleden was er via de app in ieder geval nog geen enkele melding waar te nemen.

Gewoon via de site www.ns.nl

Wat ik ook probeer, ik krijg dat niet te zien, noch vanuit de planner, noch vanuit "Producten” (teiltje). Kun je eens stap voor stap beschrijven hoe je tot dat scherm komt, vanaf de NS-homepage en startend met een leeg winkelwagentje?

Ik krijg de tekst ook niet te zien, het lijkt een soort pop-up? Wellicht afhankelijk van welke browser je gebruikt?

Reputatie 7
Badge +1

Ik krijg de tekst ook niet te zien, het lijkt een soort pop-up? Wellicht afhankelijk van welke browser je gebruikt?

Er is in de screenshot @Macklobell een pop-up bij de datum en een grijze tekst onder de totaalprijs/knop "Volgende”. Ik zie geen van beide.

Misschien hangt het er ook van af of je cookies toelaat? Cookies van derden staan bij mij standaard uit en ik selecteer er verder zo weinig mogelijk. Maar dat zou voor zoiets toch geen verschil mogen maken.

Reputatie 7

Ik heb het nu in Firefox en Chrome geprobeerd. Bij mij staat er in beide browsers die lichtgrijze tekst.

 

Zou overigens wel een stuk duidelijker kunnen. Dit doet mij sterk aan de kleine lettertjes van vroeger denken in contracten. Zou NS niet moeten willen, maar klaarblijkelijk denkt het bedrijf daar anders over.

Reputatie 7

Het is ronduit schandalig dat we het nog steeds hebben over de buitensporig slechte voorwaarden van het e-ticket van NS.

Eens, maar zoals ik al in dit topic aangaf:

 

 

Dit soort fora zou er voor moeten zijn voor NS om te kijken waar de knelpunten in de organisatie zitten en vervolgens daarmee aan de slag te gaan. Als ik zo kijk dan gebeurt er dus vanaf NS-zijde heel weinig. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb het nu in Firefox en Chrome geprobeerd. Bij mij staat er in beide browsers die lichtgrijze tekst.

Maar wat is "het"? Zie mijn eerdere vraag: graag de exacte stappen.

Reputatie 7

Ik heb het nu in Firefox en Chrome geprobeerd. Bij mij staat er in beide browsers die lichtgrijze tekst.

Maar wat is "het"? Zie mijn eerdere vraag: graag de exacte stappen.

Gewoon via www.ns.nl naar producten enkele reis of retour kies direct bestellen. Na invulling 1e pagina naar de 2e pagina afrekenen en daar staat dan die tekst.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

 

 

Je kunt redelijkerwijs niet verwachten dat men bij het kopen van een treinkaartje 34 pagina’s aan voorwaarden gaat lezen. Kom op zeg !

Vermeld het even duidelijk op de juiste plek, zo zijn de regels.

Nooit een e-ticket gekocht of nooit de voorwaarden gelezen bij aankoop van e-ticket? Het zijn nog geen 2 pagina's aan voorwaarden…..

Het is ronduit schandalig dat we het nog steeds hebben over de buitensporig slechte voorwaarden van het e-ticket van NS.

Eens, maar zoals ik al in dit topic aangaf:

 

 

Dit soort fora zou er voor moeten zijn voor NS om te kijken waar de knelpunten in de organisatie zitten en vervolgens daarmee aan de slag te gaan. Als ik zo kijk dan gebeurt er dus vanaf NS-zijde heel weinig. 

Dat is het punt, waarschijnlijk is het een makkelijke melkkoe. Hoe meer ik in de materie duik hoe droeviger ik het vind worden. Dit euvel speelt niet al een tijdje, maar jaren. Als dit forum niets in beweging weet te zetten wat zou dan een goede volgende stap zijn? Zou dit een interessant item voor Radar of een ander ‘consumentenrecht’ programma zijn?

 

Reputatie 7

 

 

 

 

Je kunt redelijkerwijs niet verwachten dat men bij het kopen van een treinkaartje 34 pagina’s aan voorwaarden gaat lezen. Kom op zeg !

Vermeld het even duidelijk op de juiste plek, zo zijn de regels.

Nooit een e-ticket gekocht of nooit de voorwaarden gelezen bij aankoop van e-ticket? Het zijn nog geen 2 pagina's aan voorwaarden…..

 

Regelmatig een e-ticket gekocht en daarbij nooit de voorwaarden gelezen. Dat geldt ook voor de overige 32 pagina’s aan voorwaarden die op dezelfde plek staan. Ben wel redelijk goed op de hoogte van mijn rechten, mocht ik onverhoeds in mijn vertrouwen geschaad worden en belazerd worden.

Badge +3

Ik krijg de tekst ook niet te zien, het lijkt een soort pop-up? Wellicht afhankelijk van welke browser je gebruikt?

Er is in de screenshot @Macklobell een pop-up bij de datum en een grijze tekst onder de totaalprijs/knop "Volgende”. Ik zie geen van beide.

Misschien hangt het er ook van af of je cookies toelaat? Cookies van derden staan bij mij standaard uit en ik selecteer er verder zo weinig mogelijk. Maar dat zou voor zoiets toch geen verschil mogen maken.

Ik denk dat het van je schermgrootte afhangt, die pop-up over of de dag/datum wel klopt. Op een tablet of desktop/laptop zou dat het geval moeten zijn.

Badge +3

@rvdborgt: Inderdaad zeer bijzonder. Gezien de vele ICT-topics met NS verbaast het mij eerlijk gezegd niet eens.

Het enige dat ik kan bedenken over die tekst ‘Klopt alles?’ is dat er op dat moment meerdere tickets in je winkelwagentje zitten. Tickets staat er dan ook in meervoud.

Dus je gaat € 29,10 afrekenen met een ticket van € 9,80 in beeld?

Badge +3

Ik zie ook inderdaad dat de melding niet altijd verschijnt:disappointed_relieved:. Zo krijg ik 'm inderdaad wel als ik, net als Macklobell, via www.ns.nl naar ‘producten’ en vervolgens ‘Dagretour’ ga. Maar ik krijg de melding niet als ik via de Reisplanner op ‘koop kaartje’ (website en app) klik. Ik heb de product owner een bericht gestuurd + een link naar dit topic. Uiteraard is het belangrijk dat de info over het niet kunnen wijzigen/annuleren van een e-ticket goed zichtbaar wordt weergegeven tijdens de bestelling! En uiteraard moet het dan niet uitmaken via welke route je je ticket koopt.

Als je via de Reisplanner (website/app) een ‘koop kaartje’ doet, dan is dat een ticket voor het reisadvies dat je op dat moment in beeld hebt (dus betreffende datum en route/vervoerderskeuze).

Dat daar niet nog even een heel duidelijke melding over verschijnt (ticket voor precies dát reisadvies!) en wat @Denice NS (en iedereen) te zien krijgt is inderdaaad nog verwarrender/leidt tot vergissingen.

Je hebt al een reisadvies gekozen dus graag daar een ticket voor! Logisch toch?

Tuurlijk en ja dus, want je kunt nog aanmelden of zo voor die trein?

Een tekst als ‘Route A’ zegt nog minder eigenlijk, want dezelfde route kan je (zie Limburg) met verschillende vervoerders en overstapmogelijkheden maken, met allemaal een verschillende prijs (als je dezefde rit met een ov-chipkaart zou maken).

Reageer