E-ticket waardeloos product

  • 8 November 2021
  • 96 reacties
  • 3200 Bekeken

Het lijkt zo mooi en handig. Vlak voor vertrek naar een concert je ticket online kopen. Zeker in deze tijd, zodat je niet bij zo’n apparaat van alles hoeft aan te raken. Bovendien krijg je nog 1 euro per kaartje korting. Snel geregeld 2 retourtjes Rotterdam - Utrecht 45,20 euro *bam* 

Op weg naar het station komt er een e-mailbericht binnen dat wegens ziekte van de band het concert niet kan plaatsvinden. Direct contact opgenomen met de NS; Nee, geen geld terug of reizen op andere datum mogelijk *bam*

Het antwoord vd NS klantenservice is dat het E-ticket té fraudegevoelig is om zomaar geld terug te geven. Is dit ons probleem? Het moet tegenwoordig toch makkelijk zijn om een barcode te blokkeren. Kom op! Ook lees ik dat je afhankelijk ben van de coulance vd klantenservice om geld terug te krijgen. Totale willekeur dus. 

Waarom wordt er niets aan dit product gedaan verbeteren of stoppen. Dit lijkt een lucratieve manier van geld binnen halen voor de NS (te zien aan het aantal klachten op internet) Ben benieuwd om hoeveel tickets/euros het gaat. Bah.

 


96 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De reiziger staat zoals altijd weer op 1, 2 en 3. 

Reputatie 7

De reiziger staat zoals altijd weer op 1, 2 en 3. 

 
 
×
 
 
 

@iMark : waar maken we ons eigenlijk druk om, de aanbeveling van de ombudsman stamt toch pas uit 2019. We zitten nu pas bijna in 2022. Dus normaal tempo bij NS lijkt mij. Waar het mij om gaat is dat Denice in haar bericht stelt dat het voor het einde van dit jaar opgelost zou zijn en dat ik er dus zelf weer een bericht aan moet wijden om vervolgens weer dan een reactie te krijgen dat dat toch weer te positief gesteld was.

 

Mijn excuses dat het nogal een tijd stil is geweest rond dit topic. Er wordt achter de schermen nog steeds gewerkt aan het verbeteren van de informatie. Zodra het afgerond is stellen ze ons op de hoogte. Uiteraard laten wij dit dan ook aan jullie weten!

Reputatie 7

Mijn excuses dat het nogal een tijd stil is geweest rond dit topic. Er wordt achter de schermen nog steeds gewerkt aan het verbeteren van de informatie. Zodra het afgerond is stellen ze ons op de hoogte. Uiteraard laten wij dit dan ook aan jullie weten!

Soms is geen reactie beter dan zo’n nietszeggende dooddoener dan deze. In elk ‘normaal’ bedrijf dat zijn klanten voorop heeft staan, worden processen gemonitord en is het stellen van een deadline waarop iets gerealiseerd moet zijn, ook niet ongewoon. 

Een antwoord of reactie als bovenstaande zegt niets. Het is een afleidingsmanoeuvre, om de schijn te wekken dat er aan gewerkt wordt maar er gebeurt niets wezenlijks. En dat is bij NS niet ongewoon, vooral wanneer het klanten betreft, die benadeeld worden. 

Dit wordt natuurlijk net zo’n eindeloos , hopeloos en beschamend  topic als deze:

Veel beloven maar geven. Dat lijkt de nieuwe filosofie van NS.

Ik vind het jammer dat je er zo over denkt, Bertus.

De reden waarom dit lang op zich laat wachten ga ik verder niet op in. Zodra de betreffende collega's de werkzaamheden hebben afgerond zal dit hier worden aangegeven.

Reputatie 7

@Denice NS ,

En ik vind het jammer dat je niet ingaat, waarom dit, en andere zaken, zó ontzettend lang moeten duren en ook zonder enig uitzicht wanneer iets dan wel gerealiseerd is. Dan kan ik er misschien nog begrip voor opbrengen.

Reputatie 7

Ik vind het jammer dat je er zo over denkt, Bertus.

De reden waarom dit lang op zich laat wachten ga ik verder niet op in. Zodra de betreffende collega's de werkzaamheden hebben afgerond zal dit hier worden aangegeven.

 

Nee Denice, Bertus heeft 100% gellijk. De afhandeling van topics op dit forum is verschrikkelijk traag. Beloftes van N S in topic s worden telkenmale gebroken. Ook hier zou voor het einde van 2021 een antwoord volgen. Het is nu inmiddels al weer 20 januari 2022 en er is nog steeds niets. Triest. 

Het streven is om de werkzaamheden uiterlijk aan het einde van week 4 te hebben afgerond. 

Helaas heeft dit te maken met persoonlijke omstandigheden van de product owner van ons E-ticket systeem. Zijn taken zijn dus overgedragen. Bij deze uitleg wil ik het verder laten. Hopelijk kunnen jullie hier enig begrip voor opbrengen.  

Reputatie 7

Wat is een product owner, producteigenaar, precies? Ik hoor wel vaker gelijkaardige Engelse termen waarbij ik dan nog geen idee heb wat het eigenlijk inhoudt. Zijn voortgangsprocessen afhankelijk van één persoon dan?

Er zijn nog tal van zaken van andere zaken waarbij veranderingen en aanpassingen sloom verlopen. Zo wachten we bijvoorbeeld ook nog altijd op een nieuwe vorm van een gezinsabonnement. Er was in 2019 al aangekondigd dat dit in ontwikkeling was. Mensen op de hoogte houden zou fijn zijn. Dan denk je van: is het überhaupt nog wel onder de aandacht? Op vragen in het NS-panel heb ik dan ook dit antwoord gegeven, dat interactie en regelmatige informatievoorziening over specifieke zaken naar de klanten die het betreft, wel prettig zou zijn.

Komt uit de Scrum methodiek: https://scrumguide.nl/product-owner/

Als deze aanpassing nog steeds wacht op de productowner dan is er achter de schermen dus helemaal niet veel gebeurd. Want de productowner moet vooral zorgen dat de aanpassing duidelijk is en deze met prioriteit op de backlog plaatsen. De scrumteams kunnen deze dan oppakken, hoewel de aanwezigheid van een productowner daarbij handig kan zijn is dat niet echt noodzakelijk.

Verder hebben we het hier (voor de website) over de aanpassing om een licht grijze tekst aan te passen naar een zwarte tekst. Dat lijkt mij toch iets dat niet heel moeilijk is.

Reputatie 7

Komt uit de Scrum methodiek: https://scrumguide.nl/product-owner/

Weleens van gehoord maar ook dat zei me weinig. 

Terzijde, in mijn werk wordt niet gescrumd en zaken worden sneller gerealiseerd dan bij NS ;-)

Maar laten we nu hopen dat het streven om de werkzaamheden rondom de tekstaanpassing op de website m.b.t het E-ticket in week 4 van dit jaar af te ronden, behaald wordt.

.

 

 

Ik ben ook niet direct een enorm Scrum-aanhanger, maar daar komt die term vandaan :)

Reputatie 7

Als deze aanpassing nog steeds wacht op de productowner dan is er achter de schermen dus helemaal niet veel gebeurd. Want de productowner moet vooral zorgen dat de aanpassing duidelijk is en deze met prioriteit op de backlog plaatsen. De scrumteams kunnen deze dan oppakken, hoewel de aanwezigheid van een productowner daarbij handig kan zijn is dat niet echt noodzakelijk.

Verder hebben we het hier (voor de website) over de aanpassing om een licht grijze tekst aan te passen naar een zwarte tekst. Dat lijkt mij toch iets dat niet heel moeilijk is.

 

Nou ze doen er nu al meer dan 2 jaar over dus ik denk dat het heel moeilijk is……………….:grinning:

Reputatie 7

De productowner doet in feite niet meer dan de lijnen uitzetten en de medewerker(s) aansturen en motiveren, die - in dit geval dus - de tekstkleur moeten aanpassen (althans zo werkt het in het bedrijf waar ik werkzaam ben).

En ja… zelfs van het aanpassen van de tekstkleur kan een enorm project gemaakt worden. En ik snap ook, dat in deze tijd van personeelskrapte de vacature van projectmanager voor dit uitdagende en uitermate uitdagende project niet zo maar vervuld kan worden maar maar het gewoon doen kan natuurlijk ook.

Inmiddels hebben we een reactie gekregen en het lijkt erop dat de melding weer weergegeven wordt voor de standaard bestelopties van de E-tickets. Ik heb echter zelf gemerkt dat er naar mijn idee geen verschil is in het bestelproces van een ticket via de Reisplanner. Ik heb daar specifiek nog naar gevraagd, hopelijk krijg ik spoedig reactie.

Inmiddels hebben we een reactie gekregen en het lijkt erop dat de melding weer weergegeven wordt voor de standaard bestelopties van de E-tickets. Ik heb echter zelf gemerkt dat er naar mijn idee geen verschil is in het bestelproces van een ticket via de Reisplanner. Ik heb daar specifiek nog naar gevraagd, hopelijk krijg ik spoedig reactie.

Ik zie in de app de tekst ook nog steeds niet staan. Dus als de NS de toezegging waar wil maken dat het deze week opgelost is zijn er nog maar 1 dag.......  Ben benieuwd

Wel raar dat je bericht krijgt dat het opgelost is terwijl het niet aangepast is.

Ik zie het. Ik heb het toegevoegd aan mijn vraag.

Reputatie 7
Badge +1

Vandaag is er dus weer een topic hierover geopend en de conclusie is dat NS hier us nog steeds niets aan gedaan heeft

 

 

Bedrijf faalt continu in dit soort zaken. Reizigers zouden zich moeten beklagen bij de ombudsman cq de geschillencommissie aangezien NS geen prioriteit geeft om de reiziger op een juiste manier in te lichten. Hierdoor zouden de reizigers zich kunnen beroepen op dwaling en NS sommeren om toch het e-ticket terug te betalen.

 

Dit topic is meer dan 5 maanden oud. Kan iemand van NS aangeven wat ze de afgelopen 5 maanden hebben gedaan om betere informatie aan de klant te geven???? 

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie dat Denice nu dienst heeft, misschien kan zij aangeven wat er met dit topic is gebeurd de afgelopen maanden??? Ik ben hier benieuwd naar gezien een topic van vandaag waaruit blijkt dat het niet veel is.

 

Gelijk maar een subvraag: Als NS weigert de klant correct te informeren. Waarom krijgen die klanten dan nog steeds hun geld niet terug????

Ik heb begrepen van Stijn dat hij eind februari intern heeft geïnformeerd naar de stand van zaken maar nog geen concreet antwoord heeft gekregen. We gaan er opnieuw achteraan. 

Als reactie op je subvraag: In de voorwaarden van een e-ticket staat duidelijk aangegeven: ‘Een E-ticket kan niet worden ingeleverd en terugbetaald. Het wettelijke herroepingsrecht van 14 dagen geldt op grond van de wet niet voor E-tickets.’ Uiteindelijk is het, als je een product koopt, of dit nou een e-ticket bij ons is of iets anders, ook je eigen verantwoordelijkheid om op de hoogte te zijn van de voorwaarden. Als je een product koopt dien je immers ook akkoord te gaan met die voorwaarden.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb begrepen van Stijn dat hij eind februari intern heeft geïnformeerd naar de stand van zaken maar nog geen concreet antwoord heeft gekregen. We gaan er opnieuw achteraan. 

Als reactie op je subvraag: In de voorwaarden van een e-ticket staat duidelijk aangegeven: ‘Een E-ticket kan niet worden ingeleverd en terugbetaald. Het wettelijke herroepingsrecht van 14 dagen geldt op grond van de wet niet voor E-tickets.’ Uiteindelijk is het, als je een product koopt, of dit nou een e-ticket bij ons is of iets anders, ook je eigen verantwoordelijkheid om op de hoogte te zijn van de voorwaarden. Als je een product koopt dien je immers ook akkoord te gaan met die voorwaarden.

 

Maar zolang je dat soort voorwaarden dus niet klip en klaar vermeldt ben je gewoon strijdig met de wetgeving daaromtrent en kan de consument zich beroepen op dwaling. Dit soort beperkingen dient bij aanschaf overduidelijk te staan aangegeven. Jullie zijn in 2019 hier al voor op de vingers getikt door de Ombudsman.

 

Toch weigeren jullie tot nu toe om e.e.a. aan te passen. Waarom???

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb begrepen van Stijn dat hij eind februari intern heeft geïnformeerd naar de stand van zaken maar nog geen concreet antwoord heeft gekregen. We gaan er opnieuw achteraan. 

Als reactie op je subvraag: In de voorwaarden van een e-ticket staat duidelijk aangegeven: ‘Een E-ticket kan niet worden ingeleverd en terugbetaald. Het wettelijke herroepingsrecht van 14 dagen geldt op grond van de wet niet voor E-tickets.’ Uiteindelijk is het, als je een product koopt, of dit nou een e-ticket bij ons is of iets anders, ook je eigen verantwoordelijkheid om op de hoogte te zijn van de voorwaarden. Als je een product koopt dien je immers ook akkoord te gaan met die voorwaarden.

 

Maar zolang je dat soort voorwaarden dus niet klip en klaar vermeldt ben je gewoon strijdig met de wetgeving daaromtrent en kan de consument zich beroepen op dwaling. Dit soort beperkingen dient bij aanschaf overduidelijk te staan aangegeven. Jullie zijn in 2019 hier al voor op de vingers getikt door de Ombudsman.

 

Toch weigeren jullie tot nu toe om e.e.a. aan te passen. Waarom???

 

 

En dan volgt er eer geen reactie, waarom zou je ook het gaat toch maar om klanten…………..

Reputatie 6
Badge +2

 

Maar zolang je dat soort voorwaarden dus niet klip en klaar vermeldt ben je gewoon strijdig met de wetgeving daaromtrent en kan de consument zich beroepen op dwaling. Dit soort beperkingen dient bij aanschaf overduidelijk te staan aangegeven. Jullie zijn in 2019 hier al voor op de vingers getikt door de Ombudsman.

Toch weigeren jullie tot nu toe om e.e.a. aan te passen. Waarom???

Hoi Henk! Zover wij weten, is alles in lijn met het consumentenrecht. Wij (als moderators) zijn geen juristen dus kunnen we ook moeilijk ingaan op je opmerking over de dwaling. Zoals eerder is aangegeven, wordt het op dit moment nog uitgezocht. Wanneer er reactie is, zal dat zo snel mogelijk gedeeld worden.

Reputatie 7

Mijn excuses dat het nogal een tijd stil is geweest rond dit topic. Er wordt achter de schermen nog steeds gewerkt aan het verbeteren van de informatie. Zodra het afgerond is stellen ze ons op de hoogte. Uiteraard laten wij dit dan ook aan jullie weten!

 

Is er inmiddels (meer dan twee maanden later) al meer bekend over dit zich al jaren voortslepende project waarbij telkens weer, hier en daar, toezeggingen worden gedaan die vervolgens niet of slechts ten dele worden nagekomen?

Aangezien het mij bijzonder eenvoudig lijkt om de simpele mededeling dat een e-ticket niet te wijzigen/annuleren is, prominent bij het bestellen in beeld te brengen, vraag ik mij af waarom daar toch zo moeilijk over wordt gedaan. Waarom wil men de klant, klaarblijkelijk, niet adequaat informeren over de voor- en nadelen van de aangeboden kaartjes ?

Reageer