E-ticket waardeloos product | NS Community

E-ticket waardeloos product

  • 8 November 2021
  • 96 reacties
  • 3186 Bekeken


Toon eerste bericht

96 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb het nu in Firefox en Chrome geprobeerd. Bij mij staat er in beide browsers die lichtgrijze tekst.

Maar wat is "het"? Zie mijn eerdere vraag: graag de exacte stappen.

Reputatie 7

Ik heb het nu in Firefox en Chrome geprobeerd. Bij mij staat er in beide browsers die lichtgrijze tekst.

Maar wat is "het"? Zie mijn eerdere vraag: graag de exacte stappen.

Gewoon via www.ns.nl naar producten enkele reis of retour kies direct bestellen. Na invulling 1e pagina naar de 2e pagina afrekenen en daar staat dan die tekst.

Reputatie 7
Badge +1

Gewoon via www.ns.nl naar producten enkele reis of retour kies direct bestellen. Na invulling 1e pagina naar de 2e pagina afrekenen en daar staat dan die tekst.

Dank je. Het lijkt wel of jij een andere versie van de website voorgeschoteld krijgt. Ik zie:

Het grijze regeltje onderaan ontbreekt en de tekst onder "Dagretour” is hier ook anders dan bij jou (even gekopieerd om beter te kunnen vergelijken):

Ik denk dat het tijd wordt dat iemand van NS ons uitlegt waarom verschillende gebruikers verschillende versies voorgeschoteld krijgen.

Reputatie 7

@rvdborgt : Inderdaad zeer bijzonder. Gezien de vele ICT-topics met NS verbaast het mij eerlijk gezegd niet eens.

Reputatie 7

@Macklobell

Heb je, voor mij onbekende route, gevolgd en kan het nu met enige moeite ook waarnemen. Zo te zien wil men nog altijd niet dat het erg opvalt. Zo is ook op de pagina’s ervoor niets vermeld over het niet kunnen annuleren van de tickets.

Verder is het zo dat het bestelproces via de app cq reisplanner nog altijd ongewijzigd is.

Belangrijke informatie dient zichzelf bij het bestellen te wijzen en niet opgezocht te moeten worden.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

 

 

Je kunt redelijkerwijs niet verwachten dat men bij het kopen van een treinkaartje 34 pagina’s aan voorwaarden gaat lezen. Kom op zeg !

Vermeld het even duidelijk op de juiste plek, zo zijn de regels.

Nooit een e-ticket gekocht of nooit de voorwaarden gelezen bij aankoop van e-ticket? Het zijn nog geen 2 pagina's aan voorwaarden…..

Reputatie 7

 

 

 

 

Je kunt redelijkerwijs niet verwachten dat men bij het kopen van een treinkaartje 34 pagina’s aan voorwaarden gaat lezen. Kom op zeg !

Vermeld het even duidelijk op de juiste plek, zo zijn de regels.

Nooit een e-ticket gekocht of nooit de voorwaarden gelezen bij aankoop van e-ticket? Het zijn nog geen 2 pagina's aan voorwaarden…..

 

Doet er niet toe, een dergelijke beperkende voorwaarde dient gewoon duidelijk te worden aangegeven. Is gewoon consumentenrecht.

Het is ronduit schandalig dat we het nog steeds hebben over de buitensporig slechte voorwaarden van het e-ticket van NS.

Eens, maar zoals ik al in dit topic aangaf:

 

 

Dit soort fora zou er voor moeten zijn voor NS om te kijken waar de knelpunten in de organisatie zitten en vervolgens daarmee aan de slag te gaan. Als ik zo kijk dan gebeurt er dus vanaf NS-zijde heel weinig. 

Dat is het punt, waarschijnlijk is het een makkelijke melkkoe. Hoe meer ik in de materie duik hoe droeviger ik het vind worden. Dit euvel speelt niet al een tijdje, maar jaren. Als dit forum niets in beweging weet te zetten wat zou dan een goede volgende stap zijn? Zou dit een interessant item voor Radar of een ander ‘consumentenrecht’ programma zijn?

 

Reputatie 7
Badge +3

Altijd maar dat gehamer op die voorwaarden. Daar hebben rechters allang gehakt van gemaakt. Belangrijke informatie - zoals het niet kunnen wijzigen/annuleren - mag je niet wegstoppen in pagina's voorwaarden, maar moeten duidelijk tijdens het bestelproces vermeld worden.

Reputatie 7

 

 

 

 

Je kunt redelijkerwijs niet verwachten dat men bij het kopen van een treinkaartje 34 pagina’s aan voorwaarden gaat lezen. Kom op zeg !

Vermeld het even duidelijk op de juiste plek, zo zijn de regels.

Nooit een e-ticket gekocht of nooit de voorwaarden gelezen bij aankoop van e-ticket? Het zijn nog geen 2 pagina's aan voorwaarden…..

 

Regelmatig een e-ticket gekocht en daarbij nooit de voorwaarden gelezen. Dat geldt ook voor de overige 32 pagina’s aan voorwaarden die op dezelfde plek staan. Ben wel redelijk goed op de hoogte van mijn rechten, mocht ik onverhoeds in mijn vertrouwen geschaad worden en belazerd worden.

Badge +3

Ik krijg de tekst ook niet te zien, het lijkt een soort pop-up? Wellicht afhankelijk van welke browser je gebruikt?

Er is in de screenshot @Macklobell een pop-up bij de datum en een grijze tekst onder de totaalprijs/knop "Volgende”. Ik zie geen van beide.

Misschien hangt het er ook van af of je cookies toelaat? Cookies van derden staan bij mij standaard uit en ik selecteer er verder zo weinig mogelijk. Maar dat zou voor zoiets toch geen verschil mogen maken.

Ik denk dat het van je schermgrootte afhangt, die pop-up over of de dag/datum wel klopt. Op een tablet of desktop/laptop zou dat het geval moeten zijn.

Badge +3

@rvdborgt: Inderdaad zeer bijzonder. Gezien de vele ICT-topics met NS verbaast het mij eerlijk gezegd niet eens.

Het enige dat ik kan bedenken over die tekst ‘Klopt alles?’ is dat er op dat moment meerdere tickets in je winkelwagentje zitten. Tickets staat er dan ook in meervoud.

Dus je gaat € 29,10 afrekenen met een ticket van € 9,80 in beeld?

Ik zie ook inderdaad dat de melding niet altijd verschijnt:disappointed_relieved:. Zo krijg ik 'm inderdaad wel als ik, net als Macklobell, via www.ns.nl naar ‘producten’ en vervolgens ‘Dagretour’ ga. Maar ik krijg de melding niet als ik via de Reisplanner op ‘koop kaartje’ (website en app) klik. Ik heb de product owner een bericht gestuurd + een link naar dit topic. Uiteraard is het belangrijk dat de info over het niet kunnen wijzigen/annuleren van een e-ticket goed zichtbaar wordt weergegeven tijdens de bestelling! En uiteraard moet het dan niet uitmaken via welke route je je ticket koopt.

Badge +3

Ik zie ook inderdaad dat de melding niet altijd verschijnt:disappointed_relieved:. Zo krijg ik 'm inderdaad wel als ik, net als Macklobell, via www.ns.nl naar ‘producten’ en vervolgens ‘Dagretour’ ga. Maar ik krijg de melding niet als ik via de Reisplanner op ‘koop kaartje’ (website en app) klik. Ik heb de product owner een bericht gestuurd + een link naar dit topic. Uiteraard is het belangrijk dat de info over het niet kunnen wijzigen/annuleren van een e-ticket goed zichtbaar wordt weergegeven tijdens de bestelling! En uiteraard moet het dan niet uitmaken via welke route je je ticket koopt.

Als je via de Reisplanner (website/app) een ‘koop kaartje’ doet, dan is dat een ticket voor het reisadvies dat je op dat moment in beeld hebt (dus betreffende datum en route/vervoerderskeuze).

Dat daar niet nog even een heel duidelijke melding over verschijnt (ticket voor precies dát reisadvies!) en wat @Denice NS (en iedereen) te zien krijgt is inderdaaad nog verwarrender/leidt tot vergissingen.

Je hebt al een reisadvies gekozen dus graag daar een ticket voor! Logisch toch?

Tuurlijk en ja dus, want je kunt nog aanmelden of zo voor die trein?

Een tekst als ‘Route A’ zegt nog minder eigenlijk, want dezelfde route kan je (zie Limburg) met verschillende vervoerders en overstapmogelijkheden maken, met allemaal een verschillende prijs (als je dezefde rit met een ov-chipkaart zou maken).

Reputatie 7
Badge

Wellicht kan NS eens haar licht opdoen bij ÖBB: daar wordt in het bestelproces en ook nog eens 3x erna heel duidelijk aangegeven dat een stornering niet meer mogelijk is na het openen van het ticket. Het kan dus wèl! NS zou zelf even een kaartje kunnen bestellen via de hun site en het kunnen ervaren! :-)

(En controleren kunnen ze daar ook nog goed; nòg sneller dan bij DB. Twee voorbeelden waaruit blijkt dat verstoppertje spelen, qua voorwaarden van E-Tickets en in de cabine eindeloos ‘administratie doen’ gewoon niet nodig is. Gewoon er zijn voor de klant op het gebied van verkoop en qua service in de trein. Zo simpel zou het moeten zijn.)

Ik zie ook inderdaad dat de melding niet altijd verschijnt:disappointed_relieved:. Zo krijg ik 'm inderdaad wel als ik, net als Macklobell, via www.ns.nl naar ‘producten’ en vervolgens ‘Dagretour’ ga. Maar ik krijg de melding niet als ik via de Reisplanner op ‘koop kaartje’ (website en app) klik. Ik heb de product owner een bericht gestuurd + een link naar dit topic. Uiteraard is het belangrijk dat de info over het niet kunnen wijzigen/annuleren van een e-ticket goed zichtbaar wordt weergegeven tijdens de bestelling! En uiteraard moet het dan niet uitmaken via welke route je je ticket koopt.

Nu hopen dat de product owner er iets mee doet.

Reputatie 7

Ik zie ook inderdaad dat de melding niet altijd verschijnt:disappointed_relieved:. Zo krijg ik 'm inderdaad wel als ik, net als Macklobell, via www.ns.nl naar ‘producten’ en vervolgens ‘Dagretour’ ga. Maar ik krijg de melding niet als ik via de Reisplanner op ‘koop kaartje’ (website en app) klik. Ik heb de product owner een bericht gestuurd + een link naar dit topic. Uiteraard is het belangrijk dat de info over het niet kunnen wijzigen/annuleren van een e-ticket goed zichtbaar wordt weergegeven tijdens de bestelling! En uiteraard moet het dan niet uitmaken via welke route je je ticket koopt.

Nu hopen dat de product owner er iets mee doet.

 

Het valt te hopen dat het geen ijdele hoop zal blijken te zijn. Jaren geleden is namelijk al toegezegd dat het een en ander product-breed verbeterd zou worden, zie:

 “…Omdat het niet bekend is hoe lang deze annuleringsmogelijkheid nog op zich laat wachten, stelt de OV ombudsman om: - in het bestelprogramma altijd naast de datum van de reis ook de dag (maandag, dinsdag etc) te vermelden.  - informeer reizigers nadrukkelijk dat een eenmaal ingevulde datum niet meer gewijzigd kan worden. Geef ze daarom het advies om indien mogelijk zo laat mogelijk het ticket te activeren of te downloaden. NS laat weten dat op de meest relevante verkoopkanalen naast de datum inmiddels ook de dag vermeld wordt. Tevens krijgen reizigers op die kanalen tijdens het bestelproces een waarschuwing dat tickets niet meer gewijzigd kunnen worden. NS is bezig om deze extra vermeldingen ook op andere kanalen te vermelden.”

https://www.ovombudsman.nl/wp-content/uploads/KwartaalrapportageQ22019OVombudsman-. 1.pdf

De vraag is dan ook waarom dit probleem, waarbij een (tussen)oplossing bijzonder eenvoudig te realiseren valt, niet aangepakt is/wordt.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Zouden ze zich bij NS iets gelegen laten liggen aan een advies van de Ombudsman? Luistert men eigenlijk wel eens naar een advies?

Reputatie 7

NS laat zich in ieder geval weinig gelegen liggen aan adviezen van individuele klanten.

Na tussenkomst van de OV-ombudsman heeft NS, onmiskenbaar, wel een stap gezet maar vervolgens wel het mes in het varken laten steken en dat wreekt zich nu.

 

Prachtige site overigens van OBB met mooie producten voorzien van een scala aan annuleringsmodaliteiten.

Ik zie ook inderdaad dat de melding niet altijd verschijnt:disappointed_relieved:. Zo krijg ik 'm inderdaad wel als ik, net als Macklobell, via www.ns.nl naar ‘producten’ en vervolgens ‘Dagretour’ ga. Maar ik krijg de melding niet als ik via de Reisplanner op ‘koop kaartje’ (website en app) klik. Ik heb de product owner een bericht gestuurd + een link naar dit topic. Uiteraard is het belangrijk dat de info over het niet kunnen wijzigen/annuleren van een e-ticket goed zichtbaar wordt weergegeven tijdens de bestelling! En uiteraard moet het dan niet uitmaken via welke route je je ticket koopt.

Nu hopen dat de product owner er iets mee doet.

 

Het valt te hopen dat het geen ijdele hoop zal blijken te zijn. Jaren geleden is namelijk al toegezegd dat het een en ander product-breed verbeterd zou worden, zie:

 “…Omdat het niet bekend is hoe lang deze annuleringsmogelijkheid nog op zich laat wachten, stelt de OV ombudsman om: - in het bestelprogramma altijd naast de datum van de reis ook de dag (maandag, dinsdag etc) te vermelden.  - informeer reizigers nadrukkelijk dat een eenmaal ingevulde datum niet meer gewijzigd kan worden. Geef ze daarom het advies om indien mogelijk zo laat mogelijk het ticket te activeren of te downloaden. NS laat weten dat op de meest relevante verkoopkanalen naast de datum inmiddels ook de dag vermeld wordt. Tevens krijgen reizigers op die kanalen tijdens het bestelproces een waarschuwing dat tickets niet meer gewijzigd kunnen worden. NS is bezig om deze extra vermeldingen ook op andere kanalen te vermelden.”

https://www.ovombudsman.nl/wp-content/uploads/KwartaalrapportageQ22019OVombudsman-. 1.pdf

De vraag is dan ook waarom dit probleem, waarbij een (tussen)oplossing bijzonder eenvoudig te realiseren valt, niet aangepakt is/wordt.

 

 

Dank voor deze link, die kan ik wellicht gebruiken voor mijn ‘crusade’. Er zit echter een foutje in de link voor andere geïnteresseerden: https://www.ovombudsman.nl/wp-content/uploads/KwartaalrapportageQ22019OVombudsman-1.pdf

Gewoon via www.ns.nl naar producten enkele reis of retour kies direct bestellen. Na invulling 1e pagina naar de 2e pagina afrekenen en daar staat dan die tekst.

Dank je. Het lijkt wel of jij een andere versie van de website voorgeschoteld krijgt.

[...]

Ik denk dat het tijd wordt dat iemand van NS ons uitlegt waarom verschillende gebruikers verschillende versies voorgeschoteld krijgen.

A/B-testen is vrij normaal. Je kunt je wel afvragen of je dit soort zaken wil laten ophouden daardoor.

Reputatie 7

@mcdejong : Het onderstaande staat dus in de kwartaalrapportage van 2019:

 

Maar eenmaal gedownload kan de datum niet meer aangepast worden.

Gepland om op dinsdag 14 mei te reizen. Vriendin downloadt de kaartjes op zaterdagavond 11
mei. Zondag 12 mei word ik ziek. Ik kijk het nog even aan, maar kan op dinsdag absoluut niet
mee. Telefonische navraag voor coulance levert helaas niets op.

Ik heb een e-ticket dagkaart gekocht en uitgeprint voor dinsdag 28 mei om van Arnhem naar
Groningen te reizen. Vorige week hoorde ik dat er dan een staking is uitgeroepen op die dag.
Mag ik het treinkaartje Arnhem Groningen dan op een andere dag gebruiken?

Ik heb vandaag kaarten besteld via ns.nl. Ik heb ongeveer vier keer de juiste datum moeten
invoeren en toch is de verkeerde datum op de kaartjes gekomen. Dit kan echter niet gewijzigd
worden omdat de kaartjes al geopend zijn via de NS app. Ik heb direct melding gemaakt bij NS,
maar ik ben mijn geld kwijt. Ik moet nieuwe kaartjes bestellen. In de mail kan ik niet zien of de
juiste datum op de kaartjes staat. In de mail staat alleen de aankoopdatum. Ik moet de kaartjes
dus wel openen. Het enige dat ik nu te horen krijg is: dan had u beter op moeten letten.

De OV ombudsman heeft hierover contact opgenomen met NS. Op de NS community stond te
lezen dat NS werkt aan een manier om al gedownloade e-tickets te annuleren. Een
woordvoerder van NS heeft aan de OV ombudsman bevestigd dat dit inderdaad het geval is.
De termijn waarbinnen dit wordt gerealiseerd, is nog niet bekend. Het grote struikelblok is dat
NS op dit moment niet kan verifiëren of een reiziger zijn e-ticket inderdaad niet gebruikt. De
OV ombudsman vindt het goed dat NS nadenkt over een manier om gedownloade e-tickets
met bijvoorbeeld een verkeerde datum te annuleren.

Omdat het niet bekend is hoe lang deze annuleringsmogelijkheid nog op zich laat wachten,
stelt de OV ombudsman om:
- in het bestelprogramma altijd naast de datum van de reis ook de dag (maandag, dinsdag
etc) te vermelden. Dat is een extra check voor reizigers om na te gaan of ze de goede datum
selecteren;
- informeer reizigers nadrukkelijk dat een eenmaal ingevulde datum niet meer gewijzigd kan
worden. Geef ze daarom het advies om indien mogelijk zo laat mogelijk het ticket te activeren
of te downloaden.


NS laat weten dat op de meest relevante verkoopkanalen naast de datum inmiddels ook de
dag vermeld wordt. Tevens krijgen reizigers op die kanalen tijdens het bestelproces een
waarschuwing dat tickets niet meer gewijzigd kunnen worden. NS is bezig om deze extra
vermeldingen ook op andere kanalen te vermelden.

============================================================================

Inmiddels is wel duidelijk dat dat annuleren er waarschijnlijk nooit zal komen. En ook het melden op andere kanalen is NS blijkbaar dus al 2 jaar mee bezig. Tevens is de wijze waarop NS de reizigers informeert echt niet nadrukkelijk te noemen. Integendeel het staat er in zeer licht grijs.

 

Al met al kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat NS dit allemaal bewust zo heeft ingeregeld met als enige redenen blijkbaar aan dit soort foutjes van reizigers geld te verdienen. Een treurige zaak.

 

Ze zijn er op de achtergrond mee bezig. De melding over het niet kunnen wijzigen/annuleren van de tickets zou voor het einde van het jaar standaard zichtbaar moeten worden, ongeacht de route die genomen wordt om een e-ticket aan te schaffen.

Reputatie 7

@Denice NS:

 

De tekst is nu op 24 december nog steeds in het lichtgrijs en dus totaal niet nadrukkelijk zichtbaar.

 

Ik heb in de app de tekst ook nog niet kunnen vinden.

Denice is momenteel met verlof dus ik neem het topic tot haar terugkeer tijdelijk waar. Helaas zijn de contactpersonen waar we dit hebben nagevraagd ook met verlof en zullen we pas in het nieuwe jaar een reactie kunnen verwachten. Nog even geduld dus.

Reageer