beantwoord

Prijs van reis in de app komt niet overeen met werkelijke kosten



Toon eerste bericht

64 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Hallo @Stijn NS Ik zou je graag mijn gegevens doen toekomen, maar de link werkt niet. Nog suggesties?

De link zou je moeten sturen naar de pagina waarop je Stijn een bericht kunt sturen.

Je kunt ook direct naar het profiel van @Stijn NS gaan, en daar op de knop stuur bericht klikken. Dan kom je op dezelfde pagina uit.

Reputatie 1

Eén van de vragen van TS was ook:

Waarom kan de app niet aangeven dat in dit geval (met oversrappen dus en extra in- en uitchecken) meer moet worden betaald?

Er wordt voor een reis een prijs aangegeven en die prijs moet gewoon kloppen. 

Dat is precies mijn punt @Momo In de supermarkt geldt ook de prijs op het schap en niet de prijs aan de kassa. Had ik in de app kunnen zien dat de reis (per enkele reis) € 1 duurder zou zijn had ik ervoor kunnen kiezen om een goedkoper traject te kiezen (of niet natuurlijk, maar dan ook niet klagen)

Reputatie 1

@Biegmama Zou je mij een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, OV-chipkaartnummer en e-mail adres? Van zowel jouzelf als je partner?

 

Hallo @Stijn NS Ik zou je graag mijn gegevens doen toekomen, maar de link werkt niet. Nog suggesties?

Reputatie 7
Badge +1

Er is natuurlijk wel een oplossing te bedenken. Identiek aan de roze kaartlezers in Londen waarmee je kunt bevestigen dat je niet via Zone 1 reist.
https://tfl.gov.uk/fares/how-to-pay-and-where-to-buy-tickets-and-oyster/pay-as-you-go/touch-pink-card-reader-when-changing-trains

Op Muiderpoort zou je op het perron kaartlezers kunnen neerzetten die de extra uit- en incheck annuleren. De oorspronkelijk incheck wordt dan gebruikt voor de juiste berekening. Je kunt zo'n zuil dan zo programmeren dat alleen een uit- en incheck op Muiderpoort worden geannuleerd. Een losse incheck heeft dan uiteraard geen effect op de tariefberekening.

Een oplossing als deze is jaren geleden al aangedragen maar NS heeft (helaas) niets met de suggestie gedaan. 

Zou inderdaad een goede oplossing zijn geweest ook voor Sloterdijk. NS hangt echter liever onduidelijke posters op.

Reputatie 7
Badge +3

Er is natuurlijk wel een oplossing te bedenken. Identiek aan de roze kaartlezers in Londen waarmee je kunt bevestigen dat je niet via Zone 1 reist.
https://tfl.gov.uk/fares/how-to-pay-and-where-to-buy-tickets-and-oyster/pay-as-you-go/touch-pink-card-reader-when-changing-trains

Op Muiderpoort zou je op het perron kaartlezers kunnen neerzetten die de extra uit- en incheck annuleren. De oorspronkelijk incheck wordt dan gebruikt voor de juiste berekening. Je kunt zo'n zuil dan zo programmeren dat alleen een uit- en incheck op Muiderpoort worden geannuleerd. Een losse incheck heeft dan uiteraard geen effect op de tariefberekening.

Een oplossing als deze is jaren geleden al aangedragen maar NS heeft (helaas) niets met de suggestie gedaan. 

@Biegmama Zou je mij een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, OV-chipkaartnummer en e-mail adres? Van zowel jouzelf als je partner?

Ik heb de reisroute zelf even gecontroleerd en het is geen uitzondering dat Amsterdam Muiderpoort als overstapstation wordt geadviseerd voor deze reis. Dat zou ik nog als enige logische verklaring kunnen zien voor de afwijzing van mijn collega, dat er een handmatige omreisroute is geselecteerd die wij niet zelf adviseren. Daar is dus echter geen sprake van. Ik ben het dan ook niet eens met de afwijzing en maak dit graag alsnog voor je in orde.

Even algemeen, dit is inderdaad een probleem wat al vrij lang speelt, maar ik vermoed persoonlijk dat de impact ervan niet opweegt tegen het realiseren van een oplossing, waardoor er geen prioriteit aan ligt. Ik geloof dat er voor Sloterdijk in de reisplanner wordt aangegeven dat er omgelopen kan worden om geforceerd uit- en inchecken en deze extra kosten te voorkomen, wat dan daarvoor de oplossing is, maar bij Muiderpoort zal dit niet mogelijk zijn. Of dit ooit nog werkelijk opgelost gaat worden, durf ik niet te zeggen.

 

Badge +3

Inderdaad 4 euro, 2 personen heen en terug. 

Oh, oké dan is het 4 euro voor het gezelschap (heen en terug).

Succes ermee maar je hebt er gewoon recht op als de normale en toegestane route via Utrecht (53 tariefeenheden zonder overstap door poortjes) toevallig geen optie was op dat moment!

Je (extra) laten betalen voor 25 i.p.v 20 TE is dus schandalig slecht (mijn mening). Denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn, nu de NS nog. 😴

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad 4 euro, 2 personen heen en terug. 

Schandalig vanuit de NS als dit een aangegeven reisroute was en dat allemaal voor Euro 4,- in totaal. De moeite die je als bedrijf moet doen om dit soort negatieve reclame weer ongedaan te maken kost veel meer dan die Euro 4,-.

Het gaat om het verschil tussen € 4,80 en € 5,80 in dit geval (wegens verplicht door poortjes op Muiderpoort).

 

TS gaf aan dat het totaal om 4 euro ging, 4x Euro 1,-   😁

Reputatie 7
Badge +3

Eén van de vragen van TS was ook:

Waarom kan de app niet aangeven dat in dit geval (met oversrappen dus en extra in- en uitchecken) meer moet worden betaald?

Er wordt voor een reis een prijs aangegeven en die prijs moet gewoon kloppen. 

Badge +3

Dat risico op controle is hooguit een theoretische mogelijkheid.

Ik zei het er maar bij, voor de zekerheid 😂

Badge +3

En 4 jaar geleden werd het wel terugbetaald. Of in ieder geval door Stijn aangegeven dat het terug betaald zou worden als TS contact opnam met de klantenservice. 

‘Even contact opnemen met de Klantenservice’ is de laatste tijd ook nogal tijdrovend, dus laat dat vooral over aan reizigers die niet de moeite nemen om zich na bijna 5 jaar opnieuw hier te melden (over precies hetzelfde of iets soortgelijks).

En met name ook omdat ‘wij’ vervolgens de spreekwoordlijke veer in ons achterwerk krijgen voor het ‘meedenken’ Dank daarvoor! 🤣

Mocht het voor @Biegmama echt om die ene euro gaan, dan DM je IBAN gerust naar naar https://community.ns.nl/inbox/conversation?with=17590 dan komt het ook goed. Let op: ik ben geen NS.

Reputatie 7
Badge +3

En 4 jaar geleden werd het wel terugbetaald. Of in ieder geval door Stijn aangegeven dat het terug betaald zou worden als TS contact opnam met de klantenservice. 

Badge +3

Schandalig vanuit de NS als dit een aangegeven reisroute was en dat allemaal voor Euro 4,- in totaal. De moeite die je als bedrijf moet doen om dit soort negatieve reclame weer ongedaan te maken kost veel meer dan die Euro 4,-.

Het gaat om het verschil tussen € 4,80 en € 5,80 in dit geval (wegens verplicht door poortjes op Muiderpoort).

Volgens mij wordt het weer eens tijd dat de moderators hier werk van gaan maken.

Ik neem aan dat de moderator van dienst dat morgen meteen gaat regelen na contact via DM met @Biegmama

Zeker omdat precies hetzelfde eerder ook al speelde (uit het gearchiveerde topic van 30 juni 2017 dat @Momo nog even fijntjes aanhaalde).

Schandalig vanuit de NS als dit een aangegeven reisroute was en dat allemaal voor Euro 4,- in totaal. De moeite die je als bedrijf moet doen om dit soort negatieve reclame weer ongedaan te maken kost veel meer dan die Euro 4,-.

 

Volgens mij wordt het weer eens tijd dat de moderators hier werk van gaan maken.

Reputatie 7
Badge +3

Dat risico op controle is hooguit een theoretische mogelijkheid.

Badge +3

Via Amsterdam Centraal had het je ook maar € 4,80 gekost, met daarbij wel het risico op controle en een correctietarief van 50 euro (terugsteken Centraal - Muiderpoort).

Terwijl de ‘normale’ route (via Utrecht) langer is. Ik blijf erbij dat je recht hebt op die 1 euro terug. 😴

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft al jaren geleden toegezegd te compenseren wanneer er tariefobstakelpoortjes zijn op een route die door de reisplanner geadviseerd wordt.

Ik zou een klacht indienen bij de OV-Ombudsman. NS kan niet zomaar eenzijdig eerder gemaakte toezeggingen ongedaan maken. Blijkbaar moeten een paar nieuwe medewerkers bij Klantenservice worden bijgeschoold.

https://www.ovombudsman.nl/contact/

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner adviseert een reis via Muiderpoort en geeft daar een prijs van €4,80 voor. Dat is niet juist. Dan moet NS of die euro terug betalen, dat reisadvies niet meer geven of in de reisplanner moet de prijs staan die werkelijk wordt berekend. Dan kun je zelf besluiten niet via Muiderpoort te reizen. 

Badge +3

Onbegrijpelijk (en je zult niet de enige zijn die via Muiderpoort extra kosten gemaakt hebt), maar dank voor je feedback.

Laat je vooral niet afschepen met smoesjes over ‘je betaalt voor de gereisde afstand’, want via Utrecht (een normaal reisadvies) zou dat € 11,00 kosten als je daar door poortjes zou moeten!

Hoop dat een moderator (die zijn er tot 22.00) morgen iets voor je kan betekenen, ook al gaat het maar om 1 euro in dit geval.

Reputatie 1

Nou, ze kletsen zich eruit en compensatie zit er “helaas” niet in. Ze gaan de klacht doorzetten. Jaja.

Ik heb gezegd dat ik hoop dat het in de komende decennia nog een keer goed komt en dat we nooit meer via Muiderpoort zullen reizen. We gaan voortaan wel via Groningen….

Dank voor alle reacties. Deze community is echt geweldig. 

Hoop jullie nooit meer nodig te hebben, maar je weet maar nooit.

Groet van Biegmama 😘

Badge +3

Denk niet dat men moeilijk zal doen, want het was een omreisadvies en normaal mag je ook via Utrecht (nog meer kilometers/tariefeenheden, 24+29) voor € 4,80.

Voor reizen via Sloterdijk i.p.v. Beverwijk is vergoeding ook geen probleem, terwijl er daar in de meeste gevallen een omlooproute is om poortjes te vermijden (of beter nog, een cross-platform overstap in Zaandam).

Meen me te herinneren dat een dergelijke overstap op Hilversum spoor 1 wegens werkzaamheden ook gewoon vergoed werd.

Reputatie 7
Badge +3

Net zo hard mee bezg als 4 jaar geleden zeker? 

Reputatie 1

Ik heb inmiddels een antwoord van klantenservice. Ze zeggen dat ze er hard mee bezig zijn en “hoe meer input, hoe beter”

Ik heb gezegd dat ik hoop dat het nu eindelijk gaat lukken, na 4 jaar en heb om compensatie gevraagd. Kijken wat er nu gebeurd...

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me herinneren dat NS heeft toegezegd dat bij alle situaties waarbij door extra poortpassages ten onrechte te veel betaald is dat kan worden gedeclareerd via Klantenservice. Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Sloterdijk zijn voorbeelden van zo’n situatie.

Niet afwachten. Gewoon contact opnemen met Klantenservice.

Ik verwijs in dit verband naar het topic https://community.ns.nl/op-het-station-17/door-poortjes-bij-sloterdijk-extra-betalen-47136. De problematiek van @Biegmama speelt nog steeds op Muiderpoort doordat er tariefobstakelpoortjes staan.

Reageer