Beste NS-community,
Mijn topic hier is niet echt een vraag, maar eerder wellicht een suggestie om naar te kijken..
Toen ik keek naar verschillende abonnementsprijzen verschilden deze uiteraard. Ik heb laatst een weekend vrij abonnement aangeschaft voor 31,60 euro per maand. Aangezien ik dit bedrag er met 2 retourtjes per maand wel uit heb. Als je hiernaast nog doordeweeks in de daluren vrij wilt reizen, betaal je 107,90 euro per maand, dus 76,30 euro per maand meer. Een compleet vrij abonnement kost meer dan 360 euro per maand, wat wel laat zien hoeveel meer een zitplaats doordeweeks gewaardeerd wordt door de NS, in vergelijking tot een zitplaats in het weekend.
Dat is natuurlijk logisch, omdat (vermoedelijk) er in het weekend/feestdagen gemiddeld minder mensen reizen dan tijdens de daluren doordeweeks, en tijdens de daluren natuurlijk weer minder dan tijdens de spitsuren op een gemiddelde doordeweekse dag.
In de abonnementsprijs wordt dit verschil in vraag dan ook doorberekend in de prijs.
Waarom wordt dit niet doorberekend voor de prijs van individuele tickets? Je betaalt als reiziger net zoveel als je een ticket koopt voor in de spits op een woensdag, als je een ticket koopt voor op een zaterdagmiddag. Snijdt de NS zichzelf hier niet in de vingers door het prijsbeleid zo uit te voeren?
Waarom overweegt de NS niet de prijzen van treinkaartjes aan te passen aan de tijd of dag waarin men besluit te reizen? Dit zou ook reizigers aanmoedigen niet in de spits te reizen, en wellicht wat vaker met de trein te reizen in het weekend, aangezien het nu toch vrij prijzig kan zijn. Ik ben benieuwd hoe de NS-community hierover denkt.
Mvg,