Prijsverschil abonnementen


Beste NS-community,

 

Mijn topic hier is niet echt een vraag, maar eerder wellicht een suggestie om naar te kijken..

Toen ik keek naar verschillende abonnementsprijzen verschilden deze uiteraard. Ik heb laatst een weekend vrij abonnement aangeschaft voor 31,60 euro per maand. Aangezien ik dit bedrag er met 2 retourtjes per maand wel uit heb. Als je hiernaast nog doordeweeks in de daluren vrij wilt reizen, betaal je 107,90 euro per maand, dus 76,30 euro per maand meer. Een compleet vrij abonnement kost meer dan 360 euro per maand, wat wel laat zien hoeveel meer een zitplaats doordeweeks gewaardeerd wordt door de NS, in vergelijking tot een zitplaats in het weekend. 

Dat is natuurlijk logisch, omdat (vermoedelijk) er in het weekend/feestdagen gemiddeld minder mensen reizen dan tijdens de daluren doordeweeks, en tijdens de daluren natuurlijk weer minder dan tijdens de spitsuren op een gemiddelde doordeweekse dag.

In de abonnementsprijs wordt dit verschil in vraag dan ook doorberekend in de prijs. 

Waarom wordt dit niet doorberekend voor de prijs van individuele tickets? Je betaalt als reiziger net zoveel als je een ticket koopt voor in de spits op een woensdag, als je een ticket koopt voor op een zaterdagmiddag. Snijdt de NS zichzelf hier niet in de vingers door het prijsbeleid zo uit te voeren?

Waarom overweegt de NS niet de prijzen van treinkaartjes aan te passen aan de tijd of dag waarin men besluit te reizen? Dit zou ook reizigers aanmoedigen niet in de spits te reizen, en wellicht wat vaker met de trein te reizen in het weekend, aangezien het nu toch vrij prijzig kan zijn. Ik ben benieuwd hoe de NS-community hierover denkt. 

Mvg,


36 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, in het wilde weg experimenten met nieuwe ideeen is zinloos. NS moet eerst nadenken hoe het tariefsysteem moet worden ingericht na corona (of liever: dat had het afgelopen jaar al moeten gebeuren).

Bij mijn weten is NS hier al minstens sinds vorig jaar intern mee bezig. Dat hebben ze in ieder geval beweerd. Zo zouden ze o.a. kijken naar flexibelere abonnementsvormen. Het duurt echter nogal lang voordat ze hun ei kunnen leggen, zo blijkt.

Het enige waar NS mee op de proppen komt zijn goedkopere kaartjes voor andere doelgroepen maar niets voor de forens die tijdens de spits op een vast traject reist en daar zelf voor betaalt. 

@Momo

NS weigert voorlopig om bij de forensentarieven concessies te doen omdat anders het hele verdienmodel als een kaartenhuis instort. De vraag is hoe NS gaat reageren als de forensen zo meteen ook na afschaffing van de mondkapjes massaal zouden wegblijven.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is hoe NS gaat reageren als de forensen zo meteen ook na afschaffing van de mondkapjes massaal zouden wegblijven.

Dat vraag ik me ook af. Misschien is straks niet meer Corona of wel/geen mondkpajes de reden dat forensen wegblijven, maar de prijs van het treinkaartje/abonnement. Eén van de acties in het Vervoerplan 2022 is “Onderzoek naar nieuwe proposities voor na corona en gericht op flexibeler reisgedrag van de forens en de sociaal-recreatieve reiziger” maar tot nu toe zie ik weinig tot geen nieuwe proposities gericht op de spits forens, alleen eigenlijk dat Traject op Maat voor de business card. 

In dat verveoerplan 2022 zegt NS o.a.:

Het terugwinnen van de reiziger is daarom de komende periode onze belangrijkste prioriteit. Om dat te realiseren passen we ons huidige productaanbod aan op de veranderende behoefte van de reiziger. Begin 2021 hebben we samen met externe marktonderzoekbureaus geanalyseerd of en hoe NS haar aanbod kan inzetten en aanpassen op de verander(en)de reizigerswensen.

In deze aanpak kunnen we klant- en data gedreven voorspellen wat de effecten zijn van productaanpassingen. Uit de onderzoeken blijkt dat de reiziger op zoek is naar meer flexibiliteit en prijsbewuster is dan voorheen. Om hier succesvol op in te spelen begint NS in 2021 met de implementatie van aanvullende of aangepaste producten die hier op aansluiten. Voor het einde van dit jaar introduceren we daartoe het vroegboek-dalticket, waarmee je 10% korting krijgt in de daluren als het ticket binnen een bepaalde periode voorafgaand aan de reis wordt gekocht en het aangepaste groepsticket waarmee in daluren met korting gereisd kan worden in groepsverband (al vanaf twee of drie personen). Daarnaast onderzoeken we het flexibeler maken van bestaande abonnementsvormen om aan het nieuwe reisgedrag tegemoet te komen.

NS beseft dus dat klanten prijsbewuster zijn dan voorheen, maar ik zie vooralsnog niets van dat flexibeler maken van bestaande abonnementsvormen. Misschien komt dat nog, nu het thuiswerkadvies is afgeschaft. Ik heb een beetje het idee dat NS denkt dat die forens toch wel terugkomt omdat die geen echt alternatief heeft. Maar misschien heeft die forens na 2 jaar corona nu wel een alternatief.

Je kunt natuurlijk op je vingers natellen dat nieuwe en flexibeler proposities inkomstenderving betekent. Iemand die een abo voor drie dagen per week koopt gaat minder betalen dan nu voor vijf dagen per week.

Daarnaast moedigen de prijzen forensen sowieso niet uit om haast te maken met een terugkeer naar NS.

Reputatie 7
Badge +3

Het wegblijven van forensen betekent ook inkomstenderving. Als ik nog naar werk zou moeten zou ik misschien ook na gaan denken over een alternatief, misschien toch eens een e-bike. 

Het wegblijven van forensen betekent ook inkomstenderving. 

Dat is precies het dilemma: blijven forensen weg dan kost dat inkomsten, maak je reizen voor forensen goedkoper om ze terug in de trein te krijgen dan kost dat ook inkomsten. Het lijkt op dat NS voorlopig maar hoopt dat ze toch vanzelf terugkomen zonder (al te veel) aan de tarieven te hoeven sleutelen.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt op dat NS voorlopig maar hoopt dat ze toch vanzelf terugkomen zonder (al te veel) aan de tarieven te hoeven sleutelen.

Kondig dan niet te werken aan flexibele abonnementen aan voor forensen die vaker thuiswerken. 

Reputatie 6

Met de hoeveelheid data die de NS ter beschikking heeft door het in en uitchecken moet het eenvoudig uit te vogelen zijn wat het effect van een prijsaanpassing voor gevolgen heeft voor de inkomsten. Je kan dan ook snel zien welke streefaantallen reizigers je moet vervoeren. Elke ondernemer zal, als zijn kosten vrijwel gelijk blijven, liever 1000 klanten hebben waar hij per persoon 10 cent aan verdient dan 800 waar hij 11 cent per persoon aan verdient. De prijzen van treinvervoer zijn al erg hoog, vooral in vergelijking met aanbiedingen van sommige busvervoerders. Als reiziger buiten de spits zonder abbo betaal je de hoofdprijs bij de NS 

Met een “Meereis bundel” voor de bus , geldig na 09:00 en geen middagspits beperking scheelt het mij soms meer dan € 7 per retourtje.

In de volgende gebieden kun je reizen met de Meerreizen Bundel: Amstelland-Meerlanden, Haarlem -IJmond, Noord-Holland Noord, Gooi- en Vechtstreek (Transdev), Zaanstreek, Zeeland, Hoekse Waard/Goeree Overflakkee en regio Arnhem/Nijmegen (Breng).

Check uit als je uit de bus stapt; dan blijft je overstap geldig binnen 90 minuten na je eerste check-in. Je kunt binnen die 90 minuten dus weer inchecken bij een volgende bus. Nog steeds voor € 1,95!

Vaak zitten de bussen die ik meestal gebruik redelijk vol, dus de noodzaak meer reizigers te trekken zie ik niet. Maar lekker voordelig is het wel.

Het lijkt op dat NS voorlopig maar hoopt dat ze toch vanzelf terugkomen zonder (al te veel) aan de tarieven te hoeven sleutelen.

Kondig dan niet te werken aan flexibele abonnementen aan voor forensen die vaker thuiswerken. 

Ik denk dat NS toen ze dat aankondigden nog niet goed in beeld had hoe groot de inkomstenderving zou zijn. Voortschrijdend inzicht.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat NS toen ze dat aankondigden nog niet goed in beeld had hoe groot de inkomstenderving zou zijn. Voortschrijdend inzicht.

Het staat anders nog steeds in het Vervoerplan 2022.

 

Reputatie 2

Grappig om te zien dat de NS begint met experimenteren op dit vlak. Heeft iemand wellicht details beschikbaar over dit plan? Want mij is hrt niet helemaal duidelijk hoe dit pilot werkt. Is deze extra korting tijdsgebonden (maw de verwachte drukte op bepaalde trajecten) of kan dit nu echt van uur tot uur veranderen gebaseerd op de werkelijke drukte? 

Deze extra korting is (momenteel) traject- en tijdsgebonden.

Traject: IC9000 Eindhoven-Den Haag

Tijdsslot  Ma-Wo Do+Vr Za+Zo
09:00-12:00  00%  10%  10%
10:30-13:30  40%  10%  20%
12:00-15:00  30%  10%  20%
13:30-16:00  20%  10%  20%
18:30-21:30  40%  30%  30%
20:00-23:00  50%  30%  30%
21:30-01:00  60%  30%  30%

Reageer