beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje



Toon eerste bericht

281 reacties

Reputatie 2
Sommigen denken dat je een e-ticket tig keer kunt uitprinten en gebruiken, maar met het ticket van gisteren kom ik niet eens meer op het perron, laat staan dat een treinconducteur niet kan zien dat ik het gisteren al gebruikte. Dat poortje leest ook niet mijn naam en al helemaal niet mijn geboortedatum. Een chip zoals in de kruidvatkaartjes is ook niet nodig en je geboortedatum vervangt niet die chip. Ook met het geprinte kaartje kom je maar 1 dag op het perron en de conducteur ziet het dus ook bij het scannen. Dat zijn geen aannames, dat zijn feiten.
En daar heb ik niks over gezegd, dus leg mij geen woorden in de mond. Je voert op dit forum discussies met meerdere mensen apart en niet als een geheel.
Reputatie 2
Nou, wat je nou weer doet is ontwijken/verschuiven van bewijslast: ‘Ik ga geen reden geven waarom het iet nodig is, geef jij maar een reden waarom het wel nodig is’, drogreden nummer 5914. Valse aannames zijn wat allemaal op het e-ticket staat en wat er van af te lezen valt, zoals ‘hoelaat deze geprint is’. De geboortedatum is gewoon duidelijk nodig om de identiteit te checken van iemand die gebruik maakt van jouw dienst en om te kijken of diegene een geldig ticket heeft, ga je me nou ook vertellen dat luchtvaartmaatschappijen ook niet om je geboortedatum mogen vragen? Oja, de QR-code term klopt niet, het is een Aztec-code wat de NS gebruikt. Ik roep niet maar wat, ik weet namelijk precies wat ik zeg, bij jou heb ik daar zo mijn twijfels.
Jij roept maar wat, want als ik zeg dat de geboortedatum NIET nodig is en jij reageert dan wordt verwacht dat jij het tegendeel beweerd. Dusss... waarvoor zou de gebroortedatum nodig zijn? Daar gaat dit topic over. Mijn naam toont aan wie gebruik maakt van hun diensten, daarvoor heeft iedereen een naam. Ze noemen mioj niet bij de geboortedatum, maar mijn naam. Mijn naam is wie ik ben en zegt wie gebruik maakt van de NS diensten. In de Aztec-code kan prima staan wanneer en hoelaat een ticket is geprint. Ook wordt nu al geregistreerd of en wanneer een e-ticket is gebruikt of denk jij dat je met de ticket van gisteren het perron op kunt komen.

Ik beweer dat ieders geboortedatum volstrekt overbodig is, daarover gaat dit topic, ben je dar niet mee eens dan is het logisch dat je dit weerlegt. Maar jij kunt het blijkbaar niet weerleggen, dus heb ik gelijk dat het onzin is.
Reputatie 3
Beste nsrens99,

Koop een anonieme ov-chipkaart. Dan bent u van alles af.
Ik heb het al weerlegd, het is nodig om je identiteit te checken, daarvoor is alleen een naam niet genoeg. Tuurlijk kan dat niet in de Aztec-code staan, heb jij verstand van IT dan? Die Aztec-code blijft hoe dan ook hetzelfde, op je mobiel, in pdf versie, in de ns app of geprint. Hoe jij reageert is niet eens inhoudelijk en je verschuift telkens de bewijslast, luchtvaartmaatschappijen hebben ook gewoon je geboortedatum nodig.
Volgens mij lees je de reacties niet eens maar word je gewoon boos als iemand jouw ‘aanvalt’ en vervolgens roep je van alles, maar niks is inhoudelijk sterk.

Okay 3 jaar geleden maar laat ik deze discussie even doorbreken..en oplossen
want de NS heeft nog niet echt het bevredigende antwoord genoemd.

PUNT 1
Onder de AVG wet word er inderdaad informatie vergaart   deze informatie word een x aantal aan tijd bewaard en daarna op wettelijke bepaling weer verwijderd/vernietigd.

Punt 2

De algemene rede dat er om dergelijke gegevens worden gevraagd is simpelweg omdat u met een E Ticket gebruik maakt van de zo genoemde QR code  deze dient niet als incheck maar als PASSAGEPAS
en juist daarom word er op de manier van corresponderende informatie op uwer Nederlandse Identiteitskaart gebruik gemaakt, dit om te voor komen dat iemand bijvoorbeeld uw zelfde kaart gebruikt en u vervolgens in twijfel word getrokken omdat een impersonator uwer naam heeft gebruikt.


Punt 3.

bij velen gevallen van aankopen die men doet word er hoe dan ook informatie verzameld. denk bijvoorbeeld het aan gaan van het telefoon of thuis internet pakket.
hiervoor heeft men uwer persoonlijke informatie nodig om vast te stellen of u daadwerkelijk de persoon bent die het contract aangaat.
Deze gegevens worden conform de AVG wetgeving bewaard en wanneer deze verspreid worden is dit meestal  na aanleiding van een strafbaar feit of overtreding.  anders absoluut niet.  zo wel is NS Groep N.V. in gebreke met de wettelijke casus en dus aansprakelijk.

Ik hoop allen die dit mogelijke nog niet geheel geweten hebben voldoende te hebben geïnformeerd.

Reputatie 2
Ik heb het al weerlegd, het is nodig om je identiteit te checken, daarvoor is alleen een naam niet genoeg. Tuurlijk kan dat niet in de Aztec-code staan, heb jij verstand van IT dan? Die Aztec-code blijft hoe dan ook hetzelfde, op je mobiel, in pdf versie, in de ns app of geprint. Hoe jij reageert is niet eens inhoudelijk en je verschuift telkens de bewijslast, luchtvaartmaatschappijen hebben ook gewoon je geboortedatum nodig. Ik heb nooit beweerd dat checken van je identiteit niet nodig is, dat kun jij dus niet weerlegd hebben.
Wat nooit beweerd is, kun je niet weerleggen. Een reis naar een ander land vergelijken met een reisje binnen ons kleine landje is onzinnig, net zo onzinnig als de vergelijking met een betaalrekening bij een bank. Het gaat om een reisje die mogelijk maar 6 euro kost. Ik reageer steeds uitstekend en inhoudelijk. Zoals nu alweer.
Maar als ik iets gemist heb.... wat?

Je identiteit checken kan prima met alleen je naam. Iedereen kan en zal zich legitimeren en iemand met een andere naam dan op de ticket kan niet reizen. Zoals ik al heel vaak schreef dat er maar heel weinig mensen zullen zijn met dezelfde naam die op dezelfde dag dezelfde reis willen maken. Ja, ik ben ict-er, ik ben systeembeheerder, maar om te begrijpen dat dat in de Aztec-code kan is lagere school ruim voldoende. Je kan zelfs online een Aztec-code maken en je kan er enorm veel inzetten. Zo staat er ook in wanneer je een poortje opend op een station, de volgende dag is de ticket namelijk onbruikbaar. De code is natuurlijk gekoppeld aan software op NS servers. Ook kan de concucteur zien of je al eerder gecontroleerd bent. De software houdt de data en veranderd, de code blijft hetzelfde. Je kan dus maar 1 dag het perron op, 1 dag gecontroleerd worden, enz. Meerdere dagen reizen met hetzelfde ticket is dus onzin. De software houdt ook bij welk traject je reist en die houdt ook bij of de ticket uniek is. Als twee personen met dezelfde naam dezelfde ticket hebben zal de conducteur dat zien. Niet de code veranderd, maar de data op de server. Die data kan prima in de Aztec code zetten wanneer en hoe laat en met welke printer de ticket geprint is. Of wat jij maar kunt bedenken. Maar dat hoeft niet want het systeem houdt ook bij wanneer jij een poortje opent of gecontroleerd wordt door de conducteur en op welk station je een poortje opent en op welk traject de controleur je kaartje scande. De kans dat 2 personen met dezelfde naam op hetzelfde traject reist met hetzelfde ticket is NUL. Als er al 2 personen zijn met dezelfde naam op hetzelfde traject, mogen ze niet dezelfde ticket hebben met dezelfde Aztec-code.
Binnenlandse vluchten vereisen ook gewoon je geboortedatum, niet zo nauwdenkend. Dagkaarten zijn ook tickets waarmee je onbeperkt kan reizen gedurende de dag. Die zou dus door 2 personen gebruikt kunnen worden met dezelfde naam. Op de Aztec-code staan trouwens alleen jouw gegevens en of die wellicht eerder gescanned is, verder kan je er poortjes mee openen, maar dat hoeft niet.
Reputatie 2
Volgens mij lees je de reacties niet eens maar word je gewoon boos als iemand jouw ‘aanvalt’ en vervolgens roep je van alles, maar niks is inhoudelijk sterk. Iedereen kan zien en lezen dat ik uitstekend inhoudelijk gericht op iedereen reageer. Inmiddels al tig keer op jou, maar inhoudelijk zeg jij helemaal niets. Jouw mening over de topic is moeilijk weer te vinden. Jij hebt meer een mening over mij dan over de topic. Heb jij het begin van de topic wel gelezen? Weet jij waar het overgaat? Niet over mij, maar of de geboortedatum op een e-ticket nodig is. Jij valt en viel alleen mij aan en ik verdedig mij. Moet ik jou dan gelijk geven en ben jij dan pas tevreden? Wordt jij anders boos? Helaas jij hebt geen gelijk! een treinreisje in Nederland kun je niet vergelijken met een vliegreis en in de Aztec-code kun je vrijwel alles zetten. Gekoppeld aan een systeem kan de info die hoort bij de code voortdurend ook veranderen. Daarom kun je de ticket maar 1 dag gebruiken. Met de ticket van gisteren kom je vandaag niet eens meer op het perron, laat staan dat je legaal kunt reizen. Je valt onmiddellijk door de mand. Ook twee dezelfde tickets worden eenvoudig ontdekt bij controle. De kans op 2 personen op dezelfde reis op dezelfde dag is uiterst klein en om daarvoor miljoenen mensen hun geboortedatum te laten vermelden is onzinnig.
Reputatie 2
Binnenlandse vluchten vereisen ook gewoon je geboortedatum, niet zo nauwdenkend. Dagkaarten zijn ook tickets waarmee je onbeperkt kan reizen gedurende de dag. Die zou dus door 2 personen gebruikt kunnen worden met dezelfde naam. Op de Aztec-code staan trouwens alleen jouw gegevens en of die wellicht eerder gescanned is, verder kan je er poortjes mee openen, maar dat hoeft niet. Moet ik het verschil tussen een treinreis en vliegen uitleggen? Het verschil tussen KLM en NS? Onzin! Alleen mijn gegevens en of die eerder gescanned is? Dan zou ik de ticket ook op een ander traject kunnen gebruiken... dat kan niet! Je kunt alleen reizen op het traject waarvoor je het gekocht hebt. Ook wordt bijgehouden waar je gescanned bent en hoe laat. Zo kun je maar 1 keer de ticket gebruiken. Zoals tig keer genoemd... elk ticket is verschillend en met precies dezelfde ticket... val je door de mand. Meerdere uitprinten en onbeperkt reizen zoals iemand eerder opperde... de volgende dag kom je niet eens meer het perron op.

Is dit niet inhoudelijk? heb ik jouw bericht niet gelezen? Maar waarom de geboortedatum WEL nodig zou zijn ( waar de topic overgaat ) heb ik van jou nog niet gehoord.
Reputatie 2
Binnenlandse vluchten vereisen ook gewoon je geboortedatum, niet zo nauwdenkend. Dagkaarten zijn ook tickets waarmee je onbeperkt kan reizen gedurende de dag. Die zou dus door 2 personen gebruikt kunnen worden met dezelfde naam. Op de Aztec-code staan trouwens alleen jouw gegevens en of die wellicht eerder gescanned is, verder kan je er poortjes mee openen, maar dat hoeft niet.
Je hebt het ook over de dagkaart en je schrijft dat er maar heel weinig in de Aztec-code staat. Met een dagkaart kun je ook zien dat de tijd waarop je mag instappen er ook op staat. Als je te vroeg het perron op wilt, zal dat niet lukken. Dat heb ik zelf meegemaakt. Via de Aztec-code is prima bekend wanneer en hoelaat je reist.
Badge +3

Ouw koeien, maar bij het bestellen van een e-ticket wordt alleen je naam en e-mail gevraagd, waarbij je naam vewerkt wordt in de barcode (samen met reisdatum, ordernummer, traject, vervoerder, reisklasse, tijdstip van aankoop en nog wat dingen).

Om je geboortedatum wordt niet gevraagd, alleen bij leeftijdsgebonden producten. Je woonadres wordt ook niet gevraagd, maar dat is logisch want dat staat ook niet op een ID.

Probleem van de laatste tijd is dat de systemen van NS bij bijv. Geld Terug bij Vertraging nog steeds wel die gegevens willen hebben, terwijl ze volkomen overbodig zijn (een e-ticket kent geen geboortedatum of postadres).

Reputatie 7
Badge +3
Op diezelfde gedachte kwam ik gister ook. Google nu maar eens op zijn naam, dan vind je dus dit topic :8
Reputatie 2
U bagatelliseerd de data schromelijk.
Elk e-ticket heeft een uniek nummer, dus twee tickets met hetzelfde nummer worden bij controle ontdekt.
Dat unieke nummer is feitelijk al voldoende en de rest is extra.
Traject, dag van geldigheid en tijdstip van laatste controle, dat is nogal wat.
Met die gegevens kan iemand anders met hetzelfde kaartje die al niet gebruiken.
Want als deze gecontoleerd wordt vlak na de vorige op het andere kaartje valt deze door de mand.
Is deze op de terugweg natuurlijk ook. De tweede en eerste controle moeten niet in strijd met elkaar zijn.
Bij het poortje wordt een kruidvat ticket ook geactiveerd, met de Aztec-code gekoppeld aan de server kan dat natuurlijk ook.
Niet bij paaltjes te activeren?
Een paaltje herkent de dag dat de ticket geldig is, de volgende dag werkt het poortjhe niet meer.
Als ik een dagkaart heb kan ik niet tevroeg op het perron.
Zelfs een paaltje weet al erg veel.

Controles moeten bij elkaar passen, dezelfde dag en de route moeten reëel zijn.
Op een andere dag kom je al helemaal het perron niet op, laat staan reizen.
Al zonder naam kan er al heel erg weinig!!!
Het zal ook zonder veel moeite erg eenvoudig zo gemaakt kunnen worden dat zelfs een datum niet hoeft.
Als een e-ticket gescant wordt door de controleur of een poortje wordt de Aztec-code gelezen en deze wordt gekoppeld op de server met de andere data.
Op de server is betrekkelijk eenvoudig in te stellen dat deze zo gauw als deze gescant wordt geactiveerd is. Bij de volgende scan zal op de server een datum van geldigheid te vinden zijn.
Wat met een chip kan, kan ook via Aztec-code en server.
Een poortje weet niets, nu al bepaald de server of een kaartje geldig is of niet en doet het poortje open. Behoorlijk eenvoudig kan de server opslaan dat een kaartje gebruikt wordt en deze activeren. Precies zo als bij een kaartje met chip.
Zo kan een poortje via de server de toegang al weigeren als het ticketnummer al gebruikt is. Met daarbovenop nog de gegevens van het traject en de gegevens van andere controles kan een kaartje werken zonder naam en zonnder datum.
Dus zonder naam en zonder datum zou prima kunnen, laat staan daarbovenop nogeens de geboortedatum.
In het komt het erop neer dat een kaartje met een chip niet meer zou hoeven kunnen dan een geprinte versie of een app.
Via de server heeft het dezelfde mogelijkheden.

Hoewel een naam en datum dus overbodig zijn en deze ook verwijderd zouden kunnen worden, gaat deze topic over de geboortedatum.

Een geboortedatum is volgens u nodig om te voorkomen dat iemand zelf zo'n e-ticket maakt?
Graag zou ik van u een excemplaar zien dat iemand zelf heeft gemaakt. Dat is onzin!
Alleen al het unieke nummer kan deze niet gebruiken, want dan valt hij door de mand. Elk ander nummer is of ook al in gebruik of niet geldig.
Dus bij het unieke nummer strand de poging al.
Ook een naamloos, datumloos kaartje kan noiet zelf gemaakt worden, want de vervalser heeft geen nummer.
Dat nummer kan eenvoudig gelezen worden door elk poortje en/of conducteur en dan strand de vervalser.
Met naam en datum wordt het nog onmogelijker.
Bij het veranderen van de naam en datum moet deze verschrikkelijk veel werk doen, als dat al mogelijk is. Ik wil wel beweren dat dit niet mogelijk is.

Bij het namaken van een e-ticket spelen datum en naam al bijna geen rol door het unieke nummer en de geboortedatum dus al helemaal niet!
Bij leeftijdsgebonden kaartjes kun je gewoon hun id vragen en die hebben ze altijd bij zich. Zo doen we dat ook al jaren bij drank, de bisoscoop, atracties, enzofoort, enzofoort.

U schrijft:"
Een identiek e-ticket met 2 dezelfde namen is mogelijk bij kopiëren, maar niet bij aanschaffen. Het ticketnummer zal dan wel verspringen naar een ander cijfer."
Juist, dus namaken of kopiëren is onmogelijk, je krijgt hetzelfde nummer en de ene is illegaal en deze zal door de mand vallen.
Daarmee bevestigd u al het bovenstaande... alleen het nummer is al voldoende! Naam en datum zijn overbodig, laat staan de geboortedatum.

Wat de NS en/of Facebook of een bank doet met de gegevens hebben ze inderdaad ergens gepubliceerd, maar of dat veel waarde heeft zien me regelmatig. Gegevens van miljoenen ligt regelmatig op straat. Zelfs bij organisaties die vele malen groter zijn dan de NS. ik moet toegeven dat ik de NS en al haar medewerkers ook niet vertrouw op hun blauwe ogen, laat staan hackers.

Dat er alternatieven zijn voor de e-ticket doet niets af van het feit dat de NS onnodig belangrijke persoonsgegevens vraagt die nergens voor nodig zijn.
Volstrekt onnodig inbreuk doet op ieders privacy!
Alternatieven doen daar helemaal niets aan af!
Het is bij wet verboden!

Het gaat niet om mijn geboortedatum, het gaat erom dat de geboortedatum één van de weinige gegevens is die niet eenvoudig te vinden zijn. De geboortedatum kan een heel belangrijke pointer zijn in de database van bedrijven die handelen in klantgegevens en van kwaadwillenden.
Deze onnodig te grabbel gooien is onzinnig.
Maar ik heb bij de NS een klacht ingediend en als de reactie zodanig is als de uwe kan ik daarop verdere stappen ondernemen.
In het bovenstaande stuk staan zo veel foute aannames, dat het getuigd dat u geen enige vorm van vakinhoudelijke kennis heeft over dit onderwerp. U probeert uw mening te forceren op andere personen met valse aannames en slechte argumenten. Ik ga er verder ook geen tijd en moeite meer insteken - ik en een aantal mensen voor mij hebben het een en ander proberen uit te leggen, maar u wilt het toch niet horen en bent alleen geïnteresseerd in uzelf..
U heeft een klacht ingediend en dat is op dit moment alles wat u kan doen. Met verdere stappen wens ik u veel succes, maar ik zou me de moeite besparen.
Zie je wel, deze zogenaamde ICT’er met zijn vakkennis van Aztec-code die zogenaamd alles weet van de NS en deze code, doe toch eens ff normaal man. Ontelbare drogredenen gewoon, volgens mij moet je weer ff terug naar de middelbare school om te leren hoe je een betoog moet schrijven o.i.d.
Trouwens, ga toch bij de ICT afdeling van de NS werken joh, kan me niet voorstellen dat je bakken met geld verdient als je je druk maakt om je geboortedatum op een e-ticket. ICT’ers zijn in het westen sowieso gewild.
Reputatie 2
Grappig dat nu iedereen uw voor- en achternaam (en die van uw vrouw) weet in Nederland, aangezien dit forum openbaar is. Over willekeurig omgaan met het woord ‘privacy’....
Zo naïef? Denk jij nu heus dat dat onze echte namen zijn? Hahahahaha. wake up! Misschien zou jij dat doen?
Reputatie 2
Op diezelfde gedachte kwam ik gister ook. Google nu maar eens op zijn naam, dan vind je dus dit topic :8
Nog iemand die denkt dat anderen niet slimmer zijn dan zijzelf. Natuurlijk vermeld iemand met verstand zijn echte naam niet in een forum. Dit zegt veel over jullie en daarom vinden jullie het ook geen punt als jullie namen en geboortedatum publiek worden middels een e-ticket voor een treinreisje.
Reputatie 2
In het bovenstaande stuk staan zo veel foute aannames, dat het getuigd dat u geen enige vorm van vakinhoudelijke kennis heeft over dit onderwerp. U probeert uw mening te forceren op andere personen met valse aannames en slechte argumenten. Ik ga er verder ook geen tijd en moeite meer insteken - ik en een aantal mensen voor mij hebben het een en ander proberen uit te leggen, maar u wilt het toch niet horen en bent alleen geïnteresseerd in uzelf..
U heeft een klacht ingediend en dat is op dit moment alles wat u kan doen. Met verdere stappen wens ik u veel succes, maar ik zou me de moeite besparen.

Als u foute aannames ziet... welke dan?
En welke slechte argumenten?
Ik ben reuze benieuwd naar uw antwoord, maar ik betwijfel of u ook maar iets kunt noemen.
Ik wacht op uw antwoorden... welke foute aannames en welke slechte argumenten?
Dat jij ze zelf niet kan spotten zegt genoeg over jou.
Een uniek ID aan een e-ticket hangen en de rest van de data uit de backend vissen zou meer dan genoeg kunnen zijn, maar daarvoor zijn allerlei aanpassingen nodig waar we op dit forum al veel langer voor pleiten. Momenteel is er praktisch geen contact met de backoffice en kunnen e-tickets gebruikt én gecontroleerd worden zonder enig contact met een remote systeem. Daarbij is het dus prima mogelijk om ze 20x uit te printen, en aangezien enkel voorletters + achternaam absoluut niet uniek is, vraagt men er geboortedatum bij. De kans op succes om een ticket voor meerdere personen die elkaar kennen te gebruiken is dan erg klein.

Tickets voorzien van een uniek ID, in- en uitcheckbaar maken en bij controle tegen een database praten zou veel meer problemen op kunnen lossen, waaronder het kunnen blokkeren van tickets in gevallen waarbij klanten nu te horen krijgen dat geld terug niet mogelijk is want mogelijke fraude. Maar het vraagt een investering in de techniek.
Reputatie 2
Zie je wel, deze zogenaamde ICT’er met zijn vakkennis van Aztec-code die zogenaamd alles weet van de NS en deze code, doe toch eens ff normaal man. Ontelbare drogredenen gewoon, volgens mij moet je weer ff terug naar de middelbare school om te leren hoe je een betoog moet schrijven o.i.d.
Noem de drogredenen dan en waarom het drogredenen zijn.
Of roep je maar weer eens wat?
Ik ben benieuwd, maar ik weet wel zeker dat je geen idee hebt!!!
Ik wacht graag op je antwoord... welke drogredenen?
Deze discussie is zo kansloos, mensen reageren waarvoor de geboortedatum bedoeld is, vervolgens reageer jij met ‘ja maar dat klopt niet want dit dat’ en als men andere argumenten erbij gooit zeg je ‘ja klopt niet, slaat nergens op’, zelfs als het geldige argumenten zijn in tegenstelling tot de drogredenen van jou

Reageer