beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje



Toon eerste bericht

281 reacties

Reputatie 2
[quote=Henk_NL]
In reactie #75 zie ik hem enkel schrijven dat meerdere, identieke e-tickets _kopen_ niet mogelijk is, omdat er een ticketnummer verspringt.

Slidestops schreef dat ik reacties verdraai, terwijl ik knip en plak en hij geeft ook niet aan wat ik dan zou hebben verdraait, omdat het gewoon niet waar is dat ik iets verdraaid heb.
U verdraait echter wel de woorden van Slidestops.
In werkelijkheid schreef hij:"
Een identiek e-ticket met 2 dezelfde namen is mogelijk bij kopiëren, maar niet bij aanschaffen. Het ticketnummer zal dan wel verspringen naar een ander cijfer. "
Dat is wezenlijk anders dan u citeerde. Er staat dus dat je bij kopiëren identieke e-tickets krijgt.
Die worden bij scannen door de conducteur opgemerkt en kunnen worden opgemerkt door poortjes, als de NS dat wil.
Ik verdraai geen reacties.
Mijn eerste reactie in dit topic, #86, open ik door te stellen dat enkel een uniek ID op een ticket plaatsen en de rest uit de backend vissen technisch best mogelijk moet zijn, en dat het problemen op zou lossen waar wij o.a. op dit forum al langer voor pleiten. Ook in het OV-chipkaartsysteem zou ik een herziening van het systeem graag zien, waarbij veel meer informatie centraal wordt geregeld. Maar daarvoor zijn wel allerlei aanpassingen nodig. Daar valt een hoop voor te zeggen, er valt ook het een en ander tegen te zeggen. Een daarvan is dat het huidige systeem stand-alone kan functioneren, waardoor geen mobiel bereik of allerlei netwerk- en serverproblemen niet direct een aanzienlijk deel van de operatie platleggen.

Helaas ga je daar volledig aan voorbij en krijg ik de volle laag en de vraag of ik vind dat Slidestops niet weet waar hij over praat. Dat heb ik niet gezegd, ik denk dat we van Slidestops en zijn collega's niet kunnen verwachten dat ze alle technische details kennen van dit soort vervoersbewijzen. Het zijn geen technici en moeten het doen met de informatie die ze vanuit de organisatie krijgen, die vaak beperkt is, wat mij niet meer dan logisch lijkt. Het zal de meeste controleurs niet veel interesseren hoe het product technisch werkt of theoretisch zou kunnen werken. Want we spreken hier grotendeels over theoretische situaties, in de praktijk werkt het product momenteel anders, zoals meermaals beschreven.

Dus ja, met mijn technische achtergrond spreek ik Slidestops of andere spoorcollega's soms tegen. Tegelijkertijd word ik vanuit diezelfde collega's vaak voorzien van situaties waar men op de werkvloer tegenaan loopt die ik dan weer niet ken.

Overigens, voor de volledigheid, ik werk als zelfstandige en vertegenwoordig NS niet op dit forum. Ik geef geen officieel NS-antwoord, daar zijn moderators voor.

Een uniek ID aan een e-ticket hangen en de rest van de data uit de backend vissen zou meer dan genoeg kunnen zijn, maar daarvoor zijn allerlei aanpassingen nodig waar we op dit forum al veel langer voor pleiten.
Reputatie 2
Tsja - als je zelfs al reacties gaat verdraaien en degene die er echt vanaf weten (Henk) niet eens de kans geven om het uit te leggen, maar in je eigen waas blijft leven, ben ik er klaar mee ;)
Verdraaien? Ik heb geknipt en geplakt uit uw bijdrage. Het is onmogelijk om dan te verdraaien. Er staat steeds letterlijk wat u schreef. Maar uw collega gaf toe dat u het fout heeft omdat het helemaal uw werk niet is.
Maar u zult nu wel beweren dat ik dat verdraai.
Daarom geknipt en geplakt. Slidestops is een gewaardeerd mede-forummer en collega, maar ik denk niet dat een medewerker V&S de technische details kent of zou moeten kennen van vervoersbewijzen.

Maar als u beweerd dat ik iets verdraai... wat dan? lijkt me logisch dat je dat er dan bij zet en niet lukraak beschuldigingen uit. Zomaar wat roepen is simpel.

Henk kan ik helemaal de kans niet ontnemen om iets uit te leggen, dus hoe kan ik dat doen?
Henk heeft en had alle ruimte om dat te doen.
Alweer en onzinnige beschuldiging. Nu zelfs een beschuldiging van iets dat ik helemaal niet kan.
Is dat uw uitweg ( beschuldigingen uiten ) omdat u geen gelijk krijgt? Zelfs uw collega valt u af.
Ik speel op de persoon? Nee, u doet dat omdat u in uw eigen bijdrage uzelf tegenspreekt en omdat uw collega nu toegeeft dat het u de details niet kent.
Ik begrijp ten volle dat u er klaar mee bent omdat u geen gelijk heeft gekregen, niet van mij en niet van uw collega. Als u verder nog beschuldigingen wilt uiten dan graag niet lukraak, maar onderbouwt.
Reputatie 2
Mijn eerste reactie in dit topic, #86, open ik door te stellen dat enkel een uniek ID op een ticket plaatsen en de rest uit de backend vissen technisch best mogelijk moet zijn, en dat het problemen op zou lossen waar wij o.a. op dit forum al langer voor pleiten. [/quote]
Hierop heb ik gereageerd dat er al een uniek ID op een e-ticket staat!
Die hoeft er dus niet op geplaatst te worden zoals jij schreef.
Daar ben ik dus allerminst aan voorbij gegaan.
In je voorlaatste bijdrage schrijf je zelf ook dat het er al op staat ( ik had dus gelijk ) maar dat de NS er niets mee doet. Dat ze er niets mee doen kan, maar ik had wel gelijk dat de unieke code er al op staat en dat het kan.
Volgens de feiten is die unieke code alleen al voldoende... alleen de NS doet het niet.
Ik ben er dus ook allerminst aan voorbij gegaan.
Op het kaartje staat een ticketnummer, in de backend wordt een (uit mijn hoofd afwijkend) order# gebruikt, er zijn een aantal velden waarvan een deel ambigu is. Ik zou daarin graag één uniek, consistent gebruikt nummer zien.
Reputatie 2
Overigens wordt die unieke ticket code natuurlijk wel gebruikt, maar dat kan intensiever.
Zo intensief dat de Aztec-code niet onder hoeft te doen voor een chip. Op de chip staat data die ook via scannen van de Aztec-code bereikbaar is. Dan is anoniem reizen met e-ticket mogelijk.
Maar geld zal de reden zijn, geld en tijd. Veel stations zijn pas verbouwd en sommige zijn in aanbouw. Niet alle hebben nu poortjes, maar dat worden er steeds meer. Ook op de servers moet dan veel worden veranderd.
Het systeem is in ontwikkeling... maar anoniem kan, ook bij e-tickets. Een kwestie van geld.

Maar dit topic gaat alleen over het verwijderen van een belangrijke pointer... de geboortedatum.
Pointers zijn zeer belangrijk en veel databases zijn waardeloos zonder.
Ik en heel veel burgers zitten niet te wachten op database met onze persoonsgegevens.
Die databases zijn allicht te kraken, net als facebook en banken.
In feite kunnen naam en datum ook van de kaart, als de servers dat aankunnen, maar ik wil alleen de geboortedatum eraf. Een conducteur kijkt er niet naar en poortjes ook niet. Alleen leuk om databases over personen mee te bouwen. Dat hoeft weinig te kosten.
Reputatie 2
Op het kaartje staat een ticketnummer, in de backend wordt een (uit mijn hoofd afwijkend) order# gebruikt, er zijn een aantal velden waarvan een deel ambigu is. Ik zou daarin graag één uniek, consistent gebruikt nummer zien.
De backoffice kan een ticket niet deactiveren, maar ik kreeg ooit een nieuw ticket omdat er iets fout gegaan was. Als je een typefout maakt in je mailadres en dat mailadres bestaat niet, krijg je dus geen mail met je e-ticket. Na het intypen van je e-mailadres ga je normaliter door naar het scherm waar je het online kunt uitprinten, maar met een typefout en een niet bestaand e-mailadres ga je niet door naar dat scherm en ik had dus niets. Via dat laatste scherm print ik altijd mijn tickets, niet via de mail en daarom was ik onachtzaam met het intypen van mijn mailadres.

Tenminste zo ging dat toen als je het mailadres verkeerd intypt. Ik hoop dat dat verholpen is. Ze konden wel zien dat de bewuste ticket met dat unieke nummer niet in gebruik was en ze konden het deleten. Vervolgens stuurden ze een nieuw ticket. Zelfs meermaals, zo behulpzaam waren ze toen ze het eenmaal snapten wat er gebeurd was. Ik was uiteraard erg dankbaar, want ze hadden het misschien niet hoeven te doen.
In bepaalde situaties wil men het nog wel eens doen, maar in de regel is het niet mogelijk, omdat men het ticket niet op afstand kan deactiveren, doordat de MCL en de poortjes niet weten dat het ticket ingetrokken is, omdat er geen centrale administratie is waar deze apparatuur contact mee heeft. Zie de tientallen topics op dit forum met keer op keer dezelfde antwoorden.

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/e-ticket-verkeerde-datum-geld-kwijt-850
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/kan-ik-geld-terugkrijgen-voor-gekochte-e-tickets-12982
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/e-ticket-annuleren-42008
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/kan-ik-restitutie-krijgen-voor-mijn-e-ticket-8668
Reputatie 2
Niet voldoende als die in een andere trein zit, doe maar een dagkaart met 1 ticketnummer, geen naam, geen geboortedatum en verspreidt die aan iedereen die je kent. Hoe kan je bewijzen dat diegene geen geldig ticket heeft? Misschien is diegene die gecontroleerd wordt wel degene die de ticket heeft gekocht. Dat iemand anders zijn handen op de genoemde ticket heeft gekregen kan niks aan gedaan worden.
Deze situatie krijg je ook vaak bij concerten en dan is ook iedereen de pineut, je hebt dan gewoon pech. Het gaat hier trouwens alleen om het verwijderen van de geboortenaam. Om dit kracht bij te zetten schreef ik meermaals dat ook de naam en de datum verwijderd kunnen worden, net als bij de kaartjes met een chip.
Alleen de al bestaande unieke ticketnummer op elk e-ticket zou voldoende zijn als de NS hun systeem daarop instelt. Elk ticket kan 1 keer gebruikt worden. Al bij de poortjes kom je niet verder als je geen ticket met uniek nummer hebt.

Maar de NS is nog niet zover dat ze de al bestaande mogelijkheden wil/kan gebruiken. Dus daarom alleen de geboortedatum verwijderen... daarover gaat dit topic en dat is al helemaal overbodig om erop te zetten. Niemand kijkt er naar en is alleen leuk voor databases met uw en mijn persoonlijke gegevens en niet om van A naar B te reizen. Dus weg ermee... de geboortedata op e-tickets en erna met alle gegevens. Nu en in de toekomst worden die gegevens steeds belangrijker en we moeten er zuinig mee zijn.
Reputatie 2
In bepaalde situaties wil men het nog wel eens doen, maar in de regel is het niet mogelijk, omdat men het ticket niet op afstand kan deactiveren, doordat de MCL en de poortjes niet weten dat het ticket ingetrokken is, omdat er geen centrale administratie is waar deze apparatuur contact mee heeft. Zie de tientallen topics op dit forum met keer op keer dezelfde antwoorden.

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/e-ticket-verkeerde-datum-geld-kwijt-850
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/kan-ik-geld-terugkrijgen-voor-gekochte-e-tickets-12982
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/e-ticket-annuleren-42008
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/kan-ik-restitutie-krijgen-voor-mijn-e-ticket-8668

Ze deleten de ticket zeiden ze en dan kon deze nooit meer gebruikt worden en ik kreeg een ander.
Natuurlijk speelde het een rol dat het onmiddellijk na de bestelprocedure gebeurde en ik niets aan de ticket wou veranderen. De reden was dus niet dat ik een andere datum wilde.
In feite is het een fout in het systeem dat ik na het intypen van een niet bestaand e-mail adres niets had.
Als ik een verkeerd, maar bestaand e-mailadres had ingetypt was ik gewoon naar het scherm met de download en uitprint mogelijkheid gegaan en had hem uitgeprint.
Met een niet bestaand e-mailadres kreeg ik een zwart scherm en liep het systeem dus vast... een systeemfout.

Uw voorbeelden gaan erover dat ze de datum willen veranderen en dat niet kan... pech... staat duidelijk in de voorwaarden. Soms bestellen ze weken van tevoren, waarom? Ik print ze kort voor de reis... logisch
Met een systeemfout kreeg ik een nieuwe ticket met dezelfde data en reis.
De achterliggende reden is feitelijk hetzelfde, het is voor NS niet mogelijk om een eenmaal geprint/geladen e-ticket te deactiveren. Dat ticket kan volledig op basis van zichtkenmerken worden gebruikt zelfs met het huidige beleid zonder enige interactie met het systeem.

In bepaalde gevallen kan klantenservice besluiten om toch restitutie te geven of te voorzien in een nieuw ticket, maar dat is enkel in bepaalde uitzonderlijke situaties. In de regel is het niet mogelijk, omdat het misbruik mogelijk maakt.
Badge +3
Alleen de al bestaande unieke ticketnummer op elk e-ticket zou voldoende zijn als de NS hun systeem daarop instelt. Elk ticket kan 1 keer gebruikt worden. Al bij de poortjes kom je niet verder als je geen ticket met uniek nummer hebt.

Daar gaan we weer... een uniek nummer (dat aanwezig is in de Aztec-code) zou voldoende moeten zijn als... maar dat is dus niet hoe er op dit moment gewerkt wordt.

Idealiter kan je dan alleen maar (eenmalig) inchecken op je vertrekstation, en mag je (eenmalig) op je bestemming naar buiten. Maar hoe gaan we dat dan doen met mensen die onderweg hun reis onderbreken en later verder willen, of bij stations zonder poortjes, waar dus helemaal geen Aztec-codes gescand kunnen worden?

Om terug te komen op de beginvraag, de geboortedatum voegt wel degelijk iets toe. Als ik bijvoorbeeld R. Bakker heet en bijvoorbeeld geboren ben in 1969 en toevallig een zoon heb die ook R. Bakker heet en in 1996 geboren is, dan zou hij in het geval van geen geboortedatum zomaar op mijn ticket kunnen reizen en dat mag dus niet!

Zit HIJ dus met MIJN ticket waar 1969 op staat in de trein, dan ziet de conducteur meteen dat hij geen 48 of 49 is en valt hij door de mand. Tickets zijn strikt persoonlijk, en zonder geboortedatum valt onmogelijk te controleren of de persoon een naamgenoot is of dat ik het zelf ben. Wellicht zou volstaan kunnen worden met het geboortejaar om het wat anoniemer te maken.

Trouwens, over een kleine 'vergissing' 1969 en 1996 (klein tikfoutje in een geboortedatum) zal in het algemeen niet al te moeilijk gedaan worden als je het bij controle meteen meldt. Een compleet afwijkende geboortedatum wordt natuulijk niet door de vingers gezien.

Pas zodra er echt met unieke id's gewerkt kan worden zou de geboortedatum (en dan ook de naam van de reiziger) weggelaten kunnen worden. Maar op dit moment zijn die gegevens dus gewoon keihard nodig om de persoon min of meer uniek te maken, waardoor conducteurs hun werk kunnen uitoefenen. Nogmaals, met die gegevens wordt verder niets gedaan, hooguit voor anonieme statistieken.

Overigens is Slidestops ook hoofdconducteur geweest, en werkt nu bij Veiligheid & Service wat niets met technische beveiliging van gegevens en computersystemen te maken heeft, maar dat terzijde.
@nsrens99,
Als je je toch druk maakt om je privacy dan zou ik me meer zorgen maken over psd2.
Reputatie 2
Alleen de al bestaande unieke ticketnummer op elk e-ticket zou voldoende zijn als de NS hun systeem daarop instelt. Elk ticket kan 1 keer gebruikt worden. Al bij de poortjes kom je niet verder als je geen ticket met uniek nummer hebt.

Daar gaan we weer... een uniek nummer (dat aanwezig is in de Aztec-code) zou voldoende moeten zijn als... maar dat is dus niet hoe er op dit moment gewerkt wordt.

Idealiter kan je dan alleen maar (eenmalig) inchecken op je vertrekstation, en mag je (eenmalig) op je bestemming naar buiten. Maar hoe gaan we dat dan doen met mensen die onderweg hun reis onderbreken en later verder willen, of bij stations zonder poortjes, waar dus helemaal geen Aztec-codes gescand kunnen worden?
Elk kaartje heeft een uniek nummer en de NS hoeft dus alleen daar mee te gaan werken. En je kunt nu als als de NS dat gaat doen geen datum en geen naam en geen geboortedatum nodig. Dat de NS dat niet doet, betekend niet dat het niet kan. Laat staan dat de geboortedatum nodig zou zijn, niet dus! Nu is het zo dat ik onderweg tussen Groningen en Maastricht overal kan uitstappen en later verder kan of weer terug, daar is dus niets mis mee. Als ik in Zwolle uitstap kan ik later gewoon verder. Ook met poortjes en ook zonder poortjes. Zo werkt het nu ook al. Wat is dan het probleem? Maar als de conducteur in Rotterdam mij betrapt val ik door de mand. Zo is dat nu en met alleen de unieke ID gaat dat precies zo. Ik zie geen verschil.
Reputatie 2
Alleen de al bestaande unieke ticketnummer op elk e-ticket zou voldoende zijn als de NS hun systeem daarop instelt. Elk ticket kan 1 keer gebruikt worden. Al bij de poortjes kom je niet verder als je geen ticket met uniek nummer hebt.

Daar gaan we weer... een uniek nummer (dat aanwezig is in de Aztec-code) zou voldoende moeten zijn als... maar dat is dus niet hoe er op dit moment gewerkt wordt.

Idealiter kan je dan alleen maar (eenmalig) inchecken op je vertrekstation, en mag je (eenmalig) op je bestemming naar buiten. Maar hoe gaan we dat dan doen met mensen die onderweg hun reis onderbreken en later verder willen, of bij stations zonder poortjes, waar dus helemaal geen Aztec-codes gescand kunnen worden?

Om terug te komen op de beginvraag, de geboortedatum voegt wel degelijk iets toe. Als ik bijvoorbeeld R. Bakker heet en bijvoorbeeld geboren ben in 1969 en toevallig een zoon heb die ook R. Bakker heet en in 1996 geboren is, dan zou hij in het geval van geen geboortedatum zomaar op mijn ticket kunnen reizen en dat mag dus niet!

Zit HIJ dus met MIJN ticket waar 1969 op staat in de trein, dan ziet de conducteur meteen dat hij geen 48 of 49 is en valt hij door de mand. Tickets zijn strikt persoonlijk, en zonder geboortedatum valt onmogelijk te controleren of de persoon een naamgenoot is of dat ik het zelf ben. Wellicht zou volstaan kunnen worden met het geboortejaar om het wat anoniemer te maken.

Trouwens, over een kleine 'vergissing' 1969 en 1996 (klein tikfoutje in een geboortedatum) zal in het algemeen niet al te moeilijk gedaan worden als je het bij controle meteen meldt. Een compleet afwijkende geboortedatum wordt natuulijk niet door de vingers gezien.

Pas zodra er echt met unieke id's gewerkt kan worden zou de geboortedatum (en dan ook de naam van de reiziger) weggelaten kunnen worden. Maar op dit moment zijn die gegevens dus gewoon keihard nodig om de persoon min of meer uniek te maken, waardoor conducteurs hun werk kunnen uitoefenen. Nogmaals, met die gegevens wordt verder niets gedaan, hooguit voor anonieme statistieken.

Overigens is Slidestops ook hoofdconducteur geweest, en werkt nu bij Veiligheid & Service wat niets met technische beveiliging van gegevens en computersystemen te maken heeft, maar dat terzijde.


Of u of uw zoon op het gewoon betaalde kaartje reist is geen probleem. Wat is daarbij het probleem? Het kost de NS geen cent meer. Dat daarvan een probleem gemaakt zou worden is erg, heel erg.
Zelfs een heel andere naamgenoot op dat gewoon betaalde kaartje, kost de NS geen cent extra.
Om die reden geboortejaren vragen is dus keiharde onzin.

Zoals ik schreef deed een conducteur er moeilijk over dat mijn vrouw mijn achternaam op de ticket had i in plaats van de achternaam in het paspoort. Mijn achternaam gebruikt ze 24/7 en voor de NS moet ze haar geboortenaam gebruiken voor een flut treinreisje. Klinklare onzin.
De NS moet zich druk maken over het feit of een ticket betaald is, niet wie het gebruikt want dat maakt geen enkel verschil.

Ik heb meegemaakt dat een kind aan een wildvreemde volwassene vroeg of ze bij hem mocht zitten om zo goedkoper uit te zijn. Kijk dat zijn dingen die wat uitmaken. Niet wie er op een keurig betaald kaartje reist.
Reputatie 2
In feite moet het dus niet eens uitmaken wie op dat keurig betaalde kaartje reist. Wat maakt dat voor verschil?
Badge +3
Mee eens met dat je vrouw problemen kreeg met niet overeenkomst van gegevens op e-ticket (terwijl jullie samen reisden?) en dat er hele topics zijn over 'meereisliften' door aan een willekeurig iemand op het perron (bij voorkeur bij de social/rookpaal) te vragen "heeft u toevallig een abonnement, want dan kan ik gratis met u mee en reizen we samen, en drinken we koffie op mijn kosten ergens?".... Deal!

Als dat een het kind (nog geen 12 dus, voor de rest is iemand een volwassene dus volgens NS) was zou ikzelf niet eens reizen maar het kind ter hand nemen en overleveren aan V&S voor zover aanwezig (vaak ook bij de rookpaal wel) of anders bij de conducteur, die tenslotte moet fluiten.

Maar goed, een kind dat een volwassene zoekt om korting te krijgen (voor een heleboel korting dus, want gratis) is er eentje die met Kids Vrij op stap is gegaan of gestuurd dus.

Geef dat kind dan een RailRunner voor € 2,50 en klaar! Mag hij/zij gewoon door heel NL voor een dag zonder 'begeleiding'!

Dit topic dwaalt wel heel erg af inmiddels!
In een situatie waarin je erop kunt vertrouwen dat een e-ticket uniek is, op een vergelijkbare manier zoals dat idd bij bijvoorbeeld concerten gaat door contact met een centrale administratie obv een unieke waarde, zou dat geen verschil mogen maken. NS heeft helaas besloten om op dit moment vast te houden aan een ander systeem, waarin niet gegarandeerd kan worden dat een e-ticket uniek is.

Maar goed, een kind die een volwassene zoekt om korting te krijgen (een heleboel korting dus) is er eentje die met Kids Vrij op stap is gegaan of gestuurd dus. Koop dan een RailRunner voor € 2,50!
Of met samenreiskorting/meereiskaart oid ingestapt. Leeftijd inschatten is lastig soms 🙂
Reputatie 2
@nsrens99,
Als je je toch druk maakt om je privacy dan zou ik me meer zorgen maken over psd2.

Ja, en zo is er nog veel meer en bij elkaar opgeteld wordt het helemaal erg.
Aan veel gegevens is eenvoudig te komen, maar je geboortedatum is meestal wat moeilijker of zou dat zijn zonder NS
PSD2 klanten moeten dan wel toestemming geven voor gebruik en uitwisseling van je gegevens.
Maar wat als klanten korting krijgen of voordelen als ze toestemming geven? Of zelfs contant geld? Vooral de minima zullen dan al snel bezwijken.
De slimme meter is in andere landen al verder dan hier en daarbij kan ook hier hetzelfde gaan spelen. Geef klanten korting, voordelen of zelfs contant geld als je jouw gebruikersgegevens vrijgeeft.
NS geeft over een paar jaar korting of contant geld of stelt diensten ter beschikking als zij jouw gegevens gaan delen met b.v. facebook.
Ja, en al die gegevens bij elkaar opgeteld weten ze meer van jou dan jijzelf.
Bedrijven kunnen geld verdienen aan je gegevens en gezien de vele lekken en hacks is er veel behoefte aan uw en mijn gegevens.
Reputatie 2
In een situatie waarin je erop kunt vertrouwen dat een e-ticket uniek is, op een vergelijkbare manier zoals dat idd bij bijvoorbeeld concerten gaat door contact met een centrale administratie obv een unieke waarde, zou dat geen verschil mogen maken. NS heeft helaas besloten om op dit moment vast te houden aan een ander systeem, waarin niet gegarandeerd kan worden dat een e-ticket uniek is.

Maar goed, een kind die een volwassene zoekt om korting te krijgen (een heleboel korting dus) is er eentje die met Kids Vrij op stap is gegaan of gestuurd dus. Koop dan een RailRunner voor € 2,50!
Of met samenreiskorting/meereiskaart oid ingestapt. Leeftijd inschatten is lastig soms :)

De naam, dag en traject dat is al uniek genoeg. De zeldzame gevallen dat je hiermee zou kunnen sjoemelen is geen excuus om te vragen naar te veel persoonlijke gegevens. Bovendien heeft elk ticket een unieke ID dat de NS daar niets mee wil doen ( kosten ) is geen excuus. Al met al is misbruik door de geboortedatum weg te laten te verwaarlozen klein.
Of Jan of Piet met een keurig betaald kaartje reist, moet geen probleem zijn. Dat mijn vrouw lijkt op de foto in het paspoort, de juiste geboorte datum heeft en alleen de naam na het huwelijk op de ticket staat en dus verschilt van de naam in het paspoort is volgens de idiote regels van de NS een probleem, maar ook onzin.
Hun regels lijken erop gericht om gegevens te verzamelen en niet om daarmee fraude te voorkomen.
Want of Jan, Piet of Klaas op het keurig betaalde kaartje reist is geen fraude of zou dat normaal gesproken niet mogen zijn.
Badge +3
Of u of uw zoon op het gewoon betaalde kaartje reist is geen probleem. Wat is daarbij het probleem? Het kost de NS geen cent meer. Dat daarvan een probleem gemaakt zou worden is erg, heel erg.
Het is ook onwaarschijnlijk maar NS wil dat geneuzel niet met e-tickets. De gegevens op het ticket dienen (give or take een tikfoutje, afgezien van de reisdatum) overeen te komen met die van de persoon. R. Brakker i.p.v. R. Bakker en zo kom je prima mee weg en zo dus! Reisdatum (en traject) is bepalend bij controle.

En bij twijfel dus je id tonen. Heeft je vrouw een andere naam er op staan (én reis je samen bovendien!) dan was dit niet nodig geweest en reden om te klagen, als dat dus wel gebeurde :?

Mijn opmerking over het 'nut' van de geboortedatum krijgt dan juist meer kracht!

Die staat er ook op, en als de (meisjes)naam dus niet klopt maar de rest gewoon wél, dan is er dus niets aan de hand verder (behalve de preek om de gegevens goed in te vullen een volgende keer)!
En de 'sleepwet' om aanslagen te voorkomen is ook wel bijzonder. De enige aanslag die ik bij de NS zie is die van nicotine. ? Wist je dat in supermarkten de aantrekkelijke producten op ooghoogte staan om een doelgroep te triggeren? Bij kiosken is dat met enige regelmaat tabak ter hoogte van kinderoogjes.? Mijn advies betreft psd2 is om een tweede 'dode' rekening te openen. De koude oorlog is voorbij en de verzameldrang van de DDR vonden 'we' eng. De afgelopen 30 jaar zijn opslag en verwerkingssnelheid vermiljoenvoudigd. Facebook, google, je provider en heel veel anderen willen alles van je weten. Nog 30 jaar en conducteurs zijn misschien wel overbodig. De servicerobot staat ons bij gedurende de reis. Ons mobiel is wie we zijn. En de camera's houden ons voor de veiligheid in de gaten.... lekker wijf H**** bifi???? 😉 ... zo ver zijn we nog niet ?, maar technisch is het al 'lang' mogelijk. En aan de andere kant is het ook wel prettig dat alles wordt opgeslagen. Mocht er ooit een partij aan de macht komen om orde op zaken te stellen weet je gelijk wie niet voldoet aan de norm. .. ???
Reputatie 2
Of u of uw zoon op het gewoon betaalde kaartje reist is geen probleem. Wat is daarbij het probleem? Het kost de NS geen cent meer. Dat daarvan een probleem gemaakt zou worden is erg, heel erg.
Het is ook onwaarschijnlijk maar NS wil dat geneuzel niet met e-tickets. De gegevens op het ticket dienen (give or take een tikfoutje) overeen te komen met die van de persoon. R. Brakker i.p.v. R. Bakker en zo kom je prima mee weg en zo dus! Reisdatum (en traject) is bepalend bij controle.

En bij twijfel dus je id tonen. Heeft je vrouw een andere naam er op staan (én reis je samen bovendien!) dan was dit niet nodig geweest en reden om te klagen, als dat dus wel gebeurde :?

Mijn opmerking over het 'nut' van de geboortedatum krijgt dan juist meer kracht!

Die staat er ook op, en als de (meisjes)naam dus niet klopt maar de rest gewoon wél, dan is er dus niets aan de hand verder!

Nee, het is ONZIN
Volgens mijn oom die conducteur is, wordt bij scannen het unieke nummer wel degelijk geregistreerd.
Dus het kaartje is betaald en of Jan, Piet of Klaas ermee reist zou niets mogen uitmaken.
Ik noemde al wat zaken waar de NS zich drukker over zou kunnen maken. Ongeveer 3 keer per jaar reis ik van Groningen naar Den Haag... op zaterdag. Mag u raden hoe vaak ik controle krijg. Ik denk dat het aannemelijk is dat mensen die vaker reizen op zaterdag geen ticket kopen en dan het risico nemen om eens in de tig keer gepakt te worden. Ik voel me weleens kloten als ik dan thuis kom met ongecontroleerde kaartjes van meer dan honderd euro. Niet gecontroleerd over een heel lange afstand. Er zijn veel betere zaken om op te letten dan de heel kleine kans op fraude als de geboortedatum geschrapt wordt.
Reputatie 2
En de 'sleepwet' om aanslagen te voorkomen is ook wel bijzonder. De enige aanslag die ik bij de NS zie is die van nicotine. ? Wist je dat in supermarkten de aantrekkelijke producten op ooghoogte staan om een doelgroep te triggeren? Bij kiosken is dat met enige regelmaat tabak ter hoogte van kinderoogjes.? Mijn advies betreft psd2 is om een tweede 'dode' rekening te openen. De koude oorlog is voorbij en de verzameldrang van de DDR vonden 'we' eng. De afgelopen 30 jaar zijn opslag en verwerkingssnelheid vermiljoenvoudigd. Facebook, google, je provider en heel veel anderen willen alles van je weten. Nog 30 jaar en conducteurs zijn misschien wel overbodig. De servicerobot staat ons bij gedurende de reis. Ons mobiel is wie we zijn. En de camera's houden ons voor de veiligheid in de gaten.... lekker wijf H**** bifi???? 😉 ... zo ver zijn we nog niet ?, maar technisch is het al 'lang' mogelijk. En aan de andere kant is het ook wel prettig dat alles wordt opgeslagen. Mocht er ooit een partij aan de macht komen om orde op zaken te stellen weet je gelijk wie niet voldoet aan de norm. .. ???
Als de nu al aanwezige unieke code op elke ticket ten volle gebruikt gaat worden en alle stations poortjes hebben. Kunnen de meeste conducteurs al thuis blijven. Desnoods als aanvulling in de trein een scanpoortje.
Misschien wel het geprinte kaartje afschaffen en iedereen moet dan zijn mobiel gebruiken met alleen de Aztec-code Waardoor je wie weet welke gegevens deelt. Niemand controleert dat.
In Engeland heb je al heel veel winkels met kassa's zonder kassière. Kan iedereen lekker thuis zitten hobbyen.
Kan de aanwezigheid van conducteurs op de trein wel waarderen. Mag wat mij betreft mensenwerk blijven.? Een optimalisatie van een proces is niet altijd wenselijk.

Reageer