beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje



Toon eerste bericht

281 reacties

Reputatie 5
Dat mijn vrouw lijkt op de foto in het paspoort, de juiste geboorte datum heeft en alleen de naam na het huwelijk op de ticket staat en dus verschilt van de naam in het paspoort is volgens de idiote regels van de NS een probleem, maar ook onzin.

Dit heeft u toch verkeerd begrepen. De "meisjesnaam" van uw vrouw is simpelweg haar officiële achternaam. In Nederland verandert een naam niet na een huwelijk. Het wordt toegestaan dat vrouwen en mannen zich na een huwelijk tooien met de achternaam van hun partner (al dan niet via een verbindingsstreepje verbonden met hun echte naam), maar volgens de wet blijft de naam gelijk aan die in de geboorteakte, tenzij bij Koninklijk Besluit gewijzigd. In buurlanden als Duitsland werkt het anders, daar bestaat zoiets als een Ehename. Zoiets heeft in Nederland nooit bestaan. De naam van uw vrouw is na haar huwelijk met u niet gewijzigd.
Reputatie 2
Kan de aanwezigheid van conducteurs op de trein wel waarderen. Mag wat mij betreft mensenwerk blijven.? Een optimalisatie van een proces is niet altijd wenselijk.
Ja, en de kassière in de winkel ook. NU al maak ik veel lange treinreizen zonder dat ik een conducteur zie. Je vraagt je dan weleens af of je de honderd euro wel had moeten uitgeven voor een kaartjes. Blijkbaar geven ze liever geld uit aan hele grote en dure stations. Zo duur en zo groot had niet gehoeven. Ze zijn mooi, maar ik had liever een conducteur in elke trein... ik zie ze dus van Groningen naar Den Haag op zaterdag niet.
Reputatie 2
Dat mijn vrouw lijkt op de foto in het paspoort, de juiste geboorte datum heeft en alleen de naam na het huwelijk op de ticket staat en dus verschilt van de naam in het paspoort is volgens de idiote regels van de NS een probleem, maar ook onzin.

Dit heeft u toch verkeerd begrepen. De "meisjesnaam" van uw vrouw is simpelweg haar officiële achternaam. In Nederland verandert een naam niet na een huwelijk. Het wordt toegestaan dat vrouwen en mannen zich na een huwelijk tooien met de achternaam van hun partner (al dan niet via een verbindingsstreepje verbonden met hun echte naam), maar volgens de wet blijft de naam gelijk aan die in de geboorteakte, tenzij bij Koninklijk Besluit gewijzigd. In buurlanden als Duitsland werkt het anders, daar bestaat zoiets als een Ehename. Zoiets heeft in Nederland nooit bestaan. De naam van uw vrouw is na haar huwelijk met u niet gewijzigd.
Het gaat erom of een kaartje betaalt is of niet! Of jantje, pietje of klaasje op dat keurig betaalde kaartje reist doet er niet toe. De NS moet zich ook houden aan privacywetgeving en de e-ticket kan daar prima aan voldoen als de NS eindelijk het nu al aanwezige unieke ID nummer gaat gebruiken in plaats van persoonsgegevens. De achternaam moet er helemaal niet toe doen. Maar als je dat wilt... ik had notabene de volledige naam erop gezet dus haar meisjesnaam en mijn achternaam. Wij reisden samen. Ze leek op de met zeer strenge regels gemaakte pasfoto, haar geboortedatum en het kaartje had een uniek ID nummer. Bovendien reisden wij samen. Soms heb je liever geen conducteur.

Maar zoals ik zei de NS moet zich druk maken over het al dan niet betaalt zijn van een kaartje en niet om persoonsgegevens. Als hun systeem ingesteld wordt voor het al aanwezige unieke id nummer zijn persoonsgegevens volkomen overbodig. Het is trouwens nog maar de vraag of het nu al niet kan, bij controle van de Aztec-code zie je ook dat nummer en het systeem zou kunnen controleren of er geen 2 of meer van dat nummer zijn, of de locatie logisch is, enz.

Achternaam en geboortedatum zijn overbodig, het unieke ID nummer is voldoende.
Reputatie 7
Badge +3
Of Jantje, Pietje of Klaasje met het betaalde kaartje reist is inderdaad niet van belang. Waar het om gaat is dat Jantje, Pietje en Klaasje niet gelijktijdig met hetzelfde kaartje kunnen reizen. Over de gebruiksvoorwaarden van het huidige e-ticket heb ik vaak genoeg mijn bedenkingen geuit. Ik raad mijn ergste vijand nog niet aan een e-ticket te kopen. Maar dat is een andere kwestie.

Het probleem met het huidige e-ticket is de fraudegevoeligheid. En NS probeert dat lek te dichten met behulp van persoonsgegevens. Henk_NL heeft dat al meerdere keren omstandig uitgelegd. Er is geen contact met de backend van het systeem wanneer je incheckt. In een ideale wereld zou het unieke ID van het ticket real time worden vergeleken met de database. Reizen (in de zin van het openen van een poortje) met een tweede (of derde) print van hetzelfde e-ticket zou dan onmogelijk zijn. Dat is helaas niet geval en heeft geleid tot de huidige verkoopprocedure. Dat is tenminste wat ik ervan heb begrepen.
Correct. Wanneer het huidige systeem aangepast zou worden naar een opzet van contact met een backoffice introduceer je ook nieuwe problemen. Zo zal je moeten zorgen dat al je apparatuur over een degelijke internetverbinding beschikt. Voor poortjes en paaltjes is dat nog wel te overzien, voor mobiele controleapparatuur is dat een stuk lastiger. Denk alleen al aan de IC's op de HSL in de lange tunnels zonder bereik. Daarnaast zou downtime van de verbinding of achterliggende infrastructuur (netwerk/servers/etc) direct je proces lamleggen. Je kunt immers op geen enkele manier meer de uniekheid controleren en zal feitelijk iedereen binnen moeten laten.

In de huidige opzet, waar ook ik geen groot voorstander van ben, kan het systeem stand-alone werken. Bij uitval kan op basis van de informatie op en in het ticket nog tot op zekere hoogte gecontroleerd worden. Voor de OV-chipkaart geldt uiteindelijk hetzelfde. Het introduceert allerlei nadelen, zoals de eis om altijd langs een apparaat te moeten om wijzigingen naar de chip te schrijven, maar zorgt er wel voor dat reizen mogelijk blijft bij uitval van het centrale systeem. Alleen een paar andere handelingen zoals het ophalen van bestellingen wordt onmogelijk.

Een soort tussenweg zou zijn om het product ongeveer te laten zoals het nu is, maar wel een centrale administratie aan te gaan leggen waarin tickets ook naderhand ingetrokken kunnen worden. Wijzigingen in dat bestand stuur je in batches naar je controleapparatuur wanneer ze verbinding hebben, zodat ingetrokken kaarten bij controle door de mand vallen. Een klein percentage zal geluk hebben, maar ik denk dat dat erg goed te overzien is.
Reputatie 7
Badge +3
In andere landen hebben ze andere systemen. Zo heb ik eens treinkaartjes besteld voor een treinreis in Engeland. Betaling met creditcard. Voor vertrek kon ik de kaartjes uitprinten bij een kaartautomaat. Dat ging op basis van mijn creditcardgegevens, maar het had ook gekund op basis van een referentienummer. In feite krijg je een dossier in het reserveringssysteem.

Ik kan me voorstellen dat een vergelijkbaar systeem totale overkill is voor een spoorwegmaatschappij die de facto een veredeld metronet exploiteert. Dat bedoel ik niet denigrerend. Maar NS kent geen nu eenmaal geen zitplaatsreserveringen en (nog) geen kortingen wanneer je langer van tevoren een kaartje bestelt. Tegelijkertijd kan ik me goed voorstellen dat vervoerders op zoek zijn naar kostenbesparingen. De reizigers zelf tickets laten printen of tickets op mobiele telefoons lijkt dan aantrekkelijk. Tot het moment dat je als reiziger de gebruiksvoorwaarden ziet en blijkt dat je je kaartje niet kunt wijzigen of annuleren.
Je zou een tussenoplossing kunnen creëren ongeveer zoals ik omschreef. Wanneer je e-tickets kunt intrekken, kan je ze ook wijzigen door simpelweg de oude in te trekken en een nieuwe te genereren. De kans dat je met een ingetrokken ticket in mijn opzet er tussendoor glipt is vrij klein, de kans op geen controle is vele malen groter. Maar dan blijft het probleem van TS bestaan, er zijn persoonsgegevens nodig om het systeem grotendeels stand-alone te laten functioneren. Of de geboortedatum er daar een van is, is dan een volgende discussie.

Als men dan wil blijven vasthouden aan 'we kunnen niet controleren of er met een e-ticket gereisd is', dan zal je moeten zorgen voor meer kaartcontrole. Kaartcontrole maakt het mogelijk om dat te controleren, timestamps van controle worden nu al gelogd bij een e-ticket. Maarja................

Uitprinten bij de kaartautomaat zou super zijn, maar vanuit NS Marketing is al aangegeven de kaartautomaat te willen afbouwen. Nieuwe functionaliteit toevoegen krijgt men intern de handjes niet voor op elkaar.
Reputatie 2
Of Jantje, Pietje of Klaasje met het betaalde kaartje reist is inderdaad niet van belang. Waar het om gaat is dat Jantje, Pietje en Klaasje niet gelijktijdig met hetzelfde kaartje kunnen reizen. Over de gebruiksvoorwaarden van het huidige e-ticket heb ik vaak genoeg mijn bedenkingen geuit. Ik raad mijn ergste vijand nog niet aan een e-ticket te kopen. Maar dat is een andere kwestie.

Het probleem met het huidige e-ticket is de fraudegevoeligheid. En NS probeert dat lek te dichten met behulp van persoonsgegevens. Henk_NL heeft dat al meerdere keren omstandig uitgelegd. Er is geen contact met de backend van het systeem wanneer je incheckt. In een ideale wereld zou het unieke ID van het ticket real time worden vergeleken met de database. Reizen (in de zin van het openen van een poortje) met een tweede (of derde) print van hetzelfde e-ticket zou dan onmogelijk zijn. Dat is helaas niet geval en heeft geleid tot de huidige verkoopprocedure. Dat is tenminste wat ik ervan heb begrepen.

Henk_NL deed in het begin alsof een ticket geen uniek ID heeft. Dat neem ik hem kwalijk, want later bleek dat hij ook wel weet dat dat niet zo is. Elk ticket heeft een uniek-ID Het is ook eenvoudig om dit uniek-ID te gebruiken. Ook is dat niet duur. Het is dus een keuze van de NS om overbodige gegevens te vragen van reizigers. Bij dit topic deden sommige alsof je met gekopieerde tickets onbeperkt kunt reizen. Dat unieke nummer voorkomt dat nu al. Bij het poortje en bij de conducteur ziet en herkend deze de duplicaten. Je kunt niet eens de poortjes door met veel duplicaten. Dat nummer is even identiek als een kenteken en wat je allemaal met een kenteken kunt achterhalen weet iedereen, laat staan wat je kunt achterhalen met het nog langere unieke nummer op een e-ticket. Het is trouwens zo dat dat nummer unieker is dan de naam plus geboortedatum. Via, via, ken ik een drieling, twee vrouwen en een man met dezelfde naam. Alleen dankzij dat unieke nummer kunnen ze samen reizen en dan zijn hun naam en geboortedatum van geen enkele waarde. Dus weg met die onnodige gegevens.
Reputatie 2
Correct. Wanneer het huidige systeem aangepast zou worden naar een opzet van contact met een backoffice introduceer je ook nieuwe problemen. Zo zal je moeten zorgen dat al je apparatuur over een degelijke internetverbinding beschikt. Voor poortjes en paaltjes is dat nog wel te overzien, voor mobiele controleapparatuur is dat een stuk lastiger. Denk alleen al aan de IC's op de HSL in de lange tunnels zonder bereik. Daarnaast zou downtime van de verbinding of achterliggende infrastructuur (netwerk/servers/etc) direct je proces lamleggen. Je kunt immers op geen enkele manier meer de uniekheid controleren en zal feitelijk iedereen binnen moeten laten.

In de huidige opzet, waar ook ik geen groot voorstander van ben, kan het systeem stand-alone werken. Bij uitval kan op basis van de informatie op en in het ticket nog tot op zekere hoogte gecontroleerd worden. Voor de OV-chipkaart geldt uiteindelijk hetzelfde. Het introduceert allerlei nadelen, zoals de eis om altijd langs een apparaat te moeten om wijzigingen naar de chip te schrijven, maar zorgt er wel voor dat reizen mogelijk blijft bij uitval van het centrale systeem. Alleen een paar andere handelingen zoals het ophalen van bestellingen wordt onmogelijk.

Een soort tussenweg zou zijn om het product ongeveer te laten zoals het nu is, maar wel een centrale administratie aan te gaan leggen waarin tickets ook naderhand ingetrokken kunnen worden. Wijzigingen in dat bestand stuur je in batches naar je controleapparatuur wanneer ze verbinding hebben, zodat ingetrokken kaarten bij controle door de mand vallen. Een klein percentage zal geluk hebben, maar ik denk dat dat erg goed te overzien is.

Zie mijn vorig bericht. Het systeem werkt nu al met het unieke ID Anders zouden tweelingen, laat staan meerlingen nu al niet kunnen reizen. Dusss... stop met die onzin. Bij de poortjes strand je al. Problemen met lange tunnels? Prima verbinding met heel de wereld, ook in lange tunnels. Bij downtime of problemen met de server, maakt het geen verschil of je werkt met naam en geboortedatum of met het nummer en zelfs met de kaartjes met chip ligt alles plat. Stand-alone werken de poortjes al niet, dus onzin. Bij uitval van het systeem staat alles stil, ook de dagkaarten, enz, enz. De mogelijkheid om tickets in te trekken is er ook nu natuurlijk wel. Dat is ook betrekkelijk eenvoudig. Dat ze een kaartje niet kunnen deactiveren is onzin. Twee keer tegen een paaltje aanhouden en het is gedeactiveerd, je kunt dan niet meer het poortje door. Wat zo'n paaltje kan, kan een medewerker van de NS achter de computer natuurlijk ook. Er si dus helemaal niets nodig, alleen de wil van de NS om geen persoonsgegevens van reizigers te willen verzamelen. Unieke-ID staat er al op en wordt ook al gebruikt. Dit voorkomt dat meerlingen niet kunnen reizen. Dat nummer is uniek, niet de naam en de geboortedatum. Dat is nu al zo.
Reputatie 7
Badge
In andere landen hebben ze andere systemen. Zo heb ik eens treinkaartjes besteld voor een treinreis in Engeland. Betaling met creditcard. Voor vertrek kon ik de kaartjes uitprinten bij een kaartautomaat. Dat ging op basis van mijn creditcardgegevens, maar het had ook gekund op basis van een referentienummer. In feite krijg je een dossier in het reserveringssysteem.
SNCF heeft dat ook, incl lastminute aanpassingsmogelijkheid? Werkt prima met creditcard. Bij luchtvaartmaatschappijen ook iets dergelijks. NS heeft die kaartautomaten overal staan. Waar een wil is, is een weg.[/quote]
Volgens mij wil iemand het niet snappen, de toegangscontrole bij de poortjes werkt niet met een directe controle met de database, dit zou er denk ik voor zorgen dat de doorloop stagneert doordat elke passage gecontroleerd moet worden voordat de poortjes open gaan.

En weet je hoe vaak een data verbinding stagneert of even niet functioneert? Te vaak om dit zo te gaan toepassen met een toegangscontrole welke door het hele land zit.

Ook de MLS van de HC werkt voor zover mij bekend stand alone want ook hier zitten we met het probleem dat er niet overal verbinding gemaakt kan worden met een database om alles te controleren.

Als alles vooraf gecheckt wordt bij een database zou voor heel veel ellende gaan zorgen, vandaar de controle op persoonsgegevens.
Reputatie 2
Je zou een tussenoplossing kunnen creëren ongeveer zoals ik omschreef. Wanneer je e-tickets kunt intrekken, kan je ze ook wijzigen door simpelweg de oude in te trekken en een nieuwe te genereren. De kans dat je met een ingetrokken ticket in mijn opzet er tussendoor glipt is vrij klein, de kans op geen controle is vele malen groter. Maar dan blijft het probleem van TS bestaan, er zijn persoonsgegevens nodig om het systeem grotendeels stand-alone te laten functioneren. Of de geboortedatum er daar een van is, is dan een volgende discussie.

Als men dan wil blijven vasthouden aan 'we kunnen niet controleren of er met een e-ticket gereisd is', dan zal je moeten zorgen voor meer kaartcontrole. Kaartcontrole maakt het mogelijk om dat te controleren, timestamps van controle worden nu al gelogd bij een e-ticket. Maarja................

Uitprinten bij de kaartautomaat zou super zijn, maar vanuit NS Marketing is al aangegeven de kaartautomaat te willen afbouwen. Nieuwe functionaliteit toevoegen krijgt men intern de handjes niet voor op elkaar.


Wat jij als eerste noemt hebben ze bij mij gedaan. Dat heb ik ook al eerder verteld. Als je bij de bestelprocedure een fout maakt in het e-mailadres kom je niet op het scherm met het PDF bestand om het uit te printen en je krijgt dus geen e-mail met link. Die fout kan ook een spatie zijn, zelfs aan het begin. Ik had dat en ze konden dit op hun systeem zien en ze stuurden mij een nieuwe link naar een nieuw ticket met een nieuw nummer. Het oude was nooit gebruikt en deze werd gedelete. Dat kan dus al. Waarom zou je stand-alone willen werken? Als je dat al zou willen is het unieke-id nummer op elke e-ticket voldoende. Dat nummer hoeft niet weer te geven wie je bent, alleen dat het ticket betaalt is. Bij het poortje wordt het geregistreerd en staat de datum vast. Persoonsgegevens zijn volledig overbodig, zelfs als je het rare idee zou hebben om stand-alone te willen werken. Controle op het unieke nummer op elke ticket is voldoende.
Reputatie 2
Volgens mij wil iemand het niet snappen, de toegangscontrole bij de poortjes werkt niet met een directe controle met de database, dit zou er denk ik voor zorgen dat de doorloop stagneert doordat elke passage gecontroleerd moet worden voordat de poortjes open gaan.

En weet je hoe vaak een data verbinding stagneert of even niet functioneert? Te vaak om dit zo te gaan toepassen met een toegangscontrole welke door het hele land zit.

Ook de MLS van de HC werkt voor zover mij bekend stand alone want ook hier zitten we met het probleem dat er niet overal verbinding gemaakt kan worden met een database om alles te controleren.

Als alles vooraf gecheckt wordt bij een database zou voor heel veel ellende gaan zorgen, vandaar de controle op persoonsgegevens.

Volgens mij wil iemand het niet snappen, als je meerdere keren met hetzelfde kaartje door het poortje wil, zal dat niet lukken! Probeer zelf maar! Waarom zal dat niet lukken? Omdat je kaartje al bij het poortje gecontroleerd wordt. Zeker nooit geprobeerd? Tig keer naar binnen met kopietjes van een kaartje? Hahahaha. Onzin! Kan niet! Al bij het poorthje wordt het kaartje gecontroleerd.
Reputatie 2
Volgens mij wil iemand het niet snappen, de toegangscontrole bij de poortjes werkt niet met een directe controle met de database, dit zou er denk ik voor zorgen dat de doorloop stagneert doordat elke passage gecontroleerd moet worden voordat de poortjes open gaan.

En weet je hoe vaak een data verbinding stagneert of even niet functioneert? Te vaak om dit zo te gaan toepassen met een toegangscontrole welke door het hele land zit.

Ook de MLS van de HC werkt voor zover mij bekend stand alone want ook hier zitten we met het probleem dat er niet overal verbinding gemaakt kan worden met een database om alles te controleren.

Als alles vooraf gecheckt wordt bij een database zou voor heel veel ellende gaan zorgen, vandaar de controle op persoonsgegevens.
De controle is er dus al en controle alleen op het unieke ticket ID is eenvoudiger en minder belastend voor het systeem om daarnaast ook volstrekt onnodig persoonsgegevens te controleren. Dit nummer ziet de conducteur ook en deze ziet ook als dat unieke nummer al eerder gescand is. De database heeft genoeg aan dat nummer en daaraan kun je zien of er betaald is. Zwaarder belasten van de database en het systeem door persoonsgegevens is duur. Al zou je naam en geboortedatum willen gebruiken, dat kan helemaal niet! Die zijn niet uniek, denk aan meerlingen. Unieke nummers zijn wel uniek en die worden nu ook al gebruikt. Anders zouden meerlingen met dezelfde voorletters niet samen kunnen reizen. Dat kan alleen door het al bestaande unieke nummer. Maar volgens mij wil iemand dat niet snappen.
Is het nu zo moeilijk om goed te lezen. De data uitwisseling met de poortjes is niet continu en al helemaal niet met de MLS van de HC. Zonder deze extra controles zou het dus wel degelijk mogelijk zijn om de e-tickets met meerdere te gebruiken.
Reputatie 2
Probeer zelf maar. Ik heb het gisteravond nog geprobeerd. Wat er achter zit is helemaal niet interessant. Twee keer lukte nog, maar de derde keer kreeg ik een melding dat het te vaak gebruikt was. Maar vervolgens krijg je een conducteur die op zijn scherm ziet... navraag bij oom conducteur... dat het ticket-nummer al gebruikt is. Met twee identieke kaartjes loop je al tegen de lamp met identieke nummers. Laat staan met nog meer kopietjes. Gelukkig werkt het systeem prima met alleen dat nummer, anders zouden meerlingen niet samen kunnen reizen. Als je het systeem minder zwaar zou willen belasten, kun je beter niets doen met persoonsgegevens. Het unieke nummer, geeft weer dat er betaald is, is dus voldoende. Zo werkt het trouwens ook bij bioscopen, pretparken, concerten, enzovoort, enzovoort. Die ook nog vaak veel duurder zijn dan de meeste NS treinkaartjes.
Reputatie 2
Dit topic begon ik met de opmerking dat de geboortedatum overbodig is. Dat is dus ook zo. Sterker nog, alleen het unieke nummer is al voldoende. Dankzij dit nummer kunnen ook meerlingen met dezelfde voorletters reizen.
Om systemen te ontlasten kan de NS zelfs beter werken zonder persoonsgegevens. Met kopietjes onbeperkt reizen is onzin, dan strand je met 3 dezelfde al bij de poortjes en met 2 dezelfde bij de conducteur.
Nog sterker... ga ik met de NS internationaal... vraagt men niet eens naar mijn geboortedatum.
Volgens mij wil iemand het niet snappen, de toegangscontrole bij de poortjes werkt niet met een directe controle met de database.
Correct en correct. En er staan natuurlijk op lang niet alle stations poortjes.
Reputatie 2
Poortjes of niet ik kan van Groningen naar Brussel zonder geboortedatum, maar niet van Groningen een paar kilometer naar Haren. Bovendien heb je nog de conducteur en die ziet nog meer dan de poortjes. In jouw bijdrage 86 beweerde je nog dat je ze 20x kon uitprinten. Inmiddels zijn we op het punt dat je nog geen 3x door een poortje kunt en nog geen 2x langs een conducteur. In bijdrage 94 schrijf je dat als je zelf een uniek id op een e-ticket zou printen bij incheck en controle direct zou blijken dat het nummer niet matcht met wat in de backoffice staat. Ticket ongeldig en dus geen geldig vvb. Vrijwel exact wat je schreef. Erna schreef ik dat een e-ticket wel degelijk een uniek id heeft en dat wat je bij 94 schreef al in werking is. Maar in 101 doe je alsof jij met 3 familieleden op een ticket kunnen reizen als je de Aztec code verminkt omdat de MCL terugvalt op naam en geboortedatum. Maar dan zou je ook het id-nummer moeten verminken. Een MCL die een verminkte Aztec-code en een doorgestreepte id-nummer accepteert? Je komt trouwens met een verminkte Aztec-code langs steeds minder poortjes. Bij je bijdrage 104 staat een youtube filmpje uit 2014... ja, toen scande men niet alle tickets. Tegenwoordig 4 jaar na dit filmpje scant men vrijwel alle tickets en met een niet kloppend, zelf bedacht id-nummer kom je langs geen enkele conducteur.
Reputatie 2
Henk_NL Je had het ook vaak erover dat ze een ticket niet kunnen deactiveren.
In een ander topic... Wat vervelend dat de reisdatum op je ticket uiteindelijk niet klopte. Heb je een nieuw ticket gekocht? Ik wil je adviseren even contact op te nemen met onze Klantenservice. Indien het ticket niet geopend is geweest kan deze wellicht nog worden gerestitueerd. Je kan ons bereiken via Twitter, Facebook, Live Chat en telefonisch: 030-7515155 (lokaal tarief).
Een coupon code en dus een niet aangemaakt ticket kan worden geannuleerd. Zodra een ticket is aangemaakt niet meer.
Reputatie 2
Toch zijn er topics waarin iemand zijn geld niet terugkreeg omdat deze een andere datum wil. Die zijn ook niet uitgeprint of aangemaakt. Ook ik kreeg een nieuw ticket, zoals ik heb uitgelegd. De NS mag best wat vriendelijker zijn. Als een kaartje betaalt is, zie ik geen punt in het aanpassen van de datum als deze nog niet geactiveerd is. Ik kreeg een nieuw ticket. Ik zie het probleem voor de NS niet om deze personen een nieuw ticket te geven met een andere datum. Zoals ik kreeg en zoals deze in de andere topic. Maar we dwalen af.
Uit coulance krijgen die dan een nieuw ticket.
Badge +3
Als je bij de bestelprocedure een fout maakt in het e-mailadres kom je niet op het scherm met het PDF bestand om het uit te printen
100% zeker van welles! De e-mail is ter info, voor als je bijvoorbeeld op een later moment een reisdatum wilt kiezen e.d. maar dat kán dus ook meteen vanaf de bestelpagina.

...en je krijgt dus geen e-mail met link.
Dat is natuurlijk waar 😃
Badge +3
..als je meerdere keren met hetzelfde kaartje door het poortje wil, zal dat niet lukken! Probeer zelf maar! Waarom zal dat niet lukken? Omdat je kaartje al bij het poortje gecontroleerd wordt. Zeker nooit geprobeerd? Tig keer naar binnen met kopietjes van een kaartje? Hahahaha. Onzin! Kan niet! Al bij het poortje wordt het kaartje gecontroleerd.
Nietes!

Poortjes controleren niets anders dan de datum, want kunnen niet zien wie je bent en gaan ook niet aan een backend vragen of het ticket al gebruikt is, of ongeldig verklaard (ingetrokken want iemand wilde toevallig op een andere datum reizen).

Bovendien hebben de meeste stations helemaal geen poortjes of ze staan (gedeeltelijk) open.

Een *individueel* poortje zal het kort na elkaar aanbieden van eenzelfde ticket natuurlijk weigeren, maar dat is met een ov-chipkaart ook zo (om dubbel inchecken te voorkomen). Na anderhalve minuut kan je gewoon dezelfde handeling doen.

En als het wel zo was, dan stel:
Ik koop een e-ticket (zonder naam of geboortedatum) Eindhoven - Amsterdam en ga door de poortjes in Eindhoven. Maak een kopietje voor een kennis die vervolgens (op Strijp-S, een kilometer verderop, maar geen poortjes) instapt...

No problem, want we hebben volgens het systeem allebei een geldig ticket Eindhoven - Amsterdam, waar ook nog keurig mee ingecheckt is.

Naam (en dus ook geboortedatum) op het ticket vangen dat af.

Reageer