beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje



Toon eerste bericht

281 reacties

Dat weet ik iMark, voor mij is de avg niet nieuw. De wijze van reageren van nsrens99 was op een aantal punten ondermaats en dat mag gezegd worden. Dus die algemene discussie t.a.v. de avg is zeker de moeite waard. Wel graag in een ander topic. Dat is aan de moderators, maar volgens mij hebben ze geen moeite om titels te wijzigen, topics te verwijderen, of zelf een topic t.a.v. de invoering te starten. Dat laatste heeft mijn voorkeur.
Reputatie 7
Badge +3
Soms loopt dat zo in een topic. Beter dat we goede algemene discussie voeren over AVG dan over een geboortedatum op een kaartje.
@iMark, Prima, maar dit topic ging in eerste instantie niet over de AVG. Anders was het topic heel anders verlopen als dat duidelijk was. Iedereen die nsrens99 ook maar een beetje geholpen heeft wordt door hem aangevallen. Dat nsrens99 het nu over de AVG heeft is niet zijn verdienste. Zie #30 Daarnaast is dit topic zo vervuilt door nsrens99 dat een schoon topic AVG of GDPR logischer is.

@nsrens99 'Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje' is al jaren het geval. Dat komt omdat de NS voor dat systeem gekozen heeft.
Reputatie 7
Badge +3
De AVG gaat nog verstrekkende gevolgen hebben. Vooralsnog heb ik niet het idee dat alle consequenties overzien zijn door NS. Maar ik laat me graag verrassen.

We kunnen in ieder geval al wat vragen gaan opsparen en die na 25 mei indienen bij NS. Eén paar vraag wil ik vast stellen. Hoe dien ik een verzoek om mijn reishistorie te laten wissen?

@nsrens99
Ik hoop dat je het me eens bent dat zinvoller is om naar de implementatie van de AVG bij NS te gaan kijken. De AVG heeft allerlei implicaties die een aantal van jouw bezwaren tegen bepaalde werkwijzen van NS zouden moeten oplossen. In principe maakt de AVG van al het gekissebis en gebekvecht in dit topic gepasseerde stations op weg naar eindbestemming Achterhoedegevecht.
@Thomas NS,
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/etickets-met-verkeerde-geboortedatum-47292/index1.html#post314869 Misschien is het handiger om dit in een nieuw topic te zetten, want de vraag of de NS klaar is voor de avg is anders dan wat TS eigenlijk vroeg.

@iMark,
Ik denk van niet, maar we gaan het zien. En wat betreft de privacydeskundigen https://forum.ns.nl/off-topic-32/saldo-inzien-zonder-authenticatie-42924
Reputatie 2
Of https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving/rechten-van-betrokkenen voor gegevens van betrokenen.
Reputatie 2
Kijk op https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving/algemene-informatie-avg als je meer wil weten.
Reputatie 2
Vanaf 220 begint een nieuw topic. Okee, ik had liever een nieuw topic over dit nieuwe onderwerp. Nu dus breder, over AVG Algemene verordening gegevensbescherming.
Hierin staat o.a. Dat betekent dat u zo min mogelijk persoonsgegevens verzamelt en verwerkt.
Dat noemt men in de nieuwe wet dataminimalisatie.
Ik weet wel zeker dat de NS heel veel moet veranderen.
Nu betekent AVG iets heel anders bij de NS zie https://avg.ns.nl/

Ik denk dat reisgeschiedenis wissen, mogelijk zal worden.
Reputatie 7
Badge +3
@Nooduitgang
Uiteraard is NS ermee bezig. Maar is NS klaar voor 25 mei 2018?

@Thomas NS
We zijn het dus eens over de vragen. Zorgen jullie dan voor de antwoorden op de vragen?
Reputatie 7
Bedankt iMark voor de uiteenzetting van de kernvragen. Door alle tumult zijn de kernvragen verwaterd.
@iMark,
De NS is er al langere tijd mee bezig. https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2205326-bedrijven-en-overheden-niet-klaar-voor-nieuwe-privacywet.html #31

@nsrens99,
Als iemand iets zinnigs inbrengt ga je er gelijk tegenin. Ga lekker ergens een klacht indienen en kom terug als je resultaat hebt. Je probeert iets bereiken via de verkeerde weg.
Reputatie 7
Badge +3
Uit al het kabaal zijn wel een paar concrete vragen aan NS te destilleren.

Welke acties heeft NS in gang gezet om met ingang van 25 mei 2018 te voldoen aan de Algemene Verordening Persoonsgegevens? Hier een korte samenvatting van de eisen waaraan bedrijven moeten voldoen:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/avg_in_een_notendop.pdf

Dit alles kan gevolgen hebben voor de manier waarop e-tickets worden verkocht. Zo zal NS duidelijk moeten maken over een algemeen dan wel gerechtvaardigd belang is om allerlei persoonsgegevens te verzamelen.

Een bijkomende vraag. Heeft NS een functionaris gegevensbescherming? Zo ja, wie is dat en hoe kunnen we met die functionaris in contact komen. Zo nee, waarom heeft NS die functionaris niet?
In deze lijst heb ik de functionaris gegevensbescherming in ieder geval niet kunnen vinden.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/functionaris-voor-de-gegevensbescherming/register-fg-m-tm-p
Translink heeft overigens wel een functionaris in het register staan.

De AVG gaat natuurlijk niet alleen voor NS maar voor alle bedrijven in de EU gelden.
Reputatie 2
Blijkbaar niet, anders wist je waar het over gaat, toch? Niet over het systeem dus. Maar je kunt het alsnog lezen en als je iets zinnigs kunt schrijven over het onderwerp waar het wel over gaat, ben je 24/7 welkom. Fijne dag!

Blijf je nou bezig met deze onzin uitkramen? Volgens mij begrijp jij als it'er helemaal geen snars van. Geen idee wat je in de it doet, maar van mijn computer blijf je af. :P

Mijn vorig bericht was uiteraard gericht aan onze beste Nooduitgang.
Allereerst een fijne dag!
Heb jij iets inhoudelijks te melden over dit topic?
Een zinnige opmerking bij één van de vele bijdragen?
Dat kan 24/7
Een fijne dag verder.
Reputatie 2
Allereerst een fijne dag!
Heb jij iets inhoudelijks te melden over dit topic?
Een zinnige opmerking bij één van de vele bijdragen?
Dat kan 24/7
Een fijne dag verder. 😉
Blijkbaar niet, anders wist je waar het over gaat, toch? Niet over het systeem dus. Maar je kunt het alsnog lezen en als je iets zinnigs kunt schrijven over het onderwerp waar het wel over gaat, ben je 24/7 welkom. Fijne dag!

Blijf je nou bezig met deze onzin uitkramen? Volgens mij begrijp jij als it'er helemaal geen snars van. Geen idee wat je in de it doet, maar van mijn computer blijf je af. 😛
Reputatie 2
Andere bedrijven dan de NS aanvallen op een NS forum, lijkt mij kansloos.
Maar ga je gang. Fijne dag.
Reputatie 2
Dit topic gaat heel duidelijk over privacy, want daar horen geboortedata natuurlijk bij. Hier gaat het over e-tickets en de NS. Om andere voorbeelden en andere bedrijven erbij te halen is niet zinvol, want het is een NS forum en dan kun je het beter houden bij de NS. Ja, het gebeurt heel vaak, maar alles bij alle bedrijven oplossen is een illusie, laten we beginnen bij dit punt en bij de NS.
Blijkbaar is mijn poging om de discussie over het moeten afstaan van allerlei persoonsgegevens bij de aanschaf van tickets breder te trekken niet aan jou besteed. Ik sta zelf op het standpunt dat het weinig zinvol is om alleen NS te bestoken. Dit is iets dat door de Autoriteit Persoonsgegevens en de wetgever moet worden aangepakt.

Best iMark het is wel aan mij besteed, maar dan is het off topic en er is al weinig on topic. Op mijn bijdragen wordt ondanks veelvuldig herhalen nauwelijks gereageerd, men heeft het dan liever over mijn persoon. Allicht omdat men geen tegenargumenten heeft. Het staat jou vrij een nieuw topic te beginnen. Dan kan dit topic blijven gaan over waar het over gaat... geboortedata op e-tickets. Natuurlijk heb ik een officiële klacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens, maar ik moest eerst de NS in de gelegenheid stellen te reageren. De verantwoordelijke afdeling van de NS heeft te kennen gegeven niet te zullen reageren. Als ik geen punt had, zouden zij wel degelijk gereageerd hebben. Nu ligt het dus bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook politiek heb ik contact gelegd.

Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer.

Boetes voor bedrijven kunnen oplopen tot 25 miljoen.
Dusss... beste iMark, begin gerust een nieuw topic over wat jij maar wil.
Reputatie 7
Badge +3
Dit topic gaat heel duidelijk over privacy, want daar horen geboortedata natuurlijk bij. Hier gaat het over e-tickets en de NS. Om andere voorbeelden en andere bedrijven erbij te halen is niet zinvol, want het is een NS forum en dan kun je het beter houden bij de NS. Ja, het gebeurt heel vaak, maar alles bij alle bedrijven oplossen is een illusie, laten we beginnen bij dit punt en bij de NS.
Blijkbaar is mijn poging om de discussie over het moeten afstaan van allerlei persoonsgegevens bij de aanschaf van tickets breder te trekken niet aan jou besteed. Ik sta zelf op het standpunt dat het weinig zinvol is om alleen NS te bestoken. Dit is iets dat door de Autoriteit Persoonsgegevens en de wetgever moet worden aangepakt.
Reputatie 2
Blijkbaar niet, anders wist je waar het over gaat, toch? Niet over het systeem dus. Maar je kunt het alsnog lezen en als je iets zinnigs kunt schrijven over het onderwerp waar het wel over gaat, ben je 24/7 welkom. Fijne dag!
Nee, ik begon dit topic en over hoe het systeem werkt gaat het niet. Het gaat over de geboortedatum op e-ticket. Als jij of wie dan ook reageert in een topic, is het misschien een goed idee om tenminste het eerste bericht te lezen, voordat je iets schrijft, Als jij een topic wilt beginnen over het systeem, ga je gang, maar dit topic gaat over de geboortedatum op e-tickets. En inmiddels staat wel vast dat het volstrekt overbodig is.

Ooh heb ik het eerste bericht niet gelezen???... Stop nou toch met onzin uitkramen.
Reputatie 2
Voorstanders? Volgens mij wordt hier besproken hoe het systeem in neergezet. Zie de reacties van Henk vanaf #86. En de conducteur mag om identificatie vragen bij controle van een e-ticket. Op mijn ID staan wel wat meer persoonlijke gegevens dan alleen een geboortedatum. En dat er internationaal voor een ander systeem gekozen is, is nu eenmaal zo. Het is een keuze geweest die velen graag anders hadden gezien. Nee, ik begon dit topic en over hoe het systeem werkt gaat het niet. Het gaat over de geboortedatum op e-ticket. Als jij of wie dan ook reageert in een topic, is het misschien een goed idee om tenminste het eerste bericht te lezen, voordat je iets schrijft, Als jij een topic wilt beginnen over het systeem, ga je gang, maar dit topic gaat over de geboortedatum op e-tickets. En inmiddels staat wel vast dat het volstrekt overbodig is.
Voorstanders? Volgens mij wordt hier besproken hoe het systeem in neergezet. Zie de reacties van Henk vanaf #86. En de conducteur mag om identificatie vragen bij controle van een e-ticket. Op mijn ID staan wel wat meer persoonlijke gegevens dan alleen een geboortedatum. En dat er internationaal voor een ander systeem gekozen is, is nu eenmaal zo. Het is een keuze geweest die velen graag anders hadden gezien.
Reputatie 2
Iemand persoonlijk aanvallen vind ik ook niet nodig, nsrens69 heeft best een punt natuurlijk.

Wat is dan het nut van de geboortedatum opgeven volgens de voorstanders ?

Het enige wat ik kon ontdekken is dat men zegt dat de conducteur dan kan controleren of de juiste persoon reist met het ticket. Maar dan stranden ze snel, want het maakt natuurlijk niet uit wie het kaartje gebruikt, als het maar betaald is. Bovendien zouden ze dan iedereen om paspoort of ander ID moeten vragen.
In 11 jaar heb ik nooit iets hoeven tonen en slechts 1 keer zag ik dat iemand zich moest legitimeren, maar die had geen enkel vervoersbewijs. Als je de voorstanders dan vraagt naar het waarom een internationaal ticket geen geboortedatum heeft, blijft het stil. Ze zijn stil, dus nu een slot?
Reputatie 2
Om dit topic te sluiten, dus een slot! Dus geen persoonlijke aanvallen meer, want on topic reacties zijn ( ondanks herhaald erom vragen ) al heel lang geleden.

Niemand kijkt ooit naar de geboortedatum en/of de naam van reizigers, het is alleen erg waardevolle persoonlijke informatie in databasis. Het is geen taak van de NS om bij te houden wie waar naar toe gaat, daar hebben we de binnenlandse veiligheidsdienst voor.

Van Groningen naar Parijs is een geboortedatum niet nodig, dus van Groningen naar Haren is het natuurlijk al helemaal onzinnig. Het is een onnodige inbreuk op de privacy van reizigers en dus onwettig.
De betrokken afdeling van de NS heeft nog niet gereageerd, terwijl de klacht 27 maart werd ingediend.
Slot!
Iemand persoonlijk aanvallen vind ik ook niet nodig, nsrens69 heeft best een punt natuurlijk.

Wat is dan het nut van de geboortedatum opgeven volgens de voorstanders ?

Reageer