beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje



Toon eerste bericht

281 reacties

Reputatie 2
Probeer zelf maar. Ik heb het gisteravond nog geprobeerd. Wat er achter zit is helemaal niet interessant. Twee keer lukte nog, maar de derde keer kreeg ik een melding dat het te vaak gebruikt was. Maar vervolgens krijg je een conducteur die op zijn scherm ziet... navraag bij oom conducteur... dat het ticket-nummer al gebruikt is. Met twee identieke kaartjes loop je al tegen de lamp met identieke nummers. Laat staan met nog meer kopietjes. Gelukkig werkt het systeem prima met alleen dat nummer, anders zouden meerlingen niet samen kunnen reizen. Als je het systeem minder zwaar zou willen belasten, kun je beter niets doen met persoonsgegevens. Het unieke nummer, geeft weer dat er betaald is, is dus voldoende. Zo werkt het trouwens ook bij bioscopen, pretparken, concerten, enzovoort, enzovoort. Die ook nog vaak veel duurder zijn dan de meeste NS treinkaartjes.
Is het nu zo moeilijk om goed te lezen. De data uitwisseling met de poortjes is niet continu en al helemaal niet met de MLS van de HC. Zonder deze extra controles zou het dus wel degelijk mogelijk zijn om de e-tickets met meerdere te gebruiken.
Reputatie 2
Volgens mij wil iemand het niet snappen, de toegangscontrole bij de poortjes werkt niet met een directe controle met de database, dit zou er denk ik voor zorgen dat de doorloop stagneert doordat elke passage gecontroleerd moet worden voordat de poortjes open gaan.

En weet je hoe vaak een data verbinding stagneert of even niet functioneert? Te vaak om dit zo te gaan toepassen met een toegangscontrole welke door het hele land zit.

Ook de MLS van de HC werkt voor zover mij bekend stand alone want ook hier zitten we met het probleem dat er niet overal verbinding gemaakt kan worden met een database om alles te controleren.

Als alles vooraf gecheckt wordt bij een database zou voor heel veel ellende gaan zorgen, vandaar de controle op persoonsgegevens.
De controle is er dus al en controle alleen op het unieke ticket ID is eenvoudiger en minder belastend voor het systeem om daarnaast ook volstrekt onnodig persoonsgegevens te controleren. Dit nummer ziet de conducteur ook en deze ziet ook als dat unieke nummer al eerder gescand is. De database heeft genoeg aan dat nummer en daaraan kun je zien of er betaald is. Zwaarder belasten van de database en het systeem door persoonsgegevens is duur. Al zou je naam en geboortedatum willen gebruiken, dat kan helemaal niet! Die zijn niet uniek, denk aan meerlingen. Unieke nummers zijn wel uniek en die worden nu ook al gebruikt. Anders zouden meerlingen met dezelfde voorletters niet samen kunnen reizen. Dat kan alleen door het al bestaande unieke nummer. Maar volgens mij wil iemand dat niet snappen.
Reputatie 2
Volgens mij wil iemand het niet snappen, de toegangscontrole bij de poortjes werkt niet met een directe controle met de database, dit zou er denk ik voor zorgen dat de doorloop stagneert doordat elke passage gecontroleerd moet worden voordat de poortjes open gaan.

En weet je hoe vaak een data verbinding stagneert of even niet functioneert? Te vaak om dit zo te gaan toepassen met een toegangscontrole welke door het hele land zit.

Ook de MLS van de HC werkt voor zover mij bekend stand alone want ook hier zitten we met het probleem dat er niet overal verbinding gemaakt kan worden met een database om alles te controleren.

Als alles vooraf gecheckt wordt bij een database zou voor heel veel ellende gaan zorgen, vandaar de controle op persoonsgegevens.

Volgens mij wil iemand het niet snappen, als je meerdere keren met hetzelfde kaartje door het poortje wil, zal dat niet lukken! Probeer zelf maar! Waarom zal dat niet lukken? Omdat je kaartje al bij het poortje gecontroleerd wordt. Zeker nooit geprobeerd? Tig keer naar binnen met kopietjes van een kaartje? Hahahaha. Onzin! Kan niet! Al bij het poorthje wordt het kaartje gecontroleerd.
Reputatie 2
Je zou een tussenoplossing kunnen creëren ongeveer zoals ik omschreef. Wanneer je e-tickets kunt intrekken, kan je ze ook wijzigen door simpelweg de oude in te trekken en een nieuwe te genereren. De kans dat je met een ingetrokken ticket in mijn opzet er tussendoor glipt is vrij klein, de kans op geen controle is vele malen groter. Maar dan blijft het probleem van TS bestaan, er zijn persoonsgegevens nodig om het systeem grotendeels stand-alone te laten functioneren. Of de geboortedatum er daar een van is, is dan een volgende discussie.

Als men dan wil blijven vasthouden aan 'we kunnen niet controleren of er met een e-ticket gereisd is', dan zal je moeten zorgen voor meer kaartcontrole. Kaartcontrole maakt het mogelijk om dat te controleren, timestamps van controle worden nu al gelogd bij een e-ticket. Maarja................

Uitprinten bij de kaartautomaat zou super zijn, maar vanuit NS Marketing is al aangegeven de kaartautomaat te willen afbouwen. Nieuwe functionaliteit toevoegen krijgt men intern de handjes niet voor op elkaar.


Wat jij als eerste noemt hebben ze bij mij gedaan. Dat heb ik ook al eerder verteld. Als je bij de bestelprocedure een fout maakt in het e-mailadres kom je niet op het scherm met het PDF bestand om het uit te printen en je krijgt dus geen e-mail met link. Die fout kan ook een spatie zijn, zelfs aan het begin. Ik had dat en ze konden dit op hun systeem zien en ze stuurden mij een nieuwe link naar een nieuw ticket met een nieuw nummer. Het oude was nooit gebruikt en deze werd gedelete. Dat kan dus al. Waarom zou je stand-alone willen werken? Als je dat al zou willen is het unieke-id nummer op elke e-ticket voldoende. Dat nummer hoeft niet weer te geven wie je bent, alleen dat het ticket betaalt is. Bij het poortje wordt het geregistreerd en staat de datum vast. Persoonsgegevens zijn volledig overbodig, zelfs als je het rare idee zou hebben om stand-alone te willen werken. Controle op het unieke nummer op elke ticket is voldoende.
Volgens mij wil iemand het niet snappen, de toegangscontrole bij de poortjes werkt niet met een directe controle met de database, dit zou er denk ik voor zorgen dat de doorloop stagneert doordat elke passage gecontroleerd moet worden voordat de poortjes open gaan.

En weet je hoe vaak een data verbinding stagneert of even niet functioneert? Te vaak om dit zo te gaan toepassen met een toegangscontrole welke door het hele land zit.

Ook de MLS van de HC werkt voor zover mij bekend stand alone want ook hier zitten we met het probleem dat er niet overal verbinding gemaakt kan worden met een database om alles te controleren.

Als alles vooraf gecheckt wordt bij een database zou voor heel veel ellende gaan zorgen, vandaar de controle op persoonsgegevens.
Reputatie 7
Badge
In andere landen hebben ze andere systemen. Zo heb ik eens treinkaartjes besteld voor een treinreis in Engeland. Betaling met creditcard. Voor vertrek kon ik de kaartjes uitprinten bij een kaartautomaat. Dat ging op basis van mijn creditcardgegevens, maar het had ook gekund op basis van een referentienummer. In feite krijg je een dossier in het reserveringssysteem.
SNCF heeft dat ook, incl lastminute aanpassingsmogelijkheid? Werkt prima met creditcard. Bij luchtvaartmaatschappijen ook iets dergelijks. NS heeft die kaartautomaten overal staan. Waar een wil is, is een weg.[/quote]
Reputatie 2
Correct. Wanneer het huidige systeem aangepast zou worden naar een opzet van contact met een backoffice introduceer je ook nieuwe problemen. Zo zal je moeten zorgen dat al je apparatuur over een degelijke internetverbinding beschikt. Voor poortjes en paaltjes is dat nog wel te overzien, voor mobiele controleapparatuur is dat een stuk lastiger. Denk alleen al aan de IC's op de HSL in de lange tunnels zonder bereik. Daarnaast zou downtime van de verbinding of achterliggende infrastructuur (netwerk/servers/etc) direct je proces lamleggen. Je kunt immers op geen enkele manier meer de uniekheid controleren en zal feitelijk iedereen binnen moeten laten.

In de huidige opzet, waar ook ik geen groot voorstander van ben, kan het systeem stand-alone werken. Bij uitval kan op basis van de informatie op en in het ticket nog tot op zekere hoogte gecontroleerd worden. Voor de OV-chipkaart geldt uiteindelijk hetzelfde. Het introduceert allerlei nadelen, zoals de eis om altijd langs een apparaat te moeten om wijzigingen naar de chip te schrijven, maar zorgt er wel voor dat reizen mogelijk blijft bij uitval van het centrale systeem. Alleen een paar andere handelingen zoals het ophalen van bestellingen wordt onmogelijk.

Een soort tussenweg zou zijn om het product ongeveer te laten zoals het nu is, maar wel een centrale administratie aan te gaan leggen waarin tickets ook naderhand ingetrokken kunnen worden. Wijzigingen in dat bestand stuur je in batches naar je controleapparatuur wanneer ze verbinding hebben, zodat ingetrokken kaarten bij controle door de mand vallen. Een klein percentage zal geluk hebben, maar ik denk dat dat erg goed te overzien is.

Zie mijn vorig bericht. Het systeem werkt nu al met het unieke ID Anders zouden tweelingen, laat staan meerlingen nu al niet kunnen reizen. Dusss... stop met die onzin. Bij de poortjes strand je al. Problemen met lange tunnels? Prima verbinding met heel de wereld, ook in lange tunnels. Bij downtime of problemen met de server, maakt het geen verschil of je werkt met naam en geboortedatum of met het nummer en zelfs met de kaartjes met chip ligt alles plat. Stand-alone werken de poortjes al niet, dus onzin. Bij uitval van het systeem staat alles stil, ook de dagkaarten, enz, enz. De mogelijkheid om tickets in te trekken is er ook nu natuurlijk wel. Dat is ook betrekkelijk eenvoudig. Dat ze een kaartje niet kunnen deactiveren is onzin. Twee keer tegen een paaltje aanhouden en het is gedeactiveerd, je kunt dan niet meer het poortje door. Wat zo'n paaltje kan, kan een medewerker van de NS achter de computer natuurlijk ook. Er si dus helemaal niets nodig, alleen de wil van de NS om geen persoonsgegevens van reizigers te willen verzamelen. Unieke-ID staat er al op en wordt ook al gebruikt. Dit voorkomt dat meerlingen niet kunnen reizen. Dat nummer is uniek, niet de naam en de geboortedatum. Dat is nu al zo.
Reputatie 2
Of Jantje, Pietje of Klaasje met het betaalde kaartje reist is inderdaad niet van belang. Waar het om gaat is dat Jantje, Pietje en Klaasje niet gelijktijdig met hetzelfde kaartje kunnen reizen. Over de gebruiksvoorwaarden van het huidige e-ticket heb ik vaak genoeg mijn bedenkingen geuit. Ik raad mijn ergste vijand nog niet aan een e-ticket te kopen. Maar dat is een andere kwestie.

Het probleem met het huidige e-ticket is de fraudegevoeligheid. En NS probeert dat lek te dichten met behulp van persoonsgegevens. Henk_NL heeft dat al meerdere keren omstandig uitgelegd. Er is geen contact met de backend van het systeem wanneer je incheckt. In een ideale wereld zou het unieke ID van het ticket real time worden vergeleken met de database. Reizen (in de zin van het openen van een poortje) met een tweede (of derde) print van hetzelfde e-ticket zou dan onmogelijk zijn. Dat is helaas niet geval en heeft geleid tot de huidige verkoopprocedure. Dat is tenminste wat ik ervan heb begrepen.

Henk_NL deed in het begin alsof een ticket geen uniek ID heeft. Dat neem ik hem kwalijk, want later bleek dat hij ook wel weet dat dat niet zo is. Elk ticket heeft een uniek-ID Het is ook eenvoudig om dit uniek-ID te gebruiken. Ook is dat niet duur. Het is dus een keuze van de NS om overbodige gegevens te vragen van reizigers. Bij dit topic deden sommige alsof je met gekopieerde tickets onbeperkt kunt reizen. Dat unieke nummer voorkomt dat nu al. Bij het poortje en bij de conducteur ziet en herkend deze de duplicaten. Je kunt niet eens de poortjes door met veel duplicaten. Dat nummer is even identiek als een kenteken en wat je allemaal met een kenteken kunt achterhalen weet iedereen, laat staan wat je kunt achterhalen met het nog langere unieke nummer op een e-ticket. Het is trouwens zo dat dat nummer unieker is dan de naam plus geboortedatum. Via, via, ken ik een drieling, twee vrouwen en een man met dezelfde naam. Alleen dankzij dat unieke nummer kunnen ze samen reizen en dan zijn hun naam en geboortedatum van geen enkele waarde. Dus weg met die onnodige gegevens.
Je zou een tussenoplossing kunnen creëren ongeveer zoals ik omschreef. Wanneer je e-tickets kunt intrekken, kan je ze ook wijzigen door simpelweg de oude in te trekken en een nieuwe te genereren. De kans dat je met een ingetrokken ticket in mijn opzet er tussendoor glipt is vrij klein, de kans op geen controle is vele malen groter. Maar dan blijft het probleem van TS bestaan, er zijn persoonsgegevens nodig om het systeem grotendeels stand-alone te laten functioneren. Of de geboortedatum er daar een van is, is dan een volgende discussie.

Als men dan wil blijven vasthouden aan 'we kunnen niet controleren of er met een e-ticket gereisd is', dan zal je moeten zorgen voor meer kaartcontrole. Kaartcontrole maakt het mogelijk om dat te controleren, timestamps van controle worden nu al gelogd bij een e-ticket. Maarja................

Uitprinten bij de kaartautomaat zou super zijn, maar vanuit NS Marketing is al aangegeven de kaartautomaat te willen afbouwen. Nieuwe functionaliteit toevoegen krijgt men intern de handjes niet voor op elkaar.
Reputatie 7
Badge +3
In andere landen hebben ze andere systemen. Zo heb ik eens treinkaartjes besteld voor een treinreis in Engeland. Betaling met creditcard. Voor vertrek kon ik de kaartjes uitprinten bij een kaartautomaat. Dat ging op basis van mijn creditcardgegevens, maar het had ook gekund op basis van een referentienummer. In feite krijg je een dossier in het reserveringssysteem.

Ik kan me voorstellen dat een vergelijkbaar systeem totale overkill is voor een spoorwegmaatschappij die de facto een veredeld metronet exploiteert. Dat bedoel ik niet denigrerend. Maar NS kent geen nu eenmaal geen zitplaatsreserveringen en (nog) geen kortingen wanneer je langer van tevoren een kaartje bestelt. Tegelijkertijd kan ik me goed voorstellen dat vervoerders op zoek zijn naar kostenbesparingen. De reizigers zelf tickets laten printen of tickets op mobiele telefoons lijkt dan aantrekkelijk. Tot het moment dat je als reiziger de gebruiksvoorwaarden ziet en blijkt dat je je kaartje niet kunt wijzigen of annuleren.
Correct. Wanneer het huidige systeem aangepast zou worden naar een opzet van contact met een backoffice introduceer je ook nieuwe problemen. Zo zal je moeten zorgen dat al je apparatuur over een degelijke internetverbinding beschikt. Voor poortjes en paaltjes is dat nog wel te overzien, voor mobiele controleapparatuur is dat een stuk lastiger. Denk alleen al aan de IC's op de HSL in de lange tunnels zonder bereik. Daarnaast zou downtime van de verbinding of achterliggende infrastructuur (netwerk/servers/etc) direct je proces lamleggen. Je kunt immers op geen enkele manier meer de uniekheid controleren en zal feitelijk iedereen binnen moeten laten.

In de huidige opzet, waar ook ik geen groot voorstander van ben, kan het systeem stand-alone werken. Bij uitval kan op basis van de informatie op en in het ticket nog tot op zekere hoogte gecontroleerd worden. Voor de OV-chipkaart geldt uiteindelijk hetzelfde. Het introduceert allerlei nadelen, zoals de eis om altijd langs een apparaat te moeten om wijzigingen naar de chip te schrijven, maar zorgt er wel voor dat reizen mogelijk blijft bij uitval van het centrale systeem. Alleen een paar andere handelingen zoals het ophalen van bestellingen wordt onmogelijk.

Een soort tussenweg zou zijn om het product ongeveer te laten zoals het nu is, maar wel een centrale administratie aan te gaan leggen waarin tickets ook naderhand ingetrokken kunnen worden. Wijzigingen in dat bestand stuur je in batches naar je controleapparatuur wanneer ze verbinding hebben, zodat ingetrokken kaarten bij controle door de mand vallen. Een klein percentage zal geluk hebben, maar ik denk dat dat erg goed te overzien is.
Reputatie 7
Badge +3
Of Jantje, Pietje of Klaasje met het betaalde kaartje reist is inderdaad niet van belang. Waar het om gaat is dat Jantje, Pietje en Klaasje niet gelijktijdig met hetzelfde kaartje kunnen reizen. Over de gebruiksvoorwaarden van het huidige e-ticket heb ik vaak genoeg mijn bedenkingen geuit. Ik raad mijn ergste vijand nog niet aan een e-ticket te kopen. Maar dat is een andere kwestie.

Het probleem met het huidige e-ticket is de fraudegevoeligheid. En NS probeert dat lek te dichten met behulp van persoonsgegevens. Henk_NL heeft dat al meerdere keren omstandig uitgelegd. Er is geen contact met de backend van het systeem wanneer je incheckt. In een ideale wereld zou het unieke ID van het ticket real time worden vergeleken met de database. Reizen (in de zin van het openen van een poortje) met een tweede (of derde) print van hetzelfde e-ticket zou dan onmogelijk zijn. Dat is helaas niet geval en heeft geleid tot de huidige verkoopprocedure. Dat is tenminste wat ik ervan heb begrepen.
Reputatie 2
Dat mijn vrouw lijkt op de foto in het paspoort, de juiste geboorte datum heeft en alleen de naam na het huwelijk op de ticket staat en dus verschilt van de naam in het paspoort is volgens de idiote regels van de NS een probleem, maar ook onzin.

Dit heeft u toch verkeerd begrepen. De "meisjesnaam" van uw vrouw is simpelweg haar officiële achternaam. In Nederland verandert een naam niet na een huwelijk. Het wordt toegestaan dat vrouwen en mannen zich na een huwelijk tooien met de achternaam van hun partner (al dan niet via een verbindingsstreepje verbonden met hun echte naam), maar volgens de wet blijft de naam gelijk aan die in de geboorteakte, tenzij bij Koninklijk Besluit gewijzigd. In buurlanden als Duitsland werkt het anders, daar bestaat zoiets als een Ehename. Zoiets heeft in Nederland nooit bestaan. De naam van uw vrouw is na haar huwelijk met u niet gewijzigd.
Het gaat erom of een kaartje betaalt is of niet! Of jantje, pietje of klaasje op dat keurig betaalde kaartje reist doet er niet toe. De NS moet zich ook houden aan privacywetgeving en de e-ticket kan daar prima aan voldoen als de NS eindelijk het nu al aanwezige unieke ID nummer gaat gebruiken in plaats van persoonsgegevens. De achternaam moet er helemaal niet toe doen. Maar als je dat wilt... ik had notabene de volledige naam erop gezet dus haar meisjesnaam en mijn achternaam. Wij reisden samen. Ze leek op de met zeer strenge regels gemaakte pasfoto, haar geboortedatum en het kaartje had een uniek ID nummer. Bovendien reisden wij samen. Soms heb je liever geen conducteur.

Maar zoals ik zei de NS moet zich druk maken over het al dan niet betaalt zijn van een kaartje en niet om persoonsgegevens. Als hun systeem ingesteld wordt voor het al aanwezige unieke id nummer zijn persoonsgegevens volkomen overbodig. Het is trouwens nog maar de vraag of het nu al niet kan, bij controle van de Aztec-code zie je ook dat nummer en het systeem zou kunnen controleren of er geen 2 of meer van dat nummer zijn, of de locatie logisch is, enz.

Achternaam en geboortedatum zijn overbodig, het unieke ID nummer is voldoende.
Reputatie 2
Kan de aanwezigheid van conducteurs op de trein wel waarderen. Mag wat mij betreft mensenwerk blijven.? Een optimalisatie van een proces is niet altijd wenselijk.
Ja, en de kassière in de winkel ook. NU al maak ik veel lange treinreizen zonder dat ik een conducteur zie. Je vraagt je dan weleens af of je de honderd euro wel had moeten uitgeven voor een kaartjes. Blijkbaar geven ze liever geld uit aan hele grote en dure stations. Zo duur en zo groot had niet gehoeven. Ze zijn mooi, maar ik had liever een conducteur in elke trein... ik zie ze dus van Groningen naar Den Haag op zaterdag niet.
Reputatie 5
Dat mijn vrouw lijkt op de foto in het paspoort, de juiste geboorte datum heeft en alleen de naam na het huwelijk op de ticket staat en dus verschilt van de naam in het paspoort is volgens de idiote regels van de NS een probleem, maar ook onzin.

Dit heeft u toch verkeerd begrepen. De "meisjesnaam" van uw vrouw is simpelweg haar officiële achternaam. In Nederland verandert een naam niet na een huwelijk. Het wordt toegestaan dat vrouwen en mannen zich na een huwelijk tooien met de achternaam van hun partner (al dan niet via een verbindingsstreepje verbonden met hun echte naam), maar volgens de wet blijft de naam gelijk aan die in de geboorteakte, tenzij bij Koninklijk Besluit gewijzigd. In buurlanden als Duitsland werkt het anders, daar bestaat zoiets als een Ehename. Zoiets heeft in Nederland nooit bestaan. De naam van uw vrouw is na haar huwelijk met u niet gewijzigd.
Kan de aanwezigheid van conducteurs op de trein wel waarderen. Mag wat mij betreft mensenwerk blijven.? Een optimalisatie van een proces is niet altijd wenselijk.
Reputatie 2
En de 'sleepwet' om aanslagen te voorkomen is ook wel bijzonder. De enige aanslag die ik bij de NS zie is die van nicotine. ? Wist je dat in supermarkten de aantrekkelijke producten op ooghoogte staan om een doelgroep te triggeren? Bij kiosken is dat met enige regelmaat tabak ter hoogte van kinderoogjes.? Mijn advies betreft psd2 is om een tweede 'dode' rekening te openen. De koude oorlog is voorbij en de verzameldrang van de DDR vonden 'we' eng. De afgelopen 30 jaar zijn opslag en verwerkingssnelheid vermiljoenvoudigd. Facebook, google, je provider en heel veel anderen willen alles van je weten. Nog 30 jaar en conducteurs zijn misschien wel overbodig. De servicerobot staat ons bij gedurende de reis. Ons mobiel is wie we zijn. En de camera's houden ons voor de veiligheid in de gaten.... lekker wijf H**** bifi???? 😉 ... zo ver zijn we nog niet ?, maar technisch is het al 'lang' mogelijk. En aan de andere kant is het ook wel prettig dat alles wordt opgeslagen. Mocht er ooit een partij aan de macht komen om orde op zaken te stellen weet je gelijk wie niet voldoet aan de norm. .. ???
Als de nu al aanwezige unieke code op elke ticket ten volle gebruikt gaat worden en alle stations poortjes hebben. Kunnen de meeste conducteurs al thuis blijven. Desnoods als aanvulling in de trein een scanpoortje.
Misschien wel het geprinte kaartje afschaffen en iedereen moet dan zijn mobiel gebruiken met alleen de Aztec-code Waardoor je wie weet welke gegevens deelt. Niemand controleert dat.
In Engeland heb je al heel veel winkels met kassa's zonder kassière. Kan iedereen lekker thuis zitten hobbyen.
Reputatie 2
Of u of uw zoon op het gewoon betaalde kaartje reist is geen probleem. Wat is daarbij het probleem? Het kost de NS geen cent meer. Dat daarvan een probleem gemaakt zou worden is erg, heel erg.
Het is ook onwaarschijnlijk maar NS wil dat geneuzel niet met e-tickets. De gegevens op het ticket dienen (give or take een tikfoutje) overeen te komen met die van de persoon. R. Brakker i.p.v. R. Bakker en zo kom je prima mee weg en zo dus! Reisdatum (en traject) is bepalend bij controle.

En bij twijfel dus je id tonen. Heeft je vrouw een andere naam er op staan (én reis je samen bovendien!) dan was dit niet nodig geweest en reden om te klagen, als dat dus wel gebeurde :?

Mijn opmerking over het 'nut' van de geboortedatum krijgt dan juist meer kracht!

Die staat er ook op, en als de (meisjes)naam dus niet klopt maar de rest gewoon wél, dan is er dus niets aan de hand verder!

Nee, het is ONZIN
Volgens mijn oom die conducteur is, wordt bij scannen het unieke nummer wel degelijk geregistreerd.
Dus het kaartje is betaald en of Jan, Piet of Klaas ermee reist zou niets mogen uitmaken.
Ik noemde al wat zaken waar de NS zich drukker over zou kunnen maken. Ongeveer 3 keer per jaar reis ik van Groningen naar Den Haag... op zaterdag. Mag u raden hoe vaak ik controle krijg. Ik denk dat het aannemelijk is dat mensen die vaker reizen op zaterdag geen ticket kopen en dan het risico nemen om eens in de tig keer gepakt te worden. Ik voel me weleens kloten als ik dan thuis kom met ongecontroleerde kaartjes van meer dan honderd euro. Niet gecontroleerd over een heel lange afstand. Er zijn veel betere zaken om op te letten dan de heel kleine kans op fraude als de geboortedatum geschrapt wordt.
En de 'sleepwet' om aanslagen te voorkomen is ook wel bijzonder. De enige aanslag die ik bij de NS zie is die van nicotine. ? Wist je dat in supermarkten de aantrekkelijke producten op ooghoogte staan om een doelgroep te triggeren? Bij kiosken is dat met enige regelmaat tabak ter hoogte van kinderoogjes.? Mijn advies betreft psd2 is om een tweede 'dode' rekening te openen. De koude oorlog is voorbij en de verzameldrang van de DDR vonden 'we' eng. De afgelopen 30 jaar zijn opslag en verwerkingssnelheid vermiljoenvoudigd. Facebook, google, je provider en heel veel anderen willen alles van je weten. Nog 30 jaar en conducteurs zijn misschien wel overbodig. De servicerobot staat ons bij gedurende de reis. Ons mobiel is wie we zijn. En de camera's houden ons voor de veiligheid in de gaten.... lekker wijf H**** bifi???? 😉 ... zo ver zijn we nog niet ?, maar technisch is het al 'lang' mogelijk. En aan de andere kant is het ook wel prettig dat alles wordt opgeslagen. Mocht er ooit een partij aan de macht komen om orde op zaken te stellen weet je gelijk wie niet voldoet aan de norm. .. ???
Badge +3
Of u of uw zoon op het gewoon betaalde kaartje reist is geen probleem. Wat is daarbij het probleem? Het kost de NS geen cent meer. Dat daarvan een probleem gemaakt zou worden is erg, heel erg.
Het is ook onwaarschijnlijk maar NS wil dat geneuzel niet met e-tickets. De gegevens op het ticket dienen (give or take een tikfoutje, afgezien van de reisdatum) overeen te komen met die van de persoon. R. Brakker i.p.v. R. Bakker en zo kom je prima mee weg en zo dus! Reisdatum (en traject) is bepalend bij controle.

En bij twijfel dus je id tonen. Heeft je vrouw een andere naam er op staan (én reis je samen bovendien!) dan was dit niet nodig geweest en reden om te klagen, als dat dus wel gebeurde :?

Mijn opmerking over het 'nut' van de geboortedatum krijgt dan juist meer kracht!

Die staat er ook op, en als de (meisjes)naam dus niet klopt maar de rest gewoon wél, dan is er dus niets aan de hand verder (behalve de preek om de gegevens goed in te vullen een volgende keer)!
Reputatie 2
In een situatie waarin je erop kunt vertrouwen dat een e-ticket uniek is, op een vergelijkbare manier zoals dat idd bij bijvoorbeeld concerten gaat door contact met een centrale administratie obv een unieke waarde, zou dat geen verschil mogen maken. NS heeft helaas besloten om op dit moment vast te houden aan een ander systeem, waarin niet gegarandeerd kan worden dat een e-ticket uniek is.

Maar goed, een kind die een volwassene zoekt om korting te krijgen (een heleboel korting dus) is er eentje die met Kids Vrij op stap is gegaan of gestuurd dus. Koop dan een RailRunner voor € 2,50!
Of met samenreiskorting/meereiskaart oid ingestapt. Leeftijd inschatten is lastig soms :)

De naam, dag en traject dat is al uniek genoeg. De zeldzame gevallen dat je hiermee zou kunnen sjoemelen is geen excuus om te vragen naar te veel persoonlijke gegevens. Bovendien heeft elk ticket een unieke ID dat de NS daar niets mee wil doen ( kosten ) is geen excuus. Al met al is misbruik door de geboortedatum weg te laten te verwaarlozen klein.
Of Jan of Piet met een keurig betaald kaartje reist, moet geen probleem zijn. Dat mijn vrouw lijkt op de foto in het paspoort, de juiste geboorte datum heeft en alleen de naam na het huwelijk op de ticket staat en dus verschilt van de naam in het paspoort is volgens de idiote regels van de NS een probleem, maar ook onzin.
Hun regels lijken erop gericht om gegevens te verzamelen en niet om daarmee fraude te voorkomen.
Want of Jan, Piet of Klaas op het keurig betaalde kaartje reist is geen fraude of zou dat normaal gesproken niet mogen zijn.
Reputatie 2
@nsrens99,
Als je je toch druk maakt om je privacy dan zou ik me meer zorgen maken over psd2.

Ja, en zo is er nog veel meer en bij elkaar opgeteld wordt het helemaal erg.
Aan veel gegevens is eenvoudig te komen, maar je geboortedatum is meestal wat moeilijker of zou dat zijn zonder NS
PSD2 klanten moeten dan wel toestemming geven voor gebruik en uitwisseling van je gegevens.
Maar wat als klanten korting krijgen of voordelen als ze toestemming geven? Of zelfs contant geld? Vooral de minima zullen dan al snel bezwijken.
De slimme meter is in andere landen al verder dan hier en daarbij kan ook hier hetzelfde gaan spelen. Geef klanten korting, voordelen of zelfs contant geld als je jouw gebruikersgegevens vrijgeeft.
NS geeft over een paar jaar korting of contant geld of stelt diensten ter beschikking als zij jouw gegevens gaan delen met b.v. facebook.
Ja, en al die gegevens bij elkaar opgeteld weten ze meer van jou dan jijzelf.
Bedrijven kunnen geld verdienen aan je gegevens en gezien de vele lekken en hacks is er veel behoefte aan uw en mijn gegevens.
In een situatie waarin je erop kunt vertrouwen dat een e-ticket uniek is, op een vergelijkbare manier zoals dat idd bij bijvoorbeeld concerten gaat door contact met een centrale administratie obv een unieke waarde, zou dat geen verschil mogen maken. NS heeft helaas besloten om op dit moment vast te houden aan een ander systeem, waarin niet gegarandeerd kan worden dat een e-ticket uniek is.

Maar goed, een kind die een volwassene zoekt om korting te krijgen (een heleboel korting dus) is er eentje die met Kids Vrij op stap is gegaan of gestuurd dus. Koop dan een RailRunner voor € 2,50!
Of met samenreiskorting/meereiskaart oid ingestapt. Leeftijd inschatten is lastig soms 🙂
Badge +3
Mee eens met dat je vrouw problemen kreeg met niet overeenkomst van gegevens op e-ticket (terwijl jullie samen reisden?) en dat er hele topics zijn over 'meereisliften' door aan een willekeurig iemand op het perron (bij voorkeur bij de social/rookpaal) te vragen "heeft u toevallig een abonnement, want dan kan ik gratis met u mee en reizen we samen, en drinken we koffie op mijn kosten ergens?".... Deal!

Als dat een het kind (nog geen 12 dus, voor de rest is iemand een volwassene dus volgens NS) was zou ikzelf niet eens reizen maar het kind ter hand nemen en overleveren aan V&S voor zover aanwezig (vaak ook bij de rookpaal wel) of anders bij de conducteur, die tenslotte moet fluiten.

Maar goed, een kind dat een volwassene zoekt om korting te krijgen (voor een heleboel korting dus, want gratis) is er eentje die met Kids Vrij op stap is gegaan of gestuurd dus.

Geef dat kind dan een RailRunner voor € 2,50 en klaar! Mag hij/zij gewoon door heel NL voor een dag zonder 'begeleiding'!

Dit topic dwaalt wel heel erg af inmiddels!

Reageer