beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje



Toon eerste bericht

281 reacties

Reputatie 2
..Dit topic gaat over de geboortedatum op een e-ticket..

Bij een zichtticket niet onlogisch, tenzij je een hash uit het hoofd kan berekenen.

En nou stoppen met die onzin. Begin een topic over privacy en dan kun je lekker los.

(En ja, misschien doe ik wel mee. )


Ik doe dan ook graag mee. Het is mij inmiddels ook volslagen onduidelijk wat het nut is van het opgeven van je geboortedatum bij het aanschaffen van een e-ticket. De naam en voornaam die op het ticket staan moeten corresponderen met het ID. Dat moet voldoende zijn.

Ik maak wel de kanttekening dat NS niet het enige bedrijf is dat zich bezighoudt met het verzamelen van geboortedata. Ik heb laatst tickets besteld via PayLogic voor een concert bij Paleis Soestdijk. Van alle groepsleden moest ik naam, voornaam, geboortedatum en e-mailadres opgeven. Dat valt niet te vermijden als je naar dat concert wilt. Ook voor deze transactie is mij niet duidelijk wat het nut is van het registreren van de geboortedata. Maar dit alles is meer iets voor een ander topic.

Dit topic gaat heel duidelijk over privacy, want daar horen geboortedata natuurlijk bij. Hier gaat het over e-tickets en de NS. Om andere voorbeelden en andere bedrijven erbij te halen is niet zinvol, want het is een NS forum en dan kun je het beter houden bij de NS. Ja, het gebeurt heel vaak, maar alles bij alle bedrijven oplossen is een illusie, laten we beginnen bij dit punt en bij de NS.

Geboortedata op e-tickets zijn onzin. Zelfs internationaal reis ik met een ticket van de NS zonder geboortedatum.
Reputatie 2
Intellect houdt ergens op en heeft grenzen, domheid is oneindig.
Daar had ik het net nog over. Als ze geen tegenargumenten hebben of zinnige opmerkingen, gaan ze op de persoon spelen en mensen beledigen.
Reputatie 2
..Dit topic gaat over de geboortedatum op een e-ticket..

Bij een zichtticket niet onlogisch, tenzij je een hash uit het hoofd kan berekenen.

En nou stoppen met die onzin. Begin een topic over privacy en dan kun je lekker los.

(En ja, misschien doe ik wel mee. )

Het is geen zichtticket ( als zoiets bestaat? ) , het is een scanticket. Gekeken naar de leesbare gegevens deden conducteurs bij mij en mijn medereizigers al 11 jaar niet meer. Al zouden ze het doen, ze weten mijn naam niet en mijn geboortedatum niet, dan moeten ze van iedereen vragen naar paspoort en/of ander ID. En nou stoppen met die onzin? en dan dit? Begin een topic over privacy en dan kun je lekker los? Dit is een topic over privacy, dat begrijpt toch iedereen? Als je niets weet over dit topic, kun je beter niets schrijven.
Reputatie 7
Badge +3
..Dit topic gaat over de geboortedatum op een e-ticket..

Bij een zichtticket niet onlogisch, tenzij je een hash uit het hoofd kan berekenen.

En nou stoppen met die onzin. Begin een topic over privacy en dan kun je lekker los.

(En ja, misschien doe ik wel mee. )


Ik doe dan ook graag mee. Het is mij inmiddels ook volslagen onduidelijk wat het nut is van het opgeven van je geboortedatum bij het aanschaffen van een e-ticket. De naam en voornaam die op het ticket staan moeten corresponderen met het ID. Dat moet voldoende zijn.

Ik maak wel de kanttekening dat NS niet het enige bedrijf is dat zich bezighoudt met het verzamelen van geboortedata. Ik heb laatst tickets besteld via PayLogic voor een concert bij Paleis Soestdijk. Van alle groepsleden moest ik naam, voornaam, geboortedatum en e-mailadres opgeven. Dat valt niet te vermijden als je naar dat concert wilt. Ook voor deze transactie is mij niet duidelijk wat het nut is van het registreren van de geboortedata. Maar dit alles is meer iets voor een ander topic.
Reputatie 7
Badge +4
Intellect houdt ergens op en heeft grenzen, domheid is oneindig.
Discussie wordt steeds weer opnieuw begonnen. Slotje?

Dat doen ze niet snel... dat slotje.. .laatst wel een topic al had ik daar wel mijn bedenkingen bij. ..?
..Dit topic gaat over de geboortedatum op een e-ticket..

Bij een zichtticket niet onlogisch, tenzij je een hash uit het hoofd kan berekenen.

En nou stoppen met die onzin. Begin een topic over privacy en dan kun je lekker los.

(En ja, misschien doe ik wel mee. )
Discussie wordt steeds weer opnieuw begonnen. Slotje?
Reputatie 2
Relax nsrens99, als it'er weet je vast wat er technisch mogelijk is. En wat betreft privacy? Een boa heeft gewoon toegang tot uw gegevens indien 'nodig'. Net zoals een it beheerder bij veel data kan.

https://youtu.be/6epzmRZk6UU
Ja, en ik heb eerder al geschreven dat die data veel waardevoller worden met pointers. Geboortedata zijn heel goede pointers en binden al die data aan 1 persoon. Aan geboortedatums kan zelfs een it'er moeilijk komen, maar de NS heeft er miljoenen en zo een heel waardevolle database van miljoenen burgers en als je de NS hackt heb jij er ook miljoenen.

Pointers zijn super belangrijk en daarom moeten we die niet zonder enige reden weggeven.
Persoonlijke gegevens zijn goud waard en we geven het zonder enige reden gratis aan de NS
Nogmaals; het nodeloos verzamelen van persoonsgegevens is in strijd met de wet.
Reputatie 2
Beste nsrens99,

Dat is een keuze. Welke informatie legt je eigen organisatie zelf vast? Welke informatie als het personeel en klanten betreft? De forumleden zijn hier niet om iemand te fileren. Echt niet, al weet ik dat er sommige dat best kunnen, maar niet doen. Nogmaals, andere systemen zijn mogelijk, maar de NS heeft voor dit systeem gekozen. Ooit noemde ik het een ergernis-ticket, maar dat had niks met de geboortedatum te maken. Zoals mr Freeze aangeeft, sta erboven en als ik iets mag toevoegen relativeer.

Heb je de plaatjes hierboven gezien... kabeljauw en jij begint over fileren? Ik neem aan een grapje.
Dan jouw bericht. Ja, natuurlijk is het een keuze van de NS, maar deze is in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens. Een bedrijf mag niet meer vragen dan strikt noodzakelijk en een geboortedatum op een e-ticket is volkomen onzin. Voordat iemand weer begint uit te leggen dat dat echt nodig is... staat zelfs niet op internationale tickets en de NS hoeft alleen te controleren of een ticket betaalt is. Een bedrijf heeft geen vrije keus en voorwaarden zijn geen wetten. Er zijn talloze bedrijven met voorwaarden die in strijd zijn met de wet en deze voorwaarden van de NS zijn dat ook. Bedrijven mogen niet zelf kiezen welke gegevens zij gaan vragen, vastleggen en bewaren. Niet van hun werknemers, maar al helemaal niet van hun klanten. Ook al zijn ze monopolist. Ook zij moeten zich houden aan de wet. In mei worden Europese wetten voor privacybescherming van kracht en de verwachting is dat controle daarop streng zal worden.
Beste nsrens99,

Dat is een keuze. Welke informatie legt je eigen organisatie zelf vast? Welke informatie als het personeel en klanten betreft? De forumleden zijn hier niet om iemand te fileren. Echt niet, al weet ik dat sommige dat best kunnen, maar niet doen. Nogmaals, andere systemen zijn mogelijk, maar de NS heeft voor dit systeem gekozen. Ooit noemde ik het een ergernis-ticket, maar dat had niks met de geboortedatum te maken.
Zoals mrfreeze aangeeft, sta erboven en als ik iets mag toevoegen relativeer.
Reputatie 2
Poortjes communiceren bijzonder weinig in real time. Je ticket doorgeven naar de persoon achter je zal niet lukken maar na 90 seconden of bij een ander poortje is geen enkel probleem in de huidige implementatie. Datum is voldoende en er wordt zelfs niet gekeken naar je vertrekstation of bestemming maar alle poortjes in NL gaan gewoon onbeperkt open met welk e-ticket voor die datum dan ook.

Ik begrijp dat controle in de trein wel geregistreerd wordt (en naar een backend verzonden wordt om de zoveel tijd, als die apparaten online zijn dus niet in tunnels e.d.), dus dat als iemand anders dezelfde reis een uur later gaat maken valt die bij controle door de mand en zal zich moeten legitimeren om te kijken of diegene wel de juiste reiziger op dat ticket is. NS heeft ervoor gekozen om niet alleen de naam maar ook de geboortedatum daarbij te betrekken. JUIST omdat die meisjesnaam/trouwnaam vergissingen dan ineens weinig tot niets meer uitmaken omdat de initialen en geboortedatum dan gewoon kloppen (en er dan met 99,99% zekerheid niet gesjoemeld wordt).

Tot zover mijn deductieve bevindingen uit wat ik gelezen heb... :P

Dit topic gaat over de geboortedatum op een e-ticket. Of de juiste persoon op een ticket reist hoort helemaal niet de zorg te zijn van de NS, de enige zorg is of het ticket betaald is of niet. Of Jan, Piet of Klaas dat keurig betaalde kaartje gebruikt maakt helemaal niets uit. En waarom staat de geboortedatum dan niet op een ticket van Groningen naar Parijs? en wel op een ticket van Groningen naar Haren? Maar jij hebt geen antwoord en komt vast weer met een grof plaatje.
Reputatie 7
Badge +3
Doe nou 's rustig, man. Als je gewoon bij het onderwerp blijft i.p.v. je steeds zo verongelijkt te voelen, zou deze discussie een stuk productiever zijn :)
Ja, er staan best een aantal onredelijke reacties richting jou toe, sta erboven. Aan de andere kant ben je zelf ook niet altijd even subtiel.
On-topic blijven, mensen, dan komt 't helemaal goed 🙂
Relax nsrens99, als it'er weet je vast wat er technisch mogelijk is. En wat betreft privacy? Een boa heeft gewoon toegang tot uw gegevens indien 'nodig'. Net zoals een it beheerder bij veel data kan.

https://youtu.be/6epzmRZk6UU
Reputatie 2
Ik ben het in principe eens met nsrens99, de manier van communiceren daargelaten, aangezien Thomas NS daar al over heeft gesproken.
Ik heb ook het idee dat NS te pas en vooral te onpas allerlei (persoons)gegevens vraagt die niet nodig (zouden moeten) zijn voor de betreffende actie. In het geval van het e-ticket is mij (hier) altijd uitgelegd dat dit puur uit technisch oogpunt is, omdat er niet gecontroleerd wordt/kan worden of er meerdere malen mee gereisd wordt.

Ik ben eerlijk gezegd heel benieuwd hoe dit nu precies (technisch) zit, maar ben in dit draadje compleet de weg kwijt, ruim 180 reacties waarvan ruim 170 van nsrens99 ;)

Wie kan nu hier duidelijk uitleggen hoe het nu precies zit met die controle/communicatie met backend/openen van poortjes/etc?

Lees wat anderen over mij zeggen, kijk het bericht voor jou. Het is knap van mij dat ik nog zo netjes ben gebleven in dit gezelschap.

Om je heel snel te helpen... het gaat mij allereerst om de geboortedatum van de e-ticket te halen. Voor poortjes heeft die geen enkele zin en conducteurs zien het, maar hebben er pas iets aan als ze mijn paspoort zien. Wanneer hebben ze om jouw ID gevraagd? De mijne 11 jaar geleden. Het staat dus sowieso 11 jaar voor niets op mijn e-tickets.

Ik zag in die 11 jaar, maar 1 controle van iemands ID, maar die had helemaal geen vvb.
De geboortedatum op je e-ticket is dus onzin.
Staat ook niet op tickets van NS International van Groningen naar Parijs, maar dus wel op een e-ticket van Groningen naar Haren.

Men kan niets bedenken om dat uit te leggen en spelen dan op de persoon en noemen mij vals, dom en een leugenaar. Ja, dat ik het niet snap zul je vaak tegenkomen. Maar uitleggen waarvoor een geboortedatum op een e-ticket wel moet en niet op een internationaal ticket.... ja, dat kunnen ze niet en daar gaat dit topic over.
Reputatie 2
Wij zien je graag op het forum, maar het is geen "schreeuwagora" waar we allemaal kabeljauw zo goedkoop mogelijk willen verpatsen.
Fiets te koop! Kabeljauw gratis erbij! :P

En ik zou grof zijn? Ze schelden mij uit of maken mij uit voor leugenaar, schrijven dat ik valse beweringen doe. En ik ben grof? Als ik dan vraag naar wat ik lieg, of welke valse bewering ik deed.... haken ze af of ze beginnen mijn persoon aan te vallen. Robert B maakt het nu wel heel erg bont, maar het zegt meer over hem dan over mij.

Ik denk dat de moderator uw bericht snel zal verwijderen, dus geniet er nog maar even van.
Reputatie 7
We proberen dit zo grondig mogelijk uit te zoeken. Ik zal proberen jouw vraagstukken zo goed mogelijk te beantwoorden. Weet alleen dat dit soort processen vaak eenvoudigweg een keuze zijn geweest.

Ik wijs je erop, omdat ik dit forum beheer en ervoor wil zorgen dat de inhoud zuiver en inhoudelijk correct is. Dat is geen verwijt naar jou als persoon, maar wel een opmerking naar jouw herhaling en houding op dit forum. Iedereen hier probeert mee te denken met ieder forumlid, daar kan kritiek bij zitten, waar we volwassen en niet respectloos mee om zullen gaan. Ik kom op jouw vragen terug, hopelijk zo snel als morgen.
Reputatie 2
NSRens99, wij zien jouw argumenten en beweegredenen ook als je ze niet 5x herhaalt. Dat maakt het topic onoverzichtelijk en onduidelijk. Daarnaast merk ik vanuit de Community dat jouw aanvallende toon als misplaatst en grof wordt gezien. Ik wil je vragen om iedereens mening en standpunt te respecteren. zodat jouw vragen beantwoord kunnen worden en ook tegenargumenten gegeven kunnen worden zonder een agressieve reactie terug. Wij zien je graag op het forum, maar het is geen "schreeuwagora" waar we allemaal kabeljauw zo goedkoop mogelijk willen verpatsen.
Ik herhaal het steeds omdat het niet schijnt door te dringen en omdat anderen graag mijzelf willen aanvallen dan mijn argument en het onderwerp van deze ticket. U doet nu dus weer hetzelfde. Iemand aanvallen is eenvoudiger dan een argument of mening. Heeft u ook maar iets gelezen van het voorgaande? Ik werd menigmaal voor leugenaar uitgemaakt, ik zou valse beweringen hebben gedaan en ik ben dom want ik wil het maar niet snappen en dan zou ik grof zijn? Als ik dan vraag naar wat ik heb zitten liegen of welke valse bewering ik heb gedaan haken ze af. U zou iets over het onderwerp moeten schrijven of over mijn mening en niet over mijn persoon. U heeft inhoudelijk hiermee niets bijgedragen en zulke bijdragen zetten mij aan tot herhalen. Maar herhalen heeft blijkbaar weinig zin, want u heeft blijkbaar niets te zeggen over dit topic en alleen over mij.
Reputatie 2

En over een maand heb ik een ticket naar Berlijn, zonder geboortedatum en jullie maar halsstarrig volhouden dat dat onmogelijk is.
Heb je al eens contact opgenomen met een andere organisatie zoals VoorBeterOv of een politieke partij om je zorg over privacy over te brengen.
Alvast veel plezier in Berlijn.
In eerste instantie moet je een klacht indienen bij de NS en erna kun je pas verdere stappen ondernemen en een klacht indienen. De klacht diende ik in op 27 maart. Een afdeling van de NS die er niet overgaat reageerde, met de boodschap dat ze het verder zouden sturen naar de afdeling die er wel overgaat. Dat wacht ik dus af.
De NS heeft gekozen voor een bepaald systeem. Natuurlijk zijn er varianten te bedenken en te implementeren, maar dan moet de NS dat wel willen.
Badge +3
Poortjes communiceren bijzonder weinig in real time. Je ticket doorgeven naar de persoon achter je zal niet lukken maar na 90 seconden of bij een ander poortje is geen enkel probleem in de huidige implementatie. Datum is voldoende en er wordt zelfs niet gekeken naar je vertrekstation of bestemming maar alle poortjes in NL gaan gewoon onbeperkt open met welk e-ticket voor die datum dan ook.

Ik begrijp dat controle in de trein wel geregistreerd wordt (en naar een backend verzonden wordt om de zoveel tijd, als die apparaten online zijn dus niet in tunnels e.d.), dus dat als iemand anders dezelfde reis een uur later gaat maken valt die bij controle door de mand en zal zich moeten legitimeren om te kijken of diegene wel de juiste reiziger op dat ticket is. NS heeft ervoor gekozen om niet alleen de naam maar ook de geboortedatum daarbij te betrekken. JUIST omdat die meisjesnaam/trouwnaam vergissingen dan ineens weinig tot niets meer uitmaken omdat de initialen en geboortedatum dan gewoon kloppen (en er dan met 99,99% zekerheid niet gesjoemeld wordt).

Tot zover mijn deductieve bevindingen uit wat ik gelezen heb... 😛
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben het in principe eens met nsrens99, de manier van communiceren daargelaten, aangezien Thomas NS daar al over heeft gesproken.
Ik heb ook het idee dat NS te pas en vooral te onpas allerlei (persoons)gegevens vraagt die niet nodig (zouden moeten) zijn voor de betreffende actie. In het geval van het e-ticket is mij (hier) altijd uitgelegd dat dit puur uit technisch oogpunt is, omdat er niet gecontroleerd wordt/kan worden of er meerdere malen mee gereisd wordt.

Ik ben eerlijk gezegd heel benieuwd hoe dit nu precies (technisch) zit, maar ben in dit draadje compleet de weg kwijt, ruim 180 reacties waarvan ruim 170 van nsrens99 ;)

Wie kan nu hier duidelijk uitleggen hoe het nu precies zit met die controle/communicatie met backend/openen van poortjes/etc?
Badge +3
Wij zien je graag op het forum, maar het is geen "schreeuwagora" waar we allemaal kabeljauw zo goedkoop mogelijk willen verpatsen.
Fiets te koop! Kabeljauw gratis erbij! :P

Reputatie 7
NSRens99, wij zien jouw argumenten en beweegredenen ook als je ze niet 5x herhaalt. Dat maakt het topic onoverzichtelijk en onduidelijk. Daarnaast merk ik vanuit de Community dat jouw aanvallende toon als misplaatst en grof wordt gezien. Ik wil je vragen om iedereens mening en standpunt te respecteren. zodat jouw vragen beantwoord kunnen worden en ook tegenargumenten gegeven kunnen worden zonder een agressieve reactie terug. Wij zien je graag op het forum, maar het is geen "schreeuwagora" waar we allemaal kabeljauw zo goedkoop mogelijk willen verpatsen.
Reputatie 4

En over een maand heb ik een ticket naar Berlijn, zonder geboortedatum en jullie maar halsstarrig volhouden dat dat onmogelijk is.
Heb je al eens contact opgenomen met een andere organisatie zoals VoorBeterOv of een politieke partij om je zorg over privacy over te brengen.
Alvast veel plezier in Berlijn.

Reageer