Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016



Toon eerste bericht

292 reacties

Al die mensen die opzeggen, zal ik niet doen, heb geen rijbewijs.

Ik mis in de discussie toch nog het volgende: komt de samenreiskorting weer terug als het niet meer zo druk is in de avondspits? Het word gesuggerreerd als een oplossing voor een, hopelijk, tijdelijk probleem.

over het internationaal reizen; het valt me op dat produkten als go/multipass (Belgie), ( http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/biljetten/go-pass-1.aspx en http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/passes-kaarten/go-unlimited.aspx) en " schoenes-wochenende-ticket."(http://www.bahn.com/i/view/BEL/nl/prices/germany/schoenes-wochenende-ticket.shtml) niet echt bekend zijn
Mijn VDU kaart loopt nog tot juli. Ik heb hem gekocht met de huidige samenreiskorting tot juli, NS kan dat niet zomaar halverwege het jaar veranderen. Contract is contract, dat kan niet eenzijdig gewijzigd worden.
@Daantje. Feit is dat de Samenreiskorting niet in de overeenkomst die je met NS hebt afgesloten is opgenomen. De opmerking 'contract = contract' gaat dus nog steeds op, omdat er immers in de overeenkomst (het contract) niets gewijzigd wordt. Als je daadwerkelijk een Voordeelurenabonnement bezit, dat je naar aanleiding van deze wijziging niet meer wenst, heb je wel het recht om deze binnen de kortst mogelijke termijn op te zeggen.

@Muis. Of de Samenreiskorting terugkomt? Hij verdwijnt niet eens! Wat er verandert is dat de Samenreiskorting wijzigt van de Voordeeluren naar de Daluren.
Bedankt voor jullie reacties.

Pe_pe: ik zal de tekst aanpassen, en toevoegen dat er voor de abonnementhouder zelf niets zal veranderen.

Mechtild: dat is niet onze bedoeling, gelukkig. Ik kan me goed voorstellen dat je het graag anders ziet. In dit geval gaan we de voorwaarden van de Samenreiskorting gelijktrekken met de andere abonnementen, die al onder de daluren vallen. Uiteindelijk zal dit ook zorgen voor meer duidelijkheid bij de reiziger.

Ik denk inderdaad dat vooral de houders van het 'oude' Voordeelurenabonnement zich benadeeld zullen voelen. Dat kan ik me goed voorstellen. Overigens heb je als houder van dit abonnement al meer voordeel dan de houders van de andere abonnementen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je gebruik maakt van Samenreiskorting in combinatie met dit abonnement, het niet eerlijk voelt dat de tijden waarop je het kunt gebruiken, worden aangepast. Jullie feedback geef ik dan ook door aan mijn collega's.


Je schrijft : Ik denk inderdaad dat vooral de houders van het 'oude' Voordeelurenabonnement zich benadeeld zullen voelen.
Het is geen kwestie van voelen, we worden benadeeld! Ik krijg mijn zus nu echt niet meer mee de trein in, en als we samen met de auto gaan heb ik dus voor niets mijn voordeelurenkaart aangeschaft!
Er zit dus niets anders op dan hem maar op te zeggen. 😞
[quote=Daantje]Mijn VDU kaart loopt nog tot juli. Ik heb hem gekocht met de huidige samenreiskorting tot juli, NS kan dat niet zomaar halverwege het jaar veranderen. Contract is contract, dat kan niet eenzijdig gewijzigd worden.[/quote

Het staat dan misschien niet in het contract, maar we zijn er inmiddels wel aan gewend. Heb door samenreiskorting met voordeelurenkaart mijn zus uit de auto weten te krijgen maar die vlieger gaat straks dus niet meer op. 😞
Dat je ergens aan gewend bent geraakt, betekent niet dat NS het niet zou mogen veranderen.

Ik denk zeker niet dat NS genegen is de beslissing (die er al jaren aan zat te komen), om de Samenreiskorting te veranderen van de Voordeeluren naar de Daluren, te herzien vanwege een paar persoonlijke verhalen. Bijvoorbeeld over mensen wier zus voortaan met de auto zal gaan.

Zelf verwacht ik dat de hoeveelheid mensen die met Samenreiskorting reizen, nauwelijks zal afnemen. Wel zullen ze op andere tijden gaan rijden. Ik verwacht verder dat mensen die verder van de Randstad af wonen, dankbaar gebruik zullen maken van de nieuwe mogelijkheid om voor 6:30 in te checken met Samenreiskorting.
Hoezo staat het niet in het contract? De regels waren duidelijk toen ik dit contract sloot, samenreiskorting geldig op tijden waarop ik met korting kon reizen. Als dat nu niet meer kan is het een wijziging van dit contract en dat mag alleen als beide partijen het daarmee eens zijn.
Ik lees graag de juridische onderbouwing van NS.
Er staat niets over Samenreiskorting in de overeenkomst die je hebt gesloten met NS. Wel in de voorwaarden (waarvan je hebt gegarandeerd dat je ze gelezen en begrepen hebt) opgenomen is dat NS zaken mag wijzigen. Bijvoorbeeld in artikel 12.1:
NS heeft het recht om extra voordelen die verbonden zijn aan een Abonnement en niet genoemd zijn in deze Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten, op elk moment aan te passen of in te trekken, tenzij NS uitdrukkelijk anders vermeld.

Hoeveel juridische onderbouwing heb je nodig? Het is me een raadsel waar je je verder op denkt te kunnen beroepen. Je kunt niet zomaar op hoge toon roepen dat iets in een contract staat, terwijl je (blijkbaar) helemaal niet op de hoogte bent van de inhoud van dat contract.
Het zal geen stand houden voor een rechter. En nu zoveel mensen benadeeld worden is een gezamenlijke rechtszaak zeker het overwegen waard.
Te snelle conclusie Luchtmacht.

Algemene voorwaarden mogen alleen worden gehanteerd wanneer deze niet in buitensporig negatief uitpakken voor klanten. Anders kunnen ze niet toepasselijk worden verklaard. Is dat hier van toepassing? JAZEKER.

De NS heeft de samenreiskorting altijd als belangrijke pilaar van het VDU in de markt gezet. Hiermee is het voldoende aannemelijk dat er klanten zijn die tot aanschaf van het VDU vanwege deze korting zijn overgegaan. De korting inperken kan gezien worden als contractbreuk en zelfs het moedwillig misleiden van klanten daar de NS zelfs nog geen half jaar geleden publiekelijk zei de korting te blijven hanteren.

Vanwege de inperking van korting geeft de NS de mogelijkheid het VDU op te zeggen. Te makkelijk van NS. Wanneer een bedrijf de dienstverlening dusdanig wijzigt dat deze in onevenredige kosten resulteert voor de belanghebbende kan het bedrijf aansprakelijk worden gesteld hiervoor. In dit geval kon de reiziger met de VDU uitgaan van een korting in januari. NS wijzigt dit. Zegt dat 10 dagen van te voren. Gevolg: reiziger moet extra kosten maken (tot 200,- of zelfs 300,-) en alternatieven zoeken in een zeer kort tijdsbestek. Duidelijk dat reiziger hier buitensporige hinder heeft.

Inmiddels bereiden organisaties juridische stappen voor.
@De Luchmacht 2 Je hebt gelijk, ik bedoelde inderdaad iets anders als wat ik schreef, wat er eigenlijk had moeten staan was het volgende: "Nu word er gesuggereerd dat er geen samenreiskorting in de avondspits meer zal zijn omdat het zo druk is op dat tijdstip en dat er daarom dit (als een van de tijdelijke) oplossing(en) zal zijn: Blijft mijn vraag dus, zodra het niet meer zo druk is op het spoor tijdens de avondspits gaat de NS dan de samenreiskorting in de avond spits wel weer terug invoeren?
Heeft NS onderzoek gedaan naar het aantal samenreizenden in de spitsuren? Zo ja wat zijn dan de aantallen, zetten die zoden aan de dijk om bij afschaffing de overvolle treinen substantieel meer zitplaatsen te bezorgen?.
Is dit wellicht een oplossing?> Om 15.59 uur inchecken op het station, lekker een bakkie doen en om, laten we zeggen 17.30 uur de trein pakken. Er is dan ingecheckt vóór 16.00 uur, zoals vanaf 1 januari voor de meereiskorting verplicht is.
Een voordeelurenabonnement kun je tegenwoordig niet meer aanschaffen, maar heb je er nog wel een, zoals ik, dan kun je op werkdagen na 09.00 uur onbeperkt in- en uitchecken, dus ook in de avondspits, en met 40% korting reizen. En je medereizigers ook, als die geen kortingsabonnement hebben. Toen Dal Voordeel werd ingevoerd, zou er voor houders van voordeelurenabonnementen niets veranderen, beloofde NS. Het is dan ook niet eerlijk, dat in 2016 mijn medereizigers ineens niet meer kunnen profiteren van de meereiskorting in de avondspits, terwijl ik zelf wel mijn korting krijg.
Is dit wellicht een oplossing?> Om 15.59 uur inchecken op het station, lekker een bakkie doen en om, laten we zeggen 17.30 uur de trein pakken. Er is dan ingecheckt vóór 16.00 uur, zoals vanaf 1 januari voor de meereiskorting verplicht is.

Men moet binnen een half uur na het inchecken aan de reis beginnen. Op elk ander station mag de reis wel 'onbeperkt' onderbroken worden, zolang er in totaal maar niet meer dan 6 uur tussen in- en uitchecken zit.
Is dit wellicht een oplossing?> Om 15.59 uur inchecken op het station, lekker een bakkie doen en om, laten we zeggen 17.30 uur de trein pakken. Er is dan ingecheckt vóór 16.00 uur, zoals vanaf 1 januari voor de meereiskorting verplicht is.

Men moet binnen een half uur na het inchecken aan de reis beginnen. Op elk ander station mag de reis wel 'onbeperkt' onderbroken worden, zolang er in totaal maar niet meer dan 6 uur tussen in- en uitchecken zit.

Misschien off-topic: het is mij al meermalen niet gelukt om binnen een half uur in de trein te stappen, omdat deze veel te laat arriveerde.
Misschien off-topic: het is mij al meermalen niet gelukt om binnen een half uur in de trein te stappen, omdat deze veel te laat arriveerde.

Het gaat om de vertrektijd volgens de dienstregeling.
Reputatie 1
Als ik als voordeelabonnementhouder incheck om 15:00 samen met mijn medereiziger met samenreiskorting en de reis duurt 2,5uur, reist hij/zij dan volledig met 40% korting.
Ja dat klopt tenzij er onderweg in de spits van vervoerder wordt gewisseld dan wel een overstap plaatsvindt op een station waar je moet uit/in checken om door gesloten poortjes te komen bij het andere perron.
Dat klopt Peter225. Het moment van inchecken bepaalt de ritprijs voor de gehele rit. Daarin verandert niets. Er dient uiterlijk om 6:34.59 of 16:04.59 te worden ingecheckt om met korting te kunnen reizen in respectievelijk de ochtend- en middagspits. Omchecken onderweg, tijdens de spits, onderbreekt de korting.
Ik begrijp dat de NS op deze wijze probeert om de oplossing voor de overvolle treinen af te wentelen op de gebruikers met een dalurenkaart. Het is een abonnementsverhoging als gevolg van het te laat aanschaffen van materieel, het gedoe met de hogesnelheidstreinen en het te vroeg aangaan van verplichtingen jegens het onderwijs. Ik stel voor dat de abonnementhouders met een dalurenkaart van de NS een flinke korting krijgen op hun abonnement (tenminste 15%) voor de duur van dit experiment, en dat het in 2017 weer wordt teruggedraaid als de NS aantoonbaar wel voldoende treinen heeft.
Ik heb een voordeelurenabonnement. NS wil nu ineens extra beperkingen voor het gebruik daarvan opleggen. Ik vind dat niet acceptabel.
Het is toch raar dat voorwaarden worden veranderd gedurende en bij mijn midden in een abonements periode , begrijp best dat jullie moeilijkheden hebben ! door dat jullie vergeten zijn treinen te bestellen waardoor er te weinig capiciteit in de spits uren is onstaan . maar jullie zouden dat niet op klant moeten afwenden , dat kan je wel doen bij een nieuwe abonements periode tenminste als de klant dan goed en tijdig wordt ingelicht ,dan is er keuze ( ook niet leuk) , maar nu is het gewooon slikken of ... dat kan echt !
Ik heb een voordeelurenabonnement. NS wil nu ineens extra beperkingen voor het gebruik daarvan opleggen. Ik vind dat niet acceptabel.
U hebt twee mogelijkheden.
  1. Zich erbij neerleggen
  2. Uw abonnement opzeggen
[quote=Daantje]Ik heb een voordeelurenkaart waarmee ik vanaf 9.00 uur de hele dag mag reizen. Als iemand met mij wil reizen met samenreiskorting, worden de uren waarop ik mijn kaart kan gebruiken dan plotseling beperkt? Want je kunt alleen maar samen reizen als je op dezelfde tijd in dezelfde trein stapt. Of geldt de samenreiskorting niet voor een duur voordeelabonnement, maar alleen voor de goedkope abonnementen?Ze willen duidelijk af van dat oude voordeeluren abonnement. Wij mogen geen mensen meer meenemen met 40% korting. ZEER DUIDELIJK N.S.

Reageer