Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016



Toon eerste bericht

292 reacties

De NS kan mij gestolen worden, ik reis nu niet meer met de trein!
Ik ben vreselijk teleurgesteld door deze verandering. Ga vooral zo door!


Je bent niet de enige.
NS wil gewoon minder reizigers, dat is inmiddels wel duidelijk.
Reputatie 6
Ook ik vind dit een ernstige verslechtering van de voorwaarden.
Ik heb het al eerder opgemerkt: de samenreiziger moet onder dezelfde voorwaarden reizen als de abonnementhouder. Dat geldt voor VDU abonnementhouders (dus dan korting in de middagspits) als voor DalVoordeel abonnementen (dus geen korting in de middagspits) Wat is hier nu zo onlogisch aan? Wie kan me dat uitleggen? Als ik als medepassagier in de auto zit, dan heb ik me toch ook te schikken aan de route die de chauffeur aflegt en op welk tijdstip hij rijdt.?
Ik krijg maar geen antwoord op mijn vraag.
@Fr-Arn
Volgens NS-logica hoort Samenreiskorting niet bij een abonnement, maar is het een losstaand product. Uw voorstel zou betekenen dat er twee verschillende soorten Samenreiskorting in de kaartautomaat zouden moeten zitten. Dan gaan samenreizigers zich vergissen, onopzettelijk (onduidelijkheid) of opzettelijk (doen alsof je het niet snapt om de gunstigste Samenreiskorting te kunnen kiezen).
Het is in mijn optiek het beste om de discussie in dit forum maar te staken. NS heeft besloten haar abonnement uit te kleden en om te vormen tot een waardeloos product voor grote groepen reizigers en daar gaat niks veranderen.

Reden van de wijziging? Niemand weet het. In dit forum, in de pers en tegen reizigersorganisaties spreken NS woordvoerders elkaar tegen. We kunnen alleen maar gissen.

Gaat de NS iets doen met feedback? Nope. De wijziging wordt doorgevoerd terwijl de NS vanuit alle reizigers- en consumentenorganisaties een negatief advies hierover heeft. Om redenen die ook in dit forum zijn aangedragen. Op Twitter krijgt NS er flink van langs. NS hult zich in stilzwijgen en reageert nauwelijks. Op dit forum worden wel wat vragen beantwoord maar lees ik ook tegenstrijdige antwoorden en blijkt er veel onduidelijkheid te zijn.

NS doet een beetje alsof ze er zijn voor de reiziger en ze naar de reizigers luisteren. Niets is minder waar. Ze laten de reziger in de kou staan en trekken een groot rookgordijn op over het hoe of wat. Ze negeren adviesorganen. Reageren niet op twitter. Sturen pers het bos in. Geven tegenstrijdige antwoorden op fora. NS is simpelweg niet bereid haar klant serieus te nemen.

Zoals gezegd. Laten we discussie over dit onderwerp daarom hier maar staken. Heeft geen enkele zin. Stel voor NS maar gewoon te negeren op dezelfde wijze als ze haar klanten negeert. Ik hoop verder dat mensen massaal doorgaan met het opzeggen van hun abonnement en allemaal de auto weer in gaan. Heeft NS weer genoeg ruimte in de trein.
De reden is duidelijk, NS wil minder reizigers (in de spits)

Ik ben benieuwd hoeveel vaste klanten hun abonnement opzeggen en of we dat ook gaan lezen in de media straks.

NS realiseert zich niet dat deze klanten nooit meer terugkomen.
Ik betwijfel of dat de belangrijkste reden is. Als dat zo was, zou NS immers niet met de slappe smoes van meer duidelijkheid hoeven te komen.
Ik kan me jullie onvrede met deze wijziging goed voorstellen. Zoals gezegd heb ik alle feedback doorgezet naar alle collega's die hierbij betrokken zijn. Helaas kan ik jullie geen ander nieuws brengen, maar dat neemt niet weg dat jullie feedback wel voor verbetering binnen ons bedrijf kan zorgen. Wat mij vooral in dit topic is opgevallen, is dat er veel reizigers zijn die graag samen met hun partner reizen met het Voordeelurenabonnement. Dat voor jullie het abonnement nu daalt in waarde, begrijp ik volledig. Daarnaast valt het mij op dat sommigen van jullie de communicatie graag anders en eerder hadden gezien. Ook dit neem ik mee als verbeterpunt. Ik denk niet dat een eerdere communicatie had kunnen leiden tot minder onvrede, maar het had wellicht wel efficiënter geweest. Ook de wijze waarop er is gecommuniceerd, kan wellicht beter. We gaan de mailing voor 28 december hier dan ook op aanpassen.

Ook ik denk dat het verder niet veel zin heeft om binnen dit topic de discussie met elkaar (en NS) aan te gaan. Deze wijziging zal niet ongedaan worden gemaakt, en er is sprake van veel herhaling. We willen binnen dit topic vooral ruimte geven voor vragen van klanten. Dat betekent natuurlijk niet dat je niet vrij bent om je mening over dit besluit te uiten.
De opmerking in het bericht van Sivan NS : Deze wijziging zal niet ongedaan worden gemaakt,
maakt het voor mij nog gemakkelijker om de OV- Chipkaarten te verwijderen uit het systeem
Badge +3
In de communicatie over de wijziging van Voordeeluren naar Daluren gaat het vrijwel uitsluitend over het verdwijnen van de Samenreiskorting in de middagspits. Begrijpelijk, maar niet geheel volledig. In de maanden juli, augustus en in de week tussen Kerst en Oud en Nieuw was Samenreiskorting immers de hele dag geldig en dat gaat nu ook veranderen. Op de website www.ns.nl/samenreiskorting staat het nu zo:

De voordeeluren zijn van maandag tot en met vrijdag na 9.00 uur, in de weekenden en op feestdagen de hele dag. In de vakantiemaanden juli en augustus en de week tussen kerst en oud en nieuw reist u ook de hele dag met 40% korting. Let op: vanaf 1 januari 2016 geldt deze korting niet meer in de middagspits tussen 16.00 en 18.30 uur.

Er wordt dus niets gezegd over het vervallen van de periodes waar ook voor 9.00 uur op werkdagen Samenreiskorting geldig was. Dat je dat niet benoemt in de mailing die nu rondgaat, kan ik nog wel volgen, maar op de website zou zoiets wel duidelijk vermeld moeten zijn. En aandacht hiervoor in de lente en begin van de zomer, bijvoorbeeld in Spoor en de nieuwsbrief, lijkt me zeker op zijn plaats.
De helderste manier was natuurlijk geweest om al vanaf de introductie van de 'nieuwe abonnementen' ergens duidelijk de termen Voordeeluren en Daluren te definiëren en dan hoofdzakelijk die termen te gebruiken (en ze zelf ook niet willekeurig door elkaar te gebruiken), in plaats van (alleen) een onvolledige omschrijving ervan.

In de bovenstaande waarschuwing zou na de toevoeging van Tochjo bijvoorbeeld ook nog ontbreken dat Samenreiskorting juist wel vóór 6:30 gaat gelden. Als er ooit een wijziging komt in de definitie van Voordeeluren dan wel Daluren, moeten overal verspreid al die omschrijvingen aangepast worden, en dan mis je er gegarandeerd een aantal.
Badge +3
In de bovenstaande waarschuwing zou na de toevoeging van Tochjo bijvoorbeeld ook nog ontbreken dat Samenreiskorting juist wel vóór 6:30 gaat gelden.
Bedankt voor de aanvulling. Inderdaad is de website wat dit betreft onvolledig en moet ook dat in de tekst worden opgenomen. In de mail aan abonnementhouders en in Spoor stond dit al wel vermeld.
Eens met Pe_pe en Tochjo
Mijn collega's zijn gisteren druk bezig geweest met de website, om te kijken waar er allemaal een aanpassing/verduidelijking nodig is. Dit zal gedurende deze en komende week nog verder worden opgepakt. Nogmaals dank voor alle feedback en suggesties!
Sivan, het is niet alleen het abonnement dat minder waard wordt. Als ik met mijn partner dezelfde reizen zou blijven maken zou ik maandelijks (volgens website NS) additioneel 117,- Euro extra kwijt zijn. Te zot voor woorden.

En de communicatie? Belabberd. Eerste keer dat wij deze wijziging vernamen was in de mailing van afgelopen week. 10 dagen voor ingangsdatum. Dit terwijl de financiele impact groot is.

NS schoffeert haar trouwe klanten en heeft wat mij betreft hiermee aangetoond een onbetrouwnare vervoerder te zijn. Wat mij betreft, en velen met mij, hoop ik dat de NS snel opduvelt van het spoor. Laatanderen maar eens een kans krijgen een goed product neer te zetten. Slechter kan het niet meer worden.
NS schoffeert haar trouwe klanten en heeft wat mij betreft hiermee aangetoond een onbetrouwnare vervoerder te zijn. Wat mij betreft, en velen met mij, hoop ik dat de NS snel opduvelt van het spoor. Laatanderen maar eens een kans krijgen een goed product neer te zetten. Slechter kan het niet meer worden.
Sorry, maar ik wil hier toch even op reageren aangezien ik het gevoel heb dat bij sommige houders van een VDU-kaart de realiteitszin toch behoorlijk zoek is (met dank aan Rover). De "meereizenden" zijn mensen die zelf helemaal geen vaste klant zijn bij NS maar op dit moment in de middagspits wel met 40% korting reizen. Tegelijkertijd moeten degenen die wel vaste klant zijn met bijv. Dal Voordeel of Traject Vrij in dezelfde periode de volle mep betalen. Zeker bij de Traject Vrij klanten gaat het daarbij vaak om honderden euro's per maand. Noemt U mij eens één ander bedrijf dat zijn vaste klanten 60% meer laat betalen dan mensen die geen vaste klant zijn. Een ondernemer die dat doet wordt door iedereen voor Gekke Henkie verklaard.

Verder heeft U het over onbetrouwbaarheid. U heeft ooit in een ver verleden een jaarabonnement voor een voordeelurenkaart afgesloten en dat vervolgens jaarlijks verlengd. U gaat er daarbij maar gemakshalve vanuit dat NS verplicht zou zijn dat abonnement tot in eeuwigheid onder precies dezelfde voorwaarden jaarlijks te blijven aanbieden. Echter, NS heeft dat nooit beloofd en ook geen enkele andere verstandige ondernemer belooft zoiets.
Waarom andere producten er bij halen ?

Wij betalen voor een product, daar zitten voordelen aan en 1 van die grote voordelen verdwijnt.

Dat kan een aardig bedrag zijn per maand (ook hionderden euro's per maand) als je je kaart gebruikt waar ik hem voor mocht gebruiken.

Verder is de informatie hierover beneden alle peil, ik heb nog geen bericht gehad, ik krijg dat ws pas 28 december 2015, 3 dagen voor de verandering. Dat is echt niet normaal.

En daar bovenop schoffeert NS haar vaste klanten door te suggereren dat er eigenlijk niets noemenswaardig verandert...

Wij betalen voor een product, daar zitten voordelen aan en 1 van die grote voordelen verdwijnt.

Zelfs als U de verhouding met andere producten buiten beschouwing wil laten: U heeft geen enkel recht om te verlangen dat NS dit abonnement tot in eeuwigheid onder dezelfde voorwaarden blijft aanbieden. Dat U daardoor in de toekomst wellicht wat duurder uit bent is uiteraard vervelend, maar andere bedrijven halen ook wel eens bepaalde producten uit het assortiment en dan heeft U net zo min verhaal.

Het enige punt waar ik U wel gelijk in geef is de late aankondiging. NS had de wijziging mijns inziens op een zondanig tijdstip moeten aankondigen dat mensen hun abonnement uiterlijk 31 december hadden kunnen beeindigen.
Tamzin:

1)
NS heeft wel degelijk beloofd de voorwaarden niet te zullen aanpassen. Sterker nog: dat deden ze nog geen half jaar geleden.

2)
NS geeft inderdaad samenreiskorting aan niet trouwe klanten. Echter, als WEZENLIJK onderdeel van het VDU. Deze korting is altijd als belangrijke argument in marketing gebruikt.

3)
Vergelijk VDU niet met dal korting etc. VDU klanten hadden ruimere kortingstijden maar betaalden jaarlijks ook 25% meer abonnementsgeld.

Ik blijf bij mijn standpunt dat NS klanten schoffeert en kijkende naar de duizenden klachten bij Rover, de hoeveelheid opzeggingen, de volle fora met woedende reizigers en politici die zich bewegen ben ik niet de enige.
Dat eis ik toch ook niet ?

VDU houders en anderen klagen er alleen over en dat lijkt me ieders recht.

Overigens heeft de NS wel beloofd de voorwaarden van deze kaart niet te veranderen, al valt de Samenreiskorting niet onder de voorwaarden, wat voor veel VDU houders op zich ook niet duidelijk is, aangezien NS juist die Samenreiskorting als een groot pluspunt adverteerde.

Vergeet ook niet dat NS hierdoor vele klanten extra kreeg, die anders wellicht nooit met de trein zouden reizen (ik heb het hier over de Samenreizigers)

VDU houders en anderen klagen er alleen over en dat lijkt me ieders recht.

Klagen mag altijd, dat is immers een typisch onderdeel van de Nederlandse volksaard.
Anderzijds heb ik ook het recht om mijn mening te geven.

Vergeet ook niet dat NS hierdoor vele klanten extra kreeg, die anders wellicht nooit met de trein zouden reizen (ik heb het hier over de Samenreizigers)

Ik betwijfel ik of de meeneemregeling commercieel wel zo verstandig is. Ik ken bijv. nog al wat oudere echtparen die vroeger ieder een eigen VDU-kaart hadden maar sinds de invoering van de meeneemregeling samen op één kaart zijn gaan reizen en daardoor voor hetzelfde vervoer veel minder zijn gaan betalen..
De NS verandert dus tijdens de looptijd van mijn abonnement de voorwaarden. Is toch niet toegestaan zonder de mogelijkheid te hebben het abonnement per direct op te zeggen? Of zie ik dat verkeerd?

Op 1 januari 2016 veranderen de tijden waarop Samenreiskorting geldig is. Deze worden gelijkgetrokken aan de daluren zoals die gelden voor het Dal Voordeel abonnement.

....

De NS verandert dus tijdens de looptijd van mijn abonnement de voorwaarden. Is toch niet toegestaan zonder de mogelijkheid te hebben het abonnement per direct op te zeggen? Of zie ik dat verkeerd?


Samenreiskorting is een op zichzelf staand product en zodanig geen onderdeel van je abonnement. Aan je abonnement verandert niets. Desondanks kan deze wijziging een reden zijn om op te zeggen. Als dat voor jou ook geldt zal NS Klantenservice je abonnement per eerstvolgende mogelijke datum opzeggen en krijg je restitutie over het gedeelte waar je geen gebruik van zal maken tot einde contractdatum.
Samenreiskorting is een op zichzelf staand product en zodanig geen onderdeel van je abonnement. Aan je abonnement verandert niets.

Jullie noemen op je eigen website de samenreiskorting een van de belangrijkste voordelen van het abonnement. Dan kun je toch niet met droge ogen beweren dat samenreiskorting geen deel uitmaakt van het abonnement en al helemaal niet dat er niets aan het abonnement verandert?
Dat jullie er wederom voor kiezen om de abonnementen te versoberen (en dit wederom gepaard laten gaan met prijsverhoging) is erg jammer maar helaas jullie goed recht.
De wijze waarop jullie deze versobering proberen te bagatelliseren of zelfs te ontkennen is echter een schoffering van je (vaak hondstrouwe) klanten.
Het is geen op zichzelf staand product, want je kan het product niet gebruiken alleenstaand.

Het is jammer dat NS medewerkers blijven beweren dat er niets veranderd aan mijn abonnement, zeker na alle signalen hierover.
Waar vind ik de voorwaarden van het zelfstandige reisproduct Samenreiskorting?

Reageer