Samenreiskorting verandert op 1 januari 2016



Toon eerste bericht

292 reacties

En hebt u dat gedaan bij een NS-kaartautomaat of bij een ander type apparaat?
U hebt uw abonnement kennelijk wel van uw OV-chipkaart gehaald, door die beëindiging tegelijk met de keuzedag op te halen.

Kennelijk we, maar ik heb gehandeld zoals men mij telefonisch heeft gezegd. Ik heb alleen de Keuzedag opgehaald
U hebt uw abonnement kennelijk wel van uw OV-chipkaart gehaald, door die beëindiging tegelijk met de keuzedag op te halen.
U kunt de keuzedag op 25/1 nog gewoon opnemen/gebruiken. Ook al is het abonnement opgezegd en gedeactiveerd, dan is het toch nog geldig tot de vervaldatum. In uw geval 26/1. Dat geldt ook voor uw keuzedag.

Als het abonnement is beëindigd, is de chipkaart daarna overigens nog gewoon te gebruiken voor de trein of ander openbaar vervoer. Uw abonnement geldt dan niet meer. Inderdaad jammer dat u uw VDU heeft beëindigd, want een nieuwe wordt niet meer verstrekt.


Ik ga hier niet mee akkoord. Ik heb gehandeld zoals mij telefonisch is aangeraden. Als ik mijn OV-Chipkaart niet zou verwijderen zou ik mijn VDU blijven houden. Er werd heel duidelijk gezegd en stond ook in de brief, dat ik zelf de kaart moest verwijderen op een NS Station
Reputatie 7
Badge +4
U kunt de keuzedag op 25/1 nog gewoon opnemen/gebruiken. Ook al is het abonnement opgezegd en gedeactiveerd, dan is het toch nog geldig tot de vervaldatum. In uw geval 26/1. Dat geldt ook voor uw keuzedag.

Als het abonnement is beëindigd, is de chipkaart daarna overigens nog gewoon te gebruiken voor de trein of ander openbaar vervoer. Uw abonnement geldt dan niet meer. Inderdaad jammer dat u uw VDU heeft beëindigd, want een nieuwe wordt niet meer verstrekt.
@Gergith
Bij wat voor automaat hebt u de keuzedag opgehaald?
Gisteren werd mij nog telefonisch verzekerd dat er voor een voordeelurenabonnement niets gaat veranderen. Iemand die met mij meereist zou ook dezelfde tijden als ik kunnen reizen, dus na 09:00 uur en dan de hele dag.
N.a.v. reacties op het forum heb ik vandaag toch nog een keer gebeld en kreeg te horen wat ik al vreesde, mijn medereiziger heeft de dal-uren tijden.
Daarom hebben wij opgezegd.


Na overleg met mijn man hebben wij besloten om toch gebruik te blijven maken van het Voordeeluren abonnement. Gelijk gebeld met de NS en ik kreeg te horen dat het niet veranderd kan worden in het systeem. Ik moet gewoon niet voor 26 januari de chipkaart verwijderen uit het systeem op een NS station. Ik kan wel nog gewoon gebruik maken van de keuzedag die 25 januari eindigt. Vandaag onze eerste keuzedag gewoon zoals altijd opgehaald. Na thuiskomst is er een bericht van de NS: Uw abonnement is van uw OV-chipkaart verwijderd. Uw beëindiging is nu definitief. Dit terwijl ik de OV chipkaart niet heb verwijderd. Dit is dus weer een onduidelijk advies van de NS waardoor ik toch mijn Voordeelurenabonnement ben kwijtgeraakt. Super bezig NS!:@
Als Dalvoordeel niet klopte is het voldoende Dalvoordeel te wijzigen. Wil NS het geld dat ze door eigen schuld zijn misgelopen nu terug halen bij Voordeelurenabonnementen?
Badge +3
So, now we are offered the 40% discount service that costs 50€ while we paid more than 61€... are we going to be paid back the proportional money? Otherwise, it would have been fair that the abonements are honoured until they expired. I have paid 11€ more for a service I won't get.
It is not true that holders of a Voordeelurenabonnement (which cost 61.30 euro last year) now pay more than holders of Dal Voordeel (which costs 50 euros per year) without getting additional benefits. You pay a bit more per year, but you do get something more as well. Most notably, you still have the right to travel with discount when you check in during afternoon peak hours. The hours that you as a subscription holder can travel with discount yourself haven't changed, just the hours that someone can travel with discount when they travel with you.

The validity of Samenreiskorting is what has changed, but note that Samenreiskorting does not and did not depend on the subscription you have. Holders of Dal Voordeel suffer from this change as well. Before this year everyone could travel with Samenreiskorting in the afternoon peak hours, regardless of whether they were travelling with someone with a Voordeelurenabonnement or with someone with Dal Voordeel or another newer subscription. This led to the strange situation that the person with Dal Voordeel would pay the full fare while his fellow traveller would get a 40 percent discount. NS has stated that this is one of the reasons for the change that has been made.
Reputatie 6
Badge +1
So, now we are offered the 40% discount service that costs 50€ while we paid more than 61€... are we going to be paid back the proportional money? Otherwise, it would have been fair that the abonements are honoured until they expired. I have paid 11€ more for a service I won't get.

If you own a subscription that costs € 61,-, you are a lucky person, as you get a discount when checking in during the afternoon peak. With the € 50,- subscription you don't get that, so for € 11,- a year you have a good extra deal...
So, now we are offered the 40% discount service that costs 50€ while we paid more than 61€... are we going to be paid back the proportional money? Otherwise, it would have been fair that the abonements are honoured until they expired. I have paid 11€ more for a service I won't get.
Ik heb zojuist een evaluatie van dit topic (en de andere topics die over de recente wijziging gaan) verstuurd naar de afdelingen die over dit onderwerp gaan. Zij zullen alle feedback en vragen meenemen ter verbetering. Ik wil iedereen dan ook bedanken voor jullie mening en betrokkenheid.
Wat betekent dat? Welke verbetering? Onze abonnementen zijn minder waard geworden, we hebben betaald voor iets wat niet meer geleverd wordt. Hoe gaat NS dat verbeteren? Met de belofte volgende keer niet meer te stelen? En het dan toch weer te doen?

Ik heb het zo gehad met NS!!!
Ik heb zojuist een evaluatie van dit topic (en de andere topics die over de recente wijziging gaan) verstuurd naar de afdelingen die over dit onderwerp gaan. Zij zullen alle feedback en vragen meenemen ter verbetering. Ik wil iedereen dan ook bedanken voor jullie mening en betrokkenheid.
@Pe_pe: hetgeen je aanhaalt is niet van toepassing voor het internationale treinverkeer. Degenen die meereizen met Samenreiskorting hoeven geen eenmalige ov-chipkaart aan te schaffen. Zij krijgen gewoon een internationaal ticket met in NL 40% korting. Degene met de kortingskaart toont deze aan de TM met uiteraard zijn/haar internationale treinticket en dat is voldoende.

Dank voor het corrigeren van het vorige antwoord. Ik zie dat ik veel gequote had, maar net niet de oorspronkelijke vraag. Die ging over de tijden waarop Samenreiskorting geldt voor een internationaal vervoerbewijs en is hiermee nog niet beantwoord:

@Sivan NS
Bij internationale vervoerbewijzen gelden ook voor 'nieuwe' abonnementen (en Samenreiskorting) de tijden van de Voordeeluren. Blijft dat ook voor Samenreiskorting ongewijzigd?
@Pe_pe: hetgeen je aanhaalt is niet van toepassing voor het internationale treinverkeer. Degenen die meereizen met Samenreiskorting hoeven geen eenmalige ov-chipkaart aan te schaffen. Zij krijgen gewoon een internationaal ticket met in NL 40% korting. Degene met de kortingskaart toont deze aan de TM met uiteraard zijn/haar internationale treinticket en dat is voldoende.
Hi Athena, this is not the right topic, but off course you may send me a private message with your request (and all the details). I removed the cardnumber, because this is a public forum.

Please click on my name and send me a private message (privébericht).

Note: You can open a new topic with your request, so this topic will be only about 'samenreiskorting'. I will remove these messages in a short while.
Hi, I am the customer PRIVATE
I don't want to subscribe to Weekend Vrij, 2e klas. Instead I'd like to change to travelling after peak hours with a 40% discount. The automatic charge in my bank account will take place by the 11th of Jan.
Can you help?

thanks
Athina
Bedankt voor de reminder, Pe_pe. Ik heb het nogmaals uitgezet.
Goedemorgen iedereen.

Wat betreft Samenreiskorting en internationale reizen: Samenreiskorting is een binnenlands aanbod. Dit betekent dat je geen gebruik kunt maken van Samenreiskorting op een internationale reis, tenzij je de reis echt opknipt.

Voorbeeld: Je koopt een Superdagretour of 40% met je abonnement op Nederlands traject van jouw internationale reis Utrecht-Antwerpen. In de avondspits mag je inderdaad reizen met korting, ook met een van de nieuwe abonnementen (Dal Voordeel bijvoorbeeld). Je reist dan op een eenmalige chipkaart of een e-ticket en niet op je OV-chipkaart. Dit is gelijk aan de huidige situatie. Stel dat je iemand meeneemt met Samenreiskorting tot Roosendaal, dan krijgt jouw medereiziger korting buiten de beide spitsen. Deze medereiziger moet dan wel uitchecken op Roosendaal en verder reizen met een ander vervoerbewijs. Dit is ook hetzelfde als in de huidige situatie.


Bedankt voor het navragen, maar op de site van NS-international lees ik (in ieder geval over de huidige situatie) toch iets anders over Samenreiskorting:

Kan ik met Samenreiskorting ook naar het buitenland reizen?


Ja, dat kan. Bij aankoop van uw internationale vervoerbewijs via nsinternational.nl of bij de NS-kaartautomaat kiest u voor de optie 'Samenreiskorting'. De korting wordt dan voor het binnenlandse deel van uw reis verrekend. Samenreiskorting geldt voor maximaal 3 extra reizigers. (bron)


Samenreiskorting


U kiest voor samenreiskorting als één van de overige reizigers een NS-abonnement heeft waarbij Samenreiskorting is toegestaan. Samenreiskorting geldt voor maximaal 3 extra reizigers.


Daaruit blijkt op geen enkele manier dat een reis opgeknipt moet worden om Samenreiskorting te kunnen gebruiken tijdens een internationale reis. Bovendien zou in de reisplanner/ticketshop de optie Samenreiskorting zinloos zijn, omdat je met die module alleen grensoverschrijdende vervoerbewijzen kunt aanschaffen.


Pe_pe, ik heb dit meteen teruggekoppeld. Even kijken wat er niet goed gaat en bij wie (de website of mijn bron). Ik laat het je weten.

Is daar inmiddels een antwoord op? - In principe zou elke conducteur het antwoord paraat moeten hebben voor de kaartcontrole...
Zonder samenreiskorting moet ik mijn uitstapjes alleen maken, daar is niet veel aan. Ik betaal al enkele jaren voor het duurste abonnement omdat ik samen met een reisgenoot wil kunnen kiezen voor de tijden waarop ik van de trein gebruik maak. NS zou veel minder negatieve reacties krijgen als de lopende abonnementen gewoon blijven krijgen wat bij afsluiten daarvan beloofd is. Deze kunnen dan op de vervaldatum worden aangepast, dan weet je waar je voor kiest. Nu kun je elke dag nieuwe NS maatregelen verwachten, die direct ingaan en de voordelen van het abonnement (waar je bij aanvang voor een heel jaar betaald hebt), sterk verminderen.

Maar NS kan als monopolist lak hebben aan klanten en dat laten ze dagelijks merken.
Ook de vergelijking van Pe_pe snijdt geen hout. Een huishouden betaalt immers aan een kabelexploitant voor een aansluiting met een bepaald zenderpakket.
Niet een huishouden, maar een persoon in dat huishouden betaalt voor een aansluiting met een bepaald zenderpakket, doorgaans met de bedoeling om daar de rest van het huishouden mede gebruik van te laten maken.

Als daar zomaar wijzigingen in komen, dan is dat niet redelijk en valt dat niet te billijken.
Tenzij de TV-aanbieder ook zo sluw is geweest om de inhoud van het zenderpakket wel te vermelden bij de verkoop van het abonnement, maar die niet op te nemen in de voorwaarden.
Juridisch is dit natuurlijk helemaal dicht getimmerd dat hebben ze natuurlijk al lang onderzocht
Het feit is er gewoon dat ze van die voordeelabonnemet houders af willen
Want deze kosten o nee ze leveren te weinig geld op
Ns weet natuurlijk ook dat er altijd mensen gebruik van deze kaart maken en dat de reis gezelschap gewoon de vole mep betaald op de terug reis dat hebben ze dus weer mooi verdient
En als er dadelijk weer 10 of 20 % afvallen is dit weer mooie meegenomen
De rest komt volgend jaar of daarna maar weer aan de beurt weer een paar% bij het abonnement of dadelijk mogen de pas houders ook maar alleen in de dal uren reizen let maar op dit gaat gebeuren
Want die overvollen treinen worden echt niet leger zolang de ns zelf niks doen om ander of nieuw materiaal in te zetten ze proberen het maar eerst bij de reizigers uit de treinen te halen dit is voor hun natuurlijk de makkelijkste manier en de goedkoopste
want bezuinige op die mensen die achter hun bureau zitten kan natuurlijk niet want die zitten niet in de trein maar in hun dure auto's misschien zelf nog wel met privé chauffeur
Het is zelf zo dat eigenlijk iedereen 40% korting moet krijgen want de helf van de tijd als je de trein neemt sta je toch
nog eventjes worden dadelijk nog vee wagons in gezet want dan is het probleem opgelost kunnen meer mensen in betalen de vole mep de grote mannen halen hun premies ( meer omzet)
En voor de reiziger maakt het eigenlijk niet uit deze staan toch de helf van de tijd al in de trein
En worden nu ook al als vee behandeld oeps dadelijk breng ik ze op idee
Bovendien zou een fatsoenlijk bedrijf daar tijdig en eerlijk over communiceren.

Feit blijft dat het gezeur om proefprocessen en rechtszaken totaal geen hout snijdt. Ik begrijp best dat mensen boos zijn. Veel meer dan accepteren of het abonnement opzeggen kunnen zij echter niet doen. NS staat gewoon in haar recht met de aanpassing.

Juridisch gezien heeft de NS gelijk, maar je hebt ook nog zoiets als fatsoenlijk ondernemerschap. Beetje flauw om te reageren dat je dan je abonnement maar moet opzeggen als je het niet eens bent met de algemene voorwaarden, helaas ga je dan wel voorbij aan het feit dat de NS een monopoly heeft en dus voor veel mensen er geen keuze is.
Mijn ouders hebben ook 1 VDU, ze hadden er ooit 2. Door de samenreiskorting en omdat ze altijd samen met te trein reizen besloten om 1 van de 2 VDU's op te zeggen. Beetje zuur nu met deze aanpassing.

De NS heeft gelijk op basis van haar eigen Algemene voorwaarden dat ze dit mogen doen, een net bedrijf had gezorgd dat de rechten van een abonnement zoals samenreiskorting gewoon wel in de voorwaarden stonden.
Om welke redenen mensen een abonnement aangaan, kan ik niet bepalen. Ik geloof best dat er mensen zijn die in hun afweging een voordeel-abonnement aan te schaffen de mogelijkheid tot het meenemen van meereizenden hebben meegewogen.

NS noemt het in artikel 12.1 van de relevante voorwaarden ook een voordeel, maar dan wel een bijkomend voordeel waarvoor aparte voorwaarden gelden.

Primair heeft de wijziging betrekking op het vervoerbewijs van degene die meereist en niet op het vervoerbewijs van de abonnementhouder. Niet het vervoersbewijs van de abonnementhouder stijgt door de wijziging in kosten, maar het vervoersbewijs van de meereizende.

Feit blijft dat het gezeur om proefprocessen en rechtszaken totaal geen hout snijdt. Ik begrijp best dat mensen boos zijn. Veel meer dan accepteren of het abonnement opzeggen kunnen zij echter niet doen. NS staat gewoon in haar recht met de aanpassing.

Ook de vergelijking van Pe_pe snijdt geen hout. Een huishouden betaalt immers aan een kabelexploitant voor een aansluiting met een bepaald zenderpakket. Als daar zomaar wijzigingen in komen, dan is dat niet redelijk en valt dat niet te billijken. Te vergelijken kan wel zijn als tezamen met jouw huishouden (1) een ander huishouden (2) het recht krijgt een zenderpakket met 40% korting aan te schaffen, waarbij vooraf wordt afgesproken dat de kabelexploitant het pakket mag aanpassen. Ook in dat geval is huishouden 1 niet primair slachtoffer van een eventuele wijziging.

-- Ik heb overigens tot in het nieuwe jaar geen mogelijkheid om op dit forum actief te zijn. Tot zover dus mijn bijdrage aan dit topic --

Reageer