Sticky

Treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar

  • 27 February 2020
  • 94 reacties
  • 7115 Bekeken


Toon eerste bericht

94 reacties

Tussen 9 en 11.30 op zaterdag rijden bijv. veel van de genoemde intercity's standaard met VIRM10/12.

Ook in de treindienst Zwolle-Roosendaal zie je in het weekend vaak veel te grote treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik zie hoeveel (jongeren) het glas van de telefoon, of in ieder geval de screenprotector, kapot hebben, mag je er bijna bij gaan vermelden dat het glas dan wel heel moet zijn :joy:

Of het glas van de scanner moet heel zijn, die zijn af en toe ook nog eens bekrast. :joy:

Het scannen van een Aztec code is meestal ook nog een kunst.

Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen.

Hoewel er in steeds meer treinen stopcontacten beschikbaar zijn in zowel de eerste als de tweede klas krijgen we wel weer het verhaal dat de accu van de telefoon leeg is en je wel betaalt hebt voor je kaartje. Het gebeurt wel eens dat je een hele dag treint zonder een stopcontact tegen te komen en niet iedereen heeft een powerbank bij zich.

 

Als je de hele dag gaat treinen dan kun je dus het beste je kaartje uitprinten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb inderdaad ook wel eens de dochter van de (intussen verhuisde) buren aan de deur gehad om een vliegticket uit te printen. Is al weer een aantal jaar geleden toen het denk ik nog niet overal mogelijk was om dat digitaal aan te bieden.

Ik zou zelf graag de mogelijkheid zien om dit soort tickets via de automaat te laden op een OV-chipkaart. Ik doe het liefst zo min mogelijk met e-tickets, zit je er weer mee dat je die niet kunt wijzigen of cancellen omdat er geen mogelijkheid is om te checken of ze wel of niet gebruikt zijn. Bij laden op de OV-chipkaar moet je inchecken en is die controle er dus wel.

Reputatie 7
Badge +1

Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen.

Hoewel er in steeds meer treinen stopcontacten beschikbaar zijn in zowel de eerste als de tweede klas krijgen we wel weer het verhaal dat de accu van de telefoon leeg is en je wel betaalt hebt voor je kaartje. Het gebeurt wel eens dat je een hele dag treint zonder een stopcontact tegen te komen en niet iedereen heeft een powerbank bij zich.

 

Als je de hele dag gaat treinen dan kun je dus het beste je kaartje uitprinten.

Bij een uitgeprint kaartje gebeurt het wel eens dat die zo natgeregend zijn dat ze of vervagen of gewoon uit elkaar vallen en de code dan niet meer te scannen is. Een mogelijkheid om het product op een OV-Chipkaart te zetten, zoals Momo aangeeft is dan ook een goed idee. Geen lege accu's en natte tickets, bovendien kan ook nog gelijk gecheckt worden of de persoon die een Jongerendagkaart aanschaft wel in de juiste leeftijdsklasse zit.

Wat kort door de bocht misschien, maar juist bij familie met kinderen in de leeftijd hiervoor zie ik steeds minder printers thuis aanwezig zijn. Concertkaartjes, vliegtickets e.d. kunnen steeds vaker worden aangeboden op een digitaal medium, schoolwerk kunnen ze digitaal inleveren, et cetera. Die ene keer dat er iets geprint moet worden staan ze in paniek bij mij aan de deur :rolling_eyes:

Kinderen kunnen eventueel nog de kaartjes op school of in de bibliotheek uitprinten mochten ze geen printer meer thuis hebben.

 
Reputatie 1

Wij gaan treinreizen beter betaalbaar maken voor jongeren van 12 t/m 18 jaar. We komen met twee nieuwe jongerenkaarten, waarmee zij vaak 50% tot 60% goedkoper uit zijn. De maatregel start in de zomer van dit jaar!

Er komen 2 nieuwe ticketmogelijkheden. Met de nieuwe Jongerendagkaart kun je de hele dag – maar buiten de spits – onbeperkt treinreizen voor €7,50. Het ticket is eenvoudig te koop via de NS-app en je zit niet vast aan een abonnement. Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen. Daarnaast komt er een nieuw Jongeren Weekend-abonnement. Hiermee kun je voor €15 per maand het hele weekend onbeperkt vrij reizen.

Na een halfjaar bekijken wij hoe populair de nieuwe jongerenkaarten zijn. Mocht deze onverwachts tegenvallen, dan gaan we andere maatregelen onderzoeken om meer jongeren voor de trein te laten kiezen.

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen of opmerkingen zijn, dan kunnen deze in dit topic worden geplaatst. 

Sorry, maar dit doen jullie echt verkeerd. Ten eerste biedt je hiermee jongeren helemaal geen voordeel op het moment dat ze gebruik maken met de trein  te weten van en naar school. Ten tweede is het een persuasieve onzintekst. Je suggereert dat je als NS jongeren belangrijk vindt, wat dus niet zo is. Je vindt jezelf belangrijk en wilt dus treinen vullen. Treinen vullen is goed maar niet met deze teksten. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar bij dit soort tickets is het waarschijnlijk lastiger omdat ze leeftijdsgebonden zijn (en dus op naam staan). Dan heb je op zijn minst al een persoonlijke kaart nodig eigenlijk, of moet er bij controle standaard om een ID gevraagd worden.

De klacht van veel ouders was nu juist dat de overgang van Kids Vrij naar gewone tarieven zo groot is. Degene met voorheen Kids Vrij hebben dus sowieso al een persoonlijke kaart. En bij laden in de app of printen van het e-ticket moet je ook al een ID tonen.

Maar mijn wens om via internet bestelde kaartjes op een OV-chipkaart te kunnen laden is niet alleen voor deze jongerenkaartjes maar eigenlijk voor alle soorten kaartjes, bv ook die Spoordeelwinkel of andere e-tickets. Zelf ooit een keer gebruik van gemaakt bij een Voordeeluren Dagkaart (van meen ik €12,50 toen).

Badge +3

Ter info,

Ik las bij @treinreiziger in de comments op https://www.treinreiziger.nl/ns-jongeren-dagkaart nog het volgende:

De persvoorlichter wist me te vertellen dat:
* de kaartjes “mogelijk al in juni” te koop zijn, maar dat de exacte datum nog niet bekend is.
* Het weekendabonnement is NIET geldig op vrijdagavond.

Reputatie 7
Badge +1

Sorry, maar dit doen jullie echt verkeerd. Ten eerste biedt je hiermee jongeren helemaal geen voordeel op het moment dat ze gebruik maken met de trein  te weten van en naar school. Ten tweede is het een persuasieve onzintekst. Je suggereert dat je als NS jongeren belangrijk vindt, wat dus niet zo is. Je vindt jezelf belangrijk en wilt dus treinen vullen. Treinen vullen is goed maar niet met deze teksten. 

Jongeren tussen 12 t/m 18 jaar zitten vaak op een middelbare school die niet ver van hun huis is, meestal gaan ze op de fiets of met het lokale OV en niet met de trein.

De treinen zitten tijdens de spits al erg vol met mensen die naar hun werk moeten en studenten die naar hun opleiding moeten. Nog een groep die tegen een goedkoop tarief hun reizen kan maken gaat hierbij niet helpen. 

Ik snap eigenlijk niet helemaal wat er mis is met de tekst. Er staat helemaal geen onzin in de tekst. Jongeren kunnen met de nieuwe kaarten meer als de helft, van wat normaal betaald moet worden, besparen.

Reputatie 7
Badge +3

Punt is dat bij laden op OV chipkaart en inchecken er de mogelijkheid komt om de reis in de spits af te kunnen maken. En dat is volgens mij juist niet de bedoeling van dal-uren e-tickets.

 

Da's puur een kwestie van voorwaarden en controleren. Waarom zou je zoiets wel kunnen afdwingen met een e-ticket en niet met een ov-chipkaart? De voorwaarden voor een e-ticket zijn op die manier ook een paar jaar geleden gewijzigd. Je kan best voorwaarden opnemen waarbij een reis afmaken in de spits met een actieticket op een OV-chipkaart niet mag, maar met een “normaal” abonnement wel.

De arrogantie waarmee Thom zijn medereiziger het een en het ander expliciet niet gunt is naar mijn idee een stuk kwalijker dan de eventuele overlast die die tieners daadwerkelijk zouden veroorzaken.

Ben zelf niet de enige jongere die ik ken die graag 1e klas reist, en ik weet van horen spreken dat er best wel een groep is die het zich ook kan veroorloven…..waar we het in mijn cirkels over eens zijn is dat er stiekem niks leuker is dan schuin tegenover zo'n oude chagrijn die zich niet kan voorstellen dat iemand van onder de 30 ooit geldig in de 1e klas zou mogen zitten. Want die willen je wel eens aan gaan zitten staren, als een soort van cynische schildpad, en dan mag je dubbel zo hard terug staren totdat ze zich weer met hun eigen zaken gaan bemoeien :grin:

Maar goed: prima tendens dit, ik zou willen dat het er was geweest toen ik zelf tussen de 12 en de 18 was. Ik had er heel wat duizenden kilometers meer door afgelegd. En eigenlijk betreur ik het ook wel hoe weinig ik in die jaren met de trein heb kunnen reizen. Juist daarom gun ik het die kids nu enorm. Goeie zet, NS.

Reputatie 1

Dit is ook weer misleidend. Het begint al met dat jongeren niet met de trein reizen naar school. Dus is er geen korting nodig. 

 

Ten eerste als er zo weinig zouden reizen dan zou die korting ook voor hun in de spits kunnen gelden. Dan doe je echt wat voor ze. Dus je spreekt jezelf tegen. 

 

Ten tweede is het niet waar. Reizen ze wel in de spits met de trein. Bottomline is jullie doen niks voor de jongeren die naar school reizen met de trein. Daar is geen spelt tussen te krijgen. 

 

Oftewel, jullie zijn helemaal verkeerd bezig.

 

 

Ik herken het ook hoor, kwam ik er nu maar voor in aanmerking. En vorig jaar ook met die gratis Interrail. Wie zijn die koters wel niet dat ze zomaar even gratis op reis mogen?

Maar je moet het positief bekijken: reizen maakt betere mensen, en je moet het ze zeker gunnen.

Reputatie 4

@Thom Ik ben een 13 jarige treinspotter en trouwe reiziger van de NS. Ik zou graag met de 1e klas reizen omdat in veel treinen alleen opgeladen kan worden. Ik snap je wel, maar veel baldadige jeugd komt uit achterstands- en probleemwijken en kunnen zich dan ook geen 1e klas abbo veroorloven. Verder is het gewoon arrogant om de jeugd geen 1e klas mogelijkheid te bieden en volwassenen wel. Dat zou bovendien tegen de redenen van aanbod volgens jou 'vermaledijende' 1e klas upgrades zijn. @NS Community willen jullie doorgeven dat een 1e klas mogelijkheid zeer wenselijk is?

Ik heb je wens bij deze doorgegeven, ReizigerRijssen!

Reputatie 7
Badge +1

@Thom Ik snap je wel, maar veel baldadige jeugd komt uit achterstands- en probleemwijken en kunnen zich dan ook geen 1e klas abbo veroorloven.

Persoonlijk vind ik de kosten voor een ‘normaal’ Weekend Vrij abonnement al niet heel erg duur. €32 + evt. €6 (1e klas upgrade) ongeveer 2x zoveel als een Jongeren Weekend-abonnement. Mocht er een upgrade komen naar de 1e klas dan mag deze niet hoger zijn dan €6, want dat zou dan niet eerlijk zijn tegenover de normale abonnementen. En €6 is voor de meeste jongeren toch echt wel te veroorloven.

Waarom niet gewoon de huidige abonnementen wat goedkoper maken voor jongeren?

Eventueel dus om bij het invullen van de geboortedatum van de abonnementshouder de korting automatisch toe te passen. Scheelt weer een extra knop.

Reputatie 7
Badge +3

Goh in plaats van enthousiasme dat er nu voor een groep ‘vergeten’ reizigers die naar hun zaterdag/zondag baantje moeten ook een voordelig kaartje komt is er voornamelijk gemopper. :thinking:

Op zich mee eens maar deze jongerentarieven zijn onredelijk laag vergeleken met aanbiedingen voor andere groepen. 

Dit zijn gewoon afbraaktarieven die op den duur niet te handhaven zijn en dan krijg je weer het gejammer van jongeren die zich gepakt voelen net als nu de VDU'ers jammeren die hun (onredelijke) voordeeltjes verliezen.

Daarnaast zie ik weer steeds meer wildgroei in het kaartassortiment. Waarom niet gewoon de huidige abonnementen wat goedkoper maken voor jongeren?

@TamzinDat de voordeeltjes van VDU onredelijk zijn is jouw visie. VDU'ers zijn jarenlang trouwe klanten, die daar best voor beloond mochten/mogen worden.

Wat betreft de wildgroei in het kaartarsortiment geef ki je volledig gelijk. Zijn de maatregelen voor 2021 juist niet bedoeld om meer eenheid te brengen in het abonnementenaanbod zoals NS communiceerde?

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen zo goedkoop was een VDU niet. Tot de verkoop stopte, had een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen van 12+ vier abonnementen nodig. Samenreiskorting bestond nog niet. En SPR was er toen deze ingevoerd werd alleen voor voor 18+  studerend aan de universiteit. Er was na stoppen van SPR  geen afgestudeerdenaanbod. Na introductie Dal Voordeel werd deze regelmatig met fikse korting aangeboden. De reguliere prijs van Dal Voordeel bleef gelijk terwijl die van VDU steeg. VDU werd €15 duurder dan het reguliere tarief van Dal Voordeel. VDU had dan voordeel in de middag spits, maar de korting was tussen 9-4 uur. Om 6 uur s ochtends betaalde men tot vorig jaar vol tarief met VDU. Dus zeer goedkoop. Nou nee. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Er is nu wel middagspitsbeperking bij het Dagje uit naar keuze bij de Spoordeelwinkel. Terwijl de prijs wel gelijk blijft aan die van vorig jaar. 

Reputatie 7
Badge +3

@PelleJe hebt helemaal gelijk. Tot 12 jaar gratis kids vrij. Tussen 12-18 jaar normale prijzen en vanaf 18 jaar SPR. Dit klopt niet. Om alles in evenwicht te brengen stel ik voor om kids vrij niet meer gratis te maken en de kosten voor SRP niet meer als gift te doen na de studie. De kosten die hiermee uitgespaard worden, kunnen gebruikt worden voor kortingen op 12-18 jaar abonnementen.

Of kids vrij en SPR blijven hetzelfde en de kinderbijslag gaat naar het niveau van dat van de kids vrij of SPR leeftijd, na gelang van de hoogte op de korting voor 12-18 jarigen.

Voor nu kunt je een Flex abonnement aanvragen voor de kinderen. Deze kun je pauzeren tijdens de zomer. Een probleem: er is nog geen traject vrij voor Flex. Die komt later dit jaar beschikbaar.

Oja, de meeste kinderen/jongeren moeten niet met de trein naar school omdat er geen school in de buurt is, maar moeten van hun ouders naar een school op treinafstand omdat zij dat willen.

 

 

 

Reputatie 1

Tip: Zorg minimaal dat je een jaarabonnement aanbiedt die je kunt stop zetten gedurende schoolvakanties. Nu is het bv voor mijn dochter maandabbo 108 euro op jaarbasis om naar school te kunnen. Doe ik maandbasis dan is het 135 euro. Dan denk je dus niet mee als NS. En doe je het verkeerd. 

Wat dacht je van het omzetten van een jaarabonnement naar NS Flex zonder abonnement? Dat kan op ieder gewenst moment en dus ook binnen het eerste jaar. Die mogelijkheid bestaat dus al. Er is eigenlijk geen goeie reden om nog een klassiek maandabonnement te kopen. Dus hoezo niet meedenken?

 

Leg uit. Ik heb dus een abbo jaarabbo welteverstaan want dat is altijd nog goedkoper dan een maandabbo. In schoolvakanties gebruiken we het niet, logisch want je hoeft niet naar school. Als ik dan een flex erbij koop kan ik dan dat abbo stop zetten in die maand. leg uit, want op de site van de NS staat niks zinnigs erover.  

Reputatie 7
Badge +1

@PelleJe hebt helemaal gelijk. Tot 12 jaar gratis kids vrij. Tussen 12-18 jaar normale prijzen en vanaf 18 jaar SPR. Dit klopt niet. Om alles in evenwicht te brengen stel ik voor om kids vrij niet meer gratis te maken en de kosten voor SRP niet meer als gift te doen na de studie. De kosten die hiermee uitgespaard worden, kunnen gebruikt worden voor kortingen op 12-18 jaar abonnementen.

Of kids vrij en SPR blijven hetzelfde en de kinderbijslag gaat naar het niveau van dat van de kids vrij of SPR leeftijd, na gelang van de hoogte op de korting voor 12-18 jarigen.

Voor nu kunt je een Flex abonnement aanvragen voor de kinderen. Deze kun je pauzeren tijdens de zomer. Een probleem: er is nog geen traject vrij voor Flex. Die komt later dit jaar beschikbaar.

Het SRP geldt voor iedereen die een voltijd opleiding doet op het mbo, hbo of universiteit en is niet leeftijdsgebonden.

Studenten betalen zich nu al een ongeluk voor hun studie, door het SRP niet meer als gift aan te bieden gaan de kosten nog verder omhoog. Bovendien ontmoedigt het mensen om een goede opleiding te kiezen ondanks dat het wat verder weg is. 

Reputatie 1

@PelleJe hebt helemaal gelijk. Tot 12 jaar gratis kids vrij. Tussen 12-18 jaar normale prijzen en vanaf 18 jaar SPR. Dit klopt niet. Om alles in evenwicht te brengen stel ik voor om kids vrij niet meer gratis te maken en de kosten voor SRP niet meer als gift te doen na de studie. De kosten die hiermee uitgespaard worden, kunnen gebruikt worden voor kortingen op 12-18 jaar abonnementen.

Of kids vrij en SPR blijven hetzelfde en de kinderbijslag gaat naar het niveau van dat van de kids vrij of SPR leeftijd, na gelang van de hoogte op de korting voor 12-18 jarigen.

Voor nu kunt je een Flex abonnement aanvragen voor de kinderen. Deze kun je pauzeren tijdens de zomer. Een probleem: er is nog geen traject vrij voor Flex. Die komt later dit jaar beschikbaar.

Het SRP geldt voor iedereen die een voltijd opleiding doet op het mbo, hbo of universiteit en is niet leeftijdsgebonden.

Studenten betalen zich nu al een ongeluk voor hun studie, door het SRP niet meer als gift aan te bieden gaan de kosten nog verder omhoog. Bovendien ontmoedigt het mensen om een goede opleiding te kiezen ondanks dat het wat verder weg is. 

Ja klopt betalen zich een ongeluk. Ook helemaal niet goed. Ik studeerde nog gewoon met een beurs. Wel aanvullende lening. Die netjes terugbetaald. Maar tegenwoordig is er weinig meer voor de jeugd. Worden steeds meer Amerikaanse toestanden. Sociale is er wel vanaf zo langzamerhand in NL. Maar goed als we ons er allemaal druk over maken kan er wat veranderen. 

 

En nog even voor de duidelijkheid. Ik kan het betalen, Daar gaat het niet om. Het gaat me om het beleid. Dat ik mijn dochter kan vertellen. Kijk dit is de NS. Die denken met jou mee.  Om slimme bedrijfsvoering. Om investeren in je land. Om de mentaliteit van de mensen. 

Reputatie 7
Badge +1

Tip: Zorg minimaal dat je een jaarabonnement aanbiedt die je kunt stop zetten gedurende schoolvakanties. Nu is het bv voor mijn dochter maandabbo 108 euro op jaarbasis om naar school te kunnen. Doe ik maandbasis dan is het 135 euro. Dan denk je dus niet mee als NS. En doe je het verkeerd. 

Wat dacht je van het omzetten van een jaarabonnement naar NS Flex zonder abonnement? Dat kan op ieder gewenst moment en dus ook binnen het eerste jaar. Die mogelijkheid bestaat dus al. Er is eigenlijk geen goeie reden om nog een klassiek maandabonnement te kopen. Dus hoezo niet meedenken?

 

Leg uit. Ik heb dus een abbo jaarabbo welteverstaan want dat is altijd nog goedkoper dan een maandabbo. In schoolvakanties gebruiken we het niet, logisch want je hoeft niet naar school. Als ik dan een flex erbij koop kan ik dan dat abbo stop zetten in die maand. leg uit, want op de site van de NS staat niks zinnigs erover.  

Ik heb het over omzetten en niet over een extra abonnement erbij kopen. Alle klassieke jaarabonnementen kunnen op elk moment omgezet worden naar NS Flex zonder abonnement, zodat er geen abonnementskosten meer zijn. Zodra je weer van het abonnement gebruik wilt maken kan je deze weer omzetten naar een, in jouw geval, Traject Vrij abonnement door contact op te nemen met de klantenservice, wat ook op elk moment kan, want je mag altijd overstappen op een duurder abonnement. Er staat op de website wel degelijk iets zinnigs hierover. Zie hier: https://www.ns.nl/klantenservice/flex/overstappen.html

Dan kan je deze optie vertellen aan je dochter. Kijk de NS denkt met jou mee, als je tijdens een periode niet van het abonnement gebruik maakt hoef je ook niet te betalen, zelfs als het een jaarabonnement was.

Reputatie 1

Dank, maar even serieus. Ik kan dus een jaarabonnement gewoon stop zetten? Of alleen omzetten in flex waarmee het eindigt? Of allebei. Zonder extra kosten? En dan weer een nieuwe afsluiten na de zomervakantie? Betaal ik dan weer entreegeld of zo? Waar zit het addertje vraag ik me af. 

Reputatie 7
Badge +1

Je kan het jaarabonnement omzetten naar Flex zonder abonnement waardoor je geen abonnementskosten meer betaald. Nadat de eerste maand van Flex is verstreken kan je Flex ook dagelijks opzeggen. Je ‘pauzeert’ het abonnement door het om te zetten naar Flex, na een maand kan je het dus ook helemaal opzeggen.

Zodra je weer gebruik wilt maken van het abonnement heb je 2 opties. Of je zet de Flex kaart om in een Traject Vrij abonnement, als Flex nog niet is opgezegd, zo wel dan kan je alsnog die kaart gebruiken voor een nieuw klassiek abonnement. Of je schaft een compleet nieuw abonnement aan met een gratis nieuwe OV-Chipkaart. Dan kan je de andere kaart als back-up gebruiken. In beide gevallen schaf je dus opnieuw een abonnement aan.

Wijzigen zijn altijd kosteloos. De €10 administratiekosten voor Flex kan je negeren bij het omzetten van een abonnement naar Flex. Er is ook geen entreegeld of iets dergelijks bij het aanschaffen van abonnementen, behalve nieuwe aanvragen van Flex zonder abonnement en Flex Weekend Voordeel.

Reageer