Sticky

Treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar

  • 27 February 2020
  • 94 reacties
  • 7115 Bekeken


Toon eerste bericht

94 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@loklok8ik weet dat tegenwoordig de groep die in aanmerking komt voor SRP is uitgebreid en gekoppeld is aan opleiding. @Pelle  had het over de groep 12-18 jarigen waar geen goedkope abonnementen voor is. Blijft nog over de groep die helemaal geen SRP krijgt.

Korten op SRP is wat mij betreft niet gewenst, maar als @Pelle korting wil hebben op abonnementen voor 12+ zonder SRP moet dat geld ergens vandaan komen. Daarbij vind zij het verschil tussen gratis reizen met kids vrij en vrij reizen met SPR te groot dus als er geen geld is en het verschil moet kleiner dan zal het geld opgebracht moeten worden door kids vrij en/of SRP.

 

 

Reputatie 1

Je kan het jaarabonnement omzetten naar Flex zonder abonnement waardoor je geen abonnementskosten meer betaald. Nadat de eerste maand van Flex is verstreken kan je Flex ook dagelijks opzeggen. Je ‘pauzeert’ het abonnement door het om te zetten naar Flex, na een maand kan je het dus ook helemaal opzeggen.

Zodra je weer gebruik wilt maken van het abonnement heb je 2 opties. Of je zet de Flex kaart om in een Traject Vrij abonnement, als Flex nog niet is opgezegd, zo wel dan kan je alsnog die kaart gebruiken voor een nieuw klassiek abonnement. Of je schaft een compleet nieuw abonnement aan met een gratis nieuwe OV-Chipkaart. Dan kan je de andere kaart als back-up gebruiken. In beide gevallen schaf je dus opnieuw een abonnement aan.

Wijzigen zijn altijd kosteloos. De €10 administratiekosten voor Flex kan je negeren bij het omzetten van een abonnement naar Flex. Er is ook geen entreegeld of iets dergelijks bij het aanschaffen van abonnementen, behalve nieuwe aanvragen van Flex zonder abonnement en Flex Weekend Voordeel.

Dank voor de informatie. Klinkt wel wat bureaucratisch en omslachtig. Want dat moet dan allemaal in de vakantie die je samen hebt. En dan wil je nou net niet met dat soort dingen bezig zijn. Zou toch eenvoudiger moeten kunnen zou je denken. Maar goed. Resume, je zegt ik kan jaarabonnement stop zetten door over te gaan op flex. (ik hoop dat dat dan online kan en niks hoef op te halen of toegezonden krijg etc.). En als we terug zijn, dan kan ik als het goed begrijp die flex weer omzetten maar alleen naar een traject vrij abonnement? Dat lijkt me niet zinvol en duurder. Dus opzeggen en kaart gebruiken voor een nieuw jaarabonnement? Maar dat is dan geen omzetting, maar moet ik dus eigenlijk OV kaart kopen, maar die is gratis bij jaarabbo begrijp ik het goed? is dat niet omslachtig? Kan ik die flex niet gewoon terug zetten op jaarabbo? Is toch 100x handiger? Dat zou echt een goede oplossing zijn voor ouders met kinderen. Dan kan je gewoon je abbo bevriezen - on had zetten en flex weer uitschakelen en kruisje jaarabbo weer aankruisen.  

Reputatie 7
Badge +1

Ik wenste ook dat dit allemaal eenvoudiger kon, maar helaas is dat niet zo. Het huidige jaarabonnement kan je via je Mijn NS omzetten naar Flex, helaas moet je wel langs de oplaad- of kaartautomaat om dat te bevestigen. Bij die kleine gele automaten in bijvoorbeeld de supermarkt is dat ook mogelijk en hoef je niet per se langs het station te gaan.

Flex kan je omzetten naar elk ander duurder abonnement binnen een maand. Als het een goedkoper abonnement is kan dat pas na een maand. Van Flex zonder abonnement kan je dat dus omzetten naar een elk ander abonnement (Altijd Voordeel, Weekend Voordeel/Vrij, Dal Voordeel/Vrij, Altijd/Traject Vrij), zelfs binnen 1 maand en het maakt daarbij niet uit of het een klassiek of een Flex abonnement is. Er zit alleen een verschil in of je nog langs de automaat moet, Flex: nee, klassiek: ja.

Je hoeft Flex niet per se op te zeggen, maar bij een wijziging naar een klassiek abonnement moet je weer langs een kaartautomaat om Flex te verwijderen en het klassieke abonnement op de kaart te zetten. Je blijft dan dezelfde kaart gebruiken.

Een alternatief is om een nieuwe kaart aan te vragen die inbegrepen is bij de aanvraag van een abonnement.

Het is allemaal wel wat omslachtig totdat Traject Vrij ook een Flex variant heeft, maar zo kan je wel geld besparen die je dan weer kan besteden tijdens bijvoorbeeld de vakantie.

Deze omweg wordt nu door veel jaarabonnement houders gebruikt die niet meer kunnen reizen vanwege het coronavirus.

Noot: We beginnen eigenlijk een beetje af te dwalen van de originele intentie van dit topic.

Reputatie 1

Ik wenste ook dat dit allemaal eenvoudiger kon, maar helaas is dat niet zo. Het huidige jaarabonnement kan je via je Mijn NS omzetten naar Flex, helaas moet je wel langs de oplaad- of kaartautomaat om dat te bevestigen. Bij die kleine gele automaten in bijvoorbeeld de supermarkt is dat ook mogelijk en hoef je niet per se langs het station te gaan.

Flex kan je omzetten naar elk ander duurder abonnement binnen een maand. Als het een goedkoper abonnement is kan dat pas na een maand. Van Flex zonder abonnement kan je dat dus omzetten naar een elk ander abonnement (Altijd Voordeel, Weekend Voordeel/Vrij, Dal Voordeel/Vrij, Altijd/Traject Vrij) , zelf binnen 1 maand.

Je hoeft Flex niet per se op te zeggen, maar bij een wijziging naar een klassiek abonnement moet je weer langs een kaartautomaat om Flex te verwijderen en het klassieke abonnement op de kaart te zetten. Je blijft dan dezelfde kaart gebruiken.

Een alternatief is om een nieuwe kaart aan te vragen die inbegrepen is bij de aanvraag van een abonnement.

OK dus ik ga die traject jaarabbo kopen (plaats X naar plaats Y) voor dochter die naar school gaat (je moet natuurlijk aangeven voor welk traject X-Y) voordat je je kaart besteld, althans neem ik aan. Je krijgt dan neem ik aan een OV met dat traject er op. Verder neem ik aan dat je die kaart ook elders kunt gebruiken en je kaart kunt uploaden toch? Nou wordt het volgend jaar 2021 juli en gaan we zeg maar 6 weken weg. Dan kan ik naar een automaat en daar aangeven dat het een flex wordt. Dan moet ik binnen 4 weken daar weer naar toe en kan dan bij die automaat weer de oude traject X-Y terug krijgen? Klopt dat? En waarom niet na 6 wk? Ik denk dat de NS er op gokt dat mensen dit zo omslachtig vinden trouwens (Dank voor de moedige poging tot uitleg hoor) dat ze het jaarabbo maar laten doorlopen. Ik kan dat dan toevallig weer betalen, maar die ouders die hem niet zo breed hebben hangen moeten dus behoorlijk wat puzzelen. Jammer is dat toch. Dat bedoel ik. Eenvoudige service. Gewoon jaarabbo stop kunnen zetten voor schoolgaande jeugd zonder al die bureaucratische regels. Maak de dingen simpel.    

Reputatie 7
Badge +1

Als je een Traject Vrij abonnement aanschaft op een nieuwe kaart, gaat de procedure hetzelfde zoals jijzelf die ooit ook hebt aangeschaft. Je moet vooraf inderdaad een traject opgeven. Op het tweede scherm wordt de vraag gesteld of je het abonnement op een bestaande kaart wilt zetten of dat je gratis een nieuwe kaart wilt aanvragen die je binnen 1 week op de deurmat krijgt met Traject Vrij er al op.

Het zijn dezelfde OV-Chipkaarten zoals alle andere persoonlijke OV-Chipkaarten die je ontvangt en bieden dus ook dezelfde functies. Dus ook in de bus, tram, metro en (automatisch) opladen is ook mogelijk.

Je moet van te voren aangeven dat je een Flex abonnement wilt via je Mijn NS. Na de aanvraag heb je, als het goed is, 30 dagen om Flex op je kaart te zetten, in de email staat precies hoeveel dagen. Zodra Flex op je kaart gezet is wordt je oude abonnement beëindigd en het evt. saldo + het bedrag voor de resterende niet gereisde dagen worden teruggestort. Zet dus niet zelf je abonnement stop.

Als je voor 6 weken op vakantie gaat, kan je van te voren aangeven dat je wilt overstappen op Flex. Zodra je niet meer van het abonnement meer gebruik maakt haal je Flex op. Je oude abonnement wordt dan stopgezet. Je kan je oude abonnement dus niet meer 'terug krijgen’. Als je dat wil kan je ook van te voren een nieuwe datum inplannen voor het nieuwe Traject Vrij abonnement. Zodra je weer terug bent kan je langs de automaat om dit op te halen en kan je er ook weer mee gaan reizen.

Het is een puzzelwerkje, maar ja persoonlijk ga ik niet betalen voor iets wat ik niet gebruik. Ik kan het geld wel beter besteden. De afgelopen weken zijn er al heel veel vragen geweest op de community over het stopzetten of 'pauzeren’ van abonnementen, je bent dus niet de eerste.

Zodra Traject Vrij ook een Flex abonnement wordt is deze hele rompslomp verleden tijd. De verwachting is dat de transitie aan het einde van 2020 plaatsvindt. Mogelijk is dit hele gedoe dus voor de vakantie volgend jaar niet meer nodig.

Reputatie 1

Als je een Traject Vrij abonnement aanschaft op een nieuwe kaart, gaat de procedure hetzelfde zoals jijzelf die ooit ook hebt aangeschaft. Je moet vooraf inderdaad een traject opgeven. Op het tweede scherm wordt de vraag gesteld of je het abonnement op een bestaande kaart wilt zetten of dat je gratis een nieuwe kaart wilt aanvragen die je binnen 1 week op de deurmat krijgt met Traject Vrij er al op.

Het zijn dezelfde OV-Chipkaarten zoals alle andere persoonlijke OV-Chipkaarten die je ontvangt en bieden dus ook dezelfde functies. Dus ook in de bus, tram, metro en (automatisch) opladen is ook mogelijk.

Je moet van te voren aangeven dat je een Flex abonnement wilt via je Mijn NS. Na de aanvraag heb je, als het goed is, 30 dagen om Flex op je kaart te zetten, in de email staat precies hoeveel dagen. Zodra Flex op je kaart gezet is wordt je oude abonnement beëindigd en het evt. saldo + het bedrag voor de resterende niet gereisde dagen worden teruggestort. Zet dus niet zelf je abonnement stop.

Als je voor 6 weken op vakantie gaat, kan je van te voren aangeven dat je wilt overstappen op Flex. Zodra je niet meer van het abonnement meer gebruik maakt haal je Flex op. Je oude abonnement wordt dan stopgezet. Je kan je oude abonnement dus niet meer 'terug krijgen’. Als je dat wil kan je ook van te voren een nieuwe datum inplannen voor het nieuwe Traject Vrij abonnement. Zodra je weer terug bent kan je langs de automaat om dit op te halen en kan je er ook weer mee gaan reizen.

Het is een puzzelwerkje, maar ja persoonlijk ga ik niet betalen voor iets wat ik niet gebruik. Ik kan het geld wel beter besteden. De afgelopen weken zijn er al heel veel vragen geweest op de community over het stopzetten of 'pauzeren’ van abonnementen, je bent dus niet de eerste.

Zodra Traject Vrij ook een Flex abonnement wordt is deze hele rompslomp verleden tijd. De verwachting is dat de transitie aan het einde van 2020 plaatsvindt. Mogelijk is dit hele gedoe dus voor de vakantie volgend jaar niet meer nodig.

OK dank. Er is dus hoop. Will see. Fijn dat je mee denkt!

Reputatie 7
Badge +3

@Pelle Begrijp ik goed dat het traject vrij abonnement pas na de zomer nodig is? Dan zal het makkelijker worden om in de zomer van 2021 het abonnement om te zetten naar Flex zonder abonnement en dan weer terug naar Traject vrij. Eind 2020 is de planning dat traject vrij ook als Flex aangeboden zal worden.

Overigens is de prijs van een gewoon jaarabonnement gebaseerd op het feit dat er een aantal weken per jaar geen gebruik gemaakt van zal worden. Meestal kost een jaarabonnement 10x de prijs van losse maandabonnementen. Een jaarabonnement is officieel pas na een jaar maandelijks opzegbaar of te wijzigen, maar kan nu binnen het jaar omgezet worden naar Flex.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je een jaarabonnement wijzigt naar NS Flex (met of zonder abonnement) kun je normaal gesproken pas 1 maand na deze wijziging NS Flex weer stopzetten. Forenzen die vaak maar 3 weken zomervakantie hebben hebben dus niet zo veel deze mogelijkheid. Dit ligt anders bij scholieren die langer vakantie hebben in de zomer. 

Het is inderdaad de planning dat Traject Vrij abonnementen eind 2020 overgaan naar NS Flex, maar ze zouden al eerder beschikbaar moeten zijn. Volgens het Besluit wijzigen abonnementen zal de verkoop van het huidige doorlopend en maandabonnement Traject Vrij stoppen medio Q2 2020. Stoppen van de verkoop kan alleen wanneer er een alternatief (NS Flex Traject Vrij) is. 

Wanneer Traject Vrij eenmaal als Flex abonnement beschikbaar is, is het heel makkelijk om het dan een maand of 6 weken te wijzigen naar Flex zonder abonnement en daarna weer Flex Traject Vrij te nemen.

Reputatie 1

Wel goed hoor dit, want dat is precies hoe het moet zijn. Dat biedt voor scholieren de kans om hun abonnement tijdelijk om te zetten in flex. Dat is dus goed beleid. En de juiste mentaliteit. Ik zal het mijn dochter vertellen dat de NS meedenkt. 

Dat moeten jullie bij het bericht zetten, want dat is waardevolle en heldere informatie.

Succes NS en iedereen!

Reputatie 7
Badge +3

Het “Vrij” in Traject Vrij staat voor het feit dat het vrij van bijkomende kosten is wanneer je op het gekozen traject reist. Zo is er ook een Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij abonnement waarbij je vrij reist op de tijden dat het abonnement geldig is. 

Het is niet zo dat eind 2020 het Traject Vrij omgezet kan worden naar NS Flex, het wordt omgezet aangezien het Traject Vrij  jaarabonnement zoals nu bestaat dan niet meer aangeboden wordt. Er is dan geen keuze. Er komt dan nog wel de mogelijkheid om een pre-paid maandabonnement te kopen voor mensen die geen Flex willen of kunnen aanschaffen.

Reputatie 7
Badge +3

Wel goed hoor dit, want dat is precies hoe het moet zijn. Dat biedt voor scholieren de kans om hun abonnement tijdelijk om te zetten in flex.

 

Mja, voor kinderen zitten er wel weer wat haken en ogen aan, want <18 mag je niet zelf Flex aanvragen. Dan moet een van de ouders de zgn. contracthouder zijn. Hoe dat dus precies gaat als zij zelf een Traject Vrij-abonnement zou hebben en dat om zou willen zetten in Flex durf ik zo gauw even niet te zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet zo dat eind 2020 het Traject Vrij omgezet kan worden naar NS Flex, het wordt omgezet aangezien het Traject Vrij  jaarabonnement zoals nu bestaat dan niet meer aangeboden wordt.

Hoe gaat dat eigenlijk bij abonnementen die jongeren onder de 18 hebben?

Reputatie 1

Het “Vrij” in Traject Vrij staat voor het feit dat het vrij van bijkomende kosten is wanneer je op het gekozen traject reist. Zo is er ook een Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij abonnement waarbij je vrij reist op de tijden dat het abonnement geldig is. 

Het is niet zo dat eind 2020 het Traject Vrij omgezet kan worden naar NS Flex, het wordt omgezet aangezien het Traject Vrij  jaarabonnement zoals nu bestaat dan niet meer aangeboden wordt. Er is dan geen keuze. Er komt dan nog wel de mogelijkheid om een pre-paid maandabonnement te kopen voor mensen die geen Flex willen of kunnen aanschaffen.

Ho stop. Zeg je nu dat er op vaste trajecten geen voordelige jaarabonnementen af te sluiten zijn en dus alleen nog maand abonnementen? Dan wordt het reizen toch per saldo duurder? Wat is dat nou voor aanbod, er vervalt een voordelig abonnement en dat wordt gewoon in en uitchecken voor tarief in de spits met 20% en erbuiten 40%? Dat kan toch nu ook al en is nog duurder dan maand abonnement. 

 

Dan zijn we weer terug bij af dus. En nog slechter dan het nu is, lees duurder. Voor scholieren. Als dat zo is moet de kop van dit artikel luiden: “Treinreizen buiten de spits fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar, maar binnen de spits wordt treinreizen voor jongeren 12 - 18 jaar fors duurder” 

Reputatie 1

“Nee, er komt een Flex Traject Vrij variant. De prijs daarvan wordt voor zover ik heb begrepen gebaseerd op de huidige jaarprijs, dus per maand 1/12 daarvan. Het wordt dus niet duurder, maar wel flexibeler.

De prijzen van de Flex maandabonnementen worden gelijk getrokken met de prijs per maand van de jaarabonnementen, zoals nu al het geval is voor de abonnementen die beschikbaar zijn bij Flex (behalve Dal voordeel)” 

 

Nou we gaan het zien. 

Reputatie 1

Nee, ik zeg niet dat voor vaste trajecten geen voordelige jaarabonnementen af te sluiten zijn en dus alleen nog maand abonnementen. Ik zeg dat er behalve het NS Flex Traject Vrij abonnement ook nog de mogelijkheid komt om een pre-paid maandabonnement aan te schaffen.  Het Flex Traject vrij abonnement gaat per maand evenveel kosten als een jaarabonnement nu kost en het maandabonnemet wordt iets duurder, net als een maandabonnement nu ook duurder is dan een jaarabonnement.

Lees anders  het besluit even door https://locov.nl/binaries/Locov%202019-232508%20besluit%20wijziging%20NS-abonnementen_tcm118-415560.pdf  Onderaan pagina 10 begint de info over Traject Vrij.

Dank. Lijkt op het antwoord v bestuurder op advies v ondernemingsraad. Interessant te lezen. Dank daarvoor.

 

 

 

 

Jammer dat het dit jaar niet meer in gaat. Ivm een omgangsregeling reizen mijn 13jarige zoon en ik elk weekend op een vast traject. Ik heb nu maar een weekend vrij flex afgesloten voor hem.

Wij gaan treinreizen beter betaalbaar maken voor jongeren van 12 t/m 18 jaar. We komen met twee nieuwe jongerenkaarten, waarmee zij vaak 50% tot 60% goedkoper uit zijn. De maatregel start in de zomer van dit jaar!

Er komen 2 nieuwe ticketmogelijkheden. Met de nieuwe Jongerendagkaart kun je de hele dag – maar buiten de spits – onbeperkt treinreizen voor €7,50. Het ticket is eenvoudig te koop via de NS-app en je zit niet vast aan een abonnement. Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen. Daarnaast komt er een nieuw Jongeren Weekend-abonnement. Hiermee kun je voor €15 per maand het hele weekend onbeperkt vrij reizen.

Na een halfjaar bekijken wij hoe populair de nieuwe jongerenkaarten zijn. Mocht deze onverwachts tegenvallen, dan gaan we andere maatregelen onderzoeken om meer jongeren voor de trein te laten kiezen.

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen of opmerkingen zijn, dan kunnen deze in dit topic worden geplaatst. 

Is de hier beschreven jongerendagkaart al beschikbaar? Juni 2020. Ik kan deze namelijk niet vinden in de NS app

Is de hier beschreven jongerendagkaart al beschikbaar? Juni 2020. Ik kan deze namelijk niet vinden in de NS app

Ik vermoed dat i.v.m. de corona beperkingen in het ov dit deze zomer niet beschikbaar zal komen.

Jammer dat dergelijke korting tot 18 jaar niet geld voor een traject kaart.
Mijn zoon reist elke dag met zijn trajectkaart naar en van school, maar we betalen ons helemaal suf aan het abonnement.
Ook schrik ik wanneer ik lees dat NS van plan is in de spits de kaartjes (nog) 2,50 duurder te gaan maken. Op deze manier wordt het straks onbetaalbaar om naar school te reizen.

Deze jongeren hebben niet altijd de keuze om buiten de spits te reizen, zij moeten immers op een bepaalde tijd op school zijn. Ook is het bizar dat ze tot hun 12e met het kids-vrij abonnement vrij kunnen reizen (onder begeleiding van een ouder) en daarna ineens de complete volle mep moeten betalen en pas weer rond hun 18e weer deels gratis mogen reizen met hun studenten ov. Daar snap ik echt helemaal niks van.
 

Reputatie 7
Badge +3

Jammer dat dergelijke korting tot 18 jaar niet geld voor een traject kaart.
Mijn zoon reist elke dag met zijn trajectkaart naar en van school, maar we betalen ons helemaal suf aan het abonnement.
Ook schrik ik wanneer ik lees dat NS van plan is in de spits de kaartjes (nog) 2,50 duurder te gaan maken. Op deze manier wordt het straks onbetaalbaar om naar school te reizen.

Deze jongeren hebben niet altijd de keuze om buiten de spits te reizen, zij moeten immers op een bepaalde tijd op school zijn. Ook is het bizar dat ze tot hun 12e met het kids-vrij abonnement vrij kunnen reizen (onder begeleiding van een ouder) en daarna ineens de complete volle mep moeten betalen en pas weer rond hun 18e weer deels gratis mogen reizen met hun studenten ov. Daar snap ik echt helemaal niks van.
 

Het jongerendagkaartje voor 12-18 jaar  is een dalurenkaartje en alleen geldig bij NS. Voor invoering hiervan betaalde iedereen tussen 12 en 65 jaar vol tarief in het OV.

Wees blij dat je gebruik kon maken van kidsvrij, daarvoor was er voor kinderen die met een volwassene meereisden een railrunner (nu mag daar zonder begeleiding mee gereisd worden) en het kinderkaartje (gereduceerd tarief) voor alleenreizende kinderen tot 12 jaar.

Het enige abonnement wat korting geeft in de spits is het altijd voordeel abonnement.

Niet iedere 18+er heeft recht op studentenOV.

Je hoeft het niet te snappen, wees blij met de perioden dat jouw kinderen wel goedkoop konden/kunnen reizen.

Reputatie 7
Badge +4

Pingpong schreef:

Hi Thom, ik snapte even de opmerking: het maakt de keuze voor de auto minder vanzelfsprekend niet. 

 

Reizigers tussen 12 en 18 hebben geen rijbewijs en kunnen dus niet zelfstandig met de auto. Ik neem aan dat je hier de kinderen bedoelt die anders weggebracht worden. Eerlijk gezegd denk ik dat dat er niet heel veel zijn. 

 

Voor de rest kan ik mij geheel in je betoog vinden.

Het voorkomt ten dele dat ouders met jongeren die wegbrengen met de auto. Ik deed dat zelf ook. Ze kunnen nu redelijk goedkoop zelfstandig op stap. Het zal niet altijd praktisch zijn, maar in veel gevallen kan het wel. Hoe veel het er zijn, is natuurlijk niet in te schatten.

Uiteraard rijden de jongeren inderdaad niet zelf, maar ik begrijp uw verwarring.

Jammer dat dergelijke korting tot 18 jaar niet geld voor een traject kaart. Mijn zoon reist elke dag met zijn trajectkaart naar en van school, maar we betalen ons helemaal suf aan het abonnement.

NS krijgt geen subsidie voor scholieren en gaat die dus niet op eigen kosten met korting vervoeren in de spits want scholieren nemen ook een zitplaats in beslag. Daardoor kan het bij een grotere afstand inderdaad een duur grapje worden en is het verstandig om daar bij de keuze van de school rekening mee te houden.

De gedachte van de politiek hierachter is dat er voor iedereen in Nederland binnen een straal van twaalf kilometer een VWO, HAVO en VMBO school is en dat middelbare scholieren dus kunnen fietsen. Geven de ouders de voorkeur aan een andere, verder weg gelegen school dan zijn de eventuele daaraan verbonden reiskosten voor eigen rekening. 

Alleen voor speciaal onderwijs en bbl-opleidingen geldt dat niet en kunnen de afstanden noodgedwongen verder zijn en de kosten flink oplopen. Omdat bbl'ers salaris ontvangen en ook kinderbijslag krijgen worden die geacht hun reiskosten zelf te kunnen betalen.

Als u een laag inkomen hebt en het niet zelf kunt betalen kunt u voor de reiskosten overigens bij de gemeente een verzoek indienen voor bijzondere bijstand.

Badge +3

Zeker waar, en bepaalde producten (Dagkaart Voordeeluren e.d.) kan/kon je ook gewoon op een ov-chipkaart laden als je dat wilt, naast de keuze voor app-import of pdf/print.

Dat eerste heeft mij al eens een UvB opgeleverd (vergeten op te laden en door open poortjes met in gedachten een e-ticket op zak)… en omdat hij daarna als verlopen stond ook volledige kwijtschelding.

Maar bij dit soort tickets is het waarschijnlijk lastiger omdat ze leeftijdsgebonden zijn (en dus op naam staan). Dan heb je op zijn minst al een persoonlijke kaart nodig eigenlijk, of moet er bij controle standaard om een ID gevraagd worden.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroenhet is leuk voor die groep jongeren maar wel een beetje zuur voor die generatie die kinderen hadden in de periode voor kidsvrij, VDU voor alle gezinsleden tegen normaal tarief hebben aangeschaft en zelf nooit SPR en hooguit een kortingskaart hadden om naar/van studie te reizen. Daarbij gaat vanaf 2021 de 60+ groep een vergeten groep vormen. De huidige 60+ groep met keuzedagen krijgen een middagspitsbeperking net als houders van  VDU die ook nog eens hun ochtend spits korting in Juli/augustus kwijtraken. De nieuwe zestigers kunnen niet eens meer goedkoop reizen.

Dus ja gemopper van deze klant die de afgelopen jaren alleen maar een verslechtering ziet in het aanbod voor de trouwe en oudere reiziger.

 

Reageer