Sticky

Treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar

  • 27 February 2020
  • 94 reacties
  • 7111 Bekeken


Toon eerste bericht

94 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Even voor de duidelijkheid. Ik werk zelf niet voor de NS, dus als in dit geval ‘jullie’ op mij is gericht dan neem je twee partijen die weinig met elkaar te maken hebben in één woord. En klopt dat dus niet.

Ik zeg niet dat er geen jongeren met de trein reizen naar school. Ik zeg enkel dat het merendeel met het lokale OV reist of met de fiets gaat en er relatief minder jongeren met de trein gaan. Voor studenten die naar het hoger onderwijs gaan is de dagkaart meestal niet nodig vanwege het SRP.

Als je goed mijn bericht had gelezen, zeg ik dat de trein in de spits al best vol zitten en men dus zoveel mogelijk mensen wilt weren om een betere spreiding te creëren. Dit wordt gedaan door geen korting aan te bieden in de spitsuren. Er zitten niet alleen maar scholieren in de trein. Ik zie dus niet waar ik mijzelf tegenspreek.

Je tweede punt heeft geen relevantie tot mijn bericht, want ik vertel helemaal niet dat er geen jongeren in de spits reizen. Ik vertel enkel dat als zij tegen een enorm laag tarief reizen dat niet gaat helpen met de spreiding.

Badge +3

Ten eerste als er zo weinig zouden reizen dan zou die korting ook voor hun in de spits kunnen gelden. Dan doe je echt wat voor ze. Dus je spreekt jezelf tegen. 

Reizigers uit de (middag)spits weren is/was juist de insteek van de NS!

Zie beperkingen Samenreiskorting vanaf 2016 en vanaf 2021 de Voordeelurenabonnementen die er na 10 jaar respijt toch aan moeten geloven..

Waarom zou je dan jongeren/scholieren (zonder SRP) gaan verwennen met korting in de spits? Hooguit omdat ze dan na hun diploma de trein zo leuk vinden dat ze een duurder abonnement nemen, lijkt mij. Zie https://www.ns.nl/studenten/aanbod-afgestudeerd

Bij de term ‘iets voor ze betekenen’ kan je dan ook denken aan stads/streekvervoer abonnementen. Bij speciaal/gespecialiseerd onderwijs (ik las iets over een ballet-academie of zoiets?) moet je toch echt bij de onderwijsinstelling zelf zijn voor een beurs of vergoedingen. Of een vorm van PGB of WMO bij wat minder hoogbegaafden...

 

Reputatie 4

@NS Community is dit te combineren met Flex en Dal Voordeel? Dat zou ook wenselijk zijn.

@NS Community is dit te combineren met Flex en Dal Voordeel? Dat zou ook wenselijk zijn.


Je kunt toch deze 2 abonnementen op verschillende OV- chipkaarten zetten en naast elkaar gebruiken ??

Reputatie 7
Badge +3

Voor Jongerendagkaart staat er:

“Het ticket is eenvoudig te koop via de NS-app en je zit niet vast aan een abonnement. Ook heb je geen OV Chipkaart nodig en kun je met een barcode op je mobiel de poortjes openen.” 

Dit zal dan een apart e-ticket worden vergelijkbaar met actietickets.

 

Het Jongeren Weekend-abonnement wordt zoals de naam al zegt een abonnement. Als het een Flex abonnement wordt dan kun je maar 1 Flex abonnement op een kaart hebben. Maar mogelijk komt er net als bij het gewone Weekend Vrij abonnement de mogelijkheid om er extra de 40% dalkorting erbij te kopen.Wanneer dat niet kan dan kun je het zoals Jeroen aangeeft op verschillende kaarten kunnen zetten. Zou het een klassiek abonnement worden dan zal je de situatie hebben dat een klassiek en Flex abonnement niet op 1 kaart kunnen staan en is de oplossing ook weer 2 kaarten.

De optie om de 40% dalkorting er bij te kopen zou wel het makkelijkst zijn en ook voordeliger aangezien dat maar €3 per maand kost (even aangenomen dat daarvoor dan dezelfde prijs geldt als nu voor het huidige Weekend Vrij). Een los Dal Voordeel kost €5 per maand.

Goh in plaats van enthousiasme dat er nu voor een groep ‘vergeten’ reizigers die naar hun zaterdag/zondag baantje moeten ook een voordelig kaartje komt is er voornamelijk gemopper. :thinking:

Op zich mee eens maar deze jongerentarieven zijn onredelijk laag vergeleken met aanbiedingen voor andere groepen. 

Dit zijn gewoon afbraaktarieven die op den duur niet te handhaven zijn en dan krijg je weer het gejammer van jongeren die zich gepakt voelen net als nu de VDU'ers jammeren die hun (onredelijke) voordeeltjes verliezen.

Daarnaast zie ik weer steeds meer wildgroei in het kaartassortiment. Waarom niet gewoon de huidige abonnementen wat goedkoper maken voor jongeren?

Badge +3

Ik zie dat niet snel gebeuren (1e klas jongeren voor minder dan €6 extra), maar neem aan dat je net als bij andere 2e klas Flex producten wel per reis, per dag of zelfgekozen periode kunt aangeven dat je 1e klas wilt reizen.

Dat is dan wel prijzig, want kost in het weekend 50% van het 2e klas reistarief. Dan kan je net zo goed de optie van €37 kiezen als je een paar weekenden 1e klas wilt gaan treinspotten. Krijg je de vrijdagavonden ook nog erbij.

Het is gelukt om jongeren waaronder mijn zoon en zijn vrienden (15 jaar) te enthousiasmeren om weer met de trein te reizen. Komende zondag willen ze met elkaar naar Lelystad. Abusievelijk koopt hij echter 7 kaartjes voor vandaag ipv voor zondag. Na het ontdekken hiervan belt hij direct met de klantenservice, die hem echter niet helpen om de kaartjes om te zetten, maar doodleuk melden dat ze er door hun systemen niets aan kunnen doen. Dit omdat de kaartjes zijn geopend/ gedownload en ze dus nu niet kunnen zien of ze niet alsnog gebruikt worden. Netjes uitleggen dat ze nu op school zitten en vanavond moeten werken (voor nog geen €4,- per uur is hij dus 14 uur aan het werk om dit terug te verdienen voor zijn vrienden) 
Kortom; volgens de NS maken we reizen voor deze jongeren goedkoper, maar hij is nu € 52,50 kwijt, terwijl ze niet reizen!
Tuurlijk is het dom dat hij niet goed heeft gekeken naar de datum, maar van enige empathie, klanttevredenheid, klantbetrokkenheid en service van de NS is hier tot op heden totaal geen sprake! 

Goh in plaats van enthousiasme dat er nu voor een groep ‘vergeten’ reizigers die naar hun zaterdag/zondag baantje moeten ook een voordelig kaartje komt is er voornamelijk gemopper. :thinking:

Op zich mee eens maar deze jongerentarieven zijn onredelijk laag vergeleken met aanbiedingen voor andere groepen. 

Dit zijn gewoon afbraaktarieven die op den duur niet te handhaven zijn en dan krijg je weer het gejammer van jongeren die zich gepakt voelen net als nu de VDU'ers jammeren die hun (onredelijke) voordeeltjes verliezen.

Daarnaast zie ik weer steeds meer wildgroei in het kaartassortiment. Waarom niet gewoon de huidige abonnementen wat goedkoper maken voor jongeren?

@TamzinDat de voordeeltjes van VDU onredelijk zijn is jouw visie. VDU'ers zijn jarenlang trouwe klanten, die daar best voor beloond mochten/mogen worden.

Wat betreft de wildgroei in het kaartarsortiment geeft ik je volledig gelijk. Zijn de maatregelen voor 2021 juist niet bedoeld om meer eenheid te brengen in het abonnementenaanbod zoals NS communiceerde?

 


@Tamzin, het verschil tussen de prijzen voor kinderen tot 12 jaar en de stap naar meteen voltarief volwassenen is nu beter in verhouding gebracht voor deze doelgroep van 12-18 jaar.  Ik vind het geen afbraak tarieven en laten we eerst eens afwachten hoeveel gebruik hier nu van gemaakt gaat worden.  Daarbij heeft ook deze groep de spitsbeperking en mogen dus alleen reizen in de ‘rustigere’ uren.

 

@MoDe hebben de mensen met een VDU niet al vele jaren geprofiteerd van hun zeer goedkope abonnement?  Het was immers al eerder de bedoeling dit abonnement te stoppen maar dat is onder druk van consumenten organisaties niet gedaan.  En daarbij is het van alle tijden dat abonnementen in de loop van de tijd aanpassingen ondergaan en helaas is niet elke verandering een verbetering qua abonnementen en dat is van alle tijden.

 

Nou dan is mijn conclusie dat er een hoop verbeterd is bij de abonnementen en mogelijkheden.

  • Er is nu samenreiskorting
  • Er komt een apart voordeel abonnement en ticket voor 12-18 jarige
  • Er is een afgestudeerden aanbod

En dat en VDU met ook voordelig reizen in de middag spits niet meer te houden is vanwege de drukte in de treinen en dat we op verschillende trajecten niet met meer of langere treinen kunnen gaan rijden geeft aan hoe succesvol het spoor is. Het aanpassen van de VDU qua middagspits is gewoon een gevolg van het bereiken van de maximale capaciteit van het huidige spoor op veel trajecten, zonder grote investeringen in de infra en daarna in extra materieel lopen we steeds verder vast en worden treinen steeds voller.

Reputatie 7
Badge +3

Nou dan is mijn conclusie dat er een hoop verbeterd is bij de abonnementen en mogelijkheden.

  • Er is nu samenreiskorting
  • Er komt een apart voordeel abonnement en ticket voor 12-18 jarige
  • Er is een afgestudeerden aanbod

En dat en VDU met ook voordelig reizen in de middag spits niet meer te houden is vanwege de drukte in de treinen en dat we op verschillende trajecten niet met meer of langere treinen kunnen gaan rijden geeft aan hoe succesvol het spoor is. Het aanpassen van de VDU qua middagspits is gewoon een gevolg van het bereiken van de maximale capaciteit van het huidige spoor op veel trajecten, zonder grote investeringen in de infra en daarna in extra materieel lopen we steeds verder vast en worden treinen steeds voller.

En er is SRP voor alle mbo-hbo-wo studenten zonder middagspitsbeperking….

Ik wil via mijn NS app een dagkaart bestellen voor mijn kleindochter. maar het lukt mij niet om de kaart te betalen. Kan iemand mij uitleggen hoe het moet?

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil via mijn NS app een dagkaart bestellen voor mijn kleindochter. maar het lukt mij niet om de kaart te betalen. Kan iemand mij uitleggen hoe het moet?

Wat is de melding die je krijgt?

Reputatie 4

Goedenavond Aafke S. Het oorspronkelijke plan was dat deze specifieke producten voor jongeren in de zomer van dit jaar geïntroduceerd zouden worden. Een exacte datum was niet bekend.

Toevallig is er vandaag een update gegeven dat, vanwege de huidige situatie met alle Corona maatregelen, de intrede van deze producten tot nader orde is uitgesteld. Wanneer ze wel geïntroduceerd zullen worden is op dit moment niet bekend.

1 Juli, wanneer niet-noodzakelijke reizen weer toegestaan worden? Daarmee zullen jullie in ieder geval mij weer terug hebben als vaste klant.

Ik krijg geen melding. Als ik op betaal klik gaat er niets gebeuren, kom ik dus niet verder.

Reputatie 1

Het feit dat je iets voor scholieren regels (als je een beetje bereisd bent weet je dat in vrijwel alle landen ter wereld scholieren korting krijgen van musea tot openbaar vervoer) eenvoudigweg omdat de mensen van die landen (wel) snappen dat je moet investeren in je jeugd. En dat je te maken hebt met een speciale groep. Zodra ze gaan studeren krijgen ze opeens een OV kaart. Maar voor die tijd is er niets geregeld. In mijn ogen verkeerd beleid. Voor 12 (vrijwel) gratis. Vanaf 12 opeens een volwassene. Studeren rond 17 a 18 opeens OV kaart. Klopt toch niet? Kijk als je dat niet begrijpt kan ik het ook niet uitleggen. Dan zit het er gewoon niet in. 

 

Tip: Zorg minimaal dat je een jaarabonnement aanbiedt die je kunt stop zetten gedurende schoolvakanties. Nu is het bv voor mijn dochter maandabbo 108 euro op jaarbasis om naar school te kunnen. Doe ik maandbasis dan is het 135 euro. Dan denk je dus niet mee als NS. En doe je het verkeerd. 

 

En dan moet je bij mij zeker niet aankomen met oh oh oh wij denken aan de jongeren vanaf deze zomer. “Treinreizen fors goedkoper voor jongeren 12 - 18 jaar” Ze mogen namelijk alleen in het weekend en buiten de spits wat goedkoper reizen. Daarom is dit een reclametekst. Geen informatietekst. En verkeerd. Net als het beleid op dit punt. 

 

En tenslotte het argument “NS probeert mensen te weren uit de spits” is natuurlijk kranijorum. Je hoofddoel is immers mensen vervoeren. En jongeren die naar school gaan met de trein horen daar bij. 

Oooh nu komt de aap uit de mouw, het is niet op u van toepassing en daarom bent u niet tevreden over dit nieuwe mogelijkheid voor de jeugd om met de trein te reizen.  Deze mogelijkheid wordt wel door de NS gecreëerd met een bonus die we als bedrijf hebben gekregen en deze wordt direct terug gegeven aan een deel van het Nederlandse volk welke tot nu toe geen goedkopere reismogelijkheid had.

Helaas is het wel weer duidelijk dat Nederlanders niet snel tevreden zijn met iets wat  ze krijgen of in dit geval een goedkopere reismogelijkheid welke geboden wordt.

En wat betreft het goedkoper reizen in andere landen, dat zal dan veelal gesubsidieerd worden en de NS heeft niet van dit soort subsidies maar moet wel zorgen voor een sluitende begroting en onder de streep moet er dan ook nog wat over blijven voor onvoorziene dingen en investeringen in nieuw materieel e.d.

En zoals door Robert B ook al aangegeven is het juist niet de bedoeling om nog meer mensen in de spits te laten reizen en al helemaal niet tegen lagere tarieven omdat er geen plek genoeg is in de treinen in de spits.

Reputatie 1

Het is en blijft duidelijk dat de NS niks doet voor jongeren. Die naar school moeten met de trein. En dat is verkeerd. Wat voor kul argument je ook probeert aan te voeren. Druk in de spits. Nooit tevreden. Allemaal onzin. NS doet niks voor jongeren. Tussen 12 en 16 jaar. Die verplicht naar school gaan met het openbaar vervoer. Dat is een gemiste kans. En verkeerd.

Reputatie 7
Badge +1

Tip: Zorg minimaal dat je een jaarabonnement aanbiedt die je kunt stop zetten gedurende schoolvakanties. Nu is het bv voor mijn dochter maandabbo 108 euro op jaarbasis om naar school te kunnen. Doe ik maandbasis dan is het 135 euro. Dan denk je dus niet mee als NS. En doe je het verkeerd. 

Wat dacht je van het omzetten van een jaarabonnement naar NS Flex zonder abonnement? Dat kan op ieder gewenst moment en dus ook binnen het eerste jaar. Die mogelijkheid bestaat dus al. Er is eigenlijk geen goeie reden om nog een klassiek maandabonnement te kopen. Dus hoezo niet meedenken?

En tenslotte het argument “NS probeert mensen te weren uit de spits” is natuurlijk kranijorum. Je hoofddoel is immers mensen vervoeren. En jongeren die naar school gaan met de trein horen daar bij. 

Zeker horen die jongeren daarbij als ze mee willen gaan, maar niet tegen een enorm laag kortingstarief, wat niet eerlijk zou zijn tegenover de andere reizigers. De jongeren dagkaart/abonnement zijn vooral gericht op vrijetijdsreizen en niet op pendelaars, daar zijn weer andere abonnementen voor. Er is gewoonweg niet genoeg capaciteit om nog meer mensen mee te nemen in de al veel te volle treinen tijdens de spits. 

 

Reageer