Skip to main content

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.

Bijna een week verder, ondertussen weer gewoon mijn diensten gedraaid. Vrijdag en het weekend had ik aflopers. Heb de situatie van maandag goed kunnen verwerken en daar was ik blij om.

De vrijdag viel me mee, ik heb weinig problemen gehad en er werd zeker in de late uren veel ingangscontrole gehouden bij de sprinters. Ene keer door de HC's geiniteerd, de andere keer door Veiligheid en Service.

Zaterdag begon mijn dienst geweldig. Een man wilde mij voor laten gaan om bij de poortjes in te checken. Ik gaf aan dat hij voor mocht, maar nee, ik moest eerst. Jullie raden het al, hij wilde gaan tailgaten, want ik vroeg hem of hij een kaartje had. Had ik beter niet kunnen vragen, kreeg me even wat gescheld over me heen. Ik moest de politie maar bellen. Ik heb denk ik erg dom staan kijken en kreeg ongevraagd meteen hulp van collega's van Veiligheid en Service. Toch vonden reizigers het zielig. Tja, als je zelf dronken bent, wil gaan tailgaten bij een HC en vervolgens gaat schelden, vraag ik mij af, waarom is die man zielig?

Dan heb je ook nog reizigers, die het bloed onder je nagels vandaan halen door hun eisen te stellen, terwijl ze geen vervoersbewijs hebben. Blijf dat best knap vinden moet ik zeggen. Helaas zijn er toch UVB uitgeschreven, want sommige spelletjes, daar ben ik bekend mee.

Vandaag was het echt mondkapjespolitie. Wat was het een drama met reizigers die eigen regels maakten. Nog niet eerder zo vaak collega's Veiligheid en Service bij de trein geroepen. Allemaal voor ofwel geen mondkapje, kapot mondkapje of niet opvolgen aanwijzing. Geweldig als het mondkapje op de kin wordt gedragen, vervolgens pissig zijn dat ik daar wat van ga vinden en vervolgens een blik met scheldwoorden tegen je wordt opengetrokken, dan vraag ik me echt af, serieus joh. Wordt volwassen. Ik doe alleen maar mijn werk, zo wordt het er echt niet leuker op. Net als een Engelstalige reiziger met droge ogen durft te beweren dat die niet op de hoogte was van de mondkapjes plicht. Ze was hem vergeten, maar om dan niet uit te stappen op het eerstvolgende station om het op te lossen, gewoon dom doen. Kan dan best geirriteerd uit de hoek komen, want ik word er echt maf van. Alsof het zo goed gaat allemaal.

Voorheen vond ik het leuk om in het weekend te werken. Dat is helemaal weg door dit gedoe. Zonde, echt zonde.

Sommige treinen zaten goed vol vandaag, waar ik me toch af ging vragen, wat is er te doen geweest? 

Nu heb ik weekend en ga weer de vroege in. Verwacht een stuk rust. 

 

 


Het blijft echt een wereld van verschil tussen de vroege doordeweekse diensten en de late diensten. Weekend is gewoon zo enorm veranderd, normaal werkte ik graag in het weekend, maar in de huidige tijd werk ik liever doordeweeks.

Had nooit gedacht dat we maandenlang in een crisis zouden komen. Als ik terugdenk aan vorig jaar, overvolle treinen, drukke perrons, wat is er ineens veel veranderd.

Ook de hulpvragen zijn anders. Kom bijna geen zieke reizigers meer tegen, best rustig trouwens. Toch kwam ik vandaag een reiziger tegen die last had van wagenziekte. Best lastig, maar gelukkig brengt het toilet dan een soort verlossing.

Wat me wel opvalt, reizigers laten vaak hun zooi achter. Waarom dat zo is, is mij onduidelijk. Heb niet het idee dat ik meer egoistische reizigers heb die hun afval niet willen weggooien. Dit even los van het geneuzel mondmasker.

Die Higimasks zijn in opkomst. Slechte zaak, snap niet hoe deze als veilig verkocht kunnen worden. Het is voor mij een spatmasker en dus niet toegestaan. OV personeel mag geen eigen spullen gebruiken, dus is het Higimask ook niet toegestaan voor collega's.

Zag er laatst een rij-instructeur mee werken. Dacht, oh nee he 😓.

Heb ook nog een flinke ruzie gehad met een treeplank van een Flirt. Ben in gevecht gegaan en nog verloren ook. Dacht dat ik het treeplank probleem wel kon tackelen, maar nee.  De deur bleef enorm eigenwijs en moest hem afsluiten. Normaal geen probleem, wel als het de minder validen deur is. Dan moet ik ook de overzijde afsluiten, je zal met je scootmobiel maar aan de werkende zijde inrijden en er niet meer uit kunnen 🤔. Daarom worden deze defecte deuren anders behandeld en mag het treinstel ook niet meer door. Dan sluit je 2 deuren, race je door je voorraad van Defectstickers heen..... 😅, moet ook overal op letten.

Vandaag nog twee reizigers gehad, die geen gevaar zagen en de treindeur opentrokken. Pas als het echt fout gaat, leert men dit pas af vrees ik. Toch is het weer ff geleden dat ik ermee te maken heb gehad. Komende week een afloper en 2 tussendiensten. Benieuwd of ik verschil ga merken weer. Fijn weekend voor iedereen 😀.


Het heeft weer even geduurd, ik had andere bezigheden, maar ben weer wat diensten verder. 

Wat me blijft opvallen, is dat het echt drukker aan het worden is. De discussies (waar ik in de trein niet echt op zit te wachten) nemen ook toe. Ik controleer me treinen zover ik kan momenteel, ben ff niet op mijn volle 100%, maar ik blijf werken wat kan. Zo dus ook weer wat controlerondes.

Ik kwam een reiziger tegen, die erg blij was mij te zien tijdens controle. Doet mij natuurlijk goed, maar dan blijf ik toch wat vraagtekens houden. Het is ook super fijn met een collega samen te werken, die er hetzelfde in staat.

Een eerdere trein had ik mijn handen vol. Hoeveel reizigers ik exact gecontroleerd heb, geen idee, maar ik was wel blij dat ik voldoende vervoersbewijzen bij me had. Was echt, wie schrijft die blijft onderhand.

Vaak wil ik met iemand wel in gesprek, maar als je rookt in me trein, dan ga je nat, want dat vind ik zo goor. 

De treinen die ik mee had laatste paar diensten, diensten zijn best wel verspreid geweest, maar ik heb gelukkig nog geen trein gehad waar alle 2e klas zitplaatsen vol zaten. Betekend niet dat ik het niet druk vond, maar sinds de mondkapjesplicht in het ov (1juni vorig jaar) mag elke plaats gebruikt worden. 

Tuurlijk begrijp ik dat men in deze tijd niet naast een wildvreemde wil gaan zitten. Toch is het aantal kleine en ook grote ehbo gevallen enorm verminderd. Zieke reizigers kom ik bijna niet meer tegen. Grote ehbo gevallen kun je overal tegenkomen en als je dan kan helpen, is dat fijn en mooi. Misselijke reizigers kom ik echt bijna niet tegen.

Wat me dan wel opvalt, is de zooi die reizigers achterlaten. Hele dozen van maaltijden laat men staan alsof men denkt, wordt wel opgeruimd. Dat vind ik een waardeloze instelling. 

Ik hoop dat dat geen stuk van het nieuwe normaal gaat worden. Al die rotzooi die men ook al in de natuur achterlaat. Bizar en goor. 

Hopelijk blijf ik reizigers blij maken met me werk. Wie weet.


Toch weer wat diensten verder. Ik zie het drukker worden, maar voor mijn mentale gezondheid is het niet goed meer. Ik zie ook op dit forum veel topics over de coronamaatregels. Ik kan je zeggen dat de maatschappij verder ontwricht is en we staan veel verder van eljaar af dan ooit tevoren.

Je hebt de mensen, die corona als griep zien, de maatregels onzin vinden, moeite hebben dat ze vrijheid moeten inleveren, discriminatie in alle lagen en ook mensen die respectloos zijn voor iedereen.

Iedereen mag zijn mening hebben, maar blijf respectvol naar elkaar toe. Voor mij ben ik het onderhand zat om voor racist of k*****hoer uitgemaakt te worden. De groep die dat roept, zijn de mensen die niet willen zien dat ook zij geen uitzondering zijn op aanspreken en handhaven. Als ik iets terug zou zeggen met dat soort schuttingtaal, dan gaan ze over de flos, want ik mag niet reageren. Dit soort mensen is zwaar irritant, en het komt nu het meeste voor als je aanspreekt of handhaaft op coronamaatregels.

Het ergste is dat men durft om met een medische uitzondering in een volle trein te stappen, zonder enige bescherming. Sorry,maar dan heb je het spel niet begrepen. Men leest wat men wil lezen, er zijn tijdelijke regels bij gekomen en de groep die we juist moeten beschermen heeft er schijt aan en doet er niets aan om mij te beschermen. Dat vind ik egoistisch en respectloos. 

Dan zullen we het maar niet hebben over alle medische redenen die worden aangevoerd, want het zit vaak echt tussen de oren. Ik wil niet geloven dat geen enkele arts, chirurg, pedicure en al die andere beroepen waar men edn mondkapje moet dragen last hebben van astma, hooikoorts, acne etc. Die groepen moeten wel super gezond zijn, want dit zijn de dagelijkse redenen dat men vindt dat ze met dat votje van het internet het recht hebben om alle regels overboord te gooien. 

Ik gaf het al eerder aan, dat ik blij zal zijn als we dit achter ons kunnen laten en weer gewoon bezig zijn met het vervoer van reizigers, controle en alle andere taken die we hebben. 

Kon dit niets anders, ja absoluut, maar we zijn nu eenmaal een polderland. Dat zie je terug.

Zelf blijf ik me ook houden aan de maatregels, doe ook gewoon me werk, dus ook controle en dus ook UVB's schrijven aan reizigers in de 1e klas die daar niet thuishoren. Als we weer meer naar normaal gaan, dan zal dat stuk voor mij niet wennen zijn iig.


Het wordt goed verwoord inderdaad. Als het kan en het is enigzins normaal, dan helpt een HC echt wel. Oudere reizigers met koffers (geen zware) help je wel mee tillen. Er zijn reizigers die door een gezichtgebaar ff aangeven, dat ze eisen dat je helpt en dat gaat me wat te ver helaas.

Nu weer drie late diensten gehad en vrolijk word ik er niet van. De agressie neemt enorm toe. Het lijkt wel of de stapjeugd in de korte tijd die men kan stappen, om 24 uur gaat alles dicht, ff de hoeveelheid alcohol drinken die ze voorheen dronken en dan zijn ze oervervelend. Agressief, respectloos en totaal los geslagen. Ik kies vaker voor mijn eigen veiligheid, maar er word nog steeds wat van me verwacht. 

In de laatste treinen lijkt Corona niet te bestaan, lijken regels er vakantie te hebben en heeft men het rijk alleen. In groepsverband heb je niemand te vrezen denkt men dan. In mijn jaren als HC heb ik nog niet eerder dit soort agressie en respectloosheid meegemaakt. Waar je normaal nog je kon mengen in de menigte, vraag ik me nu al vaak af of dat nu nog kan. 

Alle agressie die ik heb meegemaakt met collega's, horen we ook positieve geluiden over onze optredens. Wel word ik er moedeloos van, dus ik hoop echt dat het tijdelijk van aard is. Waar gaan we anders heen met onze maatschappij?

 


Terug naar het topic zelf, na een kleine twee jaar had ik echt niet meer verwacht dat we in de huidige situatie van lockdowns zouden zitten en ook niet dat we nog zoveel maatregelen nodig hebben. Iedereen vindt er wat van, maar het belangrijkste is, leven en laten leven en dat is soms best lastig in de huidige tijd. Well logisch op zich, maar ik had het echt liever anders gezien.

Het effect dat de scholen dicht zijn, ook dat zie je. Het gedrag van jongeren, het over de grens heen gaan, het moeilijk te laten corrigeren en dan komt direct in mij weer op, waarom komt er niet een verkorte dienstplicht terug, gewoon om een stuk respect terug te krijgen. We zijn nu eenmaal een samenleving en om dat goed te laten verlopen, is dit gewoon wel belangrijk. Het is een veel te egoistische maatschappij geworden. Je merkt dat aan zoveel factoren. 

Zeker als ik weer een reiziger tegenkom, die mij de schuld geeft dat hij of zij geen geldig vervoerbewijs heeft. Ik ben altijd van het onderzoeken, maar niet als ik meteen een grote mond krijg en de mededeling hoor dat op de volgende station wel wordt ingechecked. Vraag me wel eens af of ik bij die reizigers in hun zaak eerst zaken mag pakken en dan pas later maar een klein deel ervan ga betalen? Ik denk niet dat men dat leuk gaat vinden, dus waarom verwacht men dat wel van mij?

Voeten op de bank is ook vervelend aan het worden. Steeds vaker komt het weer terug, net als niet ingeklapte vouwfietsen. Zeker niet vertellen dat het jouw vouwfiets is, zodat je je van de domme kan houden, ook zo waardeloos. Waarom is het zo moeilijk om aan bepaalde regels te houden? Ja, de coronaregels zijn het lastigst voor de meeste reizigers, maar ik denk dat het onderhand alles moeilijk aan het worden is. 

Ik mag me de komende maanden weer op de studie gaan richten, dus ik ben wat minder op de trein te vinden, maar ja, dat is nu eenmaal zo. Huiswerk maken is iets wat ik ook niet echt graag doe, alleen ontkom ik er nu niet aan. 

Op betere tijden, ik blijf het nog altijd maar hopen.

 

 


Na een zware week, veel diensten en weinig rust begin ik in een andere modus te komen. Helaas ben ik meer uitstellen aan het schrijven en hoor weer dagelijks dezelfde smoesjes. Soms denk ik dan, verzin eens wat anders, this ozo afgezaagd.…

Coronamaatregelen, ze blijven helaas en ik ben benieuwd hoe men er nu weer mee om zal gaan. Ik hoop beter, me verwachtingspatroon is een stuk lager helaas. 

Ik zie ook weer een toename in, IK MOET DIE TREIN HALEN acties, waar ik me verbaas dat men zichzelf zodanig in gevaar brengt om die ene (en absoluut niet de laatste en zelfs in 10 minuten regeling) trein nog te halen. Bizar gewoon. 

Ook het rennen naar treinen die al aan het vertrekken zijn. Ik begrijp het gewoon weg niet. Het zal wel aan mij liggen denk ik dan.

Ik merk wel op dat ik meer normale reacties krijg. Men begint weer normaler te doen. Dat idee begin ik te krijgen namelijk. Alleen die voeten op de bank, vreselijk goor. Degenen die dat doen, gaan dus nooit op hun viesgemaakte stoel zitten. Snap er niets van. Wel mooi om te zien dat vrienden elkaar soms zelf terechtwijzen, dat helpt mij enorm. Daar zie je aan dat er aanpassingen in gedrag komen. Niet bij het tuig en de egoisten, die blijf je houden helaas, maar ik ben er altijd van overtuigd dat iedereen de rekening een keer gepresenteerd krijgt. 

Dit weekend geen dienst, geen idee hoe druk het nu is, want ik bleef het toch best druk vinden om eerlijk te zijn.

Fijn weekend gewenst.


Een collega vertelde me dat na 660 dagen er geen coronamaatregelen meer zijn sinds woensdag en dat dat wennen zou worden. Dat kan je wel stellen ja.

De treinen worden weer voller, gezelligheid komt terug, maar ook groepen jonkies die geen enkel respect voor wie dan ook hebben. De erfenis van corona, niet echt tof. Hopelijk gaat dat ook weer normaliseren, maar de eerste diensten was echt weer wennen. 

De jeugd is weer stomdronken, vieze treinen zijn er helaas ook weer, doelend op het te diep in het glaasje gekeken te hebben, reizen met verkeerde kaartjes, erg vaak. 

Toch ben ik blij dat het weer wat normaler is, heb minder last van keelpijn en het is afwachten wat het verder zal gaan brengen. 

Wat ik heel zeker weer, Corona heeft ons niet goed gedaan of goeds gebracht helaas....


Persoonlijk vind ik de vakbonden te kort door de bocht gaan door alleen over cruciale beroepen te spreken. De mantelzorger hoort hier ook bij, reizigers die bv naar het ziekenhuis gaan. Als we dit zouden realiseren, apart vervoersbewijs, hoe ga je dit allemaal veilig na? Ik ben benieuwd wat er allemaal uit gaat komen.


Ik mocht vandaag erg vroeg beginnen en had het bekende rondje om de kerk. Ik had het geluk alleen maar stoppers te hebben. Het was rustig in mijn treinen, opvallend was dat iedereen ruimte voor mij maakte voor in- en uitstappen. 

Het meest opvallende waren de 2 vogels op station Boxtel. Zelfs die volgen het RIVM advies op...😂

 


Je bent niet de enige die zich afvraagt hoe het straks met die anderhalve meter moet.

https://www.gelderlander.nl/dg-werkt/frie-58-is-conducteur-hoe-moet-het-met-die-anderhalve-meter-als-het-weer-drukker-wordt~ae168c59/

 

Maar dit vind ik wel lief en heel leuk gedaan.

 


Ik ben weer 2 diensten verder, gisteren ook weer en soort 9-17 dienst en vandaag een echt vroege.

Je blijft merken dat er meer leven komt op de stations. Geen idee of alle reizen noodzakelijk zijn, maar er gaan stiekem wat meer winkels open op de stations. 

Wat je nog steeds ziet is het gewoontedier in de mens. Op den duur zijn we gewend om bv de zitplaatsen naast het raam te kiezen. Steeds meer treinen zijn bestickerd, ook op plaatsen waar we echt even onze wenkbrauwen fronzen van, hoezo daar een zitplaats. Ook die signalen geven collega's gelukkig door.

Ik voel me wel echt een kleuterjuf, zeker met het fietsverbod. Deze twee diensten toch weer 3 reizigers met fiets aangesproken en niet meegenomen. Meest gehoorde antwoord: ow, dat wist ik niet. Van een collega gehoord dat hij een groep fietsers ook heeft aangesproken en niet meegenomen.

Het mooiste antwoord wat ik vandaag hoorde: ik kon inderdaad geen fietskaartje kopen. Had geen idee, dacht dat het nu gratis was. 

Ik vind het echt niet tof mensen te moeten laten staan, maar het fietsverbod is er niet voor niets. Zo zie je steeds meer fietsen die gedumpt worden op het perron, waarbij ik me afvraag of het wel hun eigen fiets is. 


Vandaag weer de 1e van 4 late diensten die ik mag draaien. Ik had veel pauze en dat maakt een dienst niet altijd leuker.

Toch mocht ik vandaag weer 1 fietser op het fietsverbod wijzen. De reiziger bleef correct en baalde. Als je het echt niet weet, snap ik zoiets heel goed. Ik kan alleen niet nagaan of het echt klopt.

Ook weer eens de randstad mogen opzoeken en wat schrok ik daar van reacties. Reizigers die elkaar geen ruimte gunnen, ik word totaal verrot gescholden, omdat ik iemand wijs op de afstand. De lontjes zijn echt kort, maar de agressie zal komende tijd niet gaan afnemen vrees ik.

Mooie momenten kom ik nog wel tegen. Leuke gesprekken met collega's en reizigers. Dat gaat echt terugkomen. Een andere reiziger schrok van de reacties. De korte lontjes, ach, ik vertelde hem dat ik erg goed ben in melden. Pas dan is duidelijk wat er daadwerkelijk speelt allemaal. 

Je ziet genoeg reizigers die heg besef niet hebben, waarom ze niet naast elkaar mogrn zitten. Ook daar krijg je mooie gesprekken mee, maar soms is men pislink erover en dan hoef ik hier niet te vertellen wat er gebeurd. Op dat gebied is mijn incasseringsvermogen gegroeid. Nadeel is wel dat ik minder tolerant begin te worden. Ik ben allergisch voor het stuk: "Oh, maar dat wist ik niet". 

Ik kan niet nagaan of het waar is en de huidige periode zorgt er nu voor dat ik daar nu echt anders in sta.

Het is voor mij ook de laatste week zonder mondkap. Ook ik zal eraan moeten geloven en ik ben nu al benieuwd naar alle smoezen. Wie is er origineel, wie niet. 

Ik ben ook benieuwd hoe het zal zijn, een dienst van ruim 8 uur met mondkap. Ik heb mijn instructie hoe ermee te werken al gevolgd. Deze week komen de werkinstructies, vandaag wederom bericht over gehad. Ik ben heel erg benieuwd.

Ik zag ook al dat ef groene stickers ineens van plek zijn gewijzigd. Men heeft geprobeerd ze eraf te halen en een nieuwe plek te geven. Tja, je moet je ergens mee vermaken.

Ook vraag ik me weleens af, al die mensen die me uitschelden, hoe zouden die het vinden als we de rollen om gingen draaien? 

Ik ben bijna klaar met dienst. Ik hoop het nu rustig te houden.


Weer een aantal diensten verder. Ik kom steeds meer in mijn oude gewoontes terug. Het geeft mij enorm veel energie. 

Het kat en muis spel met de mondkapjes blijft, net als het spel tussen de doorgewinterde zwartrijder. Ik probeer elke trein te knippen, je merkt dat de reizigers dat prettig vinden. Dat geeft mij dus energie.

Wel zie in een toename van aanrijdingen. Ik was er al bang voor. Ik probeer hier er te zijn voor de betrokken collega's, als ze daar behoefte aan hebben en natuurlijk de reizigers die hierdoor langer onderweg zijn.

Ik zie ook weer meer aspiranten, leidingevenden op de trein, zoals het ook was voor corona. Ik ben echt blij dat we door die 2,5 maanden heen zijn. Ik mag alweer ruim 5 weken mijn sport beoefenen en dan pas merk je wat je mist als je iets niet mag. 

Het gelaatsscherm dat ik gebruik, is al bijna tweede natuur. Toch blijft een mondkapje binnen handbereik, je weet het maar nooit. Ik houd niet zo van dat soort verrassingen. Hoe snel je aan iets kan wennen, echt niet te beseffen. 

Het is wel wat drukker geworden, maar ik heb nog geen dilemma's gehad iig. Dat scheelt enorm. Nu een soort van weekend. Ff weer de batterij opladen. Das nu eenmaal menselijk.


De eerste zaterdag na de afkondiging van de versoepelingen. Vandaag rust, maar die ene dag merkte ik direct dat het een stuk drukker was. Ben een aantal actiekaartjes tegengekomen (degenen die dus verlengd zijn), keuzedagen en ik kreeg veel vragen over de samenreiskorting. Toch weer te maken gehad met 2 reizigers zonder mondkapje en 1 reiziger met een fiets. Tja, regels zijn lastig. Een van de mondkaploze reiziger wilde de trein niet uit om een mondkapje te regelen, dus die is voorzien van een bekeuring. Als je kansen krijgt om een fout te herstellen en dat doe je niet, tja, vul zelf maar in. Voor je het weet ben je weer een racist, echt, wat word ik daar moe van onderhand. Ik mag totaal verrot gescholden worden, men vindt het normaal om met overtredingen weg te komen en direct komen er weer vooroordelen de hoek om. Kijk eerst wat de aanleiding is.

Soms tref ik kinderen met een Kids Vrij abonnement, die alleen reizen. Als ik aangeef dat dat niet de bedoeling is, zegt het kind vaak, maar mijn ouders zeggen dat het goed is. Heb ik zin om een kind, dat normaliter voor 2,50 euro kan reizen te gaan bekeuren? Nee, niet echt. Daar haal ik geen voldoening uit. Als een kind geen respect toont, dan kijk ik wel verder wat ik ga doen.

Gisteren gelukkig ook een collega getroffen, die graag de trein controleert, daar hebben we dus goed gebruik van gemaakt met in elke trein wel een UVB. Ik hoopte dat het niet zou zijn en dat iedereen een geldig kaartje had. 

Ik heb weekend en we gaan met frisse moed dinsdag weer verder 😁.


Het valt me op hoezeer de discussie speelt over de beschermingsmiddelen. Het is voor mij elke dienst weer aan de orde. Het is eigenlijk de orde van de dag. 

Elke keer dat ik naar mijn trein loop, kijk ik in de trein of men hun mondkapjes goed gebruiken. Ik merk op dat als ik een gebaar maak om duidelijk te maken als het niet goed zit, de meesten daarop reageren en hem goed opzetten.

In de discussies op dit forum gaat het vaak over feiten en schijnveiligheid. Dat we makke schaapjes zijn die netjes volgen. Ik heb respect voor iedereen zijn mening erover, maar als puntje bij paaltje komt, zal men zich aan de regels moeten houden. Het gaat nu over de mondkapjes. Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat een zelfde soort discussie, wel op een ander vlak gevoerd is toen de treinen rookvrij werden. Iedereen heeft zijn of haar mening daarover.

Ik vraag reizigers wel eens als ze een regel overtreden en mij voor het blok zetten, hoe zij in mijn situatie zouden reageren. Dat geeft soms hele mooie inzichten. Degenen die dat doen, krijg je een mooi en respectvol gesprek. Degenen die dat niet doen, hebben er al eerder over nagedacht en men zal proberen ten koste van alles om hun gelijk te behalen.

Zo een discussie gehad met een reiziger, die een theedoek had gebruikt als mondkapje. Dat mocht volgens hem, want er zitten elastieken aan.

Ik heb laatst ook een reiziger aangesproken, die een slaapmasker, die voor over de ogen gebruikte als mondkapje.

Een ander dacht dat een aangeboden kapje van een hele aardige reiziger niet op te hoeven zetten. Tuurlijk joh. Je wordt "gered" door een medereiziger en dit is je dank. Echt, geef dit soort reizigers geen mondkapje, want ze zijn respectloos naar iedereen toe. Een reiziger met een probleem die vooraf het probeert op te lossen, das echt een ander verhaal.

Gebruiken al mijn collega's hun beschermingsmiddelen correct? Ik zou willen dat ik ja kon zeggen, maar ik heb zoveel collega's en ik zie er maar een heel klein deel van tijdens mijn diensten. Wat ik wel weet is dat het zwaar weegt als er een constatering plaatsvindt bij verkeerd gebruik. Iedereen is volwassen bij ons, dus ik ga daar niet over liegen om een collega te beschermen. Ik zal altijd aangeven wat ik gezien en gehoord heb. Een oordeel geven is niet aan mij.

De controlerondes. Geen problemen mee. Ik neem geen enkele kaart aan en zet mijn scanner ertegenaan. Op een tafeltje (klapbaar) leggen om te laten scannen werkt vaak niet. Kies dan voor een stoel of leuning. 

Pak ik dan nooit meer kaarten aan? Soms wel, maar dan is er iets aan de hand. Voordeel van de nieuwe manier van scannen dat de reiziger vaak al mee kan kijken op mijn scanner. Maar nu als je iets registreert, dan meld je dat de reiziger ook direct. Het heeft zo zijn voordelen. 

De discussies zullen altijd blijven, daar zijn we Nederlanders voor, altijd polderen, maar het heeft weinig zin om elke keer dezelfde feiten in discussies te gooien over wel of niet. Ik zeg tegen reizigers dat ik de regels niet maak, maar wel geacht word er iets mee te doen. Wat valt mij op dat Duitsers bij aanspreken verkeerd mondmapje (col, bandana) bijna altijd een goed mondkapje bij zich hebben. Deze houding is prettig. Daar kunnen wij Nederlanders nog wat van leren. Je hoeft niet overal mee eens te zijn en ik geloof ook dat we daarom in een democratie leven. Ik blijf dat koesteren. 

In de hoop op betere tijden, geef mijn taak mondkapjespolitie graag terug en ga terug naar de basis voor Corona. Mag weer even genieten van mijn weekend.


Terug naar de realiteit helaas. Ik merk dat ik moe aan het worden ben, door oa de hitte. Van de 8 dagen heb ik er na morgen 7 van gewerkt en 1 vrij. Na morgen heb ik wel ff een lang weekend. Fijn vooruitzicht.

Ik merkte vandaag op, dat ik een kortere lont had. Ik heb veel discussies over het mondkapje ingedrukt. Ook als ik gewoon informeer, wat de regels zijn, blijft men er verweer tegen voeren. Alsof het iets speciaals is. Nou nee, in bijna elk rijtuig is er wel iets.

Ofwel de regels zijn niet duidelijk dat er een verplichting is een mondkapje in het ov te dragen. Ook al zit je alleen, ruim op afstand etc. Ik kom minimaal 5 reizigers per dag tegen waar ik dat tegen mag vertellen.

Bandana's mogen nu eenmaal ook niet. Leg je dat netjes uit, ja maar....…

Nee, het mag niet. Regel de volgende keer een mondkapje. Ja maar...…

Nee, het mag niet punt.

En zo gaan we nog 3 Ja maren verder.

Dan hebben we het nog niet over de "zwartrijders". 

Vandaag wel een goed gesprek gehad met 3 jongens in de 1e klas. Ze zagen er niet uit als 1e klassers, maar waren het wel. We hebben het gehad over de vooroordelen en aannames die we toch doen. Ik heb er weer veel van geleerd. 

Morgen weer een dagdienst, hopelijk heb ik na vannacht weer een langer lontje 😅.

 


Nog 1 dag en ik heb weer weekend. Dan zitten er weer 4 aflopers voor me op. Merk wel dat ik toe ben aan vakantie en die komt er binnenkort ook aan.

De bekende welles/nietes discussie mondkapjes, die is onderhand wel bekend. Ik heb in de afgelopen 3 diensten weer genoeg andere discussiestof gekregen.

Op de ICD heb ik met een groep een fikse discussie gehad over de toeslag. Je merkt als men als groep fungeert, dat men zich sterker voelt. Zodra je ze alleen spreekt en ikzelf me ook houd aan hetgeen ik beslis, merk ik toch wel dat er dan een goed gesprek uit komt. Zeker als je uitlegd wat de consequenties kunnen worden als ik er zo klaar mee ben en het ga doorpakken. Uiteindelijk niet hoeven doen gelukkig, maar soms krijg ik daar geen keuze in.

Een ander probleem wat naar voren kwam, was een inklemming in een buitendeur. De betreffende reiziger kon zich zelf bevrijden en ik zag het weer gebeuren. Dat soort acties zijn levensgevaarlijk en ik ben naar het tweetal toegegaan en heb daar een interessant gesprek gehad. Hoe je iets anders kan beleven. Mijn getuigeverslag zag er heel anders uit dan wat de reiziger dacht dat hij had meegemaakt. Hoe je met oogkleppen situaties zo verkeerd kan inschatten. Ik stond volledig in mijn recht hier een bekeuring voor te schrijven, maar ik heb het afgedaan met het waarschuwende gesprek. Ik zag hoe het binnenkwam en vaak is dat beter dan er direct op bekeuren.

Later op de dag nog een groep jongens tegengekomen, waarvan er 1 een kater had. Ze waren komen vliegen en hij was helemaal gecheckt op Coronagerelateerde klachten. Natuurlijk ben ik niet blij met een reiziger, die overgeeft, maar hun reisorganisatie had hem voorzien van goede kotszakken. Ook hier zag je de dankbaarheid waarmee de groep werd geholpen. Het werd niet als normaal beschouwd.

De warmte zorgt ervoor dat ik me moe voel. Toch blijf ik door me treinen gaan en ik heb zelden een saai moment. Gisteren nog getuige mogen zijn van een echtelijke ruzie. Dat soort ruzies heb ik weinig mee van doen, behalve dat men het veilig houdt, maar als de een je trein ingaat, zonder mondkapje, dan krijg ik er een flink probleem bij. Uiteindelijk heb ik geen problemen gehad en ik hoop dat ze eruit zijn gekomen. Aangezien ze allebei niet meegegaan zijn, ken ik de uitkomst niet.

En gisteren weer eens een primeur gehad, een Flirt werd als Intercity ingezet. Hoeveel reizigers bij ons hebben nagevraagd of het een IC was, de twijfel sloeg enorm toe. De vraag van de dag was: "Haal ik straks mijn aansluiting wel, nu er een sprinter rijd?" Men dacht dat de Flirt niet zo hard kan rijden als IC materieel en in het bijzonder de VIRM.

Vanavond weer op pad in de hoop weer meer normalere zaken te regelen.


We zijn weer ruim een week verder. Ik heb een aantal vroege diensten achter de rug. Het verschil tussen doordeweekse dagen en weekenddagen is groot. Ook tussen de vroege en de late dienst. Maakt het wel dat je wat afwisseling hebt als HC.

De afgelopen diensten viel me op, dat vaak Duitsers sjaals, bandana's, spatschermen etc dragen. Opvallend is dat deze reizigers na aanspreken direct een mondkapje opdoen. Heerlijk, geen lange discussies, maar een dank je wel voor de info. 

Tijdens deze laatste paar diensten toch weer 2 bekeuringen uitgeschreven voor het niet dragen mondkapje. Zo af en toe he, vraag ik mezelf af of ik wel HC ben. 

De ICD ook weer mogen bedienen. In het weekend valt op dat er toch veel reizigers geen toeslag hebben. Is het onwetendheid of gokt men het erop? Moest wel lachen met 2 reizigers. Eentje gaf aan geen toeslag te hebben geladen. Ik lees de kaart uit en ik ga glimlachen. De reiziger kijkt me aan, ik mis zijn mimiek door het mondkapje, maar zijn ogen spraken boekdelen. Hij had een abonnement voor de ICD. Tja, dan hoeft het niet nee.

De andere gaf aan ook geen toeslag te hebben. Ik vraag het kaartje, is het een internationale naar Belgie met inclusief de ICD toeslag. Zoiets maakt mijn dag echt goed.

Ook een minder handige actie gehad. Na mijn omroep in de ICD over toeslag, heb ik blijkbaar voor vertrek een reiziger over het hoofd gezien, die zich spoedde naar de toeslagpaal. Uiteindelijk is de bagage eerder op het bestemmingsstation gekomen dan de eigenaar. Het kan dus echt, ahem..... foutje, bedankt.

De treinen worden drukker, daar ben ik echt blij om, maar hoe Corona zich verder gaat ontwikkelen is echt de vraag. 

Ik ben allang blij dat ik weer geregeld leuke ontmoetingen heb met reizigers. Morgen nog een vroege en komende week weer laat, daarna mag ik mijn accu gaan bijladen 😁.


Mijn laatste dienst gedraaid voor mijn vakantie. Jemig, wat een drukte in de trein 😳, in geen tijden zulke drukke tijden in de middagapits gezien. Is lang geleden dat ik een VIRM6 tussen Eindhoven en Amsterdam volledig geknipt heb. 

Je ziet dat de scholen weer begonnen zijn. Een enkele scholier gebruikt de smoes het mondkapje te zijn vergeten, sommige jongeren vinden het doodnormaal om je uit te schelden en hopen op escalatie, want ze zijn met een groep. Ik denk dan altijd, is dat de toekomst? Houdt me hart vast.

De jongeren daldagkaart al geregeld tegengekomen. Het gevecht dat men met een dal e-ticket niet in de spits mag reizen zal ook steeds vaker weer gaan komen.

Nog geen illegale fietsen in de spits getroffen, zal ook wel weer komen.

Ik ga nu ff drie weken afschakelen en zal wat minder actief zijn op het forum, maar na mijn vakantie meld ik me weer in dit topic. Hoe zal het over drie weken gaan? Ik ben heel erg benieuwd.....


Het is weer ff geleden, drie diensten verder in de vroege dienst en het valt me best mee wat ik zie. Bepaalde trajecten zijn best druk, sommigen helemaal niet. Ligt ook aan het moment van de dag.

Weer genoeg reizigers gezien, gelukkig voel ik me steeds minder kleuterjuf anno Corona crisis, dus ik moet zeggen dat steeds meer reizigers zich netjes aan de mondkapplicht houden. Iedereen zal niet lukken, maar het worden er steeds meer. Dat maakt mij een blije HC iig. 

Krijg vaak terug van reizigers dat ze blij zijn met de controle en tja, das mijn werk toch? Gezellig onder de reizigers zijn en ze lekker lastigvallen voor controle. 

Een ander hot item dat weer de kop opsteekt, is het instappen na het fluitsignaal en tijdens het sluiten van de deuren. Ik zie steeds meer reizigers onnodige risico's nemen door een sluitende deur open te trekken om toch de trein maar te halen. Ik heb het dus niet over direct na het fluitsignaal, echt dat ik al aan het kijken ben of de deuren veilig gesloten kunnen worden. Veel reizigers die dat doen, denken dat het liftdeuren zijn. Als het goed afloopt, ben je er wel blij om, maar ik hoop echt dat ik alles zie gebeuren. Als je met deze reizigers in gesprek gaat, dan is vaak het besef van gevaar achteraf en niet op het moment zelf.

Zelf maak ik elke keer beslissingen om juist iets wel te doen of juist niet. Denk wat stappen vooruit en dat pakt tot op heden goed uit. 

Als ik dan tijdens mijn dienst op een perron sta van een normaal druk station, dan blijft een leeg perron overdag mij wel heel erg bij. Overigens was ik vandaag ook erg goed reizigers uit me trein te "jagen". Met de werkzaamheden op de hsl heeft de intercity Eindhoven - Den Haag cs een ander tijdpad en via Dordrecht. Als ik dan ruim 20 minuten in Breda sta te koekeloeren, vind ik het fijn dat de reizigers naar Tilburg dan nog mee kunnen met de Intercity Zwolle. Kleine moeite lijkt me dat. 

Het waren drie goede diensten waar ik vrolijk door kon, ik hoop dit vast te houden voor in het weekend. 


Het nieuwe jaar, veel voornemens en nog steeds de realiteit uit het vorige jaar. 

Ik kan nog steeds niet wennen aan die rustige treinen, die mondkapjes, waar ik telkens de lach of de traan mis van reizigers. De korte lontjes, het stukje egoisme (algemeen bedoeld), het elkaar nu niet lief hebben en die knuffel of die arm over de schouder. Nooit had ik aan het begin van 2020 dit allemaal kunnen bedenken.

Wat ik wel merk, is dat het kat en muis spel.met mondkapjes geraffineerder gespeeld wordt. Jammer dat we niet gewoon ons aan de regels kunnen houden.

Vervelend dat reizigers die medisch zijn en vinden dat ze geen mondlkapje kunnen dragen, niet begrijpen dat ze de orde, rust, veiligheid en of goede bedrijfsgang verstoren en niet willen begrijpen dat als ze moeten reizen, ze een mondkapje op moeten zetten of meedenken. Nee, wat doen we, we gaan doodleuk tussen andere reizigers zitten, flinke discussies aangaan en dan nog vinden dat er discriminatie plaatsvindt. Ik hoop echt dat de echte medische uitzonderingen meer hun best doen, want ik ben onderhand klaar om elke dienst minimaal 1x deze discussie te moeten voeren. Als je echt een longaandoening hebt, zou ik niet graag met het ov reizen, dus als men al niet bang is, weet ik zat. 

Waarom moeten we in Nederland zoveel polderen? Iedereen mag een mening hebben, geen probleem, maar denk mee in oplossingen ipv ons het bloed onder de nagels vandaan halen. Is voor beide partijen geen leuke bezigheid, kan ik je verzekeren. 

Had ik maar een glazen bol en wat zou ik graag weer bezig zijn met drukke treinen, plaatsen onnodig bezet houden en dat soort simpele dingen. Ik weet 1 ding zeker, deze huidige periode zal ik nooit meer vergeten. Het gehalte wist je nog? is hoog. Zoals er over vroeger wordt gesproken, halen wij geregeld herinneringen boven van, wist je nog dat moment van dat overvolle perron en trein? Hoe kwamen we daar uiteindelijk veilig weg. Het lijkt ozo lang geleden en das niet fijn. 

Het is dat het kalenderjaar gedraaid is, ik heb daar zelf weinig gevoel mee, want veel is er niet veranderd, maar da's de conclusie van elke jaarwisseling. Zelfs met het millenium, toen het 2000 werd en de wereld zijn hart vasthield of alles goed zou blijven gaan. Dat was pas een aparte jaarwisseling.

Maak er een mooi jaar van.


Het is ff geleden dat ik dienst heb gedraaid. Heb er deze week iets van 5 gehad, met de nodige restricties ivm het terugkomen na een medische interventie. Het valt me op dat er een soort tweedeling is. De groep die zijn best doet zich aan de regels te houden en de groep die er meer moeite mee heeft. Ik hoef minder op mondkapjes te wijzen, maar de situaties die dat wel van me vragen, leveren 1 op de 5 een vervelend gesprek op. 

Mijn eerste dienst had ik weer eens mazzel dat ik met een goed werkende intercity strandde achter een defecte sprinter. Deurproblemen waren het issue en ik stond op een plek, waar je liever niet staat, we konden geen kant op 😒

Altijd leuk als je in de verstoringsinfo leest dat jouw trein erachter gestrand staat. Komt niet erg vaak voor zoiets 😅. Was een fijne sfeer, ondanks dat ik toen weinig wist en het enige positieve kon zeggen dat wij een werkende trein tot onze beschikking hadden. Is ook wel wat waard.

Zaterdag weinig bijzonderheden gehad, zondag viel me op dat men een beetje vergeetachtig was met de mondkapjes. 

Vandaag was het voor mij zorgen dat de trein kon rijden, heb een aantal treinen op veiligheidsnorm meegenomen, dus met 1 HC minder dan de planningsnorm. Was blij ingezet te zijn, dus gaf een goed gevoel weer iig. Later deze week ga ik de late weer in. Eens zien hoe het tijdens de avondklok zal gaan....


Drie diensten verder, genoeg weer meegemaakt. Het weekend begon rustig, de treinen werden wel drukker naarmate de tijd vorderde. Vandaag was voor mij de dag waar toch weer bijzondere situaties waren.

Eerder schreef ik al dat men heel snel schreeuwt dat je discrimineert. Toch denken veel reizigers dat ze van hun probleem, mijn probleem kunnen maken.

Zo verwacht men dat ik als een havik bij mijn trein ben, elke reiziger controleer of die een mondkapje op heeft en als deze er geen heeft, ik er eentje ga geven. 

Mij is vandaag door een reiziger kwalijk genomen, dat ik expres een paar minuten vor vertrek meldde dat de reiziger niet mee mocht, tenzij die een mondkapje ging kopen. Door mijn gemene, geplande actie zou die reiziger de trein niet kunnen halen en of ik dat niet ff eerder kon vertellen. Dan dat ik ook nog collega's moest oproepen, werd er buiten de trein toch een mondkapje geritseld en kon de betreffende persoon mee met de trein.

Hoe ging het werkelijk, ik loop een pasr minuten voor vertrektijd langs de trein, zie een mondkaploze reiziger, spreek die aan, vervelend gesprek. Ik had mijn collega hc nog niet gezien, piep die dus ff op. Dat ik dus gewoon bij de trein ben. Mij werd op niet nette wijze duidelijk gemaakt dat ik dat voortaan eerder moest melden, maar de betreffende reiziger kende exact de grens en ik schaar deze persoon als een recividist, bekend met onze werkwijze, behalve vandaag dan. Goh, wat ben ik toch klantonvriendelijk zeg.…

Een andere reiziger zag ik in zijn bankenapp tikken tijdens controle. Ik denk direct, koopt nu pas het kaartje. Kan ik zien nl tijdens scannen. Ik scan zijn ticket, nou, ik verbaasde me, het was niet net gekocht. Was verkeerd traject. Mocht ik ff mijn Frans oefenen. Deze reiziger bedankte me na afloop iig. 

Elke dag is anders en dat blijft mooi om te zien. Sommige reizigers denken echt dat ik het geweldig vind om te zeuren over mondkapjes, maar geloof me, kan niet wachten tot deze plicht gaat eindigen. 

Overmorgen weer op pad.


Het zijn pittige diensten geweest. Ondanks de mondkapjes soap, ben ik nu weer meer het echte werk mogen leveren.

Vorige week was ik onderweg met de Intercity toen er een alarmoproep binnenkwam van een spoorloper, mogelijk suicidaal. Das altijd pittig. Zeker als er veel volk in de buurt is. Het is ook vreemd als er 2 treinen tot stilstand komen, een spoorwegovergang dicht blijft liggen om te zien wat er aan de hand is. Als je dan als HC, dus als herkenbaar NS-er de trein uitgaat, dan zie je de opluchting. Er is iemand due weet wat er moet gebeuren. Gelukkig is alles goed afgelopen en heeft de politie als omstanders goed meegeholpen, dan ben ik altijd blij, ondanks de adrenalinekick die je erdoor krijgt en heel scherp wordt. Dat kost veel energie, maar de goede afloop doet ook erg goed.

Een mindere dienst heb ik helaas ook gehad met physieke agressie. Het ging om een vervoersbewijs. Het is niet echt tof als je als HC controle houdt, vervolgens een reiziger naar het toilet wil en daarna pas een vervoersbewijs laten zien. Het is laatst echt ge-escaleerd waarbij de reiziger agressief reageerde en me gezellig omver wilde duwen. We hebben hem kunnen aanpakken met hulp van de politie.

Een andere reiziger probeerde hetzelfde, dus eerst naar de wc proberen te gaan. Dit bleef tot een normaal gesprek en ook voor deze reiziger gold dat het niet klopte. Ook dat netjes geregeld.

Wel merk ik dat ik een stuk verhard ben in alle scheldkannonades die ik te verwerken krijg. Bijna alle ziektes heb ik wel voorbii horen komen. Alle onzedelijke zaken ook trouwens. Mijn familie is er nog niet bij betrokken geweest. Ook moet ik gewoon in me hok blijven zitten. Het enige wat ik mis is dat ik een racist ben. Zal komende week wel weer in het scheldwoordenboek gebruikt gaan worden. 

Vanaf morgen komen er versoepelingen en ik hoop dat het normaal blijft verlopen. Ik ga het zien dit weekend.

 


Reageer