Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Het wordt goed verwoord inderdaad. Als het kan en het is enigzins normaal, dan helpt een HC echt wel. Oudere reizigers met koffers (geen zware) help je wel mee tillen. Er zijn reizigers die door een gezichtgebaar ff aangeven, dat ze eisen dat je helpt en dat gaat me wat te ver helaas.

Nu weer drie late diensten gehad en vrolijk word ik er niet van. De agressie neemt enorm toe. Het lijkt wel of de stapjeugd in de korte tijd die men kan stappen, om 24 uur gaat alles dicht, ff de hoeveelheid alcohol drinken die ze voorheen dronken en dan zijn ze oervervelend. Agressief, respectloos en totaal los geslagen. Ik kies vaker voor mijn eigen veiligheid, maar er word nog steeds wat van me verwacht. 

In de laatste treinen lijkt Corona niet te bestaan, lijken regels er vakantie te hebben en heeft men het rijk alleen. In groepsverband heb je niemand te vrezen denkt men dan. In mijn jaren als HC heb ik nog niet eerder dit soort agressie en respectloosheid meegemaakt. Waar je normaal nog je kon mengen in de menigte, vraag ik me nu al vaak af of dat nu nog kan. 

Alle agressie die ik heb meegemaakt met collega's, horen we ook positieve geluiden over onze optredens. Wel word ik er moedeloos van, dus ik hoop echt dat het tijdelijk van aard is. Waar gaan we anders heen met onze maatschappij?

 

Toch weer wat diensten verder. Ik zie het drukker worden, maar voor mijn mentale gezondheid is het niet goed meer. Ik zie ook op dit forum veel topics over de coronamaatregels. Ik kan je zeggen dat de maatschappij verder ontwricht is en we staan veel verder van eljaar af dan ooit tevoren.

Je hebt de mensen, die corona als griep zien, de maatregels onzin vinden, moeite hebben dat ze vrijheid moeten inleveren, discriminatie in alle lagen en ook mensen die respectloos zijn voor iedereen.

Iedereen mag zijn mening hebben, maar blijf respectvol naar elkaar toe. Voor mij ben ik het onderhand zat om voor racist of k*****hoer uitgemaakt te worden. De groep die dat roept, zijn de mensen die niet willen zien dat ook zij geen uitzondering zijn op aanspreken en handhaven. Als ik iets terug zou zeggen met dat soort schuttingtaal, dan gaan ze over de flos, want ik mag niet reageren. Dit soort mensen is zwaar irritant, en het komt nu het meeste voor als je aanspreekt of handhaaft op coronamaatregels.

Het ergste is dat men durft om met een medische uitzondering in een volle trein te stappen, zonder enige bescherming. Sorry,maar dan heb je het spel niet begrepen. Men leest wat men wil lezen, er zijn tijdelijke regels bij gekomen en de groep die we juist moeten beschermen heeft er schijt aan en doet er niets aan om mij te beschermen. Dat vind ik egoistisch en respectloos. 

Dan zullen we het maar niet hebben over alle medische redenen die worden aangevoerd, want het zit vaak echt tussen de oren. Ik wil niet geloven dat geen enkele arts, chirurg, pedicure en al die andere beroepen waar men edn mondkapje moet dragen last hebben van astma, hooikoorts, acne etc. Die groepen moeten wel super gezond zijn, want dit zijn de dagelijkse redenen dat men vindt dat ze met dat votje van het internet het recht hebben om alle regels overboord te gooien. 

Ik gaf het al eerder aan, dat ik blij zal zijn als we dit achter ons kunnen laten en weer gewoon bezig zijn met het vervoer van reizigers, controle en alle andere taken die we hebben. 

Kon dit niets anders, ja absoluut, maar we zijn nu eenmaal een polderland. Dat zie je terug.

Zelf blijf ik me ook houden aan de maatregels, doe ook gewoon me werk, dus ook controle en dus ook UVB's schrijven aan reizigers in de 1e klas die daar niet thuishoren. Als we weer meer naar normaal gaan, dan zal dat stuk voor mij niet wennen zijn iig.

De laatste 2 diensten waren wel weer bijzonder te noemen. Ik heb meer hulp nodig gehad van @Slidestops zijn collega's voor reizigers zonder geldig vervoersbewijs. Het waren de vroegere diensten en je merkt al weer dat er een sleur ontstaat. De vaste reiziger staat niet te kijken van een controle, terwijl de reiziger die weer een poging onderneemt zich afvraagt hoe ik de kaart aangeboden krijg.

Op een tafel, een rugleuning, in de hand (van de reiziger zelf), aanbiedend om af te geven, worstelend om hun kaart uit te laten lezen. Dat levert soms interessante momenten op. 

Ik zie direct welke reiziger in de huidige Corona crisis nog niet gecontroleerd is. Er wordt dan veel "afgekeken".

Wat betreft de mondkapjes, dat gaat beter. Zal wel aan het moment van de dag liggen. Mag eind van de week me weer in de late melden. De sfeer is dan echt zo anders.

Weer eens samen kunnen werken met collega's, die ook gewoon controleren. Heb ik die luxe, loop ik zowat een wc in te beuken. Ik had ff niet goed gekeken of er iemand op kon zitten. Er zat dus iemand op die vrees ik onnodig schrik heb aangejaagd 🥺. Vond excuses wel ff op zijn plaats, ahem. Blijkt maar weer hoeveel mens ik gelukkig ben. Baalde er wel van dat ik het niet snel doorhad..…

Voor er aannames gedaan worden, het was een zeer correcte reiziger, die alles op orde had.

Sommige treinen zijn enorm druk, sommige weer niet. Het is lastig in te schatten. Ik zie steeds meer dagjesmensen. Het is vakantie, dat zie je nu eenmaal andere bezettingen. 

 

 

 

Terug naar het topic zelf, na een kleine twee jaar had ik echt niet meer verwacht dat we in de huidige situatie van lockdowns zouden zitten en ook niet dat we nog zoveel maatregelen nodig hebben. Iedereen vindt er wat van, maar het belangrijkste is, leven en laten leven en dat is soms best lastig in de huidige tijd. Well logisch op zich, maar ik had het echt liever anders gezien.

Het effect dat de scholen dicht zijn, ook dat zie je. Het gedrag van jongeren, het over de grens heen gaan, het moeilijk te laten corrigeren en dan komt direct in mij weer op, waarom komt er niet een verkorte dienstplicht terug, gewoon om een stuk respect terug te krijgen. We zijn nu eenmaal een samenleving en om dat goed te laten verlopen, is dit gewoon wel belangrijk. Het is een veel te egoistische maatschappij geworden. Je merkt dat aan zoveel factoren. 

Zeker als ik weer een reiziger tegenkom, die mij de schuld geeft dat hij of zij geen geldig vervoerbewijs heeft. Ik ben altijd van het onderzoeken, maar niet als ik meteen een grote mond krijg en de mededeling hoor dat op de volgende station wel wordt ingechecked. Vraag me wel eens af of ik bij die reizigers in hun zaak eerst zaken mag pakken en dan pas later maar een klein deel ervan ga betalen? Ik denk niet dat men dat leuk gaat vinden, dus waarom verwacht men dat wel van mij?

Voeten op de bank is ook vervelend aan het worden. Steeds vaker komt het weer terug, net als niet ingeklapte vouwfietsen. Zeker niet vertellen dat het jouw vouwfiets is, zodat je je van de domme kan houden, ook zo waardeloos. Waarom is het zo moeilijk om aan bepaalde regels te houden? Ja, de coronaregels zijn het lastigst voor de meeste reizigers, maar ik denk dat het onderhand alles moeilijk aan het worden is. 

Ik mag me de komende maanden weer op de studie gaan richten, dus ik ben wat minder op de trein te vinden, maar ja, dat is nu eenmaal zo. Huiswerk maken is iets wat ik ook niet echt graag doe, alleen ontkom ik er nu niet aan. 

Op betere tijden, ik blijf het nog altijd maar hopen.

 

 

Het heeft weer even geduurd, ik had andere bezigheden, maar ben weer wat diensten verder. 

Wat me blijft opvallen, is dat het echt drukker aan het worden is. De discussies (waar ik in de trein niet echt op zit te wachten) nemen ook toe. Ik controleer me treinen zover ik kan momenteel, ben ff niet op mijn volle 100%, maar ik blijf werken wat kan. Zo dus ook weer wat controlerondes.

Ik kwam een reiziger tegen, die erg blij was mij te zien tijdens controle. Doet mij natuurlijk goed, maar dan blijf ik toch wat vraagtekens houden. Het is ook super fijn met een collega samen te werken, die er hetzelfde in staat.

Een eerdere trein had ik mijn handen vol. Hoeveel reizigers ik exact gecontroleerd heb, geen idee, maar ik was wel blij dat ik voldoende vervoersbewijzen bij me had. Was echt, wie schrijft die blijft onderhand.

Vaak wil ik met iemand wel in gesprek, maar als je rookt in me trein, dan ga je nat, want dat vind ik zo goor. 

De treinen die ik mee had laatste paar diensten, diensten zijn best wel verspreid geweest, maar ik heb gelukkig nog geen trein gehad waar alle 2e klas zitplaatsen vol zaten. Betekend niet dat ik het niet druk vond, maar sinds de mondkapjesplicht in het ov (1juni vorig jaar) mag elke plaats gebruikt worden. 

Tuurlijk begrijp ik dat men in deze tijd niet naast een wildvreemde wil gaan zitten. Toch is het aantal kleine en ook grote ehbo gevallen enorm verminderd. Zieke reizigers kom ik bijna niet meer tegen. Grote ehbo gevallen kun je overal tegenkomen en als je dan kan helpen, is dat fijn en mooi. Misselijke reizigers kom ik echt bijna niet tegen.

Wat me dan wel opvalt, is de zooi die reizigers achterlaten. Hele dozen van maaltijden laat men staan alsof men denkt, wordt wel opgeruimd. Dat vind ik een waardeloze instelling. 

Ik hoop dat dat geen stuk van het nieuwe normaal gaat worden. Al die rotzooi die men ook al in de natuur achterlaat. Bizar en goor. 

Hopelijk blijf ik reizigers blij maken met me werk. Wie weet.

Ik als persoon ben uniek, net als iedereen op dit forum en al mijn collega's. Zoals Jeroen aangeeft spreek ik puur vanuit mezelf en oordeel niet over mijn collega's. Natuurlijk mag ik een mening hebben, die heeft ook iedereen, die probeer ik zoveel mogelijk uit dit topic te houden.

Feit is dat ik controlerondes doe en dat ik handhaaf op mondkapjes indien nodig. Feit is ook dat ik het prettig vind dat ik graag samenwerk met collega's, die er hetzelfde instaan.

Een vroege dienst gedraaid, de 1e van 3. Het viel me op dat het weer een stuk slechter was dan een aantal dagen ervoor. Sinds een week loop ik weer te leuren met een kleine rugtas. Ik was juist blij geen tas meer nodig te hebben, maar met de huidige protocollen ontkom ik er ff niet aan.

Het slechte weer zorgde voor geen fietsen in mijn treinen. Wat een rust is dat. De dienst was kort en met een collega toch 2 treinen gecontroleerd. Zeg maar tussen de 45 a 60 man gecontroleerd, waren 4 uvb verder. 2 man met verkeerde rijrichting, dus das best veel op dit aantal reizigers. 

Ik zal het maar niet hebben over de reizigers die we aan hebben moeten spreken over de mondkap. Dit gaat niet lang meer duren of de eerste boetes gaan komen. Een reiziger die het in zijn hoofd haalt na 2 waarschuwingen nog niet te luisteren, daar ben ik onderhand klaar mee. 

Ik mis het gezeur over voeten op de bank. Ben ze niet tegengekomen vandaag. 

Komen steeds meer meldingen over vervoersbewijzen en vragen, waardoor ik het idee heb dat meerdere collega's de controle aan het oppakken zijn. 

Ik begin aan mijn gelaatscherm te wennen. Toch wel fijn dat ik hem op het perron ff af mag zetten. Het mondkapje nog niet gebruikt, heb er 5 bij me, mocht mijn scherm sneuvelen.

Benieuwd naar de dag van morgen. Zit op andere lijnen.

Twee vroege diensten verder, die vandaag was wel erg vroeg, maar ik heb wel rustig mijn werk kunnen doen. 

Het was rustig in mijn treinen, heb ze goed kunnen bedienen, veel kunnen controleren en ik voelde me minder de kleuterjuf. Dat zal straks in het weekend wel ff anders worden vrees ik. Qua reizigers zonder geldig vervoersbewijs, ook dat viel reuze mee. 

Waar ik wel tegenop zag was het rookverbod dat vandaag inging. Eindelijk hoorde ik de stationsomroep erover in Nederlands en Engels. Kan me vandaag ff niet herinneren een roker gezien te hebben. Wel dat het ineens wat drukker was voor het station, jawel, door rokers.

Wel een paar fikse discussies gehad over het eten in de trein. Ze waren gelukkig wel respectvol allemaal, maar ik hoop op duidelijke en eenduidige richtlijnen vanuit de overheid en dezelfde richtlijnen bij NS.

Een aantal reizigers waren nogal verrast door de controle. Ik merk dat op als ik mijn scanner boven de kaart houdt, de reiziger zoekende is hoe de kaart aan te bieden. Krijg je de leukste taferelen door. Dan vertellen ze ook ff tussen neus en lippen door dat het pas hun eerste controle is sinds ze reizen. Sommigen gaven aan al een maand dagelijks te reizen. Ik ben dan natuurlijk benieuwd of ze wel collega's gezien hebben. Eerst zegt er eentje nee. Niet gezien. Ik vraag ze door en vraag of ze niet langs gelopen zijn voor oa mondkapjes controle. Dan komt het los, dat ze toch wel HC's zien lopen. Dan heb je weer leuke gesprekken over hun ervaringen.

Komend weekend dus de late dienst in. Het zal dan vermoed ik een andere ervaring worden, maar ik zal positief blijven en ik blijf door mijn treinen gaan. Juist daar haal ik mijn energie vandaan door onder reizigers te zijn. 

Bijna een maand verder, dezelfde obstakels die ik tegenkom en je merkt nu echt wel dat men Corona moe is en voor alles wat niet klopt wel een excuus heeft. Het ja-maar en nee-maar gehalte is explosief gestegen.

Redenen van het niet ophebben van een mondkapje:

Ik heb hem werkelijk net weggegooid..…

Ik ben hem vergeten, ligt op mijn bureau

Ik wist het niet

Hij is net kapot gegaan, echt

Ik ben een toerist, hoe kan ik dat nu weten?

 

Dan de redenen van het niet hebben van het juiste vervoersbewijs.

HC: U heeft net uw eticket gekocht, dat mag niet, waardoor komt het?

R: Mijn betaling lukte niet, ging wat traag. 

HC: Hoe bent u dan door de poortjes gekomen?

 

HC: Wie heeft het abonnement? U reist met 2 samenreistickets.

R: Mijn kaart is werkelijk waar vandaag kapot gegaan en klantenservice heeft me dit geadviseerd.

HC: Lijkt me sterk, want dit mag als combi niet.

 

HC: U reist terug. Dit mag niet. Waarom dan?

R: Ben in slaap gevallen. Uw collega vond het goed.

HC: Welke collega?

R: Van de vorige trein

 

En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Opmerkingen als van: ik heb toch een studentenkaart, dan heb ik voor de ICD toch geen toeslag nodig?

Het lijkt wel de kleuterklas waar iedereen weer leert hoe men moet treinreizen. De drukte komt weer terug, de gezelligheid ook, nu nog vaarwel zeggen tegen de corona maatregelen.

Weer een aantal diensten verder. Ik kom steeds meer in mijn oude gewoontes terug. Het geeft mij enorm veel energie. 

Het kat en muis spel met de mondkapjes blijft, net als het spel tussen de doorgewinterde zwartrijder. Ik probeer elke trein te knippen, je merkt dat de reizigers dat prettig vinden. Dat geeft mij dus energie.

Wel zie in een toename van aanrijdingen. Ik was er al bang voor. Ik probeer hier er te zijn voor de betrokken collega's, als ze daar behoefte aan hebben en natuurlijk de reizigers die hierdoor langer onderweg zijn.

Ik zie ook weer meer aspiranten, leidingevenden op de trein, zoals het ook was voor corona. Ik ben echt blij dat we door die 2,5 maanden heen zijn. Ik mag alweer ruim 5 weken mijn sport beoefenen en dan pas merk je wat je mist als je iets niet mag. 

Het gelaatsscherm dat ik gebruik, is al bijna tweede natuur. Toch blijft een mondkapje binnen handbereik, je weet het maar nooit. Ik houd niet zo van dat soort verrassingen. Hoe snel je aan iets kan wennen, echt niet te beseffen. 

Het is wel wat drukker geworden, maar ik heb nog geen dilemma's gehad iig. Dat scheelt enorm. Nu een soort van weekend. Ff weer de batterij opladen. Das nu eenmaal menselijk.

Ik mocht vandaag erg vroeg beginnen en had het bekende rondje om de kerk. Ik had het geluk alleen maar stoppers te hebben. Het was rustig in mijn treinen, opvallend was dat iedereen ruimte voor mij maakte voor in- en uitstappen. 

Het meest opvallende waren de 2 vogels op station Boxtel. Zelfs die volgen het RIVM advies op...😂

 

Het nieuwe jaar, veel voornemens en nog steeds de realiteit uit het vorige jaar. 

Ik kan nog steeds niet wennen aan die rustige treinen, die mondkapjes, waar ik telkens de lach of de traan mis van reizigers. De korte lontjes, het stukje egoisme (algemeen bedoeld), het elkaar nu niet lief hebben en die knuffel of die arm over de schouder. Nooit had ik aan het begin van 2020 dit allemaal kunnen bedenken.

Wat ik wel merk, is dat het kat en muis spel.met mondkapjes geraffineerder gespeeld wordt. Jammer dat we niet gewoon ons aan de regels kunnen houden.

Vervelend dat reizigers die medisch zijn en vinden dat ze geen mondlkapje kunnen dragen, niet begrijpen dat ze de orde, rust, veiligheid en of goede bedrijfsgang verstoren en niet willen begrijpen dat als ze moeten reizen, ze een mondkapje op moeten zetten of meedenken. Nee, wat doen we, we gaan doodleuk tussen andere reizigers zitten, flinke discussies aangaan en dan nog vinden dat er discriminatie plaatsvindt. Ik hoop echt dat de echte medische uitzonderingen meer hun best doen, want ik ben onderhand klaar om elke dienst minimaal 1x deze discussie te moeten voeren. Als je echt een longaandoening hebt, zou ik niet graag met het ov reizen, dus als men al niet bang is, weet ik zat. 

Waarom moeten we in Nederland zoveel polderen? Iedereen mag een mening hebben, geen probleem, maar denk mee in oplossingen ipv ons het bloed onder de nagels vandaan halen. Is voor beide partijen geen leuke bezigheid, kan ik je verzekeren. 

Had ik maar een glazen bol en wat zou ik graag weer bezig zijn met drukke treinen, plaatsen onnodig bezet houden en dat soort simpele dingen. Ik weet 1 ding zeker, deze huidige periode zal ik nooit meer vergeten. Het gehalte wist je nog? is hoog. Zoals er over vroeger wordt gesproken, halen wij geregeld herinneringen boven van, wist je nog dat moment van dat overvolle perron en trein? Hoe kwamen we daar uiteindelijk veilig weg. Het lijkt ozo lang geleden en das niet fijn. 

Het is dat het kalenderjaar gedraaid is, ik heb daar zelf weinig gevoel mee, want veel is er niet veranderd, maar da's de conclusie van elke jaarwisseling. Zelfs met het millenium, toen het 2000 werd en de wereld zijn hart vasthield of alles goed zou blijven gaan. Dat was pas een aparte jaarwisseling.

Maak er een mooi jaar van.

De eerste zaterdag na de afkondiging van de versoepelingen. Vandaag rust, maar die ene dag merkte ik direct dat het een stuk drukker was. Ben een aantal actiekaartjes tegengekomen (degenen die dus verlengd zijn), keuzedagen en ik kreeg veel vragen over de samenreiskorting. Toch weer te maken gehad met 2 reizigers zonder mondkapje en 1 reiziger met een fiets. Tja, regels zijn lastig. Een van de mondkaploze reiziger wilde de trein niet uit om een mondkapje te regelen, dus die is voorzien van een bekeuring. Als je kansen krijgt om een fout te herstellen en dat doe je niet, tja, vul zelf maar in. Voor je het weet ben je weer een racist, echt, wat word ik daar moe van onderhand. Ik mag totaal verrot gescholden worden, men vindt het normaal om met overtredingen weg te komen en direct komen er weer vooroordelen de hoek om. Kijk eerst wat de aanleiding is.

Soms tref ik kinderen met een Kids Vrij abonnement, die alleen reizen. Als ik aangeef dat dat niet de bedoeling is, zegt het kind vaak, maar mijn ouders zeggen dat het goed is. Heb ik zin om een kind, dat normaliter voor 2,50 euro kan reizen te gaan bekeuren? Nee, niet echt. Daar haal ik geen voldoening uit. Als een kind geen respect toont, dan kijk ik wel verder wat ik ga doen.

Gisteren gelukkig ook een collega getroffen, die graag de trein controleert, daar hebben we dus goed gebruik van gemaakt met in elke trein wel een UVB. Ik hoopte dat het niet zou zijn en dat iedereen een geldig kaartje had. 

Ik heb weekend en we gaan met frisse moed dinsdag weer verder 😁.

Ruim een week verder. Het kabbelt rustig voort met de bekende problemen. Ondanks de lockdown blijf ik het druk vinden in de trein. Vraag me vaak af waar men naar toe is geweest. Het zal een mix van forenzen zijn en schoolgaande jeugd in combi met thuisbezoekjes van reizigers. Winkelen zal het niet zijn lijkt mij. 

Ik ben de gelukkige, die alle kerstdagen werkt, gisteren ook op kerstavond. Toch was het drukker dan ik verwacht had en met de normale ellende eromheen natuurlijk.

Voor degenen die vrij zijn, fijne feestdagen gewenst en voor degenen die werken, maak er toch iets moois van 😁, ga ik ook doen tijdens mijn late diensten.

Ik ben weer 2 diensten verder, gisteren ook weer en soort 9-17 dienst en vandaag een echt vroege.

Je blijft merken dat er meer leven komt op de stations. Geen idee of alle reizen noodzakelijk zijn, maar er gaan stiekem wat meer winkels open op de stations. 

Wat je nog steeds ziet is het gewoontedier in de mens. Op den duur zijn we gewend om bv de zitplaatsen naast het raam te kiezen. Steeds meer treinen zijn bestickerd, ook op plaatsen waar we echt even onze wenkbrauwen fronzen van, hoezo daar een zitplaats. Ook die signalen geven collega's gelukkig door.

Ik voel me wel echt een kleuterjuf, zeker met het fietsverbod. Deze twee diensten toch weer 3 reizigers met fiets aangesproken en niet meegenomen. Meest gehoorde antwoord: ow, dat wist ik niet. Van een collega gehoord dat hij een groep fietsers ook heeft aangesproken en niet meegenomen.

Het mooiste antwoord wat ik vandaag hoorde: ik kon inderdaad geen fietskaartje kopen. Had geen idee, dacht dat het nu gratis was. 

Ik vind het echt niet tof mensen te moeten laten staan, maar het fietsverbod is er niet voor niets. Zo zie je steeds meer fietsen die gedumpt worden op het perron, waarbij ik me afvraag of het wel hun eigen fiets is. 

ik pas me gewoon aan op basis van de regels en adviezen van NS.

Vind dat wel een komisch advies, er is momenteel het een en ander te doen om NS die met een paar data-analyses boze brieven naar abonnementshouders gaat sturen n.a.v. bepaald incheckgedrag rondom de spitstijden. Zie het zo gebeuren dat NS besluit om na x correctietarieven een boze brief te sturen dat je je niet aan de voorwaarden van het abonnement houdt.

Okay, dan moet er wel voldoende controle zijn om die stempelkaart vol te krijgen. Misschien kunnen we ook een bonusprogramma opzetten voor de medewerker die de stempeltjes zet, gun Loes nog wel een eindejaarscadeautje.

(Ja, het is een grapje, zorgt ook voor misbruik door een groep HC, et cetera...)

Mijn laatste dienst gedraaid voor mijn vakantie. Jemig, wat een drukte in de trein 😳, in geen tijden zulke drukke tijden in de middagapits gezien. Is lang geleden dat ik een VIRM6 tussen Eindhoven en Amsterdam volledig geknipt heb. 

Je ziet dat de scholen weer begonnen zijn. Een enkele scholier gebruikt de smoes het mondkapje te zijn vergeten, sommige jongeren vinden het doodnormaal om je uit te schelden en hopen op escalatie, want ze zijn met een groep. Ik denk dan altijd, is dat de toekomst? Houdt me hart vast.

De jongeren daldagkaart al geregeld tegengekomen. Het gevecht dat men met een dal e-ticket niet in de spits mag reizen zal ook steeds vaker weer gaan komen.

Nog geen illegale fietsen in de spits getroffen, zal ook wel weer komen.

Ik ga nu ff drie weken afschakelen en zal wat minder actief zijn op het forum, maar na mijn vakantie meld ik me weer in dit topic. Hoe zal het over drie weken gaan? Ik ben heel erg benieuwd.....

Reputatie 7
Badge +3

Je bent niet de enige die zich afvraagt hoe het straks met die anderhalve meter moet.

https://www.gelderlander.nl/dg-werkt/frie-58-is-conducteur-hoe-moet-het-met-die-anderhalve-meter-als-het-weer-drukker-wordt~ae168c59/

 

Maar dit vind ik wel lief en heel leuk gedaan.

 

Reputatie 7
Badge +1

Spijtig om dit zo te lezen Loes maar het is natuurlijk wel wat we allemaal ook om ons heen zien. Vroeger was er nog iets wat we sociale controle noemde en waar iedereen onderdeel van was helaas is het in de huidige maatschappij alleen nog maar ik, ik en ik. 

Ik zou als reiziger ook weleens iets willen zeggen tegen andere reizigers die ik er een potje van zie maken, maar ik wil best toegeven dat ik dat (meestal) gewoon niet durf uit angst voor (verbale en/of fysieke) agressie.

Dit is inderdaad een groot probleem aan het worden. De mensen (inclusief boa's etc) die anderen aanspreken op het feit dat ze zich niet aan regels houden krijgen de gekste scheldwoorden naar zich toe geslingerd, of te maken met fysiek geweld. Anderen halen hun schouders op en denken: Niet mijn probleem. Ik snap @Rene74 goed dat ie andere reizigers niet durft aan te spreken.

Rekening met elkaar houden lijkt sowieso al heel lang niet meer te bestaan. En als je het wel doet word je voor gek aangekeken. Ook hoe men omgaat met andermans spullen: Het is toch niet van mij, dus wat maakt het uit dat ik mijn modderschoenen op de stoel tegenover me leg? Nog niet te beginnen over de ontzettende bende die sommige reizigers ervan maken. Ik zou niet eens het lef hebben om m'n afval zo achter te laten… 

Je ziet het ook op straat gebeuren. Zo was ik een poos terug met iemand onderweg, toen er onderweg een oudere dame van de fiets viel, en duidelijk niet meer de kracht had om eronder vandaan te komen. Veel omstanders keken ernaar, haalden hun schouders op en gingen gewoon verder. Wij en gelukkig nog een aantal andere mensen, besloten de dame weer overeind te helpen waarbij we door een aantal automobilisten op een toeterconcert werden getrakteerd… 

Nog 1 dag en ik heb weer weekend. Dan zitten er weer 4 aflopers voor me op. Merk wel dat ik toe ben aan vakantie en die komt er binnenkort ook aan.

De bekende welles/nietes discussie mondkapjes, die is onderhand wel bekend. Ik heb in de afgelopen 3 diensten weer genoeg andere discussiestof gekregen.

Op de ICD heb ik met een groep een fikse discussie gehad over de toeslag. Je merkt als men als groep fungeert, dat men zich sterker voelt. Zodra je ze alleen spreekt en ikzelf me ook houd aan hetgeen ik beslis, merk ik toch wel dat er dan een goed gesprek uit komt. Zeker als je uitlegd wat de consequenties kunnen worden als ik er zo klaar mee ben en het ga doorpakken. Uiteindelijk niet hoeven doen gelukkig, maar soms krijg ik daar geen keuze in.

Een ander probleem wat naar voren kwam, was een inklemming in een buitendeur. De betreffende reiziger kon zich zelf bevrijden en ik zag het weer gebeuren. Dat soort acties zijn levensgevaarlijk en ik ben naar het tweetal toegegaan en heb daar een interessant gesprek gehad. Hoe je iets anders kan beleven. Mijn getuigeverslag zag er heel anders uit dan wat de reiziger dacht dat hij had meegemaakt. Hoe je met oogkleppen situaties zo verkeerd kan inschatten. Ik stond volledig in mijn recht hier een bekeuring voor te schrijven, maar ik heb het afgedaan met het waarschuwende gesprek. Ik zag hoe het binnenkwam en vaak is dat beter dan er direct op bekeuren.

Later op de dag nog een groep jongens tegengekomen, waarvan er 1 een kater had. Ze waren komen vliegen en hij was helemaal gecheckt op Coronagerelateerde klachten. Natuurlijk ben ik niet blij met een reiziger, die overgeeft, maar hun reisorganisatie had hem voorzien van goede kotszakken. Ook hier zag je de dankbaarheid waarmee de groep werd geholpen. Het werd niet als normaal beschouwd.

De warmte zorgt ervoor dat ik me moe voel. Toch blijf ik door me treinen gaan en ik heb zelden een saai moment. Gisteren nog getuige mogen zijn van een echtelijke ruzie. Dat soort ruzies heb ik weinig mee van doen, behalve dat men het veilig houdt, maar als de een je trein ingaat, zonder mondkapje, dan krijg ik er een flink probleem bij. Uiteindelijk heb ik geen problemen gehad en ik hoop dat ze eruit zijn gekomen. Aangezien ze allebei niet meegegaan zijn, ken ik de uitkomst niet.

En gisteren weer eens een primeur gehad, een Flirt werd als Intercity ingezet. Hoeveel reizigers bij ons hebben nagevraagd of het een IC was, de twijfel sloeg enorm toe. De vraag van de dag was: "Haal ik straks mijn aansluiting wel, nu er een sprinter rijd?" Men dacht dat de Flirt niet zo hard kan rijden als IC materieel en in het bijzonder de VIRM.

Vanavond weer op pad in de hoop weer meer normalere zaken te regelen.

Drie diensten verder, genoeg weer meegemaakt. Het weekend begon rustig, de treinen werden wel drukker naarmate de tijd vorderde. Vandaag was voor mij de dag waar toch weer bijzondere situaties waren.

Eerder schreef ik al dat men heel snel schreeuwt dat je discrimineert. Toch denken veel reizigers dat ze van hun probleem, mijn probleem kunnen maken.

Zo verwacht men dat ik als een havik bij mijn trein ben, elke reiziger controleer of die een mondkapje op heeft en als deze er geen heeft, ik er eentje ga geven. 

Mij is vandaag door een reiziger kwalijk genomen, dat ik expres een paar minuten vor vertrek meldde dat de reiziger niet mee mocht, tenzij die een mondkapje ging kopen. Door mijn gemene, geplande actie zou die reiziger de trein niet kunnen halen en of ik dat niet ff eerder kon vertellen. Dan dat ik ook nog collega's moest oproepen, werd er buiten de trein toch een mondkapje geritseld en kon de betreffende persoon mee met de trein.

Hoe ging het werkelijk, ik loop een pasr minuten voor vertrektijd langs de trein, zie een mondkaploze reiziger, spreek die aan, vervelend gesprek. Ik had mijn collega hc nog niet gezien, piep die dus ff op. Dat ik dus gewoon bij de trein ben. Mij werd op niet nette wijze duidelijk gemaakt dat ik dat voortaan eerder moest melden, maar de betreffende reiziger kende exact de grens en ik schaar deze persoon als een recividist, bekend met onze werkwijze, behalve vandaag dan. Goh, wat ben ik toch klantonvriendelijk zeg.…

Een andere reiziger zag ik in zijn bankenapp tikken tijdens controle. Ik denk direct, koopt nu pas het kaartje. Kan ik zien nl tijdens scannen. Ik scan zijn ticket, nou, ik verbaasde me, het was niet net gekocht. Was verkeerd traject. Mocht ik ff mijn Frans oefenen. Deze reiziger bedankte me na afloop iig. 

Elke dag is anders en dat blijft mooi om te zien. Sommige reizigers denken echt dat ik het geweldig vind om te zeuren over mondkapjes, maar geloof me, kan niet wachten tot deze plicht gaat eindigen. 

Overmorgen weer op pad.

We zijn weer ruim een week verder. Ik heb een aantal vroege diensten achter de rug. Het verschil tussen doordeweekse dagen en weekenddagen is groot. Ook tussen de vroege en de late dienst. Maakt het wel dat je wat afwisseling hebt als HC.

De afgelopen diensten viel me op, dat vaak Duitsers sjaals, bandana's, spatschermen etc dragen. Opvallend is dat deze reizigers na aanspreken direct een mondkapje opdoen. Heerlijk, geen lange discussies, maar een dank je wel voor de info. 

Tijdens deze laatste paar diensten toch weer 2 bekeuringen uitgeschreven voor het niet dragen mondkapje. Zo af en toe he, vraag ik mezelf af of ik wel HC ben. 

De ICD ook weer mogen bedienen. In het weekend valt op dat er toch veel reizigers geen toeslag hebben. Is het onwetendheid of gokt men het erop? Moest wel lachen met 2 reizigers. Eentje gaf aan geen toeslag te hebben geladen. Ik lees de kaart uit en ik ga glimlachen. De reiziger kijkt me aan, ik mis zijn mimiek door het mondkapje, maar zijn ogen spraken boekdelen. Hij had een abonnement voor de ICD. Tja, dan hoeft het niet nee.

De andere gaf aan ook geen toeslag te hebben. Ik vraag het kaartje, is het een internationale naar Belgie met inclusief de ICD toeslag. Zoiets maakt mijn dag echt goed.

Ook een minder handige actie gehad. Na mijn omroep in de ICD over toeslag, heb ik blijkbaar voor vertrek een reiziger over het hoofd gezien, die zich spoedde naar de toeslagpaal. Uiteindelijk is de bagage eerder op het bestemmingsstation gekomen dan de eigenaar. Het kan dus echt, ahem..... foutje, bedankt.

De treinen worden drukker, daar ben ik echt blij om, maar hoe Corona zich verder gaat ontwikkelen is echt de vraag. 

Ik ben allang blij dat ik weer geregeld leuke ontmoetingen heb met reizigers. Morgen nog een vroege en komende week weer laat, daarna mag ik mijn accu gaan bijladen 😁.

Terug naar de realiteit helaas. Ik merk dat ik moe aan het worden ben, door oa de hitte. Van de 8 dagen heb ik er na morgen 7 van gewerkt en 1 vrij. Na morgen heb ik wel ff een lang weekend. Fijn vooruitzicht.

Ik merkte vandaag op, dat ik een kortere lont had. Ik heb veel discussies over het mondkapje ingedrukt. Ook als ik gewoon informeer, wat de regels zijn, blijft men er verweer tegen voeren. Alsof het iets speciaals is. Nou nee, in bijna elk rijtuig is er wel iets.

Ofwel de regels zijn niet duidelijk dat er een verplichting is een mondkapje in het ov te dragen. Ook al zit je alleen, ruim op afstand etc. Ik kom minimaal 5 reizigers per dag tegen waar ik dat tegen mag vertellen.

Bandana's mogen nu eenmaal ook niet. Leg je dat netjes uit, ja maar....…

Nee, het mag niet. Regel de volgende keer een mondkapje. Ja maar...…

Nee, het mag niet punt.

En zo gaan we nog 3 Ja maren verder.

Dan hebben we het nog niet over de "zwartrijders". 

Vandaag wel een goed gesprek gehad met 3 jongens in de 1e klas. Ze zagen er niet uit als 1e klassers, maar waren het wel. We hebben het gehad over de vooroordelen en aannames die we toch doen. Ik heb er weer veel van geleerd. 

Morgen weer een dagdienst, hopelijk heb ik na vannacht weer een langer lontje 😅.

 

Het zijn pittige diensten geweest. Ondanks de mondkapjes soap, ben ik nu weer meer het echte werk mogen leveren.

Vorige week was ik onderweg met de Intercity toen er een alarmoproep binnenkwam van een spoorloper, mogelijk suicidaal. Das altijd pittig. Zeker als er veel volk in de buurt is. Het is ook vreemd als er 2 treinen tot stilstand komen, een spoorwegovergang dicht blijft liggen om te zien wat er aan de hand is. Als je dan als HC, dus als herkenbaar NS-er de trein uitgaat, dan zie je de opluchting. Er is iemand due weet wat er moet gebeuren. Gelukkig is alles goed afgelopen en heeft de politie als omstanders goed meegeholpen, dan ben ik altijd blij, ondanks de adrenalinekick die je erdoor krijgt en heel scherp wordt. Dat kost veel energie, maar de goede afloop doet ook erg goed.

Een mindere dienst heb ik helaas ook gehad met physieke agressie. Het ging om een vervoersbewijs. Het is niet echt tof als je als HC controle houdt, vervolgens een reiziger naar het toilet wil en daarna pas een vervoersbewijs laten zien. Het is laatst echt ge-escaleerd waarbij de reiziger agressief reageerde en me gezellig omver wilde duwen. We hebben hem kunnen aanpakken met hulp van de politie.

Een andere reiziger probeerde hetzelfde, dus eerst naar de wc proberen te gaan. Dit bleef tot een normaal gesprek en ook voor deze reiziger gold dat het niet klopte. Ook dat netjes geregeld.

Wel merk ik dat ik een stuk verhard ben in alle scheldkannonades die ik te verwerken krijg. Bijna alle ziektes heb ik wel voorbii horen komen. Alle onzedelijke zaken ook trouwens. Mijn familie is er nog niet bij betrokken geweest. Ook moet ik gewoon in me hok blijven zitten. Het enige wat ik mis is dat ik een racist ben. Zal komende week wel weer in het scheldwoordenboek gebruikt gaan worden. 

Vanaf morgen komen er versoepelingen en ik hoop dat het normaal blijft verlopen. Ik ga het zien dit weekend.

 

Het is weer ff geleden, drie diensten verder in de vroege dienst en het valt me best mee wat ik zie. Bepaalde trajecten zijn best druk, sommigen helemaal niet. Ligt ook aan het moment van de dag.

Weer genoeg reizigers gezien, gelukkig voel ik me steeds minder kleuterjuf anno Corona crisis, dus ik moet zeggen dat steeds meer reizigers zich netjes aan de mondkapplicht houden. Iedereen zal niet lukken, maar het worden er steeds meer. Dat maakt mij een blije HC iig. 

Krijg vaak terug van reizigers dat ze blij zijn met de controle en tja, das mijn werk toch? Gezellig onder de reizigers zijn en ze lekker lastigvallen voor controle. 

Een ander hot item dat weer de kop opsteekt, is het instappen na het fluitsignaal en tijdens het sluiten van de deuren. Ik zie steeds meer reizigers onnodige risico's nemen door een sluitende deur open te trekken om toch de trein maar te halen. Ik heb het dus niet over direct na het fluitsignaal, echt dat ik al aan het kijken ben of de deuren veilig gesloten kunnen worden. Veel reizigers die dat doen, denken dat het liftdeuren zijn. Als het goed afloopt, ben je er wel blij om, maar ik hoop echt dat ik alles zie gebeuren. Als je met deze reizigers in gesprek gaat, dan is vaak het besef van gevaar achteraf en niet op het moment zelf.

Zelf maak ik elke keer beslissingen om juist iets wel te doen of juist niet. Denk wat stappen vooruit en dat pakt tot op heden goed uit. 

Als ik dan tijdens mijn dienst op een perron sta van een normaal druk station, dan blijft een leeg perron overdag mij wel heel erg bij. Overigens was ik vandaag ook erg goed reizigers uit me trein te "jagen". Met de werkzaamheden op de hsl heeft de intercity Eindhoven - Den Haag cs een ander tijdpad en via Dordrecht. Als ik dan ruim 20 minuten in Breda sta te koekeloeren, vind ik het fijn dat de reizigers naar Tilburg dan nog mee kunnen met de Intercity Zwolle. Kleine moeite lijkt me dat. 

Het waren drie goede diensten waar ik vrolijk door kon, ik hoop dit vast te houden voor in het weekend. 

Reageer