Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Dit is toch echt het topic van Loes zelf.

Die van jou kun je hier terugvinden.

https://community.ns.nl/search/activity/topics?userid=89445

 

Posts vind je hier:

https://community.ns.nl/search/activity/reactions?userid=89445

 

Woensdag werd bekend dat er vanaf 1 juli meer mogelijk is. Ik kreeg het idee dat dat (officieel) gisteren al was. Op het station een drukte, die ik lang niet gezien had. 

We hadden te maken met grote problemen in Limburg, dus ik ben in mijn dienst zeker 4x bijgestuurd, dus dat ik ineens op andere treinen werd gepland. Er waren grote problemen om wissels en seinen te bedienen, tja, dan houd het op. Ik begreep van reizigers dat vanaf 14 uur er al problemen waren en reizigers niet begrepen rond 17 uur dat er geen alternatief vervoer was. Ik weet ook niet alles, maar ik had wel te doen met de reizigers. Niet degene die me verrot aan het schelden was. Alsof ik de schuldige ben..…

Ook weer een fiets moeten weigeren helaas, op zich zou ik blij zijn als dat wat normaliseert. Dus dat we op een slimme manier fietsen mee kunnen nemen.

Ik merk op dat reizigers zo langzaamaan weer wennen aan onze aanwezigheid in de trein. Ik hoor verschillende signalen over controles en zichtbaarheid.

Al met al had ik vandaag wel een voldaan gevoel toen ik na dienst thuis kwam. Daar doe ik het absoluut voor.

Een maand verder zo te zien. Veel bijzonders dan dat anderen hier op het forum had ik niet echt te melden.

De fietsreservering is er, daar staat veel over op het forum. Ik lees een topic of een OV fiets mee mag in de trein. De OV fiets is daar niet voor bedoeld, maar verbieden is lastig momenteel. Het reserveren is een pilot. Ik ga soms wel direct naar de fietsers toe om na te gaan of het reserveren gelukt is. Wat merk ik nu vaak op dat toch vaak een reiziger ook geen fietskaartje heeft. Normaal ben je dan bezig met het kat en muis spel, maar degenen met fietskaartje help ik wel aan een reservering. Ik heb nog geen excessen gehad op mijn treinen, ik weet dat ze er wel zijn helaas.

Normaal hield ik er wel van om in het weekend te werken, maar vandaag voelde ik me echt kleuterjuf. Het probleem, jawel, nog steeds de mondkapjes. Mijn humeur wordt er niet beter op en dan kom ik weleens kortaf over. 

Normaal heb je in het weekend dagjes mensen. Die komen steeds meer gelukkig, maar je merkt zeker in de late avond dat als er een voetbalwedstrijd is geweest, dat er geen enkele rem meer is. Voorheen hadden we dat al, maar men is zo blij en vaak goed onder invloed, dat je als HC weer alle zeilen mag bijzetten. Vrolijk word ik daar niet van, er heerst nog steeds veel spanning en egoisme van de mensen. 

Gelukkig maak ik nog genoeg mooie momenten mee, want anders is het niet vol te houden. Kleine zaken als een verloren telefoon, een melding dat een reiziger goedkoper kan reizen, dat zijn leuke zaken. Of iemand die je met een klein gebaar weer vrolijk kan maken. Dat is er gelukkig ook nog en ik sprak laatst weer collega's, die veel thuiswerken, ik hoop zo dat ik ze binnenkort weer live tegenkom. Ik mis de verbindende factor, de factor dat je samenwerkt, dat er een cirkel is, die rond is en waar je een goed overzicht hebt van gebeurtenissen. 

Als ik op de schermen in de trein weer "Hartkloppingen" lees, hoop ik dat er iets moois bereikt wordt. Zoiets moois wil ik elke dag wel mee maken 😁.

 

Ik moest vandaag weer schakelen van de late dienst naar een soort 9-17 dienst. Ik merkte wel op dat het drukker was in de trein dan de dagen ervoor. Aantal bestickerde treinen al gehad, steeds meer mondkapjes zie je, maar je merkt ook dat een deel van de reizigers niet wil begrijpen dat het stom is om voor de deur te staan om in te stappen als er uitstappers zijn. De blikken die ik dan krijg, niet fijn. 

Eerder al geschreven dat ik een fietser heb geweigerd en dat was de enige deze dag. De scheldkanonade die ik erbij kreeg, was niet mals. 

Op Utrecht met verbazing gekeken dat reizigers niet lezen. Bij een winkel binnen gaan wat de uitgang is, contant willen betalen, terwijl dat duidelijk beschreven is. 

Benieuwd naar de komende 2 dagen. Het zal me benieuwen.

Dat klopt, we gaan deze collega enorm missen. Dit afscheid heeft deze collega verdiend, ondanks alle beperkingen met Corona en ik ben blij dat het allemaal geregeld kon worden. 

Ik heb zeer goede herinneringen aan deze machinist.

Ik heb wat wisselende diensten achter de rug. Sinds de invoering van de mondkapplicht op het station valt me op hoe slecht dit wordt aangegeven. Krijg daar veel respons op van reizigers en dat moet mijn inziens echt duidelijker worden.

Wel geschift word ik van het beroepen op de medische uitzondering. Ook dit moet veel beter geregeld worden en weer flinke discussies gehad.

Pijnpunt zit hem in het verschil tussen noodwet en onze huisregels. Ik blijf eisen dat er een mondkapje of op zijn minst een faceshield gedragen moet worden. Ik heb weer genoeg naar mijn hoofd gekregen, maar de medische uitzonderingen (ik ga nu van de echte uit) kijken alleen naar zichzelf en niet naar het grotere geheel. Agressie tussen reizigers komt nu veel meer voor, want een uitzondering is niet uit te leggen. Ik krijg wel eens de vraag wie ik ben. Zeker als ik op de mondkapjes aanspreek. Ik legitimeer me dan als BOA, dan weet men dat ik ook handhaver ben. Het eindoordeel blijft bij de handhaver liggen en ik accepteer geen uitzonderingen, want de orde, rust, veiligheid en goede bedrijfsgang worden direct verstoord. Reizigers voelen zich niet veilig en dan heb ik een extra uitdaging. 

Nu we een harde lockdown in gaan, ben ik benieuwd naar de drukte. Ik weet nu wel dat ik zichtbaar kan blijven e n gewoon me werk kan doen. Leven en laten leven is toch het devies. 

Nooit gedacht toen we in de crisis zaten, dat we tot de dag van vandaag er mee te dealen hebben. Wat een vreemd jaar is het toch geworden. Woensdag weer aan de bak. Wordt vervolgd.

Reputatie 7
Badge

@Momohet is eigenlijk van de zotte dat zo'n filmpje en allerlei oproepen noodzakelijk zijn om mensen wakker te schudden.  Want is het nu echt zo erg om een paar euro voor een dagkaartje of keuzedag op te offeren voor je gezondheid?? 

Ik ben van mening dat geld niet opweegt tegen je gezondheid en al snap ik ook dat er financieel onzekere tijden komen voor veel mensen maar blijf AUB nadenken. Zet je gezondheid niet in de waagschaal voor een paar euro raar maak gebruik van de coulance regeling voor deze kaartjes.

En we komen in het filmpje ook nog een bekende tegen van het forum :smiley:

 

 

 

Is het een van ‘onze’ machinisten?

Euhmmmmm….yep…

 

En inderdaad, de taalfoud is een beetje de focus van de reacties geweest, jammer, maar aan de andere kant genereert het wel reacties…..je zou er haast iets van denken.

Fijn dat je weer meer in je element zit, Loes. Ik hoop oprecht dat iedereen zich zal gedragen en je gewoon weer je werk kan doen zoals voor al deze ellende. Je verdient het en wij moderators zijn trots om collega's zoals jou te hebben. 

De beschaving is soms erg ver te zoeken idd en deze "Coronahoesters" heb ik geen goed woord voor over. 

Ik merk zeker in Brabant dat de maatregels redelijk ingeburgerd zijn. Nu is het gros bezig met de afstand, zelfs tijdens het uitstappen. Toch blijf je reizigers houden, die te intiem zijn en ik me afvraag waarom ze aan het reizen zijn. 

Ik ben komend weekend benieuwd, hoe het dan gaat in het land.

Een goed beeld hoe het momenteel gaat, heb ik helaas niet. Ik werk door omstandigheden wat minder op de trein en afgelopen weekend weer mogen werken.

Ik merk wel dat de vroege diensten, die ik nu draai, zijn de eerste treinen van de dag erg rustig. Naarmate de dag vordert, wordt het steeds drukker. Wat is druk, lastig om dat te formuleren, want het is voor mij nog niet te vergelijken met voor corona.

Toch hoor ik verhalen van collega's van ouderwets volle treinen. Waar men hutje mutje zou staan. Ik heb dat echt nog niet mee gemaakt, dus ik heb er echt ff geen beeld bij. 

Als ik met me collega's zo ervaringen uitwissel, merken we wel dat we veel minder zwervers en daklozen in de trein tegen komen. De zwervers en daklozen die ik dan wel tegen kom, zijn vaak buitenlanders. Dat communiceert vaak best lastig nl. Zeker als men de taal onmachtig is en geen Engels spreken. Mijn Pools is nog steeds bagger.

Engels en Duits spreek ik goed, met Frans ben ik bezig. Wie weet ga ik ooit beginnen aan Pools. 

Ik snak naar het moment dat ik weer gesprekken mag voeren over het illegaal telefoon opladen, voeten op de bank, het gangpad volzetten met kinderwagens, koffers etc. Het stuk apenkooien mag van mij ook weer terugkomen. 

Zo mag er wel meer terugkomen. 

Wat me erg vrolijk maakte, was een kind met zijn ouders. Het voelde als vanouds, op het mondkapje na dan, maar het verlegen worden van het kind, het willen controleren en hun verhaal willen doen aan ons, dat ze gek zijn van treinen, maar van gekkigheid niet weten hoe te reageren en veiligheid zoeken bij hun vader of moeder. Natuurlijk de vraag, zijn dat noodzakelijke reizen. Ik kan daar geen antwoord op geven, want dat is niet aan mij om dat te bepalen. Ook dat mag echt snel geschiedenis worden, maar wat ik wel weet is dat dit niet snel vergeten zal worden. 

 

Reputatie 7

Hum, hum…

Er staan op dit forum genoeg verhalen van mensen wier kaart op die manier rücksichtslos door de shredder ging. Want dat is de consequentie bij controle.

Nu, dat iemand dat gewoon vertelt bij de koffiemachine is inderdaad aan de ene kant tekenend voor de mentaliteit, maar aan de andere kant is het ook duidelijk, dat de controles van de NS niemand meer angst inboezemen.

Gelukkig kwam die vouwfietser Loes tegen. Twee maal !

Reputatie 6

Zonet ingestapt hanzelijn ri Zwolle. Als altijd op zondag rustige trein ( sprinter). Ik reis bewust eerste klas. Slechts een andere passagier zonder mondkapje en telefoon luid afspelend. Op Oostvaarders conducteur gezicht want daar staat trein even stil. Verzocht of hij deze man wilde aanspreken. ik ben een vrouw van 1.62, zeker niet bang maar lijkt me niet mijn taak. Dat deed controleur gelukkig. Man bleek geen eerste klas kaartje te hebben en wel degelijk een mondkapje want hij toen ook maar opzette. Zijn voeten haalde hij ook van de bank. Hij had dus vier keer beboet kunnen worden

  • geen geldig plaatsbewijs
  • Geen mondkapje
  • Voeten op de bank
  • luid telefoon laten afspelen

hij werd gesommeerd in de tweede klas plaats te nemen en dat was het dan. Wat denken jullie dat deze persoon volgende keer doet? Ik blijf het meden want ik vind dit de omgedraaide wereld. En nu zit ik ipv te lezen steeds te kijken of die vent straks niet kwaad mijn kant opkomt want die had echt wel door dat ik de conducteur gewaarschuwd heb. 

 

 

 

Ik heb vandaag een vroege dienst gedraaid en heb ook weer wat op Intercities gezeten. Gelukkig startte ik met een Flirt met onze lieftallige nieuwe stem Tessa om het Wifi probleem te testen. Fijn dat dat ook weer deels is opgelost. 

Op de stations en in mijn treinen was het rustig en werd er goed rekening met elkaar gehouden. Reed in de spits op volle oorlogssterkte, met 10 bakken VIRM. Genoeg ruimte voor alle noodzakelijke reizen. 

Ik heb nog zeker 2 diensten deze week en deze lijn hoop ik door te trekken. 

We zijn weer wat verder met een aantal diensten. Het wordt steeds drukker in de trein, dat zie je wel, maar vergelijkbaar met voor Corona, dat toch zeker niet. De agressie neemt nog steeds toe. Helaas. 

Ik controleer vaak en het valt me mee war betreft vervoersbewijzen. Toch zijn er mensen die kaartjes voor anderen regelen en daar extra geld voor vragen. Dit zie je vaak bij asielzoekers en toeristen gebeuren. De kaartjes zijn dan vaak niet eens goed, dus krijgt men te maken met een staande houding voor een nieuw kaartje. 

Het stuk kleuterjuf mondkapjes blijft, reizigers zijn soms echt heel vervelend. Zien ze mij, snel mondkapje goed opdoen. Ze denken dan dat ik dat niet zie, maar als ik elke keer hier iets van moet gaan zeggen, eindig ikzelf in een psychiatrische instelling, dus voor al deze reizigers, we zien alles, maar denken ook aan onze gezondheid en vinden dit zielig gedrag. Geldt ook voor mijn eigen collega's die zo handelen.

Kortom, hopelijk snel terug naar normaal. Ik zie al weer vaker de voeten op de bank, backpackers die de weg kwijt zijn en dan maar langs het spoor gaan lopen en zwanen op het spoor. Dat was voor mij ook weer ff geleden. 

Illegale telefoonopladers treffen. Zeer slim om dat te zeggen waar een HC in de buurt staat. Alsof het een vrijbrief is. Tja, extra duur kaartje en je mag blijven zitten hoor. 

De deuropentrekkers, de late instappers (ze wachten toch wel op me), fietsen op verkeerd balkon plaatsen, ik kom ze weer vaker tegen, dus ik begin gelukkig weer meer me oude werk te zien. Maakt me blij. Absoluut.

 

In het weekend 2 late diensten gedraaid, helaas geen rustig moment gevonden waar er wel wat reizigers waren om eens na te gaan of de Treinwijzer gebruikt wordt, wordt vervolgd @mrfreeze.

Het waren 2 diensten waar ik genoeg weer om handen had. Van zwartrijders met bijbehorende intimidaties en eens ouderwets een defecte trein (echt gesloopt) en wat gevonden goed.

Ik probeer me treinen niet altijd op het zelfde moment te controleren en ik merk dat reizigers dat erg prettig vinden. Ook degenen die mij liever niet willen zien. 

De discussies die gevoerd worden, leiden vaak tot niets. Het kan elke reiziger overkomen dat men een e-ticket koopt en geen mail ontvangt. Niet ok natuurlijk, maar het kan voorkomen. Toch zie je dat reizigers verschillende keuzes maken om dan toch te gaan reizen. Zelf zou ik alles op alles zetten om een geldig e-ticket te verkrijgen. Zonder is zo lastig en ik zou anders vooraf hulp inroepen, zeker op stations met poortjes. Even ongeacht of een reiziger nu pech heeft dat ie in een storing zit of bewust een poging waagt. Als wij er als HC gewoonweg niet uitkomen, dus wij kunnen niet nagaan of het een valide verhaal is, is onze laatste optie een UVB uitschrijven en het op te laten lossen tussen reiziger en klantenservice. Dan verwacht je dat een goedwillende reiziger gewoon meewerkt, luistert naar het advies en zo weet wat te doen. Een reiziger die vervolgens enorm moeilijk gaat doen, dan weet je al dat er iets niet klopt. Blijkbaar heeft men ook niet door dat een HC gewoon BOA bevoegd is en het recht heeft om bv een identiteitsbewijs ter inzage te vorderen en bij het niet voldoen hieraan, een bekeuring kan krijgen. De collega's van VenS hoeven vaak maar te vragen en alles komt boven water. Dan wil een reiziger, die dus niet meer mee wilde werken ineens de vermoorde onschuld spelen en dan boos worden als ik er een extra bekeuring bovenop doe. Ik doel dan op het UVB en de extra bekeuring is dan voor het ID bewijs. Aangezien ik iedereen op zijn of haar rechten moet wijzen, loopt dat vaak ook niet soepel, want je breekt in in een verhaal. Tja, ik moet als HC toch ook door.

Soms heb je de pech net voor binnenkomst zwartrijders tegen te komen. Ik doel hier niet op een aanname, maar toegegeven door de zwartrijder zelf. Bepaalde groepen zijn ook slordig met hun mondkapje en dan als ik direct de aanwijzing geef dat het mondkapje op moet, hoor ik soms dat ze me boos vinden. Door het korte moment, waar ik weinig meer kon doen op dat moment, vroeg er eentje waarom ik zo graag Corona wil oplopen als ik me werk doe. Dan haal ik vaak me schouders op en denk, ben ik ff blij dat ik niet in jouw schoenen hoef te staan.

Zijn best leerzame ervaringen, zeker als je rustig blijft reageren.

Had dus ook nog een trein die echt niet wilde. Tja, als er luchtdrukproblemen zijn, dan houdt het snel op. Dan is het helemaal zuur als je als reiziger de trein uitgaat en wat persoonlijke spullen verliest. Dan is het best mooi dat een reiziger je erop attandeerd, ik doordenk dat die reiziger de volgende trein zal nemen en door portocontact met mijn collega's van die trein de spullen kan teruggeven. Zeker als je een naam hebt. Zoiets maakt mijn hele dag goed.

 

Ik heb het geweten, het eerste weekend met de verplichte mondkapjes plicht. Alsof je weer helemaal opnieuw begint. 

Zaterdag had ik een tegenstrijdig gevoel. Aan de ene kant rustig, weinig gezeur met mondkapjes en bijna al mijn treinen gecontroleerd. Heb me goed bezig kunnen houden en bij een overstand nog een reiziger aangesproken om zijn mondkapje op te zetten. Deze reiziger was er niet zo van gediend en af en toe denk ik ook, ik heb voor deze hele situatie ook niet gekozen. Overal wel een goede dienst gehad. Aan het begin van me dienst nog een reiziger geholpen met een internationaal ticket zonder geldige code om door poortjes te komen. Heel fijn altijd.

Vandaag reservedienst gedraaid en heb de sfeer geproefd op het station. Reizigers die ik aansprak op het mondkapje, waren de meesten nog niet op de hoogte dat het verplicht gesteld is. 

Dan kom je ook reizigers tegen die zich op.de medische uitzondering beroepen. Voor ik word afgeschoten, het waren totaal verschillende gesprekken.

De eerste liep niet lekker. Ik vraag altijd waar het mondkapje is en of men deze gaat dragen. Ik krijg te horen medische uitzondering en verder geen aandacht meer. Toch het gesprek aangegaan en mij werd gezegd dat er niet hoeft te worden aangetoond waarom de medische uitzondering gold. Tja, ik maak het beleid niet, maar ik kan weinig betekenen als men niets laat zien of verteld. Was een vervelende sfeer.

Een tweede reiziger die ik aansprak, toonde direct aan dat ze medische beperkingen had. In gesprek gegaan om tot oplossingen te komen. Het verschil in sfeer was enorm. Juist de groep die echt beperkt is, zal meewerken. Na een goed gesprek en opties gedeeld te hebben, ging ook deze reiziger in de trein een mondkapje op zetten. Ze begreep mijn problemen en dat ik geen medicus ben.

Een derde zette hem liever niet op. Ik zelf ook niet, maar ik moet het helaas. 

Een goed gesprek kom je ver mee, maar als men het gaat hebben over uit sluiten van groepen en dat ik een vertegenwoordiger ben, dan zit je echt bij de verkeerde persoon. Ik kan daar weinig tot niets mee. Ik maak geen beleid, ik voer het wel uit.

Waarom kan dit niet veel beter geregeld worden. Discussies baal ik van en ik zie het liefst een oplossing voor iedereen. Duidelijkheid boven alles.

Ik moest vanmiddag even met de trein. Voor het eerst met mondkapje. Ver-schrik-ke-lijk. Ik zweet me altijd al kapot in een trein, wordt er zo niet beter op. Stapte in een compleet lege VIRM-10. Heb de hele reis geen medereiziger of conducteur gezien. Moet eerlijk bekennen dat ik 'm dan ook niet de hele tijd op heb gehouden. Bij het uitstappen wel weer. Vervolgens op het station her en der groepjes personeel zonder kapje vlak bij elkaar zien. 't Zal voor iedereen even wennen zijn :slight_smile:

Ben met je eens dat het niet echt prettig reist. Vanmiddag even een stukje wezen fietsen. Kwam bij de pontweg naar Velsen Noord en zag iemand met een mondkapje op fietsen. Tsja ook op de pont zijn de mondkapjes nu verplicht. Ben dus maar even Velsen Noord in gereden en daar bij een winkel 10 mondkapjes voor 5 euro! gekocht. Aan de overkap in IJmuiden was een cafetaria die een speciale aanbieding had koffie en 1 mondkapje voor 4,50 euro. Kijk dat is nu oplichting. Op de terugweg bij Pont Buitenhuizen een wielrenner nog aan een mondkapje kunnen helpen. Hij had er net zoals ik niet bij na gedacht. Je maakt toch wat mee in deze tijden….. :smiley:  

Reputatie 7

Ik zelf denk aan daluren op doordeweekse dagen. Al denk ik dat je helemaal niet moet reizen als je tot de risicogroep hoort. Jammer dan van die dagen die niet gebruikt worden maar gezondheid lijkt me belangrijker.

 

Wij hebben hier allemaal (alle 11 miljoen) twaalf gratis keuzedagen van de SNCB gekregen. Gratis en voor niets (enfin… tot de volgende belastingbrief). Maar we hebben er helemaal niets aan. Want vanaf middernacht gaat de lockdown in.

Hoewel…

De lockdown was vrijdagavond aangekondigd, maar hij gaat zondag middernacht pas in. Tot dan is de Zoo (naast Antwerpen Centraal) open. En holadiejee… het is vandaag koopzondag in Antwerpen !

Vandaag, dames en heren, kon je dus de aapjes niet alleen aan het Astridplein bekijken (de Zoo), maar ook aan de Meir (de shopping boulevard). Die laatsten liepen op twee poten, veroorzaakten een wachtrij van 250 meter bij de Primark en moesten de Action door de politie laten ontruimen.

Belgen zijn een stel krenten. “Gratis” en “goedkoop” zijn kernwoorden - vandaar de chaos bij de Action en de Primark.

De Absolute Winnaars waren op ATV te zien: een vader en zoon uit West-Vlaanderen. Die waren op de laatste openingsdag van de Zoo gekomen. Nu is West-Vlaanderen heel erg ver. Verder dan dat kan je niet komen (dan eindig je in de Noordzee). Dus hoe waren die twee in de Metropool gearriveerd ? Met hun gratis keuzedag van de SNCB natuurlijk !

Als het gratis is, moet je het ook gebruiken !

De vader merkte nuchter op: “En de rest zal voor de vuilbak zijn !”

Er zijn op dit moment nog 116 plaatsen vrij op de IC’s van Belgie (Intensive Care niet InterCity). Iedereen die nu op de Meir, in de trein naar West-Vlaanderen of in de Zoo een besmetting oploopt zal over 2 weken ziek zijn. Dan zijn er 800 plaatsen tekort.

 

Lange post. Om maar te zeggen: een keuzedag missen is niet het ergste in dit leven. 😛

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreezeniemand hier weet de exacte reden van de kortere trein of het grotere aantal reizigers, wat wel bekend is is dat de trein te druk was en er geen medewerking is geweest vanuit de reizigers om er voor te zorgen dat er voldoende ruimte was in de trein zodat deze wel kon vertrekken.  

Nee, maar dat kan ik ergens ook wel weer begrijpen. Uitstappen betekent een half uur later een nóg drukkere en dus onveiligere trein.

Het is jammer dat het nu zo persoonlijk wordt gemaakt. Je moet blijven doorgaan met mensen op het hart te drukken echt niet te gaan reizen. Maar je moet ook rekening houden met mensen die dat ondanks alles tóch doen. Zo gaat dat met alles in de maatschappij en dat is hier helaas niet anders. Maar gezien de eventuele consequenties moet je er in deze situatie juist extra goed op letten. Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Afgelopen week nog 3 diensten gedraaid. Het was best wel alle hens aan dek, want het materieel werkte niet altijd mee.

Deurstoringen waren in grote getalen aanwezig. Helaas voor al die deuren, er is geen trein voor opgeheven.

De drukte was er absoluut. De vroege treinen zijn echt leeg, maar naarmate de spits nadert, gaan er toch steeds meer mensen op pad. Zeker na de spits.

Ik schreef al eerder dat de agressie ook toeneemt onder reizigers. Het blijft niet altijd tot verbale agressie, maar gaat over tot fysieke agressie. Niet wetend waar het door escaleert, maar er gaat zeker wat mis. Wat hoop ik toch op een veel beter 2021. 

Vanuit deze kant voor iedereen fijne feestdagen gewenst 😁.

2e kerstdag heb ik iig weer dienst.

Het is inderdaad zo Jeroen en Henk het aangeven. Als een bepaald patroon wordt waargenomen, daar waar misbruik wordt gemaakt, kan het abonnement opgezegd worden. Er wordt vaker "misbruik" gemaakt van nog onduidelijke regels, maar het is niet de bedoeling. 

Hopelijk heeft iedereen fijne Kerstdagen achter de rug. Ik heb Tweede Kerstdag mogen werken en dat was een dienst met ups en downs. Het viel op dat ik me blauw heb mogen schrijven aan UVB's met collega's VenS. Met hulp zat ik in de dubbele cijfers. 

Had eerder op de dag nog ruzie met een treeplank, die wilde niet intrekken en uiteindelijk heb ik toch gewonnen en de deur afgesloten. Ik houd niet van kwakkelende apparatuur.

In de vroege ochtend was het echt super rustig, in de middag werd het steeds drukker. Alsof het een normale dag was. Met verbazing heb ik staan kijken naar hoe de stromen reizigers zich vergrootte. 

De dag erna eenzelfde beeld. In de ochtend enorm rustig, hoe verder op de dag, hoe drukker het werd. Voor mij was het een dag die in mijn dienst redelijk soepeltjes verliep. Wat me wel opviel was de aanwezigheid van de politie. Die zie ik kijken naar hoe men zich houdt aan de coronaregels en ook hoe het mondmasker wordt gedragen. 

Vandaag kreeg ik op een trein ook assistentie van de politie. Die waren op de trein om van Breda naar Schiphol te gaan en hielpen mee met de controleronde. Als ik tegen een staande houding aanliep, werden de reizigers direct doorgelicht. Best handig op sommige momenten. Kinderen stonden er van te kijken dat de echte politie in de trein aanwezig was. Die hebben iets wat ze niet snel zullen vergeten nu.

Ook deze agenten waren aan het opletten op de coronaregels. Voor mij erg prettig te noemen. 

Ik begin te wennen aan de huidige situatie. Ik weiger het om dit het nieuwe normaal te noemen. 

Ik heb wat vroege diensten gedraaid en dit weekend weer late diensten. Wat een verschil momenteel tussen de week en het weekend. Dit weekend vond ik het weer drukker, maar vandaag stond ik echt perplex. Een trein gevuld als voor Corona en niet eens sprake van een verstoring of werkzaamheden. 

In die trein stonden veel reizigers, wat eigenlijk nog niet mag. Opvallend was dat niemand verkeerd ging zitten. Ms vond men mij er wel te streng uitzien, je weet het niet he.

Het gros ging naar Duitsland toe. Ik gok op vakantie of dat men ging terugreizen. Ik ben echt wel blij met drukte, maar het mag iets minder, anders kom ik zelf in de problemen.

De groepsdruk werkt, veel meer reizigers houden hun kapje correct op. Ik zie zelf weinig maaltijden de trein ingaan. De smoezen om geen kapje op te hebben, daar krijg ik jeuk van. Ik mis de discussies over de voeten op de bank. Ineens zie je dat gedrag niet meer. Zou dat komen dat men zo gespitst op ons is? Om snel het kapje op te zetten? Ik weet het niet.

Ik krijg wel veel terug dat men blij is ons weer te zien, ook voor de controle. Ik kom beduidend minder reizigers tegen die echt geen kaartje hebben, maar steeds vaker weer het misbruik van kortingen. Het wordt op dat gebied weer als vanouds.

De uitgaande jeugd, die heb je niet veel door al dat reserveren. De vakanties gaan beginnen, het aantal fietsen neemt toe, ik ben benieuwd. Hoe zal de drukte zich gaan ontwikkelen?

Reputatie 7

Kan goed begrijpen dat het voor personeel zwaar is in deze tijd en dat dat emotioneel veel met je doet of kan doen. We zijn allemaal mensen en geen robots. De mentaliteit van vele mensen lijkt maar steeds verder af te glijden; men denkt alleen aan z’n eigen belang. Gelukkig geldt dat natuurlijk niet voor iedereen, maar het manifesteert zich helaas wel almaar meer. Ik zou als reiziger ook weleens iets willen zeggen tegen andere reizigers die ik er een potje van zie maken, maar ik wil best toegeven dat ik dat (meestal) gewoon niet durf uit angst voor (verbale en/of fysieke) agressie. Ik ga vaak naar een ander rijtuig. Ik hoop dat het zal veranderen en men weer socialer met elkaar om zal leren gaan, rekening met elkaar wil houden - toch wel een soort vereiste als je met ov reist- , maar erg veel hoop heb ik jammer genoeg (nog) niet. Je moet als conducteur wel heel stevig in je schoenen staan tegenwoordig. Alleen al daarom respect voor het personeel. Ik zou het niet kunnen, dit beroep uitoefenen.

Reputatie 7
Badge

Ik herken je frustraties Loes. Ik ben dan machinist, maar zit geregeld als passagier in de trein en voel me soms meer kleuterleider dan iets anders.

Het toestaan van eten/drinken maakt het er allemaal niet makkelijker op, ze doen soms anderhalf uur over een beker koffie (of doen in ieder geval alsof) en een zak M&M's staat tegenwoordig gelijk aan een maaltijd.

 

Reageer