Als HC sta ik erom bekend dat ik vaak op de juiste plek ben op het juiste moment, maar niet voor mijzelf. Dat is me vandaag weer gebeurd. Hopelijk met goede afloop.
Ik kwam in een situatie terecht, waar mijn gevoel zei, blijf in de buurt. Collega's VenS waren bij een onwelwording geroepen en die situatie is geeindigd in een reanimatie. Er was ook sprake van een taalbarriere en dan zie je hoe belangrijk het is om met je collega's samen te werken om een leven te redden en de betrokkenen tot rust te krijgen, voor je een tweede spoedgeval erbij krijgt.
Eenmaal in die situatie denk je niet aan Corona en ga je handelen en doen wat je goeddunkt. Mijn dienst is na dit incident direct beeindigd en ik zal dit een plek moeten geven. Dit had ik nog niet meegemaakt, maar het maakt indruk, dat kan ik je verzekeren. Vrijdag heb ik weer dienst, hopelijk blijft dat een rustige, chille dienst.
Ik heb wat wisselende diensten achter de rug. Sinds de invoering van de mondkapplicht op het station valt me op hoe slecht dit wordt aangegeven. Krijg daar veel respons op van reizigers en dat moet mijn inziens echt duidelijker worden.
Wel geschift word ik van het beroepen op de medische uitzondering. Ook dit moet veel beter geregeld worden en weer flinke discussies gehad.
Pijnpunt zit hem in het verschil tussen noodwet en onze huisregels. Ik blijf eisen dat er een mondkapje of op zijn minst een faceshield gedragen moet worden. Ik heb weer genoeg naar mijn hoofd gekregen, maar de medische uitzonderingen (ik ga nu van de echte uit) kijken alleen naar zichzelf en niet naar het grotere geheel. Agressie tussen reizigers komt nu veel meer voor, want een uitzondering is niet uit te leggen. Ik krijg wel eens de vraag wie ik ben. Zeker als ik op de mondkapjes aanspreek. Ik legitimeer me dan als BOA, dan weet men dat ik ook handhaver ben. Het eindoordeel blijft bij de handhaver liggen en ik accepteer geen uitzonderingen, want de orde, rust, veiligheid en goede bedrijfsgang worden direct verstoord. Reizigers voelen zich niet veilig en dan heb ik een extra uitdaging.
Nu we een harde lockdown in gaan, ben ik benieuwd naar de drukte. Ik weet nu wel dat ik zichtbaar kan blijven e n gewoon me werk kan doen. Leven en laten leven is toch het devies.
Nooit gedacht toen we in de crisis zaten, dat we tot de dag van vandaag er mee te dealen hebben. Wat een vreemd jaar is het toch geworden. Woensdag weer aan de bak. Wordt vervolgd.
Na anderhalve week verlof genoten te hebben, ben ik deze week weer actief. Als cadeautje bij mijn laatste dienst voor mijn verlof, had ik een "ongelukje" met mijn Dopperfles. Die vond het nodig om voor ik van huis ging, de dop open was en mijn uvb boekje heerlijk gewassen heeft. Heeft me toch 3 dagen gekost voor ik al het papier droog had en het boekje weer in orde had. Ach, als dat alles is he.... enige mazzel die ik had, was dat ik die dienst een reservedienst had en niet op pad hoefde.
Deze week weer de normale gang van zaken. De ene dag is het drukker in de trein dan de andere dag, maar ik zie het echt drukker worden. De drukste trein die ik heb gehad was driekwart gevuld in de 2e klas qua zitplaatsen.
Ik heb in mijn diensten weer geregeld reizivers mogen vragen waar hun mondkapje was. De antwoorden waren eigenlijk allemaal hetzelfde: oh sorry, ff vergeten.
Zwartrijders helaas ook weer gehad. Een aantal vond het geweldig om voor me uit te lopen, niet te reageren en in een dubbeldekker kat en muis te spelen. Helaas voor deze zwartrijders was de kat ze te slim af en waren de muizen in het nauw gedreven en hebben een mooi nieuw vervoersbiljet gekregen. Waar ik echt een hekel aan heb, is dit soort gedrag en je voelt hem al aankomen, dan wordt je weggezet als racist. Het is soms echt de omgekeerde wereld.
Een ander incident vergeet ik ook niet snel. Dan ben je een controleronde aan het uitvoeren, dan twijfel je over een mondkapje, of dat er wel eentje is en zodra je ernaar vraagt of je mening geeft, ben je als HC discriminerend bezig. Nog steeds staat er een vraagteken boven mijn hoofd, want hoezo discrimineer ik als ik ergens op wijs? Er was maar 1 reiziger waar het om ging, dus ik weet het soms ook niet meer.
Wat zou ik graag een wereld hebben zonder discriminatie en rascisme. Het wordt nu een trend om het woord maar te gebruiken en hierdoor zwakt het probleem af op de punten waar er echt sprake van is. Daar waar inderdaad actie op ondernomen moet worden.
Ik probeer altijd iedereen hetzelfde te behandelen en actie zorgt voor reactie. Zelf moet ik soms ook mijn excuses aanbieden, omdat ik net uit een vervelende situatie kom en dit ten onrechte laat voelen aan een andere reiziger. Ook ik blijf een mens.
Komend weekend mag ik weer aan de slag. Benieuwd hoe het nu in het weekend is.
Ik merk veel van de versoepelingen en helaas is dat niet allemaal positief te noemen. Veel reizigers op het station willen geen mondkapje meer dragen en je merkt in de trein dat het echt een item blijft.
Het wordt drukker en gelukkig kom ik nu ook veel dagjesmensen tegen. Das gezellig en men heeft plezier om weer weg te gaan. De gezellige gesprekken komen weer op gang, de bekende vragen worden weer gesteld, dus de sfeer is absoluut beter in de trein.
In de avonden kom je ook de dronken studenten en jongeren weer tegen. Het begint weer een beetje op het oude normaal te lijken. Gezellig met je dronken kop 2 man de wc opgaan, niet op slot doen en je vrienden openen gezellig de deur. Geeft weer hilarische momenten, gelukkig heeft men een vrolijke dronk over zich en kan men de lol ervan inzien.
Het "knokken" is ook weer terug, een groep vrienden die wat fysiek zijn en vervolgens netjes reageren als je als HC ff polshoogte komt nemen.
Ook word ik weer vaker uitgenodigd om met de groepen studenten mee te gaan stappen. Dat soort ongein heb ik meer dan een jaar gemist.
Het is gelukkig weer meer omschakelen naar het oude, vertrouwde werk, behalve dan dat er nog een mondkapplicht is. De stations worden drukker, de "problemen" bij de poortjes komen ook terug, toeristen zie je ook meer, maar ik hoop dat we weinig last gaan krijgen met die Deltavariant. Het virus is er gewoon nog steeds en dat maakt het niet makkelijk.
Ook het verstoorde kijken van reizigers, die te laat bij de trein zijn. De deuren zijn al dicht en dan toch hopen dat de deur nog opengaat. Ook die situaties zijn aan het terugkomen.
Straks weer late dienst. Ik ga het beleven welke sfeer er vanavond weer is.
Een maand verder zo te zien. Veel bijzonders dan dat anderen hier op het forum had ik niet echt te melden.
De fietsreservering is er, daar staat veel over op het forum. Ik lees een topic of een OV fiets mee mag in de trein. De OV fiets is daar niet voor bedoeld, maar verbieden is lastig momenteel. Het reserveren is een pilot. Ik ga soms wel direct naar de fietsers toe om na te gaan of het reserveren gelukt is. Wat merk ik nu vaak op dat toch vaak een reiziger ook geen fietskaartje heeft. Normaal ben je dan bezig met het kat en muis spel, maar degenen met fietskaartje help ik wel aan een reservering. Ik heb nog geen excessen gehad op mijn treinen, ik weet dat ze er wel zijn helaas.
Normaal hield ik er wel van om in het weekend te werken, maar vandaag voelde ik me echt kleuterjuf. Het probleem, jawel, nog steeds de mondkapjes. Mijn humeur wordt er niet beter op en dan kom ik weleens kortaf over.
Normaal heb je in het weekend dagjes mensen. Die komen steeds meer gelukkig, maar je merkt zeker in de late avond dat als er een voetbalwedstrijd is geweest, dat er geen enkele rem meer is. Voorheen hadden we dat al, maar men is zo blij en vaak goed onder invloed, dat je als HC weer alle zeilen mag bijzetten. Vrolijk word ik daar niet van, er heerst nog steeds veel spanning en egoisme van de mensen.
Gelukkig maak ik nog genoeg mooie momenten mee, want anders is het niet vol te houden. Kleine zaken als een verloren telefoon, een melding dat een reiziger goedkoper kan reizen, dat zijn leuke zaken. Of iemand die je met een klein gebaar weer vrolijk kan maken. Dat is er gelukkig ook nog en ik sprak laatst weer collega's, die veel thuiswerken, ik hoop zo dat ik ze binnenkort weer live tegenkom. Ik mis de verbindende factor, de factor dat je samenwerkt, dat er een cirkel is, die rond is en waar je een goed overzicht hebt van gebeurtenissen.
Als ik op de schermen in de trein weer "Hartkloppingen" lees, hoop ik dat er iets moois bereikt wordt. Zoiets moois wil ik elke dag wel mee maken .
Spijtig om dit zo te lezen Loes maar het is natuurlijk wel wat we allemaal ook om ons heen zien. Vroeger was er nog iets wat we sociale controle noemde en waar iedereen onderdeel van was helaas is het in de huidige maatschappij alleen nog maar ik, ik en ik.
Was er voor corona nog een beetje sociale controle, helaas is die er op dit moment helemaal niet meer en dat moeten we (als Nederlanders) ons allemaal aantrekken. Het is onmogelijk voor BOA's en agenten om overal maar tegelijkertijd te zijn en overal maar tegen op te treden, we zouden dat weer met zijn allen moeten doen. Laten we hopen dat de wereld en vooral Nederland na de coronatijd weer anders wordt en dat we als Nederlanders samen werken aan het herstel van fatsoen, orde en één Nederland zodat we weer trots kunnen zijn op dit land.
En Loes, denk nu vooral aan jezelf en kom heel thuis na je diensten.
Ik heb woensdag mijn laatste dienst gedraaid met de mondkapverplichting. Je zag die dag al genoeg reizigers die dachten dat het er al af was, gros droeg nog een mondkapje, maar ja, dat spel is bekend onderhand.
Nu ben ik benieuwd hoe de eerste diensten weer gaan na de maatregels, ook dat wordt weer wennen, wat wel, wat niet, hoe kort zijn de lontjes, hoe staat het met het respect etc. Ik ben weer erg benieuwd en laat het op me afkomen. Das een zekerheidje.
Hoe gaat men overal mee om? Wat gaat het met mezelf doen en op welke manier? Hoe reageren de reizigers? Ik zit weer vol vragen, zoals ik dat ook had toen deze ellende allemaal begon. Wederom afwachten...
@MJL Ik mag aannemen dat een Duits stel niet voor de lol in de IC naar Berlijn zat, maar om naar huis te gaan. Wat was jouw doel van de reis?
@MJL De IC Berlijn bestaat uit 1 1/2 wagons 1e klas en 7 wagons 2e klas. Er is niet enorm veel plek voor reizigers in de 1e klas. Zelfs in normale omstandigheden komt het regelmatig voor dat er meerdere mensen, die elkaar niet kennen, in de 1e klasse coupes bij elkaar zitten en dat de 2e klas voor een goed deel leeg is. De 1e klas is dus over het algemeen al voller dan de 2e klas.
En hoezo is het niet wijs om ongevraagd bij iemand in een coupé te zitten, zelfs onder normale omstandigheden? Tenzij je de hele coupé voor je zelf hebt gereserveerd zijn mensen vrij om te zitten op plekken die niet gereserveerd zijn of waarvan de reservering nog niet geldt. Het is enigszins fatsoenlijk om te vragen of je er bij mag zitten, maar het is niet noodzakelijk. Het is vrij egoïstisch om te denken dat je een hele coupé voor jezelf kan innemen door de deur dicht te gooien.
Ik heb dit topic geopend juist om te laten zien wat er gaande is. Waar ik mij momenteel totaal niet druk om wil maken zijn vooroordelen en wil dit topic graag schoonhouden van vooroordelen of verwijten. Dat is echt het laatste waar ik persoonlijk op zit te wachten. Wat ik veel belangrijker vind, is hoe gaan we samen deze crisis overwinnen en dat we gezond blijven. Dat we de ouderen, de risicogroep niet gaan discrimineren, maar juist helpen in deze crisistijd. Die mensen die helemaal in isolatie zitten.
Ik ben nog in de gelegenheid dat ik naar mijn werk kan, mijn eigen boodschappen kan doen, een gedachte had gisteren een bouwmarkt op te zoeken, maar iets in me hield me tegen. Ik las op het nieuws van de mensenmassa. Wat was ik blij dat ik niet gegaan ben.
Respecteer elkaar op het forum svp en ik ben echt niet vies van een goede discussie, maar houd het respectvol en bedenk dat elk bedrijf is overdonderd door de huidige crisis.
De meeste bijdrages in dit topic doen mij veel. Ik hoop er nog meer te mogen lezen.
De beschaving is soms erg ver te zoeken idd en deze "Coronahoesters" heb ik geen goed woord voor over.
Ik merk zeker in Brabant dat de maatregels redelijk ingeburgerd zijn. Nu is het gros bezig met de afstand, zelfs tijdens het uitstappen. Toch blijf je reizigers houden, die te intiem zijn en ik me afvraag waarom ze aan het reizen zijn.
Ik ben komend weekend benieuwd, hoe het dan gaat in het land.
@mrfreezeniemand hier weet de exacte reden van de kortere trein of het grotere aantal reizigers, wat wel bekend is is dat de trein te druk was en er geen medewerking is geweest vanuit de reizigers om er voor te zorgen dat er voldoende ruimte was in de trein zodat deze wel kon vertrekken.
Nee, maar dat kan ik ergens ook wel weer begrijpen. Uitstappen betekent een half uur later een nóg drukkere en dus onveiligere trein.
Het is jammer dat het nu zo persoonlijk wordt gemaakt. Je moet blijven doorgaan met mensen op het hart te drukken echt niet te gaan reizen. Maar je moet ook rekening houden met mensen die dat ondanks alles tóch doen. Zo gaat dat met alles in de maatschappij en dat is hier helaas niet anders. Maar gezien de eventuele consequenties moet je er in deze situatie juist extra goed op letten. Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Ik heb vandaag weef dienst gedraaid en ik heb de sfeer op Eindhoven mogen proeven. De verbussing verliep in de vroege ochtend stroef, na opschalen liep het goed. Per bus mochten maximaal 9 tot 12 reizigers mee. Dat was wel een operatie ivm de 1,5 meter.
Toch nog de reizigers die ik zag, had een 20% ervan toch vragen. Of het allemaal noodzakelijke reizen waren, geen idee. Men behield goed de afstand, ondanks dat ik geen extra hestje heb gedragen waar wordt gevraagd afstand te houden. Ik kan alleen maar zeggen dat ik positief verrast was. Hoe het in de trein was, geen idee, ik ben niet weggestuurd geweest als reserve vandaag.
Ik heb vandaag een vroege dienst gedraaid en heb ook weer wat op Intercities gezeten. Gelukkig startte ik met een Flirt met onze lieftallige nieuwe stem Tessa om het Wifi probleem te testen. Fijn dat dat ook weer deels is opgelost.
Op de stations en in mijn treinen was het rustig en werd er goed rekening met elkaar gehouden. Reed in de spits op volle oorlogssterkte, met 10 bakken VIRM. Genoeg ruimte voor alle noodzakelijke reizen.
Ik heb nog zeker 2 diensten deze week en deze lijn hoop ik door te trekken.
Ik ben weer een aantal vroege diensten verder en ik merk echt wel verschil op welke tijden ik werk. Deze vroege diensten zijn bv de fietsers in de spits opvallend. Zouden die er anders ook geweest zijn? Ik durf het niet te zeggen, want de massa is er niet, dus valt alles sneller op.
Ik merk ook op dat steeds meer reizigers ruimte maken bij de deur om in en uit te laten stappen, behalve dat groepje middelbare scholieren (geen idee wat hun noodzaak was en er was sprake van groepsvorming) dat hier echt niet mee bezig was.
Ik zie ook veel reizigers op de gele vertrekstaten kijken. Das best lastig nu we zo aangepast rijden, want veel treinen rijden niet. Best lastig als je het nu via die vertrekstaten uit probeert te vogelen.
Ik ben erg benieuwd hoe nu verder met het OV en Corona. Genoeg topics gaan hierover, dus het is meer een nieuwsgierigheid en hoe het zich verder gaat ontwikkelen.
Ik heb nog geen trein laten staan ivm drukte. Tot zover ik kan inschatten is alles goed binnen de afstanden gegaan en dat is positief. Als het drukker gaat worden, dat gaat een interessante uitdaging worden. Eind van de week weer de late diensten in. Benieuwd naar het verschil weer.
Terug naar de realiteit. Ik heb vandaag een dagdienst gedraaid en ik heb me een paar keer verbaasd.
Ik heb voornamelijk treinen mee gehad met stickers, de groene stickers. Veel reizigers zie je nu al kiezen voor die stoelen. Toch blijven er reizigers die gezellig met 4 man bij elkaar gaan zitten en dan vraag je of men uit hetzelfde huishouden komt. Meestal niet, maar dan leg je uit dat het toch wel prettig is voor de groep als passerende reizigers in de gang en voor hunzelf. Ik krijg daar toch veel verschillende reacties op.
Op de stations kon men niet achter blijven met stickers. Je hoopt dat men ze ziet en ze volgt. Blijf zoveel mogelijk rechts, zag het vandaag ook in het centrum van Eindhoven en het gros doet het wel, maar als het rustig is, zie je dat men toch de kortste weg blijft kiezen. Sta je met je collega een trein over te dragen op 1,5 meter, knalt er een reiziger tussendoor. Spreek je de persoon aan, maar of het aankomt?
Een ander voorbeeld, maximaal 2 personen in de lift. Meestal lukt dat wel, maar toch zie je bepaalde reizigers pushen. Het is soms dweilen met de kraan open.
Helaas heb ik nog geen info over de mondkapjesplicht. Wat ik wel weet is dat die per 1 juni ingaat en we per 2 juni de normale dienstregeling gaan hervatten, ivm 2e Pinksterdag op 1 juni. Ik krijg best wat vragen over mondkapjes, helaas heb ik er nog te weinig info over en hoop het snel te kunnen delen.
Zelf ben ik nog steeds niet ziek geweest en ik hoop komende periode dit ook te kunnen voorkomen. Hoop dat dat voor de meesten geldt.
Terug naar on-topic. Iedereen bedankt tot zover voor hun bijdrages. Blijf ze on-topic graag ontvangen.
Graag wil ik even ingaan op wat reacties in andere topics om een en ander te verduidelijken. NS is als werkgever verplicht aan zijn werknemers een veilige werkplek te bieden. Ben ik het eens met alle maatregelen? Nee, maar ik ben maar een klein radartje in een groter geheel dat hoopt snel ruimte te krijgen om mijn ding weer te kunnen doen. Mijn gedeelte van mijn werk dus, waarvoor ik HC ben geworden. Sinds de crisis ben ik geen dag afwezig geweest door ziekte. Ik heb doorgewerkt en als HC ben je zowel toezichthouder als handhaver en iedereen kijkt naar je of jij wel netjes je aan je voorbeeldfunctie houdt. Als ik me niet aan de regels houd, dan heb ik weinig in te brengen als ik iemand ergens op aanspreek of in de uiterste gevallen ga bekeuren. Voor het het weet ben je aan het discrimineren. Ben ik bang om Corona te krijgen? Ik kijk wel extra uit, maar dat doe ik juist voor de mensen om me heen. Ik zou het persoonlijk verschrikkelijk vinden om mijn ouders of anderen te besmetten mocht ik geinfecteerd zijn. Als ik extra uitkijk en verwacht word om op zijn minst als toezichthouder op te treden, dan lijkt het snel dat ik bang zou zijn. Als ik angst had, was ik niet gaan werken en als ik dan toch zou werken, zou ik niemand spreken, niet die reiziger met zijn vraag, niet het handhaven of informeren van het fietsverbod of polshoogte nemen na een melding van een reiziger over een onveilige situatie en juist daar haal ik nog wat plezier uit me werk. Handhaven hoort er helaas soms bij.
Vandaag heb ik een korte dienst gehad. In verband met de Corona maatregelen mogen niet alle collega's op standplaats zijn en hebben we zogenoemde oproepdiensten. Zo had ik een oproepdienst en ben ik ingezet voor een aantal ritten. Tijdens 1 rit toch weer twee reizigers met fiets moeten teleurstellen. Het is echt niet leuk om dat te moeten doen. Je wil namelijk die gastvrouw blijven en dat lukt nu vaak niet helaas. Ook leuke gesprekken op 1,5 meter gehad met een paar reizigers. Gelukkig weet ik daar me weg nog in te vinden.
Vanaf 1 juni hoop ik dat ik straks geen kleuterjuf mag gaan spelen om na te gaan of men zich netjes aan de mondkapplicht houd. Een aantal reacties die ik dan weer lees, besef ik dat we Nederlanders zijn, we willen nooit perfect aan de regels houden en we vinden overal wat van. Ik hoop dat de meerderheid de tegenstribbelaars gaat overhalen om gewoon mee te doen. Ik verzin de regels niet, maar ik zal er wel wat mee moeten. Ik hoop als het straks zover is, hier positieve ervaringen te kunnen posten.
Als jullie forumleden ook weer reizen, ik hoor hier graag ook jullie ervaringen.
Fijn dat je weer meer in je element zit, Loes. Ik hoop oprecht dat iedereen zich zal gedragen en je gewoon weer je werk kan doen zoals voor al deze ellende. Je verdient het en wij moderators zijn trots om collega's zoals jou te hebben.
Ik moest vanmiddag even met de trein. Voor het eerst met mondkapje. Ver-schrik-ke-lijk. Ik zweet me altijd al kapot in een trein, wordt er zo niet beter op. Stapte in een compleet lege VIRM-10. Heb de hele reis geen medereiziger of conducteur gezien. Moet eerlijk bekennen dat ik 'm dan ook niet de hele tijd op heb gehouden. Bij het uitstappen wel weer. Vervolgens op het station her en der groepjes personeel zonder kapje vlak bij elkaar zien. 't Zal voor iedereen even wennen zijn
Ben met je eens dat het niet echt prettig reist. Vanmiddag even een stukje wezen fietsen. Kwam bij de pontweg naar Velsen Noord en zag iemand met een mondkapje op fietsen. Tsja ook op de pont zijn de mondkapjes nu verplicht. Ben dus maar even Velsen Noord in gereden en daar bij een winkel 10 mondkapjes voor 5 euro! gekocht. Aan de overkap in IJmuiden was een cafetaria die een speciale aanbieding had koffie en 1 mondkapje voor 4,50 euro. Kijk dat is nu oplichting. Op de terugweg bij Pont Buitenhuizen een wielrenner nog aan een mondkapje kunnen helpen. Hij had er net zoals ik niet bij na gedacht. Je maakt toch wat mee in deze tijden…..
Vandaar dat ik vandaag op de 3772 tussen Rotterdam Centraal en Schiphol al 3 reizigers zonder mondkapje eruit moest laten, een 4e is door de hulpdiensten eruit gehaald en een 5e dacht dat ik malloot was. Snel een toilet opduiken, zonder mondkapje of kaartje. Die zag ineens de hulpdiensten komen voor nr 4 en heeft toen maar eieren voor zijn geld gekozen.
Heerlijk om kleuterjuf te mogen spelen .
Vandaag was het zeer oneerbiedig gezegd, weer een dag als vanouds, op het aanspreken mondkapjes na dan. Storm zorgde voor overlast en ik kwam rond 23 uur aan op Tilburg Universiteit. Serieus, ik vroeg me af waar al die takken vandaan kwamen??? Ik was er een anderhalf uur eerder ook al geweest en toen was alles nog schoon.
Vervolgens was er de 1100 die niet reed tussen iig Tilburg en Eindhoven en we hadden nog wat gestrande reizigers mee. Als vanouds het geregeld (ok, niet zoals ik normaal gewend ben), dus reizigers helpen. Dat blijft altijd een goed gevoel geven iig. Je best doen, want meer kan je toch niet doen helaas.
Vandaag heb ik wel 2x een officiele aanwijzing voor gebruik mondkapje gegeven. Ik was er ff klaar mee, de reizigers die het betrof hadden het door. Het kat en muis spel blijft, dat gaat echt niet verdwijnen. Alleen is het nu echt een combi met bv voeten op de bank ed.
Het gatetailen door een man, die werd aangesproken door de reiziger die een geldige checkin had, vond het super, die vroeg ik om zijn kaartje. Zijn batterij was bijna leeg en daarom kon hij hem niet tonen. Had ook moeite om te vinden waar zijn kaartje in de telefoon stond. Daar hebben we een passende oplossing voor gevonden met als resultaat een geldig vervoersbewijs. Missie geslaagd zeggen we dan.
Soms lijkt het wel alsof we achterlijk zijn. Tja, als men dat vindt, wie ben ik om daar wat mee te doen. Iedereen mag zijn of haar mening hebben, zolang we maar respectvol blijven.
Ik begin te wennen aan de huidige situatie. Ik weiger het om dit het nieuwe normaal te noemen.
Ik heb wat vroege diensten gedraaid en dit weekend weer late diensten. Wat een verschil momenteel tussen de week en het weekend. Dit weekend vond ik het weer drukker, maar vandaag stond ik echt perplex. Een trein gevuld als voor Corona en niet eens sprake van een verstoring of werkzaamheden.
In die trein stonden veel reizigers, wat eigenlijk nog niet mag. Opvallend was dat niemand verkeerd ging zitten. Ms vond men mij er wel te streng uitzien, je weet het niet he.
Het gros ging naar Duitsland toe. Ik gok op vakantie of dat men ging terugreizen. Ik ben echt wel blij met drukte, maar het mag iets minder, anders kom ik zelf in de problemen.
De groepsdruk werkt, veel meer reizigers houden hun kapje correct op. Ik zie zelf weinig maaltijden de trein ingaan. De smoezen om geen kapje op te hebben, daar krijg ik jeuk van. Ik mis de discussies over de voeten op de bank. Ineens zie je dat gedrag niet meer. Zou dat komen dat men zo gespitst op ons is? Om snel het kapje op te zetten? Ik weet het niet.
Ik krijg wel veel terug dat men blij is ons weer te zien, ook voor de controle. Ik kom beduidend minder reizigers tegen die echt geen kaartje hebben, maar steeds vaker weer het misbruik van kortingen. Het wordt op dat gebied weer als vanouds.
De uitgaande jeugd, die heb je niet veel door al dat reserveren. De vakanties gaan beginnen, het aantal fietsen neemt toe, ik ben benieuwd. Hoe zal de drukte zich gaan ontwikkelen?
Ik begin steeds meer in mijn oude flow terug te komen. Heb steeds vaker weer leuke gesprekken met reizigers, zie bepaald misbruik weer toenemen en het wordt stilaan drukker. Dan heb je als HC echt wel weer genoeg omhanden.
Mondkapjesagent spelen, tja, dat blijft niet leuk. Zeker niet als je reizigers treft die er geen hebben en je vertellen het niet te weten. Echt serieus? De reizigers die dit beweerden, stapten in op een groot station, waar het zelfs met stickers op het perron staat aangegeven.
Reizigers, die eerst zwart willen reizen, vervolgens hun tijd verdoen met discussies en zo de laatste trein missen. Ik beloon eerlijkheid, maar niet dat achterbakse gedoe.
Echtelijke ruzies op stukken perron, waar ik niet echt graag reizigers zie, daar ben je dan ook ff mee bezig, materieel dat iets doet, wat het niet moet doen, een deur die dus niet luistert, genoeg om handen weer.
Ook een situatie op mogen lossen, waar men zich niet veilig voelde, dat geeft mij bij een goede afloop weer een goed gevoel.
Ja, ik begin er echt weer veel energie uit te halen en voel me weer een HC. Op die mondkapjes terechtwijzingen na dan, maar ik kom de voeten op de bank ook weer tegen.
Het verandert allemaal snel, dus ik blijf veranderingen verwachten.
Twee HSL diensten verder, heerlijk in de hitte. Ik heb weer enorm gezweten en de diensten waren zeer verschillend van elkaar.
De eerste dienst had ik ook weer ICD erbij zitten. Ik heb het geweten. Als ik tussen 2 stops 2 rijtuigen kon knippen was dat veel. Ik liep veel tegen geen toeslag aan. Men denkt bij mij te kunnen pinnen, maar helaas. Ik had het ozo graag aangeboden. Dan schrijf je wat meer uvb's. Wat betreft kleuterjuf spelen, die komt elke dienst terug en ik heb weer een reiziger zonder mondkapje bekeurd. Geef veel meer aanwijzingen dat dat mondkapje op moet blijven en ik bemerk dat men dan doorheeft, he, die HC meent het. Scheelt mij weer werk. Win-win voor iedereen.
Daar waar ik de eerste dienst het zweet van me af droop, dat was de tweede dienst niet anders. Van de 4 ritten is er 1 vlekkeloos verlopen.
Een greep uit het scala problemen. Technisch probleem loc, waarna er een rijweg niet goed wordt ingelegd. Dan denk je, het kan niet gekker, ja hoor, aanwijzing langzaam rijden door sectiestoring (seinstoring), met als klap op de vuurpijl ook nog een persoon langs het spoor. Dat alles met uiteindelijk 15 min vertraging.…
Een andere rit, dat was echt een nieuwe reden tot vertraging. We hadden wederom te maken met een baansectiestoring, waarbij 2 overwegen in de storing zouden liggen. Ach, geef het eens 5 min vertraging. Gaan we er ook bij stilstaan. Das nog niets nieuws, maar de reden, men was de positie van een trein kwijt. Ik raak zelf geregeld wat kwijt, maar de positie van een trein kwijt zijn, dat was voor mij ook de eerste keer. Dan krijg je een half uur aan je broek.
De laatste rit was het materieel in staking. Het schakelde niet goed mee met de hsl, waardoor een aantal rijtuigen gezellig op de batterij gingen werken. We mochten op de hsl lijn op onderzoek waarom de machinist een storing kreeg. Met goed samenspel het in 15 min weten op te lossen.
Vervolgens ben je wel bezig om een laatste aansluiting te redden en dan is het ozo gaaf als je collega belt en zegt, hij wacht op je!
Ik ben er moe van geworden en heb morgen wederom dienst. Ik laat me maar verrassen, maar een trein kwijt zijn, het blijft bijzonder dit vak.
Na mijn vakantie stof ik dit topic weer af. Na ruim 3 weken weer een trein van binnen gezien en ik mocht meteen de HSL onveilig maken. De route naar Den Haag CS lag er nog steeds kwam ik achter.
Het was weer wennen, maar ik had veelal fijne collega's mee. Alle treinen die ik gehad heb, zijn van controle voorzien. Ik heb geen idee hoe druk het was in mijn vakantie, ik zag wel dat het nu best rustig was.
Veel reizigers hadden hun mondmasker ook goed op. Geen perfecte score, maar ik vond het wel ok te noemen.
Ook qua vervoersbewijzen had ik niet te klagen. Ik hoorde een collega vertellen dat die zich laatst blauw geschreven had met een andere collega, dus zo zie je maar het het kan verschillen.
Deze week nog 2 vroege diensten en in het weekend de late in. Ik houd jullie op de hoogte, er is iig 1 HC van verlof terug die controleert en ook schrijft voor mondmaskers .
De start was gelukkig veelbelovend, mag van mij doorzetten.