Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1022 reacties

Badge +3

Ik vind de beslissing om trein(en) in Gouda op te heffen verstandig en terecht, want van de week (gewoon een doordeweekse dag) zag het er in Woerden al zo uit..

Ongeacht het reismotief van die mensen, trek je conclusies wat er daar anders zou gebeuren met je al onverantwoord volle SLT zesje met de nodige ongehoorzame pretreizigers.. 

Nee jongens, dat gaan we niet doen in het paasweekend!

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet wat voor straffen daar in België op staan, maar ze worden hier ook echt niet zacht aangepakt.

Reputatie 7
Badge +1

In dezelfde speech als hij "blijf zo veel mogelijk thuis" en "reis alleen als het echt niet anders kan" zei, zei onze premier dat een blokje om moest blijven kunnen. Wat is daar in hemelsnaam noodzakelijk aan? En hoe moet een minder geïnformeerde medeburger begrijpen dat een blokje om voor de premier blijkbaar noodzakelijk is, maar zijn treinreis naar het strand om even uit te waaien (i.i.g. volgens NS blijkbaar) niet? En wat is 'zo min mogelijk bezoek'? Bezoek is toch niet noodzakelijk, dus dat zou toch gewoon géén bezoekmoeten zijn?

Een wandeling maken of sporten geeft mentaal wat rust. Van bijna elke dag de hele dag opgesloten zitten raak je ook gestrest en moe van. Een frisse neus halen is prettig en al helemaal als je geen tuin hebt om in te lopen. 

De zin ‘een blokje om’ geeft, in mijn mening, al bijna letterlijk aan wat de premier ook bedoelt: een rondje om je huizenblok lopen, dus in de buurt en niet aan de andere kant van het land. Ik mag hopen dat elk persoon die zin wel begrijpt onafhankelijk van hoe goed iemand is geïnformeerd. Als je de trein moet nemen is dat al niet in de buurt.

Bezoek is noodzakelijk wanneer er bijvoorbeeld zorg wordt verleend aan de persoon die bezocht wordt. Boodschappen afleveren bij mijn grootouders is in mijn ogen een noodzakelijk bezoek, zij gaan zelf namelijk de deur niet meer uit. Een theekransje of een verjaardagsfeestje is dan bijvoorbeeld weer niet een noodzakelijke reis.

Het is vakantie en ik heb het idee dat we een nieuwe fase in zijn gegaan van het Corona tijdperk. Het begint weer gezellig druk te worden, heb weer genoeg omhanden en kan me goed vermaken.

Mondkapjespolitie is een nieuw woord gok ik, want het aanspreken, verwijderen en eventueel verbaliseren van mondkapjes blijft echt een minder leuke kant van het vak momenteel. Discussies blijft men voeren en het is niet dat ik het verzonnen heb.

Ik zie sjaals, bandana's, hoofddoeken, servetten etc langskomen. En iedereen heeft een reden. Toch merk ik op dat de bandana dragers toch mondkapjes bij zich hebben. 

Het zwartrijden neemt ook weer meer de bekende contouren aan, dus het verschil zijn de mondkapjes. De treinen worden drukker, ook met fietsen. Dagjesmensen, de normale vragen cq problemen. 

Persoonlijk ben ik blij weer veel omhanden te hebben. Gewoon me werk doen en plezier hebben. Zeker als je een weddenschap afsluit en wint. Dat zijn de leuke zaken en problemen. 

 

This ff geleden dat ik wat gepost heb, maar ik ben ff uit de dienst ivm herstel na een operatie. Ik hoop snel weer mijn werk te kunnen hervatten. Vandaar dat ik weinig kan vertellen over de huidige stand van zaken en de sneeuwperikelen. Ik kom snel weer online, voordat jullie denken, waar is ze gebleven 😉.

Volgens mij is het niet vanuit de NS, maar vanuit Den Haag. Als het vanuit NS is, waarom doen alle OV-bedrijven dan ongeveer hetzelfde? Misschien mis ik iets, maar je gaat niet voor je lol extra onnodige kosten maken lijkt mij zo.

Thanks @Sascha NS en @MoDe, het grootste herstel zit er gelukkig al op. This anderhalve week geleden dat ik de ingreep gehad heb en ik kom volledig weer terug 😁👍

Reputatie 5

Gisteren een zeer positieve ervaring gehad met reis zsm Zwolle naar Nijmegen, trein vertrok 08.50 uit Zwolle. Amper vertrokken of de conducteur kwam meteen plaatsbewijzen controleren. Tegen een ‘mondkapopdekinhanger’ grapte hij ‘ je mondkapjes is wel erg ver afgezakt’ waarop de jongedame hem meteen weer opzette. Met een aardig woord voor iedereen werd er gecontroleerd, tussentijds luid en duidelijk omgeroepen en bij het verlaten van de trein gezegd ‘ wees vriendelijk en blijf voorzichtig! Uitstekend, zo kan het dus ook. Zichtbaar zijn, controleren en aanspreken. Voorbeeld voor veel andere conducteurs wat mij betreft!

Na twee late diensten, ik werk wat minder door opgenomen verlof, merk ik veel verschil in mentaliteit bij reizigers. Ik heb wat reizigers gevraagd over de Treinwijzer, maar ik had blijkbaar niet de goede reizigers, want degenen die ik wat gevraagd heb, deden er niets mee of kenden het niet. Ik zie iig in de Flirt er genoeg reclame over. Hoe de reiziger het gebruikt is mij dus nog even onduidelijk.

De dienst van donderdag heb ik me weer blauw aan uvb mogen schrijven. Het viel me op dat dit voornamelijk op de intercity speelde. Ik zag ergens nog een topic met de vraag of er nog conducteurs zijn in Limburg, ja hoor, donderdag nog in Maastricht geweest en me trein gecontroleerd. Vandaag had ik vrijaf, dus kon weinig betekenen.

Was weer meer kleuterjuf aan het spelen, want je ziet toch echt dat de sommige treinen best druk is. Druk in Coronatijd, redelijk gevuld voor de Coronatijd. 

Vrijdag was ik nog meer bezig met reizigers te vragen waar hun mondkapje was. Geen idee of men het probeerde of echt ff vergeten was. Hoe dan ook heeft het niet tot bekeuringen geleid, want wie niets had, mocht de trein verlaten. Dat is ook een paar keer gebeurd en nee, een sjaal mag nog steeds niet. 

Wel komt de vraag over eventuele coulance medische beperkingen terug als vraag bij collega's. De huisregel kent geen uitzonderingen en ik las al ergens dat de andere vervoerders hetzelfde standpunt innemen. Geen mondkapje is geen OV. Vervelend, maar toch noodzakelijk vrees ik in deze vervelende tijd. 

Andere zaken vielen me wel weer op. Honden op de bank, voeten op de bank, roken op het station. Op dat gebied blijf ik wel bezig, maar kreeg nostalgische gedachten erover. Hoe gaat het straks als we weer meer ouderwets reizen... 

Wel valt op dat ik weinig zieke mensen tegenkom, daar houdt men zich wel aan. Ben ik blij mee iig. Ben wel benieuwd als 1 december de mondkapverplichting wordt uitgebreid. Hoe gaan we daar mee om, doelend op de reizigers en het personeel. Ik ga het meemaken.

@Marih 

Hoe graag we dat zouden willen, het is niet te realiseren vrees ik. Een trein heeft best veel deuren en je kan als conducteur nu eenmaal niet bij elke deur tegelijk zijn. Zelf heb ik ook last van reizigers, die lak hebben aan de afstand. Ik zet zelf dan direct een fikse stap achteruit en geef dit ook aan, waarom ik het doe. Ik zal niet snel de persoon op zijn fout aanspreken, dit kan leiden tot agressie. Als ik het bij mezelf houdt, dan blijft het meestal rustig. 

De Stoomboot pruttelt weer lekker door in ieder geval :smile:

Reputatie 7
Badge +3

En kunnen we in dit topic verder met waarvoor dit topic is geopend door @Loes namelijk de ervaringen in de trein sinds de maatregelen ipv complottheorieën te spuien en te klagen over Keuzedagen? Wat betreft Keuzedagen zijn er er meer dan genoeg andere topics over, waaronder één van uzelf waar u vast nog een bijdrage aan zou kunnen leveren of desnoods opent u er zelf een nieuw topic over.

@Ferdinand Delasoie 

Ze worden niet expliciet nog genoemd helaas, maar een link van de rijksoverheid geeft aan dat faceshield en spatschermen niet zijn toegestaan voor reizigers en dat het de neus, mond en kin moet bedekken. Daar voldoet de higimask niet aan. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/wanneer-moet-ik-een-mondkapje-dragen

Zo'n bakje doet inderdaad heel erg weinig…

 

Reputatie 7
Badge

Het grappige is, dat het ‘gemekker’ vooral komt van degenen die eigenlijk het minst voor een treinkaartje betalen: a la Kruidvat of een keuzedag van 3,50. Zou bijna denken: schaf die voordeeldingen af.

Zou mij vandaag ook fijn lijken om naar de Veluwe te gaan... Inmiddels moet een ieder toch doorhebben dat recreatief reizen nu even niet de bedoeling is.

Veel wijsheid voor een ieder en veel respect voor degenen die nu nog in het openbaar moeten werken: OV Personeel, zorgpersoneel maar ook de supermarktmedewerkers.

Ik mag zo nog een late dienst draaien, maar wat waren deze diensten met pieken en dalen.

De dalen waren groot, zelfs tot vervelende interne kwesties aan toe, waar ik weinig over kwijt kan, het enige wat ik erover kan zeggen is dat het om Corona gaat. 

In een dienst heb ik ff ruzie gehad met een gecombineerde Flirt. Mijn machinist ontgrendelde, maar het achterste stel wilde bijzonder zijn. Ik stond bij een deur, hoorde de ontgrendelingsgeluiden en zag mijn knop niet groen gaan oplichten. Mijn eerste reactie is om direct naar de andere deur te kijken. Ook deze bleef gesloten. Vraag mijn machinist of ie storing heeft, bleek de helft eruit te liggen. Euvel was snel opgelost door opnieuw te ontgrendelen, maar ik stond wel ff te kijken. Dan mis je door die mondkapjes wel de gezichtsuitdrukkingen, die boekdelen vertellen.

Opvallend is ook de rust vanaf bepaalde tijden. Soms vervoer je met je laatste trein maar 2 reizigers. Nooit gedacht dat dat kon. 

In een eerdere dienst kreeg ik van reizigers te horen dat ze blij waren een HC gezien te hebben. Ze voelden zich soms niet veilig, wat ook op die bewuste rit gebeurde. Mijn collega had daar goed werk geleverd. Heb toch het nummer van de meldkamer van ons doorgegeven. Waren ze erg blij mee moet ik zeggen.

Toch ondanks veel negatieve energie heb ik veel positieve gesprekken gehad met reizigers. Leerzaam en leuk, daar doen we het voor, pas dan komt het gevoel van voor Corona terug. Kreeg ook nog de vraag of men op de trap mocht zitten. Men had een verkeerd balkon zonder zitplaatsen uitgekozen.

Na vandaag mag ik weer ff genieten van mijn rust, merk dat het echt veel meer energie kost dan voorheen, een hyperspits bijvoorbeeld. 

Fijn weekend voor iedereen die weekend heeft straks.

Reputatie 7

 

 

Politie treedt op tegen wie onnodig Brussels openbaar vervoer neemt

De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB merkt dat er heel wat mensen zijn die nog gebruik maken van het tram-, bus- en metronetwerk voor niet-essentiële verplaatsingen. De politie en eigen veiligheidspersoneel van de MIVB zal daarom zondag een extra oogje in het zeil houden.

De problemen deden zich zaterdag niet op alle lijnen voor, maar wel met name op twee tramlijnen: lijn 55 tussen Rogier naar Da Vinci en lijn 62 tussen Kerkhof van Jette en Eurocontrol. De MIVB merkte op dat er stevig gezondigd werd tegen de regel dat de burgers zich enkel mogen verplaatsen wanneer dat strikt noodzakelijk is. Hierdoor kan ook de sociale afstand in gedrang komen op het openbaar vervoer, want de MIVB voorziet dit weekend slechts de helft van haar normale aanbod.

 

 

Nogal een verschil, niet waar ? Nederlandstaligen (dus ook vlamen) hebben de irritante gewoonte te denken, dat ze kunnen onderhandelen met natuurrampen. Dat kom ik in mijn werk -risicodeskundige - continu tegen. De rest van Europa heeft ingezien dat het ernstig is en daarom is er dus overal een ‘lockdown’. Wij mogen nog individueel - NIET in groep - naar buiten om te sporten en daarmee basta. Telewerken is verplicht. Als je niet kan telewerken en je werkt in een essentiële sector, dan ‘mag’ je naar je werk en daarmee is ook meteen uitgelegd wie de enige toegelaten klantjes in de treinen, bussen en trams zijn.

In normale tijden ben ik helemaal niet blij met conducteurs die direct naar hun HC-hok vertrekken, maar in dit geval: werk vooral veilig ! Als dat betekent, dat jij gaat ‘telewerken’ in je HC-hok, dan mogen de klanten zelf hun kaartjes controleren !

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Heb zoiets jaaaaren geleden (denk begin jaren '90, maar misschien nog wel eerder. Damn, I'm getting old :neutral_face: ) meegemaakt, maar dan niet met bagage, maar met een kind. Trein vanuit Utrecht had al vertraging, we stopten op Houten, deuren gaan open, mensen stappen uit, oma zet haar kleinkind buiten en de deuren sluiten opeens met oma - en nog een aantal mensen die er nog uit moesten, waaronder mem (mama voor Hollanders) en ik - nog in de trein. Trein vertrekt en even later trekt iemand aan de noodrem. Trein stopt weer en er komt een chagrijnige conducteur aanlopen en vragen wat er aan de hand is. Dat werd uitgelegd en na enige tijd reed de trein weer een stukje achteruit. We moesten allemaal naar de achterste deur lopen en konden daar op het uiteinde van het perron uitstappen. Ik zal nooit het beeld van het huilende kind op het perron vergeten, maar gelukkig was ze weer herenigd met oma :slight_smile:

Een overheid die een ‘veilige’ app met iets van tracking gaat pushen naar minstens 60% van de goedgelovigen?

Game on!

Ik ben wat genuanceerder, maar kijk wel kritisch naar.de plannen, specificaties en zie de code graag op Github. Je zal mijn zo’n app niet zomaar zien installeren. Ik zie ook de kant van werkgever in een branche met verplichte bedrijfssluiting, waar ik geprobeerd heb alle aanvragen voor steunmaatregelen zodra mogelijk in te schieten, besluiten op zich laten wachten of moeizaam verlopen en je je af kunt vragen wat eerder komt: een besluit of het einde van de financiële reserve. Dat maakt enigszins sceptisch.

Reputatie 7
Badge +3

En hier een reactie van een HC op Twitter met het verzoek het te delen. Dus hierbij:

https://twitter.com/CBacola/status/1241767557071278082

Ik wil gebruikers in dit topic vragen om on topic te blijven. Vragen aan ons of andere gebruikers kunnen in een nieuw topic geplaatst worden. 


Kun je de bijdragen van en voor Draakje52 verplaatsen naar een van de topics van Draakje 52?

Daarvoor staan er nu al teveel andere reacties, maar vanaf nu zal ik wel alle afwijkingen gaan verwijderen. 

Maak je om mij maar geen zorgen, dankje. Misschien moet jij ook eens wat over jezelf vertellen 😃

Badge

@Momo het is eigenlijk van de zotte dat zo'n filmpje en allerlei oproepen noodzakelijk zijn om mensen wakker te schudden.  Want is het nu echt zo erg om een paar euro voor een dagkaartje of keuzedag op te offeren voor je gezondheid?? 

Ik ben van mening dat geld niet opweegt tegen je gezondheid en al snap ik ook dat er financieel onzekere tijden komen voor veel mensen maar blijf AUB nadenken. Zet je gezondheid niet in de waagschaal voor een paar euro raar maak gebruik van de coulance regeling voor deze kaartjes.

En we komen in het filmpje ook nog een bekende tegen van het forum :smiley:

Badge

Toch knap, in mijn ervaring wordt er niet gecontroleerd op de ICD-toeslagen. Heb het in al die jaren niet één maar nul keer meegemaakt. 

Spreek een keer af op een trein waar Loes dienst heeft en vergeet dan je toeslag te laden. Ooh en vergeet dan ook je mondkapje mee te nemen en in te checken. :rofl:

Loes is er dan helemaal klaar voor.

Reputatie 2

Roept wat de vakbonden willen niet enkel meer agressie op? Zonder kaartje worden ze al agressief . Van de mensen met kaartje die opeens geweerd wordt zou daar ook nog wel een deel uit zn plaat gaan. En ze worden vaak zelfs zonder controle al agressief aangezien er amper controle is en toch veel agressie.

En cruciale beroepen is wel erg beperkt. Mantelzorg is vaak informeel geregeld dus niet zomaar aan te tonen. En helemaal niet als het buiten de normale zorg omdat iemand het via de mantelzorg fijner vind in plaats van alles officieel te laten registeren. Daarnaast zijn er ook genoeg aandoeningen die niet erkent worden en ze dus geen zorg krijgen (genoeg rechtszaken tegen uwv/gemeentes en ken er ook in de praktijk ) waarvoor nu mantelzorgers het oplossen. Wat als een beoordelaar nu zeg ach het stelt niet zoveel voor? Die mensen maar niet meer helpen?

Dan zijn er nog de acute situaties . Oma is gevallen en komt niet meer goed overeind en heeft daarna hulp nodig . Of iemand heeft acute zelfmoordgedachten (komt in deze tijd ook vaak voor) en jij kan dat stoppen. Ook allemaal maar laten zitten? 

Het zijn maar voorbeelden maar helaas ken ik meer van dit soort situaties ook in de praktijk (familie kenissen vrienden. Vrijwilliger bij organisatie voor mensen met een beperking)

Zou me in dit geval best zorgen maken om een aantal mensen 

 

 

 

 

 

 

 

Badge

Wel weer erg jammer dat sommige mensen met een nieuwe alias weer zo vervallen in hun oude gewoontes en als ‘collega’ zo lopen te vissen naar uitspraken van andere collega’s.  Met welk doel ben je hier dan actief ??? 

Reageer