Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).
In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.
Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand.
In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.
Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.
Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.
Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden.
Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.
Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.
Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten.
Een totale verandering sinds de maatregelen.
Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.
Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.
Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.
Bladzijde 5 / 47
Wat een verschil zeg. Ik heb nu 3 vroege diensten gedraaid en wat was dat een verschil met het weekend. Ik zie sinds de persconferentie dat reizigers veel beter hun mondkapje ophouden. Voel me minder een kinderjuf. Toch zie je dat de mensen die het Nederlands niet machtig zijn het vaakst op het mondkapje moet wijzen, dat deze echt op moet blijven. Geen idee waar hun ideeen vandaan komen.
Ben afgelopen dagen nog wel reizigers zonder vervoersbewijs tegen gekomen. Daar wat voor geregeld en het is aan hun om de klantenservice te informeren, waarom men geen vervoersbewijs had.
Het was voor mij een rustig moment. Lekker me ding doen, daar mijn plezier uithalen. Daar doen we het voor. Weinig bijzonders verder meegemaakt, dus hier teken ik wel voor ja.
Ik zelf denk aan daluren op doordeweekse dagen. Al denk ik dat je helemaal niet moet reizen als je tot de risicogroep hoort. Jammer dan van die dagen die niet gebruikt worden maar gezondheid lijkt me belangrijker.
Wij hebben hier allemaal (alle 11 miljoen) twaalf gratis keuzedagen van de SNCB gekregen. Gratis en voor niets (enfin… tot de volgende belastingbrief). Maar we hebben er helemaal niets aan. Want vanaf middernacht gaat de lockdown in.
Hoewel…
De lockdown was vrijdagavond aangekondigd, maar hij gaat zondag middernacht pas in. Tot dan is de Zoo (naast Antwerpen Centraal) open. En holadiejee… het is vandaag koopzondag in Antwerpen !
Vandaag, dames en heren, kon je dus de aapjes niet alleen aan het Astridplein bekijken (de Zoo), maar ook aan de Meir (de shopping boulevard). Die laatsten liepen op twee poten, veroorzaakten een wachtrij van 250 meter bij de Primark en moesten de Action door de politie laten ontruimen.
Belgen zijn een stel krenten. “Gratis” en “goedkoop” zijn kernwoorden - vandaar de chaos bij de Action en de Primark.
De Absolute Winnaars waren op ATV te zien: een vader en zoon uit West-Vlaanderen. Die waren op de laatste openingsdag van de Zoo gekomen. Nu is West-Vlaanderen heel erg ver. Verder dan dat kan je niet komen (dan eindig je in de Noordzee). Dus hoe waren die twee in de Metropool gearriveerd ? Met hun gratis keuzedag van de SNCB natuurlijk !
Als het gratis is, moet je het ook gebruiken !
De vader merkte nuchter op: “En de rest zal voor de vuilbak zijn !”
Er zijn op dit moment nog 116 plaatsen vrij op de IC’s van Belgie (Intensive Care niet InterCity). Iedereen die nu op de Meir, in de trein naar West-Vlaanderen of in de Zoo een besmetting oploopt zal over 2 weken ziek zijn. Dan zijn er 800 plaatsen tekort.
Lange post. Om maar te zeggen: een keuzedag missen is niet het ergste in dit leven.
Drie diensten gedraaid, heb vanaf vandaag weer ff vrijaf, kleine anderhalve week. Was het zelf ff vergeten , dat ik verlof aangevraagd had.…
Ik heb een late dienst gedraaid, waar ik genoeg te doen had. Ik heb ms maar een kwart treinen gecontroleerd, maar heb genoeg mogen schrijven voor vervoersbewijzen en weer een bekeuring voor het niet dragen van een mondkapje. Het maffe van die zaak is, waarom zou je naar mij als HC luisteren, als VenS erbij komt dat er ineens een mondkapje boven water komt? Ik vraag het me nog steeds af welke gedachte hier achter zit. Gewoon mijn nieuwsgierigheid.
De tweede dienst was een tussendienst. Daar weer veel mogen corrigeren op gebruik mondkapje, kwam weer higimasks tegen en ook weer faceshields. Daar wel wat discussie over gehad, maar ben er met alle reizigers rustig uitgekomen. Iedereen had nl ook gewoon een mondkapje bij zich.
Had ook ruzie met een buitendeur van het type SLT. Die bleef openstaan en de sluitknop had verlof gok ik. Gelukkig sloot de deur wel mee met de centrale vergrendeling, want anders had ik echt een uitdaging gehad. Ik ben niet de langste en de machinist die ik bij me had, was ook niet van het formaat, simpel deur afsluiten. Dan ben ik soms wel dolblij met lange reizigers .
Vandaag waren veel reizigers blij met controle, blijkbaar al tijden geen controlerende HC getroffen. De gezelligste gesprekken gehad. Het leek weer een beetje als voor Corona. Merk wel dat ik een trein makkelijker tussen twee stops gecontroleerd krijg. Moet wel alles kloppen natuurlijk.
Hopelijk nog een reiziger blij kunnen maken, iemand had een fototoestel laten liggen, het oude soort met het ouderwetse filmpje erin, dus foto schieten en afwachten na ontwikkeling of ie gelukt is. Kreeg nostalgische herinneringen hieraan, want dat was vroeger wel anders.
Even weer anderhalve week vrijaf, dus geen updates hier, maar na mijn verlof blijf ik het topic vullen. Nooit verwacht dat dit zo lang zou gaan duren.
In het weekend 2 late diensten gedraaid, helaas geen rustig moment gevonden waar er wel wat reizigers waren om eens na te gaan of de Treinwijzer gebruikt wordt, wordt vervolgd @mrfreeze.
Het waren 2 diensten waar ik genoeg weer om handen had. Van zwartrijders met bijbehorende intimidaties en eens ouderwets een defecte trein (echt gesloopt) en wat gevonden goed.
Ik probeer me treinen niet altijd op het zelfde moment te controleren en ik merk dat reizigers dat erg prettig vinden. Ook degenen die mij liever niet willen zien.
De discussies die gevoerd worden, leiden vaak tot niets. Het kan elke reiziger overkomen dat men een e-ticket koopt en geen mail ontvangt. Niet ok natuurlijk, maar het kan voorkomen. Toch zie je dat reizigers verschillende keuzes maken om dan toch te gaan reizen. Zelf zou ik alles op alles zetten om een geldig e-ticket te verkrijgen. Zonder is zo lastig en ik zou anders vooraf hulp inroepen, zeker op stations met poortjes. Even ongeacht of een reiziger nu pech heeft dat ie in een storing zit of bewust een poging waagt. Als wij er als HC gewoonweg niet uitkomen, dus wij kunnen niet nagaan of het een valide verhaal is, is onze laatste optie een UVB uitschrijven en het op te laten lossen tussen reiziger en klantenservice. Dan verwacht je dat een goedwillende reiziger gewoon meewerkt, luistert naar het advies en zo weet wat te doen. Een reiziger die vervolgens enorm moeilijk gaat doen, dan weet je al dat er iets niet klopt. Blijkbaar heeft men ook niet door dat een HC gewoon BOA bevoegd is en het recht heeft om bv een identiteitsbewijs ter inzage te vorderen en bij het niet voldoen hieraan, een bekeuring kan krijgen. De collega's van VenS hoeven vaak maar te vragen en alles komt boven water. Dan wil een reiziger, die dus niet meer mee wilde werken ineens de vermoorde onschuld spelen en dan boos worden als ik er een extra bekeuring bovenop doe. Ik doel dan op het UVB en de extra bekeuring is dan voor het ID bewijs. Aangezien ik iedereen op zijn of haar rechten moet wijzen, loopt dat vaak ook niet soepel, want je breekt in in een verhaal. Tja, ik moet als HC toch ook door.
Soms heb je de pech net voor binnenkomst zwartrijders tegen te komen. Ik doel hier niet op een aanname, maar toegegeven door de zwartrijder zelf. Bepaalde groepen zijn ook slordig met hun mondkapje en dan als ik direct de aanwijzing geef dat het mondkapje op moet, hoor ik soms dat ze me boos vinden. Door het korte moment, waar ik weinig meer kon doen op dat moment, vroeg er eentje waarom ik zo graag Corona wil oplopen als ik me werk doe. Dan haal ik vaak me schouders op en denk, ben ik ff blij dat ik niet in jouw schoenen hoef te staan.
Zijn best leerzame ervaringen, zeker als je rustig blijft reageren.
Had dus ook nog een trein die echt niet wilde. Tja, als er luchtdrukproblemen zijn, dan houdt het snel op. Dan is het helemaal zuur als je als reiziger de trein uitgaat en wat persoonlijke spullen verliest. Dan is het best mooi dat een reiziger je erop attandeerd, ik doordenk dat die reiziger de volgende trein zal nemen en door portocontact met mijn collega's van die trein de spullen kan teruggeven. Zeker als je een naam hebt. Zoiets maakt mijn hele dag goed.
Ik heb het geweten, het eerste weekend met de verplichte mondkapjes plicht. Alsof je weer helemaal opnieuw begint.
Zaterdag had ik een tegenstrijdig gevoel. Aan de ene kant rustig, weinig gezeur met mondkapjes en bijna al mijn treinen gecontroleerd. Heb me goed bezig kunnen houden en bij een overstand nog een reiziger aangesproken om zijn mondkapje op te zetten. Deze reiziger was er niet zo van gediend en af en toe denk ik ook, ik heb voor deze hele situatie ook niet gekozen. Overal wel een goede dienst gehad. Aan het begin van me dienst nog een reiziger geholpen met een internationaal ticket zonder geldige code om door poortjes te komen. Heel fijn altijd.
Vandaag reservedienst gedraaid en heb de sfeer geproefd op het station. Reizigers die ik aansprak op het mondkapje, waren de meesten nog niet op de hoogte dat het verplicht gesteld is.
Dan kom je ook reizigers tegen die zich op.de medische uitzondering beroepen. Voor ik word afgeschoten, het waren totaal verschillende gesprekken.
De eerste liep niet lekker. Ik vraag altijd waar het mondkapje is en of men deze gaat dragen. Ik krijg te horen medische uitzondering en verder geen aandacht meer. Toch het gesprek aangegaan en mij werd gezegd dat er niet hoeft te worden aangetoond waarom de medische uitzondering gold. Tja, ik maak het beleid niet, maar ik kan weinig betekenen als men niets laat zien of verteld. Was een vervelende sfeer.
Een tweede reiziger die ik aansprak, toonde direct aan dat ze medische beperkingen had. In gesprek gegaan om tot oplossingen te komen. Het verschil in sfeer was enorm. Juist de groep die echt beperkt is, zal meewerken. Na een goed gesprek en opties gedeeld te hebben, ging ook deze reiziger in de trein een mondkapje op zetten. Ze begreep mijn problemen en dat ik geen medicus ben.
Een derde zette hem liever niet op. Ik zelf ook niet, maar ik moet het helaas.
Een goed gesprek kom je ver mee, maar als men het gaat hebben over uit sluiten van groepen en dat ik een vertegenwoordiger ben, dan zit je echt bij de verkeerde persoon. Ik kan daar weinig tot niets mee. Ik maak geen beleid, ik voer het wel uit.
Waarom kan dit niet veel beter geregeld worden. Discussies baal ik van en ik zie het liefst een oplossing voor iedereen. Duidelijkheid boven alles.
Afgelopen week nog 3 diensten gedraaid. Het was best wel alle hens aan dek, want het materieel werkte niet altijd mee.
Deurstoringen waren in grote getalen aanwezig. Helaas voor al die deuren, er is geen trein voor opgeheven.
De drukte was er absoluut. De vroege treinen zijn echt leeg, maar naarmate de spits nadert, gaan er toch steeds meer mensen op pad. Zeker na de spits.
Ik schreef al eerder dat de agressie ook toeneemt onder reizigers. Het blijft niet altijd tot verbale agressie, maar gaat over tot fysieke agressie. Niet wetend waar het door escaleert, maar er gaat zeker wat mis. Wat hoop ik toch op een veel beter 2021.
Vanuit deze kant voor iedereen fijne feestdagen gewenst .
2e kerstdag heb ik iig weer dienst.
Hopelijk heeft iedereen fijne Kerstdagen achter de rug. Ik heb Tweede Kerstdag mogen werken en dat was een dienst met ups en downs. Het viel op dat ik me blauw heb mogen schrijven aan UVB's met collega's VenS. Met hulp zat ik in de dubbele cijfers.
Had eerder op de dag nog ruzie met een treeplank, die wilde niet intrekken en uiteindelijk heb ik toch gewonnen en de deur afgesloten. Ik houd niet van kwakkelende apparatuur.
In de vroege ochtend was het echt super rustig, in de middag werd het steeds drukker. Alsof het een normale dag was. Met verbazing heb ik staan kijken naar hoe de stromen reizigers zich vergrootte.
De dag erna eenzelfde beeld. In de ochtend enorm rustig, hoe verder op de dag, hoe drukker het werd. Voor mij was het een dag die in mijn dienst redelijk soepeltjes verliep. Wat me wel opviel was de aanwezigheid van de politie. Die zie ik kijken naar hoe men zich houdt aan de coronaregels en ook hoe het mondmasker wordt gedragen.
Vandaag kreeg ik op een trein ook assistentie van de politie. Die waren op de trein om van Breda naar Schiphol te gaan en hielpen mee met de controleronde. Als ik tegen een staande houding aanliep, werden de reizigers direct doorgelicht. Best handig op sommige momenten. Kinderen stonden er van te kijken dat de echte politie in de trein aanwezig was. Die hebben iets wat ze niet snel zullen vergeten nu.
Ook deze agenten waren aan het opletten op de coronaregels. Voor mij erg prettig te noemen.
Een goed beeld hoe het momenteel gaat, heb ik helaas niet. Ik werk door omstandigheden wat minder op de trein en afgelopen weekend weer mogen werken.
Ik merk wel dat de vroege diensten, die ik nu draai, zijn de eerste treinen van de dag erg rustig. Naarmate de dag vordert, wordt het steeds drukker. Wat is druk, lastig om dat te formuleren, want het is voor mij nog niet te vergelijken met voor corona.
Toch hoor ik verhalen van collega's van ouderwets volle treinen. Waar men hutje mutje zou staan. Ik heb dat echt nog niet mee gemaakt, dus ik heb er echt ff geen beeld bij.
Als ik met me collega's zo ervaringen uitwissel, merken we wel dat we veel minder zwervers en daklozen in de trein tegen komen. De zwervers en daklozen die ik dan wel tegen kom, zijn vaak buitenlanders. Dat communiceert vaak best lastig nl. Zeker als men de taal onmachtig is en geen Engels spreken. Mijn Pools is nog steeds bagger.
Engels en Duits spreek ik goed, met Frans ben ik bezig. Wie weet ga ik ooit beginnen aan Pools.
Ik snak naar het moment dat ik weer gesprekken mag voeren over het illegaal telefoon opladen, voeten op de bank, het gangpad volzetten met kinderwagens, koffers etc. Het stuk apenkooien mag van mij ook weer terugkomen.
Zo mag er wel meer terugkomen.
Wat me erg vrolijk maakte, was een kind met zijn ouders. Het voelde als vanouds, op het mondkapje na dan, maar het verlegen worden van het kind, het willen controleren en hun verhaal willen doen aan ons, dat ze gek zijn van treinen, maar van gekkigheid niet weten hoe te reageren en veiligheid zoeken bij hun vader of moeder. Natuurlijk de vraag, zijn dat noodzakelijke reizen. Ik kan daar geen antwoord op geven, want dat is niet aan mij om dat te bepalen. Ook dat mag echt snel geschiedenis worden, maar wat ik wel weet is dat dit niet snel vergeten zal worden.
We zijn weer wat verder met een aantal diensten. Het wordt steeds drukker in de trein, dat zie je wel, maar vergelijkbaar met voor Corona, dat toch zeker niet. De agressie neemt nog steeds toe. Helaas.
Ik controleer vaak en het valt me mee war betreft vervoersbewijzen. Toch zijn er mensen die kaartjes voor anderen regelen en daar extra geld voor vragen. Dit zie je vaak bij asielzoekers en toeristen gebeuren. De kaartjes zijn dan vaak niet eens goed, dus krijgt men te maken met een staande houding voor een nieuw kaartje.
Het stuk kleuterjuf mondkapjes blijft, reizigers zijn soms echt heel vervelend. Zien ze mij, snel mondkapje goed opdoen. Ze denken dan dat ik dat niet zie, maar als ik elke keer hier iets van moet gaan zeggen, eindig ikzelf in een psychiatrische instelling, dus voor al deze reizigers, we zien alles, maar denken ook aan onze gezondheid en vinden dit zielig gedrag. Geldt ook voor mijn eigen collega's die zo handelen.
Kortom, hopelijk snel terug naar normaal. Ik zie al weer vaker de voeten op de bank, backpackers die de weg kwijt zijn en dan maar langs het spoor gaan lopen en zwanen op het spoor. Dat was voor mij ook weer ff geleden.
Illegale telefoonopladers treffen. Zeer slim om dat te zeggen waar een HC in de buurt staat. Alsof het een vrijbrief is. Tja, extra duur kaartje en je mag blijven zitten hoor.
De deuropentrekkers, de late instappers (ze wachten toch wel op me), fietsen op verkeerd balkon plaatsen, ik kom ze weer vaker tegen, dus ik begin gelukkig weer meer me oude werk te zien. Maakt me blij. Absoluut.
Hum, hum…
Er staan op dit forum genoeg verhalen van mensen wier kaart op die manier rücksichtslos door de shredder ging. Want dat is de consequentie bij controle.
Nu, dat iemand dat gewoon vertelt bij de koffiemachine is inderdaad aan de ene kant tekenend voor de mentaliteit, maar aan de andere kant is het ook duidelijk, dat de controles van de NS niemand meer angst inboezemen.
Gelukkig kwam die vouwfietser Loes tegen. Twee maal !
Kan goed begrijpen dat het voor personeel zwaar is in deze tijd en dat dat emotioneel veel met je doet of kan doen. We zijn allemaal mensen en geen robots. De mentaliteit van vele mensen lijkt maar steeds verder af te glijden; men denkt alleen aan z’n eigen belang. Gelukkig geldt dat natuurlijk niet voor iedereen, maar het manifesteert zich helaas wel almaar meer. Ik zou als reiziger ook weleens iets willen zeggen tegen andere reizigers die ik er een potje van zie maken, maar ik wil best toegeven dat ik dat (meestal) gewoon niet durf uit angst voor (verbale en/of fysieke) agressie. Ik ga vaak naar een ander rijtuig. Ik hoop dat het zal veranderen en men weer socialer met elkaar om zal leren gaan, rekening met elkaar wil houden - toch wel een soort vereiste als je met ov reist- , maar erg veel hoop heb ik jammer genoeg (nog) niet. Je moet als conducteur wel heel stevig in je schoenen staan tegenwoordig. Alleen al daarom respect voor het personeel. Ik zou het niet kunnen, dit beroep uitoefenen.
Ik herken je frustraties Loes. Ik ben dan machinist, maar zit geregeld als passagier in de trein en voel me soms meer kleuterleider dan iets anders.
Het toestaan van eten/drinken maakt het er allemaal niet makkelijker op, ze doen soms anderhalf uur over een beker koffie (of doen in ieder geval alsof) en een zak M&M's staat tegenwoordig gelijk aan een maaltijd.
In Nederland lopen heel vreemde mensen rond. Wordt er aangekondigd dat vanaf een bepaalde datum het verplicht is om een mondkapje te dragen? Dan natuurlijk tot die datum geen mondkapje dragen. Stel je voor!
De gemiddelde Nederlander beseft niet dat de mededeling dat vanaf een bepaalde datum een mondkapje gedragen moet worden er bedoeld wordt dat het ernst is met de pandemie en dat je er eigenlijk meteen eentje moet gaan dragen. Wanneer dat in andere landen wordt aangekondigd snapt iedereen dat er meteen bedoeld wordt en niet overmorgen.
Helaas wordt Nederland voor een aanzienlijk deel bevolkt door luidruchtige kleuterachtigen. En van kleuters is bekend dat ze zichzelf als het middelpunt van het universum beschouwen.
×
×
Het is inderdaad zo Jeroen en Henk het aangeven. Als een bepaald patroon wordt waargenomen, daar waar misbruik wordt gemaakt, kan het abonnement opgezegd worden. Er wordt vaker "misbruik" gemaakt van nog onduidelijke regels, maar het is niet de bedoeling.
Zonet ingestapt hanzelijn ri Zwolle. Als altijd op zondag rustige trein ( sprinter). Ik reis bewust eerste klas. Slechts een andere passagier zonder mondkapje en telefoon luid afspelend. Op Oostvaarders conducteur gezicht want daar staat trein even stil. Verzocht of hij deze man wilde aanspreken. ik ben een vrouw van 1.62, zeker niet bang maar lijkt me niet mijn taak. Dat deed controleur gelukkig. Man bleek geen eerste klas kaartje te hebben en wel degelijk een mondkapje want hij toen ook maar opzette. Zijn voeten haalde hij ook van de bank. Hij had dus vier keer beboet kunnen worden
geen geldig plaatsbewijs
Geen mondkapje
Voeten op de bank
luid telefoon laten afspelen
hij werd gesommeerd in de tweede klas plaats te nemen en dat was het dan. Wat denken jullie dat deze persoon volgende keer doet? Ik blijf het meden want ik vind dit de omgedraaide wereld. En nu zit ik ipv te lezen steeds te kijken of die vent straks niet kwaad mijn kant opkomt want die had echt wel door dat ik de conducteur gewaarschuwd heb.
We zien de verkleutering van Nederland onder onze ogen plaatsvinden. Dan zijn kleuterjuffen heel belangrijk om alles in goede banen te leiden.
Het grappige is, dat het ‘gemekker’ vooral komt van degenen die eigenlijk het minst voor een treinkaartje betalen: a la Kruidvat of een keuzedag van 3,50. Zou bijna denken: schaf die voordeeldingen af.
Zou mij vandaag ook fijn lijken om naar de Veluwe te gaan... Inmiddels moet een ieder toch doorhebben dat recreatief reizen nu even niet de bedoeling is.
Veel wijsheid voor een ieder en veel respect voor degenen die nu nog in het openbaar moeten werken: OV Personeel, zorgpersoneel maar ook de supermarktmedewerkers.
Politie treedt op tegen wie onnodig Brussels openbaar vervoer neemt
De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB merkt dat er heel wat mensen zijn die nog gebruik maken van het tram-, bus- en metronetwerk voor niet-essentiële verplaatsingen. De politie en eigen veiligheidspersoneel van de MIVB zal daarom zondag een extra oogje in het zeil houden.
De problemen deden zich zaterdag niet op alle lijnen voor, maar wel met name op twee tramlijnen: lijn 55 tussen Rogier naar Da Vinci en lijn 62 tussen Kerkhof van Jette en Eurocontrol. De MIVB merkte op dat er stevig gezondigd werd tegen de regel dat de burgers zich enkel mogen verplaatsen wanneer dat strikt noodzakelijk is. Hierdoor kan ook de sociale afstand in gedrang komen op het openbaar vervoer, want de MIVB voorziet dit weekend slechts de helft van haar normale aanbod.
Nogal een verschil, niet waar ? Nederlandstaligen (dus ook vlamen) hebben de irritante gewoonte te denken, dat ze kunnen onderhandelen met natuurrampen. Dat kom ik in mijn werk -risicodeskundige - continu tegen. De rest van Europa heeft ingezien dat het ernstig is en daarom is er dus overal een ‘lockdown’. Wij mogen nog individueel - NIET in groep - naar buiten om te sporten en daarmee basta. Telewerken is verplicht. Als je niet kan telewerken en je werkt in een essentiële sector, dan ‘mag’ je naar je werk en daarmee is ook meteen uitgelegd wie de enige toegelaten klantjes in de treinen, bussen en trams zijn.
In normale tijden ben ik helemaal niet blij met conducteurs die direct naar hun HC-hok vertrekken, maar in dit geval: werk vooral veilig ! Als dat betekent, dat jij gaat ‘telewerken’ in je HC-hok, dan mogen de klanten zelf hun kaartjes controleren !
En hier een reactie van een HC op Twitter met het verzoek het te delen. Dus hierbij:
@Momo het is eigenlijk van de zotte dat zo'n filmpje en allerlei oproepen noodzakelijk zijn om mensen wakker te schudden. Want is het nu echt zo erg om een paar euro voor een dagkaartje of keuzedag op te offeren voor je gezondheid??
Ik ben van mening dat geld niet opweegt tegen je gezondheid en al snap ik ook dat er financieel onzekere tijden komen voor veel mensen maar blijf AUB nadenken. Zet je gezondheid niet in de waagschaal voor een paar euro raar maak gebruik van de coulance regeling voor deze kaartjes.
En we komen in het filmpje ook nog een bekende tegen van het forum
Echt dieptriest dat zulke dingen gebeuren. Een “Corona hoester” die vorige week in mijn woonplaats werd aangehouden mag in ieder geval voor 10 weken de cel in.
Het maakt mij eerlijk gezegd geen reet uit of het gaat nu om OV personeel, politieagenten, supermarkt personeel of gewoon mensen om je heen, hoe ziek in je hoofd moet je wel niet zijn om zoiets in deze tijd te doen?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.