Bijna een maand verder, dezelfde obstakels die ik tegenkom en je merkt nu echt wel dat men Corona moe is en voor alles wat niet klopt wel een excuus heeft. Het ja-maar en nee-maar gehalte is explosief gestegen.
Redenen van het niet ophebben van een mondkapje:
Ik heb hem werkelijk net weggegooid..…
Ik ben hem vergeten, ligt op mijn bureau
Ik wist het niet
Hij is net kapot gegaan, echt
Ik ben een toerist, hoe kan ik dat nu weten?
Dan de redenen van het niet hebben van het juiste vervoersbewijs.
HC: U heeft net uw eticket gekocht, dat mag niet, waardoor komt het?
R: Mijn betaling lukte niet, ging wat traag.
HC: Hoe bent u dan door de poortjes gekomen?
HC: Wie heeft het abonnement? U reist met 2 samenreistickets.
R: Mijn kaart is werkelijk waar vandaag kapot gegaan en klantenservice heeft me dit geadviseerd.
HC: Lijkt me sterk, want dit mag als combi niet.
HC: U reist terug. Dit mag niet. Waarom dan?
R: Ben in slaap gevallen. Uw collega vond het goed.
HC: Welke collega?
R: Van de vorige trein
En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Opmerkingen als van: ik heb toch een studentenkaart, dan heb ik voor de ICD toch geen toeslag nodig?
Het lijkt wel de kleuterklas waar iedereen weer leert hoe men moet treinreizen. De drukte komt weer terug, de gezelligheid ook, nu nog vaarwel zeggen tegen de corona maatregelen.
Na een zomerverlof periode ben ik weer te vinden op de trein. Precies het weekend waar de versoepelingen begonnen, had ik verlof. Zeer benieuwd hoe het erna zou gaan.
Zelf ben ik blij dat ik op het station weer gewoon normaal kan ademen zonder mondkapje op. Ik merk wel dat ik na mijn dienst er keelpijn door krijg.
Het blijft me ook verbazen dat in het buitenland iedereen gewoon het mondkapje draagt zonder elke keer discussies aan te gaan. Kom je weer in Nederland en hoppa, daar ga je weer.
Het gaat niet alleen om de mondkapjes. Ook de reizigers schieten meteen de verdediging in bij andere regels die men overtreedt. Nog niet eerder heb ik een uvb geschreven voor een vouwfiets (niet ingeklapt), maar nu wel. Iedereen kan fouten maken en zijn of haar zaakjes niet op orde hebben, maar als ik je waarschuw en de volgende dag kom ik je weer tegen in exact dezelfde situatie, dan ben je hardleers en verdien je hem gewoon.
Ook het gemak waarmee er gedacht wordt dat we wel ff helpen, zware koffers, vrachtwagens van kinderwagens, inklappen vouwfiets.... het wordt steeds gekker.
De smoezen dat men geen mondkapje op heeft. Ik dacht alles wel gehoord te hebben onderhand, maar niet dus. Het boek wordt steeds dikker en dikker.
Drukker wordt het ook. Toeristen zie ik weer vaak en ik spreek weer zowat alle talen die ik machtig ben. De diversiteit neemt toe, net als de drukte.
We zijn weer lekker actief, ik wacht weer verder af wat me te wachten zal staan.
Spijtig om dit zo te lezen Loes maar het is natuurlijk wel wat we allemaal ook om ons heen zien. Vroeger was er nog iets wat we sociale controle noemde en waar iedereen onderdeel van was helaas is het in de huidige maatschappij alleen nog maar ik, ik en ik.
Ik zou als reiziger ook weleens iets willen zeggen tegen andere reizigers die ik er een potje van zie maken, maar ik wil best toegeven dat ik dat (meestal) gewoon niet durf uit angst voor (verbale en/of fysieke) agressie.
Dit is inderdaad een groot probleem aan het worden. De mensen (inclusief boa's etc) die anderen aanspreken op het feit dat ze zich niet aan regels houden krijgen de gekste scheldwoorden naar zich toe geslingerd, of te maken met fysiek geweld. Anderen halen hun schouders op en denken: Niet mijn probleem. Ik snap @Rene74 goed dat ie andere reizigers niet durft aan te spreken.
Rekening met elkaar houden lijkt sowieso al heel lang niet meer te bestaan. En als je het wel doet word je voor gek aangekeken. Ook hoe men omgaat met andermans spullen: Het is toch niet van mij, dus wat maakt het uit dat ik mijn modderschoenen op de stoel tegenover me leg? Nog niet te beginnen over de ontzettende bende die sommige reizigers ervan maken. Ik zou niet eens het lef hebben om m'n afval zo achter te laten…
Je ziet het ook op straat gebeuren. Zo was ik een poos terug met iemand onderweg, toen er onderweg een oudere dame van de fiets viel, en duidelijk niet meer de kracht had om eronder vandaan te komen. Veel omstanders keken ernaar, haalden hun schouders op en gingen gewoon verder. Wij en gelukkig nog een aantal andere mensen, besloten de dame weer overeind te helpen waarbij we door een aantal automobilisten op een toeterconcert werden getrakteerd…
ik pas me gewoon aan op basis van de regels en adviezen van NS.
Vind dat wel een komisch advies, er is momenteel het een en ander te doen om NS die met een paar data-analyses boze brieven naar abonnementshouders gaat sturen n.a.v. bepaald incheckgedrag rondom de spitstijden. Zie het zo gebeuren dat NS besluit om na x correctietarieven een boze brief te sturen dat je je niet aan de voorwaarden van het abonnement houdt.
Okay, dan moet er wel voldoende controle zijn om die stempelkaart vol te krijgen. Misschien kunnen we ook een bonusprogramma opzetten voor de medewerker die de stempeltjes zet, gun Loes nog wel een eindejaarscadeautje.
(Ja, het is een grapje, zorgt ook voor misbruik door een groep HC, et cetera...)
Ruim een week verder. Het kabbelt rustig voort met de bekende problemen. Ondanks de lockdown blijf ik het druk vinden in de trein. Vraag me vaak af waar men naar toe is geweest. Het zal een mix van forenzen zijn en schoolgaande jeugd in combi met thuisbezoekjes van reizigers. Winkelen zal het niet zijn lijkt mij.
Ik ben de gelukkige, die alle kerstdagen werkt, gisteren ook op kerstavond. Toch was het drukker dan ik verwacht had en met de normale ellende eromheen natuurlijk.
Voor degenen die vrij zijn, fijne feestdagen gewenst en voor degenen die werken, maak er toch iets moois van
, ga ik ook doen tijdens mijn late diensten.
Sinds de heropening van de horeca merk ik in de late diensten weer op dat men niet gewend is om te drinken. Het aantal kotspartijen, zwenkend over het perron lopen, regels niet meer kennen neemt kwadratisch toe.
Zakkenrollers weten hun weg ook weer te vinden in de trein helaas, de bedelaars heb ik nog niet gezien gelukkig, maar ik vrees dat ook die weer gaan terugkomen.
Spreek steeds meer reizigers aan op roken op het station. Elke keer weer hetzelfde, dat wist ik niet. De ene drukt direct zijn sigaret uit, de ander neemt nog ff een hijs en die solliciteren voor een bon. Vinden ze mij vervelend, snap daar dan echt niets van. Aangesproken worden vindt men niet fijn, maar dit is respectloos.
Dat blijf je ook bij een bepaalde zwartrijdersgroep zien. Die gaan gewoon 1e klas zitten, mondkapje kennen we niet en hup de voeten op de bank. Deze groep geeft nergens om en dus ook niet voor een nieuw vervoerbewijs.
Ondertussen druk aan de studie en dus weinig rijdende dienst. Dan vallen de excessen in een dienst extra op helaas.
Het carnaval is geheel langs mij heengegaan, heb geen rijdende dienst gehad en daar was ik ook niet rouwig om om heel eerlijk te zijn.
De eeuwige discussies blijven helaas, merk wel dat het drukker wordt en dat ik weer meer tijd kwijt ben aan mijn normale werk. Reizigers komen zelf weer vaker met vragen, de smoezen van, mijn telefoon is leeg, ja, ook die komen nu makkelijk terug. Het gevoel dat het zwartrijden is toegenomen, dat heb ik zeker, maar procentueel met meer reizigers valt het denk ik wel mee.
Ondertussen nog in opleiding geweest en ik ben niet zo'n HC die kan leren in de trein. Heb wel wat oefening gekregen in het schrijven van een combibon. Als men er echt om vraagt, wie ben ik dan om het te weigeren. Zeer welkome oefening op deze manier moet ik zeggen.
Nu hoop ik dat mijn collega's weer mee gaan doen met controles. Zie wel om me heen veel Corona gevallen en sta er versteld van dat ik voor zover ik weet het nog niet gehad heb. Ms heb ik het gehad zonder het te weten. Mijn huisarts is daar duidelijk over.
Coronamoe, dat ben ik onderhand wel, wat zou ik er veel voor over hebben als we dat achter ons kunnen laten. Het volgende probleem had zich helaas alweer aangediend en ook daar is aandacht voor nodig. Er zullen weer genoeg vluchtelingen deze kant opkomen en geen enkele vkuchteling is te vergelijken met elkaar.
Elke situatie is anders en ik hoop dat er in die oorlog snel plaats komt voor vrede. Het enige wat ik kan doen, is zo goed als mogelijk mijn werk in alle opzichten.
@Momohet is eigenlijk van de zotte dat zo'n filmpje en allerlei oproepen noodzakelijk zijn om mensen wakker te schudden. Want is het nu echt zo erg om een paar euro voor een dagkaartje of keuzedag op te offeren voor je gezondheid??
Ik ben van mening dat geld niet opweegt tegen je gezondheid en al snap ik ook dat er financieel onzekere tijden komen voor veel mensen maar blijf AUB nadenken. Zet je gezondheid niet in de waagschaal voor een paar euro raar maak gebruik van de coulance regeling voor deze kaartjes.
En we komen in het filmpje ook nog een bekende tegen van het forum 
Is het een van ‘onze’ machinisten?
Euhmmmmm….yep…
En inderdaad, de taalfoud is een beetje de focus van de reacties geweest, jammer, maar aan de andere kant genereert het wel reacties…..je zou er haast iets van denken.
Ik denk niet dat de gebeurtenissen van het vorige weekend zich herhalen.
Ik help het iedereen hopen want ik zie weer veel meldingen van dagjesmensen die met fietsen in de trein staan voorbij komen van collega’s. Dat het aantal doden in Nederland nog steeds oploopt maakt blijkbaar op veel mensen nog geen indruk.
Zelf zou ik nu absoluut niet met het OV gaan, het is dat ik werk als machinist maar mij verder niet gezien in het OV. Zo en zo vermijd ik zoveel mogelijk de contacten met anderen buiten mijn gezin.
En als ik nu iets nodig heb dan betaal ik de verzendkosten wel extra als ik daarvoor niet naar de winkels hoef, alleen de supermarkt bezoeken we nog.
Dat ben ik uiteraard volkomen met je eens,@Momo. Mijn opmerking bedoelde ik alleen m.b.t. mensen die zeggen zich aan de regels te houden en toch bezwaar hebben tegen verdergaande regels als gevolg van anderen die zich niet aan de regels houden. Ik denk dus zelfs dat die mensen zich eigenlijk al niet echt aan de regels houden en nog dingen doen die niet strikt noodzakelijk zijn. Juist daar heb ik een probleem mee, want uiteraard willen we deze crisis zo goed mogelijk bestrijden én zo kort als daarvoor noodzakelijk is maatregelen nemen, maar zeker niet onnodig langer. Extra verlenging van maatregelegen als gevolg van slechte naleving, zou ook ik zeer jammer vinden.
Ik ben iemand die zich zo goed mogelijk aan de regels probeer te houden, maar het niet fijn zal vinden als de regels strenger worden, vanwege hen die lak aan alles hebben. Waar ik eerst druk was met werk, vrijwilligerswerk, sport, theaterbezoek, volkstuin en gezin/familie, is mijn wereld nu beperkt tot mijn huis, een supermarkt, de volkstuin en dat alles in een straal van 2 km.
Ik zal het echt niet fijn vinden als ik niet meer naar mijn volkstuin mag (dus straks niets te oogsten heb, omdat ik niets heb kunnen planten/poten/zaaien) omdat anderen het nodig vonden om hun frisse neus op grote afstand van hun huis te halen en/of gezellig in grotere groepen bij elkaar waren.
Vandaag heb ik weer echt een dienst gehad, waar ik bij mezelf te raden moest, hoe ermee om te gaan. Mijn lontje is na 4 dagen veel korter geworden, frustraties heb ik veel en allemaal door deze vreselijke crisis. De maatregelen begrijp ik, maar dat er zoveel misbruik word gemaakt niet.
Waar word ik dan gelukkig nog wel vrolijk van? Van die reiziger waar je het voor doet. Die zich veilig voelt in jouw trein. Die jongeman, die sinds carnaval zijn ouders niet gezien heeft, nu toch met een bos bloemen daar op afstand op bezoek gaat. Voor die onderwijzer, die wekelijks toch materiaal moet maken om op afstand les te kunnen geven.
Ik had gehoopt dat de maatregelen wat versoepeld zouden worden. Mijn haar schreeuwt om een knipbeurt. Helaas zal het wel een staart worden als het nog veel langer duurt.
Wat mij ook opvalt, is hoe onze collega's zelf hun cabines grondig poetsen. Ik sta versteld. Zo ben ik ook benieuwd hoe onze 1,5 meter in de trein vormen gaat aannemen. Ik heb echt nog geen beeld erbij waar ik aan moet denken. Gaan er stoelen uit? Geen idee.
Reizigers, die het normaal vinden om na een aanwijzing doodleuk toch weer te fietsen op het perron, er zou maar eens een ongeluk gebeuren, dan is de wereld te klein. Egoisme is iets wat je veel ziet helaas.
Komend weekend even nagaan of ik rijdende dienst heb. Nu ben ik nog bezig met de laatste loodjes.
Mijn geweldige collega's van de wal in Eindhoven. Ik mis hun ook
, net als de reizigers, de problemen waar we oplossingen voor kunnen vinden, die smartphone die vergeten is en zijn eigen verhaal verteld...
Heeft er iemand ms een tijdmachine, waardoor we deze crisis sneller door komen?
Dat klopt, we gaan deze collega enorm missen. Dit afscheid heeft deze collega verdiend, ondanks alle beperkingen met Corona en ik ben blij dat het allemaal geregeld kon worden.
Ik heb zeer goede herinneringen aan deze machinist.
Ik moest vandaag weer schakelen van de late dienst naar een soort 9-17 dienst. Ik merkte wel op dat het drukker was in de trein dan de dagen ervoor. Aantal bestickerde treinen al gehad, steeds meer mondkapjes zie je, maar je merkt ook dat een deel van de reizigers niet wil begrijpen dat het stom is om voor de deur te staan om in te stappen als er uitstappers zijn. De blikken die ik dan krijg, niet fijn.
Eerder al geschreven dat ik een fietser heb geweigerd en dat was de enige deze dag. De scheldkanonade die ik erbij kreeg, was niet mals.
Op Utrecht met verbazing gekeken dat reizigers niet lezen. Bij een winkel binnen gaan wat de uitgang is, contant willen betalen, terwijl dat duidelijk beschreven is.
Benieuwd naar de komende 2 dagen. Het zal me benieuwen.
Vandaag was het een heel ander soort dag. De treinen waren wat drukker, maar niet te druk. In veel gevallen de reizigers getrakteerd op een controleronde.
Waren een paar reizigers die zonder mondkap in de trein zaten, maar in bijna alle gevallen er wel eentje hadden. Eentje had er geen bij en had ook geen kaartje, tja, dan houdt het wel op.
Ook weer sjaals, cols ed tegengekomen en dat werd ook netjes opgelost door de reizigers. Wel een flinke discussie gehad met een reiziger over het gelaatsscherm. Waarom wij NS-ers wel zijn uitgezonderd en reizigers niet. Aangezien ik maar een toezichthouder ben en niet in Den Haag zit, ben je bij mij echt aan het verkeerde adres om een wet te veranderen, of waar dat ook in staat geregeld. Onze gelaatsschermen zijn echt groot, je kan niet zomaar je hoofd draaien zonder het scherm tegen je schouder te krijgen. Ik hebgeadviseerd om een proefproces erover te beginnen, want veel meer kan ik niet betekenen vrees ik.
Discussies zijn niet erg, maar het is lastig als een regel vaststaat, want ik kan daar niet ff omheen bouwen. Als ik in burger met de trein reis, mag ik ook geen gebruik maken van het gelaatsscherm.
Ik kom ook echt mooie mondkapjes tegen. Men wordt steeds creatiever.
Positief opgevallen is, dat ik geen enkele fietser in de trein heb gehad, die ik geweigerd zou hebben.
Wel weer een paar voeten op de bank gehad, dat kwam wel ff langs. Ik miste het al, maar ik merk nu datvik het toch niet echt miste.
Morgen op het ICD traject, dus ik ben benieuwd.
Ik merk op dat het drukker begint te worden in de trein. Ik zie, of eigenlijk ik hoor reizigers vertellen dat ze vaker naar kantoor moeten, ik zie ook dat er af en toe een actiekaart, die eerder verlengd is wordt ingezet. Ook keuzedagen kom ik weer tegen en het gros van de reizigers houdt zich netjes aan de mondkapplicht. Wel blijft het kat en muis spel om hem goed op te zetten. Vaak is 1 blik van mij blijkbaar voldoende.
Ik begin steeds meer leuke conversaties te krijgen, merk niet op dat ik een gelaatsscherm draag, maar ik mis echt de gelaatsuitdrukkingen. Ogen zeggen veel, maar de mond vaak meer.
Het fietsverbod wordt redelijk goed nageleefd, maar ik blijf toch heel af en toe een fietser weigeren. Das niet leuk, maar het is ff niet anders.
Ik merk ook op dat ik veel verbazing zie dat ik controleer. Neem geen kaart aan en het scannen gaat me goed af. Je krijgt zo toch een ander contact met de reiziger.
Wel zie ik vaak als men iets wil zeggen, hun masker afzetten om te praten, juist, liever niet.
Plezier, dat heb ik zeer zeker weer. Blij terug te zijn als HC op de trein.
Woensdag werd bekend dat er vanaf 1 juli meer mogelijk is. Ik kreeg het idee dat dat (officieel) gisteren al was. Op het station een drukte, die ik lang niet gezien had.
We hadden te maken met grote problemen in Limburg, dus ik ben in mijn dienst zeker 4x bijgestuurd, dus dat ik ineens op andere treinen werd gepland. Er waren grote problemen om wissels en seinen te bedienen, tja, dan houd het op. Ik begreep van reizigers dat vanaf 14 uur er al problemen waren en reizigers niet begrepen rond 17 uur dat er geen alternatief vervoer was. Ik weet ook niet alles, maar ik had wel te doen met de reizigers. Niet degene die me verrot aan het schelden was. Alsof ik de schuldige ben..…
Ook weer een fiets moeten weigeren helaas, op zich zou ik blij zijn als dat wat normaliseert. Dus dat we op een slimme manier fietsen mee kunnen nemen.
Ik merk op dat reizigers zo langzaamaan weer wennen aan onze aanwezigheid in de trein. Ik hoor verschillende signalen over controles en zichtbaarheid.
Al met al had ik vandaag wel een voldaan gevoel toen ik na dienst thuis kwam. Daar doe ik het absoluut voor.
Na een aantal dagen vrijaf te zijn geweest, mocht ik weer aan de slag. Ik merkte dat de ochtendspits al drukker werd, maar de daluren waren zelfs drukker dan de ochtendspits
.
Ik merk wel op dat de groepsdruk werkt. Veel reizigers dragen hun mondkapje goed, iig als ik langs kom. Soms denkt men ermee weg te komen door hem snel goed op te zetten, maar ik ben wel wat gewend.
Toch weer een eigenwijze reiziger gehad zonder mondkapje, had de kans gekregen om het volgende station het te gaan regelen, maar helaas, de kans werd niet benut, dus het enige wat nog kon was een bekeuring.
Ik ben vandaag ook weer een groepsticket tegengekomen. Een groep vriendinnen, die blij waren weer op pad te mogen. Je zag dat men er zin in had en geen gezeur met de mondkapjes. Ik was blij verrast.
De bezetting tweede en eerste klas is groot. Benieuwd hoe dit verder gaat lopen. Ook weer een bedelaar aan boord gehad, niet de bekende zakdoekjesleggers, maar iemand die het niet breed heeft gehad denk ik.
Ik heb in mijn trein voldoende te doen nu, kan heerlijk mijn werk doen en veel reizigers zijn weer blij me te zien, ik word nu geregeld door vaste reizigers herkend, zelfs al aan mijn stem word ik weer herkend 🥺.
Ik had deze drukte iig nog niet verwacht. Er was nog voldoende plaats om afstand tot elkaar te houden als men dat had gewild. Benieuwd naar morgen, hoe druk het dan wordt.
@Deventer
"Leuk vinden" zie ik meer als waarderen. Ik ben een HC in een groter geheel en dat weet u als geen ander. Ik spreek in dit topic voor mijzelf en niet voor collega's. In andere topics staat duidelijk wat ik daarvan vind en dit topic is daar niet voor bedoeld. Een HC willen zien, is opzieken het beste, dus wat @Popeye adviseert, daar sta ik verder achter. Simpeler kan bijna niet.
Ik heb een grenzeloze bewondering voor Loes en al die handhavers die dit circus toch weer in goede banen moeten leiden. Ik heb daar zelf niet het goede temperament voor.
De Antwerpse politie heeft op markten wervingskraampjes met indrukwekkende posters staan. Eentje die mij bijbleef: een man met een bebloede kop.
De vraag erbij Deze dronken man heeft net een 5-jarig meisje doodgereden. Welke medische verzorging zou gij hem geven ?
Ik flapte er onmiddellijk uit: zes kogels uit mijn dienstpistool !
De recruiter schoot prompt in de lach en ried mij aan dat niet op het entree-examen te schrijven.
Om maar te zeggen: het is een speciaal talent !
Ik ben er altijd weer van onder de indruk hoe een goede HC orde en netheid in de trein kan behouden zonder dat de stoottroepen erbij moeten worden geroepen. Toen die solliciteerden, hadden die ook niet vermoed, dat ze ooit er voor moesten zorgen dat iedereen een lapje draagt.
Gisteren heb ik in de hitte mogen werken. Ik was het echt weer ontwend zeg, pffff, wat heb ik me een partij gezweten. Dan merk je op dat een goed werkende airco prettig is, niet te koud en niet te warm.
Ondanks de hitte maar 1 reiziger getroffen zonder een mondkapje. Wel geregeld moeten vragen om hem ook over de neus te doen.
Vandaag ook mogen werken, alleen door omstandigheden heb ik mijn dienst niet mogen afmaken. Een situatie die ik mee maakte, heeft men mij van de dienst afgehaald, om hetgeen waar ik mee te maken kreeg, kon gaan verwerken. Veel kan ik er niet over kwijt, maar ik kan wel aangeven dat het om een persoon op het spoor ging, waar ik mee in gesprek ben gegaan. Vandaar dat deze post ook korter is dan normaal.
Iedereen nog een fijne zondag gewenst.
Na zaterdag dus door omstandigheden dat ik mijn dienst niet mocht vervolgen heb ik weer twee diensten gedraaid. Ik heb gelukkig alles goed kunnen verwerken en heb al mijn werkzaamheden weer kunnen oppakken.
Zondag viel me op hoe anders het publiek in de trein is. Ik ben voornamelijk kleuterjuf geweest en mijn broek zakte echt af toen ik in 1 trein 6 reizigers moest vragen of ze een mondkapje hadden en op wilden zetten. Echt, wat een asociaal gedrag, het is dat ik niet meteen van het een in het ander wilde vallen, heb ik het kunnen oplossen door aanwijzingen te geven die gelukkig werden opgevolgd, maar het smoezenboek staat vol ondertussen. Ondanks dat ik gestoord werd van het corrigeren van mondkapjes, had ik weinig te maken met andere problemen.
Die had ik vandaag. Vandaag had ik veel minder werk aan de correcties over gebruik mondkapjes, maar was ik weer meer bezig over vervoerbewijzen en honden op de bank. Het beginnen echt uitersten te worden, maar de toiletzitters beginnen op te vallen, net als de soloreizigers die beweren samen te reizen. Spits in de middag, die kennen we niet en men wordt verkeerd door mijn collega's geadviseerd en geinformeerd. Lastig te beoordelen als ik er niet bij geweest ben.
Toch een uur langer aan het werk geweest, omdat er een paar reizigers echt extra aandacht van mij en van @Slidestops collega's wilden hebben en hebben gekregen.
Kortom, ik ben blij dat ik weinig last heb van afgelopen zaterdag en heb vanuit NS alle hulp kunnen krijgen die ik anders nodig gehad zou hebben als het niet goed zou gaan. Wat vaak lastig is, om eerlijk tegen je te zijn, want stoere praat, daar betaal je vanzelf de rekening voor. Ik blijf echt veel liever mezelf en heb weer genoeg vrolijke reizigers gezien en gesproken, daar blijf ik het echt voor doen 
.
Afgelopen dagen flink in de hitte mogen werken. Blij dat ik airco in de trein had die op veel plekken goed functioneerde. Ik vreesde voor de hitte en de mondkapjes. Het is me nog meegevallen, maar kleuterjuf, dat blijf ik nog wel ff vrees ik.
Reizigers die of lang niet met de trein gereisd hebben of lang geen controle hebben gehad, zie je heel onwennig met hun kaart zwaaien. Voor mij is het gesneden koek waar de scanner zit van mijn kaartlezer. Meestal lukt het wel om de goede plek te verkrijgen.
Ik mocht ook weer eens de ICDirect onveilig maken. Wat me opviel, tussen Schiphol en Amsterdam CS stapt men in en blijft men dicht op elkaar zitten. Dan kom ik van alles aan mondkapjes tegen.
Het zelfde tafereel zie je ook in Amsterdam. Alsof we maar 1 deur hebben. Ach, het materieel had ff geen zin om terug te keren naar Rotterdam en blijkbaar zorgt de hitte weer voor extra problemen.
Ik zit nu in een druk gedeelte van mijn rooster en mag overmorgen weer in de hitte aan de slag. Bemerk wel bij mezelf dat ik geen trek heb in ellelange discussies. Werk liever van, dit is het feit, wat gaan we of ga ik daarmee doen. Betekend niet dat ik ineens extra bekeur op foutjes. De discussies kap ik gewoonweg sneller af. Geen tijd en geen puf voor, zeker niet met deze hitte.
Het maakt absoluut wel uit wanneer ik dienst heb. Vaak is het in de avond meer tegengas en problemen en in de ochtend een stuk minder. Doordeweeks en weekends was altijd al een groot verschil en dat is zo gebleven.
Iedereen sterkte met de hitte, ik probeer ook mijn hoofd koel te houden.
Het weekend was inderdaad wel ff andere koek. Reizigers kijken vluchtig om zich heen of er personeel te zien is om het mondmasker goed op te zetten. Degenen die niets op hebben zijn vaak toeristen. Zeer bijzonder. Dan vertel je dat het verplicht is, zit het goed, kijk je van buitenaf en weer op de kin. Ik ga nu eerder de strafmaat vertellen, blijkt best effectief te zijn.
Ik had ook weer te maken met reizigers met een klein spatmasker voor de neus en mond, die echt niet werken. Zelf werd ik gek van mijn scherm, besloeg om de haverklap, dus ben zelf nu ook op het mondkapje overgestapt. Best irritant om bij te houden wanneer je hem moet vervangen.
Heb ook een aantal reizigers mogen voorzien van een nieuw vervoersbewijs en als men wegloopt, zeggen dat ik ze volg. Tuurlijk, zelf loop je weg en je gaat mij de schuld geven dat ik je graag wil zien. Ik mis iets dan hoor.
VenS geregeld gezien, waren actief. Das best fijn om die collega's ter ondersteuning te hebben.
Wel merk je dat links en rechts nog gerookt wordt. Ik blijf hier nog op de waarschuwingstoer, dat gaat vanzelf een keer veranderen. Sfeer was anders dan de eerdere vroege diensten. Zo mag ik weer aan de slag. Eens kijken hoe het vandaag gaat.