Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 7

Nog fijner is het dat de informatie hier wordt gedeeld.

Vaker, iets van een inhoudelijke bijdrage vanuit NS, zou dit forum ten goede komen en valt toe te juichen.

Reputatie 6

Voorlopig bij mij even geen ervaringen over reizen met de trein vrees ik. De overheid wil nog steeds dat je zoveel mogelijk thuiswerkt als dat kan met het werk wat je doet. Dat is voor de kantoorforens synoniem aan niet reizen met de trein 😅 Want ja als je niet naar kantoor kan, is de noodzakelijkheid van een reis meteen verdwenen.

En privé ga ik met de fiets of lopend of met de auto als het te ver is om te fietsen. Zou eigenlijk weer spontaan met de trein willen reizen, maar gelet op de beperkte capaciteit, de oproep op alleen noodzakelijke reizen te maken, de extra maatregelen, extra risico voor gezondheid en risico's dat je reis niet eens kan afmaken door te volle trein; doe ik het even niet.

ik mis het wel. Ik ben opgegroeid zonder auto en tot drie jaar geleden deed ik alles met OV, fiets of lopend..uiteindelijk toch auto aangeschaft omdat ik in toenemende mate naar minder bereikbare plekken moest en inmiddels in een dorp woon waar een auto handiger is. 

 

​​

 

@mrfreeze 

In mijn laatste 3 diensten geen reiziger over gesproken. Ik heb het weekend weer dienst, mijn diensten zijn gewijzigd, zal eens wat reizigers vragen of ze het gebruiken. Ik kom er op terug.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren tijdens de avondspits vond ik het vrij druk. Ik zie ook dat er steeds meer "misbruik" wordt gemaakt..

Dat geldt niet alleen voor treinen, overal op straat wordt het ook weer drukker.

Het wordt volgens boa's (buitengewoon opsporingsambtenaren) steeds lastiger om de coronamaatregelen te handhaven. "Hoe positiever de coronacijfers uitvallen, des te gemakzuchtiger mensen worden", zegt de Nederlandse Boa Bond (NBB) tegen de NOS.

De combinatie van zonnig weer en het dalende aantal ziekenhuisopnames leidt tot drukte op straat. "Het wordt steeds erger met de drukte in winkelstraten en parken. In sommige wijken lijkt het wel een vakantiepark", vertelt NBB-voorzitter Ruud Kuin.

https://nos.nl/artikel/2331844-boa-s-bezorgd-over-toenemende-drukte-het-lijkt-wel-een-vakantiepark.html

en ook 

https://www.ad.nl/binnenland/opnieuw-druk-op-verschillende-plekken-in-het-land-alsjeblieft-mensen-blijf-thuis~ad762a42/

Een zelfde beeld in mijn woonplaats Leiden https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20200426_60379268/lekker-winkelen-in-de-leidse-binnenstad  maar wel een foto van de Donkersteeg die normaal op een zaterdag al het drukst is omdat die erg smal is en een verbinding is tussen 2 winkelstaten. 

 

Vrijdagmiddag was ik zelf even naar de supermarkt. In de winkel zelf viel het nog wel mee al was het wel wat drukker dan andere keren, maar buiten het kleine winkelcentrumpje hier stonden wel weer flink meer fietsen dat de afgelopen weken, was bijna nog zoeken naar een vrij rek. Misschien waren de meeste mensen nou net naar de andere supermarkt dan ik ging (er zitten er 2 tegenover elkaar) waardoor ik de supermarkt niet al te veel van merkte in de winkel. Mogelijk toch veel mensen op vrijdag even de weekendboodschappen doen en dan het weekend ergens heen of “funshoppen”.

Dat begrijp ik, ik verbaasde mij meer over de manier en plaats van bewaren van dat gebruikte masker, vooral gezien vanuit de eigen hygiene. Het ding wordt afgezet met vieze handen die kort daarvoor PIN-terminals, deurklinken et cetera hebben bediend. Dat ging, voor zover ik heb gezien, het gros van de tijd niet netjes via de elastiekjes bij het oor.

Groningen is altijd gezellig met veel jong publiek @Lies87 

De eenmalige mondneuskapjes blijven heel als je ze over beide oren tegelijk omdoet, dus niet eerst om één oor en dan voorlangs uitrekken. Verder de bandjes niet kruisen, want dat doet niet alleen de juiste werking teniet maar ze gaan daardoor ook sneller kapot.

Verder na dagje gebruik zeker wegdoen, beste is natuurlijk na elk gebruik.

Reputatie 6

Groningen is tijd gezellig met veel jong publiek @Lies87 

De eenmalige mondneuskapjes blijven heel als je ze over beide oren tegelijk omdoet, dus niet eerst om één oor en dan voorlangs uitrekken. Verder de bandjes niet kruisen, want dat doet niet alleen de juiste werking teniet maar ze gaan daardoor ook sneller kapot.

Verder na dagje gebruik zeker wegdoen, beste is natuurlijk na elk gebruik.

Ah, daar is het mis gegaan. Ik vind mijn wasbare fijner maar goed heb nog een stuk of 70 wegwerp op voorraad want destijds gekocht met het idee dat je er nooit genoeg kan hebben voor het geval dat ;) ik heb na gebruik meteen weggedaan. Mijn wasbare heb ik na elke rit ook in een apart zakje voor "vieze mondkapjes" ;) 

Sorry Deventer, dat zijn interne processen, die ik niet openbaar mag maken.

Badge +3

Tja daar buitelde iedereen op Twitter ook al overheen, maar bestaand filmpje in een tweet wijzigen schijnt lastig te zijn. Och ja, de strekking is helder.

Reputatie 7
Badge +4

Het is voor iedereen die dat wil snappen heel duidelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, daar kwamen al meerdere opmerkingen over. Degene die er opmerkingen over maakten hebben in ieder geval het filmpje gezien.

Bij een eventueel volgend filmpje maar expres meerdere spelfouten er in zetten en er een prijsvraag van maken. Prijs voor iedereen, ten minste 14 dagen thuis blijven.:rofl:

Reputatie 6

En mensen met niet-cruciale beroepen die afhankelijk zijn van het OV om op het werk te komen? Niet iedereen kan thuiswerken, zoals juist conducteurs en machnisten zouden moeten begrijpen. 

Herkenbaar. Wij werken binnen ons team thuis, alleen er zijn werkzaamheden die we vanwege vertrouwelijkheid voor een klein stukje op kantoor moeten doen. Dat kan niet door een ander gedaan worden dan zij die geautoriseerd zijn. Sinds 9 maart is dat opgelost door heel af en toe een iemand naar kantoor te laten komen die dan een bulk regelt zodat dat gedaan is. Tot nu toe is de regel "alleen zij die eigen vervoer hebben". Ik ben vandaag geweest en hoewel ik altijd met de trein ga (bewuste keuze), vandaag dus met de auto gegaan. Binnen mijn organisatie zijn onze functies vitaal verklaard dus dat betekent ook dat wij in het pand mogen komen mits we worden gevraagd dat te doen. Wel is het zo dat als ik of mijn collega klachten vertoont, we niet mogen komen. Dan kom je op een gegeven moment toch uit bij die collega die met de trein zou moeten.... Die persoon staat niet voor niets na mij op de lijst maar toch, je weet nooit wat er gebeurt en of diegene niet alsnog moet komen. Maar vitaal is de sector waarin wij werken verder niet.. dus ja of die na donderdag überhaupt nog kan komen? ;)

​​​

Juist door een grote taalfout te maken, valt het op en heeft men de boodschap gelezen. Denk bij een schilder aan "Nad". Iedereen lacht, maar iedereen weet dat er net geschilderd is. 

Reputatie 7

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam tijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.


De trein kan zelf misschien wel veilig rijden zonder conducteur, voor de reiziger wordt het er niet veiliger op. Zwartrijden en vreemd gedrag zal toenemen.

 

De trein kan zelfs veilig rijden zonder machinist. Mogelijk zelfs veiliger. Kijk bijvoorbeeld eens naar de ontwikkelingen bij de SNCF.

Reputatie 7
Badge +3

“Studenten krijgen drie maanden langer ov-studentenkaart

Studenten kunnen drie maanden langer gebruikmaken van hun ov-studentenkaart. Dat heeft het ministerie van Onderwijs besloten. Studenten maken vanwege de coronacrisis nauwelijks gebruik van het openbaar vervoer, omdat het onderwijs op afstand is georganiseerd. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) krijgt veel vragen, vooral over of het reisrecht tijdelijk gestopt kan worden en of de maanden opgespaard kunnen worden.

Die oplossingen zijn technisch lastig en daarom is nu besloten om de maximale periode waarin een student recht heeft op een gratis ov-kaart te verlengen, in eerste instantie met drie maanden. Afhankelijk van het verloop van de coronacrisis kan dat verder verlengd worden. Als studenten door de crisis studievertraging oplopen, kunnen ze in ieder geval zonder extra kosten gebruikmaken van hun ov-studentenkaart.

De regeling geldt alleen voor studenten op de universiteiten en hbo-opleidingen. De periode dat zij recht hebben op het zogeheten studentenreisproduct is nu de nominale studieduur plus een jaar extra. Studenten in het mbo hebben al langduriger recht op een reisproduct als onderdeel van de studiefinanciering (nominale studieduur plus 3 jaar) en zullen dus niet zo snel in de problemen komen door de coronacrisis”

bron: NOS.nl.

Geschreven door de stagiair natuurlijk :wink:

Maar iedereen weet wat er mee bedoeld wordt.

@Jeroen

Meldingen van conducteurs kunnen een mooi beeld geven alwaar de grootste problemen zijn met de mondneuskapjes verplichting. Het kan goed zijn dat een regio of treinserie daarbij opvallend uitspringt. De NS kan daarop anticiperen en bv meer S&V inzetten bij deze treinen, al is het maar om rijdend personeel bij te staan.

Dat was het doel van mijn vraag.

Waarom zoveel argwaan en aanhoudende verwijten @Jeroen ?


Oooh voelde je je aangesproken.

Reputatie 5


Ik zou de NS ook adviseren om af te zien van die 40% maatregel. Het brengt waarschijnlijk meer problemen (voor zowel reizigers als personeel) dan dat het voordeel heeft.

Hiervoor moet u bij het OMT en de regering zijn, deze hebben bepaald dat de max. capaciteit 40% is niet de NS.  De NS moet zich alleen houden aan de richtlijnen die opgelegd worden vanuit Den Haag.net als elk ander bedrijf.

Dat wist ik niet. Ik dacht dat het een idee van NS was, om tegemoet te komen aan de regering, omdat de heilige 1,5 m- regel in de trein niet altijd gehaald kan worden.

Badge +3

Zo horen/lezen we dat graag, een oprecht ‘kijkje in de NS keuken’ dus.

En meer dan je best kan je niet doen, dus als je (wegens zaterdag) thuis zou willen blijven zou het dus ook goed geweest zijn?

De extra ‘aandacht’ van V&S super. En weer een woord geleerd.. ‘toiletzitter’ :joy:

Stay safe, stay strong! En #blijfthuis voor de pretreizigers, maar die hebben #dovemansoren (en bij voorkeur een mondneuskapje)

@Jeroen

Meldingen van conducteurs kunnen een mooi beeld geven alwaar de grootste problemen zijn met de mondneuskapjes verplichting. Het kan goed zijn dat een regio of treinserie daarbij opvallend uitspringt. De NS kan daarop anticiperen en bv meer S&V inzetten bij deze treinen, al is het maar om rijdend personeel bij te staan.

Dat was het doel van mijn vraag.

Waarom zoveel argwaan en aanhoudende verwijten @Jeroen ?


Oooh voelde je je aangesproken.

O sorry @Jeroen 

Zag over het hoofd dat je op Loes reageerde. Haar bericht, als reactie op mijn vraagje, welke er inderdaad boven stond over het hoofd gezien.

Reputatie 3

Reactie van fnv op Facebook van iemand die de vraag stelde of er nog mantelzorgers kunnen reizen 

Beste Sander Verhaar We leven in een zeer bijzondere periode. Waarin er zeer stevige keuzes gemaakt moeten worden. Al in het begin van de intelligente lockdown heeft de minister president aangegeven dat het OV alleen operationeel moet blijven voor mensen uit cruciale sectoren. Toch hebben alle OV bedrijven toen ervoor gekozen om ook alle andere reizigers te vervoeren. Uiteraard willen de Spoor medewerkers zoals gewoonlijk alle reizigers op een veilige en gezonde manier vervoeren. En zoals altijd dient dat dan de veiligheid voor de Spoormedewerker geborgen te zijn. En helaas zien we de laatste vier weken dat de veiligheid en gezondheid van de spoormedewerkers in geding is gekomen. Dat zorgt voor een hoog ziekteverzuim onder het personeel, waaronder door besmetting met het Covid-2019 virus. Dit zorgt er dus voor dat de druk op de ”gezonde” medewerkers komt te liggen en die zijn dus zeer bevreesd voor hun eigen gezondheid. En om het OV per trein operationeel te houden, moeten we voorkomen dat de medewerkers in veiligheid hun werk kunnen doen. En dat is dus nodig omdat het OV juist operationeel moet blijven om de medewerkers in de cruciale beroepen zolang we niet van het Covid-2019m virus verlost zijn, op een veilige manier van en naar het werk kunnen blijven vervoeren. We zien echt te veel volle treinen, waarbij de reizigers de oproep uit te stappen en / of zich te verspreiden niet opvolgen. Bijzonder veel zwartrijders die geen instructies opvolgen en zich in ene vrijstaat wanen. We zien te veel scheldpartijen en andere vormen van agressie tot aan handgemenen en spugen aan toe. Zelfs is er een coupe van een rijdende trein in de brand gestoken en wordt er in rijdende treinen graffiti aangebracht. Hoe graag de spoormedewerkers ook hun reizigers altijd willen vervoeren, is voor hun nu de grens echt bereikt. Dus is deze draconische maatregel nodig, om in ieder geval de reizigers uit de cruciale beroepen echt te kunnen blijven vervoeren.

Lijkt me ze onwenselijk als dat niet meer kan. Dan Moet er dus in veel gevallen professionele zorg worden ingezet die al belast is

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Loes Vergeetachtig? Ik denk het niet. Op vrijwel elke zondag verplaatsen de anti-coronamaatregelen-mensen zich door het land.

Reputatie 6

@Peter91 niet alleen is professionele zorg overbelast, ook kan lang niet elke zorgmedewerker het werk veilig doen vanwege tekort aan beschermingsmiddelen

Reputatie 7
Badge +3

Bepaalde trajecten zijn gewoon druk. Ik heb niet het idee dat we vaak met verkorte treinen rijden. Je mist soms wel de IC naar Heerlen op de A2 corridor.

De keren die ik met de trein ben gegaan merk ik dat het deze lockdown toch echt wel een stuk drukker is in de trein dan in maart-april. Er reizen nu ook veel meer (dagjes uit (?)) ouderen; die zag je tijdens de vorige lockdown bijna niet.   


Die ouderen, was dat voor 1-1-21? Heel veel ouderen zaten met ongebruikte keuzedagen die 31-12-20 vervielen en zijn mogelijk toch maar gaan reizen. Ik moest 23-12 een lange reis maken en zag overwegend jongeren en nauwelijks 50+. Relatief veel koffertjes voor de maandagmiddag.

Reputatie 7
Badge +3

En mensen met niet-cruciale beroepen die afhankelijk zijn van het OV om op het werk te komen? Niet iedereen kan thuiswerken, zoals juist conducteurs en machnisten zouden moeten begrijpen. 

De brief van de vakbond spreekt over de vele incidenten in het afgelopen weekend. Ik vind het trouwens wel vreemd dat alleen de NS-medewerkers genoemd worden. Volgens mij hebben de buschauffeurs veel meer te maken gehad met agressie in het OV.

Vanmorgen was er weer zo eentje https://www.rtvnoord.nl/nieuws/221213/Man-mishandelt-vijf-mensen-in-bus-op-Hoofdstation-update

 

Reageer