Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit is echt in en in triest, volkomen asociaal, ook onder normale omstandigdheden, maar nu nog even een factor 10 of zo erger. Hopelijk zijn dit echt uitzonderingen.

 

Roken , vandalisme, fiets (zonder kaartje) In de trein gooien en hc aankijken "wat wil je doen dan?" En daarna zelfs aanvallen..Call the police then..! Fuck you.. en een roggel richting mijn vrouwelijke collega . Ja beste reizigers zo gaat het momenteel.

Wetende dat de collega gewoon zat op een stoel en hem alleen aankeek van waarom gooi je je fiets zo naar binnen.

https://twitter.com/Conducteur_Jan/status/1242718645228318720

Reputatie 7
Badge +3

Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar dan lijkt het me niet dat je dat dan iedere dag gaat doen. Afgezien dat het nog nogal duur is, iedere dag een fietskaartje (dan kun je beter een OV-fiets huren) is het veel handiger om hem dan 1 keer mee te nemen en vervolgens in een stalling te zetten. 

Goed punt :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dit zijn gelukkig nog uitzonderingen. Ik heb afgelopen week een aantal keer met de trein gereisd en niks van dat soort zaken gezien.

Helaas zijn er altijd mensen die misbruik van zo'n situatie maken. In Utrecht schijnen mensen nu ook expres zwart te rijden in de bussen, aangezien ze niet langs de chauffeur hoeven en de kans op controle nihil is.

Erg sneu.

Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar dan lijkt het me niet dat je dat dan iedere dag gaat doen. Afgezien dat het nog nogal duur is, iedere dag een fietskaartje (dan kun je beter een OV-fiets huren) is het veel handiger om hem dan 1 keer mee te nemen en vervolgens in een stalling te zetten. 

Goed punt :slight_smile:

Vorige week zat ik met iemand in de trein die een elektrische fiets meenam om op haar werk te komen, als fietsen moeizaam gaat (bv vanwege fysieke beperkingen) of de afstand wat groter is kan ik het wel begrijpen dat je dan een elektrische fiets meeneemt.

Reputatie 7

Euh… een OV-fiets ?

Bij ons zijn de gedeelde vervoersmiddelen altijd beschikbaar gebleven, inclusief onze beroemde Antwerpse Velo’kes.

En vervolgens kreeg je er zo’n enorme veiligheidsinstructie bij om te voorkomen, dat je andermans Corona ook mee kreeg… dat je dan toch maar liever je eigen vervoersmiddel neemt.

Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?

Ik vind het steeds lastiger om de omroepen over afstand houden in de trein en op het perron serieus te nemen als ik om me heen op het station:

  • treinpersoneel van de trein naar de cantine zie lopen, zonder afstand te houden;
  • een groepje V&S-medewerkers het gezellig zie hebben, zonder afstand te houden;
  • aannemers het werk zie bespreken, zonder afstand te houden. 

Hoe kan NS van anderen verlangen dat ze afstand houden, terwijl ze zelf het slechte voorbeeld geven?


Omdat er mensen zijn die zich niet houden aan de maatregel hoeft u het ook niet te doen ?  Dat is zo een beetje de strekking van uw bericht.

Tja, het gaat hier toch vooral om eigen gezondheid en de mensen waar je bij staat. Wat een ander doet zou daar toch geen verschil in moeten maken lijkt mij.

 

Dat wil niet zeggen dat ik het goed keur dat collega’s natuurlijk niet het juiste voorbeeld geven, daarbij moet ik ter verdediging wel aangeven dat het enorm lastig is om met collega’s waar je heel veel mee optrekt opeens afstand te moeten houden. Zie het als goede vrienden waar u opeens afstand van moet houden.

De NS geeft ook bij ons in de verblijven overal aan om de 1,5 mtr. afstand te houden en treft daar ook zijn maatrgeelen voor. Dat niet iedereen zich er aan houdt is een 2e natuurlijk.

En de aannemers? Daar moet u niet de NS op aanspreken, dat is geen NS personeel. 

Reputatie 4

Gisteren een zeer positieve ervaring gehad met reis zsm Zwolle naar Nijmegen, trein vertrok 08.50 uit Zwolle. Amper vertrokken of de conducteur kwam meteen plaatsbewijzen controleren. Tegen een ‘mondkapopdekinhanger’ grapte hij ‘ je mondkapjes is wel erg ver afgezakt’ waarop de jongedame hem meteen weer opzette. Met een aardig woord voor iedereen werd er gecontroleerd, tussentijds luid en duidelijk omgeroepen en bij het verlaten van de trein gezegd ‘ wees vriendelijk en blijf voorzichtig! Uitstekend, zo kan het dus ook. Zichtbaar zijn, controleren en aanspreken. Voorbeeld voor veel andere conducteurs wat mij betreft!

 

Afgelopen zaterdag van Ermelo naar Groningen gereisd. De Sprinter naar Zwolle was een losse SNG-4 en na vertrek uit elk station liep de conducteur van voor naar achter door de trein om te controleren op mondkapjes. Daarna de Sprinter naar Groningen, ook een losse SNG-4. Ik werd door V&S gecontroleerd voordat ik de trein instapte én in de trein, nog voor we vertrokken waren. Maar de terugweg vanuit Groningen, met de Intercity, een losse ICMm-4, werd ik niet gecontroleerd en ging de conducteur in het machinistenhokje zitten, waardoor bijna niemand zijn mondkapje nog op had..  Soms gaat het dus goed, maar soms ook absoluut niet. Misschien moeten die mondkapjes maar gewoon worden afgeschaft, scheelt een hoop gezeur! (Al is dan de kans op besmetting groter..)

Badge +3

Zag/hoorde op tv ook zoiets, mensen die anderen bespugen of in het gezicht hoesten “ik heb corona en jij nu ook!”.

Boete is meen ik €2000 (of een paar maanden brommen). Goed zo!

Om weer even te relativeren (tel tot 10 Robert...) één van mijn favo songs, en er werd vanavond door een DJ gezegd dat er een Spaanse versie van is. Raad de titel.. :joy:

 

Reputatie 6

Ik mag donderdag weer een dagje naar kantoor. Dit keer reis ik met de trein. De soepelere regels rondom mogen parkeren en reiskostenvergoeding krijgen, worden weer teruggedraaid. We gaan langzamerhand  naar het nieuwe  normaal. Het wordt één keer per week naar kantoor. De andere vier dagen thuis werken. Per wanneer is nog niet bekend. Dat hangt af van vele ontwikkelingen. 

ben benieuwd hoe de controle gaat. Ik denk dat de conducteur wel zal merken dat ik amper met de trein heb gereisd... Ik kijk er gek genoeg wel naar uit. Wat ik heb gemist? Dat ik in de reistijd ook iets anders kan doen dan op moeten letten op de steeds drukker wordende snelweg. Autorijden na een vermoeiende werkdag zal niet mijn hobby worden.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoezo beschaving.

Heb zelf ook NS’ers in de familie (gehad) en merk zelf ook dat ik door hen nog steeds dat soort termen gebruik. Maar er werken allerlei soorten mensen voor de spoorwegen en volgens mij zijn ze er lang niet allemaal hetzelfde in, zo heb ik een familielid die jarenlang op de trein heeft gewerkt en niet het onderscheid weet tussen bepaalde materieelsoorten :smile:

En dan heb je inderdaad ook nog een clubje dat naast frequent reiziger ook echt treinliefhebber zijn en echt alles weten. Zo ver gaat het dan weer niet voor mij…..

Het vele mondkapjesweigeren door de collega's van Loes helpt ook niet echt voor het draagvlak denk ik.

Kinkapjes, onderdeneuskapjes, helemaalgeenkapjes, allemaal zijn ze wel de revue gepasseerd bij de meneren en mevrouwen van NS. 

Het enige alternatief voor NS-personeel dat officieel is afgestemd met het coronavirus de overheid is het dragen van een spatscherm ipv een (correct gedragen) mondkapje. 

Reputatie 7
Badge +4

Echt dieptriest dat zulke dingen gebeuren.  Een “Corona hoester” die vorige week in mijn woonplaats werd aangehouden mag in ieder geval voor 10 weken de cel in.

Het maakt mij eerlijk gezegd geen reet uit of het gaat nu om OV personeel, politieagenten, supermarkt personeel of gewoon mensen om je heen, hoe ziek in je hoofd moet je wel niet zijn om zoiets in deze tijd te doen?

Tragisch dat je nog moet gaan handhaven ook. 

 

Er is nu snelrecht aangekondigd voor mensen die hoesten naar vitale werkers en met hoge straffen. Na drie dagen voor de rechter en met een aantal weken gevangenisstraf. 

Een normaal mens kan hoesten naar een conducteur om controle uit de weg te gaan, niet eens bedenken. Hoe laf en mislukt kun je zijn.

Dreiging en straffen is helaas het enige dat bij onze autonome hufterburgers werkt. Het is toch niet te geloven dat dit zo moet. Gelukkig zijn het uitzonderingen. Vrijwel iedereen toont verantwoord gedrag.

 

Ik zie om me heen gelukkig daarnaast ook echt heel veel hartverwarmende initiatieven. 

Reputatie 7
Badge +3

Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?

Nee, maar bij reizigers is algemeen bekend dat smoesjes werken. Misschien niet bij Loes, maar door het structureel niet beboeten van mensen zonder mondkapje, onterecht in de 1e klas en sowieso uitblijven van  controle in de trein, proberen de reizigers het gewoon.

Als eenmaal bekend wordt dat je bij de NS gewoon een boete krijgt als je je niet aan de regels houdt, dan zullen mensen het ook veel minder proberen. 

Gisteren moest iemand op mijn werk iemand op Schiphol ophalen. De keuze viel op trein want goedkoper dan parkeren op Schiphol. Er zou namelijk gereisd worden op SRP van zoon en die had een weekabonnement. Dat zou makkelijk kunnen want er was toch nooit controle.

Badge +3

Ik merk zeker in Brabant dat de maatregels redelijk ingeburgerd zijn. Nu is het gros bezig met de afstand, zelfs tijdens het uitstappen. Toch blijf je reizigers houden, die te intiem zijn en ik me afvraag waarom ze aan het reizen zijn. 

Prima en goed om te horen. Ik zie het (afstand nemen) ook overal om me heen, en nog geen escalaties bij supermarkten e.d. waar je misschien even moet wachten om binnen te mogen (1 persoon per 10 m² winkeloppervlak).

De afhaalchinees/shoarma/pizza/snackbar ook.. Wij zijn open en buiten staan stoelen 1,5 meter uit elkaar om te wachten!

Bouwmarkt nog niet geweest, schijnt druk te zijn.

Maar goed, als ik naar mijn vriendin wil (en dus met de trein zal gaan, want geen eigen vervoer of geld voor een taxi want het is 100 km en een GreenWheels auto is me ook te duur), dan zoek ik wel ergens een plekje, of wacht wel op de volgende trein als het niet past, of als iemand met een zorgberoep (en bijbehorende kleding) voorrang wil.

Kan me goed voorstellen dat anderen daar heel veel problemen over gaan maken, maar inderdaad met je hele gezin gaan treinen -ja ook al is het familiebezoek-  laat die maar even lekker op het perron staan en in koor  KUT NS roepen of zingen wegens te korte sprintertjes… Krijgen ze van mij een applausje en iets van de ene Kiosk of AH ToGo die nog open is.

(Off topic vanaf hier) Vandaag op Telegraaf (kuch) een keurige rapportage gezien over hoe ze er in o.a. Barneveld over denken allemaal.

Corona is een straf/waarschuwing van God (want die heeft alles bedacht natuurlijk!) en iedereen is ontspoord wegens drugs en/of homo zijn of zo, en kids die veel te veel online zijn.. (uitspraak van een priester/pastoor, hoe bedenk je het?)

Dus lekker buiten spelen en als we genoeg bidden krijgen wij het toch niet en jullie zijn de sjaak.. stelletje zondaars!

Nou nee, de barmhartigen (eigenlijk God, maar zoonlief nam even de honneurs waar?) waren even op vakantie :rofl:

Zal wel de duivel zijn geweest of zo die dit tijdens de carnaval of zo verzonnen heeft?

 

Ja maar jij geeft aan dat je die omroep niet meer serieus kunt nemen en dan refereer je naar mensen die zich niet aan die afstand houden.

Daarmee zeg je dus dat jij je er niet aan kunt houden omdat je ziet dat andere dat niet doen.

Tja ….

 

En een voorbeeld functie ??  Sorry dat voorbeeld voor afstand houden ligt bij iedereen en niet bij een specifieke groep. Het is een beetje flauw om nu specifiek naar NS personeel te wijzen terwijl heel veel mensen zich hier ‘helaas’ niet aan houdt.

Kijk in de winkelstraten, op het strand, in de parken, …..

Reputatie 7
Badge +3

@Loes zijn er tijden/dagen dat mensen uit de risicogroep rustig en veilig met de trein kunnen reizen? Het wordt eigenlijk voor mensen in de risicogroep afgeraden om met het OV te gaan. Veel ouderen zitten echter met ongebruikte keuzedagen, die eind dit jaar aflopen en waarvoor NS op dit moment geen verlenging of restitutie wil geven. 

Reputatie 7
Badge +3

Vanavond een stukje gaan wandelen en omdat ik er langs kwam de Corona maatregelen gaan bekijken op 'mijn' station. Toevallig stopte er een trein, toen ik op het perron stond. Ik hoefde mij totaal geen zorgen te maken over de 1,5 meter. Het perron was op mij na verlaten.

Reputatie 7
Badge

Ik zelf denk aan daluren op doordeweekse dagen. Al denk ik dat je helemaal niet moet reizen als je tot de risicogroep hoort. Jammer dan van die dagen die niet gebruikt worden maar gezondheid lijkt me belangrijker.

Mijns inziens is het niet verkopen van de Fietskaart en het niet gelden van de Samenreiskorting niet belangrijker dan wat er op dit moment in de rode balk staat. Op de Corona-maatregelen pagina staat het gelijk bovenaan. (https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/corona.html)

Reputatie 7
Badge

Vanavond een stukje gaan wandelen en omdat ik er langs kwam de Corona maatregelen gaan bekijken op 'mijn' station. Toevallig stopte er een trein, toen ik op het perron stond. Ik hoefde mij totaal geen zorgen te maken over de 1,5 meter. Het perron was op mij na verlaten.


Ik in de avond is het ook vaak rustig. Ik heb enkele weken geleden voor het eerst de corona-regels op de stations van Woerden en Bodegraven gezien. Ik verwacht over enkele weken een klein stukje te reizen sinds 13 maart.

Reputatie 7
Badge

In het geval van keuzedagen zou ik eerste klas aanraden. Ik reis zelf op verschillende trajecten en op verschillende tijden. Tweede klas lijkt (relatief) voller te worden, eerste klas blijft rustig, ook buiten de spits. Is mijn waarneming i.i.g.

 

Mijn ouders durven met hun keuzedagen niet op pad, maar zelf vind ik dat er weinig aan de hand is in de 1e klas.

Reputatie 7
Badge +3

De trap was niet geblokkeerd, dus had er in deze situatie even geen moeite mee.


Ik vind die op en trap zittende mensen nooit zo fijn als ik wil uitstappen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoel ook niet dat het niet verkopen van de Fietskaart (en het niet gelden van de Samenreiskorting) belangrijker dan wat er op dit moment in de rode balk staat maar er zouden in de reisplanner bv ook 2 rode balken kunnen staan om het extra te laten opvallen, in ieder geval wat betreft fietsen. Die rode balk die er nu staat, staat er al langer en degenen die de afgelopen weken al regelmatig gereisd hebben, hebben die balk vast al vaker gezien en wellicht ook op geklikt om de info te lezen. Als die nu op de site komen zien ze geen verandering dus ook geen aanleiding om de info nogmaals te lezen. Er staat al zoveel info dat dat ene regeltje misschien niet eens opvalt.

En op de startpagina zou de melding dat fietsen meenemen tijdelijk niet toegestaan is ook in de tekst te zien kunnen zijn zonder dat je door hoeft te klikken.

 

 

Reageer