Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Ik heb geleerd de collega direct aan te spreken

Ik zou er niet aan moeten denken @Loes ! Dat lijkt me niet echt prettig voor de werksfeer. En dan even later weer samen keuvelen over de vakantie of kids.......

Reputatie 7
Badge +3

Lees dit maar eens https://www.rtlnieuws.nl/node/552116 

of https://nieuwsredactie.fhj.nl/index.php/2016/06/10/14857/  waar het nog net goed ging. 

 

Het is vaak een eerste impuls om bij een deur die dicht gaat je hand of misschien je voet in de deuropening te doen om hem zo open te houden. Uit bovenstaande verhalen blijkt dat dat bij treindeuren absoluut niet verstandig is.

 

Overigens was het ook geen idee om ooit bij mijn oma thuis iets dergelijks te doen. Ik was toen iets van 10 of 11 jaar oud en zat mijn jongere broertje buiten achterna. Die “vluchtte” naar binnen en gooide de voordeur dicht waarop ik mijn linkerhand recht naar voren uitstak om die deur open te houden. Maar ipv op het hout kwam mijn hand bij het gedeelte met matglas en ging daar finaal doorheen waardoor ik een flinke snee van het glas aan mijn pols had. Iets dieper en het glas had mijn slagader misschien wel kunnen raken. Het litteken is nog steeds enigszins zichtbaar. 

Reputatie 7
Badge

Persoonlijk vind ik de vakbonden te kort door de bocht gaan door alleen over cruciale beroepen te spreken. De mantelzorger hoort hier ook bij, reizigers die bv naar het ziekenhuis gaan. Als we dit zouden realiseren, apart vervoersbewijs, hoe ga je dit allemaal veilig na? Ik ben benieuwd wat er allemaal uit gaat komen.


pasje met foto zichtbaar dragen, zoals bedrijfspasjes.

Hoe wil je dat dan doen voor bijvoorbeeld die laatste groep? Moeten ziekenhuizen daar dan pasjes voor gaan uitgeven? De mensen daar hebben echt wel wat beters te doen momenteel, vrees ik.

En op dat pasje moet dan staan dat je naar het ziekenhuis gaat? En met wie je een afspraak hebt? En waarvoor? Anders is het moeilijk controleerbaar. Dat lijkt me strijdig met het recht op toegankelijkheid van de gezondheidszorg én een behoorlijke inbreuk op de privacy.

Op zich mag ik je idee wel, ik zou ook graag controleerbaar zien worden gemaakt wie noodzakelijk op reis is, maar ik betwijfel sterk of dit haalbaar is. Verder dan de Spaanse aanpak met een formulier dat bij controle getoond moet worden, ga je denk ik niet komen.

Badge +3

Het valt me op hoezeer de discussie speelt over de beschermingsmiddelen.

Dank voor de rest van je verhaal maar dat zal wel even zo blijven (totdat de acceptatie/noodzaak hoger wordt)

Dat de RVD een theedoek of kussensloop oke vindt als niet-medisch mondkapje (met naaipatroon erbij zelfs, doe maar wat) zegt genoeg. De meeste HC’s zeggen er ook niets van of zijn er wel klaar mee.

Het station kleuterjuf zijn we dus gepasseerd.. Zoek het maar uit verder met zijn allen  (alleen samen krijgen we het onder controle) en dat is ook het advies van webcare en de veiligheidscentrale min of meer…

Een melding sturen doen we niets mee, is geen acute melding van iets onveiligs, dus verwacht vooral niet dat er een HC langs komt om te kijken. Ik zei al (geintje) steek een sigaar op want dan zijn ze er wel ineens!

Spreek je medereizigers er op aan (ja doei, grote bek terug geen zin in) is het enige dat je kunt doen, of zoek de HC steeds weer? Waarom zouden reizigers dat als taak moeten gaan doen?

Willekeurig voorbeeldje (dus niet van mij) van een appje of sms aan die mensen van 06 1318 1318

 

Spreek de HC aan of ga maar ergens anders zitten? Wie heeft dat (automatisch) antwoord bedacht in hemeltjesnaam?

Een HC is vaak bijna net zo lastig te vinden als een WC op straat, als je er eentje nodig hebt!

Dat kan beter dus… 

Reputatie 6

Tijd voor een eigen auto @MoDe als je niet tegen het "avontuur" van een treinreisje kan. Verder alles goed ?

Vandaag even dagje Groningen per trein, zal gelijk kijken of er nog wat positiefs te melden valt 😀

Dagje Groningen met de trein lijkt me leuk! Oh wacht, er ligt geen spoor over de Afsluitdijk dus met de auto is het stukken sneller ;)

Afijn, ik reis nu wekelijks donderdag met de trein van Alkmaar Noord naar Haarlem. Tot nu toe gaat het goed. De trein terug blijft stuk drukker dan op de heenweg. Afgelopen zaterdag voor eerst sinds tijden weer een dagje uit geweest met de trein. Wandelen. Toen was het helemaal akelig leeg (Alkmaar Noord -Santpoort-Noord). Mijn mondkapje schoot alleen na één minuut al los. Normaal heb ik uitwasbare mondkapjes maar had via het werk aantal wegwerp mondkapjes gekregen. Ging nu wel stuk sneller door de voorraad heen...

 

 

Badge +3

Overigens was het ook geen [goed] idee om ooit bij mijn oma thuis iets dergelijks te doen. Ik was toen iets van 10 of 11 jaar oud en zat mijn jongere broertje buiten achterna. Die “vluchtte” naar binnen en gooide de voordeur dicht waarop ik mijn linkerhand recht naar voren uitstak om die deur open te houden. Maar ipv op het hout kwam mijn hand bij het gedeelte met matglas en ging daar finaal doorheen waardoor ik een flinke snee van het glas aan mijn pols had. Iets dieper en het glas had mijn slagader misschien wel kunnen raken. Het litteken is nog steeds enigszins zichtbaar. 

[Off-topic]

Haha same here bijna, ik was ook 10 of 11 en mijn broer had bij hem thuis (in Dronten) een glazen schuifpui naar de tuin. Het was hartje zomer dus die stond de hele dag wel open, ‘dacht’ ik…

Loopt hij naar buiten en ik ren er 5 seconden later achteraan… dwars door het dubbel glas! Snee bij mijn oor dus een enkeltje ziekenhuis Lelystad om te hechten, verder alleen materiële schade (wat kleerscheuren en de schuifpui dus) gelukkig.

Litteken bij oor nog zichtbaar inderdaad, maar die heb ik wel meer door onbesuisd jeugdgedrag, inclusief een paar ‘plastic’ voortanden (hoekopbouw).

Voor fratsen met (draai/schuif)deuren van liften en treinen en poortjes en zo nu wat te oud en te deftig (en stuk minder lenig om er overheen te springen, als ik dat zou willen) :sweat_smile:

 

Dan vertellen ze ook ff tussen neus en lippen door dat het pas hun eerste controle is sinds ze reizen. Sommigen gaven aan al een maand dagelijks te reizen.

Mooier kan je het niet schrijven @Loes Het beeld dat enkele alhier geven lijkt dus helaas  de realiteit.

Reputatie 7
Badge +3

De oproep van onze MP is toch echt: Hou vol en blijf binnen !

Voor een bezoek aan een supermarkt e.d. bestaat vandaag de dag geen enkele noodzaak.


Jij zorgt voor mijn boodschappen? Alvast bedankt! Bezorgdiensten hier kennen lange wachttijden, dat is geen optie.

Bezorgdiensten zullen vast niet alles aan kunnen, die hebben simpelweg niet de capaciteit om ineens ook aan iedereen die normaal zelf boodschappen doet te bezorgen. Boodschappen doen lijkt me dan ook noodzakelijk zo lang de overheid het (gelukkig) niet nodig acht op een andere manier i.i.g. voedsel te gaan distribueren. Daarbij kunnen we natuurlijk wel allemaal een steentje bijdragen door te proberen op een rustig moment te gaan en bijvoorbeeld wekelijks boodschappen te doen voor een hele week i.p.v. elke dag, zoals sommige mensen gewend zijn.

Overigens vraag ik me wel af of het in deze tijd nu zo'n probleem is als er een wachttijd is. Als je je eten laat bezorgen wordt het aantal redenen om niet thuis te zijn helemaal klein en kun je je boodschappen dus zeer waarschijnlijk ontvangen wanneer ze komen. En een dagje eerder bestellen om niet zonder te komen te zitten, moet ook kunnen toch?


wachtlijsten om klant te worden voor je iets mag bestellen en als je ergens kunt bestellen wachttijden van meer dan week voor dat de bestelling geleverd wordt….

Reputatie 7
Badge +1

Overigens vraag ik me wel af of het in deze tijd nu zo'n probleem is als er een wachttijd is. Als je je eten laat bezorgen wordt het aantal redenen om niet thuis te zijn helemaal klein en kun je je boodschappen dus zeer waarschijnlijk ontvangen wanneer ze komen. En een dagje eerder bestellen om niet zonder te komen te zitten, moet ook kunnen toch?

Een dagje eerder bestellen, of überhaupt laten bezorgen, gaat dus niet als alle bezorgtijden al op ‘vol’ staan voor de komende dagen. Ik zou dan toch echt naar de supermarkt moeten om mijn inkopen te doen.

Reputatie 7

Mondmaskerplicht in NRW vond ik overigens ook een frappant gezicht. Men grabbelt continu zo’n ding uit de broekzak, zet hem voor, loopt de winkel weer uit en dauwt hem weer in de broekzak. Vooral tijdens het tanken viel dat op bij het afrekenen. Je vraagt je af wat de toegevoegde waarde dan nog is, los van de verplichting.

Dat is heel simpel.

Zoals onze expert Jean-Luc Gala al kon uitleggen in maart.

Ik draag een lapje. Jij draagt een lapje. De kans dat jouw speeksel in mijn gezicht belandt is kleiner geworden. Door 1 lapje. En dan nog door 1 ander lapje. 

En natuurlijk geldt dat ook vice versa.

Ja, het wordt nog beter als je jouw lapje niet bepotelt en het ook niet steeds af- en op zet.

 

Maar hoe dan ook: twee lapjes houden meer speekseldeeltjes binnen dan geen lapjes.

En het virus reist mee met speekseldeeltjes.

Zo simpel is het. Meer moet dat niet zijn.

Jean-Luc Gala was de eerste die op Youtube een tuto online zette om een mondmasker te maken.

Ik zit "in de voorste bak", grappig en opvallend, geen reiziger zal een deel van een trein zo noemen @Robert B . Dat lijkt wel een soort spoordialect !

Badge +3

Wie er (ondanks alle negatieve adviezen) voor kiest om te reizen zal op dit moment niet snel de toegang tot het ov ontzegd worden.

Dus als je bij (toegangs)controle vragen krijgt en zegt “ik ga mantelzorgen” is dat geen probleem.

Anders wordt het als je met je hele gezinnetje in de trein stapt om “oma op te rapen, want die is gevallen namelijk”, of met zijn allen op interventie (al kan ik me daar nog wel wat bij voorstellen).

Maar dan… groepjes wielrenners (allemaal collega's toevallig?) of met korte broek en skateboard gaat vertellen dat je onderweg bent naar je vitale beroep in Zandvoort aan Zee of Hoek van Holland.

Die mensen mogen best geweigerd worden vind ik. Studenten ook, tenzij ze een rooster kunnen tonen waarbij aanwezigheid op de onderwijsinstelling noodzakelijk is, maar dat is alweer veel lastiger eigenlijk. Zie student die maandag (2e paasdag) onderweg was van ouders naar studentenhuis omdat de colleges blijkbaar weer begonnen en zo (en wtf werkt mijn SRP niet op doordeweekse feestdagen?)…

Toon maar aan dat het niet zo is als boa.

Badge +3

Mijn instructies (vanuit werkgever) zijn:

Chauffeur altijd een kapje (per 8 juni), en bij iets drinken of eten zet het op je kin (via elastiekjes) of aan één oor laten hangen.

Beslaat je (zonne)bril? Dan gewoon iets hoger op je neus zetten en je bril er overheen (werkt!) of de elastiekjes kruisen achter je oren voor wat meer lucht daar.

Ik kreeg daar (kruisen elastiekjes) van NS webcare in eerste instantie voor op mijn donder maar het werkt en mag gewoon!

Denk niet dat @Loes en zo daar moeilijk over gaan doen.

Mijn instructie (taxi, beetje bizar 13-18 moet mondkapje maar 18+ weer niet?) was om één (wegwerp) mondkapje per dag te gebruiken (want dan heb je er genoeg tot de zomervakantie) en het tussendoor in een plastic zakje te bewaren tijdens een pauze.

Tja, wat is dan wijsheid en hygiëne? Personeel in ov moet mondkapje (en eventueel spatscherm) volgens de overheid maar ja bij NS is het of-of en de busschaufeurs/vervoerders regelen hun eigen 1,5m en dan vervalt het mondkapje natuurlijk.

Die mensen 2 meter achter je (in een stadsbus) zoeken het maar lekker uit! Neem aan dat treinpersoneel (zonder 1e klas te claimen) er net zo over denkt voorlopig.

 

Ik meld alle niet-mondkapjes dragers als onveilige situatie voor reizigers. Mijn teammanager weet ondertussen hoevaak ik dit tegenkom. Das elke dienst wel raak. 

En wat doet je teammanager met deze info. Krijg je daar een terugkoppeling van @Loes ? Er moeten immers dus landelijk duizenden meldingen binnenkomen per dag via de dienstdoende HCs, wat zeer interresante data kan opleveten per treinserie of regio.

Wie er (ondanks alle negatieve adviezen) voor kiest om te reizen zal op dit moment niet snel de toegang tot het ov ontzegd worden.

Dus als je bij (toegangs)controle vragen krijgt en zegt “ik ga mantelzorgen” is dat geen probleem.

Anders wordt het als je met je hele gezinnetje in de trein stapt om “oma op te rapen, want die is gevallen namelijk”, of met zijn allen op interventie (al kan ik me daar nog wel wat bij voorstellen).

Maar dan… groepjes wielrenners (allemaal collega's toevallig?) of met korte broek en skateboard gaat vertellen dat je onderweg bent naar je vitale beroep in Zandvoort aan Zee of Hoek van Holland.

Die mensen mogen best geweigerd worden vind ik. Studenten ook, tenzij ze een rooster kunnen tonen waarbij aanwezigheid op de onderwijsinstelling noodzakelijk is, maar dat is alweer veel lastiger eigenlijk. Zie student die maandag (2e paasdag) onderweg was van ouders naar studentenhuis omdat de colleges blijkbaar dinsdag weer begonnen en zo (en wtf werkt mijn SRP niet op doordeweekse feestdagen?)…

Toon maar aan dat het niet zo is als boa.

 

Wat ik dan weer niet snap. Lees net op Teletekst (ja dat bestaat nog) Pagina 120, dat ivm corona de geldigheid van de Studentenkaart met 3 maanden is verlengd. Dat lijkt mij nu in de komende 3 maanden voor veel meer reizigerkilometers te gaan zorgen wat toch echt niet de bedoeling is. 

Goed bezig @Lies87 👍 Af en toe zie je wegwerp mondneuskapjes waarvan het lijkt dat ze al sinds april elke dag gebruikt worden. Brrrrrrr.

Helaas zijn sommige mensen niet zo hygiënisch. Hoorde in een gesprek tussen OV personeel dat ze soms eigen gebruikte mondneuskapjes bewaren en uitreiken aan reizigers welke er geen hebben, overigens wel duidelijk met de vermelding "tweede hands" 😭 Sommige hebben er geen enkele moeite mee, zo vernam ik.

Reputatie 7
Badge +3

Het carnaval is geheel langs mij heengegaan, heb geen rijdende dienst gehad en daar was ik ook niet rouwig om om heel eerlijk te zijn. 

Zie wel om me heen veel Corona gevallen en sta er versteld van dat ik voor zover ik weet het nog niet gehad heb. Ms heb ik het gehad zonder het te weten. Mijn huisarts is daar duidelijk over.

Een café in Brabant heeft na carnaval maar besloten om een weekje dicht te gaan (want dat is de oorsprong van carnaval, vanaf de woensdag begint de ‘vasten’ periode tot Pasen, vergelijk Ramadan voor Moslims in de zomer).

De reden voor de sluiting: het voltallige personeel was besmet geraakt, dus ze konden niet eens open :drooling_face:

Of mondkapjes daar tegen geholpen zouden hebben… 

Mondkapjes hadden misschien wel kunnen helpen. In de verpleeghuizen waar ik vorig jaar werkte, hoefden bewoners geen mondkapje meer op. Maar wij als personeel wel. Meeste tijd alleen binnen 1,5 meter, maar ook perioden dat we hem de hele tijd op hadden. Ondanks dat er regelmatig bewoners corona kregen, er flink ziek van werden en zelfs overleden, heb ik daar geen besmetting opgelopen. Zodra een bewoner positief getest werd, ging deze in isolatie, maar had dan vaak al een aantal dagen klachten. 

Badge +3

Wat ik dan weer niet snap. Lees net op Teletekst (ja dat bestaat nog) Pagina 120, dat ivm corona de geldigheid van de Studentenkaart met 3 maanden is verlengd. Dat lijkt mij nu in de komende 3 maanden voor veel meer reizigerkilometers te gaan zorgen wat toch echt niet de bedoeling is. 

Dat snap ik wel, en ik neem aan dat voor studenten de jaarlijkse periode (16 juli - 16 augustus) dat ze niet vrij kunnen reizen gewoon blijft gelden.

Maar omdat de nodige studenten (en MBO scholieren) toch wel een achterstand opgelopen hebben mogen ze dus 3 maanden langer gebruik maken van hun SRP dan normaal.

Na de vakantie dus.. Prima!

Ik snap het punt van je reactie niet helemaal want als je dat bewust zo doet, en daarmee een HC treft, is het niet meer dan logisch dat je gewoon een eventuele boete daarvoor betaalt. 

De aard van het probleem zit hem er juist in dat de kans dat je die HC treft bijzonder klein is. En daardoor wordt er dus in ieder opzicht de kantjes vanaf gelopen. 

Even je humorsensor resetten?

Reputatie 7
Badge +4

Wil je vertellen welke studie je volgt?

 

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam rijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de metro%trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.

Badge +3

Bravo voor die vouwfiets (niet ingeklapt). Waarschuwing en kom ik je weer tegen dan is het raak…

En mét een UvB dus, in plaats van de trein uit bij de eerstvolgende stop (en neem de volgende maar op eigen risico als je hem niet wilt opvouwen) :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Metro's in Londen, Parijs Amsterdam of Rotterdam tijden pas door echte tunnels. Vaak niet veel ruimer dan de trein breed is. Van een "2de personeelslid" hebben ze daar nog nooit gehoord.

De NS regel dat een tweede personeelslid noodzakelijk is in tunnels, kan zo geschrapt worden, zelfs zonder overleg met IL&T.

Verder is bekend dat rijden zonder conducteur de vertrekprocedure veiliger maakt (niet door iemand zonder wegbekendheid) en ook veel sneller. Maar daar kan @Jeroen natuurlijk wel wat over vertellen, toen hij nog op de Zoetermeerlijn reed.


De trein kan zelf misschien wel veilig rijden zonder conducteur, voor de reiziger wordt het er niet veiliger op. Zwartrijden en vreemd gedrag zal toenemen.

Reputatie 7
Badge +3

Goed bezig @Lies87 👍 Af en toe zie je wegwerp mondneuskapjes waarvan het lijkt dat ze al sinds april elke dag gebruikt worden. Brrrrrrr.

Helaas zijn sommige mensen niet zo hygiënisch. Hoorde in een gesprek tussen OV personeel dat ze soms eigen gebruikte mondneuskapjes bewaren en uitreiken aan reizigers welke er geen hebben, overigens wel duidelijk met de vermelding "tweede hands" 😭 Sommige hebben er geen enkele moeite mee, zo vernam ik.

je kunt toch zo veilig reizen met de trein????

Reageer