Skip to main content

Nog meer (niet bepaald onverwachte) problemen voor de HSL

  • 25 January 2024
  • 116 reacties
  • 3541 Bekeken

Naar aanleiding van een quickscan (technisch onderzoek) rijden er vanaf vandaag minder treinen op de HSL en is de snelheid (naast de reeds aanwezige beperking van 80 km/u) op (zover ik het uit het bericht opmaak) de rest van het stuk vanaf Hoofddorp tot aan de Groene Hart Tunnel teruggebracht naar 120 km/u.

Prognose wordt door ProRail niet gegeven, maar de beperking van 80 ligt er al zo'n anderhalf jaar in en wordt waarschijnlijk pas volgend jaar aangepakt.

https://www.prorail.nl/nieuws/minder-treinen-tussen-amsterdam-en-rotterdam

116 reacties

 

ik weet dat negatief + negatief = positief is, maar ik denk niet dat dat zo werkt met betrouwbaarheid…

negatief x negatief = positief

Ja, wiskunde is geen makkelijk vak.

Reputatie 7

 

ik weet dat negatief + negatief = positief is, maar ik denk niet dat dat zo werkt met betrouwbaarheid…

negatief x negatief = positief

Ja, wiskunde is geen makkelijk vak.

Ik heb hoofdpijn, fijn dat foutjes maken kan zonder allemaal commentaar te ontvangen, alleen een verbetering was genoeg geweest. Xx

 

draai die + maar lekker 45 graden ofzo. En met een beetje geluk identificeert ie zich al als een "x".

.....fijn dat foutjes maken kan zonder allemaal commentaar te ontvangen, alleen een verbetering was genoeg geweest.....

Zelf wel vanaf je toetsenbord op alles binnen NS commentaar leveren, zoals nu weer vooruitlopend op de inzet van meer ICNG op de HSL, maar krijg je zelf eens wat commentaar dan is de Community te klein.....

Reputatie 7

.....fijn dat foutjes maken kan zonder allemaal commentaar te ontvangen, alleen een verbetering was genoeg geweest.....

Zelf wel vanaf je toetsenbord op alles binnen NS commentaar leveren, zoals nu weer vooruitlopend op de inzet van meer ICNG op de HSL, maar krijg je zelf eens wat commentaar dan is de Community te klein.....

Een simpele fout die eenmalig wordt gemaakt en iedereen kan overkomen is toch heel wat anders dan structuele fout, een miljoenen bedrijf VS een simpele ziel… Top vergelijking!

Wordt jij wel gelukkig van iemand die je verbeterd en daarachter een leuke opmerking plakt 🤔?

 

Heb al genoeg commentaar ontvangen en geaccepteerd hier, maar soms is het echt onnodig 😁. Voel je vrij om ook eens te reageren als je 1 van m'n opmerkingen niet leuk vindt, dan kan ik daar wat mee.

Reputatie 5

NS gaat met ingang van 5 augustus meer ICNG op de HSL inzetten om de extra reistijd op die manier te beperken. Zie dit nieuwsbericht.

 

https://nieuws.ns.nl/kleine-aanpassingen-dienstregeling-hsl-snelle-icng-biedt-uitkomst/

Wedden dat het enorm zal tegen vallen? Denk zelfs dat de kans groter is dat je nog meer extra reistijd krijgt 😂.

 

De keuzes van NS blijven me verbazen…

 

"Laten we onbetrouwbare materieel op een onbetrouwbare traject laten rijden om het een betrouwbare traject te maken". ik weet dat negatief + negatief = positief is, maar ik denk niet dat dat zo werkt met betrouwbaarheid…

 

Al is de grap wel bij ons developers dat als je iets lang genoeg breekt het uiteindelijk beter gaat werken dan dat het eerst deed in echt 0.01% van de gevallen. 😅

Je kunt het ook positief bekijken. De kinderziektes met ICNG kan gefaseerd opgelost worden. Zal de Coradia Stream een slecht product zijn als vele vervoersbedrijven Alstom een order hebben gegeven?

Verwacht dat de problemen met ICNG eerder zijn opgelost dan de problemen met snelheidsbeperking op HSL Schiphol - Rotterdam. Want dat is ook een politieke kwestie. En daar heb ik absoluut geen vertrouwen in! 

Reputatie 5

Heb gemerkt dat de ICNG vanaf Breda naar HSL brug nu sneller optrekt. Op snelheidsmeter was te zien dat ter hoogte van station Lage Zwaluwe al 150 km p/u reed op de HSL. Eerder begonnen de HSL IC pas op te trekken vlak voor de brug. 

Is die fasescheiding er nu uit gehaald? En betekent dat misschien 1 minuut tijdswinst ten opzichte van de oude situatie met fasescheiding? In omgekeerde richting van HSL brug tot Zevenbergse Hoek (verbindingspoorlijn HSL Rotterdam - Antwerpen en klassieke spoorlijn Dordrecht - Breda) maakte dat niet veel uit. 

Reputatie 7
Badge

Heb gemerkt dat de ICNG vanaf Breda naar HSL brug nu sneller optrekt. Op snelheidsmeter was te zien dat ter hoogte van station Lage Zwaluwe al 150 km p/u reed op de HSL. Eerder begonnen de HSL IC pas op te trekken vlak voor de brug. 

Is die fasescheiding er nu uit gehaald? En betekent dat misschien 1 minuut tijdswinst ten opzichte van de oude situatie met fasescheiding? In omgekeerde richting van HSL brug tot Zevenbergse Hoek (verbindingspoorlijn HSL Rotterdam - Antwerpen en klassieke spoorlijn Dordrecht - Breda) maakte dat niet veel uit. 

Ja, de fasescheiding is sinds 17 juni compleet verdwenen (draad stond al langer permanent onder spanning, maar de opdrachten vanuit het beveiligingssysteem en de fysieke borden stonden er nog). Is vooral handig ingeval we vanuit Breda op een vertraagde Eurostar moeten wachten. Het SMB vóór de spanningssluis is ook een stuk naar voren gehaald,zodat we niet meer met kromme tenen de bult over hoeven.

Is die fasescheiding er nu uit gehaald? 

Dat klopt, half juni 2024 is de fasescheiding bij Zevenbergse Hoek verwijderd, er kan dus nu gelijk snelheid gemaakt worden en dat is gunstig voor de punctialiteit, sneller en minder storingen ter plekke.

(Edwin typt nog sneller......)

Reputatie 5

Heb gemerkt dat de ICNG vanaf Breda naar HSL brug nu sneller optrekt. Op snelheidsmeter was te zien dat ter hoogte van station Lage Zwaluwe al 150 km p/u reed op de HSL. Eerder begonnen de HSL IC pas op te trekken vlak voor de brug. 

Is die fasescheiding er nu uit gehaald? En betekent dat misschien 1 minuut tijdswinst ten opzichte van de oude situatie met fasescheiding? In omgekeerde richting van HSL brug tot Zevenbergse Hoek (verbindingspoorlijn HSL Rotterdam - Antwerpen en klassieke spoorlijn Dordrecht - Breda) maakte dat niet veel uit. 

Ja, de fasescheiding is sinds 17 juni compleet verdwenen (draad stond al langer permanent onder spanning, maar de opdrachten vanuit het beveiligingssysteem en de fysieke borden stonden er nog). Is vooral handig ingeval we vanuit Breda op een vertraagde Eurostar moeten wachten. Het SMB vóór de spanningssluis is ook een stuk naar voren gehaald,zodat we niet meer met kromme tenen de bult over hoeven.

Gelukkig is dat verbeterd. Maar vanaf station Breda naar HSL brug als treinreiziger een aantal keren meegemaakt dat de ICNG/Traxx + ICR hÊÊl langzaam moest rijden op het spoor Breda - Dordrecht omdat ze voorrang moesten verlenen aan een Eurostar Parijs/Londen - Amsterdam. En ben niet eens een frequente reiziger op spoor Breda - aansluiting HSL. 

Voeg daar de goederentreinen bij die vanwege werkzaamheden tussen Emmerich - Oberhausen regelmatig omgeleid wordt via de Brabant route. Hopelijk zal in 2027 vÊÊl minder goederentreinen rijden tussen Kijfhoek - Dordrecht - Breda - Eindhoven - Venlo als Emmerich - Oberhausen driesporig is. 

Sneller optrekken richting de HSL brug, minder goederentreinen en Eurostar die hopelijk meer op tijd rijden zullen de ICNG op termijn minder gaan hinderen. Er zijn nog wat verbeterpunten..

 

Voeg daar de goederentreinen bij die vanwege werkzaamheden tussen Emmerich - Oberhausen regelmatig omgeleid wordt via de Brabant route. Hopelijk zal in 2027 vÊÊl minder goederentreinen rijden tussen Kijfhoek - Dordrecht - Breda - Eindhoven - Venlo als Emmerich - Oberhausen driesporig is. 

In het verdrag van Warnemunde is een vaste verdeling van de hoeveelheid goederentreinen via Venlo en via Emmerich met Duitsland vastgelegd. Die gaat dus ook in toekomst niet anders worden.

Ook als Emmerich-Oberhausen driesporig is blijft de capaciteit tussen Wesel en Oberhausen (veel reizigerstreinen) en in de regio Duisburg beperkt. 

Wat wel verandert is dat zodra de boog bij Meteren is aangelegd (afgelopen week gestart, planning 2030) een deel van de goederentreinen die nu nog via Tilburg-Breda rijden via Den Bosch gaat rijden. 

Overigens slaan de cijfers van ProRail over de enorme groei van het aantal goederentreinen al jaren nergens op. De cijfers voor de groei van het reizigersvervoer die ProRail hanteeert zijn trouwens ook al jaren nonsens. In feite is er helemaal geen groei als je 2024 vergelijkt met bijv. 2015. 

Reputatie 5

 

Voeg daar de goederentreinen bij die vanwege werkzaamheden tussen Emmerich - Oberhausen regelmatig omgeleid wordt via de Brabant route. Hopelijk zal in 2027 vÊÊl minder goederentreinen rijden tussen Kijfhoek - Dordrecht - Breda - Eindhoven - Venlo als Emmerich - Oberhausen driesporig is. 

In het verdrag van Warnemunde is een vaste verdeling van de hoeveelheid goederentreinen via Venlo en via Emmerich met Duitsland vastgelegd. Die gaat dus ook in toekomst niet anders worden.

Ook als Emmerich-Oberhausen driesporig is blijft de capaciteit tussen Wesel en Oberhausen (veel reizigerstreinen) en in de regio Duisburg beperkt. 

Wat wel verandert is dat zodra de boog bij Meteren is aangelegd (afgelopen week gestart, planning 2030) een deel van de goederentreinen die nu nog via Tilburg-Breda rijden via Den Bosch gaat rijden. 

Overigens slaan de cijfers van ProRail over de enorme groei van het aantal goederentreinen al jaren nergens op. De cijfers voor de groei van het reizigersvervoer die ProRail hanteeert zijn trouwens ook al jaren nonsens. In feite is er helemaal geen groei als je 2024 vergelijkt met bijv. 2015. 

De Noordtak Betuweroute had deels  voor ontlasting van Brabantroute kunnen zorgen. Maar die optie is geschrapt. 

De modernisering van Oberhausen - aansluiting Betuweroute zal voor extra capaciteit zorgen voor de goederentreinen. Hoe dat afgehandeld wordt na knooppunt Duisburg is de vraag. Tussen Duisburg - KÜln/Siegburg zijn er zoal 4 sporen. Maar zelfs dat is niet altijd voldoende. Zie knelpunt met KÜln Hbf en de spoorbrug na KÜln Hbf. 

Tussen Duisburg - Essen - Dortmund/Munster is de situatie me niet bekend. 

 

De Noordtak Betuweroute had deels  voor ontlasting van Brabantroute kunnen zorgen. Maar die optie is geschrapt. 

Er was vanaf Elst ook een Zuidtak gepland naar Venlo. Die zou helemaal door Noord-Limburg naar achter Venlo lopen pal langs de Duitse grens, vrijwel geheel door onbewoond gebied (uitgezonderd bij Groesbeek en Venlo). Die tak is echter geschrapt toen de bouwkosten van de Betuweroute explodeerden (van 1 mld naar 5 mld) en men heeft toen als alternatief de route via Meteren en Den Bosch bedacht.

 

De modernisering van Oberhausen - aansluiting Betuweroute zal voor extra capaciteit zorgen voor de goederentreinen.

Maar die extra capaciteit kun je niet benutten voor het overhevelen van treinen die nu via Venlo rijden vanwege de afspraken in het verdrag van Warnemunde. De procentuele verdeling tussen de grensovergangen Oldenzaal, Zevenaar en Venlo ligt nu eenmaal vast.

 

Hoe dat afgehandeld wordt na knooppunt Duisburg is de vraag. Tussen Duisburg - KÜln/Siegburg zijn er zoal 4 sporen. Maar zelfs dat is niet altijd voldoende. Zie knelpunt met KÜln Hbf en de spoorbrug na KÜln Hbf. 

Van Duisburg naar Keulen is er een aparte goederenlijn, dat is het probleem niet. Bezuiden Keulen is er ook redelijk wat capaciteit gekomen omdat de ICE daar is overgeheveld naar een HSL-lijn. Er rijden sindsdien veel meer goederentreinen via Remagen en Koblenz, dat is trouwens met name handig voor treinen die via Venlo gaan.

Probleem is de regio Duisburg, de Duitsers willen voldoende spoorcapaciteit overhouden voor hun eigen haven in Duisburg en niet alle capaciteit door Nederlandse goederentreinen laten opeten.

 

Tussen Duisburg - Essen - Dortmund/Munster is de situatie me niet bekend. 

Er is vanaf Duisburg richting Dortmund ook een aparte goederenlijn. Die werd vroeger gebruikt voor het vervoer van kolen en staal in het Ruhrgebied.

 ....Zie knelpunt met KÜln Hbf en de spoorbrug na KÜln Hbf....

Misschien voor reizigerstreinen, maar goederentreinen gaan werkelijk nooit via de HohenzollernbrĂźck en KĂśln Hbf.

Reputatie 5

Hetzelfde oude liedje😔:

https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/07/24/snelheid-op-hsl-tot-2026-omlaag-maar-ns-houdt-vast-aan-toeslag-alsnog-sneller/

Volgende prognose: Voorjaar 2026. 

Reputatie 7
Badge +1

Wel weer grappig dat een woordvoerder dit zegt:

 

Volgens de zegsman ziet NS “soms zo’n zes minuten aan vertraging op dat gedeelte van het spoor”. Dat begint volgens hem “wel steeds meer de standaard te worden.” Toch is de vertraging volgens NS te overzien. “Op de hogesnelheidslijn krijg je bij een kwartier vertraging geld terug”, verzekert de woordvoerder. “En alsnog is de HSL sneller dan het conventionele spoor”, voegt hij daar aansluitend aan toe.

 

Dat laatste is natuurlijk onzinnig want er ligt geen conventioneel spoor naast de HSL. Dus die vergelijking is of je bananen met perziken aan het vergelijken bent. Logisch dat de reis met het conventionele spoor langer duurt want de afstand is dan ook denk ik zo'n 20 kilometer?? langer. De woordvoerder zou ook wel eens mogen vertellen dat de kaartjes op basis van de omweg (dus het conventionele spoor) worden berekend. Je betaald dus 2 keer toeslag. 

.......“En alsnog is de HSL sneller dan het conventionele spoor”, voegt hij daar aansluitend aan toe........ Dat laatste is natuurlijk onzinnig want er ligt geen conventioneel spoor naast de HSL........Logisch dat de reis met het conventionele spoor langer duurt........

Gelukkig, er is dus wel conventioneel spoor, heeft de NS zegsman dus toch gelijk.

Reputatie 7
Badge

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10706/hsl-spoor-in-2026-weer-volledig-geschikt-voor-snelheden-van-300-km-u.html

Reputatie 7

Ik zou er maar alvast een paar maanden/jaren aan vast plakken want er zullen vast weer onvoorziene omstandigheden zijn.

Het gaat niets voor niets van 2025 naar 2026, gelukkig zegt ProRail wel "op zijn vroegst in het voorjaar van 2026", eigenlijk is het het beste als bedrijven zoals ProRail geen voorspellingen doen over wanneer iets klaar zal zijn, want meestal maken ze die voorspellingen toch niet waar en raakt de reiziger alleen maar geïrriteerder. (Maar ja, we willen zo graag een datum dat ze helaas wel moeten)

Reputatie 7

Over voorspellingen gesproken, de grappigste (toch wel verdrietige) voorspelling was toch wel voor de verzakkingen op het Zeeuwse Spoor.

 

Omdat we het hier hebben over 53 kilometer spoor, is schouwen door de aannemer niet wenselijk. Het treinverkeer zou dan voor langere tijd volledig gestremd zijn. Daarom is besloten in de nacht van zondag 3 op maandag 4 december de gehele 53 kilometer spoor te herstellen. De verwachting is dat maandag alle treinen weer volgens dienstregeling kunnen rijden.

Aldus ProRail. 🫠

Reputatie 7
Badge

Er staat “Maandag”, niet maandag 4 december 😁

Reputatie 7

Er staat “Maandag”, niet maandag 4 december 😁

https://www.prorail.nl/nieuws/minder-treinen-over-zeeuwse-lijn-door-mogelijke-verzakkingen

?

 

Maar goed off-topic! Excuus.

 

(Oh, haha ik snap hem nu pas 🙃)

Reputatie 7
Badge +3

In de Gooi- en Eemlander (en waarschijnlijk meer regionale dagbladen) een groot artikel over de “Lagesnelheidslijn”. De problemen zullen nog jaren aanhouden en het gaat een hoop tijd en geld kosten om de problemen op te lossen.

https://www.gooieneemlander.nl/uitgelicht/insiders-kraken-bouwblunders-bij-hsl-paradepaardje-is-traag-en-bron-van-ellende/16721539.html

Ik denk niet dat een Nederlands bouwbedrijf ooit nog een opdracht gaat krijgen om waar ook ter wereld een Hogesnelheidslijn te bouwen.

....Ik denk niet dat een Nederlands bouwbedrijf ooit nog een opdracht gaat krijgen om waar ook ter wereld een Hogesnelheidslijn te bouwen.....

Op zich natuurlijk een goede ontwikkeling, we hebben de bouwbedrijven hard nodig in Nederland om de infrastructuur, woningbouw en onderhoud aan bestaande voorzieningen op peil te brengen en te houden.

....Ik denk niet dat een Nederlands bouwbedrijf ooit nog een opdracht gaat krijgen om waar ook ter wereld een Hogesnelheidslijn te bouwen.....

Op zich natuurlijk een goede ontwikkeling, we hebben de bouwbedrijven hard nodig in Nederland om de infrastructuur, woningbouw en onderhoud aan bestaande voorzieningen op peil te brengen en te houden.

Ik denk niet dat dat de reden is dat ze elders niet aan de bak komen..

Reputatie 7
Badge +1

Op nu.nl vandaag wederom een artikel onder de HSL met de gebruikelijke commentaren eronder. Volgens mij weinig nieuws onder de zon. Meneer Koolmees heeft nogmaals aangegeven dat de toeslag niet gaat verdwijnen. Vraag mij echt af waarom NS en Prorail nu eigenlijk dit gemeld hebben?

https://www.nu.nl/economie/6325252/problemen-met-de-hsl-zijn-voorlopig-niet-opgelost.html#nujij

 

En ook nog een 2e artikel met het zoveelste slechte nieuws voor de reiziger.

 

https://www.nu.nl/economie/6325255/ns-topman-verwacht-pittig-najaar-door-kans-op-veel-vertragingen.html

Reageer