Skip to main content

Nog meer (niet bepaald onverwachte) problemen voor de HSL

  • 25 January 2024
  • 116 reacties
  • 3576 Bekeken

Naar aanleiding van een quickscan (technisch onderzoek) rijden er vanaf vandaag minder treinen op de HSL en is de snelheid (naast de reeds aanwezige beperking van 80 km/u) op (zover ik het uit het bericht opmaak) de rest van het stuk vanaf Hoofddorp tot aan de Groene Hart Tunnel teruggebracht naar 120 km/u.

Prognose wordt door ProRail niet gegeven, maar de beperking van 80 ligt er al zo'n anderhalf jaar in en wordt waarschijnlijk pas volgend jaar aangepakt.

https://www.prorail.nl/nieuws/minder-treinen-tussen-amsterdam-en-rotterdam

....En ja logisch dat het sneller gaat want de afstand is gewoon een stuk kleiner......   

Niemand verplicht een reiziger van de HSL gebruik te maken. Wil je wel sneller, dan betaal je een minimale toeslag. Jammer dat @Henkpeetersengeen oplossing weet om het gat van vele miljoenen te vullen wat ontstaat bij stoppen met de toeslagen. Volgens @Tamzin gaat het financieel toch al niet goed met NS, dus effe bijpassen uit eigen middelen zit er niet in....   


HSL = Hoge snelheidslijn??  
De komende jaren is het de Halve Snelheids Lijn. 
De tarieven ook halveren lijkt mij.
Hoe is het mogelijk dat een spoorlijn hier met de Franse slag is aangelegd? Foutje bedankt? 

De  bouwer heeft de winst immers al binnen….

Circulaire economie? Bouwen, afbreken, bouwen, afbreken, etc etc…
Gaaf landje hè… kunnen nog niet eens een fatsoenlijke spoorlijn aanleggen.

Kennelijk heeft de luchtvaart industrie meer invloed, daar vallen deuren uit de toestellen, verliezen ze wielen, worden mensen zo door elkaar geschud dat ze in het ziekenhuis belanden  ga zo maar door…
Maar ja, vliegen is natuurlijk ook veel goedkoper dan de met de trein reizen, die kleine ongemakken moet je maar op de koop toe nemen...


....En ja logisch dat het sneller gaat want de afstand is gewoon een stuk kleiner......   

Niemand verplicht een reiziger van de HSL gebruik te maken. Wil je wel sneller, dan betaal je een minimale toeslag. Jammer dat @Henkpeetersengeen oplossing weet om het gat van vele miljoenen te vullen wat ontstaat bij stoppen met de toeslagen. Volgens @Tamzin gaat het financieel toch al niet goed met NS, dus effe bijpassen uit eigen middelen zit er niet in....   

Tamzin en ik hebben in onderstaand topic best wel een aantal tips aangedragen. dus misschien kan je er wat mee in de organisatie.

 

 


Overigens heeft de overheid gewoon het recht om toeslag te blijven vragen, de reizigers zijn niet verplicht via de HSL te reizen.

Zo goed als iedereen denkt dat de toeslag er is omdat de trein "hogesnelheid" heeft of zou hebben. Dan krijg je dus dat mensen zeggen  "waarom betaal ik in vredesnaam toeslag voor zo'n traag rijdende, optrekken en afremmen trein" en ook nog als slechtst presterende lijn in Nederland wat betreft punctualiteit (al vaker in het nieuws geweest).

Welke reiziger weet dat de toeslag er is omdat de NS flinke heffing moet betalen? Heffing voor een wankel aangelegde HSL?

Het wordt een omgerekend naar afgelegde km's duur, irritant en onbetrouwbaar ritje zo. 


Hoe is het mogelijk dat een spoorlijn hier met de Franse slag is aangelegd? Foutje bedankt? 

Simpel, men had hier in Nederland nul ervaring met het aanleggen van hogesnelheidslijnen en was te trots om buitenlandse hulp te vragen.

In China hebben ze de eerste HSL-lijnen ook door buitenlandse bedrijven laten aanleggen tot ze voldoende kennis hadden opgebouwd om het zelf te kunnen doen. Zo werkt dat als je je gezonde verstand gebruikt.

 

De  bouwer heeft de winst immers al binnen….

De bouwer heeft gewoon gebouwd volgens bestek, die is niet verantwoordelijk voor dit debacle. Het probleem zat bij de specificaties en het ontwerp omdat de daarbij betrokken partijen geen kaas van HSL's hadden gegeten.

 

Kennelijk heeft de luchtvaart industrie meer invloed, daar vallen deuren uit de toestellen, verliezen ze wielen, worden mensen zo door elkaar geschud dat ze in het ziekenhuis belanden  ga zo maar door…

Boeing lijkt het technisch ook even boven het hoofd te zijn gegroeid. Wellicht te hoge ambities in combinatie met arrogantie.

Overigens tegen de vrije zeldzame clear air turbulance (waar in dit geval sprake van was) is weinig te doen doen omdat die niet op een radar te zien is.


Overigens heeft de overheid gewoon het recht om toeslag te blijven vragen, de reizigers zijn niet verplicht via de HSL te reizen.

Zo goed als iedereen denkt dat de toeslag er is omdat de trein "hogesnelheid" heeft of zou hebben. Dan krijg je dus dat mensen zeggen  "waarom betaal ik in vredesnaam toeslag voor zo'n traag rijdende, optrekken en afremmen trein" en ook nog als slechtst presterende lijn in Nederland wat betreft punctualiteit (al vaker in het nieuws geweest).

Welke reiziger weet dat de toeslag er is omdat de NS flinke heffing moet betalen? Heffing voor een wankel aangelegde HSL?

Het wordt een omgerekend naar afgelegde km's duur, irritant en onbetrouwbaar ritje zo. 

Toeslag is er omdat er ook tijdswinst is. Of in Duitsland, Frankrijk, Spanje Italië extra kosten zijn vanwege hogere comfort. In Duitsland hebben ze geen probleem met toeslag.

Maar daar staat dan ook wat tegenover. En ben met je eens dat er nu weinig tegenover staat. ICNG en ICR bieden niet meer comfort dan andere Intercity's. Het onderscheid zit vooral in tijdswinst. Tenminste als de HSL Intercity rijdt volgens schema. Dat doet het al jaren niet. Tussen Rotterdam - Breda was daarom de toeslag al vele jaren geleden afgeschaft. 

Maar nu rijden de HSL Intercity ook minder snel tussen Schiphol - Rotterdam t.o v. de andere IC via Schiphollijn. NS moet de toeslag pas verhogen als de HSL Schiphol - Rotterdam geheel met 200 km p/u bereden kan worden. De toeslag van € 1,74 in de meeste (dal) uren is eigenlijk nog te hoog. 


Tussen Breda en Rotterdam is nooit sprake geweest van een toeslag voor reizen via de HSL, @Hanzeboog .Dit omdat de Intercity Den Haag - Venlo via Dordrecht werd vervangen door de Intercity Den Haag - Eindhoven via de HSL. Daardoor was er geen alternatief meer voor een rechtstreekse intercityverbinding tussen Rotterdam en Breda. 

De toeslagpaaltjes in Breda staan er voor de doorgaande reizigers naar Schiphol. 


De toeslag tussen Breda en Rotterdam is in 2014 afgeschaft toen de Fyra omgedoopt werd in IntercityDirect. De intercity Den Haag - Eindhoven ging pas in 2017 rijden.


De toeslag tussen Breda en Rotterdam is in 2014 afgeschaft toen de Fyra omgedoopt werd in IntercityDirect. De intercity Den Haag - Eindhoven ging pas in 2017 rijden.

Dat bedoelde ik eigenlijk. Maar Bertus heeft ook gelijk dat er geen alternatief was. 


Toeslag is er omdat er ook tijdswinst is.

Als ik per IC van Den Bosch naar Utrecht ga i.p.v met de Sprinter, heb ik ook (flinke) tijdwinst. Het tarief voor de rit van A naar B is echter hetzelfde. Tijdwinst vind ik geen goed argument. NS wil gewoon de kosten voor de hoge infraheffing verhalen op de boemelende en in een weiland of tunnel stilstaande HSL-reiziger. 


Toeslag is er omdat er ook tijdswinst is.

NS wil gewoon de kosten voor de hoge infraheffing verhalen op de boemelende en in een weiland of tunnel stilstaande HSL-reiziger. 

NS is zelfs verplicht die hoge infraheffing te verhalen middels een toeslag. Dat is een concessieeis om te voorkomen dat NS de heffing gaat omslaan over alle reizigers en de reizigers van Grou naar Heerenveen dan moeten meebetalen aan de HSL.

De toeslag kan daarom alleen tijdelijk omlaag/vervallen als de overheid op zijn beurt de infraheffing ook tijdelijk verlaagt. Gezien de ongetwijfeld gigantische kosten om de problemen op te lossen (waar RWS en dus I&M voor opdraait) zal de overheid daar vrees ik niet aan beginnen. 


Toeslag is er omdat er ook tijdswinst is.

NS wil gewoon de kosten voor de hoge infraheffing verhalen op de boemelende en in een weiland of tunnel stilstaande HSL-reiziger. 

NS is zelfs verplicht die hoge infraheffing te verhalen middels een toeslag. Dat is een concessieeis om te voorkomen dat NS de heffing gaat omslaan over alle reizigers en de reizigers van Grou naar Heerenveen dan moeten meebetalen aan de HSL.

De toeslag kan daarom alleen tijdelijk omlaag/vervallen als de overheid op zijn beurt de infraheffing ook tijdelijk verlaagt. Gezien de ongetwijfeld gigantische kosten om de problemen op te lossen (waar RWS en dus I&M voor opdraait) zal de overheid daar vrees ik niet aan beginnen. 

De infraheffing op HSL is niet verlaagd: 

https://www.allrail.eu/mediaposts/nederland-eist-vergoedingen-voor-toegang-tot-het-spoor-gebaseerd-op-een-te-hoog-bod-van-ns-van-alle-andere-vervoerders/

Zoals je al aangeeft zal dat waarschijnlijk niet verlaagd worden. Het zal inderdaad krom zijn als frequente treinreizigers die zelden gebruik maken van de HSL extra moeten betalen voor de HSL als HSL toeslag afgeschaft wordt. Zie je overigens ook niet in andere landen met HSL. Daar betalen de treinreizigers ook extra voor het reizen op HSL. 

Maar de huidige HSL toeslag staat niet in verhouding met de matige prestaties. Het beste is dat de tarieven van HSL toeslag pas verhoogd worden als de HSL Schiphol - Rotterdam geheel gerepareerd is en geschikt is voor 200!km p/u. 


Toeslag is er omdat er ook tijdswinst is.

Als ik per IC van Den Bosch naar Utrecht ga i.p.v met de Sprinter, heb ik ook (flinke) tijdwinst. Het tarief voor de rit van A naar B is echter hetzelfde. Tijdwinst vind ik geen goed argument. NS wil gewoon de kosten voor de hoge infraheffing verhalen op de boemelende en in een weiland of tunnel stilstaande HSL-reiziger. 

NS vindt het wiel niet opnieuw uit. Andere vervoersbedrijven met hogesnelheidstreinen en snelle HSL Intercity vragen ook toeslag voor tijdswinst. 

Mee eens dat de geboden kwaliteit nog te gering is. Al is het niet zo dramatisch slecht als in 2009 en de beginjaren erna. Maar de HSL Intercity voldoen nog steeds niet voldoende.  


Toeslag is er omdat er ook tijdswinst is.

 

 

Maar de huidige HSL toeslag staat niet in verhouding met de matige prestaties. 

Dat is waar maar dat probleem ligt dus bij I&M. NS kan een verlaging niet uit eigen zak betalen.

Overigens zou afschaffen van de toeslag ook voor grote logistieke problemen zorgen. Meer mensen zullen dan via de HSL reizen in plaats van via Den Haag terwijl NS daar helemaal geen materieel voor heeft.

Maar het is inderdaad een wel een puinhoop.


NS vindt het wiel niet opnieuw uit. Andere vervoersbedrijven met hogesnelheidstreinen en snelle HSL Intercity vragen ook toeslag voor tijdswinst.   

Maar die functioneren wel zoals het hoort. Zie de HSL in Spanje of Frankrijk.

Maar ik begrijp dat NS gewoon verplicht is de toeslag te vragen bij de HSL-reizigers. Hoe zuur.

Had men maar nooit een HSL gebouwd hier…. gewoon een reguliere lijn was meer dan prima geweest. Was je ook snel met een gewone intercity op Schiphol en in Amsterdam geweest vanuit Rotterdam. Stuk goedkoper ook nog. Maar goed, het is gebeurd en we moeten de problemen ermee het hoofd bieden.

 


In de concessie zie ik niets staan over dat de toeslag verplicht is, de letterlijke tekst is:

De toeslag voor het reizen in de tweede klasse in een binnenlandse trein over de hogesnelheidsinfrastructuur bedraagt tussen Schiphol en Rotterdam Centraal ten hoogste dertig procent van het tweedeklastarief tussen Schiphol en Rotterdam Centraal, bedoeld in artikel 54, eerste lid, onderdeel a. Dit percentage bedraagt echter hoogstens twintig procent zolang tussen Schiphol en Rotterdam niet uitsluitend materieel wordt ingezet als bedoeld in artikel 61, zesde lid.

Dat laatste stuk slaat op de inzet van TRAXX+ICR, zolang dat materieel ingezet wordt (ook al is het maar één trein per dag) is de toeslag maximaal 20%. Maar maximaal betekent dus ook dat men minder mag vragen.

Wel is de HSL-heffing die de NS moet afdragen verplicht, pas bij 10 minuten vertraging vervalt deze en daar zit men nog niet op. Als de NS besluit de toeslag af te schaffen moeten ze die heffing op een andere manier financieren.


Als men de toeslag afschaft - hoe gerechtvaardigd ook - dan lopen die treinen vol. Want Schiphol - Rotterdam C via HSL is ondanks de 80 km/u sneller. 

Bijv losse stellen ICNG of Traxx met ICR7 wordt dan lachen. 


Als men de toeslag afschaft ......dan lopen die treinen vol...

Valt wel mee, de toeslag is dusdanig laag dat dit qua sturing van de reizigers geen invloed heeft. Overigens, de toeslag wordt niet afgeschaft.


 

Valt wel mee, de toeslag is dusdanig laag dat dit qua sturing van de reizigers geen invloed heeft. 

Dat betwijfel ik. Studenten, die de grootste groep reizigers zijn, zijn bijv. wel degelijk zeer gevoelig voor die toeslag


Als men de toeslag afschaft ......dan lopen die treinen vol...

Valt wel mee, de toeslag is dusdanig laag dat dit qua sturing van de reizigers geen invloed heeft. Overigens, de toeslag wordt niet afgeschaft.

Heb daar mijn twijfels over. Want de treinreizigers kijken op NS Reisplanner. En zien altijd het bedrag van € 2,90 (maandag - vrijdag 6:30 - 9:00 en 16:00 - 18:30) staan. Terwijl in werkelijkheid meestal € 1,74 betaald moet worden. Niet iedereen zal dat weten. 

Dat is wel een drempel voor bepaalde treinreizigers om principiële redenen. Er zijn dan treinreizigers die dan niet kiezen voor 30 minuten tijdswinst. En liever omreizen via Den Haag en Rotterdam. En de frequentie van Intercity Direct is niet zo hoog dat treinreizigers speciaal voor de Intercity Direct gaan wachten. 

 


Dat betwijfel ik. Studenten, die de grootste groep reizigers zijn, zijn bijv. wel degelijk zeer gevoelig voor die toeslag

Klopt, maar relatief weinig studenten reizen Amsterdam/Schiphol naar Rotterdam. Studenten reizen relatief maar korte afstanden. Overigens schat ik dat de studentenkaart meer voor funuitstapjes qua kilometers wordt gebruikt, dan voor "studiereizen". Tenminste in mijn omgeving wel....


 

Klopt, maar relatief weinig studenten reizen Amsterdam/Schiphol naar Rotterdam. 

Dat betwijfel ik dus ook. 


Als men de toeslag afschaft - hoe gerechtvaardigd ook - dan lopen die treinen vol. Want Schiphol - Rotterdam C via HSL is ondanks de 80 km/u sneller. 

Bijv losse stellen ICNG of Traxx met ICR7 wordt dan lachen. 

Vol is vol toch. Dan hebben anderen de keuze via Den Haag te reizen of te wachten op de volgende trein. Moet de angst voor volle treinen ook een reden zijn om een toeslag in stand te houden? Ik zit nu ook weleens in propvolle treinen op andere trajecten. Vaak omdat het dan een te korte trein is.


NS gaat met ingang van 5 augustus meer ICNG op de HSL inzetten om de extra reistijd op die manier te beperken. Zie dit nieuwsbericht.

 

https://nieuws.ns.nl/kleine-aanpassingen-dienstregeling-hsl-snelle-icng-biedt-uitkomst/


NS gaat met ingang van 5 augustus meer ICNG op de HSL inzetten om de extra reistijd op die manier te beperken. Zie dit nieuwsbericht.

 

https://nieuws.ns.nl/kleine-aanpassingen-dienstregeling-hsl-snelle-icng-biedt-uitkomst/

Wedden dat het enorm zal tegen vallen? Denk zelfs dat de kans groter is dat je nog meer extra reistijd krijgt 😂.

 

De keuzes van NS blijven me verbazen…

 

"Laten we onbetrouwbare materieel op een onbetrouwbare traject laten rijden om het een betrouwbare traject te maken". ik weet dat negatief + negatief = positief is, maar ik denk niet dat dat zo werkt met betrouwbaarheid…

 

Al is de grap wel bij ons developers dat als je iets lang genoeg breekt het uiteindelijk beter gaat werken dan dat het eerst deed in echt 0.01% van de gevallen. 😅


Reageer