Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

Vanwege het covid-19 virus hanteert de NS een aangepaste dienstregeling. Op veel trajecten vallen de vroege treinen uit. Hierdoor is het niet mogelijk voor 06.30 te reizen, waardoor er niet met korting gereisd kan worden. Verruimd NS gedurende de aangepaste dienstregeling ook de dal-uren slots? 

Hallo Bob 1969 en welkom bij de NS Community. 

Helaas, dat zal niet gebeuren. Hoewel op sommige trajecten reizen voor 06:30 niet meer mogelijk is, is het nog wel steeds noodzakelijk om de reizigers over de dag te verdelen. Dat is waarvoor de daluren oorspronkelijk zijn bedacht. 


Ik vind dit een beetje te belachelijk! Ik heb voordeel abonnement (105 E/maand). Ik kom nu bijna een uur later aan op mijn werk, en kan dus niet meer voor 16:00 uur weer naar huis gaan. Dus moet ik maar op vol tarief reizen? U past Uw regeling aan, en wij maar extra betalen? Veel te ver gezocht!


Tja, NS past de dienstregeling aan (begrijpelijk) waardoor de reiziger over t algemeen langer moet reizen, later op zijn bestemming aankomt én daarvoor ook nog extra moet betalen. In deze uitzonderlijke tijd zou men ook de voorwaarden zoals die gelden in de zomermaanden (als er ook minder reizigers zijn) kunnen invoeren.

succes met alle maatregelen!

 

Ook in de zomermaanden gelden de spits en daluren, Bob 1969.  Waar je aan refereert zijn de oude Voordeelurenabonnement regels die niet meer gelden. Ik moet echter wel zeggen dat ik de vraag wel begrijp. 


Vanwege het covid-19 virus hanteert de NS een aangepaste dienstregeling. Op veel trajecten vallen de vroege treinen uit. Hierdoor is het niet mogelijk voor 06.30 te reizen, waardoor er niet met korting gereisd kan worden. Verruimd NS gedurende de aangepaste dienstregeling ook de dal-uren slots? 

Hallo Bob 1969 en welkom bij de NS Community. 

Helaas, dat zal niet gebeuren. Hoewel op sommige trajecten reizen voor 06:30 niet meer mogelijk is, is het nog wel steeds noodzakelijk om de reizigers over de dag te verdelen. Dat is waarvoor de daluren oorspronkelijk zijn bedacht. 

Tja, NS past de dienstregeling aan (begrijpelijk) waardoor de reiziger over t algemeen langer moet reizen, later op zijn bestemming aankomt én daarvoor ook nog extra moet betalen. In deze uitzonderlijke tijd zou men ook de voorwaarden zoals die gelden in de zomermaanden (als er ook minder reizigers zijn) kunnen invoeren.

succes met alle maatregelen!

 


Hi, waarom worden er minder treinen en treinstellen ingezet? Zo krijg je wanneer de pieken zijn meer mensen op een kluitje dus besmetting is hoger. Het is verstandiger Juist om met dezelfde inzet te rijden als voor de crisis. Zo zijn er minder volle treinen, minder besmettingen.

Hoogachtend,

A.Dahmane 

 

Hallo ZeroToHero en welkom bij de NS Community. 

Ik heb je topic even verplaatst naar een ander topic, omdat je vraag daarmee te maken heeft. Er worden inderdaad minder treinen ingezet. Dat heeft deels te maken met dat er veel minder reizigers zijn. Aan de andere kant zijn ook bij NS personeel de nodige mensen met klachten welke dus niet kunnen werken, waarmee we gehoor geven aan de oproep van het RIVM. Het doorrijden met hetzelfde materiaal is dus niet nodig, want er zijn minder reizigers, maar ook sowieso niet mogelijk omdat er gewoon ook minder machinisten en conducteurs zijn voor alle treinen. 


Hi, waarom worden er minder treinen en treinstellen ingezet? Zo krijg je wanneer de pieken zijn meer mensen op een kluitje dus besmetting is hoger. Het is verstandiger Juist om met dezelfde inzet te rijden als voor de crisis. Zo zijn er minder volle treinen, minder besmettingen.

Hoogachtend,

A.Dahmane 


Vanwege het covid-19 virus hanteert de NS een aangepaste dienstregeling. Op veel trajecten vallen de vroege treinen uit. Hierdoor is het niet mogelijk voor 06.30 te reizen, waardoor er niet met korting gereisd kan worden. Verruimd NS gedurende de aangepaste dienstregeling ook de dal-uren slots? 

Hallo Bob 1969 en welkom bij de NS Community. 

Helaas, dat zal niet gebeuren. Hoewel op sommige trajecten reizen voor 06:30 niet meer mogelijk is, is het nog wel steeds noodzakelijk om de reizigers over de dag te verdelen. Dat is waarvoor de daluren oorspronkelijk zijn bedacht. 


Vanwege het covid-19 virus hanteert de NS een aangepaste dienstregeling. Op veel trajecten vallen de vroege treinen uit. Hierdoor is het niet mogelijk voor 06.30 te reizen, waardoor er niet met korting gereisd kan worden. Verruimd NS gedurende de aangepaste dienstregeling ook de dal-uren slots? 


wanneer is er iets meer bekent of we de treinkaartje terug betaald krijgen of een soort te goedbon?

Ik heb je topic even naar dit grotere topic verplaatst, @Piet Kleinen . Zoals je in het eerste bericht kunt zien worden alle reizigers benaderd door NS. Hoe dat er verder uit gaat zien weet ik helaas niet. 


wanneer is er iets meer bekent of we de treinkaartje terug betaald krijgen of een soort te goedbon?


Spoorwensdagen zijn ook afgelast ivm virus corona surf op de website van Prorail. https://www.prorail.nl/nieuws/spoorwensdagen-2020-geannuleerd


For now, there are no plans to reimburse for unused subscriptions/season tickets because travel is still allowed.

It's best to contact your employer for that, or wait for further announcements.


I do understand that all the chaos has not been planned, although I paid a lot of money for a monthly season ticket since I travel from Den Haag to Ams every day for work. My season ticket started on the 3rd of March and on the 6th we were asked to work from home. Is there anyway to extend the period or is there any kind of reimbursement provided by NS since I paid for a month and used 3 days? It costed me € 380,60. :(


Ik heb tickets gekocht voor een weekendje Berlijn van 10 t/m 14 april 2020. 

Gezien het negatieve reisadvies kan dit niet doorgaan. Kan ik hiervoor mijn geld terug krijgen en zo ja, hoe moet ik dit verder regelen?

“U kunt uw ticket annuleren. Dit kan tot 2 weken na uw oorspronkelijke reisdatum. Uw ticket wordt aan u terugbetaald, er worden geen annuleringskosten berekend. Voor annuleren kunt u terecht bij uw oorspronkelijke verkooppunt. Heeft u uw ticket geboekt bij NS International, dan kunt u hiervoor contact opnemen met het NS International Service Center: 030-2300023 (lokaal tarief). U kunt niet online annuleren. ”

https://www.nsinternational.nl/nl/actuele-reisinformatie#Gevolgen_Coronavirus_voor_het_internationaal_treinverkeer


Ik heb tickets gekocht voor een weekendje Berlijn van 10 t/m 14 april 2020. 

Gezien het negatieve reisadvies kan dit niet doorgaan. Kan ik hiervoor mijn geld terug krijgen en zo ja, hoe moet ik dit verder regelen?

 


Ik adviseer u even de beginpost van dit topic te lezen, daarin staat vermeld dat u contact op kunt nemen met de klantenservice het liefst via de social media kanalen of chat ipv telefonisch.  Het is zoals u zult begrijpen heel erg druk dus u moet wel even geduld hebben.


Ik heb tickets gekocht voor een weekendje Berlijn van 10 t/m 14 april 2020. 

Gezien het negatieve reisadvies kan dit niet doorgaan. Kan ik hiervoor mijn geld terug krijgen en zo ja, hoe moet ik dit verder regelen?

 


@Stijn NS 

Van de informatie afkomstig van de woordvoering lijkt toch erg weinig meer te kloppen. Graag goed naar kijken en bijhouden. 

 


Zie de nieuwe toevoeging: "Wanneer de reiziger kan aantonen dat het reisdoel niet meer behaald kan worden en niet tussen 1 en 14 april wil reizen dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode voor een gelijkwaardig product”. Dit is voor nu de officiële communicatie.

Alle maatregelen van de overheid zijn verlengd t/m 6 april. Ik heb daarom twee vragen:

  • Wordt bovenstaande aangepast in “niet tussen 7 en 14 april” reizen?
  • Wordt het met zo’n korte periode niet veel makkelijker / eerlijker om de reiziger te mogelijkheid te geven alle ongebruikte Kruidvatkaartjes om te zetten?

Ik zie dat hier nog geen antwoord op is gegeven, dus bij deze. Onze woordvoeringslijn hierin is nog niet veranderd, dus zal het ook in dit topic voor nu zo blijven staan. Mocht dit wel veranderen, dan zullen we dat ook hier aanpassen uiteraard.

Los daarvan is het lastig om eenzelfde richtlijn te hanteren voor alle tickets. Indien iemand een ticket heeft die hij niet meer kan of wil gebruiken in verband met de huidige maatregelen, kan er altijd contact opgenomen worden met onze Klantenservice om te kijken naar de mogelijkheden.


Als men er aardigheid in heeft om eindeloos dezelfde antwoorden te versturen, prima verder.

Word niet (te) ziek allemaal !

 


Dat men voor vragen en problemen over vervoerbewijzen die nu niet gebuikt kunnen worden contact moet opnemen met de klantenservice staat al duidelijk vermeld in het centrale sticky topic. De link naar het sticky topic staat gelijk op de startpagina van de community, https://community.ns.nl/


Als men niet  in staat is om deze community te voorzien van relevante en actuele informatie kan men beter de community  er buiten houden. Meld in dat geval op een niet te missen wijze dat problemen met vervoerbewijzen t.g.v. de crisis elders dienen te worden aangekaart. Dit zoals bijvoorbeeld @Tochjo telkens weer laat zien.


Weet iemand of de bemenste stationsfietsenstallingen open zijn en blijven?


Ik heb intern nog niets gezien wat het tegendeel aangeeft, dus ze zij nog open en zullen dat vast ook blijven omdat er toch mensen met vitale beroepen met de trein reizen en daarna met de fiets verder gaan.


Weet iemand of de bemenste stationsfietsenstallingen open zijn en blijven?


Zie de nieuwe toevoeging: "Wanneer de reiziger kan aantonen dat het reisdoel niet meer behaald kan worden en niet tussen 1 en 14 april wil reizen dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode voor een gelijkwaardig product”. Dit is voor nu de officiële communicatie.

Alle maatregelen van de overheid zijn verlengd t/m 6 april. Ik heb daarom twee vragen:

  • Wordt bovenstaande aangepast in “niet tussen 7 en 14 april” reizen?
  • Wordt het met zo’n korte periode niet veel makkelijker / eerlijker om de reiziger te mogelijkheid te geven alle ongebruikte Kruidvatkaartjes om te zetten?

:blush: Dank voor jullie reacties. Sterkte met het werk de komende weken. Ik ben thuis bezig mijn zolder op te ruimen. Stoffige boel maar vreemd genoeg had de bouwmarkt geen stofmaskers meer...:grin: Gelukkig heb ik er nog een gevonden in mijn PBM doos!


Jeroen rijdt niet op de HSL en is dus niet zo snel :joy:


Reageer