Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Kan hier niet veel intelligentie in bespeuren. (zou je misschien wel verwachten bij studenten)  

 

@Pingpong Tegenwoordig ben je student als je een OV-studentenabonnement bezit, en de selectie daarvoor is niet bij voorbaat op basis van intelligentie. ;-)

 

Dat blijkt vandaag dan ook maar weer.

Ik wil woensdag naar mijn vriend, en dat mag gewoon van de overheid. Het staat hier expliciet:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nieuws/2020/03/16/wat-betekent-afstand-houden-vanwege-het-coronavirus

Ook uitjes zijn gewoon toegestaan, mits je 1,5 meter afstand tot elkaar houdt.

Als de overheid iets toestaat, moet Rogier van Boxtel niet op Twitter gaan verkondigen dat iets niet mag, als hij in staat is om drukte in de treinen te voorkomen door langere treinen in te zetten. 

@bromvlieg12

Probleem vandaag is dat ik van veel collega’s berichten zie dat er enorm veel dagjes mensen met de trein reizen terwijl de oproep van het RIVM toch duidelijk is om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven. 

 

Waar haal je die duidelijk oproep van het RIVM toch vandaan ?

 

Nou dat heb ik de afgelopen dagen toch wel zo’n 100 keer voor bij zien komen op TV. 1,5 meter afstand en alleen reizen als je moest. Dus nee in deze heeft Jeroen wel gelijk.

Alleen de maand februari was een maand met heel veel storm en dus weinig mensen die hun vrij reizen hebben gebruikt. Ik geloof echt niet dat het alleen maar om studenten ging. Die kunnen dan niet naar school vanwege het Coronavirus en gaan dan maar heel Nederland doorreizen. Kan hier niet veel intelligentie in bespeuren. (zou je misschien wel verwachten bij studenten)  

Reputatie 7

@bromvlieg12

Probleem vandaag is dat ik van veel collega’s berichten zie dat er enorm veel dagjes mensen met de trein reizen terwijl de oproep van het RIVM toch duidelijk is om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven. 

 

Waar haal je die duidelijk oproep om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven van het RIVM toch vandaan ?

Doe gewoon de treinen langer klaar. Probleem opgelost.


Dan moedig je dit gedrag alleen maar verder aan, ik zou eerder nog korter gaan rijden tot deze dagjesmensen zelf gaan nadenken en verantwoordelijk gedrag gaan laten zien. Je helpt immers wel mee met de verdere verspreiding van het virus.

Het zorgpersoneel welke met de trein reist omdat ze naar hun werk moeten heeft zo en zo al een verhoogde kans op het virus doordat ze mensen die het virus hebben behandelen, wil jij daar dan gezellig naast zitten om het mogelijk ook te krijgen ????

 

 

@bromvlieg12

Probleem vandaag is dat ik van veel collega’s berichten zie dat er enorm veel dagjes mensen met de trein reizen terwijl de oproep van het RIVM toch duidelijk is om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven. 

Helaas moeten we hier toch ook maar naar een echte lockdown toe omdat de mensen in Nederland blijkbaar het idee hebben dat het een vakantie is.

Laat de trein echt zijn voor de mensen die naar hun werk toe moeten in de vitale beroepen en degene die niet thuis kunnen werken, blijf voor de rest thuis en reis zeker niet met de trein.  Er zijn opeens heel veel mensen die er met de trein op uit trekken dit weekend, veel meer reizigers dan afgelopen week in de treinen zaten.

Waar is het gezonde verstand van de Nederlanders ???

Het treinpersoneel wil graag ook onbesmet blijven, als er dan erg veel mensen maar op uit gaan trekken met de trein terwijl het niet noodzakelijke reizen zijn lopen ook wij extra risico.

En wat betreft de treininzet, IC materieel haalt de dienstregeling van de sprinters niet qua tijd planning.

Hier op het forum wordt aangegeven dat de vrij reizendagen kunnen worden omgeruild naar een later tijdstip. Op www.ns.nl staat dit niet vermeld. Slechts een zeer klein gedeelte van de reizigers komt op dit forum. Op www.ns.nl kijken de meeste mensen echter wel. (al was het maar om de reis te plannen).  Het had m.i. dan ook beter geweest als een omruilactie voor de vrij reizen tickets pontificaal op de start pagina van www.nr.nl was geplaatst. Dan waren er vandaag en morgen denk ik veel minder mensen met de trein op pad gegaan. Een dagje vrij reizen laten verlopen kan de gemiddelde Nederlander blijkbaar niet dus zorg er dan actief voor dat ze die keuzedag omwisselen.  

Badge +3

Uit de reacties op social media begreep ik dat het voornamelijk studenten zijn? En wat eigenwijze treinspotters :disappointed_relieved:

Hebben studenten dan de mogelijkheid gekregen om hun week-ov naar weekend om te zetten (omdat veel onderwijsinstellingen toch waarschijnlijk tot het eind van het schooljaar dicht blijven)?

Reputatie 7
Badge

Doe gewoon de treinen langer klaar. Probleem opgelost.

@bromvlieg12

Wat ik van de VIRM weet is dat deze het niet leuk vindt om als stopper te rijden. Daar is die nooit voor gebouwd en bij volledige inzet als sprinter is dat zeer slecht voor de motoren.

DDZ zou zeker een optie zijn op drukkere corridors. 

Ik heb maandag weer dienst, dus ik kan weinig zeggen over de drukte momenteel.

Dan VIRM inderdaad maar niet inzetten. Misschien zijn de oude DDM-treinen nog inzetbaar? Ik wil de NS echt oproepen: Zet langere treinen in waar dat kan. 

@bromvlieg12

Probleem vandaag is dat ik van veel collega’s berichten zie dat er enorm veel dagjes mensen met de trein reizen terwijl de oproep toch duidelijk is om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven. 

Helaas moeten we hier toch ook maar naar een echte lockdown toe omdat de mensen in Nederland blijkbaar het idee hebben dat het een vakantie is.

Laat de trein echt zijn voor de mensen die naar hun werk toe moeten in de vitale beroepen en degene die niet thuis kunnen werken, blijf voor de rest thuis en reis zeker niet met de trein.  Er zijn opeens heel veel mensen die er met de trein op uit trekken dit weekend, veel meer reizigers dan afgelopen week in de treinen zaten.

Waar is het gezonde verstand van de Nederlanders ???

Het treinpersoneel wil graag ook onbesmet blijven, als er dan erg veel mensen maar op uit gaan trekken met de trein terwijl het niet noodzakelijke reizen zijn lopen ook wij extra risico.

En wat betreft de treininzet, IC materieel haalt de dienstregeling van de sprinters niet qua tijd planning.

@bromvlieg12 

Wat ik van de VIRM weet is dat deze het niet leuk vindt om als stopper te rijden. Daar is die nooit voor gebouwd en bij volledige inzet als sprinter is dat zeer slecht voor de motoren.

DDZ zou zeker een optie zijn op drukkere corridors. 

Ik heb maandag weer dienst, dus ik kan weinig zeggen over de drukte momenteel.

Zou de NS uit kunnen leggen waarom vandaag zulke korte treinen ingezet worden? 70% van de treinen rijdt niet, en veel andere zijn korter dan normaal. Ik geloof niet dat 75% van het NS-personeel niet inzetbaar is.

Nu bijna alle intercity's aan de kant gezet zijn, kunnen de sprinters toch vervangen worden door een VIRM-4 of DDZ-4? Dat lijkt me te overzien voor een enkele conducteur. Deze treinen hebben 400 zitplaatsen. Ik weet dat die treinen langzamer zijn, maar er is nu ruimte genoeg op het spoor.

 

Maar waarom roept de NS-directeur op om alleen met de trein te reizen als het strikt noodzakelijk is? Kan de NS niet meer treinen inzetten, of zit er een financiële reden achter? Zo ja, dan wil ik graag mijn geld terug voor mijn abonnement. Zo nee, dan heb ik alle begrip voor de maatregelen. 

 

Overigens: Hulde voor het NS-personeel en voor hun inzet! Nogmaals: Dit is NIET bedoeld als kritiek op machinisten, conducteurs en ander personeel.

Reputatie 7
Badge +4

In principe is er al een regeling voor keuzedagen die nu niet kunnen worden gebruikt. U moet daarvoor contact opnemen met Klantenservice en u krijgt in de praktijk een e-ticket met een verre einddatum.

 

De data voor de keuzedagen worden niet opgeschoven, dat is al gecommuniceerd, maar uw keuzedagen komen verder niet in gevaar.

 

Iedere burger heeft een eigen verantwoordelijkheid. Je kunt als dagjesmens nu in de trein gaan zitten, maar dan ben je niet zo verantwoord bezig. Alle keuzedagen dan maar afschaffen is wel erg drastisch en geeft meer problemen dat het oplost. Reizen is niet verboden en uitsluiting van een groep kan niet.

 

Verstandige senioren reizen nu natuurlijk niet met de trein, zolang het niet heel strikt noodzakelijk is. En zelfs dat zou ik vermijden in het belang van iedereen. De kwetsbaarheid neemt toe met de leeftijd.

 

Edit: In aanvulling op Stijn dan maar. ;-)

Goedemiddag Cako. Ik heb je reactie verplaatst naar ons hoofdtopic voor alle Corona gerelateerde vragen, om alles gecentreerd te houden.

Ik snap je suggestie, maar het is niet aan ons om reizigers te verbieden om met de trein te reizen. We zullen dan ook geen bepaalde vervoerbewijzen ongeldig gaan maken, omdat de trein nog steeds beschikbaar is voor hen met een vitale functie. Het blijft echter de verantwoordelijkheid van iedere Nederlander om zelf uit de buurt van andere te blijven om Corona zo min mogelijk te verspreiden.Als reizigers hierdoor bepaalde Keuzedagen mis lopen, kan er contact gezocht worden met onze Klantenservice en kan een Keuzedag vaak gecompenseerd worden.

Overigens is dit een reizigers-helpt-reizigers platform, geen postadres van de NS.

Wij hebben een self lock en gaan ook niet meer gebruik maken voorlopig van de vrij keuzedagen voor senioren . Nu lees ik vandaag 21-3  dat er veel te veel dagjes mensen in de trein zitten  en Van Boxtel daar terecht een opmerking over maakt. Beste heer van Boxtel, ik stel voor dt u onmiddelijk tijdelijk stopt met de vrije keuzedagen, dit direct communiceert en er voor zorgt dat deze niet genoten dagen net zoals uw voornemen  voor 2021 voor het restant van 2020 gespaard kunnen worden .Graag direct actie.

Als ik in de reisplanner kijk is het niet gelukt om e.e.a. aan te passen. Het terugschalen van het aantal treinen is gezien de situatie volkomen begrijpelijk. Het verzoek van de reiziger om dan wel voor een goede aansluiting te zorgen is m.i. ook volkomen begrijpelijk. 


Weet hoeveel werk en problemen dit al gegeven heeft in de systemen, zoveel uitvallende treinen is een unicum en veroorzaakt weer problemen die nooit naar voren zijn gekomen in het verleden en waar ook nooit op gerekend is.

Er worden nu ook door de collega’s ‘achterlicht aansluitingen’ gemeld en we gaan er vanuit dat daar echt naar gekeken gaat worden.  Ik weet dat er inmiddels 1 opgelost is in het Noorden van het land en er zullen vast nog wel andere naar voren gaan komen.  Meldt ze gewoon hier dan kunnen ze bekeken worden of er een oplossing mogelijk is zonder dat we ergens anders de aansluiting op andere treinen verliezen.

Normaal wordt er een jaar uitgetrokken voor een dienstregeling om alle ins en outs te bekijken en nu was er krap een week voor om dit vanaf de grond af te regelen.  Er lag geen draaiboek klaar voor een situatie als deze omdat dit nooit in de lijn der verwachting heeft gelegen, bij niemand denk ik.

Als ik in de reisplanner kijk is het niet gelukt om e.e.a. aan te passen. Het terugschalen van het aantal treinen is gezien de situatie volkomen begrijpelijk. Het verzoek van de reiziger om dan wel voor een goede aansluiting te zorgen is m.i. ook volkomen begrijpelijk. 

Reputatie 1

Er ontstaat op dat traject inderdaad een ‘net niet’ aansluiting tussen de sprinter Dordrecht Den Haag Centraal en Den Haag Centraal naar Amsterdam Centraal van 1 minuut en omdat die niet haalbaar is van 31 minuten.

 

Ik heb hem intern even aangekaart misschien kan een moderator dit vanaf hun kant ook nog aankaarten.

@Georg  anders even dit aangeven bij de Hc op de trein en vragen of die iets kan betekenen hier in.

 

Ik heb dit ook uitgezet! 

 

 

Inmiddels is er een terugkoppeling geweest. Het signaal is onder de aandacht gebracht, maar wat hiermee gaat gebeuren is niet bekend, helaas. Vooralsnog blijft het advies om  de reisplanner kort voor vertrek te checken op het meest actuele reisadvies.

Hallo Rizana,

Ik zie ook dat 't op de terugweg nog erger is (en als Hc niet meewerkt, dan ben ik nog verder van huis).

Nogmaals, als het niet goed aansluit op de andere lijnen in Den Haag CS, dan ben ik echt praktisch gedwongen om met de auto te gaan. Ik denk dat “velen” dat ook gaan doen. 

Ik kijk morgen om 05:00 uur nog eens naar, geen positieve update, dan maar een auto pakken…….echt onlogisch geregeld allemaal.

Er ontstaat op dat traject inderdaad een ‘net niet’ aansluiting tussen de sprinter Dordrecht Den Haag Centraal en Den Haag Centraal naar Amsterdam Centraal van 1 minuut en omdat die niet haalbaar is van 31 minuten.

 

Ik heb hem intern even aangekaart misschien kan een moderator dit vanaf hun kant ook nog aankaarten.

@Georg  anders even dit aangeven bij de Hc op de trein en vragen of die iets kan betekenen hier in.

 

Ik heb dit ook uitgezet! 

 

 

Inmiddels is er een terugkoppeling geweest. Het signaal is onder de aandacht gebracht, maar wat hiermee gaat gebeuren is niet bekend, helaas. Vooralsnog blijft het advies om  de reisplanner kort voor vertrek te checken op het meest actuele reisadvies.

Badge +3

Voor maandag zal vanavond rond 20:00 de planner geüpdatet zijn las ik ergens.

In hetzelfde kader: reizigers tussen Friesland en Zwolle krijgen te maken met een overstap van 26 minuten in zuidelijke richting en 31 minuten in noordelijke richting. Reizigers die verder moeten richting Lelystad/Amsterdam hebben dubbel pech, want vanuit Lelystad richting Meppel is de overstap 30 minuten (in de andere richting 4 minuten - krap, maar haalbaar). Voorbeeld: Lelystad-Steenwijk gaat van 56 minuten naar 1 uur en 55 minuten, Zwolle-Steenwijk van 25 minuten naar 56 minuten. Als de basisdienstregeling lange(re) tijd aangehouden moet worden, dan zou het nuttig zijn hier, indien mogelijk, aan te sleutelen.

Reputatie 1

Er ontstaat op dat traject inderdaad een ‘net niet’ aansluiting tussen de sprinter Dordrecht Den Haag Centraal en Den Haag Centraal naar Amsterdam Centraal van 1 minuut en omdat die niet haalbaar is van 31 minuten.

 

Ik heb hem intern even aangekaart misschien kan een moderator dit vanaf hun kant ook nog aankaarten.

@Georg  anders even dit aangeven bij de Hc op de trein en vragen of die iets kan betekenen hier in.

 

Ik heb dit ook uitgezet! 

Super, als jullie dat voor elkaar kan krijgen !

Er ontstaat op dat traject inderdaad een ‘net niet’ aansluiting tussen de sprinter Dordrecht Den Haag Centraal en Den Haag Centraal naar Amsterdam Centraal van 1 minuut en omdat die niet haalbaar is van 31 minuten.

 

Ik heb hem intern even aangekaart misschien kan een moderator dit vanaf hun kant ook nog aankaarten.

@Georg  anders even dit aangeven bij de Hc op de trein en vragen of die iets kan betekenen hier in.

 

Ik heb dit ook uitgezet! 

Dat heb ik geprobeerd, maar als ik als datum 23 maart invoer, staat ook in 9292.nl dat deze reis is komen te vervallen. Misschien alleen op maandag a.s.?

@Jan K   Plan hem nog eens in 9292.nl en klik dan eens naar rechts toe alsof je naar een latere reis toe wilt gaan.

NS heeft aangekondigd dat op alle trajecten waar 2 of meer treinen per uur per richting rijden, de komende tijd de dienstregeling met 2 treinen per uur per richting zal worden uitgevoerd.

Op het traject Nieuwerkerk a/d IJssel - Utrecht mis ik echter de verbinding die om 8.41 uur vertrekt. Dat is een trein die IN de spits zit. Waarom is die uit de dienstregeling gehaald, terwijl daarna wél elk half uur een trein vertrekt?


@Jan Khij zou wel gewoon moeten rijden, als u deze reis in de 9292.nl invoert krijgt u de reis wel zichtbaar.  Er is een probleem in de reisplanner op dit moment waar iets niet goed in terecht komt vanuit een ander systeem, daar wordt hard aan gewerkt om dit op te lossen.

Dat heb ik geprobeerd, maar als ik als datum 23 maart invoer, staat ook in 9292.nl dat deze reis is komen te vervallen. Misschien alleen op maandag a.s.?

Reageer