Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

@Jeroen 

Sorry dat ik iets sneller was 🤣

@wsm

De veiligheidsnorm is niet gebaseerd op volle treinen, het is juist de veiligheidsnorm waar we op zullen gaan rijden, hetgeen @Jeroen schrijft.

Het is de servicenorm die gebruikt wordt voor de planning, die is voor bv VIRM10 2 HC en de veiligheidsnorm 1 HC.

Helder. Ik had even het verschil tussen 'servicenorm’ en 'veiligheidsnorm’ niet in beeld. 

Of alle treinen ook de komende weken kunnen blijven rijden zal voornamelijk afhangen van de beschikbaarheid van personeel. En de lengte van de treinen is ook weer afhankelijk van het aantal HC’s want we hebben ook te maken met veiligheidsnormen en die bepaalt mede de maximale lengte van de trein. 

Die veiligheidsnormen zijn wel gebaseerd op volledig gevulde treinen en niet op treinen in een Corona-crisis. Misschien is het wel veiliger om desnoods tien bakken VIRM met één hc te rijden zodat iedereen lekker ver uit elkaar kan gaan zitten, dan om treinen vanwege regeltjes in te moeten korten of gedeeltelijk af te sluiten. 

 

De veiligheidsnorm draait niet om het aantal inzittenden, er zijn ook nog veel andere dingen die betrekking hebben op de veiligheid.  Bij de vertrekprocedure o.a.het overzicht op de gehele trein.

Daarbij ga ik als ik zonder HC moet rijden of als ik als enige Mcn als vertrekassistent mee ga vanwege het ontbreken van de HS niet met 10 bakken Virm op stap, dan gaat er echt een stuk trein af. Ik ben op dat moment nml. wel verantwoordelijk en daar moet ik mij ook prettig bij voelen.

 

Edit: Loes was sneller :)

 

@wsm 

De veiligheidsnorm is niet gebaseerd op volle treinen, het is juist de veiligheidsnorm waar we op zullen gaan rijden, hetgeen @Jeroen schrijft.

Het is de servicenorm die gebruikt wordt voor de planning, die is voor bv VIRM10 2 HC en de veiligheidsnorm 1 HC.

Of alle treinen ook de komende weken kunnen blijven rijden zal voornamelijk afhangen van de beschikbaarheid van personeel. En de lengte van de treinen is ook weer afhankelijk van het aantal HC’s want we hebben ook te maken met veiligheidsnormen en die bepaalt mede de maximale lengte van de trein. 

Die veiligheidsnormen zijn wel gebaseerd op volledig gevulde treinen en niet op treinen in een Corona-crisis. Misschien is het wel veiliger om desnoods tien bakken VIRM met één hc te rijden zodat iedereen lekker ver uit elkaar kan gaan zitten, dan om treinen vanwege regeltjes in te moeten korten of gedeeltelijk af te sluiten. 

 

NS communiceert dat er vanaf morgen bezuinigd wordt op het aantal spitstreinen?

Betekent dat de reizigers die geen alternatief hebben, dichter op elkaar zitten/staan dus groter Corona verspreidingsrisico.

Wie heeft dit bedacht?

Post aangepast door Moderator

Dacht ik ook al, liever lange lege treinen dan minder en volle. Ik heb tot en met afgelopen donderdag 1e klas gereisd naar en van mijn werk, juist ivm corona. Geen moderne sprinters, en zeker geen metro's… maar dichte deuren om druppels niet overal heen te laten vliegen...


Er zijn in verhouding tot normaal bijna geen treinreizigers momenteel dus de treinen zijn absoluut niet druk te noemen.  Vanmorgen had ik misschien 3 reizigers per coupe in de trein en vanmiddag was het iets meer maar ook niet echt veel.

Maar aangezien het treinpersoneel helaas ook niet immuun is gebleken voor de ziektekiemen en mogelijk ook het coronavirus hebben we te maken met weinig personeel  en om de reguliere treinen wel te kunnen laten rijden zijn de extra spitstreinen (ook niet nodig nu voor de capaciteit) opgeheven.

Of alle treinen ook de komende weken kunnen blijven rijden zal voornamelijk afhangen van de beschikbaarheid van personeel. En de lengte van de treinen is ook weer afhankelijk van het aantal HC’s want we hebben ook te maken met veiligheidsnormen en die bepaalt mede de maximale lengte van de trein. 

Op dit moment worden er door veel collega’s al extra diensten gedraaid om er zo voor te zorgen dat de treinen kunnen blijven rijden.

Reputatie 2

NS communiceert dat er vanaf morgen bezuinigd wordt op het aantal spitstreinen?

Betekent dat de reizigers die geen alternatief hebben, dichter op elkaar zitten/staan dus groter Corona verspreidingsrisico.

Wie heeft dit bedacht?

Post aangepast door Moderator

Dacht ik ook al, liever lange lege treinen dan minder en volle. Ik heb tot en met afgelopen donderdag 1e klas gereisd naar en van mijn werk, juist ivm corona. Geen moderne sprinters, en zeker geen metro's… maar dichte deuren om druppels niet overal heen te laten vliegen...

Reputatie 7

Naar mijn idee nog niet correct en duidelijk, maar ben nu niet in de gelegenheid om er meer werk van te maken.

Zie de nieuwe toevoeging: "Wanneer de reiziger kan aantonen dat het reisdoel niet meer behaald kan worden en niet tussen 1 en 14 april wil reizen dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode voor een gelijkwaardig product”. Dit is voor nu de officiële communicatie.

Reputatie 7

Als ik naar de praktijk kijk spelen evenementen e.d. geen rol (meer). Er wordt sowieso naar oplossingen gezocht. 

Ik heb waar nodig aanpassingen gedaan. De informatie van treinreiziger.nl heb ik nog niet kunnen verifiëren en is daardoor (vooralsnog) niet opgenomen in het overzicht.

Reputatie 7

Vragen/opmerkingen staan paar berichten hoger. Alvast bedankt !

Heb niet de indruk dat de informatie nog geheel actueel is.

Zou je dit willen toelichten? De bovenstaande informatie is nog actueel.

Reputatie 7

Zou de moderatie dit centrale topic eens beter bij kunnen gaanhouden ? Heb niet de indruk dat de informatie nog geheel actueel is.

Het kan toch niet zo zijn dat klanten beter externe websites kunnen gaan raadplegen.

Er werd een intern e-mailadres aan reizigers gegevens heb ik vernomen. Dit was uiteraard niet de bedoeling en ik gok dat het betreffende adres is opgeheven en vervangen. Fijn dat het inmiddels gelukt is Arald den Braber.


Ja, via de chat is het prima opgelost. Het verbaasde mij al omdat het adres niet op de site stond.

 

Er werd een intern e-mailadres aan reizigers gegeven, heb ik vernomen. Dit was uiteraard niet de bedoeling en ik gok dat het betreffende adres is opgeheven en vervangen. Fijn dat het inmiddels gelukt is Arald den Braber.

@Arald den Braber

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/16454/~/mag-ik-omboeken-of-annuleren-vanwege-het-corona-virus%3F


Ik had al geveld met het klantenservice nummer maar die gaven een e-mail adres wat ik dus verkeert heb opgeschreven :(

 


Via de chat is het nu netjes afgehandeld!

 

@Arald den Braber

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/16454/~/mag-ik-omboeken-of-annuleren-vanwege-het-corona-virus%3F


Ik had al geveld met het klantenservice nummer maar die gaven een e-mail adres wat ik dus verkeert heb opgeschreven :(

 

Reputatie 7

@Arald den Braber 

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/16454/~/mag-ik-omboeken-of-annuleren-vanwege-het-corona-virus%3F

Ik heb net contact gehad met de klantenservice van NS internationaal ivm het annuleren van een reis. Ze hadden een e-mail adres gegeven dat ze in het leven hadden geroepen. Nu heb ik vermoedelijk dat adres verkeert verstaan/opgeschreven want mijn mail komt terug. Weet iemand wat het adres is?  Misschien is hget ook ene tip dat ze dat adres vermelden op de site ipv alleen het telefoonnummer want telefonisch doorgeven van adressen is foutgevoelig.

Reputatie 7

Als het klopt zou het een mooie aanvulling zijn, toch. Graag eerst verificatie dus.

Het geeft wel te denken indien Treinreiziger.nl beter geinformeerd zou blijken te zijn dan de NS community

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Volgens Treinreiziger.nl zou NS aangegeven hebben het geld terug te gaan storten in april, graag verificatie dus. (Sorry had in verkeerd topic gepost)

 

@Jeroen Aangezien er vanuit deze community wordt verwezen naar Treinreiziger.nl vraag ik om verificatie. 


Treinreiziger heeft aangegeven dat als de maatregelen langer duren er restitutie mogelijk zal zijn. Met andere woorden: als huidige maatregelen ook nog na 31 maart van kracht zijn. Tot op heden zal men nog geen geld teruggeven voor niet verzilverde kruidvatkaartjes ivm geldigheid tot 13 april.

Reputatie 7

@Robert B Volgens Treinreiziger.nl zou NS aangegeven hebben het geld terug te gaan storten in april, graag verificatie dus. (Sorry had in verkeerd topic gepost)

 

@Jeroen Aangezien er vanuit deze community wordt verwezen naar Treinreiziger.nl vraag ik om verificatie. 

Vanochtend bleek de berichtgeving op Treinreiziger.nl onjuist te zijn. Het bericht is inmiddels gewijzigd maar roept nog altijd vragen op. Zo zouden Kruidvatkaartjes die in april nog niet gebruikt zijn gerestitueerd worden, indien de huidige situatie na 31 maart voortduurt. Graag dit bericht verifiëren.

Verder meen ik waar te nemen dat in de praktijk de reden van het niet reizen bij het verlenen van coulance geen rol speelt. Dit i.t.t. hetgeen in dit topic wordt vermeld. Indien dit het geval is graag de tekst aanpassen.


Dat is het nadeel als externe sites met informatie gaan werken die heel snel veranderd, verstandiger van die site zou zijn om dan naar hier te verwijzen.

De ontwikkelingen kunnen elkaar straks wel eens heel hard op gaan volgen als er niet harder wordt ingegrepen door de overheid. Maar als we daar over willen uitweiden moeten we dat in een ander topic gaan doen en niet deze vervuilen.

 

Badge +3

Hier ook nog wat wijzigingen m.b.t. tot de dienstregeling op bepaalde trajecten:

https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/vanaf-vrijdag-13-maart-minder-treinen-in-de-spitsuren.html (wijziging 14 maart 2020, 18:45u)

Misschien een idee om die link op te nemen in de openingspost?

Bij de (nogal rustige) bussen hier in Eindhoven hebben ze het ook door. De vertrektijden-displays bij de haltes zeggen “Achteraan instappen en in/uitchecken”, en bij de AH servicebalie een grote plexiglazen plaat opgehangen tussen klant en caissières. 

Reageer