Reactie NS op Corona (Covid-19) virus | NS Community
Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus


Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.


715 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hallo PJvdH, welkom op de NS Community.

 

Het is inderdaad mogelijk om over te stappen op NS Flex. Je had ook via de klantenservice je abonnement op kunnen zeggen. In het geval dat je Keuzedagen hebt, is het mogelijk om vervangende couponcodes te krijgen voor de dagen die zijn verlopen via onze klantenservice. Een andere oplossing of vorm van compensatie is niet beschikbaar. 

Ja dat had allemaal gekund, ware het niet dat NS het zelf op de website afraadde om VDU en/of keuzedagen of 65+ abonnementen om te zetten of op te zeggen. Iedereen die netjes die raad opvolgde evenals het dwingende advies om niet te reizen als de reis niet noodzakelijk was, heeft nu het nakijken. Daarbij maakt NS het de klant het moeilijk om een keuze te maken tussen opzeggen en behouden door geen informatie te geven tot wanneer nieuwe Keuzedagenabonnementen besteld kunnen worden en wanneer 65+ abonnementen onder welke voorwaarden bij Flex beschikbaar komen.

Reputatie 2

Dienstverlening en klantvriendelijkheid is al jarenlang een sluitpost bij de ns

Ik zou me er nog maar eens goed in verdiepen. U heeft geen poot om op te staan, al veronderstelt u mogelijk anders op grond van wat op sommige fora geschreven wordt. De wet is geen verlengstuk van uw persoonlijk rechtvaardigheidsgevoel of eigenbelang. Als u met juridisch verantwoorde onderbouwing kunt aantonen dat u daar recht op heeft, vernemen we dat graag. Dat is zeker niet het geval en wat men op de wat minder serieuze fora roept over de wet of wat een rechter zal vinden, maakt echt geen indruk bij mensen die van de wetgeving zelf uitgaan.U kunt niet terug naar uw oude Voordeelurenabonnement als het eenmaal is opgezegd. Ik zou dat opzeggen overigens nooit doen.


Ik verwees naar de EU regels, en niet naar allerlei rare fora. Bij andere instanties heb ik erl degelijk met verwijzing naar de EU regels compensatie voor niet geleverde diensten ontvangen.

 

De EU regels over niet geleverde diensten zijn redelijk helder.

Als u een abonnement hebt op een krant en deze maandenlang niet bezorgd wordt dan heeft u natuurlijk recht op compensatie.

Als u de krant (uit eigen keuze) maandenlang niet leest maar bij het oud papier gooit omdat u het niet vertrouwt, dan geen compensatie.

Voor wat betreft het ‘verbod’ op reizen met het ov (of lezen van de krant), dat is er nooit geweest ook al sprak men van ‘alleen noodzakelijke reizen (graag)’.

En dat na opzeggen van een VDU je het nooit meer terug krijgt onder dezelfde voorwaarden (die overigens per 2021 verdwijnen voor wie het al had)… Dat is al sinds augustus 2011 het geval dus ook niets nieuws.

Een krant kan op zich zeggen “ga maar lekker op vakantie (totdat corona voorbij is), dan bezorgen wij maandenlang niet en daarna krijgt u bijv. 3 maanden cadeau, net als sportclubs en dergelijke (want die waren gewoon gesloten). Maar NS is nergens toe verplicht want die hebben gewoon gereden.

Vanuit NS is het inderdaad niet handig geweest om per half maart te zeggen dat bijna niemand meer welkom was (maar ‘we zijn gewoon open verder hoor’)… Dan hadden ze beter alle abonnementen zelf kunnen opschorten, tenzij iemand aangaf het toch echt nodig te hebben…

Ik denk niet dat er een bedrijf is dat zichzelf op een dergelijke manier in de vingers wil snijden, afgezien of dat wel mag (eenzijdig opzeggen omdat ze vinden dat je niet welkom bent). Nou ja, vele bedrijven deden dat dan met vouchers.. net als NS met de ongebruikte keuzedagen.

Niet handig om mensen af te raden te reizen? En vergeet niet een behoorlijke verslechterde dienstregeling. Als men afraadt te reizen, kun je niet achteraf zeggen “We waren gewoon open.” Ik had dus ook geen zin om te moeten liegen, en fatsoenshalve zou ik ook niet gezegd hebben “Ik reis gewoon als ik dat wil, ook als u het niet wilt, want ik heb een abonnement.” Veel instellingen hebben wel degelijk compensatie gegeven. En ik ben verbaasd dat de NS vindt dat dat neit nodig is, ondanks alle aanwijzingen, die ik netjes heb opgevolgd.

 

Ik verwees naar de EU regels, en niet naar allerlei rare fora. Bij andere instanties heb ik wel degelijk met verwijzing naar de EU regels compensatie voor niet geleverde diensten ontvangen.

 

NS heeft gewoon de diensten verleend @PJvdH immers de treinen hebben altijd gereden. Er was geen verbod om met de trein te gaan, u moest alleen voor u zelf bepalen of het verstandig was qua gezondheid te reizen en of de reis voor u noodzakelijk was. Met wat voor reden je in de trein zat werd dan ook op geen enkele manier gecontroleerd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik verwees naar de EU regels, en niet naar allerlei rare fora. Bij andere instanties heb ik wel degelijk met verwijzing naar de EU regels compensatie voor niet geleverde diensten ontvangen.

 

NS heeft gewoon de diensten verleend @PJvdH immers de treinen hebben altijd gereden. Er was geen verbod om met de trein te gaan, u moest alleen voor u zelf bepalen of het verstandig was qua gezondheid te reizen en of de reis voor u noodzakelijk was. Met wat voor reden je in de trein zat werd dan ook op geen enkele manier gecontroleerd.


NS heeft diensten verleend aan mensen met in eerste instantie een Vitaal beroep en in 2e instantie aan hen die noodzakelijk moesten reizen. Er was hiervoor van zowel de regering als NS een dwingend verzoek. Zeg dan niet op 1 juli dat iedereen weer welkom is in de trein, als iedereen gewoon had mogen reizen. Zelf heb ik half maart een geplande treinreis afgezegd omdat er alleen nog door vitale beroepen gereisd mocht worden en het een privé reis betrof.

Reputatie 7
Badge +4

NS heeft iedereen de mogelijkheid gegeven het abonnement probleemloos en per direct op te kunnen zeggen. Alleen mensen met een VDU hadden dan het probleem dat ze dat abonnement niet meer terug konden krijgen. Die groep stond voor een afweging het vooraf betaalde abonnement door te laten lopen of niet, waarbij het in het laatste geval een tijdlang wel te gebruiken was maar wat in veel gevallen niet zou gebeuren. Bij dit jaarabonnement kunnen er altijd perioden zijn dat het op basis van een maandelijkse periode niet uit kan. De mogelijkheid het te gebruiken is wel gebleven. Zelf heb ik het gehouden om de reden dat het na de lockdown wel weer dik uit kon. Dalvrij heb ik opgezegd.

Het is een afweging. Het VDU kan doorgaans op jaarbasis goed uit. Je zou hooguit kunnen hebben toezeggen dat bij het opzeggen van het VDU in dit geval ook de opzegging niet definitief zou zijn, bij wijze van coulance, maar dat is ook aanvechtbaar.

Er is geen EU-regel die het recht geeft een kortingsabonnement dat wel gebruikt had kunnen worden, maar door externe oorzaken niet is gebruikt, gecompenseerd te krijgen. Zeker niet als de rest van het jaar de korting ook beschikbaar was. Het is wat sneu, maar niet onrechtmatig. Ook al gebruik je het het hele jaar niet, dan ben je nog je geld kwijt, want je had het kunnen gebruiken en NS had dan de korting verstrekt. Dat is de essentie van die overeenkomst.

 

Leg het maar voor aan de rechter, als er een EU-maatregel zou zijn. Ik zou graag ongelijk krijgen in dat geval, maar ik maak me geen illusie. Graag het Europese rechtsartikel waar zonneklaar in staat dat er recht op compensatie is in dit specifieke geval. Dat kunt u niet verstrekken, vrees ik.

De metafoor van Robert heeft geen juridische basis maar als ik drie maanden de krant niet lees, moet ik toch voor het abonnement betalen, en terecht. 

Het is een gegeven dat er fora zijn waar mensen kennelijk indruk proberen te maken door met juridische zaken te schermen die kant noch wat raken. We herinneren ons allemaal de blaaskaak nog wel die het hier ook probeerde en zijn gelijk probeerde aan te tonen met een vonnis waarin het tegenovergestelde in stond van wat hij beweerde. Een grotere afgang heb ik op dit forum niet meegemaakt.

 

Het schermen met wetgeving, zeker met die van de EU, vereist nogal wat kennis van zaken, waarbij een rechter een uitspraak zal moeten doen. Ik zou er mee uitkijken dit naar voren te brengen. Ik heb geen zin in een discussie op het niveau van de haat- en scheldfora - dat is tijdverspilling - dus maak er maar een zaak van. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. De wetgeving is helder en NS houdt zich daar aan. De mensen die hun dure abonnement konden omzetten in Flex voor nul centen, zul je trouwens niet horen.

 

Rechters hebben wel wat beters te doen dan met dit gezwollen gekef van zekere internetfora bezig te zijn, maar dat is een persoonlijke opvatting. Het VDU verliest in de praktijk overigens de meerwaarde aan het einde van dit jaar.

NS heeft iedereen de mogelijkheid gegeven het abonnement probleemloos en per direct op te kunnen zeggen. Alleen mensen met een VDU hadden dan het probleem dat ze dat abonnement niet meer terug konden krijgen. Die groep stond voor een afweging het vooraf betaalde abonnement door te laten lopen of niet, waarbij het in het laatste geval een tijdlang wel te gebruiken was maar wat in veel gevallen niet zou gebeuren. Bij dit jaarabonnement kunnen er altijd perioden zijn dat het op basis van een maandelijkse periode niet uit kan. De mogelijkheid het te gebruiken is wel gebleven. Zelf heb ik het gehouden om de reden dat het na de lockdown wel weer dik uit kon. Dalvrij heb ik opgezegd.

Het is een afweging. Het VDU kan doorgaans op jaarbasis goed uit. Je zou hooguit kunnen hebben toezeggen dat bij het opzeggen van het VDU in dit geval ook de opzegging niet definitief zou zijn, bij wijze van coulance, maar dat is ook aanvechtbaar.

Er is geen EU-regel die het recht geeft een kortingsabonnement dat wel gebruikt had kunnen worden, maar door externe oorzaken niet is gebruikt, gecompenseerd te krijgen. Zeker niet als de rest van het jaar de korting ook beschikbaar was. Het is wat sneu, maar niet onrechtmatig. Ook al gebruik je het het hele jaar niet, dan ben je nog je geld kwijt, want je had het kunnen gebruiken en NS had dan de korting verstrekt. Dat is de essentie van die overeenkomst.

 

Leg het maar voor aan de rechter, als er een EU-maatregel zou zijn. Ik zou graag ongelijk krijgen in dat geval, maar ik maak me geen illusie. Graag het Europese rechtsartikel waar zonneklaar in staat dat er recht op compensatie is in dit specifieke geval. Dat kunt u niet verstrekken, vrees ik.

De metafoor van Robert heeft geen juridische basis maar als ik drie maanden de krant niet lees, moet ik toch voor het abonnement betalen, en terecht. 

Het is een gegeven dat er fora zijn waar mensen kennelijk indruk proberen te maken door met juridische zaken te schermen die kant noch wat raken. We herinneren ons allemaal de blaaskaak nog wel die het hier ook probeerde en zijn gelijk probeerde aan te tonen met een vonnis waarin het tegenovergestelde in stond van wat hij beweerde. Een grotere afgang heb ik op dit forum niet meegemaakt.

 

Het schermen met wetgeving, zeker met die van de EU, vereist nogal wat kennis van zaken, waarbij een rechter een uitspraak zal moeten doen. Ik zou er mee uitkijken dit naar voren te brengen. Ik heb geen zin in een discussie op het niveau van de haat- en scheldfora - dat is tijdverspilling - dus maak er maar een zaak van. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. De wetgeving is helder en NS houdt zich daar aan. De mensen die hun dure abonnement konden omzetten in Flex voor nul centen, zul je trouwens niet horen.

 

Rechters hebben wel wat beters te doen dan met dit gezwollen gekef van zekere internetfora bezig te zijn, maar dat is een persoonlijke opvatting. Het VDU verliest in de praktijk overigens de meerwaarde aan het einde van dit jaar.


Ik wil helemaal geen abonnement opzeggen; ik wil compensatie voor niet geleverde diensten. Ik heb nergens mijn abonnement hoeven opzeggen om compensatie te krijgen. Als mij dwingend gevraagd wordt gedurende maanden niet te reizen, zou ook het abonnement met een paar maanden verlengd kunnen worden. 

Er is wel degelijk een EU regel. Maar om naar de rechter te gaan, moet je eerst kosten maken, meer dan ik nu verlies. En daar wordt doorgaans op gerekend, dat je er geen werk van maakt. Maar gelukkig hebben we nog consumentenorganisaties die namens groepen op willen treden, zoals ook gebeurd is met vouchers van luchtvaartmaatschappijen.

En misschien vindt u dat u zelf zit te keffen. Ik vind dit wel degelijk een punt, en ook rechters hebben in zaken als deze uitspraken gedaan.

Reputatie 2

Dat is waar de ns en vliegtuigmaatschappijen op rekenen: de kosten van een rechtsgang zijn vaak hoger.

Ook de consumentbond doet niets zelf ben ik gaan mailen ivm met mijn hsl toeslag abbo die gewoon werd afgeschreven ondanks dat de trein niet reed. 

Kreeg 30 euro terug echt bizar. 

Een leuke foto op de twitter stream van de president-directeur van de staatsspoorwegen. 

Anderhalve meter afstand houden is dus niet meer nodig. 

Kunnen de betreffende stickers op de perrons worden verwijderd? Bedankt alvast!

 

 

Beste Spoorwegen,

 

Afgelopen vrijdag (31 juli 2020) reden er van en naar Zandvoort 6 treinen per uur. Van de ANWB kreeg ik op Twitter te lezen dat de parkeerplaatsen in Zandvoort vol waren en dat er rond Zandvoort een complete file was. Ook de trein bood volgens de ANWB helemaal geen soelaas, omdat de treinen uit puilen van de mensen. Ik heb een SMS verstuurd naar de NS wanneer de situatie dus onveilig is. Het lijkt mij onverantwoord om tijdens COVID-19 meer treinen te gaan inzetten. Aankomende donderdag tot en met zondag is er weer een hittegolf voorspeld, maar ik ga zelf de drukte niet opzoeken. Ik ben namelijk best wel bang voor een mogelijke 2e lockdown. Volgens mij hebben de spoorwegen na het verhaal in Antwerpen, Barcelona en Indonesië verder geen kaas van gegeten wat beter te handelen rond de Covid-19. Ik raakte een beetje geëmotioneerd van op de manier waarop het was gegaan. 1,5 meter afstand was niet te garanderen ook was het niet te controleren of mensen wel of geen mondkapje droegen.

1: Het lijkt mij onverantwoord om tijdens COVID-19 meer treinen te gaan inzetten.

 

2: 1,5 meter afstand was niet te garanderen ook was het niet te controleren of mensen wel of geen mondkapje droegen.

1 Juist niet. Door meer treinen in te zetten is betere spreiding mogelijk. Als er minder treinen worden gebruikt - zijn de overige treinen juist nog drukker en voller.

2 In de trein is 1.5 afstand niet nodig. Daarom is er een mondkapjes plicht. Alle zitplaatsen mogen conform regels RIVM en overheid gebruikt worden, mits er mondkapjes worden gedragen.

 

Er is totaal geen handhaving op het gebied van mondkapjes in de trein ( in ieder geval trajectdeel Den Helder - Amsterdam), terwijl een steeds groter deel van de reizigers de kapjes op de kin, of zelfs helemaal niet draagt. Kunnen jullie hier eens wat beter op gaan controleren? Met het opnieuw hard oplopende aantal besmettingen kan dit namelijk echt niet.

Helaas @dirk-ns Aanspreken heeft amper tot geen resultaat. De conducteur is nog niet weg of de reizigers welke de mondkapjes niet (willen) dragen doen hem toch weer af. Gelukkig is 95 procent van de reizigers wel doordrongen van de noodzaak een mondneuskapje op de juiste wijze te dragen.

Reputatie 7
Badge +3

Helaas @dirk-ns Aanspreken heeft amper tot geen resultaat. De conducteur is nog niet weg of de reizigers welke de mondkapjes niet (willen) dragen doen hem toch weer af. Gelukkig is 95 procent van de reizigers wel doordrongen van de noodzaak een mondneuskapje op de juiste wijze te dragen.


Tijd van aanspreken lijkt mij al lang voorbij. De reiziger heeft inmiddels 2,5 maand de tijd gehad om het mondkapje correct te gaan dragen.

Tijd van aanspreken lijkt mij al lang voorbij. De reiziger heeft inmiddels 2,5 maand de tijd gehad om het mondkapje correct te gaan dragen.

Mee eens @MoDe, maar meer keuze heeft het treinpersoneel (lees de conducteur) niet.

Reputatie 6

Ik kan me niet voorstellen dat conducteurs, anders dan in uitzonderlijke situaties, een UVB gaan uitschrijven voor mondkapjes. Het doen van controle rondes lijkt mij belangrijker. Het niet zichtbaar zijn en het oneigenlijke gebruik van de eerste klas is een grotere ergernis dan het niet altijd op de juiste manier gebruiken van het mondkapje. Het nuttigen van een hotdog speciaal met een mondkapje op je kin is geen succes kan ik je vertellen….

 

 het oneigenlijke gebruik van de eerste klas is een grotere ergernis 

Zo ver ik weet mag personeel, indien er vrije plaatsen zijn, gewoon passagieren in de eerste klasse @Philned 

Reputatie 6

 het oneigenlijke gebruik van de eerste klas is een grotere ergernis 

Zo ver ik weet mag personeel, indien er vrije plaatsen zijn, gewoon passagieren in de eerste klasse @Philned 

misschien niet helemaal juist verwoord, ik bedoelde het gebruik zonder het juiste kaartje. wat het personeel betreft er zijn een paar posts voorbij gekomen over het oneigenlijk gebruik (volledig in beslag nemen)van een 1ste klasse coupe

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb geen probleem met NS-personeel in de eerste klas. Doorgaans moeten er ineens een aantal mensen weg. De lees- en werksfeer alsmede het gedrag in de eerste klas knapt er van op. ;-) 

Ik heb een Daluren abonnement ingaande 24 oktober 2019 dat geldig is tot 23 oktober 2020.

Ik overweeg per 24 oktober 2020 mijn Daluren abonnement te beëindigen. Ik vraag mij nu af of ik mijn restant Keuzedagen na die datum, maar vóór 31 december 2020 nog kan gebruiken?

Goedemiddag Peter87. Het restant Keuzedagen die al aangeboden zijn zullen bruikbaar blijven tot en met 31 december 2020. Dit geldt voor alle Keuzedagen die aangeboden worden voordat je het abonnement stopzet. Keuzedagen die aangeboden zouden worden ná de beëindigingsdatum, worden uiteraard niet meer aangeboden en zijn ook niet meer bruikbaar.

In het kort, ja dus. :)

Dank voor uw snelle reactie.:ok_hand:

Badge +3

Is dit wel zo? Ik hoorde dat de keuzedagen van na 1 juli gewoon weer twee maanden geldig zijn, niet tot eind december?

Bovendien dat bij tussentijds stoppen of ‘verflexen’ van een dalabonnement, de (uiteraard reeds betaalde) keuzedagen gewoon zouden blijven komen elke 2 maanden. Voor o.a. @MoDe zou dat natuurlijk ideaal zijn (geweest).

Maar een moderator zei later dat het niet zo was, en je restititue kreeg voor toekomstige keuzedagen?

Voor @Peter87 de keuzedagen die je nu hebt staan (en die tot 31 december geldig) zijn nemen ze je niet af bij opzeggen abonnement eind oktober.

Ja, dat is zo. Bij Keuzedagen die op dit moment worden aangeboden blijft de geldigheid verlengd t/m 31 december. Keuzedagen die nog niet zijn aangeboden op het moment dat het abonnement word stopgezet, worden gecompenseerd, net als dat er een restitutie is voor abonnementskosten die niet meer gebruikt kunnen worden.

Reageer