Reactie NS op Corona (Covid-19) virus | NS Community
Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Ik heb een vraag mag je met de trein reizen als de politiek zegt alleen reizen als het strikt noodzakelijk is maar ik heb een keuze dag op 10 november maar nu kan ik weer niet reizen ik ben bang dat ik  nooit meer kan reizen  met de trein en dat vind ik heel  jammer zelf hou ik wel aan de regels van de ns ik, heb een. Mond kapje maar ik mag niet met de trein  en dat is jammer gr peter 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Adidas,

Er is geen verbod op reizen met het OV. Er is ook geen controle op het doel van uw reis. U zult zelf de afweging moeten maken of u de reis wilt maken.

Dank je voor de  tip

Wij vinden het onterecht dat de niet gebruikte keuzedagen van 2020 komen te vervallen per 1 januari a.s. De overheid vraagt van ons om niet onnodig terrientje en zoveel mogelijk thuis te blijven

Reputatie 7
Badge +3

De informatie in de openingspost is inmiddels gedeeltelijk verouderd. Ik weet niet of veel mensen gebruik maken van deze pagina, maar wellicht kan het geüpdatet worden.

 

 

@Senaydag1992 dit is een openbaar klant-helpt-klant kanaal. Ik heb je gegevens verwijderd. Als er iets met je abonnement moet gebeuren dan kan je via Twitter, Facebook, chat of telefoon contact opnemen met onze klantenservice. Als je je Weekend Vrij abonnement wilt wijzigen van klasse, dan is het nodig om je abonnement te wijzigen. 

ik vraag me af bij wie ik terecht kan voor mijn keuze dagen van vorig jaar  ik heb wel 183 euro betaald maar heb niet kunnen reizen vanwege corona en bij de ns  hebben ze de keuze dagen van vorig jaar weg gedaan  niet netjes van de ns

ik heb al gereageerd

Dit is een gedeelte van mijn chat met de NS. Gewoon al onze keuzedagen 2020 kwijt

.Goedemiddag,. Waarom zijn wij als echtpaar die niet zomaar mogen reizen, de meeste van onze keuzedagen van 2020 kwijt? En ook de dagen van 2021 die we niet mogen gebruiken?

Antwoord: Helaas heb ik geen inzicht in het feit waarom ze die beslissing hebben genomen om de keuzedagen van 2020 niet nog een keer verlengen.

De Keuzedagen zijn eenmalig verlengd tot 31.12.2020. Helaas worden de Keuzedagen niet nogmaals verlengd inderdaad.

Reputatie 7
Badge +3

En de dagen van 2021 zijn sowieso al langer geldig. 

Reputatie 7
Badge +3

De Keuzedagen zijn eenmalig verlengd tot 31.12.2020. Helaas worden de Keuzedagen niet nogmaals verlengd inderdaad.


Ik zou toch graag willen weten waarom Keuzedagen niet verder verlengd konden worden en Kruidvatkaartjes/trekpleisterkaartjes wel. Mensen met Keuzedagen zullen veelal ouder zijn dan de bezitters van Kruidvatkaartjes/trekpleisterkaartjes en minder makkelijk zijn gaan reizen de afgelopen maanden.

Ik ook, maar ik ben bang dat we daar niet achter zullen komen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het financiele aspect een grote rol speelt. Door Keuzedagen nog langer dan 31-12-2020 te verlengen ontstaat er een stuwmeer aan Keuzedagen. Klanten met Keuzedagen die normaal meer keer per jaar reizen dan ze Keuzedagen hebben betalen dan voor die reis. Bij nog veel verlengde Keuzedagen uit 2020 zou NS in 2021 dus minder inkomsten hebben aan deze reizen. Inkomsten die NS wel hard nodig heeft.

Er zullen veel meer niet gebruikte Keuzedagen zijn dan niet nog niet gebruikte Kruidvatkaartjes. De Kruidvatkaartjes werden 1 keer verkocht, Keuzedagen komen iedere 2 maanden beschikbaar dus het aantal is in de loop van 2020 alleen maar meer geworden. Onder de kopers van Kruidvatkaartjes zullen ook een flink deel mensen jonger dan 60 zijn geweest die de kaartjes nog wel gebruikt hebben, waardoor er in de loop van de tijd steeds minder nog niet gebruikt zijn.  Dat “kost” NS dus minder, ook al zijn beiden reeds betaald door de klanten.

Badge +3

Het zal wel een technische achtergrond hebben denk ik. Om keuzedagen te verlengen moeten de bestaande/verlopen ingetrokken worden en nieuwe gegenereerd worden.

Dat kan natuurlijk ook middels couponcodes (zoals eerder in 2020 gedaan is), maar dan zit je weer met spitsbeperkingen e.d. omdat het e-tickets zijn.

Voor de Kruidvatkaartjes (reeds bestaande couponcodes) is de uiterste datum voor verzilveren aanpassen natuurlijk vele malen simpeler.

Reputatie 7
Badge +3

Het zal wellicht een combinatie zijn van beiden. Die technische reden is natuurlijk te omzeilen als de wil er is.

Ik ook, maar ik ben bang dat we daar niet achter zullen komen.

Wellicht dat iemand van de NS dit kan achterhalen?

Is het niet vreemd dat de er nog steeds onderscheid wordt gemaakt tussen dal- en spitsuren? De treinen zijn zo goed als leeg. Het zou wel chique zijn als dat onderscheid voorlopig wordt losgelaten.

Afgelopen dinsdag had ik alleen 's morgens profijt van mijn vrij-reizen-keuzedag, op de terugweg moest ik toch het volle pond betalen.

Is het niet vreemd dat de er nog steeds onderscheid wordt gemaakt tussen dal- en spitsuren? De treinen zijn zo goed als leeg. Het zou wel chique zijn als dat onderscheid voorlopig wordt losgelaten.

Afgelopen dinsdag had ik alleen 's morgens profijt van mijn vrij-reizen-keuzedag, op de terugweg moest ik toch het volle pond betalen.


Als dat nu losgelaten zou worden dan zijn daar straks weer problemen over dat mensen net doen alsof ze niet weten dat het weer veranderd is.  Dus lekker zo laten dan ontstaan er straks ook geen zogenaamde misverstanden met betrekking tot dal of spits tijden.

En anders misschien er naartoe gaan dat we spitstarieven rekenen, dan kan het straks bij het terug draaien alleen maar meevallen voor de mensen die in de daluren reizen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg bijna het idee dat we de tijden zouden moeten omwisselen. Tijdens de paar keer dat ik nog met de trein reis, zie ik vooral in de ochtend- en avondspits vrijwel lege treinen en stations, terwijl het begin van de middag een stuk drukker lijkt te zijn.

Reputatie 2

terwijl het begin van de middag een stuk drukker lijkt te zijn.

De drukste treinen op dit moment zijn vooral voor 16.00 uur. De dal- en spitsuren zorgt volgens mij voor een concentratie van reizigers in de daluren i.p.v. een spreiding. Vooral op de grens. Dat is jammer, want dat kan nooit de bedoeling zijn.

Je hebt verschillende opties. Bijvoorbeeld: houders van DalVoordeel een korting van 10-20% in de spits geven en een lagere korting van 20-30% in de daluren. Reistijden van abonnementen zoals WeeekendVrij en Dalvrij en keuzedagen uitbreiden of juist beperken (afhankelijk van hoe die kaarten gebruikt worden, ik heb daar geen inzicht in) . Langere treinen in de daluren inzetten en kortere treinen in de spits. Etc etc.

Maar ja, het duurt waarschijnlijk lang om dit soort dingen aan te passen en als je daar nu mee begint ben jij pas klaar als het niet meer nodig is. 

Reputatie 7
Badge +3

Translink heeft iedere dag een mooi grafiekje van het aantal check-ins per uur in het OV (cijfers zijn van het hele OV, niet alleen NS). De paarse lijn geeft de actuele cijfers aan. Tijdens de daluren is het niet drukker dan in de spits, maar er nu nog maar weinig verschil. 

Wat wel mee kan spelen is dat treinen tijdens de spits altijd al langer waren en korter tijdens de daluren. Dat is ook nu nog het geval. Daardoor zal het naar verhouding per trein gemiddeld drukker zijn in de dal dan tijdens de spits. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Is het niet vreemd dat de er nog steeds onderscheid wordt gemaakt tussen dal- en spitsuren? De treinen zijn zo goed als leeg. Het zou wel chique zijn als dat onderscheid voorlopig wordt losgelaten.

Afgelopen dinsdag had ik alleen 's morgens profijt van mijn vrij-reizen-keuzedag, op de terugweg moest ik toch het volle pond betalen.


Het is sinds 14 december 2020 ook de bedoeling dat de treinen zo goed als leeg blijven, om ruimte te geven aan degenen die noodzakelijk moeten reizen. Daluren (kortingperioden) verruimen zal meer mensen de treinen in lokken.

Reputatie 2

Wat wel mee kan spelen is dat treinen tijdens de spits altijd al langer waren en korter tijdens de daluren. 

 

Heel intelligente opmerking.

Op de grafiek kun je vrijwel meteen zien dat het verschil tussen de middagspits en de tijd voor de middagspits zo klein is, dat de drukte (aantal passagiers per treinstel) zeer waarschijnlijk piekt voor de middagspits. Had, in ieder geval gedeeltelijk, opgelost kunnen worden door VDU-wijzigingen uit te stellen. Heb zelf trouwens geen VDU voor de duidelijkheid, nooit gehad ook. 

Reageer