SARS-CoV-2 en treintarieven. Reizen als het alleen nodig is?



Toon eerste bericht

114 reacties

Reputatie 7

@BrunoEst

Het ministerie van Financiën, de enige aandeelhouder van het geprivatiseerde bedrijf, heeft met de benoeming ingestemd.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nieuwe-ns-baas-marjan-rintel-neemt-een-bedrijf-over-dat-schudt-op-zijn-grondvesten~b7c9cbca/

Iedereen snapt dat Rogier van Boxtel totaal ongeschikt is om NS door komende moeilijke jaren heen te loodsen, dus geen wonder dat Financiën hiermee instemt. Ik kan me de laatste 50 jaar geen slechtere president-directeur herinneren dan van Boxtel behalve zijn voorganger Huges.   

 

NS opereert toch eigenlijk grotendeels als uitvoeringsorganisatie van de overheid. Dat stelt bepaalde eisen aan het management.

@iMark

Ik heb de indruk dat je de ernst van de situatie bij het OV nog even niet begrijpt. Het probleem is dat we met lege treinen/bussen zitten en dat er enorme inkrimpingen dreigen als het aantal reizigers niet snel omhoog gaat. 

Wat betreft de OV-studentenkaart: het gaat daarbij om bijna een miljard aan inkomsten die je door het toilet wil spoelen. Bij de trein gaat het om 1/3 deel van de reizigers,bij het streekvervoer afhankelijk van de regio om 50-75% van alle reizigers. Als de studentenkaart verdwijnt, verdwijnt daarmee buiten de Randstad in veel regio's alle OV. 

Verder is voor veel studenten op kamers wonen volledig onbetaalbaar en bijv. voor 16/17 jarige MBO'ers ook niet wenselijk. Los van de vraag waar je 600.000 extra studentenkamers vandaan denkt te gaan halen (wie betaalt die?). . 

Terug gaan naar uitsluitend kilometer gebaseerde tarieven gaat het ook niet worden want dan hou je bijna alleen maar spitsvervoer over. In de spits reizen vooral forensen en studenten die hun kaartje betaald krijgen door hun baas of de overheid, die blijven dus wel komen. Maar buiten de spits reizen er vooral mensen die hun kaartje zelf moeten betalen en die komen niet meer als ze de hoofdprijs moeten betalen. Daarmee maak je de spitsproblematiek alleen maar groter. 

 

@Tijdvoor

Als je denkt dat je het OV in de toekomst in stand kunt houden door de hele dag met halflege treinen en bussen te rijden ben ik bang dat je een teleurstelling wacht. Dan is het OV over een paar jaar gewoon helemaal verdwenen. Minder reizigers betekent domweg de capaciteit evenredig inkrimpen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin jouw mening over OV is inmiddels bekend. Misschien kun je zelf investeren in OV door dagelijks 1e klas te gaan reizen?

Er zijn ook landen waarbij het OV van de staat is.

Alles heeft zijn voors en tegens @Vareo. Al verwacht ik wel dat de NS straks een Coronapreventieprijs :trophy: krijgt in de trant van https://www.prorail.nl/nieuws/rookvrije-generatie-award-voor-ns-en-prorail :wink:

@MoDe

Het CDA wil de dienstregeling in het OV weer gaan inkrimpen omdat rijden met treinen en bussen met 40% maximale bezetting de overheid veel te veel geld kost. OV-bedrijven en vakbonden voelen nattigheid en willen nu plotseling wel meer reizigers in trein en bus. Ze vragen daarom te stoppen met de 40% eis. 

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10412477/ov-amper-coronaboetes-en-weinig-reizigers

Dat de politiek zou gaan piepen over het geld was te verwachten nu de overheid opdraait voor alle gederfde inkomsten in het OV. Maar dat dat zo snel zou gebeuren had ik ook niet verwacht. 

@...

Of ik treinreizigers blij maak gaat het niet om. De belastingbetaler misschien wel, want die draait uiteindelijk voor de extra overheidsuitgaven op. Als ik in de spits ruim 44 euro per dag betaal om met het OV op en neer te kunnen naar mijn werk, dat is het sowieso onaantrekkelijk om met trein, tram, bus of metro te reizen. En ja, dat bedrag heb ik met enige regelmaat betaald. Buiten de spits om is daar zeker wel de mogelijkheid om spotgoedkoop te reizen. Al moet je 'buiten de spits om' wel met een korreltje zout nemen. Inchecken om 06:34 en voor gemiddeld 4 euro per dag zat ik eerste klas ruim een uur in de trein heen en om 16:04 ruim een uur terug. In het weekend helemaal geen beperking, maar zoals je al leest. Meestal zat ik in de spituren in de trein. Bij controle werd in de ochtend de halve coupé overgeslagen, want dat was NS personeel op weg naar hun werk. 

Studenten, of wat er tegewoordig allemaal voor doorgaat, reizen gewoon in de spits. Ze zullen toch echt naar hun opleiding moeten evenals de medewerkers die het onderwijs verzorgen en ondersteunen. Wil je onderwijs buiten de spits om organiseren, dan zal dat bij veel mensen een grote weerstand oproepen. 

En mocht er een tweede coronagolf komen en het OV blijkt mede een bron van besmetting te zijn, wat dan? Is dat de schuld van de reiziger? Of ligt het aan de NS medewerkers die niet of nauwelijks handhaven? Of ligt het aan etc. etc.

 

Reputatie 7

Ook vandaag de trein weer 90% leeg. Een enkele verdwaalde forens en een handvol studenten in de Sprinter naar Eindhoven. Natuurlijk stroomde het volk na 1 juni niet toe. De aantrekkelijke kortingen e.d. zijn afwezig en veel mensen werken al dan niet verplicht thuis. Overal wordt ingepeperd dat de trein nu even niet voor recreatief vervoer is. Veruit de meesten hebben een auto of twee voor de deur dus waarom zou je dan dik betalen voor een ander vervoermiddel met ook nog mondkapjesplicht- tenzij je baas het betaalt dan. Als je naar een museum of ander recreatieve plek wilt moet je reserveren (drempel! Niet spontaan weg kunnen) en staat vaak nadrukkelijk op de site dat je vooral niet met OV moet komen. Als de aantrekkelijke kaartjes en voorzieningen voorlopig niet terugkomen, ben ik bang dat er de hele zomer vooral lucht vervoerd wordt. Mensen, neem een voorbeeld aan DB, SBB en ÖBB. Alles wordt in die landen in het werk gesteld om mensen toch vooral zo snel als kan weer voor allerlei doelen OV te laten gebruiken- natuurlijk op veilige wijze. Laten wij hopen dat dit snel ook bij ons zal gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Het zou prettig zijn wanneer je eerst een bericht goed leest voordat je een antwoord schrijft. Ik schrijf nergens dat maatregelen door de overheid zijn opgelegd. 

Wel schrijf ik dat in onze polderdemocratie de duvel en zijn ouwe moer bij de besluitvorming worden betrokken waardoor het vaak lijkt dat er nauwelijks sturing is vanuit de regering. En dat vervolgens de regering de handen omhoog steekt en zegt dat “de sector” iets wel of niet wil. In dit geval heeft de overheid de 1,5m-regel opgelegd maar vervolgens tegen de sector gezegd dat die met een vertaling naar mogelijkheden moest komen. Daarmee heeft de overheid de regie uit handen gegeven en loopt die nu achter de feiten aan.

Het blijf bijzonder ingewikkeld wat het beste beleid is in deze tijden. Op het eerste gezicht is wat er in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gebeurt aantrekkelijker dan wat er in Nederland gebeurt. Maar mocht blijken dat het aantal besmettingen te snel toeneemt door de versoepelingen dan heeft het Nederlandse beleid waarschijnlijk de voorkeur. En het lastigste is misschien nog wel dat pas over een jaar of twee kunnen terugkijken en oordelen wie het beste beleid had.

Reputatie 7
Badge +3

De oproep om alleen noodzakelijke reizen te maken is niet de enige reden dat treinen zo leeg zijn. Een  groep reizigers wil zelf niet meer met de trein en een groot gedeelte van de werkenden wil gewoon nog niet naar kantoor maar thuis blijven werken, zelfs zo lang als dat er geen vaccin is, wat nog wel even kan duren. Vraag is wel hoe lang werkgevers daarin mee zullen gaan, zeker als de cijfers nog verder omlaag gaan en het weer veiliger wordt om (gedeeltelijk) naar kantoor te gaan.

 

De oproep om alleen noodzakelijke reizen te maken is niet de enige reden dat treinen zo leeg zijn. Een  groep reizigers wil zelf niet meer met de trein en een groot gedeelte van de werkenden wil gewoon nog niet naar kantoor maar thuis blijven werken, zelfs zo lang als dat er geen vaccin is, wat nog wel even kan duren. Vraag is wel hoe lang werkgevers daarin mee zullen gaan, zeker als de cijfers nog verder omlaag gaan en het weer veiliger wordt om (gedeeltelijk) naar kantoor te gaan.

 

Bij mij op kantoor is het overigens precies andersom. Bij ons willen er wel 2 per dag naar kantoor komen. Werkgever heeft aangegeven dat er maximaal 1 per dag mag komen. (tot 1 september)

De oproep om alleen noodzakelijke reizen te maken is niet de enige reden dat treinen zo leeg zijn. Een  groep reizigers wil zelf niet meer met de trein en een groot gedeelte van de werkenden wil gewoon nog niet naar kantoor maar thuis blijven werken, zelfs zo lang als dat er geen vaccin is, wat nog wel even kan duren. Vraag is wel hoe lang werkgevers daarin mee zullen gaan, zeker als de cijfers nog verder omlaag gaan en het weer veiliger wordt om (gedeeltelijk) naar kantoor te gaan.

Dat klopt en daarom is er dus geen enkele reden om te blijven vragen om alleen noodzakelijke reizen te maken. Zelfs als je stopt met die oproep blijft het OV de komende tijd grotendeels leeg. Het is niet voor niets dat er In België gratis kaartjes worden uitgedeeld en DB de tarieven verder verlaagt nu de BTW tijdelijk is verlaagd. 

De voornaamste reden voor mij om de trein nog steeds niet te gebruiken is de onzekerheid of je wel mee mag. Ik vind zo het mijne van de mondkapjes, maar kan me daar wel toe zetten als het moet. Maar als je te pas en te onpas moet gaan wachten op een volgende trein omdat alle stoelen met een stickertje bezet zijn, is de lol er rap af. Dan maar met alternatief vervoer.

@Henk_NL 

Zelfs de drukste spitstreinen in de Randstad halen momenteel een bezettingsgraad van maar maximaal 30%. Kun je nagaan wat de bezetting buiten de Randstad en in de daluren/weekend is. 

Haha ja die berichten zie ik ook inderdaad, maar het blijft voor mij, als fervent gebruiker van laatste treinen, toch een ding. Helemaal als men nog een tijd vast wil houden aan deze regelingen.

Reputatie 7
Badge +3

Ben je sinds de sticker maatregel is ingegaan nog wel met de trein geweest? De signalen die ik zo opvang is dat het intussen al wel iets drukker is als daarvoor maar dat de maximum capaciteit nog ruim voldoende is voor het aanbod, uitzonderingen daargelaten. Maar ik denk niet dat jij voor zakelijke doeleinden bv in het weekend naar Zandvoort zal gaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Haha ja die berichten zie ik ook inderdaad, maar het blijft voor mij, als fervent gebruiker van laatste treinen, toch een ding.

Da's wel een goeie. Als de laatste trein “vol” is, regelt NS dan ook een taxi?

In de praktijk zal het wel loslopen waarschijnlijk, maar als er gesproken wordt over waarom mensen de trein momenteel laten voor wat het is, dan is dat voor mij de gedachtegang. Vooral het laatste stuk naar huis (geen NS) loopt in de zomer ‘s avonds bij mooi weer vol met studenten uit de stad na een gezellige avond. Het is aan het einde van de rit teveel onzekerheid om een project voor langere tijd aan te kunnen nemen, en zodoende de keuze om het niet te doen.

Ben je sinds de sticker maatregel is ingegaan nog wel met de trein geweest? De signalen die ik zo opvang is dat het intussen al wel iets drukker is als daarvoor maar dat de maximum capaciteit nog ruim voldoende is voor het aanbod, uitzonderingen daargelaten. Maar ik denk niet dat jij voor zakelijke doeleinden bv in het weekend naar Zandvoort zal gaan. 


Ik rij zelf veel in de randstad en zie dat de treinen drukker worden maar nog niet alle gestickerde plaatsen zijn bezet. De sprinters laten een grotere drukte zien t.o.v. de IC treinen.  Ook richting het Noorden van het land zie ik hetzelfde beeld.

Vandaag op Utrecht CS ook weer gezien dat het daar ook drukker aan het worden is t.o.v. 2 weken geleden.

Langzaam gaan de mensen weer met de trein, als de corona cijfers verder dalen en er geen opleving komt de komende weken denk ik dat steeds meer mensen de trein weer pakken.

En alle berichtgeving omtrent alleen noodzakelijke reizen en de beperking komt allemaal vanaf Den Haag, ook dat we weer met nagenoeg de gehele dienstregeling moeten rijden is een besluit van de overheid. Dat de overheid dan mee moet betalen omdat het niet kostendekkend is lijkt me logisch.

Als het kostendekkend moet zal misschien de helft van de treinen maar rijden, met als gevolg langere reistijden doordat je minder overstap mogelijkheden hebt.

Verder moet ik zeggen dat de mondkapjes voor veel reizigers inmiddels wennen, ik zie nu minder reizigers die het kapje niet op hebben in de trein of niet juist op hebben als ik langs de trein loop.

Het CDA meldt dat de Tweede Kamer wil dat de vervoerders komen uitleggen waar het geld van die 1.5 miljard compensatieregeling aan besteed gaat worden. De vrees bestaat dat het "gratis geld" wordt wat op dit moment helemaal niet nodig is.  

Ik krijg het gevoel dat er in de Kamer vraagtekens worden gezet bij verzoek van Stientje van Veldhoven aan het OV om de volledige dienstregeling te gaan rijden terwijl voor alleen het meest noodzakelijke vervoer misschien 1/3 deel of de helft van de treinen en bussen ook voldoende is. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het CDA kan beter aan het kabinet vragen welke afspraken er zijn gemaakt met de vervoerders. Het CDA blaft naar de verkeerde boom. Maar daar zijn er meer van.

Reputatie 7

 

Ik ben een stuk optimischer geworden nu er in politiek Den Haag aan de financiële bel wordt getrokken en het besef begint te komen dat het zo financieel niet verder kan met het OV.

Als je kijkt wat de belastingbetaler dit jaar aan het OV betaalt:

- 1 miljard voor de OV-studentenkaart

- 1.5 miljard jaarlijkse subsidie voor stads/streekvervoer

-.1.5 miljard compensatieregeling corona

- 0,5.miljard NOW-regeling 2e kwartaal

 

Hetgeen ook een rol zal spelen is dat de drukte op de autowegen in een rap tempo toeneemt. Ook zal de discussie omtrent de bezettingsgraad van vliegtuigen mogelijk een stimulerende werking hebben.

Met een redelijk tot goed test- en traceerbeleid behoeven versoepelingen niet tot grote problemen te leiden maar kunnen wel broodnodige kennis opleveren. Recente incidenten hebben wat dat betreft, ongewild, al de nodige stof tot nadenken gegeven.

Als men de drukte in de trein wil blijven beheersen kan men inderdaad het beste iets met de prijs van het treinkaartje doen.Met mogelijk als bijkomend voordeel dat de belastingbetaler tzt mogelijk een iets minder gepeperde rekening voorgeschoteld zal krijgen.

@iMark @BrunoEst 

Ik krijg het gevoel dat het CDA een heel ander uitgangspunt heeft. Men wil daar, redenerend vanuit de corona situatie, dat het OV voor langere tijd uitsluitend gebruikt wordt voor echt noodzakelijke reizen en vervolgens de OV-capaciteit op de omvang van dat noodzakelijke vervoer aanpassen om zo de extra kosten voor de belastingbetaler te minimaliseren. Het doel is bij het CDA niet om het OV eindeloos met belastinggeld overeind te houden als er door de beperkingen langdurig vrijwel geen reizigers zijn. 

Dat staat uiteraard haaks op wat Stientje van Veldhoven per 1 juni met het OV heeft afgesproken. Het lijkt erop op dat de vervoerskundige visie van I&M binnen het kabinet aan het botsen is met de financiële visie van Financiën. Het probleem is dat onduidelijk blijft wat de status is van de afspraken die vorige week door I&M met de OV-bedrijven gemaakt zijn en of daar überhaupt wel voldoende draagvlak voor is bij kabinet en Tweede Kamer. 

Wat betreft de bezettingsgraad voor vliegtuigen vertelde een luchtvaartdeskundige vandaag dat nationale overheden daar niet over gaan omdat het daar om Internationale regels gaat. Het enige wat de overheid wel kan doen is een negatief reisadvies voor vliegreizen geven. 

@Tijdvoor

Ik weet niet waar u woont maar buiten de Randstad zijn MBO Scholen vaak dun gezaaid en vele hebben dan ook nog maar een beperkt aantal opleidingen. Van sommige opleidingen zijn er maar één of twee per provincie, soms zelfs maar een paar in heel Nederland Een willekeurig voorbeeld: de opleiding voor tegelzetter (toch geen echt exotisch vak) kan maar op 12 plaatsen in Nederland, dat is gemiddeld maar één per provincie en dan krijg je behoorlijke reisafstanden.   

Ik woon zelf in Den Bosch en hier komen leerlingen van het MBO tot afstanden van 50 km zoals.de Betuwe, de regio Uden, de regio Tilburg-Breda, het Land van Heusden-Altena, etc. Wat u wellicht over het hoofd ziet is dat er sinds uw jeugd een flinke contentatie van het beroepsonderwijs op een beperkt plaatsen heeft plaatsgevonden. 

Daarnaast is het probleem bij het OV op dit moment niet dat er te veel reizigers zijn maar te weinig. Treinen en bussen zijn grotendeels leeg. 

Reputatie 7

 

Wat betreft de bezettingsgraad voor vliegtuigen vertelde een luchtvaartdeskundige vandaag dat nationale overheden daar niet over gaan omdat het daar om Internationale regels gaat. Het enige wat de overheid wel kan doen is een negatief reisadvies voor vliegreizen geven. 

 

Begrijp dat de sector graag wil doen geloven dat internationale regels, zoals door ICAO opgesteld, leidend zijn. Luchtvaartmaatschappijen dienen, bij mijn weten, echter te voldoen aan alle nationale voorschriften voor de toelating, verblijf en vertrek van passagiers.

Ware dit niet zo, zou de IATA zich niet alle moeite hoeven te getroosten om het ICAO protocol door alle overheden wereldwijd overgenomen te krijgen.

Naar verwachting zal komende dagen meer duidelijk worden en zullen we zien of de ontwikkelingen binnen de luchtvaartsector invloed gaan uitoefenen op het OV.

 

@Tamzin 

Het onderwijs is voor mij geen onbekende materie. Heeft een 'student' een ov kaart nodig, prima. Wil de NS de bezettingsgraad veranderen, dan is een aanpassing iets om over na te denken. Kan men met de fiets, dan is dat in deze tijd waarschijnlijk verstandiger.

Reageer