SARS-CoV-2 en treintarieven. Reizen als het alleen nodig is?



Toon eerste bericht

114 reacties

Badge +3

Als er beperkingen zouden komen qua gebruik studentenreisproduct, dan zouden de onderwijsinstellingen toch voor een passende oplossing moeten/gaan zorgen?

Dat kan inderdaad een fiets zijn (tot 15 km meen ik?) of vervoer met taxibusjes eventueel in buitengebieden, maar goed dat is al standaard voor speciaal onderwijs.

Een mbo ‘student’ van 16 jaar oud op kamers sturen (en ga maar fietsen) is niet haalbaar natuurlijk.

@Tamzin

Het onderwijs is voor mij geen onbekende materie. Heeft een 'student' een ov kaart nodig, prima. Wil de NS de bezettingsgraad veranderen, dan is een aanpassing iets om over na te denken. Kan men met de fiets, dan is dat in deze tijd waarschijnlijk verstandiger.

Studenten die over korte afstanden reizen dragen nauwelijks bij aan de bezettingsgraad omdat ze maar heel weinig kilometers maken.

Daarnaast zijn dat voor NS de beste studenten omdat alle studenten hetzelfde bedrag per maand betalen. En het laatste wat NS zich op dit moment financieel kan veroorloven zijn nog minder reizigers. De treinen zijn al schrikbarend leeg.

 

1 juli weer vrij reizen voor iedereen, 1 augustus weer fietsen mee en mondkapjes alleen als het te druk is om afstand te houden. Moet allemaal prima kunnen. En dan vanaf 1 september weer goedkope treinkaartjes plus eventuele andere maatregelen die nog over waren gebleven. Als het weer een beetje meezit dit najaar kan NS misschien zelfs nog gaan inhalen door mensen weer met leuke acties de trein in te lokken.

Dat denk ik niet. Het zal vele jaren duren voor het aantal reizigers weer een beetje op peil komt. Voorlopig zullen de treinen vooral leeg blijven, wel of geen maatregelen.

Reputatie 7

Ik vraag me af of het al is voorgekomen dat alle stoelen bezet waren. Ik zat vanochtend weer ruim een uur in m'n eentje in een coupé. En dan zit je daar als gekke Henkie (sorry Henk_NL) met je mondkapje :mask::laughing:

 

Ja, de eerste dag van de mondmaskerplicht zag je beelden van de Belgische controleurs.

De plaatselijke ‘mrfreeze’ zat ook volledig alleen in de trein, maar toevallig zonder mondmasker. Had even geen zin om Henkie te zijn. En toen kwamen er twee kaartjesknippers, twee Securail-agenten en een cameraploeg binnen. En toen kreeg de plaatselijke ‘mrfreeze’ voor het oog van de Natie op zijn flikker.

 

Kwestie van het draagvlak er eens goed onderuit te trappen…

 

Tweede scène was iemand die in de stationshal van Antwerpen Centraal - bijnaam De Kathedraal - een koffie stond te drinken en vanaf 100m werd aangeschreeuwd door eentje van Securail dat mondmaskers verplicht zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Er waren en zijn goede redenen om een capaciteitsplafond voor het OV te hebben. Dit ter bescherming van zowel personeel als reizigers. 

Helaas heeft niemand een idee hoe er weer moet worden teruggekeerd naar een situatie waarin meer mensen gaan reizen. De ene maatregel heeft enorme consequenties maar de andere ook. Het is dan ook begrijpelijk dat er vraagtekens worden gezet bij de houdbaarheid van de huidige situatie. 

Een groot probleem is dat inkrimping van de dienstverlening van het OV dat ook weer enorme consequenties heeft. Schrappen in het aanbod maakt het OV heel onaantrekkelijk, zeker in een periode waarin gezegd wordt dat we het OV zo min mogelijk moeten gebruiken. De mensen die het OV wel (moeten) gebruiken rekenen op eendienstregeling op het niveau van december 2019.

Reputatie 7

Nu willen de ov-sector en reizigersclubs dat de Coronabeperkingen in het OV per 1 juli worden opgeheven. Het ministerie van Infrastructuur heeft advies gevraagd aan het RIVM en Outbreak Management Team.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/597558815/beperkingen-ov-helemaal-opheffen 

of zonder betaalmuur https://www.treinreiziger.nl/ov-per-1-juli-weer-voor-alle-reizen-ministerie-vraagt-advies

De politiek wil niet langer blijven betalen voor vrijwel lege treinen en bussen en daarom desnoods inkrimping van het OV. Vandaar dat OV-bedrijven en vakbonden nu plotseling weer mensen in de trein willen hebben. 

 

En wat te denken van het vooruitzicht van mogelijk stampvolle vliegtuigen die ongehinderd zullen opstijgen en landen terwijl de vrijwel lege treinen en bussen hun geldverslindende rondjes door het land blijven draaien.

Vanochtend las ik in de Volkskrant het recept waardoor in Japan de volle treinen niet voor uitbraken hebben gezorgd. Naast het gebruik van mondkapjes zou de Japanse gewoonte om uit beleefdheid, niet te praten en te bellen in de trein preventief hebben gewerkt. Maak van de trein dus maar een stilte-trein.

Bellen is in de meeste Japanse treinen sowieso verboden en dat verbod wordt gehandhaafd met jammers. Maar die zijn hier niet toegestaan.

Zag gisteren trouwens een filmpje dat de Japanse treinen inmiddels weer mudvol zitten.

De mensen die het OV wel (moeten) gebruiken rekenen op eendienstregeling op het niveau van december 2019.

Dat is financieel natuurlijk niet vol te houden als het aantal reizigers blijvend met bijv. 20 of 30 procent zakt. Dan zal toch het mes in de kosten moeten.

Ik blijf erbij dat men bij het OV de bui van een permanente grote reizigersdaling veel te laat heeft zien hangen. Één tot twee weken geleden was men nog steeds bezig te kijken hoe men nog meer reizigers kon weren.

Het trieste is dat alle beperkingen achteraf gezien wellicht helemaal niet nodig waren geweest als de mondkapjesplicht meteen half maart was ingevoerd. Maar ja, dat is de koe in de kont kijken.

Reputatie 7
Badge +3

Je blaft weer tegen de verkeerde boom. De overheid had rekening moeten houden met de grote reizigersdaling. De overheid is verantwoordelijk voor de maatregelen die nu heel anders blijken uit te werken dan voorzien. De overheid heeft de OV-sector op pad gestuurd met een onmogelijk uit te voeren opdracht, zeker wanneer het op de financiering aankomt.

Dit betekent dat de overheid zal moeten zoeken naar oplossingen om uit het moeras te kruipen.

Dit betekent dat de overheid zal moeten zoeken naar oplossingen om uit het moeras te kruipen.

Ik denk dat de overheid dat anders ziet. Iets met eigen verantwoordelijkheid. De directie is er om zelf het bedrijf te runnen en niet om alleen maar naar de overheid te luisteren en op alles ja en amen te zeggen. Maar goed, dat is nu allemaal achteraf.

Reputatie 7

 

Dit betekent dat de overheid zal moeten zoeken naar oplossingen om uit het moeras te kruipen.

 

Ach ja, de religie van de almachtige overheid kent nog altijd een aantal persistente volgelingen.:wink:

Je blaft weer tegen de verkeerde boom. De overheid had rekening moeten houden met de grote reizigersdaling. De overheid is verantwoordelijk voor de maatregelen die nu heel anders blijken uit te werken dan voorzien. De overheid heeft de OV-sector op pad gestuurd met een onmogelijk uit te voeren opdracht, zeker wanneer het op de financiering aankomt.

Dit betekent dat de overheid zal moeten zoeken naar oplossingen om uit het moeras te kruipen.

Is de overheid verantwoordelijk voor de dienstregeling en materieelinzet?

Je blaft weer tegen de verkeerde boom. De overheid had rekening moeten houden met de grote reizigersdaling. De overheid is verantwoordelijk voor de maatregelen die nu heel anders blijken uit te werken dan voorzien. De overheid heeft de OV-sector op pad gestuurd met een onmogelijk uit te voeren opdracht, zeker wanneer het op de financiering aankomt.

Dit betekent dat de overheid zal moeten zoeken naar oplossingen om uit het moeras te kruipen.

Is de overheid verantwoordelijk voor de dienstregeling en materieelinzet?

Nee maar de overheid heeft wel bepaald dat de trein alleen voor noodzakelijke reizen (bijvoorbeeld naar Amsterdam voor een demonstratie….. :kissing: ) mag worden gebruikt. Voorts is er maar 40% van de plaatsen beschikbaar. Is net zoals de horeca die nu ook weer aan het sluiten is omdat met de huidige regeling niet rendabel gewerkt kan worden.

Je blaft weer tegen de verkeerde boom. De overheid had rekening moeten houden met de grote reizigersdaling. De overheid is verantwoordelijk voor de maatregelen die nu heel anders blijken uit te werken dan voorzien. De overheid heeft de OV-sector op pad gestuurd met een onmogelijk uit te voeren opdracht, zeker wanneer het op de financiering aankomt.

Dit betekent dat de overheid zal moeten zoeken naar oplossingen om uit het moeras te kruipen.

Is de overheid verantwoordelijk voor de dienstregeling en materieelinzet?

Nee maar de overheid heeft wel bepaald dat de trein alleen voor noodzakelijke reizen (bijvoorbeeld naar Amsterdam voor een demonstratie….. :kissing: ) mag worden gebruikt. Voorts is er maar 40% van de plaatsen beschikbaar. Is net zoals de horeca die nu ook weer aan het sluiten is omdat met de huidige regeling niet rendabel gewerkt kan worden.

Dan is het toch aan de NS om met die voorwaarden een zo rendabel mogelijke exploitatie te voorzien? Snijden in de dienstregeling kan dan natuurlijk een optie zijn. Een kwartiersdienst kan, mist passend met het reizigersaanbod, omgezet worden naar een halfuursdienst.

Reputatie 7
Badge +3

 

Dit betekent dat de overheid zal moeten zoeken naar oplossingen om uit het moeras te kruipen.

 

Ach ja, de religie van de almachtige overheid kent nog altijd een aantal persistente volgelingen.:wink:

Volgens jou is NS een staatsbedrijf/overheidsbedrijf. Dan zul je toch echt bij de overheid moeten zijn met je klachten. 

NS heeft niet gevraagd om een capaciteitsplafond zonder te mogen schrappen in de dienstverlening. De hele situatie met het OV is op zich bijzonder vreemd. Niemand is tevreden over de huidige gang van zaken maar niemand neemt het voortouw om de zaak bij te sturen. Het zal toch echt de regering moeten zijn die de regie in handen neemt en de kaders stelt.

@Popeye Het schrappen in de dienstregeling heeft mogelijk weer effecten die niet gewenst zijn. De treinen die dan nog wel rijden worden misschien wel veel te druk.

@iMark

NS is geen staatsbedrijf hoe graag directie, personeel en vakbonden dat ook zouden willen. Het wordt tijd dat de directie zich nu eindelijk eens als ondernemer gaat gedragen in plaats van als schoothondje van Stientje c.s..

Als het schrappen van treinen bij veel minder reizigers ongewenst mag je ook vertellen waar dat dan van betaald moet worden.

En ik zag net weer NS Weekly en ja hoor, de klanten worden daar nog steeds actief de trein uitgejaagd met het motto "de trein is geen uitje"

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Mijn opmerking over NS als staatsbedrijf/overheidsbedrijf was een reactie op @BrunoEst, mede naar aanleiding van het topic https://community.ns.nl/off-topic-32/ns-een-overheidsbedrijf-64678

Ik zie overigens nog steeds hoe de vervoerders moeten gaan “ondernemen” in een klimaat waarin door de overheid gezegd wordt dat het OV alleen gebruikt moet worden voor noodzakelijke reizen maar tegelijkertijd bijna de volledige dienstregeling moet worden gereden. 

De overheid zal toch echt in actie moeten komen en de randvoorwaarden wijzigen. Kortom, je blaft nog steeds tegen de verkeerde boom.

Reputatie 7

 

Dit betekent dat de overheid zal moeten zoeken naar oplossingen om uit het moeras te kruipen.

 

Ach ja, de religie van de almachtige overheid kent nog altijd een aantal persistente volgelingen.:wink:

Volgens jou is NS een staatsbedrijf/overheidsbedrijf. Dan zul je toch echt bij de overheid moeten zijn met je klachten. 

NS heeft niet gevraagd om een capaciteitsplafond zonder te mogen schrappen in de dienstverlening. De hele situatie met het OV is op zich bijzonder vreemd. Niemand is tevreden over de huidige gang van zaken maar niemand neemt het voortouw om de zaak bij te sturen. Het zal toch echt de regering moeten zijn die de regie in handen neemt en de kaders stelt.

 

 

Meen mij te herinneren dat ook jij, weliswaar met enige pijn en moeite, heb moeten erkennen dat NS volgens de vigerende wet- en regelgeving wordt aangemerkt als overheidsbedrijf. Hetgeen overigens niet wegneemt dat NS als bedrijf eigen verantwoordelijkheden en plichten kent.

Dat de overheid de regie hoort te voeren en randvoorwaarden stelt lijkt mij evident. Dat is echter iets geheel anders dan, zoals je voorgesteld hebt, zich met de beleidsontwikkeling te bemoeien.

Het protocol is door de ov-sector voorgesteld en de overheid heeft op verzoek van de sector de 1,5m eis laten vallen en is akkoord gegaan met de mondkapjesplicht. Ook heeft de overheid, op verzoek, aangegeven dat er sprake zou moeten zijn van noodzakelijkheid bij het reizen per trein.

Als het aan het personeel (al dan niet gesteund door de vakbonden) had gelegen zou zelfs uitsluitend sprake zijn geweest van het vervoer van werknemers met cruciale functies in de vitale sectoren. Hiertoe zijn door het personeel via diverse kanalen de nodige oproepen gedaan.

Het besluitvormingsproces is voldoende helder. Men moet echter niet voortdurend trachten de overheid van alles in de schoenen te schuiven om vervolgens de eigen handen in onschuld te kunnen wassen.

Indien men niet tevreden is moet men initiatief nemen.

 

@Popeye Het schrappen in de dienstregeling heeft mogelijk weer effecten die niet gewenst zijn. De treinen die dan nog wel rijden worden misschien wel veel te druk.

Waarom denk je dat ik

mist passend met het reizigersaanbod

schrijf?

@Tamzin Mijn opmerking over NS als staatsbedrijf/overheidsbedrijf was een reactie op @BrunoEst, mede naar aanleiding van het topic https://community.ns.nl/off-topic-32/ns-een-overheidsbedrijf-64678

Ik zie overigens nog steeds hoe de vervoerders moeten gaan “ondernemen” in een klimaat waarin door de overheid gezegd wordt dat het OV alleen gebruikt moet worden voor noodzakelijke reizen maar tegelijkertijd bijna de volledige dienstregeling moet worden gereden. 

De overheid zal toch echt in actie moeten komen en de randvoorwaarden wijzigen. Kortom, je blaft nog steeds tegen de verkeerde boom.

Ik neem aan: Ik zie overigens nog steeds niet…..

Ik denk dat de overheid en de NS echt wel wat afspraken hebben gemaakt over de kosten. Ondernemen lijkt mij nu inderdaad moeilijk. Maar ik moet wel zeggen dat ik de directie van NS nou ook niet echt kan bewonderen om daadkrachtig optreden. Met de vele berichten over personeel dat de eerste klasse gewoon voor zichzelf opeisten is niets gebeurd. Ik heb nergens een tweet van Van Boxtel gezien dat dat toch echt niet de bedoeling is. Dat je daar dan wel 2 keer het salaris van Mark Rutte mee opstrijkt is eigenlijk wel diep triest.   

Reputatie 7
Badge +3

Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen. Er zullen eerst wijzigingen in de protocollen en afspraken moeten komen voordat het capaciteitsplafond kan worden verruimd of zelfs afgeschaft.

Natuurlijk heeft de overheid overlegd met de vervoerders en de vakorganisaties over de protocollen. Maar de overheid is en blijft verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot de volksgezondheid. De regie en het initiatief zal van de overheid moeten komen. De overheid is immers ook verantwoordelijk wanneer te snel versoepeld zou worden waardoor de besmettingen weer oplopen. 

De huidige situatie is natuurlijk voor niemand erg prettig. Misschien luisteren Nederlanders wel te goed naar de Rijksoverheid zodat er nauwelijks niet-noodzakelijke reizen gemaakt worden. Dat is het onderzoeken waard. Ik neem dat er prognoses zijn gemaakt over het aantal te verwachten reizen. Nu dat zo veel minder is dan voorzien is het tijd om bij te stellen.

Reputatie 5

NS zou beter bij de politiek kunnen lobbyen om van die belachelijke 40%-regel af te komen en stoppen met het oproepen zo weinig mogelijk te reizen. Daarnaast zou het denk ik ook wel helpen als media en politiek stoppen met onnodig angst zaaien. Er zijn nauwelijks nog besmettingen en verdachte gevallen kunnen nu direct getest worden. Als mensen zien dat het risico beperkt is, gaan ze vanzelf weer vaker met het OV reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg vanmiddag 2x de volgende melding via de NSapp: dienstregeling in Nationaal belang.

Benieuwd wat ze daarmee bedoelen verder gekeken op de app. Komt er op neer dat we nog steeds alleen met de trein mogen als de reis noodzakelijk is…. Ook de NS website heeft het over dienstregeling in Nationaal belang.

Maar in de vastgezette tweet niets meer over noodzakelijk of geen uitje…..

 

 

Reputatie 7
Badge +3

NS zou beter bij de politiek kunnen lobbyen om van die belachelijke 40%-regel af te komen en stoppen met het oproepen zo weinig mogelijk te reizen. Daarnaast zou het denk ik ook wel helpen als media en politiek stoppen met onnodig angst zaaien. Er zijn nauwelijks nog besmettingen en verdachte gevallen kunnen nu direct getest worden. Als mensen zien dat het risico beperkt is, gaan ze vanzelf weer vaker met het OV reizen.


Er zijn er toch zo'n 250 tot 350 per dag die positief getest worden. In o.a. Israël en Griekenland neemt het aantal besmettingen weer toe sinds er versoepeld is.

Nog veel mensen moeten thuis blijven werken. Daarnaast wordt aanbevolen om als je ouder bent en/of gezondheidsproblemen hebt thuis te blijven. Deze mensen gaan dus niet zo snel reizen en anderen gaan niet zo snel naar risicogroepen reizen. Tel daar bij op dat er voor horeca, musea, dierentuin gereserveerd moet worden, waardoor een uitje minder leuk wordt. En dan heb je ook nog het mondkapje dat mensen weerhoudt. Ik verwacht bij versoepelen OV nu niet dat de treinen ineens weer vol zitten.

 

Badge +3

En dan heb je ook nog het mondkapje dat mensen weerhoudt. Ik verwacht bij versoepelen OV nu niet dat de treinen ineens weer vol zitten.

Ik draag nu verplicht bijna 2 weken een mondkapje voor mijn werk (shifts van een uurtje of twee), vanaf 1 juni bij geen 1,5m en personen van 12+   en sinds 8 juni elke rit.

Rijd dan leeg naar huis en als ik daar mijn schoenen uit schop besef ik “roest, heb dat ding nog steeds op!”

Dat went dus best snel (mijn mening) en zal me niet weerhouden om weer eens met het ov te gaan (vrijdagmiddag toevallig, een uurtje).

 

Reageer