Wordt het niet tijd om het aanbod van treinkaartjes en tarieven in deze tijd volledig op de schop te gooien? De afgelopen jaren zijn er nogal wat producten op de markt gekomen om reizigers de trein in te lokken. En nu er een 'lockdown' is blijkt maar weer dat het buisenessmodel van goedkope kaartjes een risicovolle onderneming met grote gevolgen lijkt te zijn. Treinen vullen met studenten, ouderen, kinderen, weekend- en dalvrij, etc., etc. tegen spotprijzen hebben door een overvloed aan mensen de trein tot een Kruidvat gemaakt. Dus ook de Kruidvattickets zijn evenals de combinaties die aangeboden worden in het blad Spoor in deze crisistijd onwenselijke producten. Met de aankomende spoedwet voor het komende jaar is het misschien verstandig om gedurende de intelligente lockdown reizigers te laten betalen op basis van de afgelegde kilometers. Het FB groepsretour is enige tijd terug al in de ban gedaan. Wat let de NS om bijvoorbeeld kidsvrij in de ban te doen? Als oudere kun je helemaal tegen afbraaktarieven reizen??? De 1e klas is 70% duurder is vaak het argument, maar laten we eerlijk zijn. Dat is echt niet het geval. Zelf betaalde ik als forens nog geen 100 euro in de maand om dalvrij in de 1e klas te kunnen treinen naar believen. Wil de NS de bezetting in de trein omlaag brengen om het virus tegen te gaan, dan lijkt het mij raadzaam om al die spotgoedkope reisopties te beperken. De druk op het personeel om te handhaven zal dan afnemen en dat lijkt mij gezien de omstandigheden een prima idee. Opsporingsambtenaren kunnen in deze tijd niet voldoen aan de voorgeschreven trainingen als het om het toepassen van geweldsmiddelen gaat. Dat ze straks wel de beschikking krijgen over een knuppel om het komende jaar te handhaven kan verkeerd uitpakken als reizigers met zéér goedkope kaartjes op hun strepen blijven staan. En verders. Geen idee wat grote bedrijven betalen om hun personeel met het OV te laten reizen, ook daar zal vast het één en ander mogelijk zijn om de bezettingsgraad omlaag te brengen. Dus pas de tarieven zo aan dat de reizende klant grotendeels de kosten voor het reizen zal betalen. En als de beperkingen en de spoedwet afgeschaft zijn, het virus geen risico meer is, kijk dan naar eventuele mogelijkheden om het OV weer aantrekkelijk te maken.
SARS-CoV-2 en treintarieven. Reizen als het alleen nodig is?
Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen. Er zullen eerst wijzigingen in de protocollen en afspraken moeten komen voordat het capaciteitsplafond kan worden verruimd of zelfs afgeschaft.
Misschien toch wel raadzaam om het verstand maar weer eens in werking te stellen.
Het wil namelijk maar niet tot je doordringen dat de verschillende sectoren zelf verantwoordelijk zijn voor het opstellen van protocollen
De sectoren zijn alleen verantwoordelijk voor de uitwerking. Niet voor de protocollen zelf. Weer iemand die tegen de verkeerde boom blaft.
Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen. Er zullen eerst wijzigingen in de protocollen en afspraken moeten komen voordat het capaciteitsplafond kan worden verruimd of zelfs afgeschaft.
Misschien toch wel raadzaam om het verstand maar weer eens in werking te stellen.
Het wil namelijk maar niet tot je doordringen dat de verschillende sectoren zelf verantwoordelijk zijn voor het opstellen van protocollen
Klinkt een beetje als een twist tussen wetgeving en huisregels. Fatsoenregels zijn ondertussen al lang en breed aan de kant gezet. 😟
1,5 meter ligt redelijk vast. Het gebruik van mondmaskers in het openbaar vervoer ook. Zolang deze maar medisch niet goedgekeurd zijn. 🙄 Als het straks drukker wordt, dan zal men moeten handhaven. BOA's misschien wel met een knuppel en agenten met andere middelen. (Een knietje in de nek gaat al snel viral!) De trainingen om gebruik te maken van geweldsmiddelen zijn vanwege corona niet mogelijk. Ofwel het bewapenen van boa's is op dit moment niet aan de orde. Dat agenten niet voldoen aan de vereisten is al ernstig genoeg.
Natuurlijk heeft iedereen gelijk.
Met mijn overburen binnenkort samen naar het ziekenhuis (met ons drieën en allemaal een eigen medisch mondkapje op in de auto) mag niet? Nee, dat mag niet. Met een medisch afgekeurdmondkapje mogen we wel samen met de trein???
Klinkt mij een beetje in de oren als rijden op afgesleten rubber. Voor je het weet is je auto een beetje zwanger..
Over de luchtvaart verbaas ik mij ook zeer. Hoe is het mogelijk dat de overheden in de verschillende landen de regie zo uit handen hebben gegeven aan een club die in feite niets meer is dan een brancheorganisatie.
Daar moet dan wel de kanttekening bij geplaatst worden dat de verschillende overheden zelf allemaal andere protocollen hebben geïntroduceerd waardoor grensoverschrijdend vliegverkeer bijzonder moeilijk te organiseren is wanneer aan alle nationale eisen moet worden voldaan.
Ik zou op dit moment alle vliegverkeer mijden tenzij er een zeer dringende reden is om te reizen.
Bij het organiseren van openbaar vervoer binnen een land ligt dat qua regelgeving een stuk duidelijker. Mits de overheid maar de regie in handen houdt.
Over de luchtvaart verbaas ik mij ook zeer. Hoe is het mogelijk dat de overheden in de verschillende landen de regie zo uit handen hebben gegeven aan een club die in feite niets meer is dan een brancheorganisatie.
Of de overheid de regie uit handen heeft gegeven is de vraag, uitgewerkte protocollen zijn beschikbaar
Daar moet dan wel de kanttekening bij geplaatst worden dat de verschillende overheden zelf allemaal andere protocollen hebben geïntroduceerd waardoor grensoverschrijdend vliegverkeer bijzonder moeilijk te organiseren is wanneer aan alle nationale eisen moet worden voldaan.
Het doen van een oproep om slechts het vliegtuig te nemen voor een noodzakelijke reis, hindert op geen enkele wijze het grensoverschrijdend vliegverkeer. Waarom is en wordt dit niet gedaan ?
“Social distancing” is een wereldwijd toegepaste maatregel. Ook al varieert de gehanteerde afstand van 1 tot 2m, nergens valt een volgepropt vliegtuig binnen de norm. Waarom kunnen deze vliegtuigen zonder enige capaciteitsbeperking in ons land landen en opstijgen ?
Power to the luchtvaartsector?
Wij dwingen dat af dus dat gebeurt gewoon.
Vind het ook bizar, krijgt nog wel een staartje (denk ik)
Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen.
Protocollen die OV-bedrijven en vakbonden zelf hebben opgesteld.
Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen.
Protocollen die OV-bedrijven en vakbonden zelf hebben opgesteld.
Een protocol als https://www.ov-nl.nl/wp-content/uploads/sites/5/2020/03/Protocol-verantwoord-reizen-met-openbaar-vervoer.pdf is gepubliceerd door de Rijksoverheid. Weliswaar in overleg met de sector maar de Rijksoverheid is en blijft verantwoordelijk voor dergelijke protocollen.
Of zie bijvoorbeeld eens deze pagina: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-openbaar-vervoer-grensstreek/openbaar-vervoer
Dat zijn alle randvoorwaarden waar het OV zich aan moet houden.
Ik kreeg vanmiddag 2x de volgende melding via de NSapp: dienstregeling in Nationaal belang. Benieuwd wat ze daarmee bedoelen verder gekeken op de app.
Daar bedoelen ze mee dat de overheid alle kosten moet betalen. Het draait bij NS op dit moment alleen maar om subsidie binnen harken.
Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen.
Protocollen die OV-bedrijven en vakbonden zelf hebben opgesteld.
Een protocol als https://www.ov-nl.nl/wp-content/uploads/sites/5/2020/03/Protocol-verantwoord-reizen-met-openbaar-vervoer.pdf is gepubliceerd door de Rijksoverheid. Weliswaar in overleg met de sector maar de Rijksoverheid is en blijft verantwoordelijk voor dergelijke protocollen.
Er is een verschil tussen wie het heeft opgesteld en wie het heeft gepubliceerd. NS doet nu niets anders dan zich verschuilen achter de overheid en dat blijft zo zolang de overheid maar klakkeloos belastinggeld overmaakt. Dat zouden ze in de horeca ook wel willen.
Daarnaast zie je dat vervoerders en hun personeel ook nog eens vertikken om de in het protocol afgesproken mondkapjesplicht te handhaven en daardoor verdere openstelling van het OV blokkeren.
Het maar doorbetalen van het OV door de overheid is het grote probleem waardoor het OV zelf rustig achterover blijft zitten. Pas als de overheid daar mee stopt zal men in beweging komen.
Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen.
Protocollen die OV-bedrijven en vakbonden zelf hebben opgesteld.
Een protocol als https://www.ov-nl.nl/wp-content/uploads/sites/5/2020/03/Protocol-verantwoord-reizen-met-openbaar-vervoer.pdf is gepubliceerd door de Rijksoverheid. Weliswaar in overleg met de sector maar de Rijksoverheid is en blijft verantwoordelijk voor dergelijke protocollen.
Onjuist. De sectoren zijn zelf verantwoordelijk voor protocollen (opstelling, gebruik en handhaving).
Ik maak nog even een uitzondering door nog iets te schrijven in dit topic.
Sommigen zijn van mening dat de vervoerders zich verschuilen achter de overheid. Dat lijkt me een misvatting omdat de verantwoordelijkheden nu eenmaal zo liggen.
Ik maak nog even een uitzondering door nog iets te schrijven in dit topic.
Een uitzondering voor mij ? Nu heb jij mij, bizar genoeg, al wel uitgemaakt voor een hond die bij een boom staat te blaffen, maar je kunt mij toch niet ook betichten van vooringenomenheid en stemmingmakerij.
@ BrunoEst We zijn het niet eens.
Je kunt een verschillende mening hebben maar over feiten valt weinig te twisten. Feiten kun je wel achterhouden, verdoezelen, verdraaien, niet willen zien etc.
Je stelt dat de Rijksoverheid verantwoordelijk is en blijft voor de protocollen. Dat is feitelijk onjuist en je geeft daarmee nogmaals aan dat je niet goed doorhebt hoe de verantwoordelijkheden verdeeld zijn (zie ook troebele besluitvorming). Mogelijk heb je nogal wat moeite met de rol die is weggelegd voor de eigen verantwoordelijkheid.
Sommigen zijn van mening dat de vervoerders zich verschuilen achter de overheid. Dat lijkt me een misvatting omdat de verantwoordelijkheden nu eenmaal zo liggen.
Dat lijkt vanuit jouw perspectief misschien een misvatting maar dat is het dus niet. Meen in dit topic in voldoende mate te hebben aangetoond dat sectoren zelf keuzes maken. Daar hoeft niets mis mee te zijn maar doe achteraf niet alsof het niet zo is.
Samen tegen het virus, nietwaar ?
Je vergeet daarbij echter voor het gemak en omdat het jouw uitkomt te vermelden dat elk protocol instemming behoeft van de regering, zonder instemming mag het protocol niet worden uitgevoerd.
Welk belang wordt mij nu weer toegedicht ? Hoezo komt mij dat uit ?
Jemig de peemig,
Wat een gezelligheid die weer de kop op steekt.
Verdeel en heers? Mijn handen was ik met een prima zeep in onschuld.
Hier op het forum is het meer verdwijn en rot op.
Als pasen en kerst op één dag vallen, sla ik Pinksteren over...
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.