SARS-CoV-2 en treintarieven. Reizen als het alleen nodig is?


Wordt het niet tijd om het aanbod van treinkaartjes en tarieven in deze tijd volledig op de schop te gooien? De afgelopen jaren zijn er nogal wat producten op de markt gekomen om reizigers de trein in te lokken. En nu er een 'lockdown' is blijkt maar weer dat het buisenessmodel van goedkope kaartjes een risicovolle onderneming met grote gevolgen lijkt te zijn. Treinen vullen met studenten, ouderen, kinderen, weekend- en dalvrij, etc., etc. tegen spotprijzen hebben door een overvloed aan mensen de trein tot een Kruidvat gemaakt. Dus ook de Kruidvattickets zijn evenals de combinaties die aangeboden worden in het blad Spoor in deze crisistijd onwenselijke producten. Met de aankomende spoedwet voor het komende jaar is het misschien verstandig om gedurende de intelligente lockdown reizigers te laten betalen op basis van de afgelegde kilometers. Het FB groepsretour is enige tijd terug al in de ban gedaan. Wat let de NS om bijvoorbeeld kidsvrij in de ban te doen? Als oudere kun je helemaal tegen afbraaktarieven reizen??? De 1e klas is 70% duurder is vaak het argument, maar laten we eerlijk zijn. Dat is echt niet het geval. Zelf betaalde ik als forens nog geen 100 euro in de maand om dalvrij in de 1e klas te kunnen treinen naar believen. Wil de NS de bezetting in de trein omlaag brengen om het virus tegen te gaan, dan lijkt het mij raadzaam om al die spotgoedkope reisopties te beperken. De druk op het personeel om te handhaven zal dan afnemen en dat lijkt mij gezien de omstandigheden een prima idee. Opsporingsambtenaren kunnen in deze tijd niet voldoen aan de voorgeschreven trainingen als het om het toepassen van geweldsmiddelen gaat. Dat ze straks wel de beschikking krijgen over een knuppel om het komende jaar te handhaven kan verkeerd uitpakken als reizigers met zéér goedkope kaartjes op hun strepen blijven staan. En verders. Geen idee wat grote bedrijven betalen om hun personeel met het OV te laten reizen, ook daar zal vast het één en ander mogelijk zijn om de bezettingsgraad omlaag te brengen. Dus pas de tarieven zo aan dat de reizende klant grotendeels de kosten voor het reizen zal betalen. En als de beperkingen en de spoedwet afgeschaft zijn, het virus geen risico meer is, kijk dan naar eventuele mogelijkheden om het OV weer aantrekkelijk te maken.


114 reacties

Eeeh volgens mij zijn al die actie aanbiedingen er momenteel niet in verband met het corona virus maar u sorteert voor op duurdere standaard kaartjes begrijp ik want anders zal het nooit kosten dekkend worden op dit moment.

Ik weet niet of je daar treinreizend Nederland nu zo blij mee maakt, veel mensen die aangewezen zijn op het OV hebben geen geld om een auto te rijden en u wilt ze wel duurdere treinkaartjes laten kopen. ?

Lijkt me nu niet echt een straks plan, hiermee wordt Nederland juist de kloof tussen arm en rijk weer groter qua mogelijkheden.

 

En wat betreft de studentenreispas, studenten op locatie huisvesten is ook geen goedkope optie waarbij we ook de kloof tussen arm en rijk zichtbaaar, Dan is studeren alleen maar voor de rijke Nederlanders.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me af of het al is voorgekomen dat alle stoelen bezet waren. Ik zat vanochtend weer ruim een uur in m'n eentje in een coupé. En dan zit je daar als gekke Henkie (sorry Henk_NL) met je mondkapje :mask::laughing:

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg vanmiddag 2x de volgende melding via de NSapp: dienstregeling in Nationaal belang. Benieuwd wat ze daarmee bedoelen verder gekeken op de app.

Daar bedoelen ze mee dat de overheid alle kosten moet betalen. Het draait bij NS op dit moment alleen maar om subsidie binnen harken.

Ik verlaat deze discussie. Tegen zoveel vooringenomenheid en ongefundeerde stemmingmakerij is geen kruid gewassen.

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst schrijft een heleboel maar blijkt nog steeds de verantwoordelijkheid voor de volksgezondheid niet te (willen) begrijpen.

De sectoren hebben in overleg met de Rijksoverheid protocollen opgesteld over het werken in tijden van de coronacrisis. Maar de Rijksoverheid blijft eindverantwoordelijk en zal geen protocollen goedkeuren die niet in lijn zijn met de richtlijnen van het RIVM.

Dat is ook logisch omdat de Rijksoverheid ook alle kritiek krijgt wanneer er iets misgaat.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Met de beperking van personen niet uit hetzelfde huishouden in dezelfde auto is ophalen niet altijd een optie. Maar de kans dat een heel gezin compleet met fietsen met een trein naar een begrafenis/crematie moet acht ik erg klein.

De meeste begraafplaatsen en crematoria zijn goed met OV te bereiken. Buiten dat mensen nu minder makkelijk met OV reizen, mogen er nu vanwege Corona maatregelen maar maximaal 30 personen bij een begrafenis/crematie zijn.

Sommige mensen zien niets liever dan dat het Nederlandse OV een eenzame dood sterft, zo blijkt het maar weer uit dit topic. In veel andere landen doen ze nu juíst extra aan klantenbinding. België deelt gratis treintickets uit. Duitsland krijgt allerlei nieuwe ICE-verbindingen naar de toeristische regio's voor de thuisblijvers van de jaren ‘20.

Nogmaals Tamzin, de overheid heeft de beperking van 40% opgelegd aan het OV niet de OV bedrijven zelf.  Wanneer stop je eens met het verkondigen van die onzin?????

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin

Toch blijft overeind staan dat het de overheid is geweest die het capaciteitsplafond van 40% heeft bepaald en niet de vervoerders en/of de vakbonden. Je bent al weken tegen de verkeerde boom aan het blaffen.

Maar zoals wel vaker in Nederland maakt iedereen binnen het polderoverleg over de te volgen koers elkaar medeplichtig. Aan de ene kant is goed dat de overheid overlegt met de sectoren en niet van alles van bovenaf oplegt. Aan de andere kant vertroebelt het de verantwoording over de besluitvorming omdat nu niet altijd duidelijk is dat uiteindelijk de regering de koers moet bepalen.

@iMark

De 40% beperking is een uitvloeisel van het protocol voor het OV dat in gezamenlijk overleg tussen het ministerie van I&M, OV-bedrijven en vakbonden is opgesteld. OV-sector en vakbonden hebben daar een grote inbreng in gehad. Stellen dat de maatregelen eenzijdig door de overheid zijn opgelegd is dan ook een verdraaiing van de feiten.

De uitkomsten van het protocol zijn vervolgens de basis geweest voor de financiële compensatieregeling die is afgesproken tussen de OV-bedrijven en I&M. Die afspraken komen de facto neer op een blanco cheque voor de rest van het jaar. Het probleem met die regeling is dat de afspraken gemaakt zijn door I&M maar dat de kosten door het ministerie van financiën betaald moeten worden. En daar lijkt men weinig trek te hebben in deze blanco cheque. Het is dan ook geen verrassing dat juist het CDA nu de knuppel in het hoenderhok gooit aangezien de minister van financiën van CDA-huize is. 

@Rene74

Ik ben een stuk optimischer geworden nu er in politiek Den Haag aan de financiële bel wordt getrokken en het besef begint te komen dat het zo financieel niet verder kan met het OV.

Als je kijkt wat de belastingbetaler dit jaar aan het OV betaalt:

- 1 miljard voor de OV-studentenkaart

- 1.5 miljard jaarlijkse subsidie voor stads/streekvervoer

-.1.5 miljard compensatieregeling corona

- 0,5.miljard NOW-regeling 2e kwartaal

Dat is samen 4,5 miljard en daar heeft de belastingbetaler een OV voor gekregen dat normaal functioneerde tot 15 maart en daarna vrijwel niet meer. Als je dat vergelijkt met wat andere zwaar getroffen sectoren krijgen is het waanzin. 

Ik denk dat de discussies met het OV vanaf nu dan ook voornamelijk door Financiën gevoerd gaan worden en niet meer door I&M. En dat het OV dus heel snel van het slot gaat onder druk van de dreiging van fors inkrimpen.

Reputatie 7
Badge +3

De werkzaamheden conform de protocollen van de verschillende sectoren worden uitgevoerd nadat instemming voor de protocollen is verleend door de Rijksoverheid. Het gaat immers om de volksgezondheid en dan ligt de eindverantwoordelijkheid bij de Rijksoverheid. Dat is ook volkomen logisch want iedereen zal naar de Rijksoverheid wijzen wanneer het aantal besmettingen zou oplopen.

Dus als je als sectorwilt dat maatregelen versoepeld worden dan is dat het adres om bij aan te kloppen. Dat kunnen mensen als @BrunoEst een vervelende constatering vinden maar het wordt er niet minder waar door. Het OV, de horeca, het onderwijs etc zullen met de Rijksoverheid moeten overleggen als ze versoepeling van de maatregelen/protocollen willen. Men kan niet zomaar op eigen houtje versoepelingen doorvoeren. 

 

 

Onjuist. De overheid stelt geen protocollen vast, accordeert geen protocollen en verleent ook geen goedkeuring aan protocollen.

Het OV-protocol is/wordt in de gezamenlijkheid van het NOVB uitgewerkt en vastgesteld. Dat @Jeroen maar blijft denken dat zijn werkgever daarbij geen inbreng heeft (gehad) komt wel een beetje vreemd over.

Alleen samen krijgen/houden wij corona onder controle, nietwaar ?

 

 

Ja, je hebt helemaal gelijk.  Ik heb overal aangegeven dat de NS totaal geen inbreng heeft in de protocollen en de overheid heeft ook totaal niets te zeggen over de protocollen. Het OV draait zijn eigen nek om omdat ze helemaal geen zin hebben om reizigers te vervoeren, zonde van al dat nieuwe materieel als het gebruikt moet worden.

En was het ook niet zo dat de NS een staatsbedrijf was, dus de staat is mijn werkgever? Dus de staat heeft het protocol mede opgesteld want de NS had natuurlijk een flinke vinger in de pap bij het opstellen er van. Althans jij hebt in een ander topic zo je best gedaan om aan te tonen dat de NS een staatsbedrijf was.

Om die reden mag de horeca ook niet volledig open en de theaters en bioscopen ook niet want die hebben zelf in hun protocollen dusdanige beperkingen gezet dat ze geen fatsoenlijke omzet kunnen draaien.

Allemaal eigen inbreng dus ook eigen schuld.

Yeah right :sunglasses:

https://www.nu.nl/coronavirus/6051313/dit-zijn-per-1-juni-de-regels-in-het-ov-geen-uitjes-wel-mondkapjes.html

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/richtlijnen/2020/03/26/protocol-veilig-gebruik-ov

(Staat daar nu werkelijk Rijksoverheid boven het eerste protocol voor het OV ??)

 

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=8bcf9a8d-3c8c-43cf-b0d5-93bf331459f5&title=Afspraken%20opschalen%20openbaar%20vervoer%20en%20OV%20protocol.pdf

(De afspraken die de Minister heeft gemaakt met de OV bedrijven)

Reputatie 7

@BrunoEst schrijft een heleboel maar blijkt nog steeds de verantwoordelijkheid voor de volksgezondheid niet te (willen) begrijpen.

De sectoren hebben in overleg met de Rijksoverheid protocollen opgesteld over het werken in tijden van de coronacrisis. Maar de Rijksoverheid blijft eindverantwoordelijk en zal geen protocollen goedkeuren die niet in lijn zijn met de richtlijnen van het RIVM.

Dat is ook logisch omdat de Rijksoverheid ook alle kritiek krijgt wanneer er iets misgaat.

 

Wat wil je hier nu mee bereiken @iMark? Van dit soort ongefundeerde borrelpraat wordt toch niemand wijzer. Ga er met dit mooie weer geen tijd meer aan besteden. Het spijt mij.

@MoDe

En jij denkt dat als het OV van de staat is dat er dan plotseling onbeperkt geld is om met halflege treinen en bussen te gaan rijden?

België en Frankrijk zijn voorbeelden van jouw model. 

In Frankrijk rijden er buiten de hoofdlijnen meestal 6 tot 8 treinen per dag, vaak nog minder en rijdt er buiten de spits geen trein maar een vervangende bus. Verder staan er in Frankrijk momenteel 75 spoorlijnen op de nominatie om opgeheven te worden. Streekbusvervoer is er buiten de steden nauwelijks nog in Frankrijk.

In België hebben veel stations doordeweeks één trein per uur, in het weekend vaak één trein per twee uur. Rond een uur of negen 's avonds is het op veel plaatsen afgelopen. Materieel kan veelal rechtstreeks naar de sloper.

En dan mag je nog iedere dag afwachten of er gereden wordt of gestaakt. Welkom in de wereld van het staatsvervoer.

Reputatie 7
Badge +3

Wel komisch om te lezen dat Pedro Peters namens de vervoerders gevraagd heeft of de 40%-capaciteitslimiet losgelaten kan worden. En dat terwijl @Tamzin in tientallen berichten in deze community heeft lopen beweren dat de vervoerders/vakbonden aan die eis willen vasthouden. Het is blijkbaar de overheid die wil vasthouden aan het capaciteitsplafond. 

Ik kan het wel billijken dat de overheid zeer terughoudend is in het versoepelen van de maatregelen. Met veel pijn en moeite is de verspreiding van het virus over de top heen. Ik zou in ieder geval de zomermaanden gebruiken om plannen te maken voor de rest van het jaar.

Wel komisch om te lezen dat Pedro Peters namens de vervoerders gevraagd heeft of de 40%-capaciteitslimiet losgelaten kan worden. En dat terwijl @Tamzin in tientallen berichten in deze community heeft lopen beweren dat de vervoerders/vakbonden aan die eis willen vasthouden. Het is blijkbaar de overheid die wil vasthouden aan het capaciteitsplafond. 

Dat de vervoerders dat wilden was ook zo (Pedro Peters heeft nooit zelfs maar gesuggereerd dat die 40% wel eens een financieel probleem zou kunnen zijn) omdat ze er van uitgingen dat de overheid alles zou betalen. Maar nu de politiek roept dat het veel te veel gaat kosten en het OV maar moet inkrimpen wil Pedro Peters de 40% norm plotseling wel zo snel mogelijk loslaten.

Hetzelfde geldt voor de VVMC, die twee weken geleden nog pleitte voor pasjes zodat alleen mensen in vitale beroepen in het OV mochten. En ook bij de FNV is men bijgedraaid. Na het interview van van Boxtel bij Op1 riep de FNV nog dat er geen baan (vast noch inhuur) mocht verdwijnen en dat er een goede (lees: dure) nieuwe CAO bij NS moest komen. Zo niet dan zou men de boel platleggen met stakingen. De laatste dagen is ook daar de toon plotseling veranderd. 

Alles wijst ook op een volkomen verkeerde inschatting van de maatregelen per 1 juni. Net als bij de horeca dacht men bij het OV dat de klanten weer vanzelf in grote drommen zouden toestromen. Niet dus en de financiële ontnuchtering begint nu te komen. 

 

Ik kan het wel billijken dat de overheid zeer terughoudend is in het versoepelen van de maatregelen. Met veel pijn en moeite is de verspreiding van het virus over de top heen. Ik zou in ieder geval de zomermaanden gebruiken om plannen te maken voor de rest van het jaar.

En dus nog maandenlang met lege treinen en bussen zonder Inkomsten blijven rijden? Dat gaat hem dus niet worden. Als je dit scenario zou willen volgen zul je tot 1 september terug moeten schakelen naar de eerdere nooddienstregeling met alleen wat sprinters. Plus dat er dan personeel moet gaan afvloeien anders blijven de kosten alsnog doorlopen. 

Vroeger toen ik jong was, nog niet al te lang geleden, ging ik met de fiets 🚲 naar mijn school. Later met de brommer 🛵 omdat dat stoer was. (Oké de afbeelding is van een scooter, maar ook in die tijd was een Honda C50 net als een Puch stoer.)  De afgelegde afstand was trouwens hetzelfde en de tijdsspanne op een enkele reis van 10 km nagenoeg gelijk... Nu zie ik veel mensen gebruik maken van een elektrische fiets. Ook jongeren! De meeste ROC's zijn voor deelnemers goed te bereiken per e-bike. Oké, je kunt een regenbui tegenkomen. 🌦️ Maar om het OV te ontlasten lijkt het mij een prima plan om bijvoorbeeld de OV studentenkaart niet altijd 'verplicht' te verstrekken. Natuurlijk gun ik iedereen een waardevol diploma en is het fijn dat het merendeel van de jongeren of jong volwassenen heden ten dage beschikken over een MBO diploma. Zeker als je in ogenschouw neemt dat de certificering die vele ouders in het verleden wegens omstandigheden konden behalen beperkt was. Een LTS diploma, de Moedermavo, of de voorloper de MULO, etc. Tja met een beetje geluk en doorzettingsvermogen waren er in de jaren 80/90 voor een aanzienlijke groep de MEAO en de MTS. Toendertijd sprak men niet van studenten. Nee, dat waren gewoon leerlingen die op de fiets of brommer naar hun school gingen. Nu lijkt het misschien dat ik afdwaal, maar dat valt best mee. 💋

(Wat??? Moet ik thuis af van het gas??? Alles op groene stroom vanwege het milieu??? Maar wat doe ik dan als er in de winter ooit de stroom een weekje uitvalt? 😉)

Het OV is een belangrijk onderdeel van onze samenleving en voor een grote groep een gecreëerde  basisbehoefte (s#it, waar is mijn mobiel. 😨), maar volgens mij niet de heilige koe. 🐮

 

Reputatie 7
Badge +3

Nu willen de ov-sector en reizigersclubs dat de Coronabeperkingen in het OV per 1 juli worden opgeheven. Het ministerie van Infrastructuur heeft advies gevraagd aan het RIVM en Outbreak Management Team.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/597558815/beperkingen-ov-helemaal-opheffen 

of zonder betaalmuur https://www.treinreiziger.nl/ov-per-1-juli-weer-voor-alle-reizen-ministerie-vraagt-advies

1 juli weer vrij reizen voor iedereen, 1 augustus weer fietsen mee en mondkapjes alleen als het te druk is om afstand te houden. Moet allemaal prima kunnen. En dan vanaf 1 september weer goedkope treinkaartjes plus eventuele andere maatregelen die nog over waren gebleven. Als het weer een beetje meezit dit najaar kan NS misschien zelfs nog gaan inhalen door mensen weer met leuke acties de trein in te lokken.

Nu willen de ov-sector en reizigersclubs dat de Coronabeperkingen in het OV per 1 juli worden opgeheven. Het ministerie van Infrastructuur heeft advies gevraagd aan het RIVM en Outbreak Management Team.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/597558815/beperkingen-ov-helemaal-opheffen 

of zonder betaalmuur https://www.treinreiziger.nl/ov-per-1-juli-weer-voor-alle-reizen-ministerie-vraagt-advies

De politiek wil niet langer blijven betalen voor vrijwel lege treinen en bussen en daarom desnoods inkrimping van het OV. Vandaar dat OV-bedrijven en vakbonden nu plotseling weer mensen in de trein willen hebben. 

@Pingpong 

De NS-directie verdient een veelvoud van de Balkenende norm omdat ze zichzelf beschouwen als ondernemers. Dat hoge salaris wordt dus niet betaald om alleen maar klakkeloos orders van de overheid uit te voeren. In dat geval kun je de directie beter vervangen door ambtenaren met een gewoon ambtenarensalaris 

@Pingpong

De NS-directie verdient een veelvoud van de Balkenende norm omdat ze zichzelf beschouwen als ondernemers. Dat hoge salaris wordt dus niet betaald om alleen maar klakkeloos orders van de overheid uit te voeren. In dat geval kun je de directie beter vervangen door ambtenaren met een gewoon ambtenarensalaris 

Ik heb even gegoogled en de salarissen van 2016 gezien. Voor dat geld vind ik dat meneer van Boxtel inderdaad wel iets meer mag doen dan lijdzaam toekijken. Zou toch echt wel eens willen weten wat de directie allemaal ondernomen heeft. (ja het verzinnen van een oerwoud van kortingsideeën, maar ja is dat wel echt ondernemen) NS had natuurlijk een behoorlijke inkomstenbron door gedwongen winkelnering, de invoering van Flex heeft ervoor gezorgd dat er nu dus gaten in de begroting vallen. Dat vervangen door ambtenaren met een gewoon ambtenarensalaris is misschien nog zo'n gek idee niet.

Reputatie 7

Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen. Er zullen eerst wijzigingen in de protocollen en afspraken moeten komen voordat het capaciteitsplafond kan worden verruimd of zelfs afgeschaft.

 

Misschien toch wel raadzaam om het verstand maar weer eens in werking te stellen.

Het wil namelijk maar niet tot je doordringen dat de verschillende sectoren zelf verantwoordelijk zijn voor het opstellen van protocollen

Reputatie 7

Nu wordt er weer geroepen dat de vervoerders zich meer als ondernemers moeten gedragen. Het verstand staat erbij stil. De vervoerders zijn met handen en voeten gebonden aan afspraken en protocollen. Er zullen eerst wijzigingen in de protocollen en afspraken moeten komen voordat het capaciteitsplafond kan worden verruimd of zelfs afgeschaft.

 

Misschien toch wel raadzaam om het verstand maar weer eens in werking te stellen.

Het wil namelijk maar niet tot je doordringen dat de verschillende sectoren zelf verantwoordelijk zijn voor het opstellen van protocollen

De sectoren zijn alleen verantwoordelijk voor de uitwerking. Niet voor de protocollen zelf. Weer iemand die tegen de verkeerde boom blaft.

 

Van blaffen ben ik mij geenszins bewust wel realiseer ik mij daarentegen wederom dat het met onwillige honden slecht hazen vangen is.

Maar ja, als je inziet dat de sectoren zelf verantwoordelijk zijn voor de uitwerking van protocollen, ben je mogelijk al een eind op de goede weg. De vraag is dan of je enig idee hebt waarom reizigers niet verzocht worden om enkel in het vliegtuig te stappen voor het maken van noodzakelijke reizen ? Dit i.t.t. de treinreiziger.

In hetzelfde vlak ligt de vraag waarom vliegmaatschappijen op dit moment niet geconfronteerd worden met capaciteitsbeperkingen ? Dit i.t.t. het OV.

Je vergeet daarbij echter voor het gemak en omdat het jouw uitkomt te vermelden dat elk protocol instemming behoeft van de regering, zonder instemming mag het protocol niet worden uitgevoerd.

Derhalve komen de maatregelen uiteindelijk alleen tot stand met een akkoord van de regering, die dus feitelijk bepalen wat wel en wat niet mag.

Reageer